|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R200 K16 series] Czyszczenie ukladu chlodzenia / chlodnicy.
secio - Czw Wrz 11, 2008 22:48 Temat postu: [R200 K16 series] Czyszczenie ukladu chlodzenia / chlodnicy. Witam!
Wydaje mi sie, ze silnik za szybko sie nagrzewa w korkach. Czasem temperatura potrafi dojsc do 3/4 skali zanim wentylator ja zbije. W zwiazku z tym, podejrzewam, ze wydajnosc chlodnicy nie jest taka jak powinna. Z zewnatrz wyglada na czysta, jest przeswit przez obie (klimy i silnika).
W chwili slabosci, wlalem kiedys do ukladu chlodzenia tzw. uszczelniacz. Oczywiscie nic to nie dalo, w koncu znalazlem przyczyne wyciekow ale niesmak pozostal .
W zwiazku z tym, chcialem przeczyscic uklad chlodzenia. Najpierw myslalem o samej wodzie i przedmuchaniu chlodnicy, ale moze warto uzyc plynu do czyszczenia ukladu ? Nie sadze, aby byl w nim kamien, ale przede wszystkim ten szlam z wlanego niegdys uszczelniacza.
Ktos uzywal, pomoglo i poleca ?
Dzieki z gory za podzielenie sie doswiadczeniem
Mariusz
keczu - Czw Wrz 11, 2008 23:10
Jesli jest tyle kamienia ze silnik sie przegrzewa to plukanie niewiele pomoze,najlepiej kupic nowa chlodnice,poza tym sprawdz swoj termostat(chyba masz PRT z tego co gdzies czytalem ale moze sie myle)one czasem cie wieszaja no a po zalaniu uszczelniacza tym bardziej.
secio - Czw Wrz 11, 2008 23:42
Cytat: | Jesli jest tyle kamienia ze silnik sie przegrzewa to plukanie niewiele pomoze,najlepiej kupic nowa chlodnice,poza tym sprawdz swoj termostat(chyba masz PRT z tego co gdzies czytalem ale moze sie myle)one czasem cie wieszaja no a po zalaniu uszczelniacza tym bardziej. |
Jak zalalem uszczelniacz to jeszcze byl zwykly termostat. Zakladajac PRT wymienilem plyn, wiec generalnie moglo zostac to, co sie osadzilo. Nie jest krytycznie .
W kwesti termostatu, to raczej nie w tym problem bo chlodnica jest goraca i generalnie widac reakcje po wlaczeniu wentylatora (wiec przeplyw przez chlodnice jest). Pompa wody tez dziala, bo strumien w zbiorniczku wyrownawczym jest dosyc silny. Na czyszczenie raczej sie juz zdecydowalem, pytanie tylko brzmi czy sama woda przeplukac czy znowu skusic sie na magiczny specyfik, tym razem do czyszczenia chlodnicy.
Mariusz
timer - Pią Wrz 12, 2008 01:04
oj z tymi czyszcicielami to różnie bywa układ chłodzenia składa sie z dwóch różnych materiałów z aluminium i gumy .Jak nie uszkodzi gumy to można czyścic takim specyfikiem ,raczej aluminium nie ruszy .Warto poczytać co producenci piszą na opakowaniu .Na allegro jest tego troszku wiec można porównać .Ja czyściłem takim specyfikiem układ chłodzenie i nie narzekam po wyglądzie zbiorniczka wyrównawczego można było określić że ładnie wyczyściło bez żadnych niemiłych ekscesów
oprawca_1978 - Pią Wrz 12, 2008 08:31 Temat postu: Re: [R200 K16 series] Czyszczenie ukladu chlodzenia / chlodn
secio napisał/a: | Witam!
Wydaje mi sie, ze silnik za szybko sie nagrzewa w korkach. Czasem temperatura potrafi dojsc do 3/4 skali zanim wentylator ja zbije. W zwiazku z tym, podejrzewam, ze wydajnosc chlodnicy nie jest taka jak powinna. Z zewnatrz wyglada na czysta, jest przeswit przez obie (klimy i silnika).
W chwili slabosci, wlalem kiedys do ukladu chlodzenia tzw. uszczelniacz. Oczywiscie nic to nie dalo, w koncu znalazlem przyczyne wyciekow ale niesmak pozostal .
W zwiazku z tym, chcialem przeczyscic uklad chlodzenia. Najpierw myslalem o samej wodzie i przedmuchaniu chlodnicy, ale moze warto uzyc plynu do czyszczenia ukladu ? Nie sadze, aby byl w nim kamien, ale przede wszystkim ten szlam z wlanego niegdys uszczelniacza.
Ktos uzywal, pomoglo i poleca ?
Dzieki z gory za podzielenie sie doswiadczeniem |
Ja miałem tak w moim Poloneziku, gdy zaczął lekko wodę brać, jak mu się HGF zaczynał. Na swoje nieszczęście, dolewałem wody destylwanej do układu i rozcieńczałem w taki sposób chłodziwo. Efek stał się wiadomy - układ się zaświnił kamukiem.
Po zrobieniu HGF-a (oczywiście, osobiście, żaden trzęsący się z przepicia deliryk, zwany "mechanikiem samochodowym" nie dotykał mojego samochodu i nie dotknie nigdy), wziąłem się za układ chłodzenia. Jakoże nie było tragicznie - wentyl w lato włączał się maksymalnie na 2 minuty, a skala nigy do czerwonego nie dochodziła, podszedłem do zjawiska osobiście i wg własnego pomyślunku (HGF też po swojemu zrobiłem, nie tak, jak radzą mądre zalecenia Rovera - opisałem to nawet - http://www.motonews.pl/fo...=asc&start=80.)
Po prostu - kupiłem dwie flaszki octu, odpuściłem trochę chłodziwa z silnika (przewodem od parownika gazowni, fajnie się to robi do miski) i uzupełniłem brak litrem octu spirytusowego 10%. Dla układu to około 1/5 całości, tak więc sumaryczne stężenie kwaśnego odczynnika poczyniłem małe, jak się komuś chce, niech wyliczy, zarazem zakładając, że oryginalne chłodziwo ma odczynnik raczej zasadowy, tak więc kwaśność wynikowa była raczej mniejsza od teoretycznej.
Przejeździłem tak z miesiąc (wyszło ze 2 - 2,5 tys km, jeżdżę Polonezem dużo, rocznie 20 - 30 tys.) i chłodziwo wymieniłem na nowe.
Po odpuszczeniu tej zupy do miski, poleciała mętna, żółtobrudna ciecz o zerowej przejrzystości. Po odstaniu się tej melasy na dnie zostało ze dwie garści pyłu - rozpuszczonego na mąkę kamienia kotłowego.
Dla dobra całości, wyjąłem chłodnicę z samochodu i przepłukałem jej (prysznicem, w wannie, w domu) żeberka w kierunku odwrotnym od przepływu powietrza. Masa błota się wypłukała.
Po poskładaniu tego w całość, układ chłodzenia odzyskał "przejrzystość" termiczną.
Wentylator włącza się na maksimum 30 sek. Wskaźnik temp dochodzi maksymalnie do mniej jak połowa skali pomiedzy 90 a początkiem czerwonego pola, na oko 93- 95 stopni.
Nic w układzie chłodzenia nie wymieniałem.
Acha - przed zalaniem nowym chłodziwem (najzwyklejsze borygo różowe), przepłukałem go pięć razy do włączenia wnetylatora zwykłą gorącą wodą kraniczanką).
I tyle tego wszystkiego.
Dla malkontentów i oponentów roztworu octu w układzie chłodzenia powiem, że oryginalna instrukcja do FSO 1500, zaleca, by elementy alunimiowe z układu chłodzenia czyścić roztworem 10% KWASU SOLNEGO, a elementy żeliwne - roztworem sody.
Mi nie chciało się tego rozbierać, a i samochód muszę mieć "pod parą" non stop, tak więc zdecydowałem się na zbawczy efekt roztworu octu w układzie chłodzenia.
Z ciekawostek dodam, że wiecznie cieknący prowadnik zaworu nagrzewnicy (słynny przeciek w Polonezach) PRZESTAŁ cieknąć - sam z siebie, po octowaniu. Podejrzewam, że miał na ośce kamień, który ocet wymył.
Od tamtej pory przejechałem już około 30 tys km - było to pond rok temu, lato 2007 i układ działa należycie, NIC nie cieknie, płynu nie ubywa, a wentylator włączał się (lato 2008, upały po 35 stopni) nie więcej jak na 60 sekund (czasami, powtarzalnie, dokładnie na 60 sekunc, liczone z zegarkiem w ręku).
Silnik przebieg 149 kkm (wrzesień 2008), pompa wody, termostat, chłodnica, przewody, itd WSZYSTKO ORYGINAŁ, nie zmieniane. Nawet pasek rozrządu nie, ma już około 110 kkm przelatane i dobrze się ma.
[ Dodano: Pon Wrz 15, 2008 11:52 ]
Hehe, pisałem ja, a wyszło że niejaki Secio. Nieładnie..
piter34 - Wto Wrz 16, 2008 19:18
oprawca_1978 napisał/a: | Hehe, pisałem ja, a wyszło że niejaki Secio. Nieładnie.. |
Bo cytować trzeba umieć.
Poprawiłem cytowanie.
oprawca_1978 - Sro Wrz 17, 2008 09:27
piter34 napisał/a: | oprawca_1978 napisał/a: | Hehe, pisałem ja, a wyszło że niejaki Secio. Nieładnie.. |
Bo cytować trzeba umieć.
Poprawiłem cytowanie. |
Ech, ja człowiek prosty, z ludu, klasa robotnicza.. Dzięki.
firtiris_uk - Czw Wrz 18, 2008 20:49
ja czyscilem specjalnym plynem - rozpuscilo simering na pompie wody i byla wymiana
oprawca_1978 - Pią Wrz 19, 2008 15:48
firtiris_uk napisał/a: | ja czyscilem specjalnym plynem - rozpuscilo simering na pompie wody i byla wymiana |
Błąd.
Trzeba było czyścić to jeszcze bardziej specjalnym płynem, którego 0,5 litra o stężeniu 10% kosztuje w sklepie nie więcej, jak 2 PLN a używały go już w tym celu nasze babcie.
Jego nazwa brzmi : ocet.
I wszystko w tej materii.
firtiris_uk - Pią Wrz 19, 2008 16:36
ale z tego co wiem to tylko na kamien i osad a ja mialem pozostalosci po oleju
Senn - Nie Lut 22, 2009 12:42
Podlacze sie pod temat. Panowie, a czym w latwy sposob wyczyscic zabrudzony osadem zbiorniczek wyrownawczy. Kupilem uzywany do swojego galeona, no ale jest caly zapaprany w srodku brazowym osadem. Postanowilem wyczyscic to octem. Zakupilem 4 litry octu, wlalem i zostawilem na noc. W sumie to ta operacja nic nie dala. Osad schodzi w miare lekko, ale trzeba to zrobic mechanicznie co jest niemozliwe w przypadku roznych zakamarkow w zbiorniczku. Jaki preparat jeszcze mozecie polecic?
jaro92 - Nie Lut 22, 2009 13:49
Ja parę dni temu czyściłem zbiorniczek - jedyne co poskutkowało to KRET do rur,wsypać dolać gorącej wody,potrząsnąć mocno poczekać obficie wypłukać i lśni:-)
Senn - Nie Lut 22, 2009 14:34
jaro92, to wlasnie mi polecal tez AndrewS, ale chcialem sie upewnic Juz pedze do sklepu po krecika
timer - Nie Lut 22, 2009 18:04
a czy ktoś próbował potraktować zbiorniczek czy może nawet chłodnice benzyną ekstrakcyjną ?????? ja osobiście polecam mała ilość robi cuda tylko niestety trzeba postrząsać i oczywiście wykręcić elementy czyszczone
Senn - Nie Lut 22, 2009 20:12
No i kurde znowu poległem. Kret tez nie dal rady. Niby troche odczyscil ale nie jest to co by mnie zadowolilo. Problemem jest rdzawy nalot. Chyba ten 827 z ktorego mam zbiorniczek musial miec jakis zardzewialy uklad ze taki nalot powstal. Palcem schodzi po jednym pociagnieciu, ale kurde mam stanowczo za krotkie palce zeby wszedzie dostac. Chyba tego nei wyczyszcze
paff - Nie Lut 22, 2009 22:07
a posiłkowac się szczotką do mycia butelek - wprost z rekwizytorni z lat minionych
albo wrzucic cos do zbiornika drapiącego? i tak trząchac az wyczysci scianki
tetryk - Pon Lut 23, 2009 12:44
a może by tak użyć mieszaniny kreta,wody goroącej i piasku-zatkac wszystkie wyloty i potrząsać przez kilka minut,póxniej dokładnie wypłukać......
Senn - Pon Lut 23, 2009 16:51
To bedzie ostateczna metoda. Dzisiaj kupilem sobie szczotke do butelek. Zobaczymy jaki bedzie rezultat.
AndrewS - Sro Lut 25, 2009 14:19
tez polecam piach albo karcher
thef - Sro Lut 25, 2009 14:58
Dobrze czyści się też proszkiem do prania i wrzątkiem (zapytajcie MaRKa jaki dostał zbiorniczek do Violli krówki czyszczony tą metodą), ale szczotka do butelek raczej nieodzowna w zakamarkach.
Senn - Sro Lut 25, 2009 18:25
No wlasnie szczota bardzo mi pomogla, ale sa takie zakamarki do ktorych sie nie dostane. Ten zbiorniczek na prawde jest zakrecony.
thef - Sro Lut 25, 2009 18:29
Wsyp proszek i zalej wrzątkiem, zacznie się mocno pienić i może coś doczyści. Uzbroić się w grube rękawice i potrząsać ile wlezie
Lechos - Pon Mar 09, 2009 17:46
Dzis mylem zbiorniczek, wlewalem do niego rozne cuda-wianki, bez rezultatu. Wreszcie zdecydowalem sie zapodac do zbiorniczka oklo trzech setek zwyklej benzynki. Po 5 sek i 5 wstrzasnieciach zbiorniczek wygladal jak nowka ze sklepu, potem tylko dobre wyplukanie goraca woda. Polecam.
BABEL - Sro Cze 17, 2009 23:40
Woda + piasek + potrząsanie
sTERYD - Czw Cze 18, 2009 00:10
jest jeszcze jedna prosta metoda- kret do rur. wsypujesz łyżeczkę i zalewasz wrzątkiem... plastiku nie rozpuści, natomiast wszystko inne owszem
Pływak - Czw Cze 18, 2009 00:27
Nie ma jak odgrzać temat nie czytając całości Na poprzedniej stronie są podane obie ww metody
Ostatnio chciałem wyczyścić układ bo w zbiorniczku miałem mulisty osad na ściankach ale jak przypomniałem sobie, że kiedyś chłodnica była zaklejana specyfikiem dolewanym do płynu to zrezygnowałem bo by pewnie znowu ciekło po wyczyszczeniu. Odkręciłem tylko zbiorniczek wyrównawczy i oczyściłem wodą pod ciśnieniem...
areek - Czw Cze 18, 2009 17:59
hi
ja po moim hgf zbiorniczek wyciagalem, zatykalem dziurki, wsypywalem garsc kulek lozyskowych malej srednicy i wlewalem benzyne ekstrakcyjna. pozniej troszke wstrzasow i ok tak zrobilem 5 plukan i osad przestal sie pojawiac. nie wiem czy to ma znaczenie jaki plyn jest w ukladzie bo ten , ktory mam nie mieszal sie z resztkami oleju tylko transportowal go na scianki zbiorniczka
|
|