Zobacz temat - [R620] Odpowietrzanie układu chłodzenia
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 600, Honda Accord - [R620] Odpowietrzanie układu chłodzenia

thef - Sro Maj 23, 2007 15:08
Temat postu: [R620] Odpowietrzanie układu chłodzenia
Witam.
Mimo tego iż temat taki był wielokrotnie poruszany na forum i przeczytałem chyba wszystkie dotyczące go wątki, które udało mi sie znaleźć, to w żadnym z nich nie ma konkretnej odpowiedzi na pytanie "jak to zrobić?" i "czy trzeba to robić?" Zatem: jak przeprowadzić odpowietrzanie układu chłodzenia w SDi? Odpowiedzi w stylu "trzeba uciskać węże aż przestaną lecieć bąbelki" przewijają się często, a tak naprawdę nie precyzują samej czynności. Bo najczęściej ludziska piszą, że trzeba odkręcić odpowietrznik i ściskać wąż aż będzie leciał sam płyn. No dobra, ale czy tak bez podpięcia jakiegoś przezroczystego wężyka będziemy widzieli cokolwiek? RAVE nie porusza tego tematu jednoznacznie, tzn. opisuje wymianę płynu w skrócie tak: zdjąć korek ze zbiorniczka, otworzyć nagrzewnicę na max, spuścić płyn chłodniczy poprzez odpięcie dolnego węża od chłodnicy, spiąć z powrotem wąż z chłodnicą, napełnić układ nowym płynem do poziomu max, zakręcić korek, uruchomić silnik i poczekać aż włączy się wentylator chłodnicy, wyłączyć silnik i po ostygnięciu dolać ponownie płynu do poziomu max. Ani słowa o dodatkowych czynnościach.
Jeżeli ktoś wie jak się dokładnie robi odpowietrzanie w SDi i może to opisać to krok po kroku, to będę bardzo wdzięczny.

PS>Możemy potem sklecić z tego artykuł. Samą wymianę płynu w 620 SDi mogę krok po kroku, dokładnie sam opisać, ślęczałem trochę nad RAVE'em ze słownikiem w drugiej zakładce i chętnie podzielę się tłumaczeniem.

sTERYD - Sro Maj 23, 2007 15:13

poprostu po zalaniu płynu ściskasz węże układu chłodzenia kilkakrotnie. Na początku usłyszysz dość wyraźne bulgotanie, to właśnie powietrze będzie uciekać, i zauważysz w zbiorniczku że poziom płynu się obniżył. najlepiej to robić aczynajac od węży, które znajdują się najniżej i tak w kółko, aż przestanie bulgotać. Naprawdę filozofia żadna ;)
thef - Sro Maj 23, 2007 15:16

No dobra, wierzę Ci na słowo, ale co w takim razie z odpowietrznikiem, o ile takowy w dieselku w ogóle jest?
sTERYD - Sro Maj 23, 2007 15:19

właśnie w dieslach ZTCW nie występują odpowietrzniki :cool:
thef - Sro Maj 23, 2007 15:58

Ok, podziałam trochę jak będzie czas i przestanie prać żabami i zobaczymy co z tego wyjdzie :)
piter34 - Sro Maj 23, 2007 17:06

RAVE w ogóle nie przewiduje odpowietrzania...

"Refill
13. Connect bottom hose to radiator and tighten
clip.
14. Fit under belly panel. See BODY, Exterior
fittings.
15. Prepare coolant to required concentration.
16. Fill system slowly through coolant expansion
tank until the coolant reaches the ’MAX’ level
indicator.
17. Fit coolant expansion tank cap.
18. Start and run engine until the radiator cooling
fan operates. Do not operate the air
conditioning system.
19. Switch off engine and allow to cool.
20. Check for coolant leaks and top-up coolant to
’MAX’ level indicator."

thef - Sro Maj 23, 2007 17:18

piter34 napisał/a:
RAVE w ogóle nie przewiduje odpowietrzania...


No właśnie, dlatego pytam, czy to w ogóle brać pod uwagę przy zmianie płynu, czy ktoś odpowietrzał ten układ w SDi i czy przyniosło to jakieś zauważalne skutki? Tak na zdrowy rozum, jeżeli dojdzie do zapowietrzenia przy wymianie, to układ sam się powinien odpowietrzyć po włączeniu się obiegu, no chyba, że mamy zacięty zaworek w korku w pozycji zamkniętej. No chyba, że mój rozum zdrowy, ale za mały :wink:

UncleAllEvil - Sro Maj 23, 2007 22:08

Dobrze kombinujesz, odpowietrzanie układu otwartego z pompą nie ma sensu, taki układ sam się odpowietrzy. Właśnie po to w instrukcji jest procedura włączenia silnika, żeby wyrzucić z układu większość bąbelków powietrza i wyrównać poziom płynów.