Zobacz temat - [R75] Silnik wentylatora.......
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Silnik wentylatora.......

Jolcia - Sob Maj 26, 2007 20:50
Temat postu: [R75] Silnik wentylatora.......
witam... poruszam problem opisywany tutaj wielokrotnie... oraz w rewelacyjnym artykule Mariana_K (moje gratulacje)..mianowicie silnika wentylatora w R75 2,0 CDT...Dopuki tutaj nie trafilam, bylam sklonna kupic taki silnik w servisie....moze i cale szczescie, ze czas oczekiwania na dzien dzisiejszy to od 2 tyg do 2 miesiecy i przerazajaca cena okolo 500 EUR (FF/oder). Po wymontowaniu go stwierdzono uszkodzenie i wymiane.. nikt nie chcial podjac sie naprawy tego ustrojstwa...Po artykule, mechanik rozebral go i okazalo sie ze jedna szczotka wyleciala, zamocowal ja. Jednak silnik nie chodzi na 2 biegu.. 1 i 3 bez zarzutow. Sprawdzal to na akumulatorze, bo auto niestety stoi w warsztacie (30 km )rozebrane.. i na dzien dzisiejszy nie mam mozliwosci podlaczenia i sprawdzenia tego...Moje pytanie jest takie.. czy moge zamontowac taki silnik do auta, bez jednego biegu, czyli 2.. czy to nie bedzie kolidowalo i przeszkadzalo w pracy klimatyzacji....i czy warto go zakladac ( od cholery skrecania) .. moze ktos mial taki przypadek.. prosze o pomoc..Sorry, jestem kobieta, zasada pracy silnikow znam, ale nie az tak doglebnie ;) ..wszelkie info przekazuje mechanikowi, ktory sie tym zajmuje.. z gory dziekuje.. pozdrowka.. jolcia
ADAM1 - Sob Maj 26, 2007 20:55

Jezeli nie pracuje na jakims biegu, to trzeba dobrze sprawdzic podlaczenie/kabelki, innego problemu nie widze, albo moze mechanik zle podlaczal
Jolcia - Sob Maj 26, 2007 20:57

a moze to byc komutator??? bo tego sie najbardziej obawiam
ADAM1 - Sob Maj 26, 2007 21:00

Jolcia napisał/a:
a moze to byc komutator


Tak, moze byc on.
To wlasnie trzeba sprawdzic/pomierzyc

Brt - Sob Maj 26, 2007 21:03

hmmmm jesli komutator byłby walnięty to pewnie żaden z biegów by nie działał. Usterkę komutatora łatwo zdiagnozować wzrokowo i dotykowo ;) stawiam, że układ obsługujacy 2gi bieg jest uszkodzony. Ale to tylko domysły. Poczekajmy na wypowiedź experta Mariana_K ;)
Jolcia - Sob Maj 26, 2007 21:06

Uzbrajam sie w cierpliwosc :) , sliczne dzieki
sTERYD - Nie Maj 27, 2007 09:25

też uważam że jeśli byłby to komutator tożaden bieg by nie działał, w Artykule Mariana K jest opisane sprawdzanie układu przekaźników sterowania biegami, i to mi się samo naruca, może przekaźnik 2-go biegu jest walnięty, a może sterowanie tego przekaźnika nie podaje napięcia, w każdym razie łatwo to sprawdzić :)
A i uszkodzenia komutatora też nie ma się co bać ;)
Wprawdzie nieprzyjemna sprawa, ale w każdym zakładzie gdzie przewija się silniki wymienią go bez problemu na nowy za max 100 złych w kilka godzin :)

PS. w tzw między czasie możesz sobie zmienić płeć ;) Witamy kolejną kobietę :)

Rick - Pon Maj 28, 2007 07:33

Witaj,
Widzisz, problem z wentylatorem to przede wszystkim problem wysokich kosztów. Pisałem już o tym wczesniej, ze problem wentylatra rozwiązałem kosztem bardzo niewielkim w porównaniu do oryginału, Ktoś mi to mówił, chyba Marian, ze w nowych modelach R75 były już tylko dwa biegi wentylatora, idac tym tropem, zrobiłęm tak u siebie. Jezeli masz samochód u dobrego mechanika (elektryka) to taką przeróbke ci zrobi bez problemu, kosztem 200-300zł.
Trzeba wymienić oryginalny silnik i smigło na inny pasujący do obudowy( lub nie pasujący, bo to też mozna przerobić). Po włożeniu nowego wentylatora trzeba odłączyć oryginalne sterowanie (lub nie jesli silnik z nim dobrze funkcjonuje) i po kłopocie. W razie awarii to wszystkie na rynku silniczki do wentylatorów chłodnic sa tańsze niż ten od rovera, tak na marginesie to poprostu skandal, zeby taki mały silniczek tyle kosztował- nic tej ceny nie uzasadnia!.

Powodzenia,
a jeszcze jedno: jezeli chodzi Ci ten najniższy bieg to moze to byc za mało i silnik bedzie wariował na wolnych, ale to już znasz.....

Marian_K - Pon Maj 28, 2007 09:00

Trochę dziwne, że nie działa tylko jeden bieg - najprawdopodobniej jego obwód jest uszkodzony.
Zasilanie komutatora odbywa się przez 4 obwody. Każdy z czterech przewodów wyprowadzonych z silnika połączony jest szeregowo z cewką i przez nią ze szczotką.
Sprawdź omomierzem każdy obwód - powinno być "przejście" między końcem przewodu wyprowadzonego z silnika i odpowiednią szczotką w silniku. Jak nie ma, to sprawdź wszystkie połączenia lutowane i ścieżki tego obwodu.
Jeżeli wszystkie obwody są OK, to zmontuj silnik. Teraz sprawdź połączenie między przewodem od masy i tym od 2-go biegu (który jest uszkodzony). "Przejście" powinno być dla każdego położenia wirnika - jak nie ma, to szczotka nie dotyka do komutatora.

Pozdrawiam!

WojtekN - Pon Maj 28, 2007 10:41

Marian_K napisał/a:
Trochę dziwne, że nie działa tylko jeden bieg - najprawdopodobniej jego obwód jest uszkodzony.
U mnie też tak było (inny silnik a jak wynika z Twojego opracowania inne sterowanie). Działał wyższy bieg tylko. Miałem wytarte szczotki i spalony jeden rezystor.

Pozdr.
Wojtek

Jolcia - Pon Maj 28, 2007 11:09

piekne dzieki, dzis sprawdze i dam info, co i jak....

Marian.... jestes WIELKI :)
pozdrowka

Brt - Pon Maj 28, 2007 11:26

Jolcia napisał/a:
Marian.... jestes WIELKI

Mówiłem Mu to parę razy ale mi nie wierzy :P , moze kobiece słowo go przekona :D

Sorki za OT ;)

Marian_K - Pon Maj 28, 2007 12:22

Brt napisał/a:
Mówiłem Mu to parę razy ale mi nie wierzy
Brt - poczytaj posty Julci - ona dopiero jest WIELKA :wink:

Pozdrowionka!

Jolcia - Wto Maj 29, 2007 17:14

witam, naprawione :) , Szczotka od 2 biegu musiala sie dotrzec i ulozyc do komutatora... Ale mam jeszcze jedno pytanie..jak wolno kreci sie wentylator na 1 biegu.. bo u mie jest to dosc wolno. Sprawdzalismy, lecz jedynie z podlaczeniem do akumulatora (ale slabego) i na dosc cienkich kabelkach. Nie mialam mozliwosci podlaczenia i sprawdzenia w R75, (bede mogla dopiero jutro). Na 1 biegu dosc wolno sie krecil, na 2 i 3 super... Aha jeszcze jedno, 1 bieg kreci sie chyba w lewo a 2 i 3 w prawo?? czy tak ma byc? (kto pyta nie bladzi ;)) ..
pozdrowka Jola

Marian_K - Wto Maj 29, 2007 23:38

Jolcia napisał/a:
witam, naprawione
:mrgreen:
Jolcia napisał/a:
Ale mam jeszcze jedno pytanie..jak wolno kreci sie wentylator na 1 biegu.. bo u mie jest to dosc wolno.
Nie bardzo wiem co napisać - co dla jednych wolno to dla innych szybko... Bez testów porównanwczych chyba się nie obejdzie..

Jolcia napisał/a:
1 bieg kreci sie chyba w lewo a 2 i 3 w prawo?? czy tak ma byc?
Tak ma nie być :wink: - wszystko kwestia podłączenia. Orginalna instalacja działa tak, że dla pierwszego biegu podaje napięcie na drugą szczotkę (na pierwszej jest masa), dla drugiego biegu podaje napięcie na kolejną (a więc już dwie mają zasilanie), a dla trzeciego podaje masę na ostatnią czwartą. Tak już to inżyniery wymyśliły. Jeżeli Twój silnik kręci się po podaniu napięcia na każdą szczotkę to wkładaj go do auta i nie filozuj - będzie git :mrgreen: .Nie bardzo jest co tam zamienić.

Powinien zawsze kręcić się tak, aby dmuchał powietrze na chłodnicę.

Pozdrowionka!

[ Dodano: Sro Maj 30, 2007 12:43 am ]
Zaraz, zaraz - chyba, że masz zamienione przewody biegnące od silnika do układu sterującego to mogą być takie "jaja" z różnym kierunkiem kręcenia silnika. Zobacz na zdjęciu w artykule jak jest u mnie i tak podłącz do swoich przekaźników, bo się silniczek może "przyjarać".

Jolcia - Sro Maj 30, 2007 20:19

rozkladam juz rece..podlaczylam na sztywno chodzil, po skreceniu niby chodzi, ale sa momenty ze nie chce sie wogole zalaczyc, przy wlaczonej klimie. Sprezarka zalacza sie i wylacza, prad do wentlatora dochodzi, ale sam nie chce sie obracac, jak go pchne, to zaskakuje. Czasem zaskakuje i obraca sie ale po chwili wylacza sie.. Na jutro facet przyjezdza ewentualnie dobic klime, bo podejrzewam, ze srodka chlodzacego moze byc za malo, bo wskasuje na to wlaczajaca sie i wylaczajaca sprezarka.
Albo wlacza sie i wylacza sprezarka, bo wentylator nie moze zaskoczyc, albo brak czynnika chlodzacego uniemozliwia zalaczenie klimy.

Pierwszy po lewej stronie w silniku przewod od klimatyzacji jest goracy, ale nie az tak zeby parzyl, mozna go na chwilke dotknac, mysle ze temp okolo 60 st. drugi natomiast po dluzszym postoju auta jest chlodny, po wlaczeniu klimy zaczyna robic sie chlodny i zaraz po odlaczeniu sprezarki nabiera temperatury. (sprezarka wlacza sie tylko na moment, 1-2 sekundy)
Jezeli to nie bedzie srodek chlodzacy, to co w takim razie .Mam co do tego watpliwosci, bo mialam sprawdzane jakies miesiac temu, przed tym, jak stwierdzono awarie wentylatora, i pan od klimki stwierdzil, ze srodek jest, ale sa ubytki i jak zalaczy sie klima to moze stwierdzic w jakiej ilosci...I niestety sie nie zalaczyla...
Czy to moze byc przyczyna, czy moze jeszcze cos jest w tym felernego. Dodam, ze dzis temp jest dosc niska okolo 16 st, wiec tez moze byc jakas tam przyczyna, ze on sie nie wlacza.
Jak sparawdzalismy, w pewnym momencie sie wlaczyl wentylatotr i calkiem normalnie chodzil, ale kiepsko chlodzilo w srodku (sprezarka sie wtedy zalaczyla)
Wdzieczna bym byla za opinie, co moze byc przyczyna... czy znowu mam robierac pol auta? czy pozostaje servis... ratunku, robi sie goraco!!! i sucho w portfelu Jola

Rick - Czw Maj 31, 2007 07:13

wg mnie cały czas winny jest wentylator, pisałem już wczesniej o tym. Niestety naprawiąjąc oryginał troche ryzykujesz, bo nie masz pewności ile popracuje. Jak sama napisałas po właczeniu wentylatora, klima zaczęła pracowac ale miernie, ale zaczęła- tu masz odpowiedż. Ja bym wymienił wentylator na inny, to zdecydowanie mniejszy koszt a bedzie chodziło napewno. Jakbys chciała więcej szczegółów to napisze co i jak trzeba zrobić.

Pozdrawaim

Jolcia - Czw Maj 31, 2007 07:25

oki, ale gdzie go dostac??? uzywany jest nie do zdobycia.. w servisie nowy owszem, bylam we Frankfurcie/oder w tamtym tygodniu, czas oczekiwania okolo min 1 miesiac..wiec??? Nawet jak kupie uzywany to tez bedzie po regeneracji, 100%, To jest slaby punkte tego auta... i tez nie mam pewnosci ile pochodzi taka uzywka, a koszt okolo 800-900 zl i tez nie mozna dostac.W tym starym silniku wymienilam szczotki , fakt, jedna byla nie dotarta, i dlatego 2 bieg nie chodzil, ale mechanik doszlifowal i bylo ok, na krotko podlaczalismy i chulal na 3 biegach... mi sie wydaje ze to bedzie albo czyynik chlodzacy, albo jakis czujnik jeszcze...
Rick - Czw Maj 31, 2007 08:50

absolutnie nie używany od R75 tylko od innego auta. Radzisz sobie całkiem dobrze z mechaniką jak widze, wiec znalezienie od innego auta wentylatora na jakimkolwiek polskim lub niemieckim "szrocie" lub w allegro nie bedzie kłopotliwe. Koszt rzedu 200zł to i tak dużo. Założyć podłaczyć sterowanie ( jak już bedziesz bo miała to napisze jak) i po kłopocie.
Ja niestety nie wiem jaki wentylator mam u siebie poprzedni właściciel załozył uzywany (wygląda mi na wentylator od alfy 156, ale nie jestem pewien) i podłaczył go tylko do czujnika temp. Ja dodałem drugi bieg montując dodatkowy rezystor, żeby mi własciwie klima chodziła. Jak narazie działa idealnie i myłse, ze tak bedzie dalej.


Pozdrawiam

U siebie wywaliłem także całe to sterowanie (czyli ta puszke po prawej stronie i podłaczyłem bez tej elektroniki tylko na przekaźnikach. Problem mam z głowy i z wentylatorem i ze sterowaniem.
Jeżeli na krótko chodził a po włożeniu nie chce to raczej sterowanie padło.

sTERYD - Czw Maj 31, 2007 08:50

skoro silnik śmiga na krótko znaczy się nic mu nie dolega. Tzn że trzeba sprawdzić sterowanie - przekaźniki regulacji obrotów i inne miejsca, może jakiś kabelek jest gdzieś przetarty, albo jakas wtyczka nie łączy.
Czynnk chłodzący nie ma raczej za dużo wspólnego z pracą wiatraka, za to jego zbyt mała ilość może powodować słabą wydajność klimatyzacji :)

Jolcia - Czw Maj 31, 2007 09:10

niestety. praca wentylatora steruje komputer silnika ECM przez przekazniki (sa przy wentylatorze lacznie z jakims ukladem elektronicznym), tak ze dobranie innego chyba nie bedzie mozliwe, (bo co ze sterowaniem)..... Silnik wentylatora w R75 jest 3 biegowy...
kur.....mam juz dosc tego..zaplace za nowy, ale niech mi to chula, najgorsze ze jest nie do dostania...

Rick - Czw Maj 31, 2007 09:23

Przecież ci napisałem ze to możliwe bo sam to zrobiłem!!, koszt niewielki, odłaczasz sterowanie oryginalne, podłaczasz się bvezpośrednio do akumulatora a sterowanie robisz tak ze wentylator bedzie miał 2 biegi jeden max sterowany bezpośrednio z czujnika temp. a drugi sterowny sygnałem z bezp (albo przekaźnika klimy) i do tego biegu potrzebny jest rezystor mocy 0,4 ohma i mocy 80W. Dwa biegi wystarczaja bezporblemu. Wierz mi takie rozwiazanie jest i tanie i praktyczne.

Pozdr.

Jolcia - Czw Maj 31, 2007 09:49

super, tylko teraz jaki silnik mam do tego dobrac

[ Dodano: Czw Maj 31, 2007 11:28 am ]
SILNIK, Rick, chodzi mi jakie musi miec parametry, na co trzeba zwracac uwage jak sie go dobiera....bo jak widzisz, sama to robie i moze czasem jestem upierdliwa, ale ucze sie...na pomoc elektrykow co do diagnozy nie licze, bo wiadomo jak jest....pozdrowka i prosze o wyrozumialosc... i wytrzymalosc

Rick - Czw Maj 31, 2007 10:37

tu trzeba improwizować, najlepiej zrobić tak:
zmierz dokładnie ile masz miejsca w orygiinalnej obudowie (średnica śmigła i głębokośc -szerokośc silnika) i do tych wymiarów trzeba poszukać wentylatora. Potem ci powiem jak to połaczyć

Marian_K - Czw Maj 31, 2007 18:50

Jolcia napisał/a:
rozkladam juz rece..


Jolcia nie panikuj!

Jeżeli wentylator kręci się i zatrzymuje, a "popchnięcie" śmigła znowu go uruchamia, to ewidentnie silnik wentylatora jest uszkodzony (szczotki lub komutator). Dziwne tylko, że przy podłączeniu "na krótko" do akumulatora działał bezbłędnie. A może to popchnięcie śmigła to zbieg okoliczności z sygnałem z układu sterującego...?

Ja zrobiłbym tak:
1. test pierwszy.
Włącz klimę na temp. minimalną (Lo), ale przy wyłączonym silniku. Wtedy kompresor nie będzie pracował i ciśnienie układu chłodzenia nie będzie miało wpływu na pracę wentylatora. Jeżeli w takim przypadku wentylator również się zatrzymuje to niestety musisz go rozebrać po raz kolejny. Jeżeli natomiast działa nieprzerwanie (wykonaj kilka takich prób) to wentylator jest sprawny. Problem natomiast musi leżeć w układzie klimatyzacji.
Wydaje mi się, że ciśnienie w układzie jest za małe lub czujnik ciśnienia jest uszkodzony - tłumaczyłoby to tak częste wyłączanie kompresora i niską sprawność klimatyzacji.

2. test drugi
Wyjedź samochodem za miasto, rozpędź auto do prędkości powyżej 60 km/h (aby był spory pęd powietrza na chłodnicę), włącz klimatyzację i jedź tak przez ok. 5-10 minut. Po tym czasie sprawdź temperaturę powietrza na wylocie z kanałów wentylacyjnych (możesz znowu ustawić temp. na minimalną "Lo"). Jeżeli temperatura powietrza jest również zbyt wysoka, a więc wydajność klimy jest mała (podobnie jak na postoju auta) to wiemy, że nie jest ona spowodowana wentylatorem, tylko układem klimatyzacji.

3. test trzeci
Uruchom tryb diagnostyczny modułu klimatyzacji: włóż kluczyk do stacyjki, wciśnij jednocześnie przycisk "auto" i "dystrybucję powietrza" (ten ludzik) na module klimatyzacji, przekręć kluczyk w pozycję "II", puść oba przyciski.
Wyświetlacz na module klimatyzacji i wszystkie diody zaczną migać - trwa diagnostyka. Po kliku sekundach miganie ustanie i na wyświetlaczu pojawi się napis:
- z lewej strony: FC (czyli fault code)
- z prawej strony: dwie cyfry oznaczające kod błędu

Kody błędów to:

00 - brak błędu
11 - czujnik temperatury wewnętrznej
12 - błąd magistrali K-bus z informacją o temp. zewnętrznej
13 - czujnik parownika
14 - czujnik temperatury chłodziwa w nagrzewnicy
21 - czujnik nasłonecznienia, wyjście lewe
22 - czujnik nasłonecznienia, wyjście prawe
31 - silniczek serwo lewego nawiewu
32 - silniczek serwo prawego nawiewu
33 - silniczek serwo dystrybucji

Wyłączenie trybu diagnostyki to wciśnięcie przycisku "OFF" lub przekręcenie kluczyka w pozycję "0".

Nie wiem czy czegoś nie pokręciłem, ale piszę na szybko. Z góry przepraszam za błędy.

Pozdrawiam!

Jolcia - Czw Maj 31, 2007 19:22

blad 21 i 22 na klimie

[ Dodano: Pią Cze 01, 2007 6:24 am ]
klima sprawdzona, chlodzi bez problemu....Jak poradzil mi kolega Rick, (chyle rowniez czolo dla jego wiedzy) sciagnela przednia atrape, wlaczylam klime, przylozylam wentylator pokojowy (na 220V), wlaczyla sie sprezarka, zalaczelo chlodzic, po schlodzeniu, sprezarka wylaczyla sie, zaczely nabierac temperatury przewody, ponownie sie zalaczyla sprezarka i zaczeklo chlodzic... doswiadczenie robilam okolo 8 minut... Czyli klimka dziala bez zastrzezen..Sprezarka pracuje normalnie, wlacza sie i wylacza po schlodzeniu. Nie ma zadnych szarpan silnikiem, zmian obrotow, jak to sie wczesniej dzialo , gdy nie bylo zadnego chlodzenia.. Gorny przekaznik w skrzynce (ten zolty, chyba R7, o ile pamietam) byl cieply(troche sie grzal) czyli prad przeplywa w moim domniemaniu.. juz na pewno wiem ze problem tkwi w wentylatorze, lub tych dolnych przekaznikach przy wentylatorze, Sprawdze to w przyszlym tygodniu, i dalej walcze :) . Opisuje problem, moze ktos bedzie mial taki przypadek, wiec niech moje doswiadczenia sluza rada dla innych, pozdrawiam wszystkich. Jola

Marian_K - Sob Cze 02, 2007 22:59

Jolcia napisał/a:
blad 21 i 22 na klimie
Może sprawdzałaś w garażu? Sprawdź pod gołym niebem, w dzień - czujnik wymaga odrobiny słoneczka do poprawnej pracy.

Jolcia napisał/a:
klima sprawdzona, chlodzi bez problemu
No to całe szczęście. Swoją drogą to pomysłowa jesteś :smile:

Pozdrawiam!

sTERYD - Sob Cze 02, 2007 23:14

Jolcia napisał/a:
Opisuje problem, moze ktos bedzie mial taki przypadek, wiec niech moje doswiadczenia sluza rada dla innych, pozdrawiam wszystkich. Jola

:shock: :shock: :shock: jeszcze raz biję pokłony :grin:
i również pozdrawiam :)

ENU - Nie Cze 03, 2007 00:31

Przekaznik nie powinien sie grzac, jego grzanie sugeruje ze w układzie elektrycznym sa za duze opory. Temperatura nie ma nic do znaczenia .no chyba ze jest po niżej 5 stopni w tedy klima w wiekszości samochodów sie nie uruchamia. Przynajmnie wie Pani ze sam kompresor i jego układ jest sprawny,(mniejsze koszta naprawy).Ja bym sam sprawdził miernikie jakie sa opory na silniku wentylatora i jeszcze jakie są wartosci napiecia z kostki zasilajacej wentylator
byc moze szwankuje przekaznik na stykach i to są jego ostatnie podrygi :?:

piter34 - Sro Paź 10, 2007 16:31

Hej,
Natknąłem się na następujący, ciekawy artykuł traktujący o wentylatorach w R75:
http://www.the75andztclub...read.php?t=1371

Marian_K - Sro Paź 10, 2007 21:12

Cytat:
http://www.the75andztclub...read.php?t=1371
Przerabiałem - zebrany opis wentylatora z różnych miejsc RAVE. Mam nadzieję, że już nie będę musiał wracać do tego tematu i aktualnie zamontowany pochodzi dożywotnio (a przynajmniej do sprzedaży auta :mrgreen: ).

Pozdrawiam!

gipsy2 - Sro Paź 10, 2007 21:30

Hej,

Mnie w ASO w Radzionkowie przerobili ten wentylator na dwubiegowy,narazie się spisuje i zobaczymy jak dalej pośmiga :smile: Niestety szczegółów przeróbki nieznam bo niechcieli zdradzić "tajemnicy" :wink:

piter34 - Czw Paź 11, 2007 08:47

gipsy2 napisał/a:
Mnie w ASO w Radzionkowie przerobili ten wentylator na dwubiegowy,narazie się spisuje i zobaczymy jak dalej pośmiga :smile: Niestety szczegółów przeróbki nieznam bo niechcieli zdradzić "tajemnicy"

Ile wzięli?

gipsy2 - Czw Paź 11, 2007 17:56

Za wentylator 1000zł (tj. silnik i jego "przeróbka") , dziś się przejechałem tym autem porządnie i wstępnie mogę ocenić pozytywnie. Generalnie wentylator chodzi dość wolno (niesłychać go) lub bardzo szybko (słychać nawet w kabinie) . Na postoju kręci się wolno ale czasem w razie "potrzeby" na kilka sekund idzie na max. Tyle wstępnych wieści.
Marian_K - Czw Paź 11, 2007 20:45

gipsy2 napisał/a:
Niestety szczegółów przeróbki nieznam bo niechcieli zdradzić "tajemnicy"
Szczegóły przeróbki niedługo na www.roverki.pl :wink: .

Ciekaw jestem tylko, czy wstawili Ci oryginalny wentylator, czy od innego auta?

gipsy2 - Czw Paź 11, 2007 21:03

samo śmigło jak i jego obudowa jest orginałem, jedynie sam silnik jest inny (lub silnik wraz z całym sterowaniem) .
PHJOWI - Czw Paź 11, 2007 22:28

wogóle to zauważyłem że od bmw 530 może jest ten sam wentylator:
Marian_K - Pią Paź 12, 2007 10:31

PHJOWI napisał/a:
zauważyłem że od bmw 530 może jest ten sam wentylator
Fakt - mocowanie śmigła wygląda identycznie jak w R75. Być może silnik jest taki sam - trzeba by jeszcze sprawdzić umieszczenie i rozmieszczenie zaczepów na silniku (do przykręcenia go do osłony).
gipsy2 - Pią Paź 12, 2007 13:31

wentylator orginalny ale silinik po przeróbce (może wraz z osprzętem elektronicznym).
Rick - Pią Paź 12, 2007 14:53

Szkoda, ze ludzie nie czytają tego co piszemy, mnie całą operacja wymiany (przeróbki) kosztowała grosze, ale miałem już wentylator w aucie tylko nie podłaczony. Jolcia robiła to co ja od początku z szukaniem wentylatora na szrotach i tez zamknęła się w śmiesznej kwocie. Moze i warto dać tysiaka, moze i nie - wybór należy do każdego z nas, ale jak piszemy na tym forum, ze to działą i mozna sporo zaoszczędzić- to chyba nie warto.

Napisałęm kiedyś szczególowo co i jak trzeba zrobić teraz nie mam juz R75, ale jak widze zdzieranie z ludzi kasy to mną trzepie. Jak moge to pomoge, tylko trzeba tej pomocy chcieć.

(no i używać opcji "szukaj")

Pozdrawiam :)

piter34 - Pią Paź 12, 2007 15:03

Pozwolę sobie zebrać Twoje posty dot. wentylatora w jednym miejscu:

"przerobiłem układ wentylatora :) dzisiaj właśnie jestem po montażu, jest ok włącza sie sam przy klimie i jest tez podpięty do czujnika temp, wentylator jest chyba od alfy Romeo 156 nie wiem dokładnie bo już taki kupiłem, kupiłem tylko opornik mocy (80W, 0,7 ohma za 20 zł) i według swojego schematu podłaczyłem na 2 przekaźnikach (nie mam też oryginalnego sterownika-ale w tym przypadku nie jest konieczny), Po tym zabiegu wentylator ma juz 2 biegi jeden wolny tylko do klimy drugi jak wzrośnie temp silnika sam włącza się na najwyższe obroty. Wczesniej chodził tylko na najwyższym biegu.
także dla zainteresowanych- nie trzeba kupować za 1800zł silniczka wentylatora ani go regenerować, bo czasem już nie ma co wystarczy kupić jakikolwiek dobrze działający (moze być ze szrotu) wentylator i podłączyć wg schematu i będzie ok, mnie ta operacja kosztowała 30zł, no ale wentylator już miałem..."

"tu trzeba improwizować, najlepiej zrobić tak:
zmierz dokładnie ile masz miejsca w orygiinalnej obudowie (średnica śmigła i głębokośc -szerokośc silnika) i do tych wymiarów trzeba poszukać wentylatora. Potem ci powiem jak to połaczyć"

"Przecież ci napisałem ze to możliwe bo sam to zrobiłem!!, koszt niewielki, odłaczasz sterowanie oryginalne, podłaczasz się bvezpośrednio do akumulatora a sterowanie robisz tak ze wentylator bedzie miał 2 biegi jeden max sterowany bezpośrednio z czujnika temp. a drugi sterowny sygnałem z bezp (albo przekaźnika klimy) i do tego biegu potrzebny jest rezystor mocy 0,4 ohma i mocy 80W. Dwa biegi wystarczaja bezporblemu. Wierz mi takie rozwiazanie jest i tanie i praktyczne. "

"absolutnie nie używany od R75 tylko od innego auta. Radzisz sobie całkiem dobrze z mechaniką jak widze, wiec znalezienie od innego auta wentylatora na jakimkolwiek polskim lub niemieckim "szrocie" lub w allegro nie bedzie kłopotliwe. Koszt rzedu 200zł to i tak dużo. Założyć podłaczyć sterowanie ( jak już bedziesz bo miała to napisze jak) i po kłopocie.
Ja niestety nie wiem jaki wentylator mam u siebie poprzedni właściciel załozył uzywany (wygląda mi na wentylator od alfy 156, ale nie jestem pewien) i podłaczył go tylko do czujnika temp. Ja dodałem drugi bieg montując dodatkowy rezystor, żeby mi własciwie klima chodziła. Jak narazie działa idealnie i myłse, ze tak bedzie dalej.


Pozdrawiam

U siebie wywaliłem także całe to sterowanie (czyli ta puszke po prawej stronie i podłaczyłem bez tej elektroniki tylko na przekaźnikach. Problem mam z głowy i z wentylatorem i ze sterowaniem.
Jeżeli na krótko chodził a po włożeniu nie chce to raczej sterowanie padło."

"Niestety naprawiąjąc oryginał troche ryzykujesz, bo nie masz pewności ile popracuje."

"Widzisz, problem z wentylatorem to przede wszystkim problem wysokich kosztów. Pisałem już o tym wczesniej, ze problem wentylatra rozwiązałem kosztem bardzo niewielkim w porównaniu do oryginału, Ktoś mi to mówił, chyba Marian, ze w nowych modelach R75 były już tylko dwa biegi wentylatora, idac tym tropem, zrobiłęm tak u siebie. Jezeli masz samochód u dobrego mechanika (elektryka) to taką przeróbke ci zrobi bez problemu, kosztem 200-300zł.
Trzeba wymienić oryginalny silnik i smigło na inny pasujący do obudowy( lub nie pasujący, bo to też mozna przerobić). Po włożeniu nowego wentylatora trzeba odłączyć oryginalne sterowanie (lub nie jesli silnik z nim dobrze funkcjonuje) i po kłopocie. W razie awarii to wszystkie na rynku silniczki do wentylatorów chłodnic sa tańsze niż ten od rovera, tak na marginesie to poprostu skandal, zeby taki mały silniczek tyle kosztował- nic tej ceny nie uzasadnia!. "

Rick - Pią Paź 12, 2007 18:49

dodam jeszcze schemat podłaczenia wentylatora do dwóch przekaźników w przypadku padniętego sterowania, schemat dla laików mojej konstrukcji- nie jestem elektrykiem tylko mechanikiem, ale działa jak należy.
tomek1234 - Pią Kwi 08, 2011 15:29

Marian_K, gdzie można znalźć schemat podłączenia wentylatora dwu biegowego pod instalację trzy biegową

[ Dodano: Pią Kwi 08, 2011 16:23 ]
DZIĘKI

[ Dodano: Pią Kwi 08, 2011 16:29 ]
PDŁĄCZENIE WENTYLATORA 2 BIEGOWEGO

wojtekmil - Wto Maj 31, 2011 11:18

Rick napisał/a:
dodam jeszcze schemat podłaczenia wentylatora do dwóch przekaźników w przypadku padniętego sterowania, schemat dla laików mojej konstrukcji- nie jestem elektrykiem tylko mechanikiem, ale działa jak należy.


Co to za przekaźniki 1 i 2 skąd je wziąć ??

[ Dodano: Pon Maj 30, 2011 14:48 ]
ze schematu wynika że + jest podany na stałe na silnik, załącza się wentylator przez rezystor ( 1 wolniejszy bieg ) po włączeniu klimy, 2 szybszy bez rezystora po zwarciu czujnika temp podając masę. Czy nie powinno być odwrotnie że masę mam już na silniku a steruje podając + ?

[ Dodano: Wto Maj 31, 2011 12:06 ]
Zastanawia mnie pewna kwestia robiąc układ w ten sposób będzie mi się załączał wentylator przy otrzymaniu sygnału z przekaźnika o załączeniu klimy. Jaki wpływ na działanie klimy ma ten wentylator, że bez niego klima nie uruchamia się. Nie ma żadnego sygnału zwrotnego z wentylatora do klimy żeby zacząć chłodzić, więc wydaje mi się że klima powinna chodzić bez wentylatora tylko mniej wydajnie.

[ Dodano: Wto Maj 31, 2011 12:15 ]
wentylator wymieniłem, działa podpinając na krótko. Przekaźniki wewnątrz komory silnika ok zamieniłem miejscami te dwa czarne od klimy i halogenów i sprawdziłem oba działają. Myślę, że uszkodzone jest sterowanie przez tą płytkę przy wentylatorze. Powiedzcie mi czy jak wypnę z tej płytki kabel czarny (masa) i czerwony (1 bieg) i podepnę bezpośrednio na akumulator ( wtedy zacznie się kręcić wentylator ) to zacznie mi działać klima. Jeżeli tak to zrobię sterowanie bez tej płytki i będzie super, jak klima nie zadziała to nie wiem co dalej.

[ Dodano: Wto Maj 31, 2011 12:18 ]
aha dodam jeszcze że wsadziłem wentylator od vectry B. 1 bieg (czerwony kabel) podpiąłem przez rezystor dostępny w tym wentylatorze. 2 bieg (szary) za rezystorem na silnik. Czarny kabel (masa) podpiąłem na silnik. Kabel fioletowy 3 bieg zaizolowałem. Silnik 2.0cdt. Pomóżcie jak pomyliłem kolory kabli może to jest powód że nie załącza się wentylator po złożeniu go do auta.

xROnx - Wto Maj 31, 2011 13:42

Pozwolę się podpiąć pod temat i podzielić się z Wami moimi uwagami.
Kupiłem moją 75 ze spalonym silnikiem od wentylatora. Wyszło to podczas oględzin przy zakupie auta - byłem tego świadomy. Więc jak tylko dojechałem do domu to priorytetową sprawą było jego naprawienie. W moim przypadku wchodziła w grę tylko wymiana bo był tak zjarany że nie było już czego naprawiać.
Najpierw kupiłem nowy silnik od Voyagera. Podczas montażu okazało się że mam zamiennik i mocowanie śmigła nie pasuje do mocowania śmigła R75. Ale ok. gorąco wtedy nie było więc ten mniejszy wentylator od Voyagera (średnica chyba 35cm :) ) dawał rade. Robiło się cieplej więc powoli przestał on być wydajny. Idąc za poradnikiem na stronie klubowej nabyłem silnik+śmigło od Opla Vectry B za 80pln. Śmigło zdecydowanie większe od tego z Voyagera ale mniejsze od śmigła z R75 (ok 3cm) no i powierzchnia płatów w śmigle też inna(mniejsza)
Generalnie wszystko ok. chłodzi, klima działa, gdy temp silnika wzrośnie do 100'C włącza się i wyłącza przy 95'C - tak jak ma być.
Kilka tygodni później pojechałem na serwis klimy żeby ją nabić, odgrzybić itp. Pan sprawdził mi cały układ klimy - to w ramach serwisu.
Kazał odpalić auto i włączyć klime. Wiatrak śmigał... ALE:
W pewnym momencie Pan się mnie pyta czy to jest najwyższy bieg wiatraka? Powiedziałem że tak. Okazało się że wiatrak ten od Opla nie daje jednak w 100% rady. Za mało chłodzi przez co było podwyższone (ale nie max wysokie) ciśnienie w układzie klimy.
Wobec czego reasumując:
Wydaje mi się że wszelkie zamienniki nie będą w 100% spełniały swojej roli. Na przykładzie wentylatora od Opla widać to gołym okiem. Ktoś napisze ok ale przecież silnik od Voyagera pasuje wystarczy przełożyć śmigło i jest ok. (Tu oczywiście należy zaznaczyć że mocowanie musi być takie samo jak w R). Ale pomyślcie: Silnik od Voyagera jest przypisany pod mniejsze śmigło. Założycie większe + rezystor to i tak prędzej czy później prawdopodobnie silnik padnie.
Nie wiem jak się ma to wszystko do CDT. Ja mam V6 w silniku tym szybciej dochodzi temperatura wobec czego wentylator chodzi częściej i częściej też musi się on "skupiać" na chłodzeniu silnika niż na chłodzeniu klimy. Tak myślę.
Diesel o wiele dłużej się nagrzewa i tak jak ktoś kiedyś powiedział: trzeba być niesamowicie zdolnym żeby przegrzać silnik diesla.
Może i te zamienniki z innych aut spełniają swoją role w CDT ale w V6 raczej nie.
Czy ktoś kto ma CDT i zamontowany inny silnik wentylatora i inne śmigło(np od Vectry) sprawdzał ciśnienie w klimie?

mirekbzyk - Czw Cze 09, 2011 16:19
Temat postu: nowy wentylator z przekażnikami i wzmocnionym rezystorem
Zupełnie nowy wentylator można kupić w na ebay.uk za ok 200 GBP, kompletny z puszką przekażników oraz wzmocnionym (100w) rezystorem i oczywiście końcówkami. Plug and play, niezależnie od tego jaki, 2-u czy 3-y biegowy był wcześniej.
http://cgi.ebay.ie/ROVER-...#ht_5643wt_1135
Jeśli chodzi o sprzedawcę to facet zna się na rzeczy.
Wydaje mi się, że nie ma sensu bawić się w przeróbki, które podziałają przez miesiąc niezależnie od ceny. Wymiana uszczeki pod głowicą jest droższa. Mam kv6 2.0 i też mi walnęła. Oczywiście wymiana szczotek lub rezystora jest opłacalna bo ciągle mamy ten sam dość mocny motor(450 W). Wszystko co słabsze padnie.
Jezscze odnośnie napięcia pracy wentylatora 3-biegowego: zmiana prędkości jest realizowana przez zmianę opornosci (dwie masy, dwa plusy) czterech rezystorów(stąd ich zużywanie, rezystory generują sporo ciepła, w dwu biegowym opornik a więc i ciepło jest na zewnątrz). 1-bieg: dwa szeregowo, 2-bieg dwa równolegle do jednego szeregowo, 3-bieg dwa równoległe szeregowo do dwu rónolegle, więc nigdy bezpośrednio z akumulatora a nawet przy małej oporności jakiś spadek napięcia jest.

marecki6 - Pią Cze 10, 2011 20:24

a ja mam pytanko z innej beczki - jak pisałem w innym wątku mam problem z obudową wentylatora bo po stłuczce najwidoczniej gdzieś delikatnie się odkształciła i śmigło się kreci ale trze ... no i teraz pytanko czy jest szansa do tej obudowy z oryginalnym silnikiem zamontować inne ciut mniejsze śmigło ? a jeżeli tak to od jakiego samochodu będzie najlepsze ? używana obudowa do diesla to wydatek minimum 200zł więc wymiana śmigła mogłaby się okazać znacznie tańszym rozwiązaniem
apples - Pią Cze 10, 2011 20:59

marecki6 napisał/a:
wymiana śmigła mogłaby się okazać znacznie tańszym rozwiązaniem
Zakładając mniejsze śmigło zmniejszysz wydajność chłodzenia. Zastanów się również nad tym czy mniejsze śmigło wytrzyma moc oryginalnego wentylatora.
marecki6 - Pią Cze 10, 2011 21:03

nie mam zielonego pojęcia dlatego pytam bardziej obeznanych w temacie ... szukam najlepszego rozwiązania mojego problemu ... czytam, że niektórzy montują inne wirniki więc pytam .. ale wnioskuje z twojej wypowiedzi, że prawdopodobnie nie ma to sensu. A przy okazji może w tym wątku ktoś mi odpowie czy obudowa wentylatora od benzyny znacząco różni się od diesla ? jest szansa żeby obudowę od benzyniaka dopasować do diesla ?
mirekbzyk - Pią Cze 10, 2011 21:55

W poście apples'a masz link do rimmerbros.uk. Sprawdź :cool: . Według mnie są b. podobne jęśli nie identyczne rozmiarowo i w kwestii mocowania. W dieslu nie ma klapek, które się otwierają w czasie jazdy. Wiatrak jest identyczny :roll:
longer86 - Pią Cze 10, 2011 22:00

pytanie jak z bocznymi mocowaniami obudowy, w cdt obudowa odstaje u dołu o grubość intercoolera przynajmniej u mnie.
marecki6 - Pią Cze 10, 2011 22:06

chodzi mi właśnie przede wszystkim o mocowanie ... górne mocowania wyglądają identycznie przynajmniej na schemacie z rimmerbros, sam wirnik jest również identyczny więc zostaje tylko kwestia dolnej części i miejsca na intercooler
mirekbzyk - Pią Cze 10, 2011 22:08

U mnie w benzynie kv6 na dole obudowa jest mocowana tylko dwoma spinkami i jedną śrubką na środku po prawej stronie. cała lewa strona to "zawias" i mocowanie u góry z prawej na tulei gumowej.
longer86 - Pią Cze 10, 2011 22:19

w CDT mocowanie obudowy to u góry zakładana na chłodnicę wody, śrubka po lewej stronie chłodnicy w połowie wysokości, symetrycznie po prawej stronie i 2 śrubki na dolnej części do intercoolera.
apples - Sob Cze 11, 2011 07:39

marecki6 napisał/a:
A przy okazji może w tym wątku ktoś mi odpowie czy obudowa wentylatora od benzyny znacząco różni się od diesla ? jest szansa żeby obudowę od benzyniaka dopasować do diesla ?
Obudowa jest inna ale wiem że ktoś z forum już wstawiał obudowę od benzyny do diesla. Z tego co pamiętam musiał coś odciąć. Nie pamiętam czy pisał na forum o tym zabiegu, czy tylko ze mną na gg.
mirekbzyk - Sob Cze 11, 2011 10:29

Sprawdziłem u rimmerbos. Chłodnica jest ta sama a więc jest przystosowana do montażu obu obudów. Silnik od wentylatora taki sam, śmigło takie samo, więc mocowania OK. Poprawka do mocowania w benzynie: góra tak samo. srodek tak samo( u mnie brakuje śróbki) Pozostaje dolna część obudowy. Wygląda na to, że w dieslu są usunięte dolna lewa i prawa część obudowy zasłaniające chłodnicę w czasie postoju, żeby umożliwić montaż intercoolera i nie ma mocowania na śróbki.
marecki6 - Sob Cze 11, 2011 10:34

no to dobra wiadomość bo te elementy zawsze można dociąć jeżeli będą wadzić
apples - Sob Cze 11, 2011 18:03

Przeglądałem forum i znalazłem taki post TU


Rick napisał/a:
a tak poza tym to przerobiłem układ wentylatora :) dzisiaj właśnie jestem po montażu, jest ok włącza sie sam przy klimie i jest tez podpięty do czujnika temp, wentylator jest chyba od alfy Romeo 156 nie wiem dokładnie bo już taki kupiłem, kupiłem tylko opornik mocy (80W, 0,7 ohma za 20 zł) i według swojego schematu podłaczyłem na 2 przekaźnikach (nie mam też oryginalnego sterownika-ale w tym przypadku nie jest konieczny), Po tym zabiegu wentylator ma juz 2 biegi jeden wolny tylko do klimy drugi jak wzrośnie temp silnika sam włącza się na najwyższe obroty. Wczesniej chodził tylko na najwyższym biegu.
także dla zainteresowanych- nie trzeba kupować za 1800zł silniczka wentylatora ani go regenerować, bo czasem już nie ma co wystarczy kupić jakikolwiek dobrze działający (moze być ze szrotu) wentylator i podłączyć wg schematu i będzie ok, mnie ta operacja kosztowała 30zł, no ale wentylator już miałem...

domel101 - Pon Cze 13, 2011 15:21

Witam, mam pytanko, w Toma mają silnik wentylatora ten sam na pojemności 1,8 2,0 i 2,5 http://www.tomateam.pl/sk...dzial=-&c=1627, a nie ma różnicy między 1,8 a ( 2,0 2,5):?: bo jeden ze sprzedawców mówił mi, że z 1.8 nie podejdzie do 2.0 V6. i jaka jest różnica między silniczkiem wentylatora benzyna i diesel :?: Dzięki i Pozdrawiam
marcinoss24 - Pią Cze 22, 2012 05:47

Witam Wszystkich i tam samo mam problem z WEntylatorem w Roverku 2.0 cdti 116 km
wiatrak wogole sie nie kreci a co za tym idzie Klima nie pracuje. Jak bylem u mechanika to powiedzial ze jeszcze termostat nie odbija czy cos nie wiem nie znam sie za bardzo na tych rzeczach ale to moze tez byc przyczyna tego ze Wentylator sie nie wlacza czy juz wiadomo ze Silnik od WEntylatora trzeba wymieniac Ewentualnie Nawijac go bo tez tak mozna zrobic. Nie chce kupowac nowego Silniczka wentylatora za 2000 zl :(
jak wiecie jak rozwiazac moj problem to powiedzcie prosze.

pozdrawiam Marcinoss24@wp.pl

WojtekN - Pią Cze 22, 2012 09:05

Skąd ta cena 2000? ja płaciłem za nowy połowę tego ....
A klima nabita? Brak czynnika ponoć może powodować zbyt niskie jego ciśnienie i wtedy wentylator też się nie włącza.

Dziadek - Pią Cze 22, 2012 21:43

marcinoss24 napisał/a:
wiatrak wogole sie nie kreci a co za tym idzie Klima nie pracuje


Z tym się nie zgodzę. Rok jeździłem z wywalonym wentylatorem i jedyną niedogodnością było to,że stając na światłach albo w korku przełączałem na ECON,a jeśli nie przełączyłem to automat sam wyłączał. W czasie jazdy klima działała bo wiatr chłodził wystarczająco.

szpynior - Pią Cze 22, 2012 22:18

Dziadek napisał/a:
marcinoss24 napisał/a:
wiatrak wogole sie nie kreci a co za tym idzie Klima nie pracuje


Z tym się nie zgodzę. Rok jeździłem z wywalonym wentylatorem i jedyną niedogodnością było to,że stając na światłach albo w korku przełączałem na ECON,a jeśli nie przełączyłem to automat sam wyłączał. W czasie jazdy klima działała bo wiatr chłodził wystarczająco.


Hehe akurat u mnie to samo :) Wentylator padnięty a klima chłodzi.

Pawel84 - Sro Lut 13, 2013 10:44

Witam! Jadąc ostatnio swoim r75 2.0v6 coś zaczęło się palić. Po chwili pojawił się komunikat że nie ma ładowania, trakcja nie działa, błąd airbagów, zgasły światła, wyłączył się panel klimy, zegary przestały pokazywać opadając na wartości "0"
Zgasiłem auto, kupiłem akumulator bo był słaby i pomyślałem to jest to. Akumulator wymieniłem, zapaliłem auto włączyłem klimatyzację wszystko ok ale znowu coś cię pali i wentylator chłodnicy ledwo się obraca. Po przełączeniu na ECON wentylator się wyłączył. Zobaczyłem że rezystor jest spalony, wypłynął z niego środek, od temperatury rezystora stopiły się uchwyty w obudowie wentylatora, tam gdzie się przykręca rezystor. Wczoraj wymieniłem na nowy rezystor. Wentylator ledwo się kręci i po chwili rezystor jest tak bardzo gorący że kable do niego dochodzące zaczynają się topić. Czyżby koniec wentylatora?

kalafior - Sro Lut 13, 2013 11:50

masz zwarcie gdzies sprawdz wentylator na krotko jak dziala to szukaj w puszce sterowniku wentylatora
Pawel84 - Czw Mar 14, 2013 21:42

Pisałem dwa posty wyżej co się działo z autem, a oto
wyniki po dzisiejszej sekcji...da się to uratować?

kalafior - Pią Mar 15, 2013 11:23

mam taka plytke od wentylatora jezeli bedziesz zainteresowany to zapraszam na PW
Pawel84 - Wto Mar 19, 2013 07:49

kupiłem używany wentylator, miał być z dwoma kablami a przysłano z trzema kablami.
Pomyślałem że od 1.8 i dzwonie że miał być do 2.0. Sprzedawca stwierdził że
końcówka roku 2003 i dalej to silniki 2.0v6 wychodziły z wentylatorem z trzema kablami. Czy to prawda?

Pieta - Wto Mar 19, 2013 09:18

Za mały rezystor dałeś

daj minimum 50W, zalecany 100W

ja bym wyprowadził kable na zewnątrz i podłaczył jakiś konkretny opornik w świetle śmigła aby był chłodzony

Mozesz kupić gotowca wyjętego z innego auta
http://allegro.pl/peugeot...3037037381.html

jest wiele na allegro opornic (grzałek ) Z tego co się orientuję w Renault i PSA występują rezystory o rezystancji 0,5-0,8ohm

oczywiście możesz szukać czegoś z oferty Tyco
http://www.tme.eu/pl/kata...kul&s_order=ASC

mam taki w wentylatorze w R75 po lifcie i spisuje sie dobrze od 3 lat

Pawel84 - Wto Mar 19, 2013 19:47

Pieta mam założony taki jak przy starym silniku wentylatora, taki
jaki polecany jest na forum...czyli za słaby ?

Pieta - Sro Mar 20, 2013 08:45

Większej mocy nie kosztuje wiele więcej
Generalnie zakłada sie zawsze wiekszej mocy (taki jaki wejdzie) w przypadkach kiedy jest problem z odporowadzeniem ciepła i przepalaniem rezystora.

Tak samo jest z rezytorem w R75 po lifcie
Standardowo jet 50W (przepala się po jakimś czasie) Wszyscy wsadzają 100W i nie ma problemów.

Jaki tam był w standardzie?

Tak jak pisałem ja bym zainstalował go na zewnątrz i większy,skoro się przepala

Pawel84 - Czw Mar 21, 2013 12:45

Pieta jak kupiłem taki http://www.tme.eu/pl/kata...00wr+0r47&idp=1 dobry????????
MaReK - Czw Mar 21, 2013 13:16

Pawel84 też mam taki. Jest przykręcony na wkręty do podłużnicy. Odprowadza ciepło dobrze, a podczas jazdy się chłodzi pędem powietrza. Działa do dzisiaj. A już będzie 2,5 roku :)

U siebie mam silnik z Voyagera, ale tył silnika przełożyłem z Rovera żeby mi pasował na mocowanie oraz śmigło wrzuciłem od Rovera.

Pawel84 - Czw Mar 21, 2013 13:28

dzięki Marku, a w którym miejscu na podłużnicy?
MaReK - Czw Mar 21, 2013 13:31

Tam gdzie kręcisz wspornik aluminiowy, to za tym mocowaniem wzdłuż go dałem, po stronie aku, żeby było bliżej do kabelków. Jak auto jest w ruchu to na niego wieje, a i tak swoją temperaturę oddaje na podłużnicę.
Magic79 - Nie Kwi 14, 2013 22:23
Temat postu: Sterowanie silnikiem wentylatora - zasilanie szczotek
A ja przy okazji przyłącze się z pytaniem odnośnie sposobu sterowania silnikiem wentylatora przez elektronikę na płytce z przekaźnikami.

Otóż ... w jaki sposób układ elektroniczny, który steruje załączaniem przekaźników od silnika wentylatora, czyli steruje poszczególnymi biegami podaje napięcie na poszczególne obwody silnika/ szczotki? Wg mnie w rave jest trochę niedorzeczności w opisie elektryki do silnika wentylatora. W zasadzie już wiem jak to śmiga tylko zastanawiam się czy w celu załączenia II biegu muszą być wysterowane oba przekaźniki tak aby podawały równocześnie po 12 V na 1 i 2 -gą szczotkę? Pytam, ponieważ marzy mi się zrobienie 3 biegów bo mam rezystory 0,22 i 0.47Ohma oraz dodatkowy przekaźnik...

sylwekgregor - Pią Sty 31, 2014 14:21

Witam mam pytanie zauważyłem luzy na wiatraku który na dużych obrotach obija się o obudowe boje się że uszkodzi mi obudowe albo chłodnice co może być tego przyczyna czy ktos potrafi odpowiedzieć na moje pytanie?
MaReK - Pią Sty 31, 2014 14:26

sylwekgregor napisał/a:
Witam mam pytanie zauważyłem luzy na wiatraku który na dużych obrotach obija się o obudowe boje się że uszkodzi mi obudowe albo chłodnice co może być tego przyczyna czy ktos potrafi odpowiedzieć na moje pytanie?

To oryginał czy jakaś przeróbka z chryslera? Czy nie wiesz tego?
Może być tak, że jest za luźny na końcówce, może wystarczy przytrzymać wirnik i przekręcić śmigło. Jeśli nie jest to oryginał to można się wspomóc wkrętem odpowiedniej długości.

Pozdrawiam,

Dziadek - Pią Sty 31, 2014 14:37

Istnieje też możliwość że to oryginał i spadł z zatrzasków, już dawno przerobiłem to na wkręty M3 i mam spokój. Ja zdjąłbym grill i sprawdził- roboty na 5 minut.
longer86 - Pią Sty 31, 2014 18:05

mój na silniku od voyagera miał luz i spadał, więc został potraktowany klejem w celu zabezpieczenia.
Balas87 - Pią Sty 31, 2014 21:09

witajcie jak najlepiej sprawdzic wentylator czy działa tzn które dokładnie kable trzeba potraktować na ostro pod aku ?
roverss75 - Wto Mar 25, 2014 17:39
Temat postu: silnik wentylatora R 75 2.0 cdt 2001
Witam !! postanowiłem reanimować 3-biegowy silnik wentylatora , korzystając z opisów na forum (jestem pełen podziwu dla wiedzy forumowiczów ), wymieniłem komutator i szczotki , poskładałem to wszystko do kupy i wykonałem próbę podłączając silnik pod prostownik. Efekt jest taki : silnik pracuje po podaniu napięcia na przewody koloru siwego i czerwonego , natomiast po podaniu prądu na kabel 3 (kolor wrzos ? ) słychać tylko buczenie , nie pomaga ruszenie wirnikiem. W czasie pracy na kablach siwym i czerwonym próbowałem podłączyć ten 3 kabel i silnik ewidentnie jest hamowany i to jak na mój gust dosyć drastycznie. czy tak ma być ? Jeżeli nie to gdzie jest błąd ? W tej chwili mam zamontowany silnik 2-biegowy , załącza się tylko wyższy bieg , dlaczego tylko ten zostaje narazie tajemnicą mojego R. będę wdzięczny za wszystkie sugestie .pozdrawiam.
MatiNitro - Wto Mar 25, 2014 18:19

roverss75, na wrzosowy kabel trzeba podać masę jeśli dobrze kojarzę :)
dukat11 - Wto Mar 25, 2014 18:25

MatiNitro napisał/a:
roverss75, na wrzosowy kabel trzeba podać masę jeśli dobrze kojarzę


dobrze kojarzysz.
1. bieg +
2 bieg +
3 bieg -

arkady - Czw Mar 27, 2014 22:59

2,0 disel 99r

pytanie odnosnie sprezarki czy ona posiada jakies polaczenie chodzi mi o kostki z ukladem sterujacym/wentylatorem ??
wydaje mi sie ze wiatrak chodzi na 1 biegu wlacze nawiew na odmrazanie szyby odpala na wylaczonym silniku
wlaczam silnik odpalam klime tak samo sie kreci sprezarka odpala pochodzi i wylancza sie.. wiatrak dalej chodzi.. nie jestem wstanie odroznik czy odpala sie na inne biegi

dodam ze silnik rozbieralem 1 szczotka byla do wymiany ale moze byla starta do polowy

pelson91 - Pon Lut 09, 2015 17:10

pozwolę sobie odgrzać kotleta, ale że zima się kończy ( :mrgreen: ) postanowiłem zacząć myśleć nad naprawą mojego silnika wentylatora.

Czy komutator w tym silniku jest wymienny? Mój jest mocno styrany w miejscu stykania się ze szczotkami (które notabene także muszę wymienić). Da się to jakoś reaktywować? Czy muszę myśleć o kolejnym (już 3cim :/ ) silniku wentylatora?

AdaskoC - Pon Lut 09, 2015 17:19

Można to z reaktywować :) Są dostępne i komutatory i szczotki
SeniorA - Pon Lut 09, 2015 17:44

pelson91 napisał/a:
Czy komutator w tym silniku jest wymienny
pelson91, https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=81046
Dam-Kam - Pon Lut 09, 2015 19:19

Jak coś to mam na zbyciu nowy komutator i nowe szczotki. Zakupiłem na naprawę a okazało się, że wentylator mam nowy a padł jedynie rezystor. Więcej info na priv :)
scareface - Sro Cze 03, 2015 21:20

Więc przyszła pora i na mnie. 4 razy rozbierałem silnik wentylatora. Założyłem nowe szczotki i po jakimś czasie przestał działać, okazało się, że szczotki nie magą być węglowe tylko muszą być miedziane. Węgląwe powodują osad który przerywa styk i silnik nie wystartuje. Teraz z wielkim trudem założyłem silnik o Vectry B(ten z dużym śmigłem) było trochę rzeźby ale się udało.
Mam 2 biegi i jest to wystarczające ponieważ pierwszy bardzo szybko chłodzi chłodnice klimy a drugi bardzo szybko chłodzi chłodnice silnika, tylko podczas działania rezystor się tak nagrzewa że aż śmierdzi, to normalne? Dodatkowo, silnik wentylatora musiałem przykręcić od strony zderzaka do obudowy bo inaczej w żadne z oryginalnych otworów by się nie zmieścił.
Wygląda to tak.