Zobacz temat - [R75] Wentylator chłodnicy od razu się włącza
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator chłodnicy od razu się włącza

gronel - Pią Mar 05, 2010 16:08
Temat postu: [R75] Wentylator chłodnicy od razu się włącza
witam

Mam problem od 2-3 dni. Gdy przekręcę kluczyk w pozycje 2 (silnik jeszcze nie pracuje)załańcza sie wentylator chłodnicy, działa aż do momentu wyłączenia silnika i wyjęcia kluczyków. Oczywiście całe zdarzenie na zimnym silniku.
Proszę o pomoc, gdzie szukać problemu ?

apples - Pią Mar 05, 2010 16:13

Czy oprócz tego coś się dzieje? Np. zawyżona wartość temperatury płynu chłodzącego? Zrób test komputera i w pozycji 7.0 sprawdź temperaturę płynu chłodzącego. Może czujnik walnięty. Czy panel sterowania klimatyzacji masz na ECON? Jeżeli tak to może też być wina czujnika ciśnienia klimatyzacji. Podaje że jest zbyt duże i próbuje wychłodzić czynnik aby zmniejszyć ciśnienie. Zrób test klimatyzacji.
Diagnostyka http://forum.roverki.eu/v...styka+komputera
Test klimy http://www.youtube.com/wa...l&v=LPQfc4jvfUE
http://forum.roverki.eu/v...yzacji&start=20
Marian_K napisał/a:

Uruchom tryb diagnostyczny modułu klimatyzacji: włóż kluczyk do stacyjki, wciśnij jednocześnie przycisk "auto" i "dystrybucję powietrza" (ten ludzik) na module klimatyzacji, przekręć kluczyk w pozycję "II", puść oba przyciski.
Wyświetlacz na module klimatyzacji i wszystkie diody zaczną migać - trwa diagnostyka. Po kliku sekundach miganie ustanie i na wyświetlaczu pojawi się napis:
- z lewej strony: FC (czyli fault code)
- z prawej strony: dwie cyfry oznaczające kod błędu

Kody błędów to:

00 - brak błędu
11 - czujnik temperatury wewnętrznej
12 - błąd magistrali K-bus z informacją o temp. zewnętrznej
13 - czujnik parownika
14 - czujnik temperatury chłodziwa w nagrzewnicy
21 - czujnik nasłonecznienia, wyjście lewe
22 - czujnik nasłonecznienia, wyjście prawe
31 - silniczek serwo lewego nawiewu
32 - silniczek serwo prawego nawiewu
33 - silniczek serwo dystrybucji

Wyłączenie trybu diagnostyki to wciśnięcie przycisku "OFF" lub przekręcenie kluczyka w pozycję "0".

staf - Pią Mar 05, 2010 16:30

http://forum.roverki.eu/v...&highlight=reed
gronel - Pią Mar 05, 2010 16:42

dzieki za szybkie podpowiedzi.
Więc tak:

komputer pokładowy
pozycja:
7.0"_ _ _ 000
7.1" _ _ _ -015

diagnostyka klimy
błędy:
FC 21
FC 22

co dalej proponujecie ?

apples - Pią Mar 05, 2010 17:33

Wszystko OK.
Błędy w klimie to ze względu na zmrok na zewnątrz. Sprawdź jeszcze jutro rano jak będzie widno.

Czy panel sterowania klimatyzacji masz na ECON? Czy AUTO?
Bez podpięcia się do komputera raczej nie dojdziesz. Może być wina przekaźnika który znajduje się w puszce na obudowie wentylatora. Jest w linku od staf.

gronel - Pią Mar 05, 2010 17:46

panel klimy taki
apples - Pią Mar 05, 2010 17:48

Masz wciśnięte AUTO czy ECON? Jeżeli AUTO to przełącz na ECON i zobaczysz co zrobi wentylator po ponownym przekręceniu kluczyka.
witgut - Pią Mar 05, 2010 17:49

gronel , po uruchomieniu autka przyciśnij klawisz ECON i sprawdź czy wiatrak się zatrzymał.
apples- szybszy byłeś :wink:

apples - Pią Mar 05, 2010 17:52

witgut ale Ty jaśniej napisałeś :wink:
witia24 - Pią Mar 05, 2010 18:42
Temat postu: ok
Sprawdź najpierw przekaźnik RELAY 5 i bezpiecznik FUSE 4 (15A) w komorze silnika

w komorze silnika wiem gdzie ale gdzie jest przekaźnik RELAY 5

czy to pod schowkiem bo cos mi tam brzecczy jak przekrece kluczyk i gdy zgasze auto.

gronel - Pią Mar 05, 2010 18:55

wiatrak nie reaguje na klimę w auto i econ, kręci sie dalej, sprawdziłem jeszcze raz temperaturę w komputrze pozycja 7.0 teraz gdzy auto chwilę pochodziło temperatura podskoczyła do 4,6 st C.

Poszukam i sprawdzę jeszcze przekaźniki i bezpieczniki

Na diagnostykę mogę pojechać dopiero w poniedziałek, więc mam pytanie. Jak i gdzie najszybciej odłączyć wiatrak ? (na czas weekendu)

apples - Pią Mar 05, 2010 19:11

Po co odłączać? Jeżeli musisz to z lewej strony w przedniej części nadkola. Dojście po zdjęciu nadkola lub przez odkręcenie halogenu.
dukat11 - Pią Mar 05, 2010 21:01

apples napisał/a:
Po co odłączać? Jeżeli musisz to z lewej strony w przedniej części nadkola. Dojście po zdjęciu nadkola lub przez odkręcenie halogenu.


A nie prościej wyjąć przekaźnik w skrzynce bezpieczników pod maską

apples - Sob Mar 06, 2010 08:32

dukat11 chyba tak :wink:
gronel - Sob Mar 06, 2010 08:39

Dzisiaj sprawdziłem bezpieczniki i przekaźnik (nie sklejony). Najdziwniejsze że gdy wyjełem bezpiecznik i przekaźnik to wentylator dalej się włańcza po przekręceniu kluczyka. Wnioskuję że ze strony silnika wszystko ok, podejrzewam że może coś złego dzieje się ze klimą, szukałem przekaźnika i bezpieczników od klimy ale nie mogę ich zlokalizować.
Proszę o info odnośnie jak mogę ją szybko odłączyć od prądu?

apples - Sob Mar 06, 2010 08:44

Jak wyciągnąłeś bezpieczniki to nie ma opcji aby się włączał. Jeżeli na panelu od klimy masz ECON to klima wyłączona.
gronel - Sob Mar 06, 2010 08:50

przekaźnik RELAY 5 i bezpiecznik FUSE 4 (15A) w komorze silnika wyjęte - wentylator kręci się
Panel od klimy nieaktywny (wyłączony) - wentylator kręci się
Panel od klimy ustawiony ECON - wentylator kręci się

POMOCY !! !

Czy klima ma swój przekaźnik ? a jeśli ma to gdzie go szukać ? A jeżeli to nie przez klimę to zostało mi rozebrać pół samochodu i sprawdzić przekaźnik i płytkę umieszczoną przy wentylatorze ?

apples - Sob Mar 06, 2010 09:33

Przez przypadek mam pożyczoną instrukcje naprawczą do R75 z sobą w pracy. Popatrzę i dam znać.

[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 09:16 ]

Wyciągnij Relay 4.

[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 09:33 ]
Sprawdź bezpiecznik F33 - 5A.

Coś chyba pomieszałem. Powinieneś wypiąć bezpiecznik F4 i odkręcić FL4

kris-tofer - Sob Mar 06, 2010 09:51

Jeśli na włączonym ECON wentylator się kręci i po wyjęciu przekaźnika w skrzynce pod maską nadal to samo, to może być ten czujnik temperatury silnika, lub przekaźniki w skrzynce ale przy samym wentylatorze, ale żeby się do nich dostać trzeba zwalać przód samochodu.
A lepiej się z miernikiem podpiąć pod kostkę za lewym nadkolem o których pisał apples i sprawdzić przez który kabel podawane jest napięcie, kabel czerwony załącza klima, są tam jeszcze masa i inny (nie pamiętam koloru, ale sprawdzę to i napiszę) załącza czujnik temp. silnika. Zależy jeszcze na jakim biegu kręci wentylator, jeśli na najszybszym to najprawdopodobniej cujnik temp. silnika, jak wolno to od klimy... Ty masz pewnie wersję wiatraka z rezystorem to tam chyba są dwie prędkości obrotowe wiatraka

apples - Sob Mar 06, 2010 09:53

Hallo. Nie ma opcji aby wyciągnąć przekaźnik i napięcie nadal było na wentylatorze. Wyciągnął zły przekaźnik lub bezpiecznik. Przekaźniki w skrzyneczce przy wentylatorze odpowiadają tylko za obroty silnika w zależności od sygnału z ECU. Faktem jest że sygnał z klimatyzacji nie idzie już przez ECU tylko od razu bezpośrednio na jakiś "przekaźnik średniego ciśnienia" w skrzynce przy wentylatorze.
kris-tofer - Sob Mar 06, 2010 10:01

Hello, ale na kostce sprawdzi miernikiem na jaki bieg ma napięcie podawane, wg artykułu Mariana_K stary typ silniczka czyli 3 biegowy, za najwyższe obroty decyduje podawanie napięcia przez przewód fioletowy, nie wiem jak jest w wersjach z rezystorami, apples Ty masz na rezystorze to się możesz wypowiedzić :)

[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 09:59 ]
czyli jeśli załącza się najszybszy bieg wentylaotra to najprawdopodobniej włącza go czujnik temp. silnika aby szybko schłodzić, a wolniejsze obroty są dla klimy w zależności też od sprężenia czynnika, ale to inna historia w zależności od prędkości jazdy też

[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 10:01 ]
http://roverki.pl/index.p...cle/21-inne/476

apples - Sob Mar 06, 2010 10:09

Z zasadą działania to dokładnie jest tak
Praca wentylatora przy chłodzeniu samego układu chłodzenia - bez AC.

Włączanie wentylatora - 3 biegowy
1. bieg - 100°C do 105°C
2. bieg - 106°C do 111°C
3. bieg - 112°C do 119°C

Włączanie wentylatora - 2 biegowy
1. bieg - 100°C do 111°C
2. bieg - 112°C do 119°C

Jeżeli włączymy AC wentylator automatycznie startuje na 1 biegu. Jeżeli wystąpi dodatkowo temperatura z przedziału wymienionego wyżej, wentylator uruchamia się z prędkością o 1 bieg wyższą.

Np. Pracuje na 1 biegu, temperatura w układzie chłodzenia wzrasta do 102 to automatycznie wskakuje bieg 2 wentylatora.

[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 10:09 ]
Jeżeli jest wypięty bezpiecznik F4 to wentylator powinien nie chodzić. Jeżeli chodzi to włącza go czujnik klimatyzacji który znajduje się na rurce aluminiowej obok poduszki silnika.

gronel wypnij kable z tego czujnika i zobacz co się stanie.

kris-tofer - Sob Mar 06, 2010 10:10

a jeśli walnięty jest czujnik temp. silnika i podaje wysoką wartość temperatury no to włącza się wentylator, jeśli ECON jest włączony to ja innej opcji nie widzę, bo chyba silnik się nie przegrzewa, tym bardziej, że wentylator startuje od razu, a silnik i tak jest ciężko dogrzać, no i jest zimno. Jak myślisz, jeśli czujnik temp. jest zdrowy to może jakieś zwarcie poszło? bo ECON wyłącza sprężarkę a wtedy czujnik ten od AC nie ma nic do tego już
apples - Sob Mar 06, 2010 10:13

Ale czujnik ma sprawny bo go sprawdzał w komputerze. Pokazuje prawidłowe wartości. Panel załącza i wyłącza kompresor. Ze schematu wynika że sygnał z tego czujnika nie idzie ani przez ECU, ani nie jest zależne od panelu sterowania. Robi pomiar cały czas.
kris-tofer - Sob Mar 06, 2010 10:18

wiem, bo czytałem, ale myślę już o wszystkich opcjach.... skoro ECU podaje napięcie na wentylator, to może on nie podaje "+" tylko steruje masą, gdy doszło do zwarcia np z powodu wilgoci, masę może coś innego podawać np z innego kabla - układu lub z karoserii ale nie jestem pewny czy ecu podaje + czy -

[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 10:18 ]
apples napisał/a:
sygnał z tego czujnika nie idzie ani przez ECU, ani nie jest zależne od panelu sterowania
a co z wartościami
apples napisał/a:
Włączanie wentylatora - 3 biegowy
1. bieg - 100°C do 105°C
2. bieg - 106°C do 111°C
3. bieg - 112°C do 119°C

Włączanie wentylatora - 2 biegowy
1. bieg - 100°C do 111°C
2. bieg - 112°C do 119°C
coś je musi kontrolować
apples - Sob Mar 06, 2010 10:21

według schematu masa jest cały czas na wentylatorze. Sygnał z ECU idzie na układ sterująca przy przekaźnikach. Układ sterujący odpowiada za dobór prędkości poprzez podanie sygnału na konkretny przekaźnik.

Nie zmuszaj mnie od rana do takiego myślenia :grin:

gronel - Sob Mar 06, 2010 10:28

wiem że to dziwne. Na zdjęciu opisałem które wyjełem bezpieczniki i przekaźnik
kris-tofer - Sob Mar 06, 2010 10:32

apples napisał/a:
Sygnał z ECU idzie na jednostkę sterująca przy przekaźnikach

na przekaźniki przy wentylatorze?

są dwie drogi: albo sygnał z klimy, albo z silnika o jego przegrzeawaniu się, skoro czujnik temp. silnik jest OK to pozostaje klima, ale wtedy ECON załatwił by całą sprawę wyłączając sprężarkę, chyba, że jest taka jeszcze opcja, że czujnik ciśnienia AC działa niezależnie od ECON (bo ten tylko sprężarką steruje) jeśli by tak było, to czujnik ciśnienia AC jest walnięty i cały czas pokazuje za duże sprężenie czynnika, lub coś jest ze sprężarką i nie wyłącza się przy naciśnięciu ECON

cały czas głośno myślę, bo nie dysponuję schematami
A sprawę może rozwiązać T4

[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 10:30 ]
apples, z rana się najlepiej myśli :)

[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 10:32 ]
gronel, posłuchaj czy pomimo aktywnego ECON słychać, że chodzi sprężarka klimy czy nie i czy ta węższa rurka od klimy z czynnikiem robi się ciepła po pewnym czsie, no i z jaką prędkościa kręci się wentylator, czy w miarę spokojnie czy robi dobrą zawieruchę

apples - Sob Mar 06, 2010 10:37

Wykręć FL4. Najpierw wyciągnij wtyczkę na czujniku. Jak nic się nie zmieni to tak jak napisałem wykręć FL4.

Wrzucę jutro schemat jak wrócę do domu.

gronel - Sob Mar 06, 2010 10:47

Sprężarka raczej się nie włańcza, przynajmniej jej nie słyszę, zagusza mi dźwięk od wiatraka (duże obroty ) i załańcza się jeszcze webasto
kris-tofer - Sob Mar 06, 2010 10:48

webasto pomiń, jest zimno, a ono włącza się do +5st.C. ale gratuluję, że i webasto i wentylator wogóle działa :)
apples - Sob Mar 06, 2010 10:52

Tyle że wentylator na najwyższym biegu, a powinien na najniższym.
kris-tofer - Sob Mar 06, 2010 10:55

najwyższy bieg włącza (w tym przypadku teoretycznie) za wysoka temp. silnika z tego co ja wiem
apples - Sob Mar 06, 2010 11:53

Nie do końca. Przeczytaj co napisałem wyżej i zależności obrotów silnika. U niego chodzi na zimnym i na ciepłym tak samo. Ma walnięty raczej też rezystor lub uwalone szczotki w zależności od wentylatora.

Zapomniałem że mam skanery w pracy :głupek2:

gronel - Sob Mar 06, 2010 23:21

ok. Popołudniu przychodzi dobry znajomy elektronik :piwko: Bedziemy naprawiać, sprawdzimy przekaźnik i rezystor w pudełeczku przy wentylatorze, jak coś się dowiem to napiszę.

[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 23:21 ]
Po 9 godzinach usterka zlikwidowana :) A więc tak. Zdemontowałem pół samochodu aby dostać się do wiatraka. Silnik był w porządku, szczotki dobre ok 2cm każda. W pudełku przekaźniki dobre (podłączone pod prąd i miernik) Płytka została na nowo przelutowana ale nie było nic uwalone, więc teoretycznie sprawna. Po złożeniu roverka do kupy mieliśmy odłączyć czujnik od ciśnienia klimy, ale okazało się że wentylator działa już poprawnie, czyli nie włańcza się od razu, tylko np. jak klima na LO, wtedy kręci.
Ale ......... jedna awaria naprawiona, więc musiała powstać druga
Na kompie w pozycji 7.0 temp 2,3 sC czyli odczyt poprawny
ale w pozycji 7.1 temp -30 sC odczyt temp. na zewnątrz - odczyt błedny.
Jeśli wiecie o co kaman to piszcie

SeniorA - Nie Mar 07, 2010 00:22

gronel napisał/a:
ale w pozycji 7.1 temp -30 sC odczyt temp. na zewnątrz - odczyt błedny.
Jeśli wiecie o co kaman to piszcie
czujnik temperatury zewnętrznej nie podpięty albo uszkodzony, brak kontaktu ( jest w zderzaku po prawej stronie za kratką wlotu powietrza ), albo potrzebuje czasu ( nieraz kilka godź. )by się uaktywnić po odłączeniu .
apples - Nie Mar 07, 2010 07:13

Przed rozebraniem ściągałeś przewody z czujnika klimy?
gronel - Nie Mar 07, 2010 07:44

apples napisał/a:
Przed rozebraniem ściągałeś przewody z czujnika klimy?


Czujnika od klimy nie odpinałem (chodzi o czujnik umieszczony na rurkach od klimy w lewej czesci samochodu nad termostatem ?)
Czujnik temperatury zewnętrznej podpięty jest na 100%, tylko jeżeli on potrzebuje czasu to dzisiaj to sprawdzę, może już się namyślił.

dukat11 - Nie Mar 07, 2010 10:03

SeniorA napisał/a:
albo potrzebuje czasu ( nieraz kilka godź. )by się uaktywnić po odłączeniu


U mnie zawsze po odpięciu czujnika mijały jakieś 2h zanim wskazania wróciły do normy. Za pierwszym razem też myślałem że padł czujnik.

gronel - Nie Mar 07, 2010 10:32

Czujnik temperatury zewnętrznej sprawny :grin:

Podsumowanie:

Rozebrałem pół samochodu i skręciłem spowrotem. Awaria ustąpiła :mrgreen:

Przyczyna:

Możliwe jakieś zwarcie, przebicie spowodowane przez wilgoć :?:

Przemyślenia:

Może wystarczyło wstawić auto na 48 godzi do ciepłego garażu :beczy:

Podziękowania dla:

apples, staf, witgut, witia24, dukat11, kris-tofer, SeniorA

kris-tofer - Nie Mar 07, 2010 20:12

gronel napisał/a:
Przyczyna:

Możliwe jakieś zwarcie, przebicie spowodowane przez wilgoć :?:

hehehe przynajmniej raz się nie myliłem :) respekt :mrgreen:

Warager - Sro Wrz 22, 2010 11:26

[quote="gronel"]
Panel od klimy nieaktywny (wyłączony) - wentylator kręci się
Panel od klimy ustawiony ECON - wentylator kręci się

Mam to samo od wczoraj. Sprawdzę czujnik temp. zewnętrzny i test klimy. Może ktoś podrzuci link do wyjaśnienia innej przyczyny problemu niż powyżej? Ja dopiero na weekendzie się zabiorę za bezpieczniki.

Nie jest to czujnik temperatury zewnętrznej.

Test klimatyzacji pokazuje "00"

sknerko - Wto Wrz 28, 2010 12:56

Do tej skrzyneczki z przekaźnikami która jest na obudowie wentylatora dochodzi wiązka przewodów, ta o której wpominal apples (wtyczka do niej jest w nadkolu po stronie kierowcy) i ta wiazka jest w takiej karbowanej rurce, ale przy samej skrzynce przekaźników zagięta jest pod kątem prostym i tam rurka jest przecięta. W moim aucie tam przetarł sie przewód i dotykał obudowy chłodnicy a dokładnie to osuszacza. Sadzę że właśnie to miejsce jest najbardziej podejrzane ze względu na zwarcia. U siebie zaizolowałem to termokurczliwą i naciągnąłem tam tą karbowaną rurkę
PHJOWI - Wto Wrz 28, 2010 21:18

w dieslu czesta usterka, ponieważ pali się płytka drukowana i ecu nie ma połączenia pwm z płytką , a to informacja dla ecu żeby załączyć wentylator przed przegrzaniem jednostki, sama płytka pasuje od 5 bmw , jest taka sama w modelach ze skrzynką jak w roverkach.
Warager - Sro Wrz 29, 2010 14:09

Czekam aż przestanie padać :/ i biorę się za sprawdzanie!


Możliwe rozwiązanie problemu

tu

Dziś zwaliłem zderzak, kabel od czujnika temp. zewn. uszkodzony. Zaizolowałem, zaizolowałem też kable od klaksonu, bo były troche wyszargane. Czujnik zaczął pokazywać -30, ale wrócił do normy. Niestety wentylator ciągle kręci po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Wygląda na to, że to drukowana płytka przy wentylatorze, bo przewody do niej w idealnym stanie. Niestety nie wystarczyło mi sił, żeby się do niej dostać.

Po prostu odłączyłem jedną kostkę w lewym nadkolu wentylator oczywiście nie kręci (nie wiem z którym kablem brązowym lub czarnym).

Czy są jakieś przeciwskazania do odłączenia tych kostek?

Luk - Sob Lut 26, 2011 11:05

Witam
I ja podepnę się pod temat.
Mam podobny problem: wczoraj po przejechaniu dłuższego dystansu (80 km) z włączoną klimą na zmianę z nawiewem wyłączyłem silnik, wyciągnąłem kluczyk i wentylator nadal działał. Zostawiłem auto i po przyjściu z powrotem po godzinie (ok. -6 st.C) wentylator dalej pracował. Wskazówka temp. silnika przez cały czas jazdy pozostawała mniej więcej w 1/4. Wentylator unieruchomiło dopiero wykręcenie płaskiego bezpiecznika w pudełku bezpieczników silnika, ale już zdążył rozładować akumulator. Czy to też może jakieś zwarcie/ zamoknięcie? :roll:
Pozdrawiam

Warager - Pią Mar 25, 2011 08:43

Po odbiorze samochodu od mechanika - wymiana sprzęgła, wentylator przestał włączać się po przekręceniu kluczyka w stacyjce i działa poprawnie. Trzeba będzie sprawdzić kable...
PIEKARZ - Wto Kwi 05, 2011 12:30

Ja mam podobny problem tylko ze wentylator zalozylem od voyagera wentylator kreci sie caly czas .... podobno mam walniety komputer sterowania wentylatora ...tak powiedzial elektryk..... kreci sie juz tak rok zrobilem juz jakies 15 tys i czekam kiedy mi padnie;/;/;/
Warager - Sro Kwi 06, 2011 08:46

Nie wiem jakiego masz roverka, ale może po prostu go wyłącz wypinając bezpiecznik, bo musisz mieć masakryczne spalanie, a żeby przegrzać silnik 2,0 diesel bez wentylatora to trzeba na prawdę się postarać.
Skoro masz wentylator od voyagera, to płytke drukowaną też? Może to jakieś przebicie, albo czujnik klimy? Sprawdzone wszystko?

PIEKARZ - Pon Kwi 11, 2011 09:24

Niby sprawdzone ale ja z elektryki to tylko żarówkę potrawie wkręcić:D a jak mam jeździc po wszystkich elektrykach to juz lepiej nie kombinować tylko kupić nowy oryginalny od roverka dlatego czekam az mi padnie;/;/;/
gronel - Wto Maj 03, 2011 14:18

Witam. No i jestem spowrotem po roku czasu. Problem z wentylatorem powrócił. Jeżdzę 2 miesiące z wyjętym bezpiecznikiem, ale ostatnio chciałem zlikwidować usterkę i po całym dniu poddałem się :(

A więc tak:

test klimy
21 - czujnik nasłonecznienia, wyjście lewe
22 - czujnik nasłonecznienia, wyjście prawe

odczyt z komputera temperatury czujnika chłodziwa
- silnik nie pracuje - 000
- silnik pracuje - 045
Po odłączeniu kabla od czujnika wentylator nie wyłańcza się wcale, nawet po wyjęciu kluczyków ze stacyjki
Próbowaliśmy zmierzyć opór na czujniku temp. chłod. (trudne dojście) - brak odczytów
a powinny być:
napięcie zasilania: 5 V (odłączone złącze)
opór: 2 000 - 3 000 omów / 20 °C
opór: 200 - 300 omów / 90 °C

wiązka przewodów (załamanie w nadkolu, typowa usterka w R75) - ok
W złączce zasilającej wentylator na dwuch z trzech pinów jest prąd

Proszę o jakieś sugestie, może ktoś zna rozwiązanie tej zagadki

kantona - Sob Lis 26, 2011 19:19

kris-tofer napisał/a:
Jeśli na włączonym ECON wentylator się kręci i po wyjęciu przekaźnika w skrzynce pod maską nadal to samo, to może być ten czujnik temperatury silnika, lub przekaźniki w skrzynce ale przy samym wentylatorze, ale żeby się do nich dostać trzeba zwalać przód samochodu.
A lepiej się z miernikiem podpiąć pod kostkę za lewym nadkolem o których pisał apples i sprawdzić przez który kabel podawane jest napięcie, kabel czerwony załącza klima, są tam jeszcze masa i inny (nie pamiętam koloru, ale sprawdzę to i napiszę) załącza czujnik temp. silnika. Zależy jeszcze na jakim biegu kręci wentylator, jeśli na najszybszym to najprawdopodobniej cujnik temp. silnika, jak wolno to od klimy... Ty masz pewnie wersję wiatraka z rezystorem to tam chyba są dwie prędkości obrotowe wiatraka


[ Dodano: Sob Lis 26, 2011 18:29 ]
mam problem panowie zdjąłem koło odpiołem czujnik no i wentylator sie przestał krecic co mam dalej zrobic pomorze ktos robilem juz wszystko na tescie pokazało mi bład fc21
:sad:

[ Dodano: Sob Lis 26, 2011 19:19 ]
panowie czy ktos wie jaki krok dalej mam zrobic poodłaczeniu czujnikaz lewej strony nadkola wentylator dopiero przestal chodzic ale co dalej na tescie wykazało mi bład FC 21 PRAWDOPODOBNIE JEST TO CZUJNIK NASŁONECZNIENIA WYJSCIE LEWE ALE GDZIE ON SIE ZNAJDUJE POMOZE KTOS

apples - Sob Lis 26, 2011 19:49

kantona napisał/a:
GDZIE ON SIE ZNAJDUJE
Tu http://forum.roverki.eu/v...p=104229#104229
potus55 - Sob Gru 31, 2011 15:01

Cześć .Podepnę się pod temat ciągle kręcącego wentylatora chłodnicy w moim roverku 75 2.0 cdt . Mam taki problem że po przekręceniu kluczyka w poz 2 wentylator od razu zaczyna się kręcić.Wiem że były setki postów w tym temacie jednak nie znalazłem tam odpowiedzi na mój przypadek. Test klimy zrobiony wyskakują błędy fc 21i22 czyli czujnik nasłonecznienia, nie wiem czy to może mieć jakiś związek z włączaniem się wentylatora.Czujnik temp silnika sprawdzony jest ok.Wentylator i skrzyneczka przy nim sprawdzone i wszystko działa poprawnie z tym że zauważyłem że właśnie na jeden z przekażników jest podawany sygnał przez cienki przewód sterujący. Prześledziłem ten przewód i wychodzi on ze skrzynki z bezpiecznikami w komorze silnika i jest podpięty pod bezpiecznik F 4 15A i po wyjęciu jego wentylator przestaje się kręcić .W związku z tym mam pytanie co podaje napięcie na ten bezpiecznik i dlaczego Proszę o jakieś sugestie. Z góry dziękuje.
motoitalia - Nie Sty 01, 2012 22:15

wydaje mi się że napiecie podaje czujnik temperatuy a powinien być bezpiecznik 5A
potus55 - Nie Sty 01, 2012 22:43

Czujnik temperatury silnika jest na pewno sprawny gdyż z niego idzie także informacja na pulpit i tam wskazania są ok a bezpiecznik F4 oryginalnie ma być 15 A Przypuszczam ze napięcie podaje ECU przez ten bezpiecznik F4 ale dlaczego, czyżby mógł mieć na to wpływ ten czujnik nasłonecznienia ?Jeśli nie to co mam dalej sprawdzić ? Dziękuję za jakiekolwiek podpowiedzi.
haszczyc - Nie Sty 01, 2012 23:02

potus55, test klimy robiłeś w w dzień? błąd mógł wyskoczyć jeśli było ciemno bądź w garażu robiłeś..
potus55 - Nie Sty 01, 2012 23:42

Test klimy robiłem faktycznie w garażu ale że nie mam możliwości wyjechania z tego garażu gdyż mam rozebrany cały przód samochodu gdyż sprawdzałem tę skrzyneczkę prze wentylatorze i dlatego ważną informacją jest teraz dla mnie czy jeśli by ten błąd wyskakiwał przy świetle dziennym to czy mogło by mieć to wpływ na włączanie się tego wentylatora.

[ Dodano: Nie Sty 01, 2012 23:39 ]
Przekażnik R4 też sprawdzałem działa poprawnie .Jeśli walnięty byłby czujnik to na desce też by żle pokazywało. Czy może żle myślę ?

[ Dodano: Nie Sty 01, 2012 23:42 ]
Przekażnik R4 też sprawdzałem działa poprawnie .Jeśli walnięty byłby czujnik to na desce też by żle pokazywało. Czy może żle myślę ?

haszczyc - Pon Sty 02, 2012 00:08

potus55, spróbuj po za garażem zrobić test klimy, ten błąd zawsze ci wyskoczy jak będziesz w garażu robić test... po za garażem nie powinno być błędów, może masz coś nie tak z chłodzeniem? brakuje oleju w klimatyzacji? sprawdzałeś serwisowałeś klimatyzacje ? jak włączysz tryb ECON na panelu wentylator też działa ? pamiętaj że wentylator będzie ciągle działać jak masz włączoną klimatyzację bądź nadmuch na przednią szybę chodzi o ten nadmuch do odparowywania szyby przedniej
potus55 - Pon Sty 02, 2012 00:20

Panel klimy całkowicie wyłączony- wentylator się kręci .Klima na ECON -wentylator się kręci .Rano spróbuje zrobić test klimy na zewnątrz .
tomaj1989 - Czw Sty 05, 2012 00:44

Mam pytanie czy r75 2000r 1.8 benzyna klima tronik ma wentylator dwu biegowy (3 przewody wychodzące z silnika wentylatora), czy trzy biegowy (4 kable wychodzące z silnika wentylatora)
warlock - Pon Sty 16, 2012 21:05

Na starcie chcialbym podziękować - odwalacie kawał dobrej roboty!
Objawy tak jak w pierwszych postach
-Econ ON/oFF wentylator sie kreci
-Silnik nie wystartowal (pozycja kluczyka II) wentylator sie kreci
-Kreci sie full power, slychac wewnatrz na wylaczonym silniku, na wlaczanym jest zagluszany.

1.

7.0"_ _ _ 000
7.1" _ _ _ -060 - waha sie do 65(bardzo szybko zmienia wartości (0.2-0.5s)

diagnostyka klimy
błędy:
FC 21
FC 22
wieczorem

rano 00

2.
bezpiecznik FUSE 4 (15A) - spalony, wymienilem nie pomoglo
RELAY 4 - niestety wygiął mi się śrubokręt i nie byłem wstanie sprawdzić

3.

F33 - 5A - Cały i zdrowy

4. Moj mechanik rozbieral ponoc wentylator i szczotki sa cale.

-----------
7.1 wygląda zadziwiająco wysoko i napewno leci na pierwszy odstrzał.
Co ciekawe podczas jazdy pokazuje mi poprawną temperaturę zewnętrzną(termometr obok przebiegu na lcd)
Druga sprawa 60-65 w farenhajcie to 18~ w oC (jezeli byla by to bledna jednostka to i tak cos jest nie tak z czujnikiem)

Czy wskazanie jest OK ?
Jakieś sugestie czemu mógł się spalić FUSE4? (wymieniłem go testowo na 10A i się nie pali)
Dzięki wielkie !! !

potus55 - Czw Sty 19, 2012 11:04

Miałem podobnie że wentylator się kręcił cały czas pomimo zimnego silnika i wyłączonego panelu klimy na off . Moim zdaniem czujnik temp zewnętrznej nie ma większego znaczenia do załączania się wentylatora (chyba że się mylę) U mnie było tak :Silnik zimny pozycja kluczyka 2 -wentylator się kręci.Klima na econ,kluczyk pozycja 2- wentylator się kręci. Panel klimy całkowicie wyłączony (off),kluczyk w pozycji 2 -wentylator się kręci.Wyjęty bezpiecznik F4-15A -wentylator się NIE kręci! Rozkręciłem przód samochodu i dostałem się do tej skrzyneczki (modułu) sterowania wentylatorem posprawdzałem przekażniki które się tam znajdują i odpowiadają za poszczególne biegi wentylatora i były ok nie sklejone ale styki cały czas zwarte na jednym z nich i okazało się że niesprawna była ta właśnie płytka z elektroniką do której włączone są właśnie owe przekazniki.Niesprawność tej płytki polegała na tym że podawała cały czas napięcie na sterowanie przekażnika który na wskutek tego był zwarty i załączał wentylator.Wymieniłem tę płytkę i wentylator zachowuje sie normalnie tzn załącza się tylko wtedy kiedy powinien .
bear007 - Pon Paź 28, 2013 12:44

Witajcie,

czy diagnostyka komputerem nie powinna wykazać jakiegokolwiek uszkodzenia czujnika, spalonego bezpiecznika, braku zamkniętego obwodu, uszkodonego modułu wentylatora itd?????

Bardzo mnie to ciekawi- po przeczytaniu całego wątku nikt nie wspomina o skanie kompem.

mimo66 - Sro Paź 30, 2013 07:56

Kiedyś zadałem podobne pytanie i okazało się że wciskam "auto" i to była przyczyna ciągłej pracy wentylatora :mrgreen:
bear007 - Sro Paź 30, 2013 19:13

ameryki nie odkryłeś...btw i tak nie powinien na AUTO kręcić się cały czas tylko z przerwami.
gronel - Sro Gru 04, 2013 04:18

Witam. U mnie problem rozwiązany. Do końca nie jestem pewny co było, ale już problem nie występuje. Przeniosłem cały moduł z wentylatora do komory silnika, przewody przedłużyłem i bardzo dobrze zaizolowałem aby wilgość się tam nie dostała. W trakcie tego zabiegu znalazłem przetarty przewód masowy od klaksona. Mój wniosek jest taki. Wilgość robiła mi zwarcie w wiązce przewodów od modułu lub przetarty kabelek masowy klaksonu dawał lewy sygnał na moduł, bo jak wiemy nasz wentylator biegi sterowane ma masą. Pozdrawiam