Zobacz temat - [R416] Układ chłodzenia - zapowietrzony
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R416] Układ chłodzenia - zapowietrzony

dawidd - Nie Mar 01, 2009 16:45
Temat postu: [R416] Układ chłodzenia - zapowietrzony
Witam
dzis po 6 dniach zmagania sie z remontem silnika wreszcie go odpaliłem - wszystko pięknie ale po chwili miał juz właściwa temperaturę- jest zalany woda. Po chwili woda w zbiorniczku zaczęła parować, chłodnica nie jest gorąca, słychać jak się przelewa w niej woda ale układ ciągle zapowietrzony, odkręcałem kilka razy śrubkę od odpowietrzania az mi wytrysło napięcie ze świec mnie poraziło i auto zgasło - ale nie poddałem sie, dalej próbowałem go odpowietrzyć i dalej nic, odłączyłem rurę od parownika (jest umieszczony koło zbiorniczka na płyn - woda z niego zaczęła lecieć i auto przełączyło sie na gaz ale ciągle zimne powietrze lecie z dmuchawy -a co najwyżej letnie. Wentylator chłodnicy sie włącza pomimo tego ze chłodnica jest ledwie letnia - temperatura na wskaźniku po kuliku sekundach pokazuje prawidłowo - cos za szybko. Jak go odpowietrzyć? Korek od zbiorniczka ma byc odkręcony czy zakręcony?

oprawca_1978 - Nie Mar 01, 2009 17:12

O ile HGFik został poprawnie zrobiony i nic nie zostało popsute przy poskładaniu tego w całość, to coś zrąbane jest tu ewidentnie.
Z objawów wynika, że nie pracuje tzw. duży obieg wody.
Tu bezwzględnie trzeba sprawdzić termostat, wygląda na to, że się nie otwiera (zaciął się?)
albo coś siedzi w rurkach chłodzenia i zatyka. Te silniki mają trochę skomplikowany obieg chłodzenia i często jest on powodem różnych przygód.
Jeśli wentyl się włącza a chłodnica jest zimnawa, to oznacza, że woda w kolanku przy silniku jest (tam siedzi czujnik temp. cieczy, odpowiedzialny m.inn. za włączanie go).

Układ powinien odpowietrzyć się sam, jeśli jest sprawny. Dla tego, najpierw, zalej go chłodziwem, a następnie odpal silnik ale BEZ zakręcania korka zbiorniczka i obserwuj, co się dzieje. Powinno wodę wessać. Dolewaj w miarę jej ubywania. Żeby sobie pomóc, uciskaj rękami grube węże wodne i patrz, czy z rurki zwrotnej układu (ta, która idzie do dołu zbiorniczka) idą bąble powietrza, czy ciecz. Gdy całkiem się odpowietrzy, powinna iść sama ciecz.
Ja parę razy zabawiałem się z układem chłodzenia w moim leciwym polonezie i nigdy nie miałem z nim kłopotów, odpowietrzanie to dosłownie trzy minuty dla pewności i już.
Dwa razy zmieniałem borygo, raz płukałem układ wodą i zawsze sam się odpowietrzał bezproblemowo.

Nie odpalaj na za długo silnika z niesprawnym układem chłodzenia, bo możesz go przegrzać, a te silniki są na to wybitnie uczulone. Acha, otwórz zawór nagrzewnicy podczas odpowietrzania.
No i bezwzględnie sprawdź termostat, czy dobrze działa. Wymontuj gada i wrzuć we wrzątek. Gdy będzie zimny, to od razu powinno widać, jak w wodzie się szybko otwiera.

dawidd - Wto Mar 03, 2009 11:42

odpaliłem auto - przejechałem sie troche i sie unormowało - widocznie wcześniej sie termostat nie otwierał - teraz jest ok dziękuje za pomoc