Zobacz temat - [R75] ABS ASR ESP ETC
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] ABS ASR ESP ETC

jarek73 - Sro Lut 18, 2009 21:17
Temat postu: [R75] ABS ASR ESP ETC
Piszę bo szczerze mówiąc ręce mi opadły przy rozszyfrowywaniu tego.

ABS- system wspomagania hamowania - OK !

ASR - system zabezpieczający przed nadmiernym buksowaniem kół (ślizganiem się ich) podczas przyspieszania - inaczej nazywany kontrolą trakcji tak??

ESP - układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. Działa na zasadzie przyhamowywania (zwalniania), koła, które straciło przyczepność.

Czym jest ETC??

Skoro mam pompę abs z trakcją tzn., że mam ABS + ASR. Z tego co się orientuję w R75 nie ma ESP??

Rowan - Sro Lut 18, 2009 21:21

W R75 montowano seryjnie ABS, a opcją było ASR.
jarek73 - Czw Lut 19, 2009 07:20

Dzięki za odpowiedź. Moje auto ma trakcję, z racji, iż bardzo ciężko dostać pompę ABS + ASR na razie póki co zamontowałem z samym ABS, będę szukał lub naprawię tę, którą mam z ASR.

Przeglądając schematy odnoszę wrażenie, że tak naprawdę to jakie wyposażenie będzie miał R75 może zależeć od nas. Przykładowo:

Jeżeli do auta bez trakcji kupię liczniki z kontrolą trakcji i zamontuję pompę ABS+ASR i zamontuję na desce przycisk włączania trakcji to będę miał trakcję. Bo całe okablowanie istnieje w zasadzie.

Czy dobrze myślę?? Bo w moim R75 tak naprawdę brakuje tylko dwóch rzeczy do full wypas tj. spryskiwaczy reflektorów oraz podgrzewanych siedzeń. O ile spryskiwacze mi lataja, to siedzenia zastanawiam się w przyszłości, żeby wymienić i mógłbym kupić wtedy podgrzewane. Dam je radę podłączyć?? Bo nie ma problemu z zakupem konsolki gdzie są wszystki przyciski łącznie z włączaniem podgrzewania siedzeń.

pozdrawiam

Zukowaty - Czw Lut 19, 2009 08:07

Nie kupuje sie konsolki tylko same guziki.Mozesz sobie je poprzekladac miejscami wedle upodoban. Ja mam ASR wiec Ci nie powiem jak z okablowaniem ale zakladalem elektrycznie jezdzace i podgrzewane skory i cala wiazke juz mialem. To samo tyczylo sie rolety. Zegarow nie trzeba kupowac tylko zaprogramowac. Od tego jest czlowiek we Wroclawiu. Do pelnego brakuej Ci jeszcze xenonow i nie wiem jak w srodku wyglada u Ciebie. Na pewno swiatelka i silniczek V8 by tzrba dolozyc :twisted:

[ Dodano: Czw Lut 19, 2009 08:16 ]
jarek73 napisał/a:
ABS- system wspomagania hamowania - OK !

nie wspomagania tylko
Anti-Lock Braking System
Wspomaganie hamowania to System Wspomagania Awaryjnego Hamowania, zwieksza on cisnienie w ukladzie hamulcowym bo ktos madry doszedl do wniosku ze ludzie za slabo w pedaly depcza. .

ENU - Czw Lut 19, 2009 10:03

ASR i ETC to w R75 jedno i to samo
SeniorA - Czw Lut 19, 2009 10:12

Zukowaty napisał/a:
zwieksza on cisnienie w ukladzie hamulcowym

nie zwiększa , tylko reguluje w odpowiednim kole by złapało przyczepność

jarek73 - Czw Lut 19, 2009 10:41

Cytat:
Do pelnego brakuej Ci jeszcze xenonow i nie wiem jak w srodku wyglada u Ciebie. Na pewno swiatelka i silniczek V8 by tzrba dolozyc


Silnik nie jest wymiernikiem full opcji - bo nie należy do wyposażenia dodatkowego :)

Światła ksenony to chyba dopiero w nowych wersjach są.
Jak na mój rocznik to raczej właśnie brakuje mi tylko spryskiwaczy i foteli podgrzewanych bo w zasadzie resztę mam - no i kierownica drewniana, ale ta jest już zamówiona na wiosnę/lato.

Cytat:
Zegarow nie trzeba kupowac tylko zaprogramowac.


Teraz to nie wiem czy masz rację - jeżeli masz licznik bez trakcji, a założysz trakcję, to przy przejechanych km dziennych będziesz miał błąd "err", którego przeprogramowanie ponoć nie usuwa. Dlatego konieczne jest chyba wtedy zakupienie licznika z trakcją. Przynajmniej ja tak zrozumiałem.

W środku wygląda ładnie :) heheh no prawie bo kierownica to jest do wymiany na 100% a na desce mam właśnie PANEL wg. tego co oglądałem to oprócz tych moich są tylko jeszcze dwa przycisku fotel lewy/fotel prawy



pozdrawiam

SeniorA - Czw Lut 19, 2009 11:02

jarek73 napisał/a:
założysz trakcję, to przy przejechanych km dziennych będziesz miał błąd "
Co ma piernik do wiatraka . Zukowaty ma rację , przecież mając ASR, mam możliwość wyłączenia jej , jednym przyciskiem i mieć opcję bez ASR.
jarek73 - Czw Lut 19, 2009 11:17

Nie wiem co ma piernik do wiatraka - ale taka jest prawda. Właśnie wymieniłem u siebie licznik i abs bez trakcji.

Padł mi licznik, po podłączeniu innego licznika (bez trakcji) wyświetla się błąd przejechanych dziennych km "err". Żeby to zniknęło muszę kupić taki sam licznik z trakcją, a najlepiej taki sam od tego samego modelu. Nie da się tego przeprogramować. Na forum już o tym było. A to, że możesz trakcję włączyć lub wyłączyć to ty poprostu włączasz mechanizm trakcji, natomiast licznik cały czas i tak komunikuje się z ABS+ASR. I nawet jak masz wyłączoną trakcję, a padnie ci ABS lub ASR będziesz miał na liczniku komunkat. On nie zniknie gdy wciśniesz przycisk wyłączania trakcji.

Jarek

SeniorA - Czw Lut 19, 2009 12:28

jarek73 napisał/a:
Żeby to zniknęło muszę kupić taki sam licznik z trakcją, a najlepiej taki sam od tego samego modelu. Nie da się tego przeprogramować.
Według mnie , musi mieć odpowiedni rocznik i numery VIN , a wtedy można skonfigurować licznik jak się chce, poprzez przeprogramowanie pamięci EPROMU.
Czy kontaktowałeś się z kolegą roadking z Wrocławia jak radzi Zukowaty :?:

[ Dodano: Czw Lut 19, 2009 12:43 ]
Wydaje się , że tylko nie może być licznik z przed 2001 w aucie młodszym i na odwrót.

dukat11 - Czw Lut 19, 2009 13:26

Proponuję lekturę o licznikach ze stronki roverki. Myśle że dużo wyjaśni

http://www.roverki.pl/article.php?sid=470

Pozdr

Dukat11

sknerko - Czw Lut 19, 2009 21:33

Żeby dołożyć trakcję w benzynie to jeszcze trzeba przepustnice mieć inną, taki siłownik na podszybiu i ponoć jeszcze jakiś moduł elektroniczny za schowkiem w kabinie no i standartowo włącznik i inna pompa ABS. Jak masz komputer pokładowy trzeba jeszcze wprogramować mu kontrolę trakcji.

[ Dodano: Czw Lut 19, 2009 21:35 ]
A i gdzieś jeszcze doczytałem że w R75 jest ABS z EBD

SeniorA - Czw Lut 19, 2009 22:19

sknerko napisał/a:
Żeby dołożyć trakcję w benzynie to jeszcze trzeba
siłownik, czyli serwomotor , połączyć linką z tą rozbudowaną przepustnicą.
Zukowaty - Czw Lut 19, 2009 22:35

SeniorA napisał/a:
nie zwiększa , tylko reguluje w odpowiednim kole by złapało przyczepność

Ty piszesz o EBD a to calkiem co innego.

[ Dodano: Czw Lut 19, 2009 22:38 ]
jarek73 napisał/a:
Teraz to nie wiem czy masz rację - jeżeli masz licznik bez trakcji, a założysz trakcję, to przy przejechanych km dziennych będziesz miał błąd "err"

Dlatego trzeba kupic odpoweidni licznik :) do zaprogramowania albo go juz miec w aucie. Ja musialem akurat kupic i zaprogramowac i nie mam err. Byl o tym dluuugi temat na forum.

[ Dodano: Czw Lut 19, 2009 22:39 ]
jarek73 napisał/a:
Padł mi licznik, po podłączeniu innego licznika (bez trakcji) wyświetla się błąd przejechanych dziennych km "err". Żeby to zniknęło muszę kupić taki sam licznik z trakcją, a najlepiej taki sam od tego samego modelu.

Nie z trakcja tylko do ktoregos tam roku mozna zmieniac a po nim juz nie.Poszukaj tematu i sie doinformuj.

[ Dodano: Czw Lut 19, 2009 22:43 ]
SeniorA napisał/a:
Według mnie , musi mieć odpowiedni rocznik i numery VIN , a wtedy można skonfigurować licznik jak się chce, poprzez przeprogramowanie pamięci EPROMU.
:ok:

sknerko napisał/a:
w R75 jest ABS z EBD
:shock: :?:
SeniorA - Czw Lut 19, 2009 23:14

Zukowaty napisał/a:
Ty piszesz o EBD a to calkiem co innego
nic podobnego , układ ABS mierzy V obrotową kół i jeśli któreś zwolni na skutek poślizgu , to układ reguluje czyli odpowiednio zmniejsza ciśnienie płynu w tym kole , a koło odzyskuje przyczepność . Cykl ten może powtarzać się kilkadziesiąt razy w ciągu sekundy.

[ Dodano: Czw Lut 19, 2009 23:50 ]
Zukowaty napisał/a:
Anti-Lock Braking System
Wspomaganie hamowania to System Wspomagania Awaryjnego Hamowania,
teraz zrozumiałem , że chodziło Ci o wspomaganie , a nie o abs. Wszystko jasne.Pardon
kris-tofer - Czw Lut 18, 2010 22:00

Zastanawiałem się nad tym EBD i właśnie się tu doczytałem. To, co napisał SeniorA, oznacza, że EBD działa tylko przy hamowaniu we współpracy z ABS? Z instrukcji jest to jakoś opisane i wynika z niej, że każdy egzemplarz R75 posiada EBD skoro posiada też ABS?
SeniorA - Czw Lut 18, 2010 22:44

EBD rozdziela siłę hamowania między osiami auta w zależności od jego obciążenia.Jak jest np. pięciu pasażerów to zwiększa ciśnienie w tylnych hamulcach , a jak tylko kierowca, to zmniejsza siłę hamowania tylnych hamulców.EBD działa w normalnym trybie hamowania.
apples - Pią Lut 19, 2010 10:16

SeniorA napisałeś definicje o typowym mechanicznym systemie rozdziału siły hamowania. W Polonezach takie były, a w R75 jest EBD.

Electronic Brake Force Distribution - elektroniczny rozdział sił hamowania. W celu maksymalnego skrócenia drogi hamowania układ EBD automatycznie reguluje sile hamowania przednich i tylnych oraz prawych i lewych kół.

kris-tofer - Pią Lut 19, 2010 10:19

apples napisał/a:
automatycznie reguluje sile hamowania przednich i tylnych oraz prawych i lewych kół.
apples, z tego co napisali w instrukcji wychodzi, że rozdział siły hamowania tylko na przód i tył a nie na lewe i prawe.
apples - Pią Lut 19, 2010 10:27

Na stronie klubowej jest co innego. Po drugie nigdzie nie widziałem pod samochodem mechanizmu który za to odpowiada.
kris-tofer - Pią Lut 19, 2010 10:30

apples napisał/a:
Na stronie klubowej jest co innego
wydawcą instrukcji jest producent...
apples napisał/a:
nigdzie nie widziałem pod samochodem mechanizmu który za to odpowiada.
może działa to razem z ABS skoro są te dwie rzeczy ze sobą połączone
apples - Pią Lut 19, 2010 10:43

No tak działa. Czyta z czujników ABS. EBD to takie TC tylko że podczas hamowania.
Jeżeli tylko w zależności od obciążenia to musiałby być mechanizm który przymykałby/otwierał reduktor jeżeli zmieniłaby się waga pojazdu z tyłu.

kris-tofer - Pią Lut 19, 2010 10:45

a takiego czegoś raczej nie ma, przynajmniej też nie zauważyłem... dziwna z tym sprawa generalnie, może to jakaś podpucha :mrgreen:
apples - Pią Lut 19, 2010 10:56

Raczej nie podpucha. ABS zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania w całej sekcji koła które wpada w poślizg. EBD już "blokuje" każde koło z osobna z różną siłą. Ten efekt jest wyczuwalny w R75. Zwłaszcza na lodzie :marycha:
SeniorA - Pią Lut 19, 2010 11:14

kris-tofer napisał/a:
a takiego czegoś raczej nie ma, przynajmniej też nie zauważyłem... dziwna z tym sprawa generalnie, może to jakaś podpucha :mrgreen:
tym mechanizmem jest modulator ABS/ECU. EBD ma utrzymać stabilność auta przy hamowaniu i jak ABS/ECU wykryje minimalną utratę przyczepności na tylnej osi, to obniża ciśnienie i koła łapią przyczepność .Ponieważ przyczepność kół związana jest z naciskiem a tym samym z obciążeniem , dlatego podałem przykład z pasażerami nie wdając się w szczegóły.W R75 jest system elektroniczny, a w Polonezie był mechaniczny zależny od wychylenia karoserii, a nie od zachowania się kół na tylnej osi. EBD działa tylko na tylną oś i różnie w zależności od prędkości.
apples - Pią Lut 19, 2010 11:53

SeniorA :szok2:
EBD działa na wszystkie koła z osobna.
Poczytaj:
http://www.motogazeta.moj...BD,d,27944.html
http://pl.wikipedia.org/w...ce_Distribution
http://www.toyota.pl/inno.../gloss_ebd.aspx
http://en.wikipedia.org/w...ce_distribution

Zaczynasz mylić EBD z TC.

Gdzie w takim razie jest czujnik przechyłu który odpowiada za Twoją teorie z EBD w R75?

SeniorA - Pią Lut 19, 2010 12:20

apples napisał/a:
Gdzie w takim razie jest czujnik przechyłu który odpowiada Twoje EBD?
ja o żadnym czujniku przechyłu w R75 nie piszę.Działaniem EBD steruje modulator i ABS ECU. Działanie EBD w R75 jest wytłumaczone w RAVE : EBD
The EBD function optimises the distribution of hydraulic pressure between the front and rear axles, under all vehicle
load configurations and road conditions, to maintain vehicle stability during braking. EBD operates in forward and
reverse and is automatically enabled whenever the ABS ECU is in the normal braking mode at vehicle deceleration
rates of 0.3 g and above (i.e. medium to high brake pedal loads). EBD operation is similar to that of ABS, but is
calibrated to intervene at lower wheel slip limits and operates on the rear brakes only.
During braking, if the ABS ECU detects the wheels of the rear axle going slower than those of the front axle, i.e. a
potential wheel slip situation, it signals the hydraulic modulator to close the inlet solenoid valve for the brakes of the
rear wheels. This prevents any further increase in hydraulic pressure to those brakes, while allowing the hydraulic
pressure to the brakes on the front axle to increase and so maximise the overall braking effort. If the wheel speeds of
the rear axle return within the calibrated wheel slip limits, the ABS ECU signals a stepped opening of the inlet solenoid
valves, which allows a progressive increase of hydraulic pressure to the rear brakes.
Operation of EBD is detectable from a stiffening of brake pedal movement as the inlet solenoid valves close and a
slight pulsing of the brake pedal as the inlet solenoid valves open. EBD operation ceases immediately the brake pedal
is released. The wheel slip limit for EBD operation varies with vehicle speed.

piter34 - Pią Lut 19, 2010 12:36

apples napisał/a:
EBD działa na wszystkie koła z osobna.

Z opisu z RAVE wynika, że układ w R75 działa inaczej. :roll:

SeniorA - Pią Lut 19, 2010 13:14

piter34 napisał/a:
Z opisu z RAVE wynika, że układ w R75 działa inaczej
piter34, czy możesz w kilku zdaniach streścić , dla tych co nie znają angielskiego ?.
apples - Pią Lut 19, 2010 13:44

piter34 w R75 EBD jest połączone z ABS. Nie występuje jako samo EBD. Zasada działania jest taka jak napisałem.
W cytacie z RAVE faktycznie nic nie napisali o rozdziale hamowania na poszczególne koła. Wynika tylko, że jeżeli jedna z osi zacznie się toczyć wolniej niż druga, a co za tym idzie komputer odebrał że jedna z osi wpadła w poślizg zmienia rozkład ciśnienia pomiędzy przodem a tyłem aby wyrównać siłę hamowania osi. Nie napisali nic o prawej i lewej stronie bo tym zajmuję się już ABS.
Przejrzę jeszcze Rave.

wladeek - Czw Cze 03, 2010 18:10

Witam mam rover 75 rok produkcji 2003 silnik 2500cm3
Pali sie błąd trakci elektryki podłączają komputer i natym się kończy
Abs działa poprawnie natomiast nie działa trakcja niemożna jej a ni włączyć
ani wyłączyć
bardzo prosze o pomoc
wladeek

PHJOWI - Czw Cze 03, 2010 18:25

możliwe że masz zmienioną pompę na taką bez trakcji , bo z trakcją pompy padają , i ciężko je dostać.
wladeek - Czw Cze 03, 2010 19:33

Jak rozpoznać czy jest zamontowana pompa bez trakcji
bardzo dziękuje za pomoc i prosze o odpowiedż
wladeek

apples - Czw Cze 03, 2010 19:37

http://www.roverki.pl/ima...75_pompyABS.JPG
wladeek - Czw Cze 03, 2010 21:37

Rover 75 rok produkcji 2003 przebieg 97000 silnik 2500cm3 posiadam go 3 miesiące
Mam pytanie czy jest możliwe że została zamieniona pompa trakcji na pompe abs
pali sie błąd trakcji jak rozpoznać że jest to pompa abs
włącznik trakcji nie działa prosze o pomoc
wladeek