Zobacz temat - [R75] Wentylator - nie działa
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator - nie działa

BartoszT. - Wto Lip 19, 2011 21:26
Temat postu: [R75] Wentylator - nie działa
Niestety nie znalazłem odpowiedzi na mój problem z wiatrakiem na forum :cry: dlatego go rozpisze. Auto rozkręciłem już drugi raz i stoi u mechanika był też przy nim elektryk problemu nie znalazł. Nie włącza się wentylator po uruchomieniu klimatyzacji ustawieniu na LO a także po włączeniu nadmuchu na szybę. Sprawdzaliśmy czy wentylator kręci na krótko i działa na każdym biegu a jest to wersja 3 biegowa. Elektryk sprawdzał czy prąd dochodzi do tej czarnej puszki koło wiatraka i dochodzi na każdym styku :/ co więcej przeprowadziłem test kilimy wykazało tylko błędy czujników światła ponieważ auto stoi w garażu. Zrobiłem też test komputera pokładowego i wylazło 3 błędy C7C169,8C8400,908400 niestety nie wiem co oznaczają :nook: . Temperatura zewnętrzną pokazuje -30 ale to dlatego że czujnik jest odłączony. Bezpieczniki też sprawne. Dosłownie nie mam już pomysłu co może być za problem :bezradny: elektryk coś ściemniał że trzeba by coś zmienić przez komputer ale on się zna tak jak i ja :razz: nie widziałem na forum w problemach z wiatrakiem żadnego grzebania w komputerze. Pomóżcie proszę bo już nie mam pomysłu co mógłbym zrobić i co może być jeszcze niesprawne :cry:
WojtekN - Wto Lip 19, 2011 22:22

Przecież sporo "możliwości" jest opisanych :wink:
Skoro napięcia dochodzą a wiatrak nie chodzi to winy bym szukał w silniczku. Szczotki/komutator?

BartoszT. - Wto Lip 19, 2011 22:29

Ale silnik chodzi gdy podłączy się go na krótko. Napisałem to już wyżej. Konkretnych pomysłów nadal brak.
21matys - Wto Lip 19, 2011 23:16

BartoszT. napisał/a:
Temperatura zewnętrzną pokazuje -30 ale to dlatego że czujnik jest odłączony.
i moze prze to wentylator sie nie załącza i komp fiksuje zamontuj ponownie czujnik i sprawdz
BartoszT. - Wto Lip 19, 2011 23:24

Czytałem że nie ma to wpływu. Gdy włącza się klimę ustawia na LO i nadmuch na szybę to wiatrak musi się kręcić.
MaReK - Wto Lip 19, 2011 23:34

Cytat:
Czytałem że nie ma to wpływu. Gdy włącza się klimę ustawia na LO i nadmuch na szybę to wiatrak musi się kręcić.

Tak powinno być. Może jednak coś nie tak do końca z modułem.
Masz niedaleko do PHJOWI podjedź do niego i niech Ci zdiagnozuje.

Pozdrawiam,

BartoszT. - Wto Lip 19, 2011 23:50

Mam do niego prawie 250km :roll: sprawdzałem już wcześniej bo widziałem jego posty. Ale kawałek jest. Może znajdziemy jakiś powód i damy rade to naprawić i obejdzie się bez wycieczek. Dalej czekam na propozycje i sugestie. Będę wdzięczny za każdą pomoc :smile:
MaReK - Wto Lip 19, 2011 23:57

No 250km to sporo, faktycznie.

Nie bardzo wiem, co wyście tam sprawdzali i jak ;)

Ale jak masz rozebrane auto i włączysz klimę (nawiew na szybę) to sprawdź czy napięcie pojawia się przed puszką i za puszką, a potem czy jest na wentylatorze.
Dla pewności podpiąłbym ten czujnik temp., żeby wykluczyć wszystkie podejrzenia.

Ja u siebie mam wrażenie (po zmianie silnika na chryslerowski i zamontowaniu rezystora), że ten wiatrak zawsze kręci się tak samo, czyli po max'ie ;) A przed montażem, wszystko sprawdzałem na aucie i działało prawidłowo. Może już coś szlag trafiło... Nie sprawdzałem jednak jak się zachowuje po odpięciu czujnika temperatury, więc podpieram się postami z forum.

BartoszT. - Sro Lip 20, 2011 00:13

ok sprawdzę te napięcia to mi wyjaśni czy problemem jest pucha czy może coś przed nią :wink: choć oglądałem ją dokładnie i nie było widać nic przepalonego a nawet zaśniedziałego. Orientujesz się może czy miał już ktoś problem z przesyłem informacji(że ma dmuchać) z komputerka do puchy??
MaReK - Sro Lip 20, 2011 00:30

BartoszT. napisał/a:
choć oglądałem ją dokładnie i nie było widać nic przepalonego a nawet zaśniedziałego. Orientujesz się może czy miał już ktoś problem z przesyłem informacji(że ma dmuchać) z komputerka do puchy??

Coś na forum było. Padnięcie modułu nie musi oznaczać, że będzie efekt wizualny.
Może coś się poddało na płytce.

BartoszT. - Sro Lip 20, 2011 00:36

Zobaczę czy napięcie wchodzące do puszki będzie się zmieniało przy włączaniu i wyłączaniu klimy to mi da odpowiedz na to czy problem leży w puszce :wink:
21matys - Sro Lip 20, 2011 10:05

kolejna rzecz nie sprawdzaj napięcia miernikiem tylko podłącz jakieśo bciązenie np żarówke... bo miernikiem moze pokazywac jakies tam napięcie nawet 12 V ael jak przychodzi obciązenie to nagle napięcie spada do zera i klapa
BartoszT. - Sro Lip 20, 2011 10:40

ok sprawdzę żarówką :wink: domyślam się że sygnał o włączeniu 1 biegu dochodzi przez jeden z tych trzech kabelków (żółtego, czerwonego lub białego) . Mam nadzieje że to w nich leży problem :roll: wiecie może skąd one wychodzą gdzie mają podłączenie do komputera?? albo jaka jest ich droga od komputera do czarnej puchy??
kris-tofer - Sro Lip 20, 2011 10:52

czerwony odpowiada za pierwszy bieg. Ogólnie to wiatrak włączany jest przez ECM (na 99% :) ) ale od stopniowania biegów masz przekaźniki w tej czarnej puszce przy wentylatorze. Może warto je sprawdzić, jak również i napięcie między puszką a silniczkiem po włączeniu klimatyzacji. Skoro wiatrak kręci się na krótko przy akumulatorze, a w układzie już nie, to szukaj przyczyny w przekaźnikach, lub przetartych kabelkach. W wiązce są dwa czy trzy grube i kilka cieniutkich. Pozdejmuj peszle ochronne i posprawdzaj kable te od silniczka i te które idą z samochodu.
BartoszT. - Sro Lip 20, 2011 11:04

W puszcze jest prąd. Nie robiłem na krótko z akumulatora tylko w puszce stykając np. czerwony z brązowym, szary z brązowym, i filetowy z czarnym stąd mam pewność że wszystkie biegi działają :wink: tylko czy sterowanie biegami przychodzi tymi cienkimi kabelkami od dołu (żółty, czerwony, biały) ??
kris-tofer - Sro Lip 20, 2011 11:11

jeśli cienki, to pewnie masz na myśli niebieski, żółty, siwy :) to są jakieś sterujące, ale nie wiem dokładnie czy odpowiadają za włączanie biegów, w pośredni sposób na pewno, ponieważ poszczególne biegi włączane są przy innej temperaturze chłodziwa klimatyzacji lub wody w chłodnicy. A przez te kabelki pewnie idzie impuls z kompa przy konkretnej temperaturze i załączanie przekaźników.

Ale dążę do tego, że pewnie masz przetarty jakiś kabel między kostkami połączeniowymi, a puszką przekaźników wentylatora. Miałem tak samo. Weź ten wentylator i podłącz go od kostki do akumulatora, a nie od przekaźników, lub sprawdź organoleptycznie czy nie jest jakiś kabel przetarty, znaczy się przy użyciu rąk i wzroku :)

sknerko - Sro Lip 20, 2011 11:21

dopuki bedziesz miał na zegarach -30 wiatrak nie ruszy podepnij sam czujnik temperatury odłącz na chwilę akumulator żeby temperature zaczął pokazywać a potem sprawdzaj. Zimą przy -20 tez myślałem że mi wiatrak zamarzł a on zwyczajnie nie startował z powodu temperatury.
kris-tofer - Sro Lip 20, 2011 11:24

sknerko, nie opowiadaj głupot, jak włączy na LO lub nadmuch na szyby to żeby i -100C pokazywał to wiatrak powinien się włączyć, u siebie bez podpiętego czujnika temperatury zewnętrznej sprawdzałem i wiatrak działał, a Ty też tak sprawdzałeś? czy to są domysły?
sknerko - Sro Lip 20, 2011 11:24

poza tym jak odepniesz czujnik temperatury płynu chłodzącego to powinien wystartować wentylator bezwzględnie
kris-tofer - Sro Lip 20, 2011 11:26

tak, najlepiej to szukać odpinać jakieś czujniki temperatury i sobie życie komplikować....
sknerko - Sro Lip 20, 2011 11:26

tak sprawdzałem, bo cholera wydatek na wiatrak mi się nie uśmiechał i jak zauważyłem ze nie chodzi to najpierw odparowywanie szyb i nic potem klima i temperatura na LO i nic. dopiero jak czujnik od płynu mechanik odpiął to zadziałał
kris-tofer - Sro Lip 20, 2011 11:33

ale już z czujnikiem od wskazań temperatury zewnętrznej nie sprawdzałeś?
BartoszT. - Sro Lip 20, 2011 11:34

Znacie jakiś sposób na odpalenie 2,3 biegu?? bo jakby one działały to problem nie byłby taki straszny bo nie groziło by mi zagotowanie autka :razz: i można by założyć że problem leży po stronie przetartego jednego kabelka a nie awarii ECU :shock:
sknerko - Sro Lip 20, 2011 11:38

zimą przy -20 na zegarach wyświetlone bez rozbierania auta
kris-tofer - Sro Lip 20, 2011 11:41

BartoszT., sprawdź najpierw czy nie masz przetartych kabli, jak masz i połączysz to wszystko ruszy
BartoszT. - Sro Lip 20, 2011 11:46

Właśnie to mnie martwi bo już je oglądałem i od samego wyjścia z puchy do wejścia chyba kolo bezpieczników nic nie znalazłem :/
kris-tofer - Sro Lip 20, 2011 11:49

przy dużych czarnych kostkach też nie widać załamań?
BartoszT. - Sro Lip 20, 2011 12:01

Nic nie zauważyłem :roll: dziś biorę ze sobą innego elektryka i po pierwsze sprawdzę czy dochodzi tymi kabelkami sterującymi napięcie i czy się zmienia przy włączaniu klimy. Jak nie będzie napięcia to zbadam tak samo u wyjścia kolo bezpieczników jak to nic nie da to będę miał problem :shock:

edit:

wróciłem od mechanika :beczy: :beczy: :beczy: był też elektryk i nadal nic :bezradny: sprawdziliśmy napięcie na tych trzech małych kabelkach zmienia się przy włączaniu klimy najpierw sprawdzaliśmy żaróweczką potem takim urządzeniem :> czyli nie jest winny kabel dostarczający napięcie ani komputer ponieważ wysyła zmienne napięcie :/ jedyną możliwością według mnie i elektryka jest walnięta płytka chociaż dokładnie ja oglądaliśmy i nic :shock: jutro chyba skocze do jakiegoś elektryka w Pleszewie podobno ma jakiś komputerek ale pewnie nie ma T4 i tak nic nie naprawi :bezradny:

olekkelo - Sob Sie 06, 2011 16:14

Podepnę się pod temat, nie działa u mnie wentylator, jak na szybko sprawdzić sam silnik wentylatora bez zdejmowania zderzaka ??
sash997 - Nie Sie 07, 2011 11:10

włączyć klime i ustawić temperature na LO uwarzając przy tym aby nie był włączony ECON, lub włączyć odparowywanie przedniej szyby wtedy wentylator powinien chodzić na 1 biegu
olekkelo - Nie Sie 07, 2011 12:51

ok czyli nie działa:((
sash997 - Nie Sie 07, 2011 13:54

ale to tylko 1 bieg i może tylko wymiana szczotki bedzie potrzebna tak jak u mnie było:)szczotka wymieniona i śmiga:)

[ Dodano: Nie Sie 07, 2011 13:54 ]
a załancza sie czasem jak sie dobrze nagrzeje silnik??

olekkelo - Nie Sie 07, 2011 17:01

nie klima na postoju nie chłodzi, wentyl się nie włącza jutro zdejme zderzak i go wyciągnę , bezpieczniki są ok ( innych po za tymi pod maską nie ma chyba co??)
Artur - Pon Sie 08, 2011 13:16

BartoszT. napisał/a:
sprawdziliśmy napięcie na tych trzech małych kabelkach zmienia się przy włączaniu klimy najpierw sprawdzaliśmy żaróweczką potem takim urządzeniem czyli nie jest winny kabel dostarczający napięcie ani komputer ponieważ wysyła zmienne napięcie jedyną możliwością według mnie i elektryka jest walnięta płytka chociaż dokładnie ja oglądaliśmy i nic

osobiście widzę jeszcze jedną przyczynę - wentylator- wiem że pisałeś że po podpięciu na krótko działa, u mnie tez działał na krótko a wtedy kiedy powinien działać to juz nie kręcił. Z mojej walki z tym tematem wiem że wentylator to jest chyba najczęściej psujaca sie rzecz w R75. Rozwiązałem u siebie ten problem podłączając wentylator od Opla i od tamtego czasu zapomniałem o problemie.

BartoszT. napisał/a:
Znacie jakiś sposób na odpalenie 2,3 biegu?? bo jakby one działały to problem nie byłby taki straszny bo nie groziło by mi zagotowanie autka

I tak ci raczej nie grozi zagotowanie auta bo tam jest ok 8 litrow płynu chłodzącego, mi osobiście jeszcze nigdy nie udało się doprowadzić do tego zeby wentylator się włączył z innej przyczyny niz załączenie klimy.

mike-l - Pon Sie 08, 2011 13:25

olekkelo napisał/a:
bezpieczniki są ok ( innych po za tymi pod maską nie ma chyba co??)


jest jeszcze skrzynka z bezpiecznikami za schowkiem. Trzeba wyjąć albo schowek albo osłonę nad nogami pasażera.

Artur - Pon Sie 08, 2011 17:21

olekkelo nie chciałbym być ani złosliwy ani się wymądrzać, ale na 99,99 % to nie bedą bezpieczniki tylko padniety wentylator
olekkelo - Pon Sie 08, 2011 21:21

Artur jestem również przekonany że to wentyl padł ale wolę się upewnić zanim zdejmę zderzak:))
VMatas - Pon Sie 08, 2011 21:40

Dopóki nie zdejmiesz zderzaka nie dostaniesz się do skrzynki z przekaźnikami za którymi jest wentylator.. Stąd wynika, że musisz zdjąć zderzak żeby sprawdzić wentylator. W CDT wiatrak jest sterowany poprzez ECM używając impulsów zmiennej szerokości - wiec tutaj nic nie wykombinujesz. Jeżeli bezpiecznik pod maską cały a wentylator nie kreci się nic innego nie zostaje jak ściągać zderzak. Anglicy nawet przedłużali przewody i dawali tą puszkę z przekaźnikami w bardziej ludzkie miejsce :D
roverss75 - Wto Sie 09, 2011 09:59

podepnę się pod temat. mam pytanie : czy wirniki silników wentylatorów 2-biegowego [ uklad z rezystorem ] i 3-biegowego to jest to samo ? w 3-bieg. mam zarżnięty komutator , w 2-bieg. komutator i szczotki jak nowe ale jest spalony rezystor. co byłoby lepsze: wstawić nowy rezystor i bujać się na 2-bieg. czy [jeśli wirniki te same ] reanimować ten 3-bieg.? jeżeli ta druga opcja to będę miał na zbyciu dwa rezystory 100W o,47ohma [ cena b. przystępna]. wspomnę tylko , że ten motor 3-bieg. jest zamontowany w aucie i nie mogę ich prównać.
VMatas - Wto Sie 09, 2011 11:14

2-biegowy jest o wiele mniej awaryjny niż ten nieszczęśliwy 3-biegowy. Wstawiaj nowy rezystor i zapomnij o tych 3 biegach. Tylko rezystor postaw tak, żeby był na drodze strumienia powietrza i był dobrze chłodzony - wtedy dłużej przeżyje.
roverss75 - Czw Sie 11, 2011 21:03

Właśnie to bylo mi potrzebne , krótkiej rzeczowej podpowiedzi, bo bym wahał się jeszcze z tydzień. serdeczne dzięki VMatas. O sukcesach zamelduję.

[ Dodano: Czw Sie 11, 2011 21:03 ]
zgodnie z obietnicą melduję , że się udało. Przygód było aż miło : najpierw znalazłem dwa przetarte kabelki potem problem z tą częścią, na której mocuje się śmigło -jedna łopatka była ułamana drugą sam załatwiłem [ chciałem przewiercić pod wkręta i bezczelnie pękła ]. potem to już gehenna. za diabła niechciał zakręcić, przyczyna śmiechu warta - spalony bezpiecznik. teraz hula aż miło. co mnie tylko zastanawia, że jak pracuje czy na klimie czy na odparowaniu śmigło pracuje płynnie ale z przerwami [ dluższą chwilę kręci, łagodnie zwalnia do zatrzynania następnie normalnie rusza ], Tragedi niema , jestem zadowolony tylko czy tak ma być . jeszcze raz serdeczne dzięki VMatas.

dukat11 - Czw Sie 11, 2011 21:13

roverss75 napisał/a:
tylko zastanawia, że jak pracuje czy na klimie czy na odparowaniu śmigło pracuje płynnie ale z przerwami [ dluższą chwilę kręci, łagodnie zwalnia do zatrzynania następnie normalnie rusza ], Tragedi niema , jestem zadowolony tylko czy tak ma być . jeszcze raz serdeczne dzięki VMatas.


Pewnie nie ma pierwszego biegu wentylatora i włącza się drugi gdy wzrośnie ciśnienie w układzie klimy a jak spada to przełącza na 1 bieg który nie działa.

roverss75 - Sob Sie 13, 2011 13:09

jak wyłącze klimę to rezystor jest ciepły, mniemam , że prąd przez niego płynie, poza tym wentylator jak pracuje to nie jest to huragan. Będę jeszcze na diagnostyce i sprawdzę nabicie klimy, może tam coś jeszcze wyjdzie. Na krótko motor chodził na 2 biegach. Jeżeli jest tak jak piszesz to co to może być, błąd w podłączeniu [we wtyczce gdzie są 2 piny przełożyłem jeden styk bo nie patrzył na ten w " gniazdku "] czy któryś czujnik, moż niepełna klima ? Jak myślisz ? Może niepowinienem ruszać tego styku. kolejny orzech do zgryzienia.

[ Dodano: Sob Sie 13, 2011 13:09 ]
Niewiem co się stało ale wentylator pracuje teraz płynnie bez przerw. Może komputer musiał to wszystko sobie poukładać, bo wstyd się przyznać ale roverkiem jeżdżę już grubo ponad rok, wentylator niechodził od momentu zakupu a ile wcześniej uległ awarii to niewiem. Najważniejsze, że kręci i tego wszystkim życzę. Polska północna pozdrawia sympatyków ROVERKÓW