Zobacz temat - [Freelander] Problem z przerywającym silnikiem
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Land Rover (Freelander, Range Rover itp.) - [Freelander] Problem z przerywającym silnikiem

vlodek2532 - Sro Sie 04, 2021 19:17
Temat postu: [Freelander] Problem z przerywającym silnikiem
Witam, mam problem z Freelanderem 1.8 z 2001 roku.
Samochód zaczął szarpać/przerywać przy wysokich obrotach. Silnik po kapitalnym remoncie, przez moment wszystko chodziło dobrze. Po zatankowaniu zaczęły się problemy. Samochód przerywa w okolicach 3000 obrotów i nie reguluje jak należy obrotów jałowych.
Wymieniona była cała kaseta z pompą, wtryski i czujnik kolektora dolotowego.
Czuć mocno benzyna, wykręciłem wtryski i odpaliłem samochód, wtryski podają według mojej opinii wysoka dawkę paliwa. Samochód daje czarny dym przy gazowaniu go. Czyściłem sondy. Ta przed katem była mocno zabita osadem, za katem czysta. Sprawdzałem kable wieczorem i nie mają przebicia, przynajmniej ja nie zauważyłem.
Jakieś sugestie co może być nie tak? Możliwe, że nowe wtryski są uszkodzone i to one leja? Z tego co patrzyłem samochód nie ma ręcznej regulacji dawki paliwa.

Po naprawie uszczelki pod głowicą (wymieniłem wszystkie uszczelki, śruby, magistrale, głowy tłoków, panewki, mokre tuleje, splanowałem głowicę) samochód chodził dobrze przez 300-400 km. Nie wyrzucało błędów na komputerze (klon Delphi z ali), teraz pokazują się następujące błędy

P1508 - Sterowanie silnikiem krokowym regulacja biegu jałowego (IACV) - obwód nieprawidłowy - stały
P1185
P0480
P0113 - Temperatura powietrza zasysanego (sygnał wejściowy) - obwód nieprawidłowy - stały
P0122
P0340
P0106 - ciśnienie w kolektorze dolotowym (sygnał wejściowy) - obwód nieprawidłowy - stały
P0135
P0130
P0170

tu niektóre parametry pracy silnika, niestety nie zrobiłem jeszcze dokładnych testów po odpaleniu silnika i podczas jazdy. Ktoś wie czym jest PS143 czujnik numer 3?

KOD NAZWA NA WŁĄCZONYM ZAPŁONIE
PS12 ciśnienie w dolocie 100,4
PS13 przepustnica 0,33v
PS17 współczynnik dawki paliwa 99%
PS19 szerokość impulsu wtrysku 26,3ms
PS20 pompa paliwa off
PS21 sonda przez katalizatorem 0,00s
PS22 sonda przez katalizatorem 0,58v
PS23 grzałka czujnika tlenu off
PS24 napęd oczyszczania 0%
PS25 przepustnica close
PS26 położenie silnika krokowego 151
PS30 sonda przed katalizatorem 0,58v
PS31 czujnik za katalizatorem 0,64v
PS32 długość impulsu wtrysku 26,3ms
PS36 czas martwy 0,7ms
PS37 pozycja biegu jałowego 151
PS76 czas ładowania cewki 1 3813 usec
PS77 czas ładowania cewki 2 3813 usec
PS143 czujnik 3 uszkodzony

Aktualnie samochód stoi bo wpadłem na głupi pomysł wyczyszczenia sondy lambda i czekam aż kolega mi pożyczy narzynkę. Aktualnie nie mam pojęcia co się dzieje z silnikiem a już mam dość bo władowałem 4500 zł w gruza i nie uśmiecha mi się wymieniać wszystkiego po kolei.

freelander2000 - Nie Sie 15, 2021 23:29

Może silnik cały czas pracuje na tzw "ssaniu", zobacz jaka jest temperatura silnika czy czasami czujnik temperatury nie jest uszkodzony, sprawdź również instalacje, poczyść masy i piny przy sterowniku silnika.
vlodek2532 - Czw Sie 19, 2021 17:31

Dziś chyba znalazłem przyczynę usterki, komputer pokazuje uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu i brak synchronizacji. Wymieniłem czujnik lecz to samo. Sprawdziłem przejście między wtyczka oraz ECU i jest wszystko w porządku. Pytanie moje jest czy po zmianie czujnika wałek sam się zsynchronizuje czy jest na to jakaś procedura?

Od pewnego czasu wyrzuca tylko 3 błędy. 2 dotyczące systemu grzania tlenu na sondzie przed katalizatorem oraz ten z sygnałem nie ciągłym czujnika.

AndrewS - Czw Sie 19, 2021 21:33

Ja miałem przypadek z czujnikiem położenia przepustnicy komp pokazywał bład tego czujnika, wymienilem czujnik, jakis czas bylo lepiej (ogolnie dawalo to objawy ze silnik szarpal czasami przy rownej jezdzie ) potem wymienilem kompa dalej bylo to samo, az w koncu przyczepilem sie do wiazki przy czujniku i na krotko podpialem mase bezposrednio do wtyczki i tak zapialem na czujnik, pomoglo, z tym kabelkiem jezdze juz pare miesiecy :-) kiedy miernikiem sprawdzalem przewody do kompa tez bylo niby ok, obserwowalem tez wskazania na testerze diagnostycznym jakie wskazania widzi komp z czujnika podczas tego szarpania i wartosci te zmienialy sie bardzo gwaltownie jakby wlasnie gdzies nie bylo dobrego styku

w/g mnie kiedy komp zacznie widziec prawidlowy sygnal to nie bedzie potrzeby nic synchronizowac

ADI-mistrzu - Czw Sie 19, 2021 21:44

Tam niema co się synchronizować.
Czujnik wałka rozrządu co pewien czas wysyła sygnał, jest to tak jak by punkt zero.
Znając odstęp czasu pomiędzy tymi punktami możemy obliczyć obroty i matematycznie wyznaczyć sobie jaka operacja w czasie kiedy powinna być wykonana.

Jeśli sygnał jest nierównomierny, słaby bądź zanika to ECU wyrzuci błąd (czyli np. słaby styk sygnału/masy).

Ja miałem przypadek że wiązka przy komputerze przecierała się w miejscu gdzie jest na trytytkę przymocowana do ucha.
Powodowało to efekt, że czasem komputer głupiał (gdy przewód sygnałowy dotykał metalowego ucha a więc masy) i ciężko ten problem było znaleźć.
Jak stał to było ok, jak jechał to czasem szalał.

vlodek2532 - Czw Sie 19, 2021 22:45

U mnie problem pojawił się nagle. Wymieniłem wtryski bo dwa lały, pojeździłem z 50 km a potem pojechałem zatankować, poszedłem zapłacić i gdy wróciłem pojawił się problem.

Komputer pokazuje mi konkretnie komunikat:
Błąd czujnika położenia wałka rozrządu
Niedokończony test
Sygnał nieciągły

Dziś na szybko patrzyłem przejście między ECU a końcówką kabla i nie ma problemu. Jedyne co mnie zaniepokoiło to czarno-szary kabel miał połączenie z 4 pinami - podejrzewam, ze to masa i dlatego tak się dzieje. Będę patrzył cały weekend. Winy szukam też w cewkach i kablach jednak czy wtedy komputer po sekundzie wywalałby błąd czujnika wałka? W parametrach pracy silnika mam komunikat "brak synchronizacji"

ADI-mistrzu - Pią Sie 20, 2021 06:40

Możę i ten nowy jest niesprawny, masz może do kogoś podjechać i podmienić na chwilę z jego czujnikiem ?
vlodek2532 - Sro Sie 25, 2021 17:49

Niestety nie ma do kogo.

[ Dodano: Sro Sie 25, 2021 18:49 ]
Dziś wymieniłem cewki i przewody. Generalnie poprawy brak. Wyrzuca takie błędy teraz

P1185 Grzałka czujnika tlenu przed katalizatorem - Usterka układu elektrycznego - stały
P0135 Grzałka czujnika tlenu przed katalizatorem - Usterka układu elektrycznego - stały
P0130 Sonda lambda przed katalizatorem [Sygnał wejściowy] - Częstotliwość przełączania zbyt niska - nieciągły
P0340 Czujnik położenia wałka rozrządu - stały

Edit:
Winowajcą szarpania na wysokich obrotach była sonda lambda.