Zobacz temat - [R214i] Automatyczny wyłacznik świateł dziennych
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R214i] Automatyczny wyłacznik świateł dziennych

tomi83 - Nie Lip 24, 2011 14:24
Temat postu: [R214i] Automatyczny wyłacznik świateł dziennych
Witam,

posiadam w swoim aucie lampy LED do jazdy dziennej, chciałbym, aby wyłączały się po włączeniu świateł mijania. Na aukcjach internetowych znalazłem przekaźnik PRE0004 sprzedawany jako taki wyłącznik, moje pytanie jest takie: jak podłączyć do aby spełniał funkcję wyłącznika świateł LED po włączeniu ś. mijania??

Przekaźnik

PTE - Wto Lip 26, 2011 12:42

To może być dowolny przekaźnik samochodowy, w moim przypadku koszt jednego wyniósł 1,50zł. Ja u siebie skleciłem taki układ:


tomi83 - Wto Lip 26, 2011 13:25

PTE napisał/a:
To może być dowolny przekaźnik samochodowy, w moim przypadku koszt jednego wyniósł 1,50zł. Ja u siebie skleciłem taki układ:

Obrazek



Da się to zrobić na jednym przekaźniku, bo tu rozumiem, że światła dzienne wyłączają się również gdy kolega wrzuca wsteczny tak??:) To raz a dwa co to jest za część układu z napisem 600 i ta chyba dioda obok??:/

bolcik - Wto Lip 26, 2011 13:38

to jest raczej rezystor ktory sie uzywa zeby dioda sie nie spalila :)
i oczywiście da się musisz tylko wyrzucić jeden przekaźnik P1

tomi83 - Wto Lip 26, 2011 14:01

bolcik napisał/a:
to jest raczej rezystor ktory sie uzywa zeby dioda sie nie spalila :)
i oczywiście da się musisz tylko wyrzucić jeden przekaźnik P1



To dioda sygnalizująca działanie świateł do jazdy dziennej w kabinie tak? :)

PTE - Wto Lip 26, 2011 14:21

tomi83 napisał/a:
(...)bo tu rozumiem, że światła dzienne wyłączają się również gdy kolega wrzuca wsteczny tak??:)


Nie. Na wyłączniku świateł biegu wstecznego pojawia się napięcie z chwilą przekręcenia kluczyka w pozycję II. W tym momencie przekaźnik P1 zwiera styk 30 z 87 i włączają się światła. W moim przypadku to było najbliższe źródło napięcia, które mogło sterować pracą przekaźnika P1. Zastosowałem dwa przekaźniki aby wszystko było zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. aby:
1) światła uruchamiały się po włączeniu zapłonu/silnika,
2) gasły z chwilą włączenia świateł mijania.
W pierwszym przekaźniku użyty jest styk zwierny, w drugim - rozwierny.

Cytat:
To raz a dwa co to jest za część układu z napisem 600 i ta chyba dioda obok??:/


To jest dioda sygnalizacyjna umieszczona w kabinie informująca o tym, iż światła do jazdy dziennej są włączone. Tą część układu można spokojnie pominąć.

tomi83 - Sro Lip 27, 2011 01:40

Przekaźniki P1 i P2 mają po 4 nóżki tak?? Kolega może podać ich symbole??:)
bolcik - Sro Lip 27, 2011 06:59

kolega narysował 4 bo tyle akurat potrzebujesz. nawet masz ładnie ponumerowane pod Twój przekaźnik. żeby miał tylko 4 nóżki to potrzebujesz żeby miał w opisie "1 styk zwierny NC" jak nie znajdziesz nic takiego to może być spokojnie też ten który podałeś bo on ma "1 styk zwierno-rozwierny NC/NO". jeżeli nic nie kupujesz więcej to moim zdaniem nie ma co się bawić w zakupy przez internet tylko podjedź do elektronika i powiedz co chcesz.
tomi83 - Sro Lip 27, 2011 09:51

bolcik napisał/a:
kolega narysował 4 bo tyle akurat potrzebujesz. nawet masz ładnie ponumerowane pod Twój przekaźnik. żeby miał tylko 4 nóżki to potrzebujesz żeby miał w opisie "1 styk zwierny NC" jak nie znajdziesz nic takiego to może być spokojnie też ten który podałeś bo on ma "1 styk zwierno-rozwierny NC/NO". jeżeli nic nie kupujesz więcej to moim zdaniem nie ma co się bawić w zakupy przez internet tylko podjedź do elektronika i powiedz co chcesz.



Czyli może być jeden zwierno/rozwierny przekaźnik taki jak ten, który podałem, albo dwa które podał kolega, jeden zwierny a drugi rozwierny tak?? :)

bolcik - Sro Lip 27, 2011 11:32

hmmm inaczej. jezeli chcesz aby:
-swiatla gasły z chwilą włączenia świateł mijania potrzebujesz jednego przekaznika (P2 na schemacie kolegi)
-dzialaly one tylko wtedy kiedy jest przekrecony kluczyk potrzebujesz drugiego przekaznika (P1).
nie obsluzysz tego za pomocą przekaznika z jedna cewka. aby oba punkty były spełnione potrzebujesz:
1x przekaźnik ze stykiem zwiernym NC
1x przekaźnik ze stykiem zwiernym NO
ponieważ częściej występują przekażniki ze stykiem zwierno-rozwiernym NC/NO to potrzebujesz
2x przekaźnik ze stkiem zwierno-rozwiernym.
wiec podejdź do elektronika i powiedz ze potrzebujesz dwa przekazniki do samochodu jeden ze stykiem normalnie otwartym drugi z normalnie zamkniętym na 12VDC. Pomogą Ci dobrać coś na podstawie tego co mają