Zobacz temat - [R200] rozpórka kielichów
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Tuning mechaniczny - [R200] rozpórka kielichów

mlodyjp - Pią Maj 01, 2009 18:59
Temat postu: [R200] rozpórka kielichów
chciałem pokazać jak można wykonać rozpórkę kielichów do r220sd.
jeśli chodzi o wygląd to może nie jest najlepszej jakości ale spełnia swoje zadanie w 100%. zrobiłem w niej regulacje ale z tego co wyczytałem rozpiera sie tylko po to by poprawić geometrie kół po mocnym obniżeniu samochodu.. ja mam zawias MG ZR więc tylko skręciłem ją na sztywno i efekt jest świetny :wink:
oczywiście przełomu w pokonywaniu zakrętów nie ma ale czuć że jest o wiele sztywniej.. najbardziej można to odczuć przejeżdżając jednym kołem przez próg zwalniający.
jeśli jest ktoś nie jest w stanie sam tego zrobić to możemy sie dogadać :razz:
pozdrawiam

maciekwawa - Nie Maj 03, 2009 12:11

Ja mam taka rozpórke.
:)

[ Dodano: Nie Maj 03, 2009 13:15 ]
a na tyle mam taką:)

pietro - Nie Maj 03, 2009 12:50

a ile to dodaje koni? :D

a tak na poważniej to czuć różnicę w prowadzeniu auta? lepiej czuć auto na zakrętach czy jak?
na co trzeba zwrócić uwagę przy robieniu jej samemu ?

maciekwawa - Nie Maj 03, 2009 13:35

koni nie chciało dodać:) ale za to autko jest sztywniejsze, co przy bardzo twardym zawieszeniu jest bardzo potrzebne. I odczuwalne jest znacznie.

ja jestem daleki od robienia samoróbek a z reszta po co? skoro gotowa kosztuje około 300zł.

azer - Nie Maj 03, 2009 13:37

nie jezdziłem z czymś takim, ale z tego co wiem, jak masz niski zawias i rozpórkę to czuć każdą dziurkę/kamień...Więc jeżeli wolisz komfort to lepiej sobie odpuścić. A jeżeli masz sportowe zacięcie i lubisz szybciej wchodzić w zakręty to warto się zainteresować, koni wiadomo bezpośrednio nie doda ale na zakrętach będziesz czuł się pewniej

A że na tył też się montuje jak maciekwawa to nie wiedziałem :)

maciekwawa - Nie Maj 03, 2009 13:39

jeszcze montuje sie od dołu auta przód i na tył. kiedyś może zrobie:D
marcinmarcin - Nie Maj 03, 2009 14:11

azer napisał/a:
nie jezdziłem z czymś takim, ale z tego co wiem, jak masz niski zawias i rozpórkę to czuć każdą dziurkę/kamień...Więc jeżeli wolisz komfort to lepiej sobie odpuścić

Rozpórka nie usztywnia zawieszenia, tylko nadwozie :) Mało tego jak jest założona to auto sprawia wrażenie solidniejszego, sztywniejszego i mniej rozmamłanego, ładniej też wchodzi w zakręty bo nie rozłazi się geometria, generalnie same zalety :ok:

mlodyjp, a tylnej przypadkiem nie robisz? może bym się i skusił :)

zouza - Nie Maj 03, 2009 17:35

marcinmarcin napisał/a:
azer napisał/a:
nie jezdziłem z czymś takim, ale z tego co wiem, jak masz niski zawias i rozpórkę to czuć każdą dziurkę/kamień...Więc jeżeli wolisz komfort to lepiej sobie odpuścić

Rozpórka nie usztywnia zawieszenia, tylko nadwozie :)


Dokładnie u mnie po założeniu rozpórki zrobiło się bardziej komfortowo, przód nie wali tak po dupie.

mlodyjp - Nie Maj 03, 2009 19:00

[quote="marcinmarcin"]
azer napisał/a:
mlodyjp, a tylnej przypadkiem nie robisz? może bym się i skusił :)

tylna jest w planach;) jak wyjdzie to na pewno dam Ci znać ale nie prędko bo mam niemałe tyły ze studiami..

co do dyskusji.. jak wiadomo przód samochodu projektowany jest tak aby pochłaniał dużo energii w czasie wypadku i niestety staje sie przez to mniej sztywny. rozpórka poprawia sztywność w dość dużym zakresie i jeśli macie zamiar jeździć dość ostro to na pewno autko będzie lepiej sie zachowywać przy pokonywaniu zakrętów.
gorzej sprawa będzie wyglądać przy jakiejkolwiek bocznej kolizji bo jeśli ktoś wjedzie Ci w koło to rozpórka przeniesie wszystkie odkształcenia także na drugą stronę i może sie już nie opłacać tego naciągać.. ale to już najgorszy scenariusz którego mam nadzieje nigdy nie doświadczę;P

marcinmarcin - Nie Maj 03, 2009 19:17

Co do przesunięcia naraz obydwu kielichów są różne teorie ;) Jedna z nich mówi, że przy małym dzwonie bocznym, albo większej dziurze, krawężniku itp. rozpórka zabezpieczy (oczywiście do pewnego stopnia) mocowanie McPhersona, ale wiadomo że jak już będzie mocniej to przesunie obydwa. Pamiętam też że na którymś forum, ktoś miał potężną czołówkę i twierdził że silnik owinął się na rozpórce, ale nie wszedł dzięki temu do środka. Tak więc przy dzwonie może trochę pomóc.
Paul - Nie Maj 03, 2009 19:18

mlodyjp napisał/a:
jeśli jest ktoś nie jest w stanie sam tego zrobić to możemy sie dogadać
To zapodaj jakąś 'ofertę' w Giełdzie :D Myślę, że chętni by się znaleźli, gdyby cena była :ok:
mlodyjp - Nie Maj 03, 2009 22:32

Paul napisał/a:
To zapodaj jakąś 'ofertę' w Giełdzie :D Myślę, że chętni by się znaleźli, gdyby cena była :ok:

przedstawię ofertę jak dojdę do ładu ze szkołą bo ostatnimi czasy to nic tylko w garażu siedzę..

gpredki - Pon Maj 04, 2009 17:06

Dobra rozporka nie jest zla :) Mocno poprawia sztywnosc karoseri. W takiej Felicji byla w standardzie ;)
BoloSr - Pon Maj 04, 2009 17:22
Temat postu: Re: [R200] rozpórka kielichów
do R45 bys dorobil takie cos ?? ?
mlodyjp - Pon Maj 04, 2009 19:20
Temat postu: Re: [R200] rozpórka kielichów
BoloSr napisał/a:
do R45 bys dorobil takie cos ?? ?

pewnie bym dorobił ale musiałbym mieć samochód na pomiary kielichów i na przymiar rury a z tym będzie ciężko bo nie znam nikogo kto ma ten samochód..
jak narazie zrobiłem tylko rozpórki dla siebie do Roverka, do mazdy323 i do bmw kumpla ale z tym już były problemy bo trzeba było giąć rurę w kilku miejscach..
w R220 jest sprawa ułatwiona bo nie trzeba giąć

memphisto - Pon Maj 04, 2009 22:16

ile u Ciebie kosztuje taka rozpórka? do R214 (chyba to samo co R220 : D)
Roj - Pon Maj 04, 2009 22:44

hmm, patrząc na pierwsze foto w temacie chyba masz trochę inaczej poprowadzony ten przewód od klimy, u mnie jest trochę wyżej i zastanawiam się czy nie będzie rzeźby żeby rozpórka weszła (a będzie pewnie w tym tygodniu :neutral: )

czy ten przewód od klimy miałeś tak już czy był jakoś przekładany?
ja mam 200 vi i u mnie chyba odrobinę inaczej to wygląda.. mam nadzieję, że nie będę miał problemów..

BoloSr - Wto Maj 05, 2009 12:03
Temat postu: Re: [R200] rozpórka kielichów
mlodyjp napisał/a:
BoloSr napisał/a:
do R45 bys dorobil takie cos ?? ?

pewnie bym dorobił ale musiałbym mieć samochód na pomiary kielichów i na przymiar rury a z tym będzie ciężko bo nie znam nikogo kto ma ten samochód..
jak narazie zrobiłem tylko rozpórki dla siebie do Roverka, do mazdy323 i do bmw kumpla ale z tym już były problemy bo trzeba było giąć rurę w kilku miejscach..
w R220 jest sprawa ułatwiona bo nie trzeba giąć



mysle ze znajdzie sie ktos kolo ciebie kto chcialby i by podjechal na pomiary bo ja mam troche daleko ale zawsze moge porobic pomiary :) a ty juz bys to zrealizowal tylko co i jak trza pomierzyć :)

arczi83 - Sro Maj 06, 2009 07:34

mlodyjp, mogę użyczyć swego modelu do tego celu by to pomierzyć, tylko ile by Ci z tym zeszło
memphisto - Sro Maj 06, 2009 09:15

nararazie mlody widze chyba się edukuje (o czym wyżej wspominał) : D

a my niecierpliwie czekamy na jego powrót do tematu : DD

wiele tych rozpórek widzę, się szykuje : D

pytanie czy dobry kolega zgodzi się je porobić :)

mlodyjp - Sro Maj 06, 2009 22:05

Roj napisał/a:
czy ten przewód od klimy miałeś tak już czy był jakoś przekładany?
ja mam 200 vi i u mnie chyba odrobinę inaczej to wygląda.. mam nadzieję, że nie będę miał problemów..


jak kupiłem tak jest wiec jeśli wcześniej nikt tego nie zmieniał to tak jest fabrycznie.

sorry ze wczoraj nie pisałem ale miałem mały wypadek w pracy.. mam prawą rękę w szynie i zwolnienie do 20 maja.. po tym czasie na pewno wyprostuje już sprawę studiów i zacznę robić rozpórki ok? tylko odnośnie ceny.. hmm.. muszę popytać ile będą kosztowały materiały bo swoją zrobiłem z odpadów. może sami zaproponujecie cenę bo na allegro jest chyba tylko jedna z mocno przesadzoną ceną.. jutro dorzucę fotkę które wymiary z kielicha potrzebuje ale rurę i tak trzeba przyspawać na samochodzie żeby zachować osiowość.. chyba że wymyśle jakieś inne mocowanie rury do kielichów.. kiedyś widziałem że są po prostu opierane na tym mocowaniu kielicha na stożku.. ale trzeba by sprawdzić czy rura będzie na tyle wytrzymała żeby sie nie rozszerzać czy tez pękać na tym stożku. no i jeśli trzeba by giąć rurę to trzeba sie liczyć ze będzie troche większy koszt bo muszę poprosić o pomoc spawacza gazowego

rodi_ - Sro Maj 06, 2009 22:13

Do benzynek prawdopodobnie bedziesz musial giac :???: bo na drodze jest akurat kolektor dolotowy.
W tym temacie na pierwszej stronie macie zdjecia jak one wygladaja. Powodzenia

memphisto - Sro Maj 06, 2009 23:19

rodi_, zouza ma taką rozpórkę i też miała malutki problem właśnie z czymś nie wiem czy czasem nie z tym no i ona lekko coś ucieła/skróciła i wszystko gra :P
zouza - Czw Maj 07, 2009 10:24

Właśnie jeszcze nie gra, tz gra ;) i wkurza, ale myślę, że może w weekend jeszcze to obniżymy.
Roj - Czw Maj 07, 2009 12:15

a jaki u Ciebie był/jest problem z rozpórką?
jeśli możesz wrzuć foto jak u Ciebie to wygląda..

[ Dodano: Wto Maj 19, 2009 23:12 ]
w końcu odebrałem rozpórkę sparco
czy montaż będzie bezproblemowy zobaczymy, na razie nie mam czasu się tym zająć, może przyszły tydzień..

[ Dodano: Czw Maj 21, 2009 23:22 ]
rozpórka na pokładzie, obyło się bez rzeźbienia, wszystko pasowało (kilka przewodów lekko zmieniło trajektorię).
Jeśli ktoś będzie potrzebował namiar lub zdjęcia to niech da znać.
pozdroj

mlodyjp - Wto Lip 14, 2009 17:53

ja już niestety odpadam z chęcią zrobienia rozpórek ponieważ nie pracuje już tam gdzie wcześniej i nie mam możliwości czegokolwiek zrobić.. wybaczcie..
atrax - Pią Lip 24, 2009 20:32

Czy ma ktoś może namiar na sklep w którym można kupić rozpórkę w rozsądnej cenie?
rodi_ - Pią Lip 24, 2009 21:20

A ile to rozsadna cena dla Ciebie?
Ja swoja kupilem za 100E z przesylka i to byla ta tansza. Tylko czekam na paczuszke i zobacze na wlasnej skorze jak sie z tym jezdzi :razz:

atrax - Sob Lip 25, 2009 08:42

Rozsądna czyli ta tańsza :wink:
Ogólnie w sklepach internetowych są po ok. 300 (stalowe sparco lub aluminiowe innych firm) i po ok. 600 pln (aluminiowe sparco). Z tymi cenami to też niema reguły bo niektórzy biorą ceny chyba z kosmosu. Problem jest z dostępnością.
Myślę nad rozpórką bo trzeszczy mi buda jak jadę po dołach no i szyba mi pękła jakiś czas temu (po całej szerokości auta w 1/3 wysokości od deski)

rodi_ - Sob Lip 25, 2009 11:13

Ja kupilem rozporke E-techa, aluminiowa z regulacja po obu stronach. Dla przykladu rozporka OMP metalowa bez regulacji kosztuje o 10£ wiecej.
kzrr - Sob Lip 25, 2009 11:45

Powiedzcie mi - lepiej będzie się dzięki takiej rozpórce na ręcznym wchodzić :D ?
atrax - Sob Lip 25, 2009 12:20

kzrr napisał/a:
Powiedzcie mi - lepiej będzie się dzięki takiej rozpórce na ręcznym wchodzić :D ?

Raczej nie bo to rozpórka na przód. :wink:

zouza - Sob Lip 25, 2009 12:23

Napęd zresztą też :haha:
kzrr - Sob Lip 25, 2009 12:37

No tak ale jesli będzie na przód i tył ?
atrax - Sob Lip 25, 2009 12:48

Drogi kzrr.
Nie wiem na ile serio podchodzisz do tej sprawy ale po zamontowaniu rozpórki nie należy spodziewać się diametralnych zmian podczas wchodzenia w zakręt czy jak sam mówisz przy zawijaniu się na ręcznym. Rozpórka jest tylko wzmocnieniem karoserii i pomaga jej łatwiej znieść pracę zawieszenia. Nie dodaje koni mocy ani umiejętności prowadzenia auta.

rodi_ - Czw Lip 30, 2009 13:38

No ja juz swoja dostalem, i wyglada tak. Poprawa jakas tam jest, musze jeszcze poszukac dolnej rozporki i czegos na tyl. Wtedy bedzie juz super :mrgreen:
atrax - Czw Lip 30, 2009 21:14

Bardzo fajnie wygląda.
Wydaje mi się, że łatwo można by ją było skopiować w stali. Oczywiście nie z takim efektem wizualnym ale mi by wystarczyło. Gratuluję zakupu.

rodi_ - Czw Lip 30, 2009 21:41

Dzieki
Jesli nie zalezy Ci az tak na estetyce, to projekt ktory zapodal mlodyjp jest bardzo dobry.
Ja do swego prawdopodobnie bede robil sam dolna i tylna rozporke, bo za tylna chca 40-50£ a to tylko prosta rurka. A pozatym przeszkadzalaby mi troche w montazu skrzyni. Wiecej roboty bedzie z dolna, bo tam jest strasznie malo miejsca i do tego bedzie wystawala od spodu. Raczej nie chcialbym o nic zaczepic :/
A moze ktos ma jakies namiary na sklep gdzie dostane dolna do 200?

Moloch - Czw Sie 06, 2009 17:36

mlodyjp, Z jakiej grubości rury robiłeś tą rozpórkę? To jest calówka? Zanosi się, że niedługo będę miał coś takiego u siebie tylko z kwasu :P będzie się błyszczał jak psu ... :D
mlodyjp - Czw Sie 06, 2009 22:06

Moloch napisał/a:
mlodyjp, Z jakiej grubości rury robiłeś tą rozpórkę? To jest calówka? Zanosi się, że niedługo będę miał coś takiego u siebie tylko z kwasu :P będzie się błyszczał jak psu ... :D

tak to jest calówka a grubość ścianki to 3,5 - 4mm.. nie pamiętam dokładnej grubości

Moloch - Pią Sie 07, 2009 06:56

Dzięki :) Będę niedługo spawał coś takiego ze stali kwasowej :) i się zastnawiałem jaką rurkę dać :) Calówka będzie git :) a grubość ścianki w sumie to aż tak ważna nie jest jak się da cienkościankowy materiał będzie napewno mniej stabilna od grubościankowego :)
mlodyjp - Pią Sie 07, 2009 13:56

Moloch napisał/a:
Dzięki :) Będę niedługo spawał coś takiego ze stali kwasowej :) i się zastnawiałem jaką rurkę dać :) Calówka będzie git :) a grubość ścianki w sumie to aż tak ważna nie jest jak się da cienkościankowy materiał będzie napewno mniej stabilna od grubościankowego :)

rozpórka w naszym przypadku nie przenosi aż tak dużych naprężeń więc śmiało możesz zastosować cienkościenną;) nie wiem jaki docisk musiałby mieć samochód żeby nawet cienkościenna rurka uległa wyboczeniu przy pokonywaniu zakrętu :shock: ja zastosowałem taką jaką znalazłem w odpadach
czekam na fotki Twojego projektu pozdrawiam

atrax - Pon Sie 17, 2009 10:51

Zaczął mi się urlop więc dla zabicia czasu poszedłem do garażu. W kategorii cena/jakość na pewno jestem nie do przebicia bo łączny koszt projektu wyniósł: 1 przysługę kolegi z pracy + 3 godziny mojego czasu. Wyglądałoby to znacznie lepiej gdybym był spawaczem i jakbym użył nieszybkoschnącej farby (przy temperaturze prawie 40 st. w słońcu to mordęga).
Oto efekt:

Matius - Czw Wrz 10, 2009 22:06

wiem że temat może już trochę starawy ale mam pytanko... dziś wpadł mi pręt 20 gładka (dla nie wiedzących pełna rurka :lol: ) i śruba rzymska 20 to jest coś takiego:



i od razu przypomniał mi się ten temat... i pytanie czy jak odetnę ten hak i kółko i przyspawam ten pręt i zrobie z tego rozpórkę to będzie dobre? i drugie pytanie czy nie będzie pachnieć wiochą? ;D

Moloch - Pią Wrz 11, 2009 05:42

A po co Ci pręt? dokładasz kolejnego pasażera? :) Śruba też w sumie nie wiem w jakim celu więcej tylko roboty :)
Matius - Pią Wrz 11, 2009 06:49

bo nie mam pomysłu jak to rozwiązać...

mogłaby być rurka ale mówię pręt mi wpadł w rękę to sobie tak pomyślałem... może być rurka tylko jak to rozwiązać? Musi być jakaś regulacja tylko jak to zrobić? na tych zdjęciach nie widzę szczegółów i nie wiem jak to działa...

pietro - Pią Wrz 11, 2009 07:20

potrzebne są śruby kontrujące na gwinty.
Z tym, że to nie będzie zbyt stabilne tak myślę.

mlodyjp - Pią Wrz 11, 2009 16:57

Matius napisał/a:
bo nie mam pomysłu jak to rozwiązać...

mogłaby być rurka ale mówię pręt mi wpadł w rękę to sobie tak pomyślałem... może być rurka tylko jak to rozwiązać? Musi być jakaś regulacja tylko jak to zrobić? na tych zdjęciach nie widzę szczegółów i nie wiem jak to działa...


u mnie jest tak:
przeciąłem rurę tak aby zostawić trochę miejsca na regulacje, włożyłem pręt gwintowany w jedną rurę (około 10cm) i przyspawałem, potem odciąłem gwintowany pręt na taką odległość aby wchodził w drugą rurę na jakieś 20 cm. nakręcasz nakrętki na pręta, wkładasz do rury, przykręcasz całość do kielichów i rozpierasz delikatnie.. chyba najprostszy i najtańszy sposób.. trzeba pamiętać aby pręt wchodził w rurę dość pasownie.
ta śruba co pokazałeś wyżej jest raczej za cienka i może nie wytrzymać.. tym bardziej że chcesz zastosować pręt który jest ciężki.. lepsze rozwiązanie to rura

ale i tak muszę przyznać że projekt który pokazał atrax jest dużo lepszy bo nie trzeba nic spawać na samochodzie

Matius - Pią Wrz 11, 2009 19:49

mlodyjp napisał/a:

ta śruba co pokazałeś wyżej jest raczej za cienka i może nie wytrzymać.. tym bardziej że chcesz zastosować pręt który jest ciężki.. lepsze rozwiązanie to rura

gwint jest 20 tak samo jak pręt czyli byłoby ok ale już zrobiłem inaczej :)

I ja dorobiłem się rozpórki :D Poszukałem i znalazłem kawałek rurki i tutaj uwaga z kwasówki :D efekt chromu mam pod maską :D Tylko uszy z metalu wiadomo ;/ 2 nakrętki i gwint. Wiadomo gwint idzie do środka i 2 nakrętki rozpierają... jest już ciemno i jak chciałem zrobić foto to nie wychodzi ale jutro zrobię jakieś zdjęcie to pokaże.

Musze jeszcze te uszy jakoś pomalować albo całość jakoś nie wiem... szczerze to podoba mi się ten chrom ale uszy z metalu już nie pasują... jutro pokaże foto to może coś poradzicie... Już zamontowałem i sprawdzałem na progu zwalniającym i na zakrętach ;]

Moloch - Sob Wrz 12, 2009 12:18

A może mi ktoś wytłumaczyć, po co dawać tą śrubę? :) widziałem rozpórki bez śrub jest jakaś różnica? :)

Pokaż zdjęcia :P bo też będę modził w kwasie :) tylko jestem tak zabiegany ostatnio, że nawet nie mam czasu pomyśleć :) a samochód stoi u Mariusza i cena remontu idzię w górę :D

zouza - Sob Wrz 12, 2009 12:27

Moloch, wg mnie niekoniecznie, kupiłam rozpórkę OMP używkę, śruba jest tak zapieczona, że i tak sie nie dało jej ruszyć, a rozpórka pasuje idealnie ;)
Moloch - Sob Wrz 12, 2009 14:40

Hhmm Sparco jak widzę robi rozpórki ze śrubą, ale nie wiem po co ta śruba :)

http://rallyshop.pl/index...rover-serii-200
http://rallyshop.pl/index...r-serii-200-400

a tutaj jest taka oto rozpórka i nie widzę aby była gdzieś śruba :)

http://www.darstuning.com.pl/document.php?id=290

zouza - Sob Wrz 12, 2009 15:18

No śruba rzymska...
Moloch - Sob Wrz 12, 2009 15:46

He poczytałem po necie troszkę o tych rozpórkach i już wiem o co chodzi ze śrubą :) zakładasz rozkręcasz i powinno być sztywniej :)

z czego najlepiej robić:

"rura bezszwowa stalowa, gatunek conajmniej S355 (18G2A), wymiar fi 38/2,5, gdzie 38mm to rednica zewnétrzna rury, a 2,5 to grubosc scianki, flansze na kielichy robisz z blachy grubosci powiedzmy 3 - 4 mm, mocowania, równiez, do polaczenia tego z rozporka musisz zrobic tuleje na sruby, sruby klasy powyzej 10,
tuleje mozesz zrobic z tego samego kawalka rury, ale do srodka ja bym jeszcze wlozyl jaka mniejsza tulejke, tak aby srube zrobic fi 24"

no i najlepiej zakładać na górę rozpórkę i na dół spinkę, podobno... :)

mlodyjp - Sob Wrz 12, 2009 15:47

Moloch napisał/a:
A może mi ktoś wytłumaczyć, po co dawać tą śrubę? :) widziałem rozpórki bez śrub jest jakaś różnica? :)


jak sie nie ma wielowahacza tylko kolumne mcpersona z dolnym wachaczem z przodu i obniży sie drastycznie samochód to geometrii kół nie da sie już ustawić (chyba że masz regulowany dolny sworzeń) i wtedy właśnie można spróbować delikatnie rozeprzeć górę mcpersonów za pomocą rozpórki po to aby poprawić geometrie kół.. po to właśnie jest ta regulacja;) przynajmniej tak gdzieś kiedyś wyczytałem i nie wiem na ile jest to prawdą..

Moloch - Sob Wrz 12, 2009 15:57

Hhmm to w Roverkach rozpieramy górę a ściągamy dół i jedziemy na geometrie kół :)

Nie moje znalezione w necie:

Harmonia między ramą pojazdu a prowadzeniem:

Nadwozie jest podpierane przez 4 koła i 4 amortyzatory. Podczas jazdy po wyboistej drodze, wstrząsy absorbowane są przez amortyzatory. Jednak jeśli nadwozie nie jest wystarczająco mocne by wspierać amortyzatory, wstrząsy nie będą skutecznie absorbowane przez amortyzatory, lecz przejdą na nadwozie, powodując jego wyginanie się. To samo będzie się działo w zakręcie. Nadwozie będzie się skręcać poprzez działanie siły przenoszenia ciężaru. Efektem będzie trudne prowadzenie pojazdu oraz jego nieprzewidywalne zachowanie się podczas jazdy.

Rozpórki dolna i górna:


Przed:
Część wstrząsu przenosi się na nadwozie powodując deformację mocowania koła i dolnej części zawieszenia.


Po:
Zaopatrzony w rozpórkę górną i dolną UR oba kierunki wstrząsów
są zneutralizowane.

Podczas wejścia w zakręt:


Przed:
przeniesienie ciężaru i inne siły działają na jedną stronę pojazdu powodując niestabilne prowadzenie i zwiększając wychylenie pojazdu.


Po:
siły będą rozproszone przez rozpórkę górną i dolną UR, stabilizując pojazd i zapewniając doskonałe prowadzenie.

mlodyjp - Sob Wrz 12, 2009 16:06

Moloch napisał/a:
Hhmm to w Roverkach rozpieramy górę a ściągamy dół i jedziemy na geometrie kół :)


podobno tak.. ale z tego co wyczytałem to tylko wtedy jak drastycznie obniżymy samochód. ja mam zawias z ZR więc nie sprawdzałem geometrii a rozpórkę rozkręciłem minimalnie, tak żeby nie było luzu

zouza - Sob Wrz 12, 2009 16:07

Ja się wybieram na geometrie od jakiegoś roku :roll:
Moloch - Sob Wrz 12, 2009 16:21

No to wszystko już wiem, teraz potrzebuję jakieś wymiary i można spawać :)
PopeY - Sob Wrz 12, 2009 16:47

Panowie a dostane w jakims sklepie internetowym rozporki przednie i tylne do ZR160 ??
dudus87 - Sob Wrz 12, 2009 18:42

patrzył ktos czy nie pasuja od civica tego 96-00? musze podjechac na przymiarke, bo ceny sa sporo tansz eniz do rovera
Moloch - Sob Wrz 12, 2009 19:54

O ile dobrze wiem to od Civica pasują do kanciaka ale pewny nie jestem :)

A kolega wyżej, Te od 200/25 pasują pewnie również do Mg najlepiej sie spytać wyżej są 3 linki :)

zouza - Sob Wrz 12, 2009 20:18

Oczywiście, że do MG pasują od 200/25.... ups przepraszam pytano Panów :evil:
Moloch - Sob Wrz 12, 2009 20:39

Ha kolega mało wyrozumiały dla Pań :D
rodi_ - Sob Wrz 12, 2009 21:17

zouza napisał/a:
Oczywiście, że do MG pasują od 200/25.... ups przepraszam pytano Panów :evil:


No nie bylbym taki pewien, wszedzie w sklepach jest informacja ze do 200, 25 i MG ZR ale tylko 1,4. W ZR 160 prawdopodobnie, kolektor dolotowy i system VVC bedzie wyzej niz w 200 i stad moze byc ten problem. W dieselku tez pewnie bylby jakis problem.

marcinmarcin - Sob Wrz 12, 2009 21:50

rodi_ napisał/a:
No nie bylbym taki pewien, wszedzie w sklepach jest informacja ze do 200, 25 i MG ZR ale tylko 1,4. W ZR 160 prawdopodobnie, kolektor dolotowy i system VVC bedzie wyzej niz w 200 i stad moze byc ten problem

Ja mam OMP - jak kupowałem to też nie miałem pewnośći czy wejdzie (ZTCP - to też pisało że do ZR 1.4 tylko), ale weszła bardzo ładnie - musiałem tylko odkręcić jeden uchwyt od linki przepustnicy.

Moloch - Nie Wrz 13, 2009 11:19

Mam prośbę, kto ma troszkę czasu aby zrobić zdjęcia swojej rozpórki, i nanieść na nie wymiary? :) Tak aby były 2 rzuty jeden od boku i jeden od góry :)

A ta śruba rzymska ile ma możliwości regulacji? :)

zouza - Nie Wrz 13, 2009 11:22

Ja niestety nie mogę, chora leżę :roll:
Moloch, wg mnie jak będziesz robił na wymiar możesz sobie śrubę rzymska darować, podniesie ci to koszt 2x a i tak jak już raz założysz nie będziesz przy tym nic grzebał.

Moloch - Nie Wrz 13, 2009 11:33

Tak ale teraz po przeczytaniu tych wszystkich rzeczy mierzyć będe musiał na podniesionym samochodzie :) jak będę miał robić na wymiar :)
PopeY - Nie Wrz 13, 2009 13:08

na początku zouza przepraszam za mała dyskryminacje :wink:

a co do rozporki to musze jednak chyba rozgladac sie za dedykowanymi do ZR160 tylko gdzie :/

zouza - Nie Wrz 13, 2009 13:16

PopeY, nie masz na spocie kogoś z rozpórką? Ściągnięcie tego to kwestia 6 śrub, przymierzysz sobie i będziesz wiedział.
Moloch - Nie Wrz 13, 2009 17:37

zouza napisał/a:
Ja niestety nie mogę, chora leżę :roll:
Moloch, wg mnie jak będziesz robił na wymiar możesz sobie śrubę rzymska darować, podniesie ci to koszt 2x a i tak jak już raz założysz nie będziesz przy tym nic grzebał.


U to zdrowia życzę :)

Chyba za dużo gadam a za mało robię, muszę materiał zakupić i robić a nie gadać :)

niuton - Nie Lis 08, 2009 23:33

A dolna rozporke ta co ma spinac a nie rozpierac ktos montował, robił sam? Bo gorna wydaje sie sprawa dosc prostą po radach tutaj, jezeli dolna tez nie psrawia wiekszych problemow poza montazem w niewygodnym miejscu to fajeni zrobic i miec. Profesjonalnie i elegancko! Hehe.
spider666 - Pon Lis 09, 2009 09:23

nie bardzo jest tam jak cos poprowadzic. najwazniejsze to jednak wydaje sie usztywnic belke przednia w ktorej siedza drazki reakcyjne, bo ona jest dosc miekka i spawana (czy zgrzewana) tylko punktowo.
Matius - Pon Lis 09, 2009 12:34

oto moje samoróbki:

przód:


tył:



jeżeli chcesz coś napisać na temat tylnej powstrzymaj się :D ja i tak nic nie mam w bagażniku i tak było mi wygodniej...

niuton - Pon Lis 09, 2009 12:41

Od razu apeluje wstrzymajcie sie od komentowania głosników bo to temat zapalny an tym forum. Skoro Ci rozporka taka z tyłu pasuje, to zrobies to z głowa i nie załujesz choc wielu pomysli ze głupie rozwiazanie. Wydaje sie ze wykonaie porzadne. Sam zabieram sie za przod bedzie tak samo rozwiazana, poysł podpatrzłem od młodyjp choc wczesniej tez w ten deen kombnowałem.
Matius - Pon Lis 09, 2009 12:43

a i wstrzymajcie się od głośników ;p ja już tak miałem jak kupiłem... masakra... szukam deski ktoś ma? ale nie o tym na forum jak coś to na PW


a co do rozpórki z tyłu to mówię i tak nic nie mam w bagażniku więc na dzisiaj mi starczy może kiedyś przerobie.

Powiem jedno przód i tył daje w sumie taki efekt że już ich nie ściągnę :) Po prostu bosko :twisted:

bula21 - Wto Lut 09, 2010 19:26

jak montować rozpórkę ?? z śrubą rzymską ?
atrax - Wto Lut 09, 2010 20:29

bula21 napisał/a:
jak montować rozpórkę ?? z śrubą rzymską ?

Najlepiej podnieść auto na podnośniku i wtedy montować. Można również zamontować bez podnośnika lekko rozkręcając śrubę (żeby minimalnie rozpierała kielichy)

marcinmarcin - Wto Lut 09, 2010 22:08

atrax napisał/a:
Najlepiej podnieść auto na podnośniku i wtedy montować. Można również zamontować bez podnośnika lekko rozkręcając śrubę (żeby minimalnie rozpierała kielichy)
Niestety ale mimo że to popularna szkoła to fatalna i bardzo dużo aut tak zmasakrowano :( NIE podnosi się auta, bo zawieszenie nie pracuje w pozycji takiej jak jest na podnośniku, tylko zblizonej do tej jak stoi normalnie na ziemii. NIE rozkręca się rozpórki, bo siła jest tak wielka że można sobie rozjechać kielichy.
dobryziom - Sro Lut 10, 2010 15:46

marcinmarcin napisał/a:
atrax napisał/a:
Najlepiej podnieść auto na podnośniku i wtedy montować. Można również zamontować bez podnośnika lekko rozkręcając śrubę (żeby minimalnie rozpierała kielichy)
Niestety ale mimo że to popularna szkoła to fatalna i bardzo dużo aut tak zmasakrowano :( NIE podnosi się auta, bo zawieszenie nie pracuje w pozycji takiej jak jest na podnośniku, tylko zblizonej do tej jak stoi normalnie na ziemii. NIE rozkręca się rozpórki, bo siła jest tak wielka że można sobie rozjechać kielichy.



marcin
ma racje totalna bzdura... stawiasz samochód na równym i zakładasz rozpórkę śrubę rozkręcasz tylko do momentu oporu z wyczuciem... ona ma trzymać kielichy a nie rozpierać....

atrax - Sro Lut 10, 2010 17:47

dobryziom napisał/a:
(...) śrubę rozkręcasz tylko do momentu oporu z wyczuciem... ona ma trzymać kielichy a nie rozpierać....
No właśnie o to mi chodziło. Zdaję sobie sprawę, że śrubą na siłę rozkręcaną można zmasakrować sobie auto.

Co do montowania na podnośniku napisałem tak ponieważ kolega nie mógł zamontować rozpórki bez regulacji w aucie stojącym na ziemi. Po podniesieniu na dwóch lewarkach udało się ją przykręcić. Jeśli to niepoprawny sposób to przepraszam za wprowadzanie w błąd. :oops:

niuton - Wto Mar 23, 2010 17:02

MAm juz rozporke E-Techa, Wygalda fajnei i profesjonalnei przy oakzji bo nie spawana, choc chciałem robic sam ale warsztat mi odpadł. Na pewno ja zwymairuje, moze na przyszłosc komus na forum sie zorbi jak beda chetni i znowu bedzie opcja warsztatu. Dokrecac z wyczuciem to znaczy? Auto stoi rozkrecam, tyle ile siły w łapach plus klucz bez zadnych dzwigni czy do momentu pierwszego oporu.
bula21 - Wto Mar 23, 2010 18:58

maciekwawa napisał/a:
Ja mam taka rozpórke.
:)

[ Dodano: Nie Maj 03, 2009 13:15 ]
a na tyle mam taką:)


mozesz zrobic wiecej fotek rozpórki tylnej ?

kharry - Wto Mar 23, 2010 20:02

niuton, ja czekam z utęsknieniem na wymiary ;)

[ Dodano: Wto Mar 23, 2010 20:02 ]
a może bardziej z niecierpliwością :>

BoloSr - Sro Mar 24, 2010 19:57

kharry napisał/a:
niuton, ja czekam z utęsknieniem na wymiary ;)

[ Dodano: Wto Mar 23, 2010 20:02 ]
a może bardziej z niecierpliwością :>


a ja czekam na kogos kto bedzie mial w R45/MG ZS takie cudo bo tez bym chcial :)

des - Pią Mar 26, 2010 21:00

Jeśli chodzi o rozpórkę to kolega Camaro zamontował sobie w swoim R400. Wklejał zdjęcia na forum. Poszukaj w dziale Tuning Wizualny.

EDIT
O tutaj:
http://forum.roverki.eu/v...er=asc&start=20

BoloSr - Sob Mar 27, 2010 22:20

aiwer napisał/a:
Jeśli chodzi o rozpórkę to kolega Camaro zamontował sobie w swoim R400. Wklejał zdjęcia na forum. Poszukaj w dziale Tuning Wizualny.

EDIT
O tutaj:
http://forum.roverki.eu/v...er=asc&start=20


no nawet to wyglada ale ciekawi mnie czy podejdzie od Hondy Civic do naszych autek ?? ?

arczi83 - Nie Mar 28, 2010 08:56

BoloSr napisał/a:
no nawet to wyglada ale ciekawi mnie czy podejdzie od Hondy Civic do naszych autek ?

tommyyogi ma od hondy, tylko nie wiem którą bo są 2 rodzaje, do hond z poziomą i pionową przepustnicą. tutaj temat: http://forum.roverki.eu/v...=16096&start=20

niuton - Pon Mar 29, 2010 16:03

BEde wymiarował to dam wymiary kto tam chce. Zwymiaruje na wszelki wypadek moze jak wroci opcja warsztatu to porobie dla forumowiczów jak beda chetni.
BoloSr - Pon Mar 29, 2010 18:34

arczi83 napisał/a:
BoloSr napisał/a:
no nawet to wyglada ale ciekawi mnie czy podejdzie od Hondy Civic do naszych autek ?

tommyyogi ma od hondy, tylko nie wiem którą bo są 2 rodzaje, do hond z poziomą i pionową przepustnicą. tutaj temat: http://forum.roverki.eu/v...=16096&start=20


no wlasnie czytalem i sie pytale ale nic nie wiem :(

bula21 - Czw Kwi 01, 2010 11:46

czy ktos miał problem z maską ? a dokładnie stojąc przed autem lewa strona po zamknięciu delikatnie odstaje, maska spiera się na rozpórce
Kurczak85 - Czw Kwi 01, 2010 19:08

Po dosyc dlugim czekaniu dostalem dzis telefon, ze rozporka OMP juz jutro u mnie bedzie. Napisze co i jak jak zamontuje. Montuje bez podnoszenia auta, na plaskim wg waszych porad.
rodi_ - Czw Kwi 01, 2010 19:31

U mnie nic nie odstaje, a jaka masz rozporke?
Kozik - Czw Kwi 01, 2010 22:40

Moja rozpórka się robi ;) zawieszonko już założyłem takie jakie ma być (4 sprężynki eibach, 4 amorki kayaba gazowe)
Rozpórka mojego projektu ;) zobaczymy jak to wyjdzie :D

bula21 - Czw Kwi 01, 2010 23:40

rodi_ napisał/a:
U mnie nic nie odstaje, a jaka masz rozporke?


OMP

zouza - Pią Kwi 02, 2010 05:33

bula21, ja mam OMP i też nic nie odstaje.
A założyłeś ja w dobrą stronę? ;)

Kurczak85 - Pią Kwi 02, 2010 14:16

kurde.... i juz problem... z jedej strony jeszcze jakos by weszla, chociaz tak jak by o pol milimetra nie pasuje (na sile wejdzie :) ), natomiast z drugiej strony te sruby nie sa idealnie do siebie rownolegle. rozchodza sie troche kazda w inna strone, przez co nie mam jak nasunac na nie rozporki. WIdac ze rozpurka powinna pasowac bo dziury w miejscach z ktorych te sruby wychodza pokrywaja sie z dziurami w rozporce.. Co robic?? powiekszyc jakos te dziury w rozporce, czy jak?? :// /
bula21 - Pią Kwi 02, 2010 19:39

zouza napisał/a:
bula21, ja mam OMP i też nic nie odstaje.
A założyłeś ja w dobrą stronę? ;)


mam tak jak maciekwawa na pierwszej stronie ;)

zouza - Pią Kwi 02, 2010 19:46

bula21, a spróbuj na odwrót, napis OMP jak stoisz przy masce powinien być nie do góry nogami. Też tak na początku założyłam i też maska haczyła.
Mam nadzieję, że wyrażam się w miarę logicznie, bo właśnie relaksuje się winem i zaczynam mieć problem z formułowaniem myśli

bula21 - Pią Kwi 02, 2010 22:34

czy śruba rzymska jak stoimy do samochodu to ma być po prawej stronie ? bo mam po lewej ;)
zouza - Sob Kwi 03, 2010 08:05

po prawej
memphisto - Sob Kwi 03, 2010 08:09

bula po ile taka rozporka i skąd dziabałeś? bo też musze nabyć :)
DawidNB - Sob Kwi 03, 2010 08:09

bula21 napisał/a:
czy śruba rzymska jak stoimy do samochodu to ma być po prawej stronie ? bo mam po lewej ;)


po prawej
drogą dedukcji nie ma śruby po lewej którą widać, to musi być po prawej!!


VanOrtega - Pią Sie 27, 2010 16:36

a ja mam prosbe, szukałem na internecie rozporek pasujacych do mojej r 25'tki znalazlem tylko jedna, firmy OMP ktora kosztuje 380zł. Widział moze ktos tansze przednie rozporki kielichów?

Prosze o pomoc

zouza - Pią Sie 27, 2010 17:00

VanOrtega, OMP jest raczej z tych tańszych ;)
VanOrtega - Sob Sie 28, 2010 09:34

zouza napisał/a:
VanOrtega, OMP jest raczej z tych tańszych ;)


slyszalem ze sa tez jakies plug and play, z tego c mi wiadomo one powinny byc tansze;)

[ Dodano: Sob Sie 28, 2010 10:34 ]
i jeszcze jedno, czy wszystkie rozpórki przednie ktore pasują do Rovera 200 beda pasowały takze do Rovera 25 ?

Krzysi3k - Sob Sie 28, 2010 10:01

VanOrtega napisał/a:
[ Dodano: Sob Sie 28, 2010 10:34 ]
i jeszcze jedno, czy wszystkie rozpórki przednie ktore pasują do Rovera 200 beda pasowały takze do Rovera 25 ?

Jasne, że tak :)
To praktycznie te same modele.

camaro17 - Sob Sie 28, 2010 10:34

VanOrtega, może takie coś Ci podpasuje :wink: Problem tylko w tym że będziesz musiał się odezwać do autora rozpórki i poprosić go o jakieś wymiary na maila. :mrgreen:
Jedno jest pewne robota i wykonanie jest w 100% PROFI.



oraz bardziej hardcorowa bardziej na tor niż na użytek codzienny :razz: