Zobacz temat - [ R214 1.4 16V 1998r] Płyn chłodniczy
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [ R214 1.4 16V 1998r] Płyn chłodniczy

michalmiler - Sob Mar 14, 2009 23:41
Temat postu: [ R214 1.4 16V 1998r] Płyn chłodniczy
Witam. Mam pytanie dotyczace cyrkulacji płynu chłodniczego przez zbiorniczek wyrównawczy. Czy u Was po włączeniu silnika jest cyrkulacja płynu przez zbiorniczek wyrównawczy? Ostatnio miałem wymienianą uszczelkę pod głowicą i przy okazji pompe wody i termostat. Jak sprawdzam, to lekko sączy sie po ściankach zbiorniczka. Chłodzenie teraz jest dużo lepsze, ale czy płyn chłodniczy nie powinien bardziej "żwawo" przepływać przez zbiorniczek wyrównawczy?
Pozdrawiam wszystkich.

oprawca_1978 - Nie Mar 15, 2009 06:44
Temat postu: Re: [ R214 1.4 16V 1998r] Płyn chłodniczy
michalmiler napisał/a:
Witam. Mam pytanie dotyczace cyrkulacji płynu chłodniczego przez zbiorniczek wyrównawczy. Czy u Was po włączeniu silnika jest cyrkulacja płynu przez zbiorniczek wyrównawczy? Ostatnio miałem wymienianą uszczelkę pod głowicą i przy okazji pompe wody i termostat. Jak sprawdzam, to lekko sączy sie po ściankach zbiorniczka. Chłodzenie teraz jest dużo lepsze, ale czy płyn chłodniczy nie powinien bardziej "żwawo" przepływać przez zbiorniczek wyrównawczy?
Pozdrawiam wszystkich.


Zbiorniczek ten nie jest elementem szeregowo włączonym w obieg cieczy (jak np. pompa wody, czy termostat, czy chłodnica). To jest urządzenie, które dba o właściwe nadciśnienie cieczy chłodzącej (korek zbiorniczka) oraz o jego poziom przy zmianie jego objętości po nagrzaniu cieczy chłodzącej (zbiorniczek).
Z jednej strony do zbiorniczka trafiają opary cieczy z chłodnicy a z drugiej (z dołu) jest on połączony z układem chłodzenia. Jego zadaniem jest kompensacja poziomu cieczy podczas zmian jej objętości i ciśnienia tak, by nie dochodziło do zapowietrzenia układu, kawitacji w cieczy (bardzo szkodliwe zjawisko) oraz nie dopuszcza do parowania cieczy chłodzącej do atmosfery (co powodowałoby jej stały ubytek).
Poprawnie działający układ chłodzenia po nagrzaniu silnika powodować będzie podnoszenie się poziomu cieczy w zbiorniczku oraz będzie jednoczesny wzrost jej ciśnienia. Po odkręceniu korka zbiorniczka (trzeba to czynić bardzo delikatnie, upuszczając ciśnienie z układu) poziom cieczy podniesie się zauważalnie i będzie widoczne ujście prężności powietrza ze zbiorniczka.
Prawidłowe nadciśnienie w układzie chłodzenia to około 100 kPa (1 bar), czyli 1000 hPa, "raz" więcej, niż średnie ciśnienie atmosferyczne.