Zobacz temat - [R75] Radio Android a sterowanie z kierownicy
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Radio Android a sterowanie z kierownicy

encor - Wto Lis 20, 2018 00:20
Temat postu: [R75] Radio Android a sterowanie z kierownicy
Witam kolegów,

Od niedawna posiadam Radio z Androidem 8.0 Oreo, które ma ośmiordzeniowy procesor i 4GB RAM. Radio jest mega fajne, jednak brakuje mi sterowania radia z kierownicy. Czy ktoś rozwiązał może już ten problem jak podłączyć kable, aby sterowanie z kierownicy działało?

Zdjęcie schematu kostki z radia: https://imgur.com/a/GQ0j01M

marcin.misek - Wto Lis 20, 2018 10:14

Nic z tego nie wynika.
Co to za radio ? Dostałes jakeis dodatkowe moduły ?

pablo - Wto Lis 20, 2018 16:54

Sterowanie z kierownicy jest w szarej kostce R75. Musisz podłączyć przewody z kierownicy na GND i KEY1. Ja musiałem dorobić pin 2 i 3 . 3 pin podłączyłem do masy a 2 do KEY1 w radyjku. Następnie przypisanie odpowiednich przycisków do funkcji i działa jak należy. W twoim przypadku będzie to chyba K1 .
encor - Sro Lis 21, 2018 21:41

marcin.misek napisał/a:
Co to za radio ? Dostałes jakeis dodatkowe moduły ?

Radio z Chin 2din z androidem. Dostałem masę w sumie, niepotrzebnych mi kabli i can bus ale on chyba tylko pod BMW pasuje...

pablo napisał/a:
Ja musiałem dorobić pin 2 i 3 . 3 pin podłączyłem do masy a 2 do KEY1 w radyjku.

Co znaczy, że musiałeś dorobić piny? trzeba coś przerabiać?

pablo napisał/a:
W twoim przypadku będzie to chyba K1 .

Na kablu tym K1 jest oznaczenie KEY1. Czyli jak dobrze zrozumiałem, mam dwa kabelki od sterowania kierownicy w szarej kostce. Od tego wyprowadzam przewód jeden do KEY1 a drugi do GND, czyli wychodziło by, że 2 i 3 pin lub 2 i 15 pin bo tam też jest GND. I mówisz, że powinno działać, w takim razie jutro wypróbuję :)

Ok pablo, a mam pytanie, czy próbowałeś coś pokombinować z can bus? podejdzie w ogóle do Rovera?
Oprócz kostki do sterownia z kiery, mam jeszcze taką płaską kostkę, bodajże na 6 pinów i nie wiem, czy ona nie jest właśnie od can bus? Bawiłeś się coś z tym:?:

[ Dodano: Sro Lis 21, 2018 21:41 ]
Dzięki Pablo, działa tak jak mówiłeś. U mnie trochę inne kolory, ale sobie poradziłem.
Zielono-purpurowy kabelek podłączyłem pod KEY1 (K1), a zielono-pomarańczowy podłączyłem pod GND i wszystko śmiga, aż miło :)

pablo - Sro Lis 21, 2018 22:37

Ciesze sie że mogłem pomóc. CanBus początkowo podłaczyłem ale cały czas miałem podświetlenie radyjka więc odłaczyłem. Jest jeszcze kilka ustawień w ukrytym menu " factory setting " kod dostępu 126. Fabrycznie u mnie RDS był wyłączony ! Można w tym menu sporo rzeczy ustawić , choćby logo startowe Rovera lub MG
CoCu - Wto Gru 04, 2018 16:18

Podłączę się pod ten wątek, by niepotrzebnie nie tworzyć nowego.

Kupiłem właśnie takie radio:
https://pl.aliexpress.com/item/Xonrich-Samochodowy-Odtwarzacz-DVD-1-Din-Android-8-1-Dla-BMW-E46-M3-318i-320-325/32914001818.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.67565c0fJOxw30
Przeglądałem na tym forum wiele wątków związanych z wymianą radia i już w końcu nie za bardzo wiem, czy będzie konieczne kupienie tego?
https://allegro.pl/zlacze-iso-bmw-e46-e36-e30-e39-e38-x5-rover-75-hq-i7055949402.html
Jeśli tak, to zamówię to sobie już teraz, póki radio jest jeszcze w drodze.

Co do sterowania z kierownicy, to mam rozumieć, że nie będzie tak, że tylko jakąś kostkę wystarczy wpiąć w nowe radio, tylko trzeba będzie zrobić tak jak ukazano to dwa posty wyżej?

W jakimś wątku wyczytałem, że antenę GPS wystarczy włożyć za radio, tak by sobie siedziała pod pulpitem i dobrze się łączy z nadajnikami. Potwierdzacie?

I na koniec pytanie laika. Demontaż radia które mam i montaż nowego przeprowadzać na odłączonym aku, czy nie ma to znaczenia, znaczy nic nie zniszczę?

P.S.
Od początku zakupu Roverka marzyło mi się takie radio, bo w porównaniu z oryginalnym ma ogromne możliwości. Ale wobec ogromu usterek w aucie i masy wydanych pieniędzy na to, zakup radia zszedł na ostatni plan. Ale teraz w przypływie pieniędzy i faktu iż już dłuższy czas auto jeździ powiedzmy bez problemów, gdy zobaczyłem że jest obniżka konkretna cenowa na takie radia, to zakupiłem. Jeśli i dla Was cena była za wysoka, to teraz jest już bardziej znośna.

P.S. 2
Tylko parę dni temu pochwaliłem Roverka i między innymi kupiłem to radio, a już się los ode mnie odwrócił, bo od kilku dni płyn chłodniczy coś sobie trochę kapie na ziemię. Więc znów coś do roboty będzie.

marcin.misek - Sro Gru 05, 2018 22:05

CoCu napisał/a:
czy będzie konieczne kupienie tego

To zależy, jakie masz obecnie radio. Wyjmij je i zobacz jaką masz kostktę.
CoCu napisał/a:
Co do sterowania z kierownicy, to mam rozumieć, że nie będzie tak, że tylko jakąś kostkę wystarczy wpiąć w nowe radio, tylko trzeba będzie zrobić tak jak ukazano to dwa posty wyżej?

Zapewne tak. W oryginale sterownaie jest wlasnie w tej duzej kostce.
Cytat:
I na koniec pytanie laika. Demontaż radia które mam i montaż nowego przeprowadzać na odłączonym aku, czy nie ma to znaczenia, znaczy nic nie zniszczę?

moim zdaniem bez znaczenie. ale dla pewnosci mozna odłączyć.
CoCu napisał/a:
W jakimś wątku wyczytałem, że antenę GPS wystarczy włożyć za radio, tak by sobie siedziała pod pulpitem i dobrze się łączy z nadajnikami. Potwierdzacie?

Lepiej wyciągnąć na zewnątrz ( położyc na desce, gdzies w kącie przy szybie)

pablo - Czw Gru 06, 2018 20:47

CoCu Antena GPS bardzo dobrze łapie sygnał jak umieszczona jest za radiem. Jest ona z magnesem i mam przyłapaną do metalowej konstrukcji auta za radiem. Reszta to tak jak kolega marcin.misek napisał. Złącze kupowałem bo nie mogłem dostać się do oryginalnego, które jest na wysokości popielniczki ( za krótkie przewody w radyjku)
MaReK - Pią Gru 07, 2018 08:57

Antena GPS za radiem? Chińska? Moje radio dedykowane pod MG/R75 jeszcze na windows mobile z anteną schowaną za radiem lub w podsufitce radziło sobie średnio. W bezchmurne dni całkiem sprawnie znajdował satelity, ale już nawet w mniej pochmurne trzeba było trochę czasu czekać, a jak już znalazł, to głupiał podczas nawigowania. Dopiero wyjęcie anteny i umieszczenie jej przy krawędzi słupka pozwoliło natychmiast wyłapywać satelity nawet w najbardziej burzowe dni. Z resztą gdyby to było takie proste, producenci aut fabrycznie wyposażonych w GPS wrzucali by anteny gdzie bądź aby nie było ich widać. Tymczasem np. w takim BMW antena GPS jak i inne są wmontowane w tzw. płetwę rekina - czyli są na zew. auta. Podobnie jest z antenami DVB-t jeśli takie macie. Schowane w podsufitkę radzą sobie słabo. Dopiero doklejenie ich na szybę czołową i tylną pozwala na dobry odbiór np. w terenie zabudowanym. Niestety takie rozwiązanie trochę psuje estetykę :)
CoCu - Sob Gru 08, 2018 19:01

No i mam problem.

Radio już jest u mnie. W sumie ekspresowo, szło ledwo parę dni. Ale to dlatego, że wybrałem wysyłkę z Hiszpanii, a nie z Chin. Była taka możliwość.

Dziś zszedłem do garażu, by wymontować stare radio i spróbować na próbę chociaż podłączyć nowe. Wcześniej się do zadania przygotowałem, bo poszukałem tu na forum ale i w internecie ogólnie zdjęć i filmów jak się domontuje radio, oraz czego się spodziewać pod pulpitem. Demontaż radia poszedł mi sprawnie, co mnie ucieszyło. Ale to co zobaczyłem w środku, już mnie mocno zmartwiło. Oto widok gniazd na radiu, i samych wtyczek.
http://www.cocu.vxp.pl/udost/20181208_153110.jpg
http://www.cocu.vxp.pl/udost/20181208_153231.jpg
Ja zaś otrzymałem takie oto przewody do nowego radia.
http://www.cocu.vxp.pl/ud...Fbq6z4sXXaN.jpg
Nic nie pasuje!
No to siadłem do interneta i po iluś tam godzinach już coś wiem więcej. Postaram się poniżej zebrać informacje. Może się to przyda innym, a i mnie także, bo tym sposobem sobie uporządkuję informacje.

Po pierwsze w aucie jest inna wtyczka anteny zupełnie. Na to znalazłem taką przejściówkę:
https://www.ceneo.pl/12909207
Tu poszło łatwo i szybko.

Po drugie wtyczki elektroniczne. Spodziewałem się jednej wielkiej z dużymi pinami, a tu się okazało że są trzy różne. I zaczęły się poszukiwania przejściówki. Szybko znalazłem taką:
https://allegro.pl/przejsciowka-radiowa-iso-chinczyk-chinskie-radia-i7269603832.html?reco_id=0723775b-fafb-11e8-8b7d-000af7f60f00&bi_s=archiwum_allegro&bi_m=reco&bi_c=Product&
Niby super. Z jednej strony gniazda na wtyczki jakie mam w aucie, a z drugiej strony wtyczka pasująca do gniazda w nowym radiu. Nawet opisane że kabelek jest do chińskich sprzętów. Porównałem jednak piny we wtyczce ze schematem umieszczonym na nowym radiu:
http://www.cocu.vxp.pl/udost/20181207_174642.jpg
I się okazało, że to nie pasuje. Niektóre bowiem przewody we wtyczce są przyłączone do nie tych pinów do jakich powinny wedle schematu z mojego radia. A więc lipa. Ewentualnie można to kupić i samemu te piny spróbować wyjąć i wsadzić w odpowiednie miejsca we wtyczce. Problemem jednak by było ogarnięcie tematu sterowania z kierownicy, bo weź człowieku i teraz znajdź które kabelki za to odpowiadają w tej oryginalnej kolorowej wtyczce.

No to szukamy dalej. Ktoś na forum the75andztclub.co.uk pokazał zdjęcia chińskiego radia, jakie kupił. I dostał w zestawie chyba odpowiednią przejściówkę. Numerek 3 na tym zdjęciu:
https://www.the75andztclu...e8ff02b3e91.jpg
Zacząłem szukać, czy da się kupić sam taki kabelek. Niby znalazłem:
https://www.amazon.de/XTR...6BAP%2FISOCBL02
Wygląda na to, że to idealnie to co mi potrzeba. Ale... Po pierwsze tylko w tym jednym miejscu można to kupić, a do tego nie ma wysyłki do Polski. No to nie kupię. :sad:

Szukamy czegoś dalej. No i znalazłem jeszcze takie coś:
https://allegro.pl/zlacze-iso-rover-25-45-75-radio-fabryczne-i5657602941.html
To może być niegłupie. Wtyczki oryginalne podepnę pod te gniazda dwa, a te wielkie złącze podepnę pod przejściówkę jaką dostałem. Tylko też byłoby trzeba wpierw porównać piny, czy wszystko pasuje. Zostanie jednak problem szukania kabelków od sterowania z kierownicy w oryginalnej kolorowej wtyczce.

Jakieś sugestie, pomoc? Ja się na tym nie znam, więc mogę o czymś po prostu nie wiedzieć.

pablo - Sob Gru 08, 2018 19:56

CoCu dokładnie taka przejściówka jest potrzebna. Sprawdziłem i dokładnie taką przejściówkę kupowałem dla siebie. Musisz jeszcze kilka spraw dograć ( sterowanie z kierownicy i podłaczenie wzmacniacza FM.
Cały temat dotyczący stacji 2Din masz w oddzielnym wątku. Opisałem tam też swoją próbę podłaczenia owej stacji. https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=47472 - powodzenia, dasz radę. Więcej na temat naszej stacji od 55 strony ale warto prześledzić cały wątek.

CoCu - Sob Gru 08, 2018 21:15

Pisząc że dokładnie taka, masz na myśli tę?
https://www.tme.eu/pl/det...nych/4carmedia/

Co do sterowania z kierownicy, to biorąc pod uwagę poniższy schemat wtyczek i opis jaki inny kolega zamieścił wyżej dzięki Twoim poradom, to które piny z szarej wtyczki będą mi do tego potrzebne?
http://www.cocu.vxp.pl/udost/q4khvqv2.bmp
Muszę wyprowadzić tak jak na rysunku pokazano pin numer 2 i 3 z szarej wtyczki i jeden podłączyć do radia pod kabelek oznaczony "Key1", a drugi do pinu numer 8, czyli do masy, tak?
Po podłączeniu, wszystkie klawisze z kierownicy będą działać?

Wzmacniacz FM? No żeś mnie teraz zabił. Jaki wzmacniacz? O co chodzi? Co mam podłączyć gdzie? Nie mam nigdzie żadnego "AMP control".
http://www.cocu.vxp.pl/udost/20181207_174642.jpg

Jak to ogarnąłeś i działa jak należy, to proszę napisz mi dokładnie co mam dorobić i gdzie, oraz gdzie to później podłączyć. Bo czytam Wasze opisy i nie wszystko rozumiem.

Kolorowa wtyczka ma zostać nie podłączona do niczego?

Co to jest to malutkie gniazdo obok gniazda antenowego? GPS chyba nie za bardzo, bo to radio nie ma w sobie nawigacji.

pablo - Nie Gru 09, 2018 12:52

CoCu napisał/a:
Pisząc że dokładnie taka, masz na myśli tę?
https://www.tme.eu/pl/det...nych/4carmedia/

Dokładnie taką zastosowałem.
CoCu napisał/a:

Muszę wyprowadzić tak jak na rysunku pokazano pin numer 2 i 3 z szarej wtyczki i jeden podłączyć do radia pod kabelek oznaczony "Key1", a drugi do pinu numer 8, czyli do masy, tak?
Po podłączeniu, wszystkie klawisze z kierownicy będą działać?

Dokładnie tak. Musisz je oczywiście przypisać w menu radia.
CoCu napisał/a:

Wzmacniacz FM? No żeś mnie teraz zabił. Jaki wzmacniacz? O co chodzi? Co mam podłączyć gdzie? Nie mam nigdzie żadnego "AMP control".

Do radia użyłem "grubej" anteny + podłączyłem zasilanie wzmacniacza ( pin 5 szarej kostki). Tzn. na 5 pin szarej kostki musisz podać +12V aby zadziałał oryginalny wzmacniacz który jest w słupku R75. Funkcja RDS u mnie była dostępna w ukrytym menu " factory setting " kod dostępu 126. Fabrycznie RDS był wyłączony !
Kolorowa wtyczka zostaje niepodłączona. Małe gniazdo antenowe to też FM ale jej nie używamy.
Mi się niestety do dziś nie udało ogarnąć wybierania głosowego chociażby w aplikacji Google , po naciśnięciu ikony mikrofonu aplikacja czeka na polecenie głosowe ale nie reaguje. Mikrofon w radiu działa bo jako zestaw głośnomówiący jest OK.

CoCu - Nie Gru 09, 2018 14:50

Czy mam zatem rozumieć, że pin 5-ty w szarej wtyczce oryginalnie, to znaczy przy oryginalnym radiu otrzymuje zasilanie tylko jak wtyczka jest wpięta w radio, znaczy otrzymuje zasilanie z radia?
Aby podać zasilanie na ten pin, wystarczy jak go połaczę z pobliskim pinem 4-tym, czy może z naszego radia któryś przewód właśnie do tego służy?

Czytałem instrukcję do tego radia (jak widać są jeszcze tacy co czytają instrukcje ;-) ). Jest tam mowa o tym, iż nie ma możliwości oglądania wideo podczas jazdy, a powiązane jest to z jednym przewodem co powinien być podłączony do hamulca ręcznego. Zakładam że tego nie robiłeś. Mimo to wideo działa nawet podczas jazdy, czy też wyłączyłeś to gdzieś w menu?

pablo - Nie Gru 09, 2018 18:55

Najlepiej zasilic wzmacniacz FM (5 pin szarej kostki) z +12V po zapłonie ale ja podłączyłem na stałe pod 12V. Jak masz miernik to znajdziesz. Powinno sie napiecie pojawic na luznym niebieskim kabelku od radia (zasilanie anteny). Treści video moge oglądać w czsie jazdy. Opcje uruchamia się w factory setting.
MaReK - Nie Gru 09, 2018 23:32

rozbierz konsolę trochę niżej, za popielniczką masz dokładnie taką samą kostkę jak dostałeś od Chinoli. To jest kostka od BMW.
CoCu - Pon Gru 10, 2018 01:47

pablo i MaReK - dziękuję za pomoc. Od wczoraj cały wolny czas poświęcam na rozgryzanie tych połączeń, bo lubię wiedzieć o co chodzi w czymś co robię, a nie tylko zrobić krok po kroku co ktoś napisał. Doceniam zatem pomoc.

pablo, skoro wzmacniacz anteny najlepiej zasilić +12V po zapłonie, to czyli czerwonym przewodem - pin 7 szarej wtyczki. Czyli pin 5 połączę sobie z pinem 7.

MaReK, w pierwszej chwili pomyślałem sobie, że w sumie jakby się dostać do tej kostki, to pewnie byłoby najprościej. Ale po chwili doszedłem do tego, że dzięki takiemu bezpośredniemu podłączeniu i tak wzmacniacz radia nadal miałbym nie zasilony, oraz nie miałbym sterowania z kierownicy.
A zatem, zamiast rozbierać centralną konsolę, dokupować jakieś przedłużacze i aż stamtąd ciągnąć wszystkie przewody, kupię przejściówkę jaką pokazałem poprzednio, w szarej kostce dorobię sobie piny 2 i 3, 2 połączę z luźnym przewodem radia oznaczonym "Key1", zaś 3 z pinem 8 czyli masą, oraz by zrealizować zasilanie wzmacniacza anteny jak to wyżej napisałem pin 5 wzmacniacza połączę z pinem 7 czyli +12V po zapłonie. Łatwiej bowiem będzie w domu na tych przejściówkach ze sobą połączonych porobić te dodatkowe połączenia, niż rozbierać konsolę i tam coś rzeźbić. Dokupię także wcześniej prezentowaną przejściówkę do anteny. Dzięki tym zabiegom, ewentualny późniejszy demontaż tego radia ograniczy się tylko do usunięcia tych wszystkich przejściówek.

Przy okazji analizy pinów we wtyczce BMW, po poście MaRKa, pojawiły mi się następujące pytania.
Pinów 4, 10, 13 i 17 nie ma w ogóle, bądź są nie używane.
- Ewentualny pin 4 był połączony z telefonem i miał powodować ściszenie się radia podczas rozmowy telefonicznej?
- Do czego jest pin 7 - K Bus? Chodzi o sieć CAN BUS?
- Pin 10 miał służyć do automatycznej regulacji głośności w zależności od prędkości? Widziałem że ktoś na forum kiedyś pytał o coś takiego w Roverku.
- Pin 13 reguluje moc podświetlenia radia w zależności od nastaw pokrętła na desce rozdzielczej? W przypadku mojego radia przewód od tego idzie tylko do wtyczki do kostki CAN BUS.
Sorry za wiele pytań, ale wydaje mi się że już to kumam, a to mnie cieszy i przez to wnikam dalej, bo się wkręciłem. :razz:

pablo - Pon Gru 10, 2018 10:26

Modułu canbus nie podłączaj . Ściemnianie podświetlenia radyjka działa prawidłowo bez dodatkowych przeróbek. Radyjko samo sie wycisza kiedy przychodzi połączenie. Odbierasz z panela dotykowego. Nic wiecej nie kombinuj. Reszta do odznaczenia w ukrytym menu factory setting.
CoCu - Pon Gru 10, 2018 12:05

Nie chodzi o to, że chcę dalej kombinować, tylko chcę poznać jakie możliwości dawała fabryczna instalacja elektryczna radia, stąd pytania te co wyżej. Analizowałem bowiem te rysunki:
http://www.cocu.vxp.pl/udost/5qnetn1o.bmp
http://www.cocu.vxp.pl/udost/nxlae9ml.bmp
I tutaj, zgodnie z tym o czym pisałem wcześniej, pin 13 jeśli dobrze rozumiem odpowiada za jasność oświetlenia panelu radia (czyli pin 6 szarej wtyczki). Tylko że przewód od tego pinu nie jest połączony z wtyczką do naszego radia. Co zatem rozumiesz pisząc że ściemnianie działa prawidłowo? Jak się domyślam to, że można sobie radio niezależnie ściemniać, jednak kręcenie na desce rozdzielczej pokrętłem od ściemniania wskaźników raczej chyba nie daje efektu w nowym radiu? W naszym radiu również pin 13-ty wtyczki zawiera funkcję ściemniania, ale kabelek od tego pinu nie jest nigdzie podłączony, a tylko swobodnie wisi. Więc może podłączenie go do pinu 13-go wtyczki BMW dałoby regulację także i radia z pokrętła na pulpicie? Czy ja coś źle kombinuję?

pablo - Pon Gru 10, 2018 15:16

Powiem tak, jak podłączyłem z ciekawosci dołączony moduł canbus to mialem cały czas włączone podświetlenie klawiszy w radyjku i nie reagowało na pokrętło od sciemniania. Jak wywaliłem moduł i w ustawieniach ustawiłem odpowiedni do reszty wskaznikow kolor bursztynowo pomaranczowy to normalnie mi dziala sciemnianie pokretlem w aucie . Radyjko sciemnia sie wraz z reszta wskaznikow. Podłącz i zapewne u ciebie też będzie wszystko działać.
CoCu - Pon Gru 10, 2018 16:14

Ciekawe. Bo nie wiem skąd Twoje radio czerpie informację o tym co tam kręcisz pokrętłem ściemniacza.
Sprawdzę to. Póki co czekam na przejściówkę. Jak tylko dotrze, to pójdę do auta próbnie podłączyć radio i zobaczyć czy wszystko działa jak trzeba.
Cieszę się jednak że z Waszą pomocą oraz godzinami analizując schematy z sieci (niektóre z błędami) i zdjęcia różnych przejściówek już chyba kumam o co w tym chodzi. Bo w pierwszej chwili po wyjęciu oryginalnego radia, była to dla mnie czarna magia.

encor - Sro Gru 12, 2018 18:29

CoCu, Nie wiem jaką przejściówkę zamówiłeś, ale szukałeś na allegro?
Ja zamawiałem dokładnie taką i pasuje idealnie
https://allegro.pl/kostka-zlacze-iso-do-radia-bmw-mini-land-rover-01-i6593010973.html

CoCu - Pią Gru 14, 2018 01:05

Dziś na próbę podłączyłem nowe radio. Bajka! To już nie będzie tylko radio, ale stacja multimedialna z bardzo wieloma przydatnymi funkcjami i możliwościami. Samochód nie młody, a co do wyposażenia w nowoczesną elektronikę związaną z radiem, to nie będzie odbiegać od wielu nowych aut.

Ogólnie ostatnie trzy dni spędziłem na rozgryzaniu przewodów i pinów we wtyczkach od radia w Roverku, oraz od nowego radia. Chciałem poznać funkcję każdego przewodu i każdego pinu. Bo skoro już kupiłem taki multimedialny sprzęt, to chcę znać jego możliwości. A skoro dobieram się do instalacji elektrycznej w aucie, to warto bym wiedział, w czym grzebię.
Stworzyłem sobie spis wszystkich wtyczek, ich pinów i przewodów, oraz tego jak to się ze sobą łączy. To co na początku zdawało mi się czarną magią, teraz jest całkiem proste. Jak uściślę jeszcze kilka rzeczy, to zamieszczę na forum plik z tym, bo może być przydatny w przyszłości dla innych. Zamieszczę też opis jak wykonałem wszystkie połączenia jakie było trzeba zrobić we własnym zakresie.

Poniżej uwagi.
- Sprawdziłem, skoro we wtyczce nowego radia jest oprócz pinu oznaczonego "K1" także pin "K2" czy nie stosuje się go do podłączenia pinu 3-go z wtyczki ISO, zamiast do masy. Okazało się że nie i faktycznie trzeba pin 3 wtyczki ISO połączyć z masą.
- U mnie po włączeniu radia podświetlenie przycisków nie działało w ogóle. By zadziałało, a do tego by podświetlenie reagowało na regulację na pulpicie, należało połączyć wolno wiszący przewód ILL nowego radia z pinem ILLUMINATION wtyczki CAN BUS nowego radia. Oczywiście trzeba sobie wpierw sprawdzić, który to pin tej wtyczki jest połączony z pinem 13-tym czarnej wtyczki, oznaczonym ILLUMINATION.
- Radio po uruchomieniu, nawet bez podłączonego wzmacniacza anteny działało dobrze. By jednak podłączyć ten wzmacniacz, nie trzeba nic przerabiać, a tylko połączyć wolno wiszący niebieski przewód AUTO ANT czarnej wtyczki, z wolno wiszącym niebieskim przewodem AMP-CON kremowej wtyczki. Zresztą to zostało przygotowane do łączenia, bo na jednym jest wtyczka, a na drugim gniazdo. Sprawdziłem, i pojawia się tam +12V po włączeniu radia. I tylko wtedy.
- Do portów USB (dwa się podłącza z tyłu radia na przewodach, jeden jest na przedzie radia) można podłączać na przykład Pendriva i z niego sobie odtwarzać muzykę czy filmy.
- Antenę GPS położyłem najwyżej jak tylko się dało pod pulpitem. Przerzuciłem ją przez jeden z wylotów wentylacji. Kawałek nad nim jest już pulpit. Działało. Moja antena nie jest wyposażona w magnes.
- Może tylko się mi wydaje, ale chyba tak jak to inni pisali, dźwięk z głośników na tym nowym radiu jest lepszy niż na tym co było fabrycznie. A fabrycznie był bardzo, bardzo słaby.

encor, ja kupiłem przejściówkę z inną czarną wtyczką. Za jakiś czas to wszystko dokładnie zaprezentuję.

[ Dodano: Pią Gru 14, 2018 01:05 ]
W toku wnikania we wtyczki, przewody i piny, oraz po próbie podłączenia radia, na koniec mam nieco pytań, tak by już całkowicie poznać zagadnienie.

- Wtyczka nowego radia ma miejsce na dwa piny jakich nie ma. Posiadają oznaczenia CAN-RX i CAN-TX. Gdyby były, do czego by służyły i czy byłyby to wejścia czy wyjścia?
- Wolno wiszący przewód nowego radia, oznaczony BRAKE CTL to jest wejście, czy wyjście? W sieci znalazłem taki opis: "podłączenie masy do hamulca ręcznego". Tak to działa? Wtedy byłoby to wyjście. Czy może jest to wejście i się podłącza jakiś sygnał z ręcznego? Jak to jest dokładnie?
- Do czego służy pin oznaczony "K2" we wtyczce nowego radia? Pod "K1" się podłącza przyciski z kierownicy. A co pod "K2"? Ewentualny jakiś kolejny panel z przyciskami?
- Jedna z wtyczek ma wolno wiszący przewód oznaczony TV-IR. Domyślam się, że ma to jakieś powiązanie z pilotem i telewizorem. Ale jakie? Do czego się to podłącza? To jest wejście, czy wyjście? Samo radio na panelu przednim tak jakby ma czujnik IR, bo jest tam fioletowy prostokącik tak opisany. Ale żadnego pilota w zestawie nie było. Po co więc to na panelu i po co ten przewód?
- We wtyczce BMW teoretycznie jest pin do podłączenia K-BUS. Do czego to służyło?
- Trójkolorowa wtyczka ISO C ma część niebieską związaną ze zmieniarką. A część zielona i żółta z czym były powiązane? Zielona z nawigacją? U mnie w aucie na niej nie ma przewodów, ale i nawigacji nie mam. Ale po co nawigacja miałaby osobne zasilanie, skoro jest częścią radia fabrycznego? Część żółta to teoretycznie na telefon?
- W nowym radiu są miejsca na trzy wtyczki oznaczone "Split machine". Do czego te gniazda służą? Bo ni cholery nie mogę w sieci znaleźć odpowiedzi.
- Do nowego radia dali plastikowe pudełko oznaczone CAN BUS. W zasadzie do czego mogłoby mi to służyć? A jak nie podłączę (bo nie planuję), to coś tracę? Czy system Android w jakiś sposób jest w stanie wykorzystać to pudełko? Na przykład do jakiejś diagnostyki odpowiednim programem.
- Podłączyłem na próbę zewnętrzny głośnik do jednego z wyjść na głośniki, ale mimo iż było słychać cyknięcie, głośnik milczał. Czemu? Do czego w takim razie są wyjścia na 5 głośników (4 satelity i subwoofer)?
- W najbliższej przyszłości planuję dodanie kamery cofania, ale będę w związku z tym musiał przeciągnąć przewód wideo od radia do tylnej klapy. Jest jakiś wątek gdzie ktoś pokazał gdzie poprowadzić przewód i jak się do tych miejsc dobrać? Bo trochę się tego boję.

encor - Pią Gru 14, 2018 13:01

CoCu napisał/a:
- Może tylko się mi wydaje, ale chyba tak jak to inni pisali, dźwięk z głośników na tym nowym radiu jest lepszy niż na tym co było fabrycznie. A fabrycznie był bardzo, bardzo słaby.

Jestem ciekawy jak gra to u Ciebie. Gdyż miałem kilka wersji tego radia i dopiero ta co mam aktualnie ma świetny dźwięk czyli wersja z PX5 ośmiordzeniowy 1.5GHz 64Bit, 4GB RAM i androidem 8.0.
Wcześniej miałem dwa inne na Androidzie 7.1 z procesorem czterordzeniowym 1.3GHz (Dźwięk strasznie płaski, nawet po włączeniu podbicia), a drugi również czterordzeniowy 1.6GHz, ale już PX3 i tutaj było lepiej ale i tak nie tak dobrze jak w tym co teraz mam.
Natomiast to radio co Ty masz wyszło na nowszym procesorze czterordzeniowym również 64Bit jak w przypadku ośmiordzeniowego procka i jestem ciekawy czy gra porównywalnie z moim :)

Cytat:
- Wtyczka nowego radia ma miejsce na dwa piny jakich nie ma. Posiadają oznaczenia CAN-RX i CAN-TX. Gdyby były, do czego by służyły i czy byłyby to wejścia czy wyjścia?

Miałem taką wtyczkę i jedyne co się działo po podłączeniu, to to, że zawsze przy włączaniu/wyłączaniu zapłonu, wycieraczki przedniej szyby same się włączały i robiły jeden cykl, tak jakby dawały jakiś znak :P

CoCu napisał/a:
- Trójkolorowa wtyczka ISO C ma część niebieską związaną ze zmieniarką. A część zielona i żółta z czym były powiązane? Zielona z nawigacją? U mnie w aucie na niej nie ma przewodów, ale i nawigacji nie mam. Ale po co nawigacja miałaby osobne zasilanie, skoro jest częścią radia fabrycznego? Część żółta to teoretycznie na telefon?

Wydaje mi się, że zależy od wersji radia u mnie w zielonej wtyczce były kabelki od sterowania radia z kierownicy i na oryginalnym radiu działało, a miałem jakieś radio oryginalne na płyty, ale nie pamiętam już jakie.

CoCu napisał/a:
- Do nowego radia dali plastikowe pudełko oznaczone CAN BUS. W zasadzie do czego mogłoby mi to służyć? A jak nie podłączę (bo nie planuję), to coś tracę? Czy system Android w jakiś sposób jest w stanie wykorzystać to pudełko? Na przykład do jakiejś diagnostyki odpowiednim programem.

Ja u siebie nie mam podłączonego CAN BUSa. Kolega w e46 po odpowiednim ustawieniu w opcjach fabrycznych radia, ma informacje na temat spalania, temperatury, informacje o otwartych drzwiach, i info z czujników parkowania takie graficzne.

Ale z tego co patrzyliśmy w ustawieniach fabrycznych radia dla CAN BUS, to nie ma ustawień do Rovera 75. Są do BMW, Mini i Roewe ale do Roverka nie było, więc nie wiem czy któreś z tych ustawień byłoby dobre i czy jakiekolwiek info byłoby pokazywane.

marcin.misek - Pią Gru 14, 2018 21:48

CoCu napisał/a:
- Wtyczka nowego radia ma miejsce na dwa piny jakich nie ma. Posiadają oznaczenia CAN-RX i CAN-TX. Gdyby były, do czego by służyły i czy byłyby to wejścia czy wyjścia?

Cieżko stwierdzić co chinczyk mial na mysli bo te oznaczenia są jakies z dupy. nie ma takich lini jak CAN-RX i CAN-TX, są CAN-LOW i CAN-HIGH. Ponadto w okolicach radia nie ma żadnej linii CAN.
CoCu napisał/a:
- We wtyczce BMW teoretycznie jest pin do podłączenia K-BUS. Do czego to służyło?

K-BUS to szyna komunikacyjna miedzy modułami w Roverze. Na tej linii lecą prawie wszystkie dane, statusy świateł, status PDC, można tez tą linią sterować wszystkie moduły a nawet je kodować. Jeżeli nie masz gdzie tego podłączać - nie podłączaj nigdzie.
CoCu napisał/a:
- Do nowego radia dali plastikowe pudełko oznaczone CAN BUS. W zasadzie do czego mogłoby mi to służyć? A jak nie podłączę (bo nie planuję), to coś tracę? Czy system Android w jakiś sposób jest w stanie wykorzystać to pudełko? Na przykład do jakiejś diagnostyki odpowiednim programem.

Znowu CAN z ktorego nie mozna nic sensownego odczytac w zasadzie. Jezeli za to jest to skrzyneczka ktora potrafi odczytac sygnaly z K-BUS lub K-Line mozesz miec sporo bajerów, o ile masz program ktory to obsłuży.
encor napisał/a:
Kolega w e46 po odpowiednim ustawieniu w opcjach fabrycznych radia, ma informacje na temat spalania, temperatury, informacje o otwartych drzwiach, i info z czujników parkowania takie graficzne.

Te same ustawienia powinny działać dla Rovera, toż to prawie to samo.

Podsumowując - szyna CAN w roverze służy jedynie do komunikacji powiedzy ECU, ABS, IPK, JATCO i chyba tempomatem. Podłączenie radia do tego nie ma sensu, chyba ze chcesz sniffowac szynę CAN i monitorować dane przesyłane pomiędzy tymi modułami, ew samemu cos tam wysyłać.
Natomiast linia K-BUS łączy prawie wszystkie moduły w samochodzie. Dużo można z tego odczytać, można sterować, można nawet się postarać o kodowanie np świateł podczas jazdy, i w prosty sposób zrobić sobie przełącznik świateł policyjnych z poziomu aplikacji w radiu ;]
Jest jeszcze linia K-Line, która jest wyprowadzona na OBD.
Polecam zapoznanie sie ze schematami w RAVE, tam są pokreślone linie komunikacyjne, będzie wtedy wiadomo co do czego jest podłączone i co by się dało odczytac.

A oto co mniej więcej można uzyskać odczytując dane z lini K-Bus : https://www.youtube.com/watch?v=XtPla3xPwp4

dawidd - Sob Gru 15, 2018 07:48

marcin.misek, a słyszałeś (poza torque )o jakiś kablach pod kbus i androida ktory by podobne cuda robił w roverku?
marcin.misek - Sob Gru 15, 2018 16:40

dawidd napisał/a:
a słyszałeś (poza torque )o jakiś kablach pod kbus i androida ktory by podobne cuda robił w roverku?

Jeśli masz kabel do TOAF'a to zapewne będzie on działał na Androidzie. Wystarczy przejściówka na OTG, i możesz nawet pod telefon podłączyć i działać. Kwestia tylko oprogramowania.

CoCu - Pon Gru 17, 2018 21:52

Po wielu różnych próbach, dziś ostatecznie nowe radio zainstalowałem w aucie. Wczoraj było trzeba w gnieździe na radio w tunelu wyciąć sporo materiału dookoła, tak by radio weszło. Dziś zaś antenę GPS zainstalowałem wsadzając ją pod pulpit, w okolice między radio a schowek, najwyżej jak się dało, na jakiejś plastikowej rurze. Wcisnąłem ją na ścisk pomiędzy tą rurę a pulpit i dzięki temu że jest tak wysoko, nad nią jest tylko już pulpit i żadnych innych rzeczy. Sprawdzałem - GPS działa. Wczoraj okazało się także, że to nowe radio jest dłuższe i po wsadzeniu do niego wtyczek, ledwo co wchodzi, bo z tyłu zagięte przewody dotykają do stalowej rury konstrukcji nadwozia. Ale udało się wszystko zmieścić, na styk. Kable głównej wtyczki musiałem odgiąć na bok by szły nie w dół, a po bocznej prawej ściance radia. A z lewej strony przewody z wtyczkami ISO przyczepiłem na opaskę po lewej stronie tunelu, tak by nie kolidowały z radiem tylko bokiem szły w dół. Dzięki usunięciu na czas montażu panelu klimatyzacji, wszystko stało się łatwiejsze. Teraz wszelkie ewentualne połączenia w przyszłości mogę robić pod radiem, po usunięciu panelu klimatyzacji tylko, bez demontażu samego radia.

Ogólnie wydawałoby się, że pełny sukces. Ale... Ja nie byłbym sobą, gdyby wszystko poszło idealnie. Na koniec się okazało, że nie wiem czemu, ale po instalacji radia, teraz wyświetla mi się kontrolka poduszek powietrznych i jak sprawdziłem w TOAFie, jest to błąd zapłonu napinacza pasów pasażera. Za duża rezystancja, czy coś takiego. Kasowanie błędu nic nie daje - zostaje. No i mam problem kuźwa. Może jakiś przewód przetarłem, czy co?

Dziś przyszła też kamerka cofania. Podłączyłem ją na próbę do radia, nim zainstalowałem na dobre radio. I się okazało, że nie działała pod wtyczką CCD AVIN jak chyba być powinno, ale pod wtyczką VIDEO IN. Przy okazji wyszło co można podłączyć pod VIDEO IN i co się stanie, ale do czego w takim razie jest wtyczka cinch CCD AVIN?

marcin.misek - Pon Gru 17, 2018 23:22

CoCu napisał/a:
eraz wyświetla mi się kontrolka poduszek powietrznych i jak sprawdziłem w TOAFie, jest to błąd zapłonu napinacza pasów pasażera. Za duża rezystancja, czy coś takiego. Kasowanie błędu nic nie daje - zostaje.

Tam nie ma żadnych kabli od poduszek, chyba że grzebałeś w pobliżu modułu SRS.
Sprawdz wtyczki od napinacza - moze jak przesuwales fotel to coś sie wypieło.

CoCu - Wto Gru 18, 2018 07:01

A w którym miejscu jest moduł SRS? Ja poprzez dziurę od radia grzebałem łapą i w lewo i w prawo głęboko, szukając miejsca do instalacji anteny GPS. Może jakiś przewód pociągnąłem niechcący i coś się wypięło? Po prawej dotykałem jakiś cylinder z żółtą wtyczką.

A gdzie jest ta wtyczka od napinacza o jakiej wspominasz? W słupku między drzwiami?

dawidd - Wto Gru 18, 2018 08:15

Rozepnij niebieska(albo żółta-nie pamiętam ktory kolor) wtyczkę pod fotelem, spryskaj kontaktem i tyle, będzie ok
CoCu - Sro Gru 19, 2018 15:47

Kurcze, mieliście rację. Dziś wsadziłem łapę pod siedzenie, pogmerałem w przewodach nawet niczego nie odpinając i kontrolka nagle sama zgasła. Super.
pablo - Sro Gru 19, 2018 17:04

Napisz jak działa kamerka. Czy uruchomiłeś opcję w ukrytym menu ? Jest tam opcja aktywacji kamery cofania. Ja czekam na swoją z tym że będę montować za pomocą takiej - https://pl.aliexpress.com/item/Podofo-2-4-ghz-Bezprzewodowa-Kamera-Cofania-RCA-Video-Nadajnik-i-Odbiornik-Zestaw-do-Monitor-Foteli/32919303443.html bezprzewodowej komunikacji bez ciągnięcia kabli. U kumpla w dostawczaku ten system działa bardzo fajnie więc postanowiłem dołożyć do roverka kamerkę cofania https://pl.aliexpress.com/item/New-arrival-car-reversing-camera-for-MG5-2012-20152-MG7-shockproof-plastic-shell-camera-waterproof-170/32711751230.html która ma pasować do lampki oświetlającej rejestrację.
CoCu - Pią Gru 21, 2018 16:37

Po kolei.

Po pierwsze, jeszcze kamery w aucie nie zainstalowałem, ale poczyniłem już próby podłączenia jej do radia, by zobaczyć czy i jak to działa. Ja kupiłem taką:
https://allegro.pl/kamera-cofania-parkowania-video-rca-3-kolory-13-i7110568910.html?snapshot=MjAxOC0xMi0xNFQxMDozODoyMS4wMjRaO2J1eWVyO2M3MTBiY2FiOWU1ZTMxM2M5YmRlNmEyZTczOTI4YjJlNzhjYmYxYzY4NDc3N2M2ZWQ0NzJlZmVkOWMwMzEwMWU%3D
Powód - niewielka i w obudowie, a do tego jest wersja chromowana, co w połączeniu z montażem w chromowanej blendzie nad tablicą rejestracyjną da dobry efekt, bo będzie się dobrze komponować. Wszelkie czarne kamery uważam że wprowadziłyby chaos w dopracowanym wyglądzie pupci tego auta. Zresztą ja nawet ramki tablic wymieniłem na chromowane, więc czarna kamera nijak do niczego by nie pasowała na tyle. Wada - nie ma możliwości regulacji kąta pochylenia.

U mnie w radiu jest Android 8.1. Nie wiem czy to przez to, czy z powodu zmian w nakładce na system zrobionej przez producenta radia, ale pewne rzeczy wyglądają inaczej niż u Ciebie. Nie ma żadnego menu które mógłbym włączyć po wpisaniu kodu, nie ma co dziwne opcji Bluetooth, czy nawet opcji zmiany koloru podświetlenia klawiszy i całe szczęście że mają kolor jak te w aucie. Logo uruchomieniowe zmienia się po wpisaniu zupełnie innego kodu niż u Ciebie. Specem nie jestem, ale system Android znam, w tym możliwości jego konfiguracji, gdyż od lat używam telefonów Samsunga z najwyższej półki i nie raz bawiłem się opcjami konfiguracji. A tu w tym radiu po prostu pewnych rzeczy nie ma w ogóle. A zatem nie uruchamiałem żadnych opcji w ukrytym menu, bo nie widzę bym takie w ogóle miał.

Sama kamera w odniesieniu do jakości obrazu taka sobie. Stosunkowo niska jakość obrazu. Szczególnie jak się porównuje do filmów w wysokiej rozdzielczości jakie często oglądam na telefonie. Ale sprawdzałem w sztucznym oświetleniu, więc w słońcu pewnie będzie trochę lepiej.

Pod którą wtyczkę radia podłączyłem by działała kamera pisałem w jednym z wcześniejszych postów, chociaż to dziwne, bo teoretycznie inna wtyczka miała temu służyć i teraz się zastanawiam do czego w takim razie stworzono tę. W głównym menu radia jest aplikacja o nazwie "AVIN". Po jej włączeniu na ekranie pojawia się obraz z kamery. I tyle - proste. Ale można także zrobić tak, że obraz ten pojawi się automatycznie. By to uzyskać, trzeba podać napięcie +12V na wolno wiszący przewód radia oznaczony "BACK-CAR". Oczywiście, by to miało sens, trzeba tam podać napięcie ze świateł cofania.

Długo myślałem by kupić może ten moduł bezprzewodowy, zamiast ciągnąć przewody. Ale parę opinii na Allegro gdzie tych modułów łączności bezprzewodowej jest wiele zniechęciło mnie, bo niektórzy jako wadę wykazywali zakłócenia w odbiorze. Chociaż, i przy połączeniu kablowym takowe mogą się pojawić, bo to sprzęt za kilkadziesiąt złotych, a nie kilkaset. Ekranowane to raczej te przewody jakoś specjalnie nie są.

Widziałem kamerki jaką wybrałeś, ale ja lubię symetrię, więc chociażby z tego powodu takowej nie wybrałem. Wolę mieć coś centralnie, niż tylko z jednej strony.

I na koniec moje rozważania nad podłączeniem. Standardowo, jak pisałem wyżej kamerę się podłącza do świateł cofania. To daje i zasilanie kamerze, a i sygnał do radia by pokazać na ekranie automatycznie obraz. Ale przy takim połączeniu, nie byłoby możliwości oglądania tego obrazu kiedy się chce, a tylko po włączeniu biegu wstecznego. Dlatego myślałem jak inaczej zasilić kamerkę. Kombinowałem nad oświetleniem tablicy rejestracyjnej, ale ono zapala się dopiero po załączeniu świateł, a u mnie aktywowane są w BCU światła dzienne, więc w dzień w ogóle nie ruszam włącznika świateł. Więc kupiłem kilka metrów przewodu i go pociągnę wraz z tym od kamery. Z wtyczek radia już zawczasu wyprowadziłem sobie samemu dodatkowe wyjście +12V od zapłonu, czyli czerwony przewód czarnej wtyczki ISO. Przewód kamery podłączę więc nie z tyłu auta, ale z przodu do tego wyprowadzenia, a wolny koniec z tyłu auta zaślepię, jako niepotrzebny. Tym sposobem zawsze po przekręceniu kluczyka kamera będzie miała stale zasilanie. A dodatkowy kupiony przewód podłączę do radia pod kabelek "BACK-CAR" a z tyłu auta do świateł cofania, co będzie automatycznie aktywowało obraz z kamery na radiu. Wszystko już sprawdzałem i będzie to tak działać.

[ Dodano: Pią Gru 21, 2018 16:37 ]
Wróciłem właśnie z garażu. Celem wizyty było poprowadzenie przewodów od kamery od środkowej konsoli, do bagażnika. Czyli pierwszy etap prac nad kamerą cofania.
Wymontowałem schowek oraz osłonę boczną pod nim. Odczepiłem osłonę słupka między drzwiami. Wymontowałem siedzisko tylnej kanapy, a z tym się męczyłem bo nie chciała się odczepić, zaś po pracach nie chce się z jednej strony z powrotem zaczepić. Udało się odczepić podłogę z boku, pod listwami progowymi (których zresztą nie mam). A zatem wystarczyło tylko teraz umiejętnie przeprowadzić przewody, co też uczyniłem. Przy okazji odkurzyłem dokładnie pod kanapą a była tam masa syfu. Operacja zakończona sukcesem. Ale...

Ponieważ przez większość czasu był przekręcony kluczyk oraz było włączone oświetlenie i radio, to chyba rozładowałem akumulator. Jak przekręcam kluczyk, to potrafi się pojawić ikonka hamulca ręcznego, ABS (a przez to i kontroli trakcji) a samochód nie odpala. Po przekręceniu kluczyka do końca słychać tylko jakieś cyknięcie spod maski, jakby stycznik, ale nic się nie dzieje. Takie mogą być objawy rozładowanego akumulatora? Ja to zawsze muszę mieć jakieś przygody chyba.

encor - Pią Gru 21, 2018 17:25

CoCu napisał/a:
Ponieważ przez większość czasu był przekręcony kluczyk oraz było włączone oświetlenie i radio, to chyba rozładowałem akumulator. Jak przekręcam kluczyk, to potrafi się pojawić ikonka hamulca ręcznego, ABS (a przez to i kontroli trakcji) a samochód nie odpala. Po przekręceniu kluczyka do końca słychać tylko jakieś cyknięcie spod maski, jakby stycznik, ale nic się nie dzieje. Takie mogą być objawy rozładowanego akumulatora? Ja to zawsze muszę mieć jakieś przygody chyba.


Tak, rozładowałeś akumulator wystarczająco, aby rozrusznik już nie zakręcił.

CoCu - Wto Sty 08, 2019 02:20

marcin.misek napisał/a:
A oto co mniej więcej można uzyskać odczytując dane z lini K-Bus : https://www.youtube.com/watch?v=XtPla3xPwp4

Chodzi mi to po głowie. By to uzyskać, należy kupić odpowiedni interfejs podpinany pod radio przez gniazdo USB. Interfejs z samochodem należy połączyć z ledwo trzema przewodami: +12 od baterii, masą oraz K-BUS. I tu pojawia się pewien problem. Na wtyczkach ISO A i B w samochodzie nie ma pinu/przewodu sieci K-BUS. Teoretyczny kolor takiego przewodu to biało-czerwony. Ale na trójkolorowych wtyczkach ISO C do dwóch różnych pinów podłączone są przewody biało-czerwono-żółte o oznaczeniach pinów "CD changer K-bus" i "K-bus connection for nav pack". Czy to można wykorzystać właśnie jako potrzebne miejsce wpięcia się w sieć K-BUS?