|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 75, MG ZT - [R75 1.8T] Jak obniżyć temperaturę załączenia wentylatora
Marcin84 - Pon Sty 13, 2020 22:03 Temat postu: [R75 1.8T] Jak obniżyć temperaturę załączenia wentylatora Koleżanki koledzy - jak w temacie. Czy da się zmienić temperatury załączania wentylatora chłodnicy w tym aucie?
Problem polega na tym, że auto wspaniałe, silnik bardzo fajny, ale układ chłodzenia projektowała osoba ułomna W ciągu ostatniego roku (40tyś km) wymieniłem 4 termostaty (różne marki od najtańszych do najdroższych), 3 rezystory (początkowo po 100W teraz jest 200W) i ciągle coś niedomaga, a to chłodnica w trasie strzeliła, a to się wężyk jakiś przetarł, to innym razem nagrzewnica, ostatnio uszczelka kolektora puściła itp itd a potem opinia o Roverach krąży. Chcę obniżyć temperaturę załączania wiatraka, tak, żeby płyn nie miał prawa osiągnąć 100 stopni może wtedy to dłużej pożyje
marcin.misek - Wto Sty 14, 2020 07:06
Zapytaj Markzo, on coś kombinował z modyfikacją mapy i zmieniał temperaturę zadziałania wentylatora.
Marcin84 - Wto Sty 14, 2020 11:22
do TOAFa nie dałoby rady takiej funkcji dodać? Czyli zmiany temp załączenia wentylatora? Pytam z ciekawości bo na angielskim forum, gdzie użytkownikami są goście którzy budowali K-serie jedyne co znalazłem a na co wpadli to manualne włączanie wentylatora na przekaźniku i przycisk w kabinie Ja osobiście myślałem o mosiężnym trójniku założonym na wąż od chłodnicy i wkręconym w niego włączniku np z Corsy na 95 stopni, do tego przekaźnik wpięty w oryginalny system. Tylko zimno na zewnątrz mnie zniechęca do takich operacji teraz
dzelo23 - Wto Sty 14, 2020 15:09
Markzo ma możliwość obniżenia temperatury zalaczania wentylatora chłodnicy. Ja już jeżdżę z obniżoną
Zrób jak radzi Marcin
Ciekawi mnie w jakich warunkach tak Ci się grzeje.
Marcin84 - Wto Sty 14, 2020 15:33
Żadne nadzwyczajne warunki Teraz mam termostat Gates-a, który do tej pory najsolidniej wygląda ze wszystkich, które miałem, zobaczymy ile pożyje. Chodzi o ten wkład w środku, wydaje się być masywniejszy i element reagujący na temp, jest znacznie grubszy od tego co miałem poprzednio. Temperatura jego pracy to 91-93 stopnie. Więc jak coś tam wyprzedzę na drodze i za chwile stanę na światłach to temp łatwo idzie w górę. Wiem o patencie z gazowaniem, ale nie robię tego bo ciężko go stabilnie utrzymać poniżej 1800rpm i się wszyscy oglądają jak go przegazowuje stojąc, zresztą wczoraj na przejeździe kolejowym na niewiele się to zdało Człowiek który ustalił temperaturę załączenia pierwszego biegu na 105 stopni (u mnie tak startuje) drugiego 113 (tak kojarzę u mnie) był debilem. Od 120 stopni dostajemy przecież komunikat o przegrzaniu silnika. Rozgrzane do czerwoności turbo oddaje ciepło pod maską, termostat na wężach też jest lipną próbą poprawy sytuacji bo nie był przewidziany od początku i przez to można zaobserwować zjawisko, że u góry auto się wręcz gotuje, a jak jest zimno na zewnątrz to dolny wąż termostatu jest zimny i termostat też nieco podnosi próg otwarcia zwłaszcza na postoju z małym ciśnieniem.
Po roku łatania tego ja już po zapachu i zachowaniu auta wiem kiedy się zesrał termostat, rezystor albo płyn spitala bo stary wąż nie wytrzymał temperatury Podejrzewam, że jakieś 80% HGFów się stąd bierze. Ja tego pilnuje i reaguje szybko, ale łatwo można przegiąć. Z moich obserwacji ten silnik, żeby żyć i dobrze pracowac nie ma prawa osiągnąć 100 stopni przy takim użytkowaniu. Dlatego chcę mieć pierwszy bieg od 95 stopni drugi od 98 a jak mnie dalej będzie wq....iał to wywalam całkiem termostat, daje przelotkę. Wiem lipa, ale da się żyć, w zimie przy -10 do -15 na dworze silnik łapie 50 stopni i ogrzewanie słabsze ale działa
dzelo23 - Wto Sty 14, 2020 20:02
Kup termostat prt na 80 stopni, u mnie spisuje się świetnie.
[ Dodano: Wto Sty 14, 2020 20:02 ]
Co do turbo rozgrzanego do czerwoności, to serio tak Ci się grzeje?
Ja mam temperatury startu wiatraka obniżone bodajże o 5 stopni i wiatrak to kilka razy mi się tylko załączył.
Marcin84 - Wto Sty 14, 2020 20:20
Miałem i termostat na 78 stopni też świetnie działał przez całe 5 tyś km czyli jakiś miesiąc z hakiem potem się zablokował. Miałem już Verneta, PRT, Allmakes jeszcze jakieś cudo i teraz mam Gatesa. Najdłużej działał Vernet bo prawie 20 tyś km. Co do turbo i kolektora wydechowego to u mnie czasami jak stygło to słychać było jak metal strzela potem widać było biały nalot na tym U Ciebie podejrzewam, że nawet z modami map masz niższe EGT bo masz customowy DP i przelot a to na pewno robi robotę. LPG też robi swoje, niby AFR mam bezpieczny ale jednak to nie benzyna. Układ mam "sprawny" o ile tak go można nazwać, w zeszłym roku przeszło przez niego 15 litrów świeżego Borygo, mam większość węży nowych, poprzedni właściciel wymieniał po pierwszym HGFie. Ja też jakieś wyminiłem. Nagrzewnica wymieniona, chłodnica nówka, zaworka w kolektorze nie mam, termostatu w głowicy też. Uszczelke zmieniłem raczej dobrze, stan płynów w normie, test na HGF robiłem w święta i było ok. Ja już się nie mam czego łapać jak mi ktoś pokaże palcem i powie co robię nie tak i uda się to poprawić , to stawiam Whiskacza
marcin.misek - Wto Sty 14, 2020 22:18
Marcin84 napisał/a: | do TOAFa nie dałoby rady takiej funkcji dodać? |
Nie znam takiej możliwości. MEMS3 nie ma takich ustawień jak DDE4, przyjamniej ja o takich nie wiem.
Markzo - Sro Sty 15, 2020 09:59
Tak, jest mozliwosc zmiany temperatur zalaczania wentylatorow. U siebie w VVC turbo mam 1bieg 98->95st, 2bieg 102->98st.
Termostatu PRT nie mam, bo sie nie zmiescil. Mam zwykly znizsza temp otwarcia: 83st. Poki co dziala elegancko, zobaczymy w lecie...
Marcin84 - Sro Sty 15, 2020 12:19
Markzo domyślam się, ze grzebałeś we wsadzie, a powiedz mi czy nadal wygląda to tak
Odczyt Galetto 1260 wsadu 16kB -> modyfikacja w Hexedytorze -> wgrywanie Galletto?
Czy może jest to już bardziej klikalne z poziomu samego galletto jak dla niektórych innych aut? Nie dopytuje o szczegóły bo wiem ile musiałeś w to pracy włożyć, żeby do tego dojść, tylko chciałbym wiedzieć czy może jest nieco łatwiej niż jakiś czas wstecz. No i ewentualnie czy możesz się pochwalić ile sterowników uibiłeś podczas rozkminy MEMSa? Pytam bo chciałem też kiedyś w tym pogrzebać ale strach przed unieruchomieniem auta jest duży bo codziennie musi kilometry do roboty walić
Markzo - Sro Sty 15, 2020 13:23
Marcin84,
Tak, zgrywanie galeciakiem -> edycja -> wrzut. Nie da sie inaczej akurat temperatury znalazn LilJohn co do ubijania... Niestety 75 vs reszta R/MG na memsie 3 sie bardzo rozni. W Vi w zasadzie moge wgrac co chce i ecu zyje, w 75 w przypadku wgrania glupot lub problemu w czasie wgrywania ubijesz ECU. Wtedy czeka Cie otwarcie ecu, wylut pamieci i wrzut calego wsadu lub uszkodzonego obszaru przez programator. U dzelo23, tak sie stalo na strojeniu - cos zdechlo podczas wgrywania i auto stoi, po zaplonie tylko przekazniki naparzaja jak wsciekle. Dlatrgo najbezpieczniej miec 2gi zestaw startowy
Marcin84 - Sro Sty 15, 2020 13:51
Chyba kupię galletto i jakiegoś kompa, tu pytanie czy od 1.8 N/A podejdzie? Zrobię test, Zgram wsad, wgram na nowy komp i jak ruszy to zacznę się bawić. Z tego co gdzieś już kiedyś szperałem to kluczowe mieć od siebie wsad zgrany, bo z innego sprawnego auta kopiowany 1 do 1 nie ruszy, bez wywalenia info o VINie i konfiguracji auta. Wtedy auta się dziwnie zachowują właśnie. Na stole też nie ma tak źle, bo z tego co się orientowałem to kompy Rovera nie były żadnym badziewiem zalewane jak to w niektórych autach co mega utrudnia wszelkie operacje na otwartym sercu
Markzo - Sro Sty 15, 2020 15:29
Nie, musi byc z Turbo. Hmm, ja w sumie w 3 ecu uzywalem tego samego wsadu (i 16kb i calej pamieci) i auta jezdza normalnie vin to chyba bardziej ews?
Marcin84 - Sro Sty 15, 2020 15:45
Takiego zgranego na żywca? Pewnie mam stare informacje, ale z nich wynikało że tam się czyściło pewne bity w MEMSie w których był zapisany między innymi VIN właśnie aby przeszczepić wsad. Nie ważne Trzeba to kupić i samemu obadać Markzo dzięki za info o kompie, to wiele ułatwia bo tych od 1.8N/A jest masa po 40zł a za te od Turbo już sobie liczą więcej w weekend pewnie coś zamówię.
Markzo - Czw Sty 16, 2020 05:32
Tak, immo nie tykane, przewalone w rozne strony cale wsady jak i 16kb i dziala kompa z turbo kupisz pewnie za +/- 100zl, mozna by zobaczyc kompa z NA z pelnym wsadem z T, moze by zadzialalo
Marcin84 - Czw Sty 16, 2020 18:43
Ciekawe Jak tylko dotrze kabel i ściągnę wsad to zobaczę co mi się uda rozczytać. Bardzo mnie interesuje czy da się ugryźć wyświetlacz jakoś. Fajnie byłoby mieć jako opcję temp płynu np. ... zobaczymy za 2 -3 tygodnie jak kabel przyjdzie bo na razie nie mam wsadu.
marcin.misek - Czw Sty 16, 2020 19:25
Marcin84 napisał/a: | Bardzo mnie interesuje czy da się ugryźć wyświetlacz jakoś. Fajnie byłoby mieć jako opcję temp płynu |
Masz na mysli wyswietlacz w zegarach ?
A co ma galetto do tego ?
Owszem, wyświetlaczem da się sterować, ale do tego potrzebny albo osobny uklad albo jakaś aplikacja.
https://www.youtube.com/watch?v=3QUGANXTedI
Marcin84 - Czw Sty 16, 2020 19:32
Marcin dokładnie coś takiego chciałem zrobić Galletto na razie ma tyle, że nim sobie ściągnę wsad i przeanalizuje co jest wewnątrz. Obstawiałem, że ECU steruje wyświetlaczem i tam odbywa się cały proces chyba że się mylę i liczniki mają swój niezależny modół do wyświetlania?
marcin.misek - Czw Sty 16, 2020 19:45
Marcin84 napisał/a: | Obstawiałem, że ECU steruje wyświetlaczem i tam odbywa się cały proces chyba że się mylę i liczniki mają swój niezależny modół do wyświetlania? |
No nie.. gdzie ECU miałby czas na takie pierdoły. Calością steruje licznik i tylko on - interpretuje wiadomosci ktore sterowniki przesylają broadcastowo, lub bezpośrednio do niego.
I nie ma żadnego dodatkowego modułu do zarządzania tylko wyśweitlaczem - ale mozna sobie dorobić
Marcin84 - Czw Sty 16, 2020 20:07
Szacun za efekt, tak mi tego brakuje na wyświetlaczu. Tym bardziej, że cały czas mam jakieś problemy w układzie chłodzenia i korzustam z ukrytego wskaźnika w zegarach ale już dalej go nie mogli umieścić na liście wiem, że różne cuda się da się dorobić Ja będę w tym grzebaniu tak głęboko dopiero pierwsze kroki stawiał, więc narazie muszę zajrzeć co tam jest w środku, żeby mieć obraz co i jak. Chęci mam spore, jakieś skromne zaplecze też ale i tak się może skończyć tym, że po zgraniu wsadu wszystko poleci w kąt
dzelo23 - Czw Sty 16, 2020 20:47
Marcin84
Doskonale Ciebie rozumiem, przerabialem prawie to samo co Ty.
Co do monitorowania temp płynu to ja używam elm 327 i aplikacji torque. Mam podgląd na obroty, zapłon, doładowanie, temp. płynu. Czasem sobie dorzucę obciążenie silnika, ładowanie. Bardzo to pomaga bo można sobie nagrać wyświetlacz telefonu i później analizować.
Rób DP, to naprawdę bardzo dużo poprawia.
Marcin84 - Pią Sty 17, 2020 11:32
dzelo23 napisał/a: |
Rób DP, to naprawdę bardzo dużo poprawia. |
Cały czas o tym myślę, tyle że na jesień miałem sporo roboty i wydatków związanych z domem więc auto musiało iść w odstawkę Teraz za to pogoda mnie odstrasza, a jak wstawiam auto do garażu to mam przed nim 0,5 metra miejsca więc na spawanie za ciasno
dzelo23 - Pią Sty 17, 2020 13:46
Trzeba być twardym, zaczynałem w słońcu przy +5 a skończyłem przy 0 i sniegu
Marcin84 - Pon Sty 20, 2020 10:13
dzelo23 napisał/a: | Trzeba być twardym, zaczynałem w słońcu przy +5 a skończyłem przy 0 i sniegu |
Też tak kiedyś robiłem, ale jestem teraz za wygodny i muszę mieć odpowiednie warunki pracy - to się starość nazywa W planach na wiosnę jest przeróbka wydechu + mapa z ZT 160 no i oczywiście hamownia Ale żebym się nie nudził to roverek musi mi dowalić i teraz walczę z nadciśnieniem w układzie chłodzenia od tygodnia https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=108714 Jeśli to okaże się kolejny HGF to odpuszczam wszelkie przeróbki...... To by wychodziło, że uszczelkę wymienia się częściej niż rozrząd W ogóle mogliby wtedy robić zestawy "rozrząd, pompa wody i uszczelka pod głowicę"
dzelo23 - Pon Sty 20, 2020 15:15
Prubowałeś z termostatem od Defendera na 82'? Ja mam i zero problemów, dodatkowo w zaslepkach halogenów zrobiłem mnóstwo dziurek dla poprawy wentylacji pod maską.
Marcin84 - Pon Sty 20, 2020 15:17
Tak, miałem na 78 stopni, ale szybko padł. Jako ciekawostkę mogę napisać, że sporo sprzedających na allegro, sprzedających oryginalny roverowski termostat na węże daje dopisek "Nie pasuje do wersji 1.8T".
Jasiu - Pon Sty 20, 2020 22:27
Cześć wszystkim, ja szukałem termostatu jaki ma być do 1,8 t na rimmerbrosie pokazywało że ma być niby 88 stC, kupiłem z defendera bodajże. Teraz poczas jazdy 87-88 jak stanę to do 92 dochodzi i potem spada do 88 i znowu rośnie. Boję się zagrzać go bardziej bo mam paranoję z hgfem. Moja żona 5 razu hgfa by już nie wytrzymała
[ Dodano: Pon Sty 20, 2020 22:27 ]
A zestaw mógłby być to dobry pomysł, rozrząd, uszczelka, 6 korków każdy z innej firmy i 20 l płynu chłodniczego
Marcin84 - Pon Sty 20, 2020 22:49
Jasiu a długo go masz? Masz numer części?
Jasiu - Wto Sty 21, 2020 09:10
Od września gdzieś. Nie mam numeru części bo kupowałem w sklepie motoryzacyjnym i już nie pamiętam, ale poszukam na rimmerbrosie to dam znać. Ten 78stC wydaje mi się że ma za niską temp. otwarcia. Temperatura optymalna dla każdego silnika to ok. 90 st. a jak miałem termostat 82stC to czasem podczas jazdy temp. spadała mi do 78 i to chyba nie jest zdrowe dla silnika.
Marcin84 - Wto Sty 21, 2020 11:56
Jasiu a przebieg jaki w tym czasie zrobiłeś? Bo u mnie 3 miesiące to jakieś 10 tyś km
dzelo23 korki są rozbieralne Wczoraj rozebrałem korek z Febi który ogólnie nie trzymał nic na gorącym silniku zero syknięć przy odkręceniu. W każdym razie wyjąłem sprężynę ze starego korka, rozciągnąłem ją o 1cm i złożyłem to do Febi bo ten ma nowe uszczelki. Dzisiaj nic nie wypluło. Co prawda jednocześnie zrobiłem otwór, w kołnierzu termostatu, ale spitoliłem bo nieco za duży nawierciłem. 4mm a powinno byc około 2mm.
Teraz przy 0 stopni na zewnątrz i 16 w aucie temperatury wyglądają tak:
- jazda podmiejska 60-80km/h 2000-2500rpm = 61-63 stopnie
- jazda miejska = 70-87 stopni
- trasa 130-140km/h = 74-78 stopni
Podejrzewam, że przy mniejszym otworze byłoby po kilka stopni więcej. Termostat pewnie i tak niedługo wymienię, ale na razie tak pojeżdżę jakiś czas żeby potwierdzić, że problem nadciśnienia zniknął.
A ty masz może link do termostatu który masz na aucie i możesz napisać ile km na nim zrobiłeś?
[ Dodano: Wto Sty 21, 2020 11:56 ]
Dobra, termostat kupiony. Tym razem padło na GATES TH35882 z temperaturą otwarcia 82 stopnie. Pożyjemy zobaczymy
dzelo23 - Wto Sty 21, 2020 21:14
Termostat mam od 2018r, linku nie mam bo już nie ma w historii zakupów. Zrobione na nim jakieś 20kkm.
|
|