Zobacz temat - Ksenony do R75
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning wizualny - Ksenony do R75

sebols - Sro Wrz 05, 2007 13:07
Temat postu: Ksenony do R75
Witam,

Mam pytanie, czy założenie "ksenonów" w R75 może spowodować problemy z przeglądem w stacji kontroli pojazdów ?
Znajomi mówią że przy tego typu światłach muszą być do nich spryskiwacze.
Jeżeli tak to mniej więcej wiecie jak droga to może być impreza?

Z góry dziękuję za wszelkie opinie na ten temat.

Paul - Sro Wrz 05, 2007 14:09

Po I - popraw temat na zgodny z ZASADAMI !
Po II - użyj funkcji SZUKAJ na forum - niedawno była dyskusja na ten temat.

sTERYD - Sro Wrz 05, 2007 18:46

Paul, to nie ten kącik ;)
nie wiem, jak to jest z przeglądami, ale w R75 były montowane xenony, więc może udałoby się uniknąć problemów
spryskiwacze i jeszcze samopoziomowanie przy xenonach jest obowiązkowe, w przeciwnym razie stanowisz zagrożenie dla siebie i innych użytkowników dróg :(

Paul - Sro Wrz 05, 2007 21:11

sTERYD napisał/a:
Paul, to nie ten kącik

Heh, racja, rozpędziłęm się, sorry :oops:

sebols - Pon Wrz 17, 2007 13:10

sTERYD napisał/a:
spryskiwacze i jeszcze samopoziomowanie przy xenonach jest obowiązkowe


Do tej pory też tak myślałem, jest tylko jedno ale.
Znalazłem na aukcji allegro wystawiony model R75 z roku 2004 i jakoś owych spryskiwaczy
do świateł nie widzę. Nie wiem może źle patrzę, ale widziałem też Seventy Five bez ksenonów za to ze spryskiwaczami i od razu były one zauważalne.
Czy zatem modele R75 z roku 2004 wyposażone w światła ksenonowe ich nie potrzebują ?
A może sprzedający sam sobie dołożył ksenony i ewentualnego nabywcę czekają problemy z przeglądem ?

Link do wspomnianej aukcji:
http://moto.allegro.pl/it...non_skora_.html

xxxgrze - Wto Paź 09, 2007 08:42
Temat postu: Re: Ksenony do R75
sebols napisał/a:
Znajomi mówią że przy tego typu światłach muszą być do nich spryskiwacze.


Mam założone oryginalne lampy ksenonowe, bez spryskiwaczy. Nie było najmniejszych problemów z przeglądem technicznym.

sebols napisał/a:
Jeżeli tak to mniej więcej wiecie jak droga to może być impreza?


Cena lamp to ~2000 PLN

PHJOWI - Wto Paź 09, 2007 09:09

bo trafiłeś na kolesia co zbytnio się na przepisach nie zna.
xxxgrze - Wto Paź 09, 2007 12:57

PHJOWI napisał/a:
bo trafiłeś na kolesia co zbytnio się na przepisach nie zna.



Tak :?:

A w jakim akcie prawnym jest napisane, że światła ksenonowe powinny być wyposażone w spryskiwacze :?:


Polecam lekturę następujących aktów prawnych:


1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 31 grudnia 2002 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dziennik Ustaw z 2003 r. Nr 32 poz. 262)

2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 11 lutego 2004 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dziennik Ustaw z 4 marca 2004 Nr 34 poz. 300)

3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 30 kwietnia 2004 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dziennik Ustaw z 1 maja 2004 Nr 103 poz. 1085)

4. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 26 lipca 2004 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dziennik Ustaw z 30 lipca 2004 Nr 169 poz. 1773)


Miłej lektury :smile: i oczekuję na wskazanie konkretnego przepisu.

PHJOWI - Wto Paź 09, 2007 13:08

nie chce mi się czytać haotycznych przepisów, ale dam tobie ten artykuł , pamiętaj że jesteśmy w uni i obowiązują nas także unijne dyrektywy.

http://www.off-road.pl/in...id=69&Itemid=93

xxxgrze - Wto Paź 09, 2007 14:00

PHJOWI napisał/a:
nie chce mi się czytać haotycznych przepisów, ale dam tobie ten artykuł , pamiętaj że jesteśmy w uni i obowiązują nas także unijne dyrektywy.

http://www.off-road.pl/in...id=69&Itemid=93


No cóż to nie jest chyba tak :roll:

Na terenie Rzeczypospolitej Polskiej obowiązuje prawo ustanowione przez Polskę lub obce ratyfikowane przez nią w postaci Ustaw, Rozporządzeń itd.

Poszę pokaż mi przepis który by inkorporował regulację ECE R48 do polskiego prawa :?:

Co do dyrektyw to też nie jest tak jak piszesz, obowiązują tylko te i w takim zakresie jakim zostały przyjęte przez Polskę.

Przy przglądzie technicznym pojazdu obowiązują tylko przepisy które wskazałem oraz kilka innych również ustanowionych przez Polskę.

Proponuję wiedzę na temat obowiązującego w Polsce prawa czerpać z Dzienników Ustaw, a nie z portali internetowych lub kolorowych czasopism.

jerzu - Wto Paź 09, 2007 14:17

Czyli jak wrzuce ksenony to nic mi nie moga zrobic? :) Jezeli tak to jeszcze w tym tygodniu bede szukal odpowiadajacych mi lamp :)
xxxgrze - Wto Paź 09, 2007 14:30

jerzu napisał/a:
Czyli jak wrzuce ksenony to nic mi nie moga zrobic? :) Jezeli tak to jeszcze w tym tygodniu bede szukal odpowiadajacych mi lamp :)


Zapoznaj się dokładnie z obowiązującym na ten temat prawem w Polsce i jeżeli te lampy będą zgodne z tym prawem to wtedy na pewno nikt Ci nic nie zrobi.

jerzu - Wto Paź 09, 2007 15:09

z tego co wiem to w polskim prawie jest tak ze nie moge przerobic sam reflektorow. Czyli co musze znalezc tylko gotowe od 200? Przeciez nie montowali ksenonow do tego modelu. Chyba ze oczyms nie wiem :P
piter34 - Wto Paź 09, 2007 15:14

jerzu napisał/a:
z tego co wiem to w polskim prawie jest tak ze nie moge przerobic sam reflektorow.

Eeeeee. Można. :lol:

xxxgrze - Wto Paź 09, 2007 15:34

jerzu napisał/a:
z tego co wiem to w polskim prawie jest tak ze nie moge przerobic sam reflektorow.


Podaj konkretny przepis prawa :?:

maciej - Wto Paź 09, 2007 15:57

Ok. Spróbuje, bo osobiście mam podejście takie, że jak coś fabryka zrobiła, to nie należy poprawiać, bo tylko można zepsuć, a tu jest idealnie taki przykład.

A więc: "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia."

stanowi:

"Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
- oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e",
- oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
- oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
- oznakowane są znakiem bezpieczeństwa zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji. "
Zgodnie z Załącznikiem 3 światła oczywiście należą do takich elementów, a certyfikacją zajmuje się ITS.

Tu jest wątek z forum klubu Mondeo, który zawiera odpowiedź ITS na pytanie o xenony - myślę, że to wyjaśni sytuację.

Ale, żeby nie było dalszych wątpliwości co do umocowania prawnego decyzji ITS to prszperałem dalej i:
xxxgrze napisał/a:
Poszę pokaż mi przepis który by inkorporował regulację ECE R48 do polskiego prawa

Proszę - regulaminy EKG ONZ są załącznikami do "POROZUMIENIA dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r."
A Porozumienie to zostało w całości ratyfikowane przez Polskę w 2000 roku na co podstawę prawną znajdziesz TU, a tu znajdziesz aktualny stan regulaminów EKG respektowanych przez UE, a TU jest decyzja UE o przystąpieniu do Regulaminu 48.
I żeby nie było już żadnych wątpliwości to TU znajdziesz oświadczenie rządu RP o związaniu Polski regulaminami EKG (w tym regulaminem 48).

Następnym razem proponuję głębszą lekturę tematu przed dawaniem "dobrych rad" kolegom.

[ Dodano: Wto Paź 09, 2007 16:01 ]
piter34 napisał/a:
Eeeeee. Można.

Można, ale nie wolno! ;)

piter34 - Wto Paź 09, 2007 16:18

maciej napisał/a:
Tu jest wątek z forum klubu Mondeo, który zawiera odpowiedź ITS na pytanie o xenony - myślę, że to wyjaśni sytuację.

Tu jest pytanie o żarówki "ksenonowe" montowane w zwykłych lampach.

Jeżeli kupimy gotowe homologowane reflektory ksenonowe i zamontujemy spryskiwacze + układ samopoziomowania, to będzie to nielegalne?

maciej - Wto Paź 09, 2007 16:29

piter34 napisał/a:
Jeżeli kupimy gotowe homologowane reflektory ksenonowe i zamontujemy spryskiwacze + układ samopoziomowania, to będzie to nielegalne?

Jeśli spełniają R48 EKG ONZ to będzie legalne - muszą mieć homologację wydaną przez odpowiedni europejski ośrodek badawczy (w Polsce ITS, ale homologacje są wzajemnie respektowane).
I zgodnie z cytowanym przeze mnie fragmentem rozporządzenia elementy te muszą być oznakowane znakiem homologacji!!!

Mam nadzieję, że to wyjaśnia ostatecznie wszystkie wątpliwości osób chcących zainstalować "ksenony" lub żarówki "ksenonowe".

giewu - Wto Paź 09, 2007 17:06

piter34 napisał/a:
...Tu jest pytanie o żarówki "ksenonowe" montowane w zwykłych lampach...
na to pytanie najlepiej odpowiada ten artykuł, o którym wspominałem w poście kolegi jerzu ...
maciej - Wto Paź 09, 2007 17:23

giewu napisał/a:
na to pytanie najlepiej odpowiada ten artykuł, o którym wspominałem w poście kolegi jerzu ...

Takie żarówki same w sobie musiałyby mieć homologację standardu H1, H7 itp - wtedy możnaby je instalować w zwykłych lampach (ale wtedy miałyby standardowe mocowania i nie trzebaby było NIC dostosowywać), ale nadal byłaby kwestia jasności 2000 lumenów powyżej której trzeba mieć układ samopoziomujący oraz oczyszczający światła zgodnie z Regulaminem 45 (który też jest obowiązujący w Polsce) - punkt 6.2.9 regulaminu.
Już to wcześniej opisałem z cytatami z R48, tylko wcięło jak wysyłałem edycje do serwera. :(

xxxgrze - Wto Paź 09, 2007 18:46

maciej napisał/a:
Ok. Spróbuje, bo osobiście mam podejście takie, że jak coś fabryka zrobiła, to nie należy poprawiać, bo tylko można zepsuć, a tu jest idealnie taki przykład.

A więc: "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia."

stanowi:

"Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
- oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e",
- oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
- oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
- oznakowane są znakiem bezpieczeństwa zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji. "
Zgodnie z Załącznikiem 3 światła oczywiście należą do takich elementów, a certyfikacją zajmuje się ITS.

Tu jest wątek z forum klubu Mondeo, który zawiera odpowiedź ITS na pytanie o xenony - myślę, że to wyjaśni sytuację.

Ale, żeby nie było dalszych wątpliwości co do umocowania prawnego decyzji ITS to prszperałem dalej i:
xxxgrze napisał/a:
Poszę pokaż mi przepis który by inkorporował regulację ECE R48 do polskiego prawa

Proszę - regulaminy EKG ONZ są załącznikami do "POROZUMIENIA dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r."
A Porozumienie to zostało w całości ratyfikowane przez Polskę w 2000 roku na co podstawę prawną znajdziesz TU, a tu znajdziesz aktualny stan regulaminów EKG respektowanych przez UE, a TU jest decyzja UE o przystąpieniu do Regulaminu 48.
I żeby nie było już żadnych wątpliwości to TU znajdziesz oświadczenie rządu RP o związaniu Polski regulaminami EKG (w tym regulaminem 48).

Następnym razem proponuję głębszą lekturę tematu przed dawaniem "dobrych rad" kolegom.



Wszystko co napisałeś to zapewne prawda, tak więc nie będę z faktami polemizował :oops:

To co napisłałem wynikło z mojej niewiedzy i być może z lenistwa, że nie potraktowałem tematu zbyt dokładnie :oops: na pewno nie ze złej woli (tak wiem, dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane :grin: )

Tak swoją drogą to przydałby się jeden spójny akt prawny który określałby wszystkie wymagania wobec samochodów w jednym miejscu. To co jest teraz powoduje zamiesznie i takie nieporozumienia.

Przeprszam za głupoty które wypisywałem :oops: i obiecuję poprawę :smile:

PHJOWI - Wto Paź 09, 2007 19:01

a ja proponuje posłuchać innych :razz: kolega jest diagnostą w serwisie forda i te wytyczne trzyma w szufladzie bo dużo ludzi jest dociekliwych :)
markwiatek - Sro Gru 12, 2007 18:55

Witam. Chcialbym powrocic do tematu xenonow. Wolno czy nie wolno? U mnie pod pokrywa silnika jest naklejka(oryginalna) na ktorej sa podane ilosci plynow(np. oleju itp). Na tej samej naklejce jest napisane "xenon only". Tez tak macie? Obecnie mam raczej "zwykle" halogeny. Jak mam to rozumiec?
maciej - Czw Gru 13, 2007 09:29

Kolego, a przeczytałeś ten wątek dokładnie?
Jeśli masz homologowany zestaw z poziomowaniem i czyszczeniem szkieł to wolno, inaczej nie.
markwiatek napisał/a:
Na tej samej naklejce jest napisane "xenon only".

Daj fotkę tej naklejki, bo może to standardowa naklejka i dotyczy obrazka mówiącego o tolerancji ustawiania świateł, a po dzwonie ktoś Ci założył zwykle lampy lub nakleił naklejkę od wersji z xenonami...

argail - Czw Gru 13, 2007 09:38

maciej napisał/a:
Jeśli masz homologowany zestaw z poziomowaniem i czyszczeniem szkieł to wolno, inaczej nie.

Się zapytam ... jak odpalam swojego R75 i włączam światła, widać że światła się regulują - znaczy się idą do góry, następnie w dół i później zatrzymują się (na oko) w pozycji środkowej .. to w końcu są poziomowane i można założyć do nich (na nich ?) xenony, czy to po prostu praca manualnego (elektrycznego) poziomowania świateł ?
W poprzednich samochodach z elektryczną regulacją świateł nie zaobserwowałem podobnego zachowania ....

maciej - Czw Gru 13, 2007 09:46

argail napisał/a:
Się zapytam ... jak odpalam swojego R75 i włączam światła, widać że światła się regulują - znaczy się idą do góry, następnie w dół i później zatrzymują się (na oko) w pozycji środkowej .. to w końcu są poziomowane i można założyć do nich (na nich ?) xenony, czy to po prostu praca manualnego (elektrycznego) poziomowania świateł ?

Zachowują się jakby miały takie poziomowanie jak przy xenonach, ale to ciężko stwierdzić - dziwne, że podnoszą się wyżej...
Z tego co zauważyłem to u MaRKa podnoszą się do momentu, kiedy jest ok i stają.

Być może do wszystkich R75 z automatycznym poziomowaniem zakładali ten sam układ, bo po co dwa...

Musisz mieć jeszcze czyszczenie lamp.

Tylko, żeby założyć xenony będziesz musiał prawdopodobnie wymienić lampy i dołożyć elementy odpowiedzialne za odpalanie Xenonów.

markwiatek - Czw Gru 13, 2007 20:20

maciej napisał/a:
Kolego, a przeczytałeś ten wątek dokładnie?
Jeśli masz homologowany zestaw z poziomowaniem i czyszczeniem szkieł to wolno, inaczej nie.
......a po dzwonie ktoś Ci założył zwykle lampy lub nakleił naklejkę od wersji z xenonami...

Czytalem dokladnie i nie pytalem o przepisy, zwlaszcza ze mieszkam w londku i tutaj sa raczej inne przepisy. Moze sie troszke zle wyrazilem . Chodzilo mi o to ze mam naklejke "xenon only" . Po wlaczeniu swiatel nastepuje samopoziomowanie. Natomiast obecne swiatla raczej nie wygladaja na xenony, dlatego chcialem zapytac czy taki napis jest u wszystkich i czy oznacza on ze autko jest gotowe do uzycia xenonow? Dzwona raczej nie mial, mam pelna historie

Micen - Czw Gru 13, 2007 20:44

A masz regulację wysokości świateł przy włączniku?

Oryginalnie ksenony są zainstalowane na sztywno, przy odpaleniu czujniki w wahaczy powodują ich ruch (zmiana obciążenia).
W czasie jazdy te poziomice nie działają - żaden silniczek by tego nie wytrzymał :roll:

Czujniki łatwo sprawdzić - podjedź pod mur, zobacz jak wysoko świecą lampy, wyłącz lampy, wsadź dwóch kolegów do bagażnika i włącz lampy, jeśli się ustawią tak samo tzn. że poziomice działają.

markwiatek - Czw Gru 13, 2007 22:10

Napewno mam regulacje wysokosci swiatel. Napewno tez jak auto stoi pochylone to po wlaczeniu swiatel, nastepuje ich automatyczna regulacja co bardzo dobrze widac. Co do regulacji przy roznych obciazeniach nie jestem pewny, postaram sie jutro sprawdzic.
maciej - Pią Gru 14, 2007 09:21

markwiatek napisał/a:
Czytalem dokladnie i nie pytalem o przepisy, zwlaszcza ze mieszkam w londku i tutaj sa raczej inne przepisy.

Podejrzewam, że są identyczne, bo GB raczej też przyjęła regulaminy ECE (trzebaby sprawdzić, ale nie widziałem różnic między autami kontynentalnymi i GB oprócz tej jednej - oczywistej ;) ) - różnią się tylko prawa/lewa. ;)
markwiatek napisał/a:
Chodzilo mi o to ze mam naklejke "xenon only"

Przyjrzyj się dokładnie tej naklejce - to naklejka uniwersalna - masz np. pojemności układu chłodzenia dla wszystkich trzech podstawowych wersji silnikowych.
Napis xenon only oznacza, że znaczki, które są przy nim dotyczą tylko wersji z zamontowanymi ksenonami - wtedy "trzeba uważać, bo jest w nich wysokie napięcie i zanim coś się zrobi należy przeczytać instrukcję" - jeśli masz zwykłe lampy to Cię to nie dotyczy, bo nie masz układów wysokiego napięcia, a 12V to sobie krzywdy nie robisz.

Być może masz układ samopoziomowania całego auta, o którym w innym wątku i wtedy nie jest potrzebny wogóle układ samopoziomowania reflektorów albo w wersjach bez ksenonów też montowano układ samopoziomujący "dla luksusu". :)

[ Dodano: Pią Gru 14, 2007 09:24 ]
argail napisał/a:
jak odpalam swojego R75 i włączam światła, widać że światła się regulują - znaczy się idą do góry, następnie w dół i później zatrzymują się (na oko) w pozycji środkowej ..

Czytając inny wątek przyszło mi do głowy - w polskim cenniku R75 występowało samopoziomowanie zawieszenia - może Ty to masz, bo samopoziomowanie reflektorów zwykle zaczyna się od najniższej pozycji i idze do góry, ale nie przechodzi ponad punkt opytmalny i się cofa, tylko staje od razu... Może samopoziomujące zawieszenie zachowuje się inaczej...

Marian_K - Pią Gru 14, 2007 09:39

argail napisał/a:
jak odpalam swojego R75 i włączam światła, widać że światła się regulują - znaczy się idą do góry, następnie w dół i później zatrzymują się (na oko) w pozycji środkowej
We wszystkich R75 jakie dotychczas widziałem, światła "latają" po załączeniu. Nie wnikałem nigdy czy jest dokładnie tak jak mówisz (góra, dół), ale na pewno ruszają się. Nie wnikałem też nigdy z jakiego powodu tak się dzieje, podejrzewam, że samokontrola układu regulacji.

Pozdrawiam!

markwiatek - Sob Gru 15, 2007 22:23

maciej napisał/a:
Napis xenon only oznacza, że znaczki, które są przy nim dotyczą tylko wersji z zamontowanymi ksenonami - wtedy "trzeba uważać, bo jest w nich wysokie napięcie i zanim coś się zrobi należy przeczytać instrukcję" - jeśli masz zwykłe lampy to Cię to nie dotyczy, bo nie masz układów wysokiego napięcia, a 12V to sobie krzywdy nie robisz.

Być może masz układ samopoziomowania całego auta, o którym w innym wątku i wtedy nie jest potrzebny wogóle układ samopoziomowania reflektorów albo w wersjach bez ksenonów też montowano układ samopoziomujący "dla luksusu". :)

Dziekuje za wytlumaczenie i pomoc. To by wyjasnialo wszystko, napewno nie mam xenonow. Natomiast to samopoziomowanie nie wyglada jakby mialo cos wspolnego z obciazeniem, mozliwe ze jest to samopoziomowanie calego nadwozia lub ew. samokontrola jak pisal Marian_K. Dziekuje Maciej, przy najblizszej okazji klikne "pomogl" , teraz nie moge- nie moj temat :wink:

maciej - Nie Gru 16, 2007 12:19

markwiatek napisał/a:
Natomiast to samopoziomowanie nie wyglada jakby mialo cos wspolnego z obciazeniem, mozliwe ze jest to samopoziomowanie calego nadwozia lub ew. samokontrola jak pisal Marian_K.

Poniekąd samopoziomowanie zawsze ma coś wspólnego z obiążeniem - bo gdyby nie zmiana obciążenia i rozkładu masy auta nie trzebaby wogóle ruszać reflektorów (wydaje mi się, że hydropneumatyczne Citroeny nie mają wogóle poziomowania reflektorów, bo poziomuje się nadwozie :) ).

mariuszrobert - Wto Lut 19, 2008 17:23

Witam...
Hydropneumatyczne cytryny nie mają regulacji świateł(posiadam takowego) ponieważ zawsze niezależnie od obciążenia zachowują ten sam prześwit podwozia

pozdrawiam