Zobacz temat - [Rover 400] wentylatory klima i chłodnica
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [Rover 400] wentylatory klima i chłodnica

thot83 - Wto Lip 07, 2009 19:44
Temat postu: [Rover 400] wentylatory klima i chłodnica
Witam

Mam pytanko jak to jest z tymi wentylatorami, tzn jak się one załączają. Wiem że ten od klimy powinien załączać się razem ze sprężarką klimy po jej włączeniu. Wiem też że ten od chłodnicy ma kilka biegów. Nie wiem natomiast ile ich w sumie powinno być. Ja mam jeden od klimy i jeden od chłodnicy. A na skraplaczu jest obudowa do drugiego. Czy powinien tam być czy niekoniecznie?
A i jeszcze jedno czy załączają się razem jak silnik osiągnie wysoką temp. Czy najpierw załącza się ten od chłodnicy a potem reszta? Bo u mnie załączają się już oba po dzisiejszej wizycie u elektryka. Ale nie jestem pewien czy aby na pewno tak ma być :bezradny: . Dodam że klima mi przestała się załączać i w ogóle nie chodzi ale to oddzielna historia

staf - Wto Lip 07, 2009 19:51

Poczytaj może to ci pomoże.

http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=15281

thot83 - Wto Lip 07, 2009 21:52

Trochę pomogło choć nie do końca rozwiało moje wątpliwości.
Chodzi o to że przed wymianą chłodnicy wszystko było dobrze i działało jak należy, zarówno klima jak i wentylatory. Nie wiem ile ich było w sumie:/ wiem ze teraz mam dwa :/ Dzisiaj elektryk mi powiedział ze jednak jest coś pozmieniane w układzie i przerobił to tak jak bylo. I faktycznie teraz oba wentylatory się załączają jak się silnik nagrzeje ale od razu się wyłączają po jego zgaszeniu. A klima jak nie działała tak nie działa nadal:/

sTERYD - Wto Lip 07, 2009 23:27

coś Ci ten elektryk namodził...
wentylator przed chłodnicą jest od klimy i tylko od klimy i włącza się tylko i wyłącznie kiedy właczasz klimę.
wentylator za chłodnicą jest od chłodzenia silnika i ma 2 begi- drugi włącza się, gdy temperatura płynu przepływającego z silnika do chłodnicy przekroczy 112 stopni celsjusza, pierwszy włacza sie gdy temperatura płynu przekroczy 104 stopnie, lub kiedy włączysz klimę.
jeśli silnik jest gorący i go wyłaczysz wentylator za chłodnicą będzie chodził aż schłodzi płyn nawet jeśli zabierzesz kluczyk.

thot83 - Czw Lip 09, 2009 20:15

nom moje problemy zażegnane choć nie do końca, Jeszcze kilka zostało, na szczęście klima działa i chłodzi jeszcze lepiej niż wcześniej:) Okazało się że czynnik uleciał:/ Przypuszczalnie mechanik co wymieniał mi chłodnicę go spuścił. Nie wiem jednak jak to jest z tymi wentylatorami. Bo teraz zauważyłem, że niezależnie czy silnik mi się nagrzeje czy włączę klime to załączają się oba tak jakby na pierwszym biegu, czyli powolutku sobie chodzą. Nie udało mi się jeszcze dotrwać zęby załączył się drugi bieg. Czy tak powinno byc czy nadal mam zwalone coś z elekrtyką?

Z góry dziękuję za odpowiedzi

TomC - Czw Lip 09, 2009 20:36

Masz dalej coś namieszane i namieszał Ci elektryk od 7 boleści. Przeczytaj post sTERYDa bo dokładnie opisał jak to ma działać. Inaczej być nie może.
borsi - Czw Gru 10, 2009 00:31

koledzy mam pytanie i jakieś porady uwagi podajcie mi.
Czy to jest normalne że jak przejechałem autem około 50 km około 90km/h i sprawdziłem czy chłodnica jest ciepła a ona.....po całej stronie zewnętrznej normalna czyli nie jest ciepła tylko temperatura otoczenia ;/ czy to normalne....

NEOSSS - Czw Gru 10, 2009 00:56

jakub333, wskazowka temperatury na polowie po dluzszym postoju auta, waz gorny goracy, chlodnica w temperaturze podobnej, waz dolny powinnien robic sie juz cieply co oznaczalo by otwarcie termostatu
borsi - Czw Gru 10, 2009 08:03

jeszcze tak się nie stało żeby chłodnica była ciepła....waż górny gorący ! . Będę badał sprawę...temperatura nigdy mi nie podskoczyła. nawet po dłużyszm postoju (nowa chłodnica) .
praktis - Czw Gru 10, 2009 09:15

jakub333, weź pod uwagę, że masz LPG. Dodatkowym odbiornikiem ciepła z układu jest reduktor.
borsi - Czw Gru 10, 2009 09:29

praktis, a tak obszerniej ;/ możesz to mi opisać ?
praktis - Czw Gru 10, 2009 10:07

W reduktorze/parowniku LPG zmienia stan skupienia z ciekłego (zbiornik) w gazowy (na wtryski). Rozprężanie się gazu powoduje znaczne absorbowanie ciepła z otoczenia (parownik). Żeby reduktor/parownik nie zamarzł a LPG mogło nadal zmieniać stan skupienia reduktor/parownik jest ogrzewany płynem chłodzącym z układu (mały obieg). Stąd też może wynikać niższa temp. cieczy chłodzącej w dużym obiegu.
Aczkolwiek sprawdzenie termostatu nie zaszkodzi :)

Pozdrawiam.

borsi - Czw Gru 10, 2009 10:18

dzięki wielki !
Po części rozumiem ale sprawdzę termostat . Ale zupełnie zmian chłodnica hmm...wypadało by na to ze jest super chłodzenie ...lub jej zupełne nie działanie ?

darek_wp - Czw Gru 10, 2009 11:17

jakub333 napisał/a:
...lub jej zupełne nie działanie ?

Gdyby chłodnica nie działała np na skutek zablokowania termostatu bądź zatkania na pewno przegrzewał by się silnik i było by to bardzo dobrze widoczne po wskaźniku temp i włączaniu się ciągle wentylatora.

borsi - Czw Gru 10, 2009 11:20

czyli można obrać tezę że chłodzenie działa idealnie.
ale sprawdzę jeszcze dolny wąż czy nagrzewa się wolno a po otworzeniu termostatu w przeciągu kilku sekund stanie się gorący.

robert779 - Pią Cze 18, 2010 11:24

Witam serdecznie

jestem nowym klubowiczem

Mam ten sam problem co autor posta

po nagrzaniu silnika wentylatory włączają się oba ( chłodnica+klima)
po odpięciu czujnika temp. (brązowy) załączają się chyba na drugim biegu ( bo wiele szybciej ) nawet gdy wyjmę bezpiecznik od wentylatora klimy ten nadal działa

jak podepnę czujnik z powrotem, ale odepnę wentyl od klimy to wentyl chłodnicy przestaje się kręcić. ( jakby były w szeregu )

ale ciekawostka jak teraz znów wyjmę kabel z czujnika temp. wentylator chłodnicy włącza się na drugim biegu.

mam tak odkąd auto było w serwisie klimy bo jak się okazało zatarł się wentyl od klimy i palił ten bezpiecznik ( diagnoza 50zł). Wentylator przepłukałem benzynką i klima działa bezpiecznik ok. ale panowie chyba coś nagrzebali i nie chcą się przyznać.

kaczan169 - Pią Wrz 16, 2016 20:37

sTERYD, siema, mam taki problem, przy wlonczonym zaplonie gdy wcisne przycisk od klimy to wlanczaja sie wentylatory chlodnicy na pierwszym biegu, moim zdaniem powinny sie wlaczyc po odpaleniu auta? dodam ze klima ledwo dmucha wymienilem osuszacz nabita klima filter wymieniony i nadal slabiutko chlodzi 15stopni, prosze o pomoc pozdrawiam
sTERYD - Pią Wrz 16, 2016 21:33

Używaj słownika, bo aż oczy bolą.
Sprawdź przekaźniki pod maską, czy nie są posklejane.
Czy przy nabijaniu klimy sprawdzane były przynajmniej ciśnienia podczas pracy?