Zobacz temat - [Freelander] Skrzynia biegów
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Land Rover (Freelander, Range Rover itp.) - [Freelander] Skrzynia biegów

OndrO - Czw Gru 20, 2007 21:55
Temat postu: [Freelander] Skrzynia biegów
Witam,

gdy jest zimno i zimne auto, bardzo ciężko pracuje lewarek od skrzyni biegów,
gdy się auto nagrzeje wszystko działa ok.
Macie jakieś pomysły co może być przyczyną?
Płyn był wymieniany jesienią, czy to możliwe aby zamarzał i był niewłaściwy na zimę?
co robić? co robić?

bartko100 - Czw Gru 20, 2007 23:07

sprawdz olej w skrzyni, a tak nawiasem na co wymieniłeś , bo tylko MTF 94 wchodzi w gre na każdym innym odbije się to na kieszeni za jakiś czas
sebakop - Sob Gru 22, 2007 14:44

nie wiem dlaczego ale sie uparliście na ten mtf94. sorry ale land rover wyraźnie zaleca przy wymianie oleju w skrzyni nalezy zalać olej silnikowy 10w40. do przekładni głównej castrol 80 w90. mtf to jest tylko bajka bo jest robiony przez texaco i jest trudno dostępny.http://www.off-road.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=237&Itemid=2
bartko100 - Sob Gru 22, 2007 21:38

kolego w każdej lubryfikacji znajdziesz że do skrzyni biegów "produkt specjalny" itp., nie wiem gdzie znalazłeś ten silnikowy olej ale jak ci mówi kilka osób że jesteś chory to połóż sie bo jesteś chory, to taki cytat ale rób jak chcesz ja jestem użytkownikiem tego samochodu i wydaje mi sie że wiem co mówie
sebakop - Nie Gru 23, 2007 12:09

no to przepraszam .....
według waszych informacji to ma być tylko ten olej????
czyli waszym tokiem rozumowania do kazdegoFIATA nadaje sie tylko olej SELENIA???? bo taki jest lubryfikacji. aco z castrolem .mobilem.a nawet lotosem??? one sie nie nadają??? pozdrawiam

[ Dodano: Nie Gru 23, 2007 11:31 ]
Skrzynie biegów
Synchronizowane skrzynie biegów wymagają zwykle olejów o klasie API GL-4 i SAE od 80W po xxW-90. Częstym przypadkiem jest zalecenie używania oleju ATF w klasie min. Dexron IID lub GM typ A, Suffix A itp., ewentualnie olej silnikowy - SAE 0W-40, 5W-50, 10W-40, 20W-50; czasami można używać mieszanin olejów silnikowych i przekładniowych. Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w których producent zaleca tylko GL-4 może powodować korozję chemiczną stopów metali kolorowych, np. brązowych synchronizatorów. Wyjątek stanowią oleje spełniające jednocześnie wymagania GL-4 i GL-5. Jeśli chodzi o skrzynie rozdzielcze większość producentów przewiduje taki sam olej, jak w głównej skrzyni biegów, choć są od tego wyjątki. Zwykle do tej samej skrzyni można stosować dwa, trzy różne oleje, np. - 75W-90 GL4/GL-5, 80W GL-4 lub 75W-90 GL-4/GL-5, 80W-90 GL4, czy też 75W-90, ATF Dexron IID lub 10W-40, Dexron IID itp. Decyzja o zastosowaniu konkretnego oleju powinna być uzależniona od sposobu wykorzystania pojazdu, pory roku, częstości wymian oleju, kompatybilnością oleju w innych podzespołach - mosty, skrzynia rozdzielcza itp. Jeżeli bowiem używamy auto głównie w terenie z dużą ilością przeszkód wodnych (konieczność częstej wymiany) nie warto lać drogiego syntetyku 75W-90 (cena zachodniego ok. 30-60 zł/l), ale zdecydować się na mineralny 85W-90 (18-25 zł/l; oleje polskie 8-12 zł/l), jeżeli oczywiście instrukcja zaleca takowy. Dla odmiany użytkując auto w zimie, głównie na drogach i na krótkich dystansach, użycie syntetyka jest już uzasadnione ekonomicznie. Stosowanie oleju o innej klasie lepkości niż zalecana fabrycznie powinno być poparte doświadczeniem i przeprowadzane na odpowiedzialność użytkownika samochodu. W skrzyniach z wymuszonym smarowaniem należy unikać zalewania oleju o wyższej lepkości niż wymagania producenta przekładni, ze względu na zwiększone opory przepływu i gorsze smarowanie łożysk ślizgowych. W skrzyniach rozdzielczych bez elementów synchronizujących można zwykle stosować oleje o wysokich klasach jakości np. GL-5, chyba że producent wyraźnie tego zabrania. Gdy skrzynia rozdzielcza wyposażona jest w układ samoblokujący centralny mechanizm różnicowy, bądź podobnie działające samoczynnie rozwiązanie, należy trzymać się dokładnie zaleceń producenta odnośnie rodzaju i klas oleju. Jeśli chodzi o skrzynie biegów zblokowane z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym, w samochodach terenowych rozwiązanie to spotykane coraz częściej w nowych autach sportowo-rekreacyjnych typu Honda CR-V, Land Rover Freelander, Lexus RX300, Hyundai Santa Fe itp.. Najczęściej w takich przypadkach zalecane są "rzadkie" oleje np. SAE 80W w klasie jakości GL-4.

[ Dodano: Nie Gru 23, 2007 11:35 ]
Klasyfikacja jakościowa olejów przekładniowych wg API
Klasa jakościowa Charakterystyka oleju Opis zastosowania
GL-1 Olej bez dodatków uszlachetniających Przekładnie ręczne i mosty napędowe w starszych konstrukcjach samochodów w lekkich warunkach pracy - może zwykle być zastępowany olejem silnikowym
GL-2 Olej z dodatkami przeciwutleniającymi i przeciwkorozyjnymi J.w. przy nieco cięższych warunkach pracy
GL-3 Olej z dodatkami jak w GL-2 z pewną ilością dodatków EP Przekładnie walcowe i stożkowe w umiarkowanych warunkach obciążeń i prędkości
GL-4 Olej z większą ilością dodatków smarnościowych niż GL-3 Przekładnie średnioobciążone, w tym hipoidalne, pracujące przy dużym momencie obrotowym i małej prędkości lub odwrotnie; typowe zastosowanie - ręczne skrzynie przekładniowe
GL-5 Oleje o około dwukrotnie większej ilości dodatków smarnościowych w porównaniu z GL-4 Przekładnie średnio i wysokoobciążone - duży moment obrotowy i wysoka prędkość, skokowe zmiany obciążeń, szczególnie hipoidalne przekładnie główne mostów napędowych

Brt - Nie Gru 23, 2007 12:38

Wg RAVE akurat do tej skrzyni jest dedykowany tylko MTF94, ale w RAVE jest napisane, że można dolewać 10W40. Napiszę jeszcze, że kolega zalał właśnie 10W40 skrzynię PG1 w 420SDi i zrobił bezproblemowo 60kkm. Więc moim zdaniem jeśli nie ma ktoś dostępu do MTFa to niech zaleje silnikowym 10W40 i nie powinno być problemów z pracą skrzyni. Odradzam za to stosowanie olejów przekładniowych u mnei na 75W80 przy nizszych temperaturach ciężko wchodziły biegi.

sebakop, porównanie fiata i selenii chyba akurat nie oddaje problemu tego wątku. Do roverkowej skrzyni R65 pasuje każdy olej o specyfikacji 75W90 niezależnie od producenta, natomiast skrzynia PG1 jest specyficzna pod tym względem i poleca sie do niej tylko MTFa lub wspomniany wyżej (w szczególnych przypadkach) silnikowy 10W40.

sebakop - Nie Gru 23, 2007 12:48

JEśLI CHODZI O WARUNKI KLIMATYCZNE W POLSCE TO FAKTYCZNIE PRODUCENT ZALECA TEXACO MTF94 LUB BURMAGH OIL MTF1067. W ANGLI I IRLANDI W SERVISACH LAND ROVER DO SKRZYń PRZY WYMIANACH ZALEWAMY CASTROL MAGNATEC DIESEL 10W40. A DO IRD UNIT I TYLNYCH MOSTóW CASTROL GEAR BOX & DIFFERCJAL OIL 80W90.

I JESZCZE JEDNO
HAYNES SERVICE AND REPAIR MANUAL : manual gearbox for topping up ONLY use 10w40 oil to specification ACEA A2

ALE KAZDY MA SWóJ ROZUM
POZDRAWIAM

[ Komentarz dodany przez: thef: Nie Gru 23, 2007 12:59 ]
Proszę nie nadużywać CAPSLOCKA w postach.

[ Dodano: Nie Gru 23, 2007 12:03 ]
BRT
dzięki bo wkrótkich słowach napisałeś to nad czym sie ja produkuje. chodzi mi tylko oto ze mtf 94 nie jest niezastąpiony i spokojnie skrzynie można zalewać bardzo dobrej jakośći olejem silnikowym. Wiem bo sam to robie kilka razy dziennie....

można jeszcze dodać ceramizer ( nie mylić z motodoktorami które zagęszczają oleje i cała wymiana na darmo) chyba one naprawdę działają bo widzimy na LRSERVICE po olejach które spuszczamy z przekładni głownych freelander gdzie wcześniej były stosowane.
olej jest w miare czysty. i jest mniej opiłków na korku magnetycznym co rozumując świadczy o mniejszym zużyciu przekładni.
ALE KAżDY MA SWóJ ROZUM :lol:

[ Dodano: Nie Gru 23, 2007 12:07 ]
moj cały wywód poświęcony klubowiczowi BARTKO100
podziekowania za poparcie dla brt
dzięki

bartko100 - Nie Gru 23, 2007 14:17

Dziękuje kolego za ten wywód na temat MTF-A ale na początku podchodziłem do tego tematu równie sceptycznie jak ty ale po przeczytaniu wnikliwym mnóstwa postów zmieniłem nastawienie, tymbardziej ze cena mtfa nie odbiega w górę w porównaniu z innymi olejami, nie mówiąc o lotosach bo ja osobiście ich nie uważam za olej. Gdzieś znalazłem też opis na temat tego mtf-a właśnie że zawiera jakieś dodatki które w pewien sposób wydłużają żywotność skrzyni LR " spieprzonej " konstrukcyjnie, odnośnie oleju silnikowego to z ceramizerem uważam że mogą stanowić produkt zastępczy dla mtf-a ( olej+ ceramizer wyjdzie pewnie drożej niż mtf) , chociaż ja znalazłem artykuły odnośnie dwusiarczku molibdenu i on jeszcze lepsze właściwości wykazuje od ceramizera
krzysiek19 - Pon Gru 08, 2014 16:51

witam jestem nowy ale mam problem ze skrzyna jak wrzuce wsteczny i ruszam to cos zgrzyta w skrzyni pomocy