Zobacz temat - [r 216 16V 96r] gotuje sie woda i ...
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [r 216 16V 96r] gotuje sie woda i ...

uciu_85 - Nie Maj 18, 2008 13:22
Temat postu: [r 216 16V 96r] gotuje sie woda i ...
Witam!!!

mam problem z układem chłodzenia - woda gotuje mi sie w zbiorniczku i znika po wyłączeniu silnika. nie zauważyłem żadnych wycieków. temp nie przekracza środka skali, wentylator włącza sie rzadko ale działa. pompa wody i rozrząd był wymieniony ok 1500km temu. nie wiem co może być przyczyną tej awarii termostat? korek zbiorniczka? zapowietrzony układ? silnik nie traci mocy, odpala za każdym razem bez problemu, w oleju nie ma wody. nie wiem co to może być :/

secio - Nie Maj 18, 2008 13:31
Temat postu: Re: [r 216 16V 96r] gotuje sie woda i ...
uciu_85 napisał/a:
Witam!!!

mam problem z układem chłodzenia - woda gotuje mi sie w zbiorniczku i znika po wyłączeniu silnika. nie zauważyłem żadnych wycieków. temp nie przekracza środka skali, wentylator włącza sie rzadko ale działa. pompa wody i rozrząd był wymieniony ok 1500km temu. nie wiem co może być przyczyną tej awarii termostat? korek zbiorniczka? zapowietrzony układ? silnik nie traci mocy, odpala za każdym razem bez problemu, w oleju nie ma wody. nie wiem co to może być :/


Zacząłbym od korka. Zobacz czy w ogole trzyma ciśnienie. Dmuchnij w niego od wewnątrz ;) .

Mariusz

uciu_85 - Pon Maj 19, 2008 06:11

od tego zaczne

dzieki

giewu - Pon Maj 19, 2008 07:39

uciu_85 napisał/a:
... i znika po wyłączeniu silnika. nie zauważyłem żadnych wycieków. temp nie przekracza środka skali, wentylator włącza sie rzadko ale działa.

Zakładam, że nie masz rzeczywiście żadnych wycieków i żadnych komplikacji typu HGF:
jeśli dobrze Cię zrozumiałem to przyczyną takiego stanu rzeczy jest najprawdopodobniej zbyt mała ilość płynu w układzie (co może sugerować nieodpowiednie zapełnienie układu chłodzącego podczas np. wymiany pompy wody)
Sprawdź poziom płynu oraz czy układ nie jest zapowietrzony przypadkiem. A i o korku zbiorniczka również pamiętaj ;)

Lukaszn2006 - Pon Maj 19, 2008 09:13

Sprawdź termostat, gdy autko zacznie się grzać sprawdź, czy wąż idący do chłodnicy jest gorący, czy nie, jeśli nie, to winny jest termostat, jeśli jest gorący, to termostat prawdopodobnie masz sprawny. Później jak wróce do domu, to napisze Ci namiary na mechanika u którego ja naprawiałem rovera, bo niestety nie mam ich teraz przy sobie.
uciu_85 - Pon Maj 19, 2008 11:24

wąż od silnika do chłodnicy jest gorący gdy auto sie nagrzeje i właśnie też myślę ze termostat jest sprawny, jak na razie kupiłem nowy korek do zbiorniczka i od tego zacznę, dzięki za zainteresowanie i czekam na namiary na tego mechanika
piter34 - Pon Maj 19, 2008 16:13

secio napisał/a:
Zacząłbym od korka.

A ja od odpowietrzenia układu. ;-)

uciu_85 - Pon Maj 19, 2008 21:55

wlasnie wrocilem od mechanika, sprawdzalismy weze i trafilismy na zatkany waz w okolicach zbiorniczka, przedmuchalismy uklad powietrzem ale dalej gotuje, korek tez zmienilem i bez rezultatu, stwierdzil ze moze byc jeszcze tak ze termostat za pozno sie otwiera i gotuje wode, i zalejemy uklad plynem a nie woda
piter34 - Wto Maj 20, 2008 10:22

uciu_85 napisał/a:
i zalejemy uklad plynem a nie woda

:shock: To ty jedziesz na wodzie? :shock:
Wentylator chłodnicy w silnikach serii K włącza się przy 104 stopniach... Wnioski wyciągnij sam.

uciu_85 - Wto Maj 20, 2008 10:39

tak jak narazie w ukladdzie mam zalana czysta wode, niedawno plyn wyciekl mi przez pekniety gorny waz do chlodnicy, a po naprawie weza zalalem uklad woda

[ Dodano: Wto Maj 20, 2008 12:05 ]
po zalaniu płynu chlodniczego powinno byc ok???

secio - Wto Maj 20, 2008 11:06

piter34 napisał/a:
uciu_85 napisał/a:
i zalejemy uklad plynem a nie woda

:shock: To ty jedziesz na wodzie? :shock:
Wentylator chłodnicy w silnikach serii K włącza się przy 104 stopniach... Wnioski wyciągnij sam.


Wlasnie po to w ukladzie jest korek trzymajacy cisnienie, zeby temperatura wrzenia wody sie podniosła. Stad była moja diagnoza - korek.

Co wskazuje wskaznik temperatury w momencie gotowania sie wody ?

Mariusz

uciu_85 - Wto Maj 20, 2008 11:16

w momencie gotowania wody wskaznik jest nieco ponad polowe skali, a wskazowka nie przekroczyla mi jeszcze nigdy 3/4 skali
secio - Wto Maj 20, 2008 11:24

uciu_85 napisał/a:
w momencie gotowania wody wskaznik jest nieco ponad polowe skali, a wskazowka nie przekroczyla mi jeszcze nigdy 3/4 skali


A mozesz sprecyzowac jak wyglada te gotowanie sie wody przy zamknietym zbiorniczku ? Wyrzuca wode przez korek ? Pytam powaznie, bo nie raz gotowal mi sie plyn jak walczylem z ogrzewaniem, ale zawsze przy otwartym zbiorniku, co, jak zauwazyl piter nie powinno dziwic. Podczas gotowania weze sa bardzo twarde? Ile tego plynu ucieka ? Sprawdzales czy termostacie i pompie wody czy nie ma wyciekow ?

Wiem jak denerwujace sa problemy z chlodzeniem,
dlatego powodzenia zycze ;) .
Mariusz

uciu_85 - Wto Maj 20, 2008 11:30

wyglada to tak ze po wylaczeniu silnika zaczyna sie gotowac woda ucieka przez korek, w wezach slychac bulgotanie a weze sa gorace i twarde pewnie dlatego wczesniej rozsadzilo mi waz gorny od chlodnicy, a przy odkreconym korku tez gotuje, wody ubywa tak ok 1/3 stanu w zbiorniczku czasmi wiecej, nie zauwazylem zadnych wyciekow wody a pompa byla wymienaiana ok 15000 km temu
secio - Wto Maj 20, 2008 11:50

Odpowietrzales uklad za rada pitera34 ? (1) śrubka odpowietrzająca w okolicach filtra powietrza (2) Załączyć silnik, odkręcić korek i ściśkac węże które się da, żeby ewentualne powietrze mogło uciec. Pamiętać, że płyn zacznie się dosyś szybko gotować, żeby na czas zakręcić korek.

Mariusz

piter34 - Wto Maj 20, 2008 11:56

secio napisał/a:
Wlasnie po to w ukladzie jest korek trzymajacy cisnienie, zeby temperatura wrzenia wody sie podniosła.

No tak, ale ciśnienie bezwzględne w układzie jest równe 1 bar, czyli atmosferyczne, a korek jest po to, aby ciśnienie w układzie się nie obniżało (czyli nie malała temp. wrzenia).
Jak się gdzieś pomyliłem, to popraw :roll:

secio - Wto Maj 20, 2008 12:13

piter34 napisał/a:
secio napisał/a:
Wlasnie po to w ukladzie jest korek trzymajacy cisnienie, zeby temperatura wrzenia wody sie podniosła.

No tak, ale ciśnienie bezwzględne w układzie jest równe 1 bar, czyli atmosferyczne, a korek jest po to, aby ciśnienie w układzie się nie obniżało (czyli nie malała temp. wrzenia).
Jak się gdzieś pomyliłem, to popraw :roll:


W Rave podają "Pressure caps opens - 0.9 - 1.2 bar"
W książce Morawskiego "Budowa eksploatacja i naprawa Poloneza" dla silnika Rovera juz po polsku jest "Nadciśnienie zaworu korka zbiornika wyrównawczego - 90..100kPa"
Nadciśnienie czyli ciśnienie względne ;) .
Ciśnienie bezwzględne w takim razie to okolo 2 barow, a wtedy temperatura wrzenia wody to okolo 120 stopni. Tez sie moge mylic, pisze tylko na jakiej podstawie wnioskuje ;) .

Pzdr,
Mariusz

piter34 - Wto Maj 20, 2008 13:14

secio napisał/a:
Nadciśnienie czyli ciśnienie względne

Tak, racja, względem ciśnienia atmosferycznego.

secio napisał/a:
Ciśnienie bezwzględne w takim razie to okolo 2 barow

...względem próżni.

Czy ciśnieniem odniesienia dla układu chłodzenia nie jest ciśnienie atmosferyczne i czy w takim przypadku temp. wrzenia wody nie jest jednak równa 100 stopni?
Jest tu jakiś fizyk? :lol:

"Temperatura wrzenia - temperatura przy której ciśnienie powstającej pary jest równe ciśnieniu otoczenia"

uciu_85 - Wto Maj 20, 2008 13:24

odpowietrzylem uklad założyłem nowy korek(nie orginalny ale pasuje gwint i jest prosto ze sklepu cisnienie 1 bar) i po przejechaniu ok 2 km wskazówkla temp. wzrosła do ok 3/4 zatrzymalem się, podniosłem maske na włączonym silniku. woda byla juz przy samym korku a gorny wąż był bardzo twardy, popuściłem korek woda zaczęła wrzeć i wylewać sie po chwili ciśnienie opadło woda również do połowy zbiorniczka i wąż stał sie miękki
piter34 - Wto Maj 20, 2008 13:27

uciu_85 napisał/a:
odpowietrzylem uklad

W jaki sposób?

Czy na postoju jak zostawisz auto, to też się woda gotuje?
Kiedy w końcu zalejesz płyn chłodniczy?

uciu_85 - Wto Maj 20, 2008 13:35

secio napisał/a:
(2) Załączyć silnik, odkręcić korek i ściśkac węże które się da, żeby ewentualne powietrze mogło uciec. Pamiętać, że płyn zacznie się dosyś szybko gotować, żeby na czas zakręcić korek.

Mariusz


w w/w sposob. na postoju chodzil ok 10 min i zauważyłem ze woda szla w gore. w ciagu 10 min z połowy zbiornika do poziomu max

[ Dodano: Wto Maj 20, 2008 14:37 ]
wąż ktory idzie od dołu zbiorniczka do silnika nie jest tak ciepły jak inne

secio - Wto Maj 20, 2008 13:44

piter34 napisał/a:
secio napisał/a:
Nadciśnienie czyli ciśnienie względne

Tak, racja, względem ciśnienia atmosferycznego.

secio napisał/a:
Ciśnienie bezwzględne w takim razie to okolo 2 barow

...względem próżni.

Czy ciśnieniem odniesienia dla układu chłodzenia nie jest ciśnienie atmosferyczne i czy w takim przypadku temp. wrzenia wody nie jest jednak równa 100 stopni?
Jest tu jakiś fizyk? :lol:

"Temperatura wrzenia - temperatura przy której ciśnienie powstającej pary jest równe ciśnieniu otoczenia"


Nie bardzo wiem, w czym jest niejasnosc. Cisnieniem odniesienia dla ukladu chlodzenia jest cisnienie atmosferyczne. Korek jest na 1 bar, czyli zaczyna przpuszczac, jak cisnienie w ukladziej jest o jeden bar wyzsze niz atmosferyczne. W praktyce, korek powinien przepuscic jak mu dmuchniesz od strony plynu z cisnieniem 1 bara ;) .

Mariusz

[ Dodano: Wto Maj 20, 2008 14:46 ]
uciu_85 napisał/a:

[ Dodano: Wto Maj 20, 2008 14:37 ]
wąż ktory idzie od dołu zbiorniczka do silnika nie jest tak ciepły jak inne


A wąż ktory wychodzi z dołu chłodnicy, ale nie przy samej chłodnicy tylko troche dalej. Oczywiście też gorący ?

Mariusz

uciu_85 - Wto Maj 20, 2008 13:53

secio napisał/a:


A wąż ktory wychodzi z dołu chłodnicy, ale nie przy samej chłodnicy tylko troche dalej. Oczywiście też gorący ?

Mariusz



chodzi Ci o ten wąż po prawej stronie chłodnicy z dołu ktory jest używany do spuszczania płynu - rownież jest gorący

piter34 - Wto Maj 20, 2008 14:23

uciu_85 napisał/a:
w w/w sposob. na postoju chodzil ok 10 min i zauważyłem ze woda szla w gore.

To poczytaj:
http://www.roverki.pl/article.php?sid=467

Spiro - Wto Maj 20, 2008 15:24

Witam, miałem taki sam przypadek w peugeot 406 2.0 benz, tez nikt nie mógł dojsc co to, były wymieniane korki, termostaty ze 3, a ciśnienie rosło, cały układ puchł,gdy się próbowało odkręcić korek to waliło płynem w górę jak z fontanny, okazało się że to hgf, uszczelka była przepalona (auto było w gazie - nigdy wiecej) i ciśnienie z cylindra szlo w układ, nie miałem zadnych ubytków płynu, ani helmansa pod korkiem, białego dymu tez nie było.
Uszczelkę wymieniłem na nówkę i od tamtej pory jak ręką odjął.
Sprawdz jeszcze zawartość CO2 w płynie chłodniczym za pomocą testera który można kupić w sklepie akwarystycznym.
Pozdrawiam

piter34 - Wto Maj 20, 2008 15:26

Spiro napisał/a:
auto było w gazie - nigdy wiecej

To nie wina gazu (paliwa), tylko ewentualnie źle wyregulowanej instalacji. ;-)

Spiro - Wto Maj 20, 2008 18:03

gaz to zupełnie inny problem, ostatnio miałem pewną przygodę z gazem i dlatego juz nie mam peugeota, natomiast istnieje prawdopodobieństwo ze to moze być jednak hgf...
uciu_85 - Sob Maj 31, 2008 10:51

niestety okazalo sie ze jest to HGF:( w poniedzialek odstawiam samochod do warsztatu
mpg - Sob Maj 31, 2008 12:04

piter34 napisał/a:
Czy ciśnieniem odniesienia dla układu chłodzenia nie jest ciśnienie atmosferyczne i czy w takim przypadku temp. wrzenia wody nie jest jednak równa 100 stopni?

Ciśnienie otoczenia (atmosferyczne) nie ma tu żadnego bezpośredniego wpływu na temperaturę wrzenia. Zależy ona jedynie od ciśnienia w układzie chłodzenia.
Ten pośredni wpływ polega właśnie na tym, że maksymalne ciśnienie w układzie chłodzenia to ciśn. atmosferyczne + 1 bar, czyli, upraszczając, 2 bary.
Przy 2 barach woda wrze w temp. 130 stopni.
Przykładowo:
Zimą (1050 hPa + 1 bar = 2,05 bara) zawrze przy ok. 131,5 st.
Latem (950 hPa + 1 bar = 1,95 bara) zawrze przy ok. 128,5 st.


Cytat:
"Temperatura wrzenia - temperatura przy której ciśnienie powstającej pary jest równe ciśnieniu otoczenia"

Nie wiem skąd ta definicja, ale autor mówiąc o ciśnieniu otoczenia miał zapewne na myśli ciśnienie panujące tam gdzie zachodzi rozpatrywany proces wrzenia. Czyli jeśli gotujesz sobie wodę w nie zakrytym garnku, ciśnieniem otoczenia będzie ciśnienie atmosferyczne, ale jeśli gotujesz sobie wodę w silniku :mrgreen: , to ciśnieniem otoczenia będzie ciśnienie panujące w układzie chłodzenia.