Zobacz temat - [R75] Wymiana komutatora w wiatraku
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wymiana komutatora w wiatraku

maciej.s - Sro Sie 08, 2012 20:38
Temat postu: [R75] Wymiana komutatora w wiatraku
Witam,
dzisiaj udało mi się założyć do silnika wiatraka komutator ze strony:

http://www.selmex.pl/go.l...TA7eT0wOw%3D%3D

komutator: K-203080
ilość wycinków: 20
wymiary: d=8,0 D=30,0 L=13,5
max.obroty: 6000
rodzaj: haczykowy


Komutator ma dokładnie taki sam rozmiar obszaru roboczego, wysokość, dziurę na oś i liczbę wycinków.

Potrzebne narzędzia:
https://photos.app.goo.gl/m2Zf5SDF8PeoxxFC6

Miałem podobny problem jak koledzy, stary komutator został przecięty na pół przez sprężynkę ze szczotki masowej. Szczotki wymienione z IRMOTU ( http://forum.roverki.eu/v...p=397372#397372 ) i nowy komutator za 16.85zł ze sklepu selmex.pl. Cała wymiana trwała trochę ponad godzinę. Jak wymienić szczotki już wiemy ( http://roverki.pl/index.p...cle/21-inne/464 ). Stare "haczyki" na komutatorze trzeba małym dłutkiem i młoteczkiem rozciąć od góry, zdjąć wszystkie druty (nie pomylić kolejności :!: ). Potem rozwiercić wokoło wału silnika stary komutator ja zrobiłem 8 dziur wiertłem 3mm i delikatnie popukać w bok starego komutatora aż całość zejdzie z wału. Następnie czyścimy wał papierem ściernym 100-150 lekko przesmarowujemy wał i nowy komutator jakimś tłustym i zabieramy się za nabijanie. W tym celu potrzebny będzie klocek drewniany, młotek np. gumowy i wiertło 10mm. Zrobić w klocku dziurkę wiertłem tak na 2-3cm (dziura na wał) i wbić nowy komutator tak żeby dało się założyć druty na haczyki bez wyginania haczyków ale nie za nisko żeby szczotki jeszcze były na komutatorze. Lepiej wbić mniej niż więcej bo odwrotu nie ma. Teraz jak kto woli można zalutować druty albo pozaginać haczyki. Ja zalutowałem bo bałem się że mi się haczyki przy zaciskaniu połamią. Na koniec założyć płytkę ze szczotkami i wyregulować ostatecznie wysokość komutatora.
I to tyle cała regeneracja zmieściła się w 60zł i jest na lata a wiatrak ma odpowiednią moc i trzy biegi tak jak być powinno :!: .

Pozdrawiam i powodzenia w naprawach waszych R.

haszczyc - Sro Sie 08, 2012 22:21

maciej.s, coś zdjęcia z picasy nie da się otworzyć ;)
maciej.s - Sro Sie 08, 2012 23:29

powinno już działać, mój błąd :oops:
0L0 - Czw Sie 09, 2012 07:42

Kurcze, jak się kiedyś pewnego szpeca elektryka spytałem o wymianę komutatora to mi wciskał kit o konieczności przewinięcia całego wirnika :roll:

U mnie komutator dostał nieźle po :dupa: po tym jak wstawiłem szczotkę rozrusznikową :głupek2:

Dzięki za wspaniałe info ;)

roverss75 - Czw Sie 09, 2012 16:54

maciej.s dzięki za instruktaż, kupuję komutator i do roboty. fachowcy chcieli mnie zrobić na 250-300 zł, z przezwojeniem. nareszcie wrócę do 3 biegów. jeśli masz wiedzę ,to podpowiedz mi jakie poleciłbyś szczotki. dzięki serdeczne
maciej.s - Czw Sie 09, 2012 21:57

Szczotki z IRMOTU wszystko znajdziesz tu:
http://forum.roverki.eu/v...p=397372#397372
i jak wymienić znajdziesz tu:
http://roverki.pl/index.p...cle/21-inne/464

Co do kosztów to mi też powiedzieli że się nie zrobią bo im się nie opłaca za dużo roboty bo trzeba wyjąć wirnik przewinąć... I niech mi ktoś powie ze w Polsce jest kryzys :evil:

roverss75 - Pią Sie 10, 2012 13:08

jesteś wielki.Dzięki serdeczne za podpowiedż, już prawie jestem w domu, została jeszcze tylko jedna rzecz , mianowicie przy wymianie na silnik 2-biegowy musiałem przełożyć mocowanie wiatraka [ ten przy 2-bieg. był uszkodzony ], przy tej operacji ośka wysunęła się [ nie sama oczywiście] z wirnika i teraz będzie zabawa z jej ustaleniem. Może ktoś z Szanownych Kolegów mógłby, gdyby miał pod ręka rozebrany silnik, podać mi wymiary ośki względem skrajnych powirzchni wirnika, byłbym zobowiazany. Jeszcze raz dzięki serdeczne. Aha, gdyby ktoś miał na zbyciu ,wspomniane wyżej mocowanie wiatraka, to będe mocno zainteresowany. Pozdrawiam
Magic79 - Pią Paź 19, 2012 23:13

Cześć wszystkim...

Czy mógłby ktoś z forum podpowiedzieć mi jak mam rozebrać silnik?

Otóż udało mi się zdjąc tylną obudowe z tym qasi łożyskiem, niestety musiałem rozwiercać otworki i wszędzie mam mnóstwo poprzylepianych do stojanu opiłek od wiercenia.

Po zdjęciu obudowy okazało się, że komutator mam zjechany na ok. 3 mm. Nie wiem niestety jak dalej rozebrać silniczek, tzn. jak wyjąć wirnik? Od strony wentylatora urwałem kawałek mocowania metalowego a śruba jest piekielnie zardzewiła.

Czy koś z was może wie jak rozebrać to ustrojstwo?

sTERYD - Sob Paź 20, 2012 23:23

To:
http://www.roverki.pl/zro...e-rover-75.html
czytałeś ;)

Magic79 - Pią Lis 02, 2012 13:01

tak czytałem, tyle że moje pytanie dotyczy samego silnika a konkretnie jak zdemontować bez demolki wirnik i komutator...
arturwar - Pią Lip 04, 2014 23:55

Witam
Właśnie dzisiaj zregenerowałem swój wiatrak według w/w wskazówek. Cała operacja trwała ok. 5 godzin łącznie z zaszyciem pacjenta i przebiegła bez żadnych komplikacji. Pacjent w dalszym ciągu posiada własne organy i miewa się bardzo dobrze. Całkowity koszt operacji wyniósł 50 zł.
Szczerze polecam!!!

AndrewS - Czw Lip 10, 2014 21:40

oo fajny artykuł, napisany dwa lata temu, jest artek z tego na głownej ??
maciej.s - Czw Lip 10, 2014 21:51

Chyba nie
Balas87 - Nie Lip 13, 2014 11:15

panowie a gdzie moge dostac same sprezynki na szczotke?
Dam-Kam - Pon Sty 19, 2015 10:47

Gdyby ktoś chciał to mam do sprzedania 4 szczotki i 1 komutator do R75. Wszystko nowe (okazało się, że niemiec wymienił wentylator na nowy a padł mi tylko rezystor)