Zobacz temat - [R45] Temperatura silnika
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R45] Temperatura silnika

Cherman - Pon Cze 30, 2008 11:08
Temat postu: [R45] Temperatura silnika
W moim R naprawiona została ostatnio wtyczka od czujnika temperatury silnika, gdyż wentylator w ogóle isę nie załączał.
Po naprawie zauważyłem coś takiego, że wentylator włącza się, ale dopiero, gdy wskazówka od temeratury jest prawie pionowo. Prakuje jej jakichś 3 milimetrów do czerwonego pole. W tym momencie wentylator zaczyna chłodzić i temeratura spada do bezpiecznego poziomu około 1/3 skali.

Wydaje mi się, że przed moimi perypetiami z wentylatorem temperatura tak bardzo ie wzrastała. MEchanicy z AutoArs stwierdzili, że skoro wentylator załącza się, chłodzi i potem sam się wyłącza, to wszystko jest jak najbardziej w porzadku.

Mnie nieco denerwuje nagle rosnąca temperatura na skrzyżowaniu, gdy stoje (ale nie zawsze).

Pytanie: Czy objawy, które opisałem mają budzić niepokój? Czy to może być wina niesprawego czujnika temperatury (mechanik twierdzi, że on nie może isę zepsuć)?

Kris - Pon Cze 30, 2008 11:13

Trudno jednoznacznie powiedzieć czy jest źle, może jest to kwestia wyskalowania wskaźnika, ale przejechałbym się do innego mechanika, ewentualnie może tutaj ktoś coś powie, u mnie w starym r200 wskazówka szla gdzieś tak do 2/3 skali i wentyl sią włączał.
Cherman - Pon Cze 30, 2008 11:35

Co do innych mechaników, to wolę trzymać się jednego (niegdyś ASO Rover'a). Ale z opinii klubowiczów chętnie skorzystam.

Symptomy występują w chwili, gdy zatrzymuję się na skrzyzowaniu na światłach, ale nie zawsze. Zawsze natomiast na jednym ze szczecińskich skrzyzowań (to niedorzeczne, ale taką prawidłowość zauważyłem).

Temperatura rośnie również w czasie manewrów na parkingu - to zrozumiałe... ale nęka mnie wysokość wskazania temperatury przy jakim załącza się wentylator....

Jary - Pon Cze 30, 2008 11:44

Cherman napisał/a:
ale nęka mnie wysokość wskazania temperatury przy jakim załącza się wentylator....


Sprawdź czujnik, może wystarczy go wyczyścić :idea: a na termostat jesteś pewny :?:

Cherman - Pon Cze 30, 2008 11:55

Co do czujnika, to był sprawdzany przez mechaników i wszystko było z nim w porządku.

Przeglądając forum, doopiero teraz natknąłem się na pewien wątek: http://forum.roverki.eu/v...73dbb66b509288f

Tutaj kolega miał podobne objawy do moich, z tym że bardziej zależało mu na klimie. U mnie jest podobnie, bo wentylator klimy też się nie załącza. Z tym jadę dopiero we czwartek do mechaników.

Dotad nikt nie wspominał o szeregowym podłączeniu wentylatorów i tym, że skoro wentylator klimy nie załącza się, to wentylator chłodzenia silnika nie bedzie chodził na pierwszym biegu. Z tego (i z rozmowy we wskazanym przeze mnie wątku) wynika, że naprawa wentylatora klimy powinna rozwiązać mój problem.

Co sądzicie o takej przyczynie rosnącej temperatury?

Czy skoro wentylatory połączone są szeregowo, to czy odłączenie wentylatora od klimy i zwarcie kabelków go uruchamiających na krótko umożliwi włączanie się wentylatora chłodzenia na pierwszym biegu?

Póki co i tak nie włączam klimy, dopóki wentylator od niej nie zostanie naprawiony.

own - Pon Cze 30, 2008 12:25

Nie wiem czy się nie mylę ale czy nie ma czasami 2'ch osobnych czujników temperatury silnika (obok siebie)? Jeden idzie do wskaźnika dostępnego na desce, a drugi do komputera?
Cherman - Pon Cze 30, 2008 12:36

ZTCP to chyba masz rację. Jednak czujniki mechanicy sprawdzali i są w porządku. Jednak wentylator włącza się dość późno i stąd moje przypuszczenia, że wentylator chłodzenia silnika nie działa na pierwsyzm biegu - włącza się dopiero, gdy temperatura znacznie wzrośnie - drugi bieg. Wszystko wydaje się działać poprawnie, bo gdy już wentylator zacznie kręcić - skutecznie zbija temperaturę.

Wniosek więc taki, że dopuszczenie do takiego nagłego wzrostu temperatury spowodowane jest nie załączaniem się wentylatora na pierwszym biegu... i tu pytanie: czy niesprawny wentylator klimy może być tego przyczyną (czy połaczone są szeregowo)?

wild_weasel - Pon Cze 30, 2008 13:09

Właśnie chciałem podrzucić mój temat.
Dziś jadę do speca, wpakuje łapki w wentylator klimy ;) i zobaczymy co z nim jest nie tak. Diagnoza zdzicha44 jest wręcz niewiarygodna, ale jeśli się potwierdzi, to problem będzie w prosty sposób rozwiązany: naprawa/wymiana wiatraka klimy, a przynajmniej sprawdzenie czy spięcie na krótko obwodu coś pomoże.
Opiszę dziś (ew. jutro) wrażenia po wizycie u speca i jakie skutki przyniosła walka z wiatrakami :mrgreen:

zdzich44 - Pon Cze 30, 2008 13:17

wild_weasel napisał/a:
Diagnoza zdzicha44 jest wręcz niewiarygodna

To nie moja diagnoza a chłopaków z Morgan Car System 2 lata temu. I nie jest niewiarygodna, u mnie zadziałało :)

Cherman - Pon Cze 30, 2008 13:18

Byłoby fantastycznie, bo w czwartek jadę z tym samym do swoich speców. Jeśli u Ciebie okazałoby się, że to niewielka usterka i można ją naprawić na poczekaniu, bardzo by mnie to ucieszyło.

We wczesniejszej rozmowie spec sugerował, że problem wentylatora klimy może leżec po strnie przerwanej (skorodowanej) wiązki (moje auto jest po kolizji i kto to wie jakie są jej niewidoczne skutki). Do pełnej diagnozy potrzebuje kompa.

A czy jest jakiś sposób, żeby doraźnie podłaczyć układ wentylatorów w taki sposób, żeby niesprawnosć wentylatora klimy nie miała wpływu na wentylator chłodzenia? To znaczy zrobić tak, żeby bez względu na klimę wentylator chłodzenia chodził zarówno na 1-szym jak i na 2-gim biegu (w zależności od temperatury oczywiście)?

sTERYD - Pon Cze 30, 2008 14:28

z kompem to sie da załatwić powiedz tylko kiedy masz wolną chwilkę :cool:
jeśli chodzi o połaczenie na krótko styków wentylatora, to obawiam sie, ze może sie skończyć spaleniem bezpiecznika nawet jeśli rzeczywiście wentylatory są połączone szeregowo :/

Cherman - Pon Cze 30, 2008 14:35

Dziękuje za ofertę pomocy, ale już się umówiłem do AutoArs'a na komputer (wczesniej nie mogłem tego załatwić, bo kompa mieli w serwisie).

Steryd, czy możesz potwierdzić to, że wentylatory podłączone są szeregowo i ten od klimy ma wpływ na działanie tego od chłodzenia?

Skoro nie można ominąć niesprawnego wentylatora klimy, to muszę ostroznie jeździć do czwartku. Wtedy właśnie okaże się co komputer pokaże.

A tak na marginesie... to ile kosztowałoby mnie zczytanie błędów u Ciebie? Czasem mam wrażenie, że niepotrzebnie jeżdżę do mechaników, skoro jest taki Steryd. Jeśli kiedyś chciałbyś nieco dorobić i przy piwku pogrzebać u mnie pod maską... wyjaśniająć nieco przy okazji, to ja bardzo chętnie. Zielony jestem w tym temacie i żądny wiedzy jednocześnie. A jeśli byłbyś w stanie zrobić to samo co AutoArs, to kwiestia tego kogo będę za to wynagradzał pieniążkami jest mi obojętna.

sTERYD - Pon Cze 30, 2008 14:43

nie mam warsztatu jako takiego, wiec nie mogę zaoferować zbyt dużej pomocy, ale myślę, że z wymianą silnika wentylator bym sobie poradził ;) kwestia jednego popołudnia na mechanicznym :) , no i części :(
Cherman napisał/a:
czy możesz potwierdzić to, że wentylatory podłączone są szeregowo i ten od klimy ma wpływ na działanie tego od chłodzenia?

szczerze mówiąc nie wiem, musiałbym zerknąć w schematy, ale jeśli zdzich44, tak mówi, to pewnie tak jest ;)

Cherman - Pon Cze 30, 2008 14:47

No dobrze... ale wg objawów o których pisałem byłbyś w stanie stqwierdzić co jest nie teges... to znaczy co ewentualnie jest do wymiany... wentylator, jakiś bezpiecznik, jakiś czujnik... itp? Pewnie zajęło by Ci to niewiele czasu, a całkiem możliwe, że pomógłbyś mi zredukować koszty jakie mógłbym ponieść w AutoArsie.

Czy ewentualne błędy zapisabe w komputerze mogą mieć wpływ na działanie podzespołów? Czy istnieje taka możliwość, że błąd coś blokuje (np. pracę wentylatora klimy) i dopiero jak zostanie wykasowany, to wszystko bez innych napraw zacznie działać?

sTERYD - Pon Cze 30, 2008 14:53

wydaje mi się to malo prawdopodobne...
najlepiej byłoby mieć sprawny wentylator i wtedy sprawdzić, czy to faktycznie jego wina, najpierw jednak sprawdziłbym po prostu czujnik temperatury, jakie wartości są rejestrowane przez komputer w momencie kiedy sią włacza wentylator, i czy faktycznie nie włącza się pierwszy bieg :hm:

Cherman - Pon Cze 30, 2008 15:01

Wg speców z AutoArs wszystkie czujniki są w porządku - bo je sprawdzali. Cały czas sugerowali przerwanie jakiejś wiązki, ale nie mieli czasu zeby to sprawdzić. Nic to... skoro jestem już z nimi umówiony, to zostawię im auto na dzień... zobaczymy co wykminią....

Jesli miałbyś czas w środę po południu, to ja z miłą chęcią zobaczyłbym jak zczytuje się błędy i ewentualneie co one Tobie mówią. Odezwij się na prv która godzina po 18 by Ci odpowiadała... no i jak bardzo cenisz sobie swój czas ;) . Może udałoby Ci się ustalić przyczynę awarii... i przy odrobinie szczęścia coś na to poradzić?

hoosar - Pon Cze 30, 2008 16:18

Hmm, pisalem juz to w paru tematach, ale napisze jeszcze raz :) .
Mialem sytuacje dokladnie taka jak opisuje Cherman - temperatura silnika na skrzyzowaniach i w korkach rosla do okolo 2/3 skali, a czasem nawet troche wyzej. Co wiecej pierwszy bieg wentylatora zalaczal sie rowniez mniej wiecej w 2/3 skali. Sprawdzilem czujnik temperatury - dzialal, sprawdzilem wentylatory - dzialaly, termostat z gory zalozylem ze jest ok. Po pewnym czasie, doszedlem do wniosku, ze pora wymienic chłodnice - byla miejscami skorodowana, blaszki odpadaly po dotknieciu palcem, a przestrzenie między żeberkami nie miały prześwitu. Po wymiane chłodnicy wszystkie objawy ustały, nawet w taka pogode jak dzis (30 stopni w cieniu) moge stać w korku z włączoną klimą, a wskazówka ani drgnie.

wild_weasel - Pon Cze 30, 2008 19:54

Byłem dziś u speca i wnioski są następujące.
Napięcie jest podawane na kable idące do wentylatora klimy. Wentylator jest kompletnie zapieczony - nie można go ruszyć nawet na siłę śrubokrętem (bez zdejmowania zderzaka).
Gość ma zorganizować nowy (ale używany ;) ), wymieni gdzieś w czwartek-piątek i mam nadzieję, że będzie śmigał.
Cherman, czyli jednak Ty będziesz przecierał szlaki walki z wiatrakami :mrgreen:

Cherman - Pon Cze 30, 2008 21:29

Będę przecierał z pomocą Steryda...

Co do jakości chłodnicy i wiatraków, to wydaje mi się wszystko ok. Nie widzę korozji, a wiatraki mogę poruszyć palcem - nie potrzebuję do tego nawet śrubokrętu. Ponadto wszystko było wymieniane po kolizji (tj. jakieś 5 lat temu).

Mechanik zauważył, że nie wszystko jest zamocowane oryginalnie i podejrzewa przetarcie jakichś wiązek na skutek właśnie tej kolizji. We środę z pomocą pomocnych skrzatów politechniki szczecińskiej postaram się wszystko zdiagnozowąc i w ramach możliwości naprawić... oczywiście opiszę do jakich wnoisków się doszło :) .

Cherman - Sro Lip 02, 2008 20:19
Temat postu: [R45 1.8 2000r.] Przekażnik wentylatorów
Z pomocą Steryda doszliśmy do wiosku, że przyczyną moich kłopotów z chłodzeniem silnika / pracą wentylatorów jest uszkodzony przekaźnik, który steruje ich pracą.

Umiejscowiony jest tuż za atrapą - za skoblem otwierania maski. Symbol jaki na nim widnieje to YWB101220 (Siemens). Niestety nigdzie nie znalazłem w necie informacji na jego temat, a tym bardziej gdzie mogę go dostać.

Czy może spisałem zły symbol? W RAVE też sięniczego nie doszukałem - oznaczenie części w RAVE to R117.

Jeśli macie pomysł w jaki sposób mogę zlokalizować rzeczoną część, to chętnie posłucham.

Mariusz418 - Sro Lip 02, 2008 20:48

WITAM

POLECAM FIRMę ART BIZAR TEL 507087877

POZDRAWIAM

sTERYD - Sro Lip 02, 2008 20:56

w RAVE nie ma numerów części ;)
do tego służy EPC, a te numery z RAVe są po to, żeby ułatwić czytanie schematów elektrycznych :cool:
co ciekawe w EPC napisali, ze ta część to to samo co ta bateria przekaźników w R400, tylko stosowana od jakiegoś numera seryjnego w zwyż do końca... :/

Cherman - Sro Lip 02, 2008 21:13

a wg EPC jakiej części powinienem szukać? Jest tam jakiś symbol? Czy EPC podaj eewentualną cenę i sprzedawcę :D ?
sTERYD - Sro Lip 02, 2008 21:28

dokładnie nazywa się to "Relay - air conditioning fan/module" czyli przekaźnik - moduł wentylatora klimatyzacji, ceny podaje, że to 14 funciaków, ale przypuszczam, że to nie na dzień dzisiejszy :(
Cherman - Czw Lip 03, 2008 07:00

a tak na marginesie... to czym jest EPC? Czy to katalog części zamiennych? Czy jest dostępny online?

P.S. Poszukiwania przekaźnika trwają.

sTERYD - Czw Lip 03, 2008 09:25

tak, jest to katalog części i jest dostępny:
http://www.roverki.pl/mod...ies=Technika#72 ;)

Cherman - Czw Lip 03, 2008 16:51

Poszukiwania objęły okoliczne szroty i nic. Dostawcy tacy jak Tomateam i PH Jowi też nie mieli części od ręki. Poszukiwania zakończyły się na ArtBizar. Najpóźniej w poniedziałek mam dostać przekaźnik za 150 zł (+ koszty wysyłki).

Steryd: po rozebraniu przekaźnika okazało się, że zwoje cewek są pokorodowane, więc Twoja diagnoza niemal na pewno jest poprawna. Po zamontowaniu nowej (używanej) częsci będę miał pewność.

sTERYD - Czw Lip 03, 2008 17:36

kurcze... strasznie drogi badziew... :/
mocno go rozebrałeś ?? moze by sie dało podlutować jakieś przekaźniki zamiast tych co były... :???:

R-200 - Czw Lip 03, 2008 20:56

Można to zastąpić czteroma zwyklymi przekażnikami tylko jest trochę roboty w wykonaniu połączeń między nimi. :roll:
Cherman - Pią Lip 04, 2008 05:59

Drogi badziew - to fakt. Co prawda w Xedos'ie zapewniali mnie przez telefon, że cena nie będzie wyższa niż 60zł, ale jak dojechałem na miejsce, to okazało się, że częsci nie mają :( .

Po rozebraniu oczom miim okazały się styki i zwije w kolorze żółto-rudym. Podejrzewam, ze trzebaby było nawijać zwoje od nowa. Nie znam się na tym, poza tym nie wiem na jak długo takie rozwiązanie by pomogło. Teraz czekam na przesyłkę. Mam nadzieję, że dostanę odpowiedni przekaźnik i nie będę miał z tym już problemów.

[ Dodano: Pon Lip 07, 2008 12:08 ]
ArtBizar zawalił sprawę z terminem wysyłki, wiec jeszcze poszukałem po rozbitych roverkach w całym kraju. Znalazłem rzekaźnik w Łodzi za 50 zł, więc ArtBizar idzie w odstawkę.

Jutro przekaźnik ma być u mnie.

piter34 - Pią Lip 11, 2008 11:23

Cherman, jak się rozwinęła sytuacja?
sTERYD - Pią Lip 11, 2008 12:02

rozwinęła sie tak, że pomimowymiany przekaźnika nic się nie zmieniło, i będziemy szukać dalej...
(teraz już mam nadzieję do skutku :) )

piter34 - Pią Lip 11, 2008 12:17

A co ze sprawą podejrzenia o niedziałanie wentylatora klimy powodujące niedziałanie I biegu wentylatora?
sTERYD - Pią Lip 11, 2008 12:21

sprawdzaliśmy na krótko doakumulatora i wentylatror się kręci...
kabelki od wentylatorów posprawdzaliśmy, więc jeśli to nie ten przekaźnik, to oznaczałoby, że nie dochodzi do niego napięcie na cewkę...
pozostaje pytanie skad tam jest sygnał, ale to już kwestia pogrzebania w schematach :/

Cherman - Pią Lip 11, 2008 14:44

Póki co czekam na ponowne sprawdzanie całości układu wentylacji (aktualnie steryd nie ma zbyt wiele czasu). Wymieniłem przekaźnik steryjacy wentylatorami (mój był kompletnie skorodowany) na idealnie wyglądający.
Niestety przeszczep nie pomógł. Nadal wentylator klimatyzacji nie włącza sie w ogóle, a wentylator chłodnicy włącza się tylko powyżej 112 stopni od razu na drugi bieg pomijając pierwszy.

Z pomocą steryda zostały sprawdzone wszystkie podzespoły (bezpieczniki, wentylatory, czujniki). Wychodzi na to, że wszystko działa jak należy ale osobno. Po podpięciu w kupę nie chce działać. Podejrzewamy przetarcie wiązek lub niekontakt w instalacji. To właśnie będziemy sprawdzać w następną sobotę Póki co temperatura dochodzi mi do 112 stopni, wentylator sie załącza i spada, wiec przegrzanie mi nie grozi... ale drażni mnie wskazówka.

Po podpięciu do kompa zauważyliśmy coś dziwnego. Otóż czujnik temperatury zewnętrznej wskazywał cały czas 60 stopni (aż tak gorąco nie było). Podejrzewam, że w ogóle go nie mam, lub jest poważnie uszkodzony. Za co odpowiada taki czujnik? Gdzie go znaleźć? Czy moze być przyczyną problemów z wentylatorami?

[ Dodano: Pią Lip 11, 2008 15:45 ]
ooo... kolega steryd mnie ubiegł.

piter34 - Wto Lip 15, 2008 11:53

Cherman napisał/a:
Za co odpowiada taki czujnik? Gdzie go znaleźć?

Co na ten temat mówi RAVE?

piter34 - Czw Lip 17, 2008 11:35

Cherman napisał/a:
Jutro przekaźnik ma być u mnie.

No i?

Cherman - Czw Lip 17, 2008 11:47

Już o tym pisałem - podobnie jak steryd, który pomagał mi w zdiagnozowaniu usterki.

http://forum.roverki.eu/v...=28421&start=20

Póki co nie było czasu, zeby dalej zprawdzać instalację. Na razie poczyniliśmy następujące kroki:
1. Sprawdzone wentylatory na krótko - OK
2. Sprawdzone bezpieczniki - OK
3. Wymieniony przekaźnik - OK
4. Stary przekaźnik był skorodowany.

Efekt:
1. Wentylator silnika włącza się tylko na drugi bieg (około 112 stopni)
2. Wentylator silnika nie włącza się w ogóle na pierwszym biegu
3. Wentylator klimy nie włącza się w ogóle.
4. Wentylator silnika włącza się na drugi bieg jak włączymy klimę.
5. Wskaźnik tempearatury potrafi wzrosnąc do okło 80% skali - załącza się wentylator na drugim biegu i wszystko wraca do normy... później znów się grzeje i w kółko Macieju...

Wymiana przeaźnika nie pomogła, ale całkiem możliwe, że przyczyny usterki były dwie (stary przekaźnik był pokorodowany). Pozostaje przejrzenie instalacji elektrycznej ze schematami w dłoni. Czekam aktualnie na wolny czas steryda... w towarzystwie raźniej - zwłaszcza fachowca :D .

piter34 - Czw Lip 17, 2008 11:47

Dlaczego Twój problem jest opisywany w "n" wątkach?

Możesz podać linki do tych wszystkich wątków? Scalę je w jeden...

Cherman - Czw Lip 17, 2008 11:52

a to dlatego, że jesli chcę coś powiedzieć w watku, którego ostatni post jest mojego autorstwa, to wątek nie pojawia się na pierwszej stronie i nikt go nie widzi - może mozna to zmienić... jak dla mnie to strasznie denerwujące.

co do wątków dotyczących tej sprawy... to ten bieżący i ten, do którego link podałem w poprzednim poście.

piter34 - Czw Lip 17, 2008 12:25

Cherman napisał/a:
a to dlatego, że jesli chcę coś powiedzieć w watku, którego ostatni post jest mojego autorstwa, to wątek nie pojawia się na pierwszej stronie i nikt go nie widzi

Wtedy należy poprosić kogoś na SB albo na priv o "podbicie" wątku :P

Cherman - Czw Lip 17, 2008 12:28

piter34 napisał/a:
Wtedy należy poprosić kogoś na SB albo na priv o "podbicie" wątku :P


Będę pamiętał. Choć wg mnie lepieł byłoby, gdyby automatycznie po dodaniu wypowiedzi do ostatniego postu cały wątek pojawiał się na pierwszej stronie jako najbardziej aktualny. Zdaję sobie jednak sprawę, że demokracja panuje i jednostka ma niewiele do powiedzenia. Zatem następnym razem będę prosił o scalanie.

piter34 - Czw Lip 17, 2008 12:36

Cherman napisał/a:
Będę pamiętał. Choć wg mnie lepieł byłoby, gdyby automatycznie po dodaniu wypowiedzi do ostatniego postu cały wątek pojawiał się na pierwszej stronie jako najbardziej aktualny.

Całkiem niedawno robiliśmy testy, czy to się sprawdzi, ale robił się za duży "nieporządek" (wiele postów jeden pod drugim pochodzącym od tego samego usera).

Cherman - Czw Lip 17, 2008 12:51

A czy nie dałoby się zrobić tak, że pisząc post zaraz po swoim poprzednim, tekst byłby dopisywany do poprzednika (jak ma to miejsce teraz), ale aktualizowany wątek pojawia się jako najbardziej aktualny?
piter34 - Czw Lip 17, 2008 12:55

Cherman napisał/a:
A czy nie dałoby się zrobić tak, że pisząc post zaraz po swoim poprzednim, tekst byłby dopisywany do poprzednika (jak ma to miejsce teraz), ale aktualizowany wątek pojawia się jako najbardziej aktualny?

Teoretycznie wszystko się da zrobić, tylko po co, skoro to można uzyskać w inny sposób bez modyfikacji kodu? Każda modyfikacja kodu forum utrudnia aktualizację do nowszych (bezpieczniejszych i bardziej funkcjonalnych) wersji. :/

Cherman - Nie Lip 20, 2008 13:23

Problem rozwiązany. Z wielką pomocą Steryda udało się zlokalizować przyczynę awarii (przerwana wiązka od wentylatora klimy) i usunąć ją. Wielkie pokłon yi wyrazy wdzieczności dla Steryda.
sTERYD - Nie Lip 20, 2008 14:10

nie przesadzaj, dłubałeś razem ze mną ;)
oby już nie było problemów :)