Zobacz temat - [R75] luz osiowy turbiny - dopuszczalny czy nie?
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] luz osiowy turbiny - dopuszczalny czy nie?

dawidd - Czw Lis 19, 2015 07:29
Temat postu: [R75] luz osiowy turbiny - dopuszczalny czy nie?
Witam
Wczoraj przy okazji wymiany przepływomierza zdjąłem rurę z turbiny i stwierdziłem lekki luz osiowy wzdłużny na wirniku. Poprzeczny nie był wyczuwalny. Ciężko powiedzieć jaki był ten luz, ale tak myślę ze 0,5mm może 1 mm nie więcej. Pytanie czy taki luz jest dopuszczalny czy nie. Generalnie nie mam problemow z turbo, nie bierze ono oleju, nie gwiżdże, auto nie kopcie itd

dzelo23 - Czw Lis 19, 2015 10:30

0,5 a 1mm luzu to bardzo duża rozbieżność. Mi się wydaje że musi być jakiś luz tylko czy wyczuwalny ręką ? Może poszukaj jakie są dopuszczalne luzy dla turbiny (w dieslach siedzi chyba jakaś mitsubishi) i porównaj ale beż demontażu jej to będzie chyba niemożliwe.
wellman - Czw Lis 19, 2015 10:51

dawidd, gdyby to miało pomóc w poszukiwaniach, nasze turbo w CDT/CDTi to Mitsubishi MR1 TD025L-08T-3.3, numer w katalogu producenta: 49173-06101, numer OE: 2248060.

Trudno cokolwiek szczegółowego znaleźć.

Jeśli natomiast idzie ogólnie o sam luz:
- dobrze: https://www.youtube.com/watch?v=YRZb9yCGSXA
- źle: https://www.youtube.com/watch?v=0GTteEyCBWc

:-)

slax - Czw Lis 19, 2015 10:52

Wzdłużnego luzu chyba nie powinno być, jakiś poprzeczny zawsze jest :D
longer86 - Czw Lis 19, 2015 14:10

Slax a nie przypadkiem odwrotnie? "macalem" turbo u prebennego bo ma luzem 1 sztukę, sama zimną czesc i poprzecznego luzu nie bylo, inaczej łopatki tarły by o obudowę
slax - Czw Lis 19, 2015 15:18

Tu https://www.youtube.com/watch?v=WW5o1SoWZLQ moja stara sprężarka, jest duzy luz poprzeczny a mimo to nie trze o obudowę :D wzdłużny jest też miedzy 0.5 a 1mm

W drugim turbo jest delikatny poprzeczny, wzdłużnego nie ma w ogóle.

Ale rzecz jasna mogę się mylić :D

Remigiusz - Czw Lis 19, 2015 16:22

slax, Te turbo z filmiku to lekki już złom :D :-| Az strach kiedy się to rozpadnie.
Markzo - Czw Lis 19, 2015 16:57

wzdłużnego nie powinno być, bo kaplica, poprzeczny jest zawsze bo być musi ;) Slax to turbo Ci ogarne jak wyslesz :P
slax - Czw Lis 19, 2015 18:57

Remigiusz, Wiem, dlatego wymieniłem :D

Markzo, Się dogadamy :d

dawidd - Czw Lis 19, 2015 21:06

czy to jest luz wzdłużny?

[ Dodano: Czw Lis 19, 2015 21:06 ]
juz sam nie mogę zrozumieć który luz jak się nazywa - u mnie występuje taki jak na foto

wellman - Czw Lis 19, 2015 21:09

dawidd, tak, wzdłużny lub - jak kto woli - osiowy.

Natomiast, gdybyś strzałkę umieścił poziomo byłby to luz poprzeczny lub - mówiąc inaczej - promieniowy. :-)

dawidd - Czw Lis 19, 2015 21:31

Markzo napisał/a:
wzdłużnego nie powinno być, bo kaplica, poprzeczny jest zawsze bo być musi


Co sie może stać jak jest luz wzdłużny?

AdaskoC - Pią Lis 20, 2015 00:05

slax, Hania sprząta, a Ty się turbinami na stole bawisz :P
Markzo - Pią Lis 20, 2015 06:04

dawidd napisał/a:
Co sie może stać jak jest luz wzdłużny?

od razu nic, jednak jest to bardzo szkodliwe bo łozysko oporowe się wyciera i szlaq trafia wyważenie sprężarki, zaczyna się pojawiać coraz większy luz promieniowy - wirniki mogą trzeć o obudowy :/ w używanych turbinach często syf w środku (mazut, skoksowany olej) w miejscu uszczelnienia po stronie wydechu tak dokładnie oblepi wałek z pierścieniem, że kasuje on luz :D a po rozebraniu i wyczyszczeniu luz jest kolosalny ;) przerabiałem to niestety w swojej pierwszej t25.

AndrewS - Pią Lis 20, 2015 21:38

wellman napisał/a:

Jeśli natomiast idzie ogólnie o sam luz:
- dobrze: https://www.youtube.com/watch?v=YRZb9yCGSXA


Ja tam na turbo się nie znam, ale powiem Wam, że jak oglądam ten filmik na którym jest niby dobrze, to mnie to mocno zdziwiło :roll: , myslałem że turbosprężarka zważywszy na jej obroty, to bardziej precyzyjne urządzenie :mrgreen:

Markzo - Sob Lis 21, 2015 00:07

AndrewS napisał/a:
Ja tam na turbo się nie znam, ale powiem Wam, że jak oglądam ten filmik na którym jest niby dobrze, to mnie to mocno zdziwiło , myslałem że turbosprężarka zważywszy na jej obroty, to bardziej precyzyjne urządzenie

bo to jest precyzyjne urządzenie ;) baaardzo ;) zwróć uwagę na 1 kwestie - każdy luz sprawdzamy na zimno. Sprężarka przy pracującym silniku jest zimna kilka sekund ;) potem atakują ją (w przypadku turbo beny) spaliny o temp nawet ponad 1200 stopni, więc luzy bardzo szybko się kasują :P

dawidd - Sob Lis 21, 2015 07:32

to ten luz jest kasowany przez rozszerzający sie metal od temperatury, czy przez olej wtłoczony na ślizgacz ( czy jak to tam sie precyzyjnie nazywa)
slax - Sob Lis 21, 2015 12:13

Zapewne i przez olej i nagrzewający sie metal :D
AndrewS - Sob Lis 21, 2015 22:26

na ale przecież nagrzewa sie też wszystko dookoła a nie sam wirnik :hmm:
longer86 - Sob Lis 21, 2015 22:32

Tym bardziej, jeśli wszystko się nagrzewa to się też wszystko rozszerza
Markzo - Nie Lis 22, 2015 01:37

longer86 napisał/a:
Tym bardziej, jeśli wszystko się nagrzewa to się też wszystko rozszerza

dokładnie ;)

AndrewS - Nie Lis 22, 2015 01:54

no to aby patrzeć jak sie zatrze :twisted:
Markzo - Nie Lis 22, 2015 01:59

AndrewS napisał/a:
no to aby patrzeć jak sie zatrze

jak pojedziesz bez oleju, to wszystko zatrzesz :P