Zobacz temat - [R827] Klimatyzacja R827
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 800 - [R827] Klimatyzacja R827

soprano - Czw Lip 15, 2010 20:13
Temat postu: [R827] Klimatyzacja R827
Witam serdecznie.

Nie znam sie zupelnie na klimatyzacjach, polećcie mi dobry-tani serwis który dobrze zna albo robił klime w Roverze 827 coupe. Bylem w jednym powiedzieli mi ze padnieta jest sprezarka, wcześniej naczytałem się sporo postów na forum na temat klimy w tym modelu. Szukam kogos kto fachowo mi to "ogranie" najlepiej żeby miał już styczność z klimą w tym aucie. Facet w serwisie postraszył że sprężarka + robota w sumie 2000zł, cos chyba drogo.....

Ps. Odnosnie serwisu który mnie skasowal na 50zł za sprawdzenie, facet powiedział ze jest cisnienie w układzie, tzn jest czynnik, wziął miernik, cos tam pomierzył spiął jakis kabel od aku do sprezarki, silnik wlaczony, klimatronik niby też, sprężarka nie startuje.

A serwis lub osoba prywatna, najchętniej z Warszawy bądz okolic.

Dzięki i pozdrawiam!

Tomek1212 - Czw Lip 15, 2010 22:43

Powiem ci, że może być kłopot ze znalezieniem kogo kto dobrze ogarnia temat klimy w tym modelu. Jednak generalnie z tego co napisałeś wynika, ze rzeczywiście padnięta jest sprężarka a dokładnie to sprzęgło elektromagnetyczne sprężarki.
soprano - Pią Lip 16, 2010 05:33

dzieki za odp, jakies koszta ? warto kupic na allegro sprezarke? http://allegro.pl/item109...imatyzacji.html ?? ?
Tomek1212 - Pią Lip 16, 2010 09:55

Najpierw sprawdź czy to aby na pewno jest wina sprężarki, żeby nie kupować niepotrzebnie. Jeżeli rzeczywiście okaże sie, że uszkodzona jest sprężarka to jeżeli chcesz mogę ci sprzedać takową bo posiadam na stanie z rozbiórki R827. Jest sprawna i mogę ci na nią udzielić gwarancji.
pozdr.

[ Dodano: Pią Lip 16, 2010 10:55 ]
Aha, koszt wymiany sprężarki w jakimś serwisie powinien zamknąć sie w kwocie 300-400zł razem z nabiciem, nie wiem jakie tam ceny macie w Warszawie ale ja bym gdzieś tyle za taką robotę policzył. Przy okazji warto wymienić pasek klinowy do napędu kompresora. Koszt nowego paska około 40zł.

soprano - Pią Lip 16, 2010 10:26

Sprawdzić w sensie "-" mase na żółty kabel? Nie znam zupelnie na elektryce mechanice. Może jednak zaufam panom z serwisu ze to jednak sprezarka, powiedz mi tylko ile liczysz za spreżarke i czy jest napewno do tego modelu, bo z tego co widzialem to bywaly rozne typy w zaleznosci o wersji silnikowej.

[ Dodano: Pią Lip 16, 2010 11:26 ]
a w wawie nabicie i odgrzbienie to koszt 250zł minimum a za instalacje ustrojstwa krzykneli 500zł " bo jest tam troche do roboty" Nie chce sie splukiwac bo wydalem 3000zl na auto wiec bez sensu zeby 2 tyle kosztowala mnie klima.

Tomek1212 - Pią Lip 16, 2010 20:57

Aby sprawdzić sprężarkę wystarczy tylko podać plus (nawet prosto z akumulatora) na przewód idący prosto od kompresora do góry. Jest cały jeden, więc raczej trudno się pomylić. Jeżeli będzie słychać charakterystyczne tyknięcie, tzn że sprzęgło kompresora działa. Jeżeli ten sam manewr wykonasz na zapalonym silniku to klima powinna zacząć chłodzić, a gruby wąż aluminiowy od klimy (ten co idzie wzdłuż alternatora, pompy wspomagania aż do ściany grodziowej) powinien zrobić się zimny.

Koszt nabicia klimy w całym kraju w ostatnim czasie mocno poszedł do góry ze względu na około 150% podwyżki cen gazu r134a.
Mój kompresor pochodzi z silnika o pojemności 2,7 i jest przystosowany do pracy z nowym czynnikiem chłodniczym r134a. Jeżeli twój rover jest wyprodukowany po 94r to będzie pasować na 100%. Cenię go na 200zł.

soprano - Sob Lip 17, 2010 14:21

Tomek1212 napisał/a:
Aby sprawdzić sprężarkę wystarczy tylko podać plus (nawet prosto z akumulatora) na przewód idący prosto od kompresora do góry. Jest cały jeden, więc raczej trudno się pomylić. Jeżeli będzie słychać charakterystyczne tyknięcie, tzn że sprzęgło kompresora działa. Jeżeli ten sam manewr wykonasz na zapalonym silniku to klima powinna zacząć chłodzić, a gruby wąż aluminiowy od klimy (ten co idzie wzdłuż alternatora, pompy wspomagania aż do ściany grodziowej) powinien zrobić się zimny.

Koszt nabicia klimy w całym kraju w ostatnim czasie mocno poszedł do góry ze względu na około 150% podwyżki cen gazu r134a.
Mój kompresor pochodzi z silnika o pojemności 2,7 i jest przystosowany do pracy z nowym czynnikiem chłodniczym r134a. Jeżeli twój rover jest wyprodukowany po 94r to będzie pasować na 100%. Cenię go na 200zł.


dzieki za podpowiedz :) jutro jak znajde troche czasu to cos pokombinuje, ale wstepnie zarezerwuj tą sprężarkę :)

[ Dodano: Sob Lip 17, 2010 15:21 ]
dla pewnosci dzisiaj chcialem poogladac te skrzynki ktore sterują klime, ale po lewej stronie ich........nie ma. Nie ma tez jakichs zwisajacych kabli swiadczacych o ich istnieniu tej puszki ze sterownikami. Czy mozliwe ze sa one pod reflektorem, tzn tak ze musze wykrecic reflektor?

Jedyne co znalazlem to taki prostopadloscian z napisem "ECU air condition" a obok pusty slot koloru bialego.


Dodatkowo jak przekrecam kluczyk w stacyjce to od ostatniego czasu same wlaczają mi się wiatraki, po wyjeciu kluczyka wyłączają się.

Tomek1212 - Sob Lip 17, 2010 14:49

Jeżeli włączają ci sie wiatraki to musisz miec ten sterownik który znajduje się z lewej strony (patrząc od przodu) czyli generalnie po stronie pasażera za halogenem nieco wyżej.
Jednak z tego co widzę ty masz rocznik 96, a pamiętam coś że właśnie w późniejszych latach gdzieś przenieśli te skrzynkę bo tam za halogenem woda ją zalewała. Poszukaj gdzieś pod maską, tak to powinno wyglądać:
http://allegro.pl/item115...er_400_800.html

Co do reszty elementów co podałeś to wszystko się zgadza, przynajmniej w tych roverach 827 co widziałem było tak samo.

Sprawdzałeś kompresor na krótko czy pompuje ?

soprano - Sob Lip 17, 2010 15:07

nie sprawdzałem taki żar się z nieba leje, a mam malo miesca w garazu, wiem mniej wiecej jak to wygląda, jezeli jest kolo halogenów to da się go "wymacać" od spodu? czyli jak wiatraki mi chodzą i podnoszą sie obroty na zapalonym silniku to ta skrzyneczka jest w porządku? czy odpowiada za cos jeszcze?
Tomek1212 - Sob Lip 17, 2010 15:47

Ten moduł jest odpowiedzialny za pracę wentylatorów (wolnego i szybkiego biegu) oraz załączanie kompresora klimatyzacji.
soprano - Sob Lip 17, 2010 15:51

Wstrzymam się do wypłaty z zakupem kompresora od Ciebie, muszę sprawdzić sam kompresor jak mówiłeś.

A mam jeszcze takie hipotetycze pytanie... czy można napełnić układ czynnikiem, mając niesprawny kompresor?

Tomek1212 - Sob Lip 17, 2010 16:11

Jak najbardziej można o ile tylko nie ma jakiejś nieszczelności.
soprano - Sob Lip 17, 2010 20:27

VICTORIA! Ci idioci od klimatyzacji g sieznają :) brakuje + na kompresorze bo kompresor cyka i chłodzi podłączony na krótko, poprostu poezja :) jestem szcześliwy :)) nie moge zlokalizowac tej puszki ale postanowiłem że zrobie na krótko swoją instalacje wraz z bezpiecznikiem i przełącznikiem. W koncu "puszka" odpowiedzialna za ponoszenie obrotów działa ja powinna. Przeciagne przewod do kabiny i na razie tak bede jezdzil, a wiadomo prowizorki trzymaja sie najdłużej :)
Tomek1212 - Sob Lip 17, 2010 20:41

To jest głupi pomysł bo w ten sposób szybko zamordujesz klimę. Musi być jakiś sterownik działający na podstawie czujnika ciśnienia. Aha, no i aby klima działała efektywnie w upały muszą pracować oba wiatraki na szybkim biegu.
soprano - Sob Lip 17, 2010 20:55

tzn zamorduje ją z powodu tego że kompresor będzie pracował non-stop? Powiem że oba wiatraki działają, tzn włącza się co jakiś czas drugi wiatrak, a później jak się schłodzi to sam się wyłącza i tak w kółko. Oczywiście mam na uwadze podniesiony stan temperatury w razie jak auto stałoby w korku i cały czas kontroluje, w razie co wyłączam wtedy swoim guziczkiem kompresor. Co Ty a to?
Tomek1212 - Sob Lip 17, 2010 21:32

W układzie klimatyzacji zamontowany jest czujnik niskiego i wysokiego ciśnienia (najczęściej są zintegrowane w jedną całość). Ten pierwszy przeciwdziała załączeniu klimy gdy poziom czynnika jest za niski. Poziom to raczej złe słowo, bo czujnik nie jest w stanie wykryć ile jest gazu, natomiast mierzy on ciśnienie. Wiadomo, że jak nie ma ciśnienia to i gazu też, więc w takiej sytuacji odłącza klimę.
Natomiast czujnik wysokiego ciśnienia jest znacznie ważniejszy. Ma on za zadanie wyłaczyć klimę gdy ciśnienie w układzie wzrośnie powyżej danej wartości. Ciśnienie w układzie jest zależne głównie od temperatury skraplacza oraz stopnia otwarcia zaworka z termoparą znajdującego się przy parowniku.
Wg mnie powinieneś zrobić prosty patent odłączający kompresor podczas gdy ciśnienie w układzie jest za duże. No i ten dodatkowy włącznik w kabinie też jest zbędny.

soprano - Sob Lip 17, 2010 21:34

jakies sugestie jak to zrobić? tzn po czym poznac ze cisnienie jest wysokie?
Vesper416 - Sob Lip 17, 2010 21:34

Ja pie..... ale kombinujecie to nie lepiej podjechać do elektryka żeby zobaczył co się schrzaniło i zrobił to tak jak należy? Nie rozumiem po co tak kombinować i zepsuć sobie klime? Sam kolega pisał jakie ceny wołają za naprawę...
Tomek1212 - Sob Lip 17, 2010 21:35

Wg moich obliczeń oba wiatraki powinny włączać się na full obroty podczas włączonej klimy.

[ Dodano: Sob Lip 17, 2010 22:35 ]
Vesper416, stawiam ci piwo jak znajdziesz elektryka który ogarnia temat klimy w tym modelu. Tam układ jest jakieś 36razy bardziej skomplikowany niż np w modelu R200.

soprano - Sob Lip 17, 2010 21:37

Vesper416 napisał/a:
Ja pie..... ale kombinujecie to nie lepiej podjechać do elektryka żeby zobaczył co się schrzaniło i zrobił to tak jak należy? Nie rozumiem po co tak kombinować i zepsuć sobie klime? Sam kolega pisał jakie ceny wołają za naprawę...


po to kombinować żeby nie dac sie naciąć idiotom, którzy rzekomo mówią, że kompresor nie działa, a pewnie wygladalo by to tak.... ja bym zaplacil 2 koła wymienili by kompresor i pozniej powiedzieli ze "to cos innego". Masz cos zrobic zrob to sam.....

Vesper416 - Sob Lip 17, 2010 21:39

ale co on ma ogarnąć temat klimy? Elektryk tylko sprawdzi przekaźniki sprawdzi czy przewody nie mają przerwań i tyle. Klima jest klimą i w każdym samochodzie działa na tej samej zasadzie zresztą o której napisałeś wyżej.

Plus nie dochodzi na kompresor, to trzeba sprawdzić dlaczego go nie ma. Przetarty kabel może tylko. Może przekaźnik walnięty...

soprano - Sob Lip 17, 2010 21:42

Tomek1212 napisał/a:
Wg moich obliczeń oba wiatraki powinny włączać się na full obroty podczas włączonej klimy.

[ Dodano: Sob Lip 17, 2010 22:35 ]
Vesper416, stawiam ci piwo jak znajdziesz elektryka który ogarnia temat klimy w tym modelu. Tam układ jest jakieś 36razy bardziej skomplikowany niż np w modelu R200.



wracając do tematu po czym poznac wysoki stan cisnienia układu? jak to zrobic zeby wiedziec kiedy odlaczyc sprezarkę? a co do mozliwosci "zatarcia sprężarki" to zamierzam się zdyscyplinować i co roku jezdzic na wymianę czynnika.

[ Dodano: Sob Lip 17, 2010 22:42 ]
Vesper416 napisał/a:
ale co on ma ogarnąć temat klimy? Elektryk tylko sprawdzi przekaźniki sprawdzi czy przewody nie mają przerwań i tyle. Klima jest klimą i w każdym samochodzie działa na tej samej zasadzie zresztą o której napisałeś wyżej.

Plus nie dochodzi na kompresor, to trzeba sprawdzić dlaczego go nie ma. Przetarty kabel może tylko. Może przekaźnik walnięty...


tez stawiam piwo jak znajdziesz moja puszkę z przekaźnikami, po poporawiac luty nie to problem, juz to robilem z główną skrzynką bezpieczników pod kierownicą, bo wszystko działało jak chciało.

Vesper416 - Sob Lip 17, 2010 21:46

ale ja ni episałem o żadnym zakładzie klimy tylko o zwykłym elektryku ;/ i jakie wielkie koszta za sprawdzeni instalacji??? ewentualnej naprawie kabla czy przekaźnika a zawsze masz zrobione jak sie należy. Wiadomo Twój samochód i zrobisz jak uważasz ale według mnie to bez sensu bo domowym sposobem nie zrobisz żadnego sterownika który przy wysokim ciśnieniu odłączy sprężarkę.
soprano - Sob Lip 17, 2010 21:50

Vesper416 napisał/a:
ale ja ni episałem o żadnym zakładzie klimy tylko o zwykłym elektryku ;/ i jakie wielkie koszta za sprawdzeni instalacji??? ewentualnej naprawie kabla czy przekaźnika a zawsze masz zrobione jak sie należy. Wiadomo Twój samochód i zrobisz jak uważasz ale według mnie to bez sensu bo domowym sposobem nie zrobisz żadnego sterownika który przy wysokim ciśnieniu odłączy sprężarkę.


fakt klima klimą, ale jakbyś poczytał ile badziewia tym steruje, osobne kostki od podnoszenia obrotów, osobne od kompresora, a wszystko ukryte nie wiadomo gdzie!

[ Dodano: Sob Lip 17, 2010 22:50 ]
Vesper416 napisał/a:
ale ja ni episałem o żadnym zakładzie klimy tylko o zwykłym elektryku ;/ i jakie wielkie koszta za sprawdzeni instalacji??? ewentualnej naprawie kabla czy przekaźnika a zawsze masz zrobione jak sie należy. Wiadomo Twój samochód i zrobisz jak uważasz ale według mnie to bez sensu bo domowym sposobem nie zrobisz żadnego sterownika który przy wysokim ciśnieniu odłączy sprężarkę.



poza tym nie interesuje mnie przekaznik tylko jakie sa objawy wysokiego cisnienia w ukladzie.

Tomek1212 - Sob Lip 17, 2010 21:58

Vesper416, ale rover 827 to bardziej japoński niż angielski pojazd. Japończycy nie potrafili wymyślić jednego prostego modułu sterującego z funkcją diagnostyki i jednego modułu wykonawczego jak to robili np Niemcy. Tutaj znajdziesz kilka a nawet kilkanaście mniejszych dziwnych sterowniczków z czego jak odepniesz połowę to klima i tak będzie działac tak samo. To są właśnie japońskie patenty. Nawet dobry elektryk nie znający tego modelu nie będzie potrafił naprawić ani dokładnie zdiagnozować klimy w tym aucie. Tu nawet sterownik skrzyni automatycznej ma duży wpływ na pracę klimy.
soprano, W dość prosty sposób można zrobić układ opierający się na dwóch przekaźnikach który będzie załączał klimę po włączeniu przycisku "econ" na panelu klimatronik, a wyłączał gdy ciśnienie w układzie jest za wysokie do czasu gdy spadnie do normy.

soprano - Sob Lip 17, 2010 22:01

Tomek1212 napisał/a:
Vesper416, ale rover 827 to bardziej japoński niż angielski pojazd. Japończycy nie potrafili wymyślić jednego prostego modułu sterującego z funkcją diagnostyki i jednego modułu wykonawczego jak to robili np Niemcy. Tutaj znajdziesz kilka a nawet kilkanaście mniejszych dziwnych sterowniczków z czego jak odepniesz połowę to klima i tak będzie działac tak samo. To są właśnie japońskie patenty. Nawet dobry elektryk nie znający tego modelu nie będzie potrafił naprawić ani dokładnie zdiagnozować klimy w tym aucie. Tu nawet sterownik skrzyni automatycznej ma duży wpływ na pracę klimy.
soprano, W dość prosty sposób można zrobić układ opierający się na dwóch przekaźnikach który będzie załączał klimę po włączeniu przycisku "econ" na panelu klimatronik, a wyłączał gdy ciśnienie w układzie jest za wysokie do czasu gdy spadnie do normy.



Nie za bardzo rozumiem :( Pomijając to, czy jest mozliwosc w jakis sposob "wyczucia" wysokiego cisnienia w ukladzie? np. po wskazniku temperatury? ewentualnie "węch, słuch, 6 zmysł? :)

Tomek1212 - Sob Lip 17, 2010 22:04

Raczej nie bardzo. Od tego jest czujnik.
soprano - Sob Lip 17, 2010 22:50

Tomek1212 napisał/a:
Raczej nie bardzo. Od tego jest czujnik.


skoro nie ma innego sposobu to.... jak to zrobić jak opisałeś to wyżej? Pisałeś wcześniej o zaworkach i skraplaczach, to może poprostu nie wiem co 10 minut wyłączać sprężarke manualnie żeby odpoczeła? Nie jestem uzdolniony "elektronicznie".... :(

[ Dodano: Sob Lip 17, 2010 23:50 ]
i jeszcze takie pytanko, czy w 827 istnieje cos takiego jak "zawór bezpieczeństwa" w razie przekroczenia krytycznego cisnienia poprostu gaz uleci w powietrze przez ten zawór?

Tomek1212 - Sob Lip 17, 2010 23:31

Nie ma żadnego zaworu bezpieczeństwa. Jak ciśnienie wzrośnie do zbyt wysokiego poziomo to po prostu coś sie rozdupcy i ucieknie czynnik.

Wyłączanie spręzarki na 10minut mija się z celem. Gdy ciśnienie wzrośnie do zbyt wysokiego poziomu wystarcza wyłączenie kompresora na kilka sekund.

Co do wspomnianego przekaźnika. Potrzebny będzie przekaźnik co najmniej 4stykowy 12V/30A. Jeden przewód zasilania przekaźnika podpinasz pod przewód zółto-niebieski od czujnika ciśnienia (4pinowy), natomiast drugi podpinasz pod ten duży szary przekaźnik pod przewód koloru różowo-szarego. Wtedy na styki załączające przekaźnika możesz poprowadzić plusa od aku do kompresora. O ile mnie pamięc nie myli to klima powinna wtedy się włączyć z przycisku w kabinie i wyłączyć przy zbyt wysokim ciśnieniu.

soprano - Nie Lip 18, 2010 09:30

Tomek1212 napisał/a:
Nie ma żadnego zaworu bezpieczeństwa. Jak ciśnienie wzrośnie do zbyt wysokiego poziomo to po prostu coś sie rozdupcy i ucieknie czynnik.

Wyłączanie spręzarki na 10minut mija się z celem. Gdy ciśnienie wzrośnie do zbyt wysokiego poziomu wystarcza wyłączenie kompresora na kilka sekund.

Co do wspomnianego przekaźnika. Potrzebny będzie przekaźnik co najmniej 4stykowy 12V/30A. Jeden przewód zasilania przekaźnika podpinasz pod przewód zółto-niebieski od czujnika ciśnienia (4pinowy), natomiast drugi podpinasz pod ten duży szary przekaźnik pod przewód koloru różowo-szarego. Wtedy na styki załączające przekaźnika możesz poprowadzić plusa od aku do kompresora. O ile mnie pamięc nie myli to klima powinna wtedy się włączyć z przycisku w kabinie i wyłączyć przy zbyt wysokim ciśnieniu.


a w którym miejscu jest czujnik? a czy byłoby to dla Ciebie problemem jakbyś "machnął" mi taki schemacik łopatologiczny w paintcie z tym przekaznikiem? dziekuje za wszystko bardzo mi pomogłeś

[ Dodano: Nie Lip 18, 2010 10:30 ]
i ten duzy szary przekaznik to chodzi o ten prostokącik? z napisaem "air condition ECU" ?

Tomek1212 - Nie Lip 18, 2010 09:52

Tak, chodzi o ten prostokącik z napisem "air condition ECU". Czujnik ciśnienia jest na aluminiowym wężu od klimy w okolicach zbiornika płynu do wspomagania i gruszki do tempomatu (jeżeli go posiadasz).
Wieczorem postaram sie pomyśleć cos z tym schematem, bo nie pamiętam dokładnie kolorów kabli.

soprano - Nie Lip 18, 2010 09:54

Tomek1212 napisał/a:
Tak, chodzi o ten prostokącik z napisem "air condition ECU". Czujnik ciśnienia jest na aluminiowym wężu od klimy w okolicach zbiornika płynu do wspomagania i gruszki do tempomatu (jeżeli go posiadasz).
Wieczorem postaram sie pomyśleć cos z tym schematem, bo nie pamiętam dokładnie kolorów kabli.

ok dzieki, powiedz mi jeszcze taka rzecz, jakbym odnalazl skrzynke z przekaznikami i przelutowal je na 12v30A to juz nie musialbym bawic sie w takie obejscia?