Zobacz temat - [R416 1,6Si] co to jest - potrzebna nazwa (foto)
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R416 1,6Si] co to jest - potrzebna nazwa (foto)

dawidd - Nie Maj 30, 2010 21:52
Temat postu: [R416 1,6Si] co to jest - potrzebna nazwa (foto)
Witam
Co to dolanie jest co zaznaczyłem na zdjęciu? Jakiś sworzeń ?Trzyma on drążek zmiany biegów- i jest jakieś 10cm od prawego wewnętrznego przeguba. U mnie rozchodzi sie tak jak widać na fotkach - czy tak powinno byc? Jeśli nie to o co pytać w sklepie jak się ta cześć nazywa?

bizon - Nie Maj 30, 2010 22:14

Tuleja dźwigni zmiany biegow

[ Dodano: Nie Maj 30, 2010 22:14 ]
dawidd napisał/a:
czy tak powinno byc?

Nie powinno ale jest to czesta przypadlosc

dawidd - Nie Maj 30, 2010 22:48

szukam i nigdzie nie mogę znaleźć tej cześć zeby dokupić - a może da sie to jakoś naprawić? Kiedyś widziałem jakiś opis na forum podobnego problemu tyle ze do 75
bizon - Nie Maj 30, 2010 22:52

Źródło: artykuł znaleziony kiedys na roverki.pl

Przyczyny powyższych objawów są dwie. Za hałas jest odpowiedzialny luz na śrubie bezpośrednio pod drążkiem zmiany biegów. Natomiast zbyt duży ruch dźwigni zmiany biegów jest spowodowany wyrobieniem się przegubu krzyżakowego przy skrzyni biegów.
Rozwiązanie pierwszego problemu polega na usunięciu luzu pomiędzy śrubą a tuleją i otworem. Ja znam dwa rozwiązania tego problemu. Jedno polega na wyjęciu śruby, nawinięciu na nią taśmy izolacyjnej lub nałożeniu koszulki termokurczliwej (w zależności od wielkości luzu) i złożeniu wszystkiego z powrotem. Powyższe rozwiązanie sam zastosowałem ponad rok temu i do tej pory jest skuteczne.

Drugie rozwiązanie to zaspawanie otworów w drążku prowadzącym do skrzyni, zeszlifowanie nadmiaru materiału i wywiercenie nowych otworów o średnicy odpowiadającej średnicy zewnętrznej śruby. Niestety nie usuwa to luzu pomiędzy śrubą a tuleją dźwigni zmiany biegów i tam trzeba stosować inne rozwiązanie (np. wcześniej opisaną taśmę izolacyjną). Problematyczne może też być wywiercenie dokładnych otworów o odpowiedniej średnicy. Czasami zwykłe wiertło może do tego nie wystarczyć i pomimo wysiłków poprawa nie nastąpi. Kwestię wyboru metody likwidacji luzu pozostawiam czytelnikom, po przeanalizowaniu własnych zdolności i możliwości technicznych;) Bardzo ważne jest, aby nie dokręcać na siłę tej śruby, gdyż niemożliwa stanie się zmiana biegów. Mają zostać usunięte luzy, ale ma pozostać możliwość obracanie się tulei dźwigni zmiany biegów w stosunku do drążka przekazującego ruch w stronę skrzyni biegów.
W drugim przypadku, podobnie jak w pierwszym, rozwiązanie polega na usunięciu luzu na krzyżaku przy skrzyni biegów. Aby to wykonać trzeba zdemontować cały drążek przekazujący ruch. Potrzebny jest do tego klucz 13, młotek i trzpień do wybicia bolca.

Kluczem odkręcamy śrubę przy dźwigni zmiany biegów, a młotkiem i trzpieniem wybijamy bolec, po uprzednim zdjęciu zabezpieczenia. Krzyżak jest „nierozbieralny”, więc aby go rozebrać trzeba użyć np. szlifierki kątowej lub pilnika (dla wytrwałych) i zeszlifować łby nitów, a następnie wybić pozostałe części nitów.

Należy uważać aby nie pomylić elementów składowych części pionowej i poziomej krzyżaka, gdyż są one różne. Kolejnym etapem jest skasowanie luzów w krzyżaku. Najłatwiej jest to wykonać korzystając z koszulki termokurczliwej lub taśmy izolacyjnej, w zależności od wielkości luzu. Sprawdza się metoda prób i błędów. Po dopasowaniu elementów składamy wszystko w odwrotnej kolejności, zastępując nity śrubami i samokontrującymi nakrętkami. Krzyżak może być ciaśniej spasowany niż tuleja przy dźwigni zmiany biegów, ale nie może być skręcony na sztywno. Na koniec zakładamy wszystko do samochodu, wbijamy bolec, zakładamy zabezpieczenie i dokręcamy śrubę przy dźwigni zmiany biegów, pamiętając aby nie przesadzać z dokręceniem.