Zobacz temat - [R75] 1.8 Układ chłodzenia
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] 1.8 Układ chłodzenia

belialek - Pon Sie 21, 2017 18:39
Temat postu: [R75] 1.8 Układ chłodzenia
Witam,

Nie mogę ogarnąć kilku tematów (kilku mechaników po kolei również), więc postaram się opisać problem tutaj.

Problem znany wszystkim posiadaczom cudownego silnika 1.8 (bez T), rok 1999 - chłodzenie. Historia:

2014r - walnięty przewód chłodnicy, wywalona uszczelka pod głowicą, planowanie, wymiana uszczelki, sztukowanie przewodów (ciągłe ubytki płynu)
2015r - pęknięty przewód chłodnicy, na szczęście bez konsekwencji, wymiana przewodu (ciągłe ubytki płynu)
2016r - pęknięta chłodnica, wymiana chłodnicy (ciągłe ubytki płynu).

Zrobiony test na obecność spalin w płynie - negatywny.

Rover ciągle mi gdzieś gubi wodę, dolewam jak głupi i jeżdżę od mechanika do mechanika i ciągle to samo "coś się sączyło ale już jest OK" - co się sączyło i gdzie (i czy ogólnie cokolwiek zrobili) nie jestem w stanie stwierdzić, fakt jest taki, ze woda ciągle jest gubiona a ja organoleptycznie nie jestem w stanie zlokalizować wycieku (ogólnie jeżeli o mechanikę chodzi to moja wiedza kończy się na tym gdzie się dolewa płyn chłodniczy, olej i płyn do spryskiwaczy)...

Po wymianie chłodnicy przejechałem jakieś 300km autostradą i po dojechaniu na miejsce płyn był w normie, pokręciłem się kilka dni po okolicy (może z 50-60km) i zniknął mi tak 1 litr...

Zastanawiam się nad kilkoma rzeczami:
1) termostat (nie mogę wykonać odczytu temperatury z testu zegarów, po przejściu na pozycję 7 lub 8 test znika i pojawia się normalny licznik kilometrów)

2) zbiornik / korek zbiorniczka wyrównawczego - mam założony szary korek 100, oprócz tego kupiłem drugi zbiorniczek z korkiem 140. Z tego co doczytałem na forum, była akcja serwisowa i wymieniano korki 100 na 140 od roczników 2000 (mój jest 1999) - czy mogę ten korek wymienić? Kolejna rzecz - sam zbiornik ma w okolicy korka 2 przewody, jeden to przelew podłączony przez trójnik w okolice silnika, drugi to kawałek rurki do niczego nie podłączonej. Zbiornik który kupiłem ma tylko 1 miejsce na podłączenie przelewu bez tej dodatkowej rurki (podobno pochodzi z modelu o tym samym silniku). Czy bezpiecznie jest eksperymentować z tymi korkami/zbiorniczkami? Jak to jest w roczniku 1999?

3) pęknięty blok silnika - jakie by wtedy były objawy?

Chciałbym jakoś pomóc kolejnemu mechanikowi do którego się udam, bo widzę że ten mój Rover to straszne wyzwanie dla nich...

prebenny - Wto Sie 22, 2017 08:22

1) Najpierw musisz wejść w menu 19 i 'zdjąć blokadę' (wcisnąć cycka przy L_OFF).

3) Przy pękniętym bloku to raczej nie pojedziesz ;) Prędzej pęknięta głowica ale to raczej by się płyn mieszał ze spalinami.

sknerko - Wto Sie 22, 2017 12:52

Żeby było dobrze to korek ma być koloru czarnego (szary był wymieniany akcją serwisową), sprawdź uszczelkę kolektora ssącego, ja mam trafioną delikatnie w Freelanderze i ubytki mam jak u ciebie. Jak przyjeżdżam po np 100km to odpuszczam ciśnienie z wyrównawczego i mi płynu wtedy nie ubywa a jak nie odpuszczę to zaraz ubywa. No i koniecznie wywal zaworek z kolektora ssącego bo on głównie robi niepotrzebne ciśnienie w układzie przez co uszczelką kolektora ssącego bierze płyn do pierwszego cylindra
belialek - Wto Sie 22, 2017 18:02

Oo, dziękuje za cenne uwagi - przekażę mechanikowi. Po odblokowaniu tego menu, w pozycji 7.0 temperatura z włączoną klimą w trasie utrzymywała się w granicach 91st podczas jazdy, na światłach dochodziła do 94, bez klimy 96-97 - nie zauważyłem aby wentylator się wtedy załączył. Przy jakiej temperaturze powinien się włączyć? Wiatrak mam wymieniany zgodnie z opisem z forum z bodaj Freelandera + rezystor mocy.

EDIT: ale jak usunąć zawór? Zaślepić, wyciąć czy co? :)

O ten korek tak dopytuję na każdym kroku, ponieważ nawet na znanym portalu aukcyjnym są w sprzedaży korki 140 z dopiskiem "jeżeli miałeś w oryginale korek 100 to nie stosuj 140". I co z tą różnicą w budowie zbiorniczków? Bo w tych zbiorniczkach gdzie już stosowano korki 140, nie ma tego dodatkowego przewodu do niczego nie podłączonego (chyba na nadmiar pary?), a w moim zbiorniczku jest. Nie chciałbym narobić większego bałaganu niż już jest :)

dzelo23 - Sro Sie 23, 2017 07:48

Wentylator w 1.8 startuje przy 105 stopniach.
Zaworek w kolektorze to kulka średnicy może 3mm w kanale wodnym. Trzeba zdemontować kolektor dolotowy i tą kulkę zwyczajnie usunąć.
Ja bym zmienił zbiorniczek z korkiem.

sknerko - Sro Sie 23, 2017 11:44

dzelo23 napisał/a:
Ja bym zmienił zbiorniczek z korkiem
Ja tez bym tak zrobil choc na zlocie bylo kilka aut z czarnym korkiem i zbiornikiem z tym bocznym wezykiem
AdaskoC - Sro Sie 23, 2017 11:52

Zbiorniczki różnią się tym że w czarnym gdy wyrzuca płyn to ucieka on rurką plastikową. Natomiast w jasnym zbiorniczku płyn wylewa się na zbiorniczek pod korkiem.
belialek - Sro Sie 23, 2017 19:20

To jeżeli jedyna różnica to miejsca przelewania się płynu, to chyba zostanę przy tym z wężykiem. Dzisiaj podczas jazdy silnik miał 96-97st (tak, z tego wszystkiego cały czas jeżdżę z wyświetloną temperatura silnika :D ) i chyba w pewnym momencie wewnątrz czułem przez chwilę zapach nagrzanego płynu (albo już mam jakieś omamy)...

Dołączam jeszcze zdjęcie z chusteczki po wytarciu bagnetu oleju - to tak powinno być, czy to jest ta słynna "kawa z mlekiem" (kawy nie pijam :D )

dzelo23 - Sro Sie 23, 2017 22:07

https://images67.fotosik.pl/334/2c79bdaeabf5d126gen.jpg
Tak wygląda "kawa" https://images69.fotosik.pl/425/8d65a0f2d92264a4bo.jpg?t=1503518429 a tak pod pokrywą zaworów.
Jak możesz to zrób zdjęcie bagnetu bez wycierania, przy hgf'ie nad podziałką widać taką "kawę" ale noże też być widoczna przy jezdzeniu na krótkich odcinkach.
Co do temperatury to jest ok, ja mając termostat prt mam bardzo podobnie a obserwacje prowadzę od bardzo dawna.

belialek - Sro Sie 23, 2017 22:51

Sam korek oleju jest czysty, i w moim silniku jak odkręcę korek to nie widzę tafli oleju tylko taką pochylnie więc ciężko stwierdzić. Zdjęcie bagnetu jutro zrobię.
dzelo23 - Sro Sie 23, 2017 23:17

Ta "pochylnia" to uszczelka pokrywy zaworów. http://sklep.landroverowy...d_at=1440458029
belialek - Sro Sie 23, 2017 23:42

OK, w poniedziałek mam wizytę u mechanika. Jeszcze wracając do tematu tego zaworka w kolektorze - w takim razie po co on tam fabrycznie jest? I chciałbym się upewnić, żeby niczego głupiego mechanikowi nie zlecić - znalazłem zdjęcie tego zaworu:

https://omoto.pl/rover-75-18-16v-czujnik-cisnienia-kolektor-zawor-1492343455818.html

Rozumiem, że z tej części trzeba się pozbyć tej wyżej wspomnianej kulki metalowej i całość zostawić tak jak jest?

dzelo23 - Czw Sie 24, 2017 09:12

Nie, to co wkleiłeś to jest zawór par paliwa. Zaworek jest w kolektorze ssącym, http://jserv.pl/dtb/zdjecia/80db2114.jpg w małym oczku zielonej uszczelki na maxa po lewej srtonie. Trzeba to rozgiąć i wydłubać kulkę.
sknerko - Czw Sie 24, 2017 11:33

dzelo23 napisał/a:
Trzeba to rozgiąć i wydłubać kulkę.
wystarczy jakimś szpikulcem puknąć młotkiem i sama wyskoczy. I dobrze jest zmienić przy okazji tą uszczelkę na victor reinz a potem odkręcić kolektor tak jak Landrover w biuletynie technicznym podał, nie dawno na forum o tym pisałem, poszukaj bo ja na telu to słabo mogę.
belialek - Czw Sie 24, 2017 15:34

Wszystkie uszczelki będę chciał wymienić, które mają kontakt z płynem (no, oprócz tej pod głowicą :)) . Czy w ten nowej uszczelce victor reinz też będzie ta kulka?

EDIT: w hurtownaich widzę nie ma tej marki, są zwykłe uszczelki i jakaś metalowa uszczelka AJUSA – AJU13120100

[ Dodano: Czw Sie 24, 2017 15:34 ]
Zdjęcia:

sknerko - Czw Sie 24, 2017 15:37

Broń boże metalową, na allegro są te uszczelki albo w landroverowy.pl. Kulka nie jest w uszczelce tylko w kolektorze w miejscu które otacza mały pierścień uszczelki
belialek - Pią Sie 25, 2017 01:23

OK, dziękuję - a czy po tych moich zdjęciach coś wskazuje na walnięta uszczelkę pod głowicą?

EDIT: Do mojego silnika na tym sklepie jest tylko uszczelka firmy BEARMACH, Victor Reinz jest do 2.0 Diesel

Nie mogę nigdzie znaleźć tego postu z biuletynem technicznym... :(

dzelo23 - Pią Sie 25, 2017 05:31

Jak dla mnie to na fotach nic złego nic widac.

[ Dodano: Pią Sie 25, 2017 05:31 ]
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=105255
Chyba o to chodzi ;)

sknerko - Pią Sie 25, 2017 12:01

dzelo23, tak o to mi chodziło
Uszczelka https://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/3116132232160-71_34841_00-O14631-uszczelka-kolektora-ssacego.html
https://www.czesciauto24.pl/reinz/983773
http://www.iparts.pl/czes...4100-29099.html

[ Dodano: Pią Sie 25, 2017 12:01 ]
W sumie warto jeszcze zastanowić się nad zmianą termostatu na PRT (na wężach).

belialek - Pią Sie 25, 2017 14:53

Ta uszczelka to na pewno do 75? We wszystkich sklepach jest opisana jako ROVER 25, 45, 100, 200, 400, CABRIOLET, COUPE, STREETWISE 1.4/1.6/1.8 08.91-05.05 - nigdzie nie widzę 75
sknerko - Pią Sie 25, 2017 17:56

wszystkie silniki K-serii 16V mają jednakową w każdym modelu
belialek - Pią Wrz 15, 2017 19:47

O 6 rano po przejechaniu paru km temp doszła do 98st (na zewnątrz było 10) - opuściłem szybę i czuć było ten charakterystyczny zapach płyny w trakcie jazdy. Jutro go wstawiam do mechanika i przekażę wszystkie informacje które tutaj uzyskałem. Będę meldował o postępach :)

EDIT: kolektor ssący pęknięty na obramowaniu zaworka - zamówiłem nowy kolektor.

EDIT2: po wymianie kolektora i przejechaniu trasy ~200km (spokojna jazda + klima), na światłach temperatura z 92st skoczyła do 102st. Temperatura zewnętrzna ~15st, płynu nie ubyło. Jak na luzie dodałem gazu przez jakieś 10sek to temperatura zaczęła spadać. Czy to normalne?

[ Dodano: Pią Wrz 15, 2017 19:47 ]
I w dalszym ciągu płynu ubywa - mniej ale jednak :/ eh...

sknerko - Pią Wrz 15, 2017 20:33

wymień korek wyrównawczego może się zacina
dzelo23 - Pią Wrz 15, 2017 21:09

W 1.8 temperatura tak skacze, przynajmniej ja tak miałem. Teraz mam termostat prt i jest podobnie tylko temperatura nie idzie już tak wysoko, a z podnoszeniem obrotów to też tak robię :d

[ Dodano: Pią Wrz 15, 2017 21:09 ]
I zmień korek jak radzi Sknerko.

GrzesiekM - Sob Lip 17, 2021 09:30

Witam,

Zastanawiam się czy w Rover 75 1.8 można dla testu odpiąć od kolektora dolotowego wąż dostarczający płyn chłodniczy, zaślepić żeby woda się nie lała aby upewnić się czy faktycznie jest problem z uszczczelką kolektora bez jego demontażu? Czy może się coś poważnego stać?

Samochód teraz kopci na biało ale nie widać objawów HGF (uszczelka pod głowicą), zrobiłem też test testerem jak na filmie: https://www.youtube.com/watch?v=CruyEk3Co2I i kolor się nie zmienił.