Zobacz temat - [R all] Zmiana fabrycznego rozmiaru opon
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) - [R all] Zmiana fabrycznego rozmiaru opon

yoonior - Sro Maj 13, 2009 13:23
Temat postu: [R all] Zmiana fabrycznego rozmiaru opon
Witam,
Stanąłem przed przyspieszonym i nieoczekiwanym zakupem nowych opon letnich :( Po suchuteńkim kwietniu ostatnie opady obnażyły słabą przyczepność na mokrym moich starych kapci (mimo, że bieżnikowo mogłyby jeszcze może starczyć do jesieni).

Mam R400 wersję Silverstone, co oznacza obniżone i utwardzone zawieszenie oraz inny fabryczny rozmiar opon (wpisany jeszcze w niemieckim dowodzie rejestr.), w tej chwili mam 205/50/R15.
Niezbyt lubię na nich jazdę po polskich drogach (po koleinach - dramat). Chciałbym zamontować trochę węższe i może (?) z wyższym profilem.

Posługując sie kalkulatorem zamienników opon
http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp
wychodzi, że:

Wzorcowa opona (moja): felga=15'', szerokosc=205 mm, profil=50 mm, średnica=586 mm

195/50R15 - średnica koła 576 mm
195/55R15 - średnica koła 595,5 mm

Po pierwsze - jakim cudem opona o takim samym profilu (50R15) tylko różnych szerokości będzie miała mniejszą średnicę? Przez ugięcie opony?

Po drugie - czy warto zamieniać z 205/50R15 -> 195/55R15? Jeżdżę dynamicznie i lubię czasem 'depnąć' ale sportowcem nie jestem, choć najbardziej cieszy mnie jazda po krętych drogach :)

I wreszcie, czy odczuję różnice (na plus) w komforcie jazdy w koleinach/dziurach na tych 195/55?

A może ktoś miał podobne dylematy?

p.s. dodatkowo czynnikiem motywującym do zmiany na 195 jest cena opon, np. polecany w testach model Bridgestona w rozmiarze 195 kosztuje ok 200zł, a 205 już 350zł :(

Raptile - Sro Maj 13, 2009 13:30
Temat postu: Re: [R all] Zmiana fabrycznego rozmiaru opon
yoonior napisał/a:
I wreszcie, czy odczuję różnice (na plus) w komforcie jazdy w koleinach/dziurach na tych 195/55?



Ja mam 195/60 i powiem ci przez dziury znośnie dają rade natomiast koleiny przy 195 trzeba z nimi "walczyć" może nie aż tak jak przy 205 . Na koleiny im węższa opona tym lepsza. 185-175 szerokość

wild_weasel - Sro Maj 13, 2009 13:38

yoonior napisał/a:
Po pierwsze - jakim cudem opona o takim samym profilu (50R15) tylko różnych szerokości będzie miała mniejszą średnicę? Przez ugięcie opony?

wyjaśnienie ;)))

Mam 195/50/R15. Zimówki natomiast szerokości 185. I 185 to optymalny rozmiar ;)
Choć nie zmieniłbym letnich na węższe - przyczepność jest fenomenalna, a w koleinach też da się przeżyć. No i chyba spalanie też jest większe przez rozmiar opony... :roll:

yoonior - Sro Maj 13, 2009 13:50

wild_weasel napisał/a:

wyjaśnienie ;)))


Aaaaaaaaagh.... A ja głupi myślałem, że wysokość profilu jest podawana jakoś w calach. A tu procenty z szerokości.... :oops:

Teraz rozumiem, to już na pewno muszę szukać 195/55R15 bo 195/50R15 będą za niskie jak na moje już obniżone auto... Szkoda, bo Bridgestone ER300 195/50R15 znalazłem za 200zł, a 195/55R15 koszuje już 330zł :(

wild_weasel - Sro Maj 13, 2009 14:09

yoonior napisał/a:
195/50R15 będą za niskie jak na moje już obniżone auto...

Na takich jeżdżę - nie dopisałem tylko, że moja 200 jest obniżona o 40mm w stosunku do serii ;)

faecd - Sro Maj 13, 2009 14:16

yoonior, ja na twoim miejscu bralbym 195/50 nizeli 195/55. Roznica w cenie duza a w komforcie znikoma...jezeli bys sie zastanawial miedzy profilami rozniacymi sie o 10% to juz moglibysmy mowic wiecej o komforcie.

A co do zmiany szerokosci z 205 na 195 to generalnie 185 sa super, 195 natomiast moze juz wciagac w koleiny...ale jezeli jezdziles na 205 to moze byc tylko lepiej na 195 aczkolwiek nie bedize tak, ze nie bedizesz ich odczuwal kompletnie;)

Pozdrawiam:)

[ Dodano: Sro Maj 13, 2009 15:20 ]
PS dobry kalkulator

http://www.v10.pl/narzedz...u,opon,204.html

super kalkulator

http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp

Mix - Sro Maj 13, 2009 17:34

Ja, z własnych doświadczeń proponowałbym 195/60/15. Mam zimówki w tym rozmiarze, lato 205/50/16. Jakie różnice? Zimówki są przyjemnie miękkie (w porównaniu z wręcz hardcorowym latem), w koleinach nie trzeba tak "pilnować" auta, można lekko trzymać (czasem wręcz puścić) kierownicę. Dodatkowo na postoju o wiele lżej kręci się kierownica, przez co wygodniej jest manewrować np. na parkingu. ZTCP jak sprawdzałem w kalkulatorze przed zakupem zimówek w tym rozmiarze, to 195/60 mają średnicę o ok. 8-10mm większą niż 205/50/16. Najlepiej jak dokładnie policzysz jak to wychodzi w przypadku zmiany z 15 na 15 cali. IMO profil 55-60 to najlepszy profil na polskie drogi. Nie wpływa znacząco na prowadzenie auta w zakrętach, a daje więcej komfortu, którego na nasze piękne, równe drogi nigdy za mało :wink:
krzysztof_ns - Nie Maj 17, 2009 13:34

ja w tym sezoine przerzucilem sie na 195/60/15 - z 2 powodow, pierwszy to taki iz na nieobnizanym R200 50tka ma za duzy przeswit pod nadkolem (na 60tce ladnie wypelnia) i drugi to taki iz na profilu 60 ladnie "wybiera" dziury i nierownosci...minusem wizualnym moze byc to ze nieco zwiekszyl sie przeswit, lecz dla mnie to plus - bo juz nie raz uderzylem o kraweznik czy kamien...pozdraiwam,