Zobacz temat - [R75] Nagłe uszkodzenie klimatyzacji
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Nagłe uszkodzenie klimatyzacji

Bazyli - Sob Lip 21, 2007 17:22
Temat postu: [R75] Nagłe uszkodzenie klimatyzacji
Nie chcę zakładać kolejnego tematu związanego z klimatyzacją dlatego piszę tutaj. Ja również mam problem z klimatyzacją. Jakieś 2 miesiące temu pojechałem w trasę i po przjechaniu ok 200 kilometrów z pod maski buchnął dym. Na początku myslałem ze coś z silnikiem ale wskazówka temperatury była w normie. Po chwili zamiast zimne powietrze wiało gorącym wilgotym pwietrzem. Okazało się że freon "uciekł'. Pojechałem na serwis i okazało się ze wentylator nie działa i trzeba kupić nowy. Zamiast tego poszedłem do znajomego elektronika z owym wentylatorem i okazało się że działa poprawnie lecz gdy znowu go podłączyłem go do auta nie działa dalej. I tu moje pytanie co mogło się uszkodzić.

Pozdrawiam Bazyli

Rover 75 cdt

sTERYD: jednak oddzieliłem, gdyż wydaje mi się że masz zupełnie inny problem niż potrolu

sTERYD - Sob Lip 21, 2007 20:43

A załatali Ci już tą dziurę którą uciekł freon?
Jeśli była w okolicy jakiegoś czujnika, czy przekaźników, to kontakt z rozprężającym się gazem mógł taki element uszkodzić.
Sprawdź czy do wentylatora dochodzi napięcie, skoro poza samochodem działa to wydaje mi się że nie, a wtedy to może być uszkodzony przekaźnik, a może gdzieś kabelki popękały przy okazji ulatniania się gazu :???:

mmaniek - Sob Lip 21, 2007 22:13

Właśnie, dziura załatana, układa napełniony? Jeśli nie to wentylator nie będzie działał, bo i po co? :wink: Włączany jest czujnikiem ciśnieniowym-brak gazu-brak ciśnienia :sad:
Bazyli - Nie Lip 22, 2007 10:17

Własnie chodzi o to że nie było żadnej dziury, na serwisie sprawdzali szczelność układu i wszystko ok. Facet mi mówił że jezeli wentylator nie działa to freon moze uciec ponieważ robi się duze ciśnienie. Mam juz nabitą ale nie używam z powodu tego wentylatora:/
henryk - Nie Lip 22, 2007 10:34

Bazyli napisał/a:
jezeli wentylator nie działa to freon moze uciec ponieważ robi się duze ciśnienie
- nie,: jeżeli układ wentylacji jest sprawny, to sprężarka działa, czynnik się grzeje, zwiększa ciśnienie, które poprzez czujnik włącza wentylator. Jeżeli wentylator nie działa (miałem taki przypadek) to czujnik ciśnienia wyłącza klimę i ona nie chłodzi do czasu gdy ciśnienie w układzie nie spadnie. Rzeczywiście mechanik odradzał jazdę z klimatyzacją przy zepsutym klimatyzatorze, bo jeżeli czujnik ciśnienia nawali to zbyt duże ciśnienie może uszkodzić układ klimatyzacji.
Jeżeli wentylator jest sprawny i gaz Ci uciekł to masz co najmniej dwie rzeczy:
- przekaźnik z klimatyzacji włączający wentylator,
- czujnik wyłączający agregat w przypadku zbyt dużego ciśnienia w układzie klimatyzacji,
i obecnie szczelność układu, która musiała zostać naruszona.

sTERYD - Nie Lip 22, 2007 18:28

Bazyli napisał/a:
Własnie chodzi o to że nie było żadnej dziury,

To jak ich zdaniem gaz się wydostał? Teleportował się :?: :???:
A właśnie jeszcze ważne, czy wentylator działa na wszystkich biegach, czy tylko działa :?: :!: , bo ZTCP to najczęściej pada jeden bieg i wtedy wiatrak niby działa, ale przy klimie się nie włącza. Z tym to najlepiej przeszukaj posty Mariana_K (albo się z nim skontaktuj) to się wszystkiego dowiesz :) .
A swoją droga to męcz tych klimiarzy niech znajdą dziurę i nie robią sobie jaj, że jej nie ma :roll:

henryk - Nie Lip 22, 2007 21:30

sTERYD napisał/a:
najczęściej pada jeden bieg
i w tym modelu R jest to właśnie bieg włączany klimą, tak jak napisał sTERYD: dokładny opis sprawdzenia i problemów z wentylatorem w postach Mariana_K. Uwaga: w R75 były montowane dwa rodzaje wentylatorów: dwubiegowe (nowsze) i trzybiegowe (starsze). Wszystko w w/w postach.
Co do freonu, jeździłem z niesprawnym wentylatorem i włączałem (do czasu zdiagnozowania padniętego wentylatora) klimę (nie było jeszcze takich upałów), działała bardzo niewydajnie ale freon nie "uciekł".
Uzupełnienie: pierwsza diagnoza klimamechanika to zbyt mało czynnika, dopiero po uzupełnieniu okazało się, że wentylator.

Flora - Nie Lip 22, 2007 22:26

Czy to może być ten sam problem? Czasem klima działa po włączeniu, przez chwilę leci chłodne powietrze ale niedługo potem pojawia się ciepłe i bardzo wilgotne.
henryk - Nie Lip 22, 2007 22:35

Flora napisał/a:
Czy to może być ten sam problem?
- może. Włącz silnik na postoju, włącz klimatyzację, wentylator musi się włączyć. Jeżeli nie, to znaczy, że coś nie działa, patrz posty Mariana_K i Jolci - bardzo dokładne opisy diagnostyki i możliwości poradzenia z tym problemem. Z Twojego opisu wynika, że klima działa, jest sprawna, czujnik ciśnienia OK ale wentylator nie schładza czynnika w chłodnicy klimatyzacji (znajduje się pod "właściwą" chłodnicą), czynnik osiąga zbyt wysokie ciśnienie i czujnik ciśnienia układu (masz sprawny, to pozytywny +) wyłącza chłodzenie do czasu samowychłodzenia czynnika i spadku ciśnienia. Efekt w kabinie jest taki, że temp. w kanałach wentylacji ma około 20C, a przy w pełni sprawnej klimie i działającym wentylatorze temp. w nawiewie (wewnątrz) powinna mieć do 10C.
P.S. Jeżeli potwierdzi się niedziałający wentylator to dla bezpieczeństwa sprawnego ukłądu klimatyzacji używaj trybu ECON: wyłącza chłodzenie - niestety, ale zabezpiecza układ przed usterką lub "ucieczką" freonu, jak wyżej i wtedy koszty wzrastają o: szukanie usterki, naprawę, ponowne napełnienie.

Wazzabii - Nie Lip 22, 2007 23:32

szczenosc sprawdzaja pompujac uklad bodajze nawet powietrzem, pozniej tylko sprawdzaja cisnieniomierzem czy cisnienie nie spada, zabieg trwa kilkanascie minut


p.s.
jakikolwiek gaz rozprezajac sie pobiera cieplo, wiec gdy masz dziure w ukladzie to zmrozi Ci tak ten element (dziurawy) ze bedzie tam szron, oczywiscie bedzie dopoki rozpreza sie gaz

Paul - Nie Lip 22, 2007 23:37

Wazzabii napisał/a:
pompujac uklad bodajze nawet powietrzem,

Jak ktoś Ci powietrza napompuje, to go zabij - każdy sąd Cię uniewinni ;)
Powietrze dla klimatyzacji to zbrodnia :(
Fachowcy sprawdzają to azotem albo próżnią, przy czym próżnia jest o tyle lepsza, że przy jej wytwarzaniu wszelka ew. wilgoć jest wysysana z układu.

henryk - Pon Lip 23, 2007 00:25

Ktoś na Forum opisywał, że sprawdzenie azotem nie wykazało nieszczelności (co nie znaczy, że nie może wykazać nieszczelności, tylko nie zawsze się to uda), dopiero niestety napełnienie freonem z czynnikiem UV pokazało nieszczelność. Jak kolega miał nieszczelność w chłodnicy w passacie to podobno mechanika aż wywiało z kabiny. Wynika z tego, że nie wszystkie nieszczelności tak samo się diagnozują.
Wazzabii napisał/a:
gdy masz dziure w ukladzie
to Ci przez nią wyleci freon, być może pozostawiając marne resztki w układzie, w czasie gdy klimatyzacja nie działa, a raczej nie działa 24h/dobę.
Co do ciśnieniomierza, to jednak wolę wydać na serwis z automatem, niż polegać tylko na ciśnieniomierzu i po paru sezonach szukać sprężarki, chłodnicy, sprzęgła i wymieniać na "nowe" nie wiadomo jak wcześniej używane.
Odnoszę wrażenie, że tak jak do silnika powinno się regularnie lać właściwy olej, wymieniać fitry powietrza, itp., tak samo powinno się dbać o stan klimatyzacji. Jest sens samodzielnie sobie ją odgrzybić bo taniej i lepiej się to zrobi samemu ale automat uzupełniający freon oprócz tego usuwa wilgoć i smaruje układ.

Marian_K - Pon Lip 23, 2007 12:13

Bazyli napisał/a:
Facet mi mówił że jezeli wentylator nie działa to freon moze uciec ponieważ robi się duze ciśnienie.
Jak wentylator nie działa, to robi się duże ciśnienie, ale w układzie jest coś takiego jak czujnik ciśnienia i w przypadku zbyt dużego lub zbyt niskiego odłącza kompresor klimatyzacji. Tak więc - albo ten dym spod maski to nie był freon, albo masz uszkodzony czujnik ciśnienia.

Rozwiązywanie wszelkich problemów z klimą zacząłbym od sprawdzenia wentylatora. Opis: http://roverki.pl/article.php?sid=464

Pozdrawiam!