Zobacz temat - [R75] Klimatyzacja grzeje
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Klimatyzacja grzeje

cwikland - Pią Sie 10, 2007 11:33
Temat postu: [R75] Klimatyzacja grzeje
Witam,
Trochę przydługie ale chciałbym dokładnie opisać problem, proszę doczytajcie do końca.

Mam problem z klimatyzacją (Climatronic).

Nawet na ustawieniu na LOW i maksymalny nawiew, bez względu na ustawienie obiegu powietrza z kratek leci ciepłe powietrze (znacznie cieplejsze niż jest na dworze), oczywiście czym ustawiona wyższa temperatura tym powietrze cieplejsze.
Jeszcze dwa miesiące temu (po kupnie samochodu) jak jeździłem to na LO z kratek leciało chłodne (nie zimne) powietrze, ciepłe zaczynało od ustawienia na 16 stopni.
Pomyślałem wiec że mam za mało czynnika chłodzącego i raczej nie włączałem climy. Wczoraj pojechałem aby napełnić. W warsztacie po podłączeniu do urządzenia okazało się że odzyskano 380 g. (norma na tabliczce znamionowej to 450 +-50) więc osoba napełniająca stwierdziła, że przy takiej ilości czynnika to raczej układ jest szczelny i clima powinna działać. Maszyna przeszła cały cykl napełniania, czyszczenia, testu szczelności (OK), napełniono 480 g czynnika i nic się nie poprawiło.

Mechanicy w tym warsztacie uczciwie przyznali, że nie są specjalistami od serwisu klimatyzacji i skierowali mnie do innego warsztatu, gdzie jestem umówiony na dzisiaj. (za cała usługę zamiast umówionych 100 zł wzięli 50zł.)

I tu pojawia się moja prośba.
Czy ktoś z Was spotkał sie z podobnymi objawami, domyśla się co może być przyczyną takiej sytuacji i mógłby się podzielić tymi informacjami.
Nie chciałbym być nadmiernie wyeksploatowany finansowo przez serwis klimatyzacji bo tak naprawdę mogą mi wcisnąć każdy kit.

Poniżej kilka informacji o objawach (być może istotne)
Temperatura z nawiewów - opisana wyżej
Sprężarka - chyba działa (po włączeniu climy obroty wzrastają o ponad 100 obr../min)
Wentylator - chyba działa - po włączeniu climy zaczyna dochodzić charakterystyczny szum (organoleptycznie nie sprawdzałem się kręci)
Przewody klimatyzacji - cieńszy bardzo ciepły, grubszy gorący od strony chłodnicy (przy grillu) coraz mniej ciepły w kierunku podszybia, przy podszybiu letni (z tego co wiem powinien być lodowaty)
Czujnik temperatury zewnętrznej - nie zamontowany (wskazanie - 30 C)

I jeszcze kilka pytań

1 Czy wskazania temperatury zewnętrznej mają w tym przypadku znaczenie?
2 Czy szum wentylatora chłodnicy świadczy o jego pracy?

Wszystkim, którzy doczytali do końca bardzo dziękuję!
Wszystkim, którzy odpiszą dziękuję jeszcze bardziej!

Pozdrawiam
Andrzej

Brt - Pią Sie 10, 2007 12:03

1, Wydaje mi się, że problemem moze być własnie ten czujnik temp zewnętrznej. O ile pamiętam to był taki problem na forum i własnie założenie tego czujnika rozwiązało problem. Poleciłbym od tego zacząć. Załozyc czujnik i jeśli nie zadziała to dalej szukać przyczyny.

2. Jeśli bez klimy nie ma szumu, a z klimą jest to wygląda na to, że wentylator działa.

PS. Wzorcowy post :D :cool:

sTERYD - Pią Sie 10, 2007 12:56

Strasznie dziwne to wszystko :(
jeśli temperaturę zewnętrzną pokazuje 30 to klimatyzacja powinna chłodzić :???:
może być tez kwestia nie pracujących servosilniczków od zamykania nawiewu przez nagrzewnicę, ale to łatwo sprawdzić Marian_K to już kiedyś opisywał, ale... :(
tak jak pisałeś ta grubsza rurka od klimy przy działającej sprężarce powinna być lodowata... jeśli jet tylko letnia to budzi to moje obawy o sprawność sprężarki, może poprostu nie wytwarzać odpowiedniego ciśnienia :(
Łatwo to sprawdzić, podłączając ciśnieniomierze przy włączonej klimatyzacji, naprawa niestety nie jest już taka przyjemna. Chyba należałoby się rozejrzeć za nową (używaną) sprężarką :(

Paul - Pią Sie 10, 2007 13:05

sTERYD napisał/a:
jeśli temperaturę zewnętrzną pokazuje 30 to klimatyzacja powinna chłodzić

Tam stoi "- 30 C" :P , więc jak najbardziej powinna GRZAĆ :P
Najprościej i (chyba) najtaniej podłączyć czujnik (np. pożyczony) i sprawdzić. Dopiero potem bym się martwił dalej ;)

jarema - Pią Sie 10, 2007 13:06

gdzieś na forum obiło mi się że brak czujnika temperatury zewnętrznej lub uszkodzony powoduje takie właśnie objawy.
sTERYD - Pią Sie 10, 2007 13:30

Cytat:
Tam stoi "- 30 C" , więc jak najbardziej powinna GRZAĆ

no właśnie ta spacja po minusie mnie zmyliła ;)

cwikland - Pią Sie 10, 2007 13:37

Dzięki za informację, napewno sprawdzę czy założenie czujnika pomoże.

Ale nie jestem pewny jednej rzeczy. Dwa miesiące temu klimatyzacja chłodziła na LOW wprawdzie nie był to żaden eskimosik, ale przyjemny chłodek leciał. Jestem pewny że wtedy nie miałem również czujnika temperatury i że wskazanie temperatury zewnetrznej było -30C.

Paul - Pią Sie 10, 2007 13:44

cwikland napisał/a:
wtedy nie miałem również czujnika temperatury i że wskazanie temperatury zewnetrznej było -30C.

Może faktycznie coś jeszcze się nałożyło (siłowniki, zawór nagrzewnicy) ?
Warto byłoby sprawdzić też parownik klimy, czy jest chłodny/zimny podczas pracy klimy.

cwikland - Pią Sie 10, 2007 13:45

Jadę dzisiaj do machera od klimatyzacji, jak wrócę podzielę się z Wami jego diagnozą.

Czy istniej jakiś sposób żeby "oszukać" czujnik temeratury zewnetrznej (zewrzeć styki czy coś takiego, żeby jednoznacznie stwierdzić że założenie czujnika pomoże.

Zastanawiam się jeszcze nad jednym.

Zgadzam sie oczywiście z Wami, że jeżeli temepratura zewnetrzna "widziana" przez samochód to -30C to powinno grzać i mam nadzieję, że macie racje i wymiana czujnika usunie problem, ale przecież na panelu climatronika ustawiam temeraturę do uzyskania wewnątrz samochodu i to właśnie ona powinna być punktem odniesienia dla klimatyzacji a nie temeratura wewnętrzna.

Paul - Pią Sie 10, 2007 13:47

cwikland napisał/a:
to właśnie ona powinna być punktem odniesienia dla klimatyzacji a nie temeratura wewnętrzna.

Logicznie, to tak :D
Może być jednak tak, że sterownik bierze temp. zewn. i uważa, że chłodzić nie musi, nie sprawdzając reszty - to tylko takie moje domysły :P

cwikland - Pią Sie 10, 2007 13:48

Pomyłka w ostatnim słowie mojej poprzednie wiadomości powinno być zewnętrzna.
Przepraszam za zamieszanie

Brt - Pią Sie 10, 2007 14:53

cwikland napisał/a:
Czy istniej jakiś sposób żeby "oszukać" czujnik temeratury zewnetrznej (zewrzeć styki czy coś takiego, żeby jednoznacznie stwierdzić że założenie czujnika pomoże.


Spróbuj wstawiś jakis rezystor albo potencjometr. Podejrzewam, że zakres to kilkaset omów lub kilka kiloomów.

cwikland - Pon Sie 13, 2007 11:17

Witam
cwikland napisał/a:
Jadę dzisiaj do machera od klimatyzacji, jak wrócę podzielę się z Wami jego diagnozą.


No więc byłem w warsztacie (garaż w prywatnym domu)

Aktywność mechanika - przyniósł butlę, taka jak od gazu proban butan, do której były podłączone dwa węże, na końcach wężów manometry, podłączył manometry następnie włączyć kilmatyzację, wyłączyć klimatyzację (X3).
Diagnoza - sprężarka do wymiany
Symptomy - sprężarka się kreci a nie wytwarza ciśnienia

Na moje pytanie dotyczące ewentualnego wpływu czujnika temperatury zewnętrznej stwierdził że nie ma to żadnego wpływu, ponieważ jak sprężarka "chodzi" to powinna ciśnienie wytwarzać.

Koszt diagnozy (około 5 minut pracy) - 30 zł
Trochę sie zbuntowałem i skończyło się na tym że obiecałem do nich wrócić w celu wymiany sprężarki i nic nie wzięli.

Jeżeli o mnie chodzi to trochę nie wierzę w rzetelność tego warsztatu i najpierw, zgodnie z waszymi sugestiami poczekam, jak klimatyzacja sie zachowa po podłączeniu czujnika temp. zew.

[ Dodano: Pon Sie 13, 2007 12:28 pm ]
Brt napisał/a:
Spróbuj wstawiś jakis rezystor albo potencjometr. Podejrzewam, że zakres to kilkaset omów lub kilka kiloomów.



Na razie spróbowałem zewrzeć kostkę od czujnika, ale nadal wyświetla -30C,

Podejrzewam, że mogę mieć gdzieś przerwę w obwodzie.

Czy może ktoś z Was wie czy jest i ewentualnie, gdzie jest bezpiecznik odpowiadający z czujnik temperatury zewnętrznej.

A może ktoś wie jak wygląda fizycznie droga przewodu odpowiadająca za ten czujnik i jak można beż angażowania elektryka sprawdzić ciągłość przewodów (nie chodzi mi oczywiście o technikę omomierz itp., ale o miejsce podpięcia.

Nie wiem czy dla kwestii czujnika temp.. zewnętrznej tworzyć nowy wątek, jeżeli tak to oczywiście dostosuję sie do wytycznych administratora.

Brt - Pon Sie 13, 2007 12:08

Żeby być pewnym, że spręzarka jest padnieta, to najlepiej podac na sprzęgło prąd bezpośrednio, i jeśli wtedy nie zacznie chłodzić (oczywiście będąc pewnym, że jest czynnik w układzie) to oznacza pad sprężarki lub sprzęgła elektromagnetycznego. W niektórych sprężarkach widać, czy kręci się samo koło pasowe, czy też cała sprężarka pracuje.

Wątek dla czujnika możesz (ale nie musisz ;)) otworzyć, ale najprędzej zlokalizujesz przyblizoną drogę przewodu przeglądając schematy z RAVE.

cwikland - Pon Sie 13, 2007 13:02

Brt napisał/a:
ale najprędzej zlokalizujesz przyblizoną drogę przewodu przeglądając schematy z RAVE.


Chętnie, nie wiem jednak, jak znaleźć RAVE na forum.
Przeszukiwałem forum,ale chyba coś ze mną nie tak bo wciąż nie wiem jak to zrobić.

Brt - Pon Sie 13, 2007 13:10

Ale strony klubowej nie przeszukałeś ;) w technicznym FAQ na www.roverki.pl, 4-te pytanie ;)
cwikland - Pon Sie 13, 2007 13:50

Brt napisał/a:
Ale strony klubowej nie przeszukałeś w technicznym FAQ na www.roverki.pl, 4-te pytanie


Oczywiście, że czytałem. Pytanie, dlaczego tego nie zauważyłem.
Wprawdzie jestem tydzień po urlopie, ale chyba znowu muszę odpocząć. Dzięki, i sorry Brt, że musiałeś poświęcić swój czas żebyś mi taką oczywistą kwestię łopatologicznie wyjaśniał

Brt - Pon Sie 13, 2007 14:05

no problem ;)