|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 75, MG ZT - [R75] Klapa gasząca
wellman - Pią Sty 15, 2016 11:02 Temat postu: [R75] Klapa gasząca Panowie, zastanawiam się nad takim patentem, zapożyczonym od kolegów z forum BMW: https://www.youtube.com/watch?v=_aj5Z9hwTx8
Już się niby przyzwyczaiłem do tego "bujnięcia" przy gaszeniu, ale skoro można to wyeliminować to czemu nie.
Silnik mamy bliźniaczy, więc powinno przypasować. Pozostaje kwestia podłączenia tego cuda do elektroniki auta, co też powinno zadziałać podobnie jak w E46/E39.
Ewentualnie... może ma ktoś jakąś inną, prostszą metodę na delikatniejsze gaszenie naszych dieselków?
prebenny - Pią Sty 15, 2016 11:08
Teoretycznie koncepcja słuszna tylko kwestia zostaje czy jest sens tłumić przepływ powietrza (jakby nie patrzeć ta klapa jest dość gruba i jest idealnie na środku przepływu).
wellman - Pią Sty 15, 2016 11:59
Fakt, jest "gruba", ale stoi poziomo, więc dużego oporu nie powinna stawiać. No i skoro montują to w E60 i nowszych rocznikowo E46, to myślę, że musi być "obliczone" dobrze.
Zastanawiam się przede wszystkim, czy ktoś z nas już to w Roverku zrobił lub jakie są ewentualnie alternatywy?
dawidd - Pią Sty 15, 2016 22:33
a co steruje silniczkiem od przepustnicy?
wellman - Pią Sty 15, 2016 22:42
W E60 sterownik komunikuje się przez CANBUS z ECU. Natomiast w przypadku takiego implantu, o czym wspomina gość na filmiku, konieczna jest modyfikacja sterownika i oferuje swoje usługi w tym zakresie.
Jeszcze nie zdążyłem tego ogarnąć i poszukać opisu sterownika, ale myślę, że wystarczy podłączyć zasilanie i podać sygnał z chwilą włączenia zapłonu.
karolj - Pią Sty 15, 2016 22:57
Też kiedyś to chciałem zamontować, oglądałem nawet ten sam filmik Zabrakło czasu.
Moim zdaniem koncepcja jak najbardziej słuszna.
sTERYD - Pią Sty 15, 2016 23:46
Na filmie widać, że klapka jest cały czas otwarta, tylko w momencie wyłączania zapłonu się zamyka na chwilę. Takze sterowanie mozna zrobić nawet głupim elektromagnesem i kawalkiem kondensatora, tylko tak dobrać, zeby uzyskać mniej więcej odpowiedni czas, i tez się bedzie powoli otwierać tak jak na filmie.
karolj - Sob Sty 16, 2016 02:00
Powolne otwieranie to może być po prostu zwarty silnik. Na rozwartym sprężynka odciąga klapkę w szybkim tempie, a kiedy się go zewrze, to działanie sprężyny wyhamowywane jest przez silnik, który wtedy działa jak prądnica.
dawidd - Sob Sty 16, 2016 07:28
a po co ma po woli otwierać? W całym tym ustrojstwie chyba chodzi tylko o szybkie zamkniecie, a otwieranie - ma znaczenie czy szybkie czy wolne?
wellman - Sob Sty 16, 2016 11:57
W BMW ten zawór pełni chyba jeszcze funkcję płynnej regulacji dolotu i potrafi się, zależnie od sytuacji, przymknąć, a steruje tym ichni ECM.
W zastosowaniu wyłącznie jako klapy gaszącej interesuje nas tylko proste zamknij/otwórz.
Goście z forum BMW wymyślili jakąś modyfikację tego sterownika, dzięki czemu potrzebne są trzy przewody: masa, + przy zapłonie i + po zgaszeniu trwający ok. 4s i podobno ECM w np. E46 takie sygnały podaje, więc wystarczy dosztukować wiązkę... a skoro u nich, to u nas pewnie też.
Sprowadzę sobie taką klapkę w przyszłym tygodniu i zobaczę, czy przypadkiem nie da się tego zrobić bez żadnych cudownych modyfikacji.
karolj - Sob Sty 16, 2016 12:18
dawidd, napisałem o powolnym otwieraniu, bo akurat tak to tam działało. Można się domyślać jeszcze, że koleś nie chciał na dłuższy czas podawać napięcia na silnik, który po zamknięciu klapki jest przecież całkiem zablokowany. Poza tym jeśli będziemy sterowali to przez jakiś przekaźnik, to powolne zamykanie to kwestia połączenia dodatkowo dwóch jego wyprowadzeń.
Da się taki układzik zmontować prosto i tanio. Narysowałem sobie teoretycznie jak to mogłoby wyglądać. Potrzebujemy stałego +12, +12 po zapłonie i masy.
Po wyłączeniu zapłonu T1 się zamyka, kondensator C1 ładuje się przez R4 i w tym momencie płynie prąd przez bazę T2. Czas ten można regulować wartościami C1 i R4. Tak długo jak ładuje się C1 przewodzi tranzystor T2 i podaje zasilanie na przekaźnik, a ten na silnik klapki. Po upłynięciu tego czasu przekaźnik zwiera silnik, przez co klapka powoli wraca na do pozycji otwartej. Po włączeniu zapłonu jeśli kondenstaor C1 będzie wciąż naładowany, to zostanie rozładowany przez R3 i D1.
Można tu jeszcze dorobić reagowanie na włączenie zapłonu zaraz po jego wyłączeniu - żeby klapka się momentalnie wtedy otwierała jak na filmie, wystarczy kilka elementów.
sTERYD - Sob Sty 16, 2016 13:27
nie ma to jak komplikować proste rzeczy
Może jeszcze gdzieś tam atmegę da się wstawić
karolj - Sob Sty 16, 2016 13:31
sTERYD napisał/a: | nie ma to jak komplikować proste rzeczy
Może jeszcze gdzieś tam atmegę da się wstawić |
Dwa tranzystory to komplikacja? Jak chcesz zrobić to inaczej, żeby podawało prąd na silnik tylko przy wyłączeniu zapłonu przez pewien czas i brało jak najmniej prądu podczas czuwania (i w ogóle)? Serio pytam. Tylko nie "elektromagnesem" bo się raczej nie da
sknerko - Sob Sty 16, 2016 13:35
przekaźnik z kondensatorem
[ Dodano: Sob Sty 16, 2016 13:35 ]
Bywają w sprzedaży takie przekaźniki gotowe które na ileś tam sekund tylko zwierają
karolj - Sob Sty 16, 2016 13:36
Ale jak?
sknerko - Sob Sty 16, 2016 13:50
normalnie dajesz 12V z które uruchamia go na kilka sekund a on uruchamia elektromagnes klapy i tyle, a drugim go np zwierasz żeby po przekręceniu stacyjki nie działał i klapa była otwarta albo innym sposobem go zwierasz.
karolj - Sob Sty 16, 2016 14:17
Ale skąd dajesz 12V które uruchamia go na kilka sekund? Skąd masz sygnał, który steruje tym drugim przekaźnikiem?
Tzn ja się domyślam jak to można zrobić, nawet by jakoś działało, ale czekam aż coś wymyślisz, a potem Ci podam wady takiego rozwiązania
wellman - Sob Sty 16, 2016 14:35
Czy to nie jest przypadkiem tak, że przepustnica jest domyślnie zamknięta (i do takiej pozycji automatycznie sprowadza ją sprężyna), a otwarcie następuje wraz z podaniem napięcia? Coś jak tu: https://www.youtube.com/watch?v=ClK8x4eMT9k
Tymczasem ja chciałbym wyłącznie, żeby klapa zamknęła się z chwilą wyłączenia zapłonu, a domyślnie była otwarta. Zapewne da się tak zmodyfikować sam zawór "przestawiając" oś klapy.
Wówczas - tak na "chłopski rozum" - wystarczy podać 12V na chwilę w momencie wyłączenia zapłonu (ECM w E46 taki sygnał podobno podaje, a na forum BMW piszą, że da się to zrobić w każdym dieslu) i ewentualnie - do szybkiego wyłącz-włącz - drugie 12V z chwilą włączenia zapłonu, który by "blokował" sygnał zamknięcia (czyli umożliwiał sprężynie od razu otwarcie klapy).
karolj - Sob Sty 16, 2016 15:04
wellman, ale to jest raczej przepustnica od benzyniaka, tam ona jest domyślnie zamknięta. Myślę, że do diesla robią domyślnie otwartą, bo inaczej byłoby bez sensu. Zrezstą na zdjęciach w necie widać, że niepodłączone są cały czas otwarte
sknerko - Sob Sty 16, 2016 15:12
karolj napisał/a: | Ale skąd dajesz 12V które uruchamia go na kilka sekund? | Jasny gwint człowieku masz R75 i nie wiesz że np. szyby możesz domknąć po zgaszeniu auta przez jakiś czas to najprościej, ale akumulatora tez nie wyciągasz razem z kluczykiem, to możesz wziąć z niego przez styk innego przekaźnika który będzie zabierał napięcie po przekręceniu kluczyka. Jak się chce to bez elektroniki idzie też to zrobić prostymi sposobami. Ja tego nie potrzebuję (V6) ale obserwuję temat bo czasem ktoś prosi o pomoc i robię nieraz jakieś udoskonalenia
[ Dodano: Sob Sty 16, 2016 15:12 ]
No i dla bezpieczeństwa powinna być domyślnie otwarta żeby nie zgasiła silnika co za tym idzie wspomagania hamulców i kierownicy
wellman - Sob Sty 16, 2016 15:13
karolj, racje, to będzie od benzyny. Więc skoro klapa jest domyślnie otwarta, to powinno być jeszcze prościej! Położę na tym łapy, to napiszę, co mi się udało wykombinować.
karolj - Sob Sty 16, 2016 15:30
sknerko, sknerko...
pytam skąd masz sygnał wyzwalania Zasilanie to wiadomo, nie unoś się
Tak jak już napisałem - da się i tak jak mówisz. Ale sęk w tym, że wiesz, że gdzieś dzwoni i tyle.
Chcesz to zrobić na przekaźnikach, wyszło już ich chyba 3 sztuki. Z czego jeden cały czas włączony podczas włączonego zapłonu. Niby nic, ale po co? Można i tak, kiedyś przecież były komputery na przekaźnikach Ale w takim razie to ja już wolałbym tę atmegę
Do tego chcesz ładować kondenstator i z niego zasilać przez te 4 sekundy przekaźnik To musi być już elektroilt, wiesz o tym? Stałe kondensatory nie będą miały takiej pojemności.
Wiesz, że elektrolit nie lubi ciepła, bo traci przez to pojemność? A pod maską jest raczej ciepło. Awaryjność takiego rozwiązania wzrasta.
Poza tym rozmiary i koszty dawno przekroczyły rozmiary i koszty rozwiązania, które na szybko zaproponowałem. A przecież miało nie być komplikacji
Można zrobić bardzo tanio mały modulik na dwóch tranzystorach, wsadzić do auta i zapomnieć.
Można też kombinować z kaskadą przekaźników i dużym kondensatorem elektrolitycznym, poszukać mu dogodnych warunków (najlepiej to chyba przeciągnąć kable do kabiny ), zapłacić kilkakrotnie więcej i też będzie działać... Co kto lubi
sknerko - Sob Sty 16, 2016 15:51
Wiesz jestem elektronikiem i generalnie twoje rozwiązanie mi pasuje tylko patrze pod kątem przeciętnego kolesia który takiej elektroniki sam nie zmontuje a przekaźniki i kable w podstawkach połączy spokojnie
karolj - Sob Sty 16, 2016 16:19
sknerko napisał/a: | Wiesz jestem elektronikiem |
Już mogłeś się do tego nie przyznawać...
PCB mogę zaprojektować i udostępnić (bo i tak sobie to pewnie wykonam), a nawet można zrobić grupowe zamówienie. Wyjdą grosze.
To jest błędne myślenie, że każdy "przeciętny koleś" musi umieć sobie dorobić jakiś elektroniczny gadżet. To tak jakbyś miał dziurę w zębie, ale nie chciał iść do dentysty po plombę, tylko wziął kombinerki i tego zęba wyrwał. Niby gorzej, ale co tam, ważne że zrobiłeś sam
wellman - Sob Sty 16, 2016 16:46
karolj, sknerko, słyszałem to w jakimś serialu, ale pasuje do sytuacji: "Girls! Girls! You're both pretty!"
Na razie się wymądrzał nie będą, ale zakładam, że większość potrzebnych elementów jest już w sterowniku klapki i nie będzie trzeba uskuteczniać żadnych alpejskich kombinacji z przekaźnikami czy tworzeniem własnej płytki. Ta płytka już w środku jest. Wystarczy dowiedzieć się, jak działa. Myślałem, ze ktoś z forumowych guru już się kiedyś nad tematem zastanawiał i coś wie, ale jeśli nie, to nic straconego, sprawdzimy, opiszemy.
dawidd - Sob Sty 16, 2016 17:42
karolj napisał/a: | To tak jakbyś miał dziurę w zębie, ale nie chciał iść do dentysty po plombę, tylko wziął kombinerki i tego zęba wyrwał. Niby gorzej, ale co tam, ważne że zrobiłeś sam | az mnie zabolało
[ Dodano: Sob Sty 16, 2016 17:42 ]
ogólnie to rozwiązanie jest dość proste wiec nie ma sie co spierać, jak ktos chce na dużym elektrolicie które nawet najtańsze maja zakres temp od -40 do +85 i 115 st to nie widzę problemu - tez będzie działać. Jak ktos chce na 2 tranzystorach to czemu nie. Mozna i atmege wstawić i arduno i będzie można laptopa podpinać i raz w roku zrobić diagnostykę .... klapki. Myślę ze ważniejszy jest efekt końcowy i to czy faktycznie w naszym motorze będzie odczuwalny pozytywny skutek.
A z konkretów to wiem ze polonez z silnikiem rovera 1,4 ma przepustnice sterowana silnikiem i może by sie ja dało wykorzystać.
sTERYD - Sob Sty 16, 2016 19:10
Bedzie za wolna, za slaba (diesel tą blaszke wciągnie razem z obudową) i nie wiem, czy nie za mały przekrój
karolj - Wto Maj 31, 2016 14:55
Ja to się zastanawiam, czy ta z BMW pasuje rozstawem śrub w miejsce naszego EGR-a plug&play...
[ Dodano: Wto Maj 31, 2016 15:55 ]
Mam pytanie: kojarzy ktoś, czy znajduje się gdzieś pod maską łatwo dostępne +12 po zapłonie? Jest niby w skrzynce bezpieczników pod schowkiem, ale trzeba ciągnąć kabel... wolałbym tego uniknąć.
BTW. Kupiłem klapkę, zrobiłem elektronikę. Niebawem zamontuję i dam znać jak śmiga.
dawidd - Wto Maj 31, 2016 16:31
karolj, wrzuć filmik jak będzie gotowe
AdaskoC - Wto Maj 31, 2016 18:13
karolj napisał/a: | Mam pytanie: kojarzy ktoś, czy znajduje się gdzieś pod maską łatwo dostępne +12 po zapłonie? |
W puszcze bezpieczników/przekaźników pod maską
karolj - Wto Maj 31, 2016 22:38
AdaskoC, to by było dobre Byłem przekonany, że tam tylko +12 z baterii jest. Rave niby też tak mówił... Poszukam jutro miernikiem, dzięki!
AdaskoC - Sro Cze 01, 2016 05:56
karolj, albo mi się coś pokręciło, albo z gdzieś z tamtej puszki brałem kiedyś + po zapłonie do LPG
Ewentualnie otworem przez linkę maski i do stacyjki. I też będzie + po zapłonie
karolj - Sro Cze 08, 2016 23:10
Podłączyłem klapkę. Napięcia +12 po zapłonie pod maską nie znalazłem, ale miałem na szczęście puszczony do kabiny dodatkowy kabel w peszelu jak robiłem instalację pod webasto na telefon.
Co prawda jest w skrzynce napięcie, które znika po wyłączeniu zapłonu, ale z opóźnieniem kilku sekund. Do sterowania klapką się nie nadaje, ale bardzo dobrze sprawdziło się w roli zasilania całego modułu.
Sygnał zamykania klapki podłączyłem pod AUX stacyjki (akurat to miałem wyprowadzone i wykorzystałem do testów). Oznacza to, że do zamknięcia klapki muszę kluczyk od razu przekręcić na 0, co powoduje minimalne opóźnienie w odcięciu powietrza.
Będę miał chwilę, to wyprowadzę z bezpieczników za schowkiem zapłon i tam się wepnę.
Poprawa gaszenia z klapką jest, ale nie jest tak rewelacyjnie, jak się tego spodzeiwałem.
Być może winne jest to opóźnienie spowodowane obrotem kluczyka o 2 pozycje. Potestuję jak już podepnę to pod zapłon i dam znać.
|
|