|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator
aimp12 - Czw Paź 22, 2015 18:08 Temat postu: [R75] Wentylator Witam, mam dziwny problem z wentylatorem. Spróbuję po kolei opisać sytuację.
Po kupnie Roverka wentylator działał prawidłowo. Po kilku miesiącach przestał mi chodzić pierwszy bieg, został tylko drugi (dwubiegowy) i po jakimś czasie padł całkowicie (nie reagował na nic). W międzyczasie musiałem wymienić silnik i przy okazji zleciłem mechanikowi naprawę wentylatora tj. wymianę komutatora i szczotek, które sam kupiłem. Wydrukowałem mu całą procedurę wymiany. Dodam jeszcze, że dobijał klime. Po odebraniu samochodu z nowym silnikiem wentylator chodził cały czas. Bez względu na to czy jest klima włączona, czy też nie ma.
Na zgaszonym i zapalonym silniku, bez względu ciepły zimny. Włącza się od razu po zapłonie.
Dziś kolega rozebrał mi przód, aby sprawdzić wentylator i powiedział, że jeden przekaźnik nie reaguje, tylko słychać "pykanie" (pierwszy bieg). Drugi przekaźnik jest w porządku.
Próbował na sprawnym przekaźniku dwa biegi i oba chodzą. Po złożeniu do kupy oczywiście nadal pracuje non stop.
Teraz moje pytanie:
Co może być przyczyną takiego zachowania wentylatora?
adam_26 - Czw Paź 22, 2015 20:37
Po pierwsze przekaźnik może mieć przebicie i zwierać cały czas. Po drugie cewki przekaźników wentylatora w puszce zasilane są +12V cały czas, przekaźniki natomiast włączane są przez podanie na drugi biegun cewki masy, i może przewód sterujący od sterowania biegu gdzieś się przetarł i zwiera cały czas do masy. Możliwe że coś pokombinował fachmen jak dłubał przy tym. Musisz sprawdzić jakie napięcie i kiedy jest na cewkach. Tutaj jest foto Microsa masz taką samą puszkę https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=854634 zasilanie cewek żółty, sterujące masy oba niebieskie między żółtym i niebieskimi musisz mierzyć i jeszcze sprawdzić czy przekaźnik nie przewodzi cały czas mimo że nie ma napięcia +12 na cewce jeżeli tak będzie to ma przebicie i trzeba go wymienić. Jeżeli cały czas jest +12V na jednej z cewek to przewód sterujący jest przetarty do masy, albo ECM źle steruje i go cały czas załącza.
aimp12 - Pią Lis 13, 2015 11:41
Odgrzewam kotleta.
Edit. 30/10
Wspólnie z rafalmis1 i adam_26 sprawdzialiśmy wentylator (jest w porządku), ale napięcie pojawia się na kostkach przy wentylatorze zaraz po zapłonie
( wszystkie naraz biegi są aktywowane). Adam sprawdził przewody między sterownikiem silnika, a kostkami idącymi do wentylatora i okazało się, że nie ma żadnego zwarcia masy.
Jednoznacznie stwierdził, że sterownik silnika jest przyczyną. Od razu daję napięcie na wentylator. Zaznaczam, że czujnik temp. działa prawidłowo i klima wyłączona.
Dodatkowo komputer przełożony z automatu(mam skrzynie manual), pokazuje błąd od automatycznej skrzyni. Nie wiem czy to może być winowajca (podobno jeżeli zbyt wysoka temp. oleju w skrzyni automatycznej, to sterownik daje napięcie na wentylator. Tutaj nie widzi automatu i może wariuje. Nie wiem do końca co jest przyczyną)
Edit 13/11
Kupiłem zestaw do odpalenia z manuala, przełożyłem wszystko, ale wentylator nadal działa. Próbowałem odłączyć całkowicie panel klimatronika, lecz to też nie pomaga.
Dodam, że wskazania temp. cieczy prawidłowe.
Pomocy ! Winter is coming !
wellman - Pią Lis 13, 2015 12:03
aimp12, spróbuj odłączyć tzw. "trinary switch" na rurce od klimy. Teoretycznie jeśli coś z nim jest nie tak, benzynowy ECM może dostawać sygnał do włączenie wentylatora.
aimp12 - Sob Lis 14, 2015 18:24
Ok, dzięki za poradę jutro spróbuje.
Zapomniałem jeszcze dodać że sygnał jest na wszystkich biegach jednocześnie !
[ Dodano: Sob Lis 14, 2015 17:12 ]
wellman nic nie pomogło odpięcie. Sprawdziłem dzisiaj jeszcze raz czy nie ma zwarcia masy gdzieś po drodze od sterownika silnika do wentylatora. Wszystko jest dobrze, mimo to dalej sygnał na 3 biegi jednocześnie. Macie jakieś pomysły? Co może jeszcze dawać sygnał na wentylator? oprócz sterownika?
longer86 - Sob Lis 14, 2015 19:17
Sygnał na wentylator daje tylko sterownik silnika, chyba czeka Cie sprawdzanie kabli
wellman - Sob Lis 14, 2015 20:11
W benzynie wentylatorem steruje wyłącznie komputer silnika, ale w przypadku błędnego wskazania z "trinary switch" ten mógłby przecież uruchamiać wentylator.
Skoro to jednak nie to, przewody masz do sprawdzenia trzy. Niebieski, niebiesko-żółty i niebiesko-czerwony. W ECM wtyczka C0371 (piny 39, 68, 69), po drodze, w komorze silnika po stronie kierowcy zaraz przy skrzynce bezpieczników, jest rozejście wiązki C0203-C0449 i dalej do przekaźników wentylatora.
Najpierw sprawdziłbym więc tutaj. Skoro na wejściu przekaźników wentylatora odpalone są na raz wszystkie biegi to sprawdź we wtyczce C0203 (tej okrągłej) piny 1, 9 i 7 oraz ich przewody. Jeśli tu będzie tak samo, zostanie prześledzenie wiązki stąd do ECM.
longer86 - Sob Lis 14, 2015 21:17
Spytam jeszcze standardowo ... Woda w grodzi? (wiadomo taki triche jesienny okres, liście itd) i druga sprawa, ktos kiedys pisal o przetarciu wiązki pod blotnikiem, właśnie na dojściu do połączeń wentylatorów przy lewym kole za zderzakiem... No i wentylatory są chyba przez przekaźnik ten w skrzynce pod maska... Z nim wszystko ok?
aimp12 - Sob Lis 14, 2015 21:30
Wody i liście w grodzi brak.
Co do przetarcia to nie zauważyłem, ale w sumie nie przyglądałem się jakoś szczegółowo.
Jeżeli chodzi o przekaźnik to chyba wszystko w porządku. Problemy pojawiły się po wymianie silnika, więc pewnie jakiś przewód robi robotę.
Ze sprawdzeniem wtyczek pobawię się najprawdopodobniej w poniedziałek, zobaczymy czy porady poskutkują
adam_26 - Sob Lis 14, 2015 21:38
Odpinaliśmy wtyczkę od ECM i na wtyczce wentylatora w nadkolu sprawdziliśmy niebieskie przewody (sterujące biegami) nie ma zwarcia do masy, napięcie do + acu też się nie pojawia w tej sytuacji więc zwarcie wiązki jest wykluczone. Masa na niebieskich przewodach sterujących w kostce nadkola pojawia się czasem po zapłonie a zawsze po odpaleniu auta od razu masa do wszystkich 3 biegów ach. Mogły by być kable jeszcze po drodze pomerdane jakoś podmienione jak ktoś grzebał w wiązce. Ale to też wykluczone bo np jak podpieliśmy autocoma i po zapłonie gdy wentylator się nie załączył mogliśmy sterować włączać/ wyłączać dowolny bieg więc to działa prawidłowo i kable z ECM na pewno są ok.
aimp12 - Sob Lis 14, 2015 21:48
Dlatego wspólnie z adam_26 i rafalmis1 obstawialiśmy sterownik, a konkretnie błąd od automatycznej skrzyni. Niestety jak pisałem po wymianie na manual + reset kompa ten sam skutek. Spróbuję jeszcze z tymi wtyczkami się pobawić.
wellman - Sob Lis 14, 2015 21:51
To znaczy tyle, że przewody nie są podmienione. Dziwne tylko, że raz to się dzieje, a innym razem nie, skoro się nie załączył po zapłonie i mogliście się pobawić wentylatorem.
Zapytam jeszcze z ciekawości, próbowaliście może "wyłączyć" wentylator z autocoma, gdy się akurat bezprawnie załączył?
Jednak bym bardzo dokładnie przyjrzał się wtyczkom, sąsiednim pinom, przewodom w wiązce. Może coś gdzieś się styka i z chwilą gdy pojawi się napięcie z zapłonu czasem "przebija" a czasem nie.
Ewentualnie można spróbować z jeszcze innym ECM, ale skoro już dwa były sprawdzane, to mało prawdopodobne, że oba mają dokładnie identyczną wadę.
aimp12 - Sob Lis 14, 2015 21:55
Co do wyłączenia wentylatora to nie wiem, bo adam obsługiwał kompa, ale z własnych obserwacji zauważyłem, że jak podejdę do samochodu po krótkiej przerwie od zgaszenia silnika to na zapłonie nie pracuje.
Natomiast zaraz po zgaszeniu silnika i przekręceniu na zapłon wentylator się włączy
longer86 - Sob Lis 14, 2015 22:03
A miejsca gdzie wiązka przechodzi przez grodź? Nie przetarlo sie nic?
aimp12 - Sob Lis 14, 2015 22:10
Pojęcia nie mam, muszę sobie na kartce zapisać co powinienem sprawdzić
adam_26 - Sob Lis 14, 2015 22:14
wellman napisał/a: |
Zapytam jeszcze z ciekawości, próbowaliście może "wyłączyć" wentylator z autocoma, gdy się akurat bezprawnie załączył?
|
Oczywiście że próbowałem nie dało się nim sterować nie można było go wyłączyć dopiero wyłączenie zapłonu wyłączało went.
rtoip69 - Nie Lis 15, 2015 09:24
aimp12, moim zdaniem wina leży po stronie czujnika temperatury lub wiązki od czujnika . Przynajmniej u mnie tak jest , jeżeli wentylator pracuje na 3 biegu (na 1 pierwszym biegu tego nie ma , na 2 biegu to nie wiem ale na 3 na pewno tak jest ) po zgaszeniu silnika i włączeniu zapłonu wentylator pracuje aż do schłodzenia płynu i się wyłączy . A u Ciebie może widzi cały czas najwyższą temperaturę .
adam_26 - Nie Lis 15, 2015 09:31
Na diagnostyce OBC i z poziomu interfejsu autocom ECT daje poprawne temperatury więc to raczej nie to. Żeby się jeszcze upewnić to mam pytanie czy ECT to dwupinowy termistor czy jeszcze daje jakieś inne sygnały??
rtoip69 - Nie Lis 15, 2015 09:40
adam_26, z tego co pamiętam to chyba , a raczej na pewno dwupinowy.
rafalmis1 - Nie Lis 15, 2015 21:46
dobra ale nikt nie nadmienił, że samochód jest z 2000r. a silnik został założony z 2004r. wraz z wiązką, a SeniorA pisał w jakimś temacie, że wiązka składa się z 2 części więc trzeba przejrzeć Rave z rocznika 2000 i 2004 roku
wellman - Nie Lis 15, 2015 21:56
rafalmis1, właśnie patrzę, w zakresie ECM-czujnik temperatur-wiatrak nie dostrzegam istotnych różnic między instalacją z < 2003 i > 2004. Wg. RAVE kolory przewodów i ich ulokowanie we wtyczkach są identyczne.
Upierałbym się jednak na dokładnym prześledzeniu tych trzech przewodów z ECM. Mogą być gdzieś przetarte i to wydaje się być najprostsze wyjaśnienie tutaj.
Można by nawet - dla testu - pociągnąć zamiast tych trzech przewodów nowe (choćby wierzchem) i podmienić je we wtyczkach przy ECM i na rozejściu wiązki przy bezpiecznikach.
Jeśli będzie wtedy ok - znaczy, że trzeba dokładnie przejrzeć i "uszczelnić" wiązkę, jeśli nie - to szukamy dalej.
aimp12 - Nie Lis 15, 2015 22:12
Można bez większych problemów podmienić kabelki przy ECM?
rtoip69 - Nie Lis 15, 2015 22:16
Może wiązka silnika manual - automat się różni , może jakieś wtyczki od skrzyni obcięte i nie zabezpieczone .
rafalmis1 - Nie Lis 15, 2015 22:26
to może warto jeszcze sprawdzić C0019-1 do C0574-2 i C0019-4 do C0575-4
aimp12 - Pon Lis 16, 2015 00:04
Po wymianie silnika mechanik się zarzekał, że wszystko pasowało, nie zostały żadne wolne wtyczki ani nic takiego. Zresztą problemów poza wentylatorem ani choinki na desce nie mam. Wszystko wydaję się być w porządku.
To co napisał wellman odnośnie puszczenia dodatkowych kabli aby sprawdzić wiązkę wydaje się być ciekawym rozwiązaniem.
Jeszcze pytanko: Może sterownik dostawać czegoś w rodzaju "informacji zwrotnej" i głupieć jeżeli jakieś kable byłyby obcięte/niezabezpieczone? Niekoniecznie od wentylatora tylko z innych pozycji
longer86 - Pon Lis 16, 2015 00:18
Nie, na prace wentylatora wpływ maja 2 czujniki, temperatury płynu chłodniczego i czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji, na bazie odczytu danych z tych czujnikiw Sterownik aktywuje wentylator. Skoro odpięcie czujnika na przewodzie klimy nic nie daje, a odczyty temp mną zegarach są ok, oraz podmieniane bylo ecu to sklanialbym sie tylko do poszukiwania problemu na okablowaniu pomiędzy sterownikiem silnika, a wentylatorem, chyba ze to przewody od czujnika klimatyzacji gdzies zwierają, przez to wentylator działa nawet po odlaczeniu czujnika. Klima działa ok?
aimp12 - Pon Lis 16, 2015 18:16
Teraz klimy nie mam, bo musiałem ściągać wentylator i spuściłem czynnik.
Jeszcze jakoś miesiąc temu jak miałem, to wszystko chodziło w porządku. Ładnie chłodziła
[ Dodano: Pon Lis 16, 2015 18:16 ]
Dziś zrobiłem jak sugerował wellman. Rozciąłem przewody 39, 68, 69 przy sterowniku silnika. Przedłużyłem do kostki przed wentylatorem i sprawdziłem. Niestety nadal 3 biegi naraz pracują. Dodatkowo sprawdziłem drugi raz "trinary switch" odpinając go. Żadnych efektów.
Dowód w zdj.:
Słyszałem, że ktoś na forum używał sterownika od automatu przy manualu i było ok, więc moja wymiana sterownika nie miała większego znaczenia. Jednak pomyślałem o wiązce silnika. Ja właśnie mam z automatu. Może gdzieś przez to głupieje cały komputer?
Jeszcze dodam obserwacje z dzisiaj. Wentylator pracuje na włączonym silniku.
Po zgaszeniu silnika:
a)gasząc silnik i przekęcając kluczyk maksymalnie w kierunku maski ( na zapłon ) wentylator pracuje
b)gasząc silnik i przekręcając kluczyk maksymalnie do mnie tj. wyłączenie zapłonu, następnie maksymalnie w kierunku maski (na zapłon) wentylator nie pracuje
Podsumowując, jeżeli odcinam zasilanie to już nie pracuje po zapłonie
Jakieś sugestie?
sknerko - Wto Lis 17, 2015 08:31
aimp12 napisał/a: | Dodatkowo sprawdziłem drugi raz "trinary switch" odpinając go. Żadnych efektów. | a przewody od tego switcha nie są gdzieś poprzecierane
longer86 - Wto Lis 17, 2015 08:40
Sknerko, tez o tym wspominalem, tylko czy do tego nie musiała by być wlaczona Klima, aby ecu bral trinary switch pod uwagę?
aimp12 - Wto Lis 17, 2015 09:53
Sprawdziłem tyle co widziałem. Wyglądało wszystko dobrze.
Jedynym wyjściem jakie mi pozostaje to chyba w pierwszej kolejności podłączyć Rovera pod komputer żeby usunąć wszystkie błędy (nie wiem czy ten po automacie mógł jakoś zostać w pamięci - wątpię, ale dmucham na zimne). Następnie wymienię trinary switch oraz czujnik temperatury i podepnę je na krótko do komputera, do konkretnych pinów omijając całą wiązkę ( jak w przypadku wentylatora).
Niestety nie umiem szukać w RAVE i mam do Was prośbę, żebyście mi podali, które piny w ECM są odpowiedzialne za:
-skrzynie automatyczną,
-trinary switch,
-czujnik temperatury
Jeszcze pytanie. Jest jeden "obiekt", który daje sygnał do komputera o klimie? Czy tylko wspomniany "trinary switch"?
Jeżeli dalej wentylator startowałby na 3 biegi to już chyba wymieniłbym samochód
skeleber - Sro Lis 18, 2015 08:44
A może przy wymianie silnika gość uszkodził Ci przewody od wentylatora i gdzieś jest zwarcie.
sknerko - Sro Lis 18, 2015 12:54
skeleber napisał/a: | A może przy wymianie silnika gość uszkodził Ci przewody od wentylatora i gdzieś jest zwarcie. | Albo jak u mnie przetarły się o osuszacz, też śmigał na najwyższych obrotach.
aimp12 - Sro Lis 18, 2015 13:19
Tylko u mnie napięcie jest na kostce przed wentylatorem. Mogę wyciągnąć całkowicie wentylator, a napięcie i tak będzie dalej na kostkach. Jak pisałem wcześniej poucinałem nawet przewody od komputera i przy kostkach instalacji, które łączą się z kostkami wentylatora. Połączyłem te kostki z ECM "na krótko", omijając wiązkę, ale sygnał jest dalej non stop na 3 biegi naraz. To na pewno nie jest kwestia wadliwego wentylatora, ani przetartych/niezabezpieczonych przewodów na linii ECM-wentylator. Coś innego daje sygnał. Dlatego chce sprawdzić trinary switch i czujnik temperatury cieczy w taki sam sposób jak wentylator. Tylko potrzebuje z RAVE numery konretnych pinów w ECM odpowiadających za trinary switch i czujnik temperatury
sknerko - Sro Lis 18, 2015 18:08
Ale ja mówię o wiązce wentylator-nadkole też miałem akurat masę a nie plus nawet bez wentylatora i miałem to chwilami jak kabel dotknął osuszacza.
SeniorA - Sro Lis 18, 2015 18:32
aimp12, może być zblokowane sprzęgło sprężarki albo nie podpięty do niego przewód sterujący.
wellman - Sro Lis 18, 2015 23:52
aimp12, czujnik temperatury to piny 45 i 15 w tej samej wtyczce w ECM, co wcześniej przewody wentylatora. Trinary switch to piny 25 i 49.
aimp12 - Pią Cze 10, 2016 21:11
Problem roziwązany. Wspólnie z rafalmis i marrkzo przełożyliśmy wiązkę od manuala zamiast automatu, który był w aucie, ale wentylator nadal chodził. Sprawdziliśmy VIN ECM i okazało się, że mam wsadzony z automatu(dodam, że przy kupnie sprzedawca zarzekał się że to manual). Kupiłem zestaw do odpalenia z ZT, manuala i wszystko zaczęło śmigać jak należy. Wreszcie wentylator zaczął pracować jak należy
Wniosek: Nie wkładać ECM od automatu do manuala !
|
|