Zobacz temat - [R200] Wentylator chłodnicy nie chłodzi.
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R200] Wentylator chłodnicy nie chłodzi.

leszczu - Czw Sie 23, 2012 14:05
Temat postu: [R200] Wentylator chłodnicy nie chłodzi.
Wiem, że jest sporo tematów na ten temat, ale przejrzałem wszystkie jakie były na forum i nie znalazłem na wszystko odpowiedź.
Zacznijmy od początku. Miałem do zrobienia spory, bo ponad 100 kilometrowy odcinek. Sama trasa. Temperatura utrzymywała się cały czas na swoim miejscu. Problem zaczął się jak wjechałem do miasta i spotkał mnie od razu korek. Postałem ok. 2-3 min i patrzę na wskaźnik, a on pokazuje równo połowę, czyli lekko ponad normalnego wskazywania. Stoję dalej i patrzę że powoli wzrasta coraz wyżej. Szybko włączyłem ogrzewanie, opadło znowu do połowy. Jechałem dalej i temp. znowu podskoczyło lekko ponad połowę. Zjechałem na pobocze i przy pracującym silniku otworzyłem maskę. Wentylator nie chodził. Wyłączyłem silnik, odpiąłem wtyczkę od czujnika odpowiedzialnego za wskazania dla ECU, odpaliłem ponownie silnik i wentylator się uruchomił, a temp. od razu wróciła na swoje normalne położenie. Ogólnie silnika nie zagotowałem, bo płyn nie bulgotał i ani grama go nie ubyło. Wychodzi na to, że nawet przy okolicach 110C wentylator się nie uruchamia, ale czemu ?? No i teraz mam kilka pytań.
1. Sprawdziłem czujnik temp. od ECU i przy zimnym silniku pokazuje 2.4 kohm, przy ciepłym 0.28 kohm. Po mojemu wartości chyba są w normie ??
2. Jeśli wentylator po odłączeniu czujnika temp. działa, to czy można wykluczyć jakaś przerwę w jego układzie tzw. przekaźniku itp. ??
3 Jeśli to wina korka to chyba gotowałby mi się płyn chłodniczy ??
4. Czy winna może tu być chłodnica, która nie jest już w najlepszym stanie ?? Tylko na mój chłopski rozum, jeśli chłodnica nie byłaby drożna, albo źle oddawała ciepło, to wentylator by się włączał częściej, a nie w ogóle.
5. Ostatnie i chyba najważniejsze pytanie. Ogólnie jak pierwszy raz odpaliłem silnik po naprawie i pracował dłuższa chwilę, to wentylator normalnie się włączył bez podnoszenia się wskazówki na zegarach. Tylko, że to było jeszcze na komputerze od wersji 1.4 8V. Po zmienia kompa na już oryginalny od wersji 1.4 16V nie miałem jeszcze okazji słyszeć pracy wentylatora. Może to mieć jakieś znaczenia ??

Tak ogólnie autko normalnie się zachowuje. Innych objawów prócz nie włączającego się wentylatora nie zauważyłem.

robsson78 - Czw Sie 23, 2012 17:49

A jak z obrotami biegu jałowego ? nie są podwyższone ?
zdzichu - Czw Sie 23, 2012 18:35

leszczu, możesz sprawdzić rezystorem nastawnym. Podłącz rezystor 1kom w miejsce czujnika temperatury. Ustaw największą wartość, zapal silnik i powoli zmniejszaj rezystancję do momentu włączenia się wentylatora i zmierz rezystanję. Ale chyba masz walnięty czujnik bo jeżeli włączył się po odłączeniu czujnika to obwody są sprawne. Przy nagrzanym silniku te 0,28 to jest taka górna granica normy.
leszczu - Czw Sie 23, 2012 19:28

robsson78, obroty biegu jałowego są w jak najbardziej wporządku.

[ Dodano: Czw Sie 23, 2012 19:28 ]
zdzichu napisał/a:
Ale chyba masz walnięty czujnik bo jeżeli włączył się po odłączeniu czujnika to obwody są sprawne. Przy nagrzanym silniku te 0,28 to jest taka górna granica normy.

Tylko po mojemu powinny być też inne objawy, ale może rzeczywiście czujnik padł. Mam już kupiony, jutro podmienię. Tylko powiedzcie mi jeszcze jaka uszczelkę dać pod ten czujnik, aby płyn mi nie ciekł ?? Myślałem nad aluminiową, ewentualnie miedzianą ??

robsson78 - Czw Sie 23, 2012 20:40

Z tego co wiem to objawem uszkodzenia czujnika są podwyższone obroty biegu jałowego.
(niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę) Dla tego o nie właśnie pytałem. Chciał bym się mylić i oby wymiana czujnika pomogła.

leszczu - Pią Sie 24, 2012 13:28

Wymieniłem dzisiaj ten czujnik i przy okazji też korek zbiorniczka wyrównawczego. Co się okazało ?? Przejechałem się kawałek, wróciłem do domu i czekałem, aż wentylator się uruchomi. Czekałem dobre 10 min. Temperatura na wskaźniku lekko się podniosła niż norma, po 5 min. znowu lekko się podniosła i wtedy uruchomił się wentylator. Wskaźnik momentalnie opadł znowu lekko wyżej normy. No nic myślę czekam dalej. Sytuacja się powtórzyła. Wszystko teraz wychodzi, że jednak wskaźnik na liczniku pokazuje nam rzeczywistą temperaturę silnika, a nie tak jak wcześniej było pisane, że stoi cały czas poniżej połowy nawet przy włączonym wentylatorze. Co było u mnie przyczyną, czujnik czy korek ?? Już mnie to nie obchodzi. Ważne, że wentylator teraz włącza się w odpowiednim czasie.
brkzzz - Pią Sie 24, 2012 14:21

leszczu, gdzie i za ile kupiłeś czujnik? jaką w końcu uszczelkę dobrałeś?
leszczu - Pią Sie 24, 2012 14:34

brkzzz napisał/a:
leszczu, gdzie i za ile kupiłeś czujnik?

Czujnik odkupiłem od koleżanki która ma R75 i przez pomyłkę kupiła nie ten czujnik. A podkładkę zrobiłem z blachy aluminiowej. Jak na razie nic nie cieknie.

brkzzz - Pią Sie 24, 2012 15:10

Też będę wymieniać czujnik i mam jeszcze jedno pytanie; czy ta uszczelka
pasuje do tego czujnika?

Czy koniecznie potrzebuję uszczelki do tego czujnika?
leszczu, czy Ty zamontowałeś podkładkę z blachy dodatkowo czy zamiast uszczelki?

leszczu - Pią Sie 24, 2012 15:55

brkzzz napisał/a:
czy ta uszczelka
pasuje do tego czujnika?

Powinna pasować.
brkzzz napisał/a:
Czy koniecznie potrzebuję uszczelki do tego czujnika?

Uszczelka jest koniecznie potrzebna.
brkzzz napisał/a:
leszczu, czy Ty zamontowałeś podkładkę z blachy dodatkowo czy zamiast uszczelki?

U mnie za uszczelkę, tak jak psiałem wyżej, robi kawałek blaszki aluminiowej wyciętej pod wymiar z otworem wywierconym wiertłem "12". Taka uszczelkę też można kupić w jakimś pewnie sklepie, ale ja nie miałem czasu na szukanie jej, więc zrobiłem sobie sam.

brkzzz - Pią Sie 24, 2012 16:34

Dzięki leszczu :)
zdzichu - Nie Sie 26, 2012 23:30

leszczu, aluminium dość szybko się utlenia, chyba że to jakiś miękki stop. Powinna być miedziana.
leszczu - Pon Sie 27, 2012 12:28

zdzichu napisał/a:
leszczu, aluminium dość szybko się utlenia, chyba że to jakiś miękki stop. Powinna być miedziana.

Ten kawałek wyciąłem ze starej karniszy. Ale jak mówisz że może się utlenić, to będę musiał kupić miedzianą i zmienić.

robsson78 - Pon Sie 27, 2012 16:40

Ja bym nie panikował z ta uszczelką. Aluminium się utlenia to jest fakt, na powierzchni tam gdzie dochodzi powietrze może wytworzyć się nalot, lecz co najważniejsze nie koroduje. Więc do puki nie straci szczelności to uszczelka będzie spełniać swoją rolę. Zgadzam się oczywiście z przedmówcą że lepsza by była miedziana.
zdzichu - Pon Sie 27, 2012 22:43

Z karniszy to jest na pewno stop więc wytrzyma długo. Jest trochę twardsze ale jeżeli nie cieknie to szerokiej drogi.
leszczu - Sro Sie 29, 2012 19:00

Cytat:
Jest trochę twardsze ale jeżeli nie cieknie to szerokiej drogi.

Na razie jest ok. Będę obserwował. Jak zacznie ciec to wymienię na miedzianą.

0916 - Nie Cze 02, 2013 19:49

Witam, mam dokładnie ten sam problem.
Po wypięciu wtyczki z czujnika dwupinowego koło akumulatora wentylator się załącza i obroty lekko podwyższają się, po wsadzeniu, obroty lekko opadają lecz wentylator się wyłącza - nawet w krótkim czasie. Węże twarde - ale to zrozumiałe.

Pytania na szybko dwa:
1 - ten czujnik koło aku, pełni funkcję załączenia wentylatora poprzez przekaźnik, plus sygnał do ECU czy do ECU jest inny?
2 - czy ten czujnik to element czysto rezystancyjny termistor, czy to bimetal?


pozdrawiam

robsson78 - Nie Cze 02, 2013 20:04

0916 napisał/a:
Witam, mam dokładnie ten sam problem.
Po wypięciu wtyczki z czujnika dwupinowego koło akumulatora wentylator się załącza i obroty lekko podwyższają się, po wsadzeniu, obroty lekko opadają lecz wentylator się wyłącza - nawet w krótkim czasie. Węże twarde - ale to zrozumiałe.

A gdzie tu problem bo nie widzę ?


0916 napisał/a:
1 - ten czujnik koło aku, pełni funkcję załączenia wentylatora poprzez przekaźnik, plus sygnał do ECU czy do ECU jest inny?

Odpowiedź nr: 1

0916 napisał/a:
2 - czy ten czujnik to element czysto rezystancyjny termistor, czy to bimetal?

Odpowiedź nr: 1

0916 - Nie Cze 02, 2013 20:59

Problemem jest nie włączający sie wentylator z podpiętym czujnikiem.
Adrian - Nie Cze 02, 2013 21:10

Ale co się dzieję? Samochód się przegrzewa?
0916 - Pon Cze 03, 2013 14:56

Adrian napisał/a:
Ale co się dzieję? Samochód się przegrzewa?

No to po kolei:
Samochód jest mojej żony, kobiety jak wiadomo rzadko kiedy są spostrzegawcze (w tym co trzeba), więc czasami biorę auto by zobaczyć czy wszystko jest oki.
Jadąc ostatnio wskazówka od temperatury na desce podskoczyła pod czerwoną kreskę - zawsze stała poziomo. Sprawdziłem płyn - było mało, dolałem po czasie na ostudzonym silniku. Po czym odpaliłem i czekałem by zobaczyć co się dzieje że płyn ubył. Po nagrzaniu zaistniał wyciek z węża idącego do chłodniczki wewnątrz auta.
Wymieniłem wąż, ponownie zalałem układ i czekałem czy wentylator się załączy. Niestety brak reakcji.
Hipotez mam kilka, czy na skutek uwalenia czujnika od wentylatora, szlag trafił wąż, czy wąż szlag trafił ze starości i teraz nie ma szczelnego układu (korek zbiorniczka układu chłodzenia cały czas był dobry, już raz wymieniałem) nie wiem tylko dlaczego. Obecnie wskazówka po nagrzaniu jest w położeniu poziomym, z nagrzewnicy leci ciepłe powietrze, więc płyn w układzie jest. Tylko nie załącza się wentylator, mimo że węże są twarde.
Być może za krótko odczekałem do wystygnięcia i płynu jest jeszcze za mało w układzie?

robsson78 - Pon Cze 03, 2013 15:26

Węże są twarde ponieważ wraz z temperaturą wzrasta ciśnienie w układzie.
Gdyby były miękkie, woda by się szybciej zagotowała ( w 100 st. C )
a z większym ciśnieniem gotuje się dużo póżniej.
Wentylator z tego co pamiętam włącza się w 108 st. C
Piszesz że wskaźnik temp. prawidłowo znajduje się w poziomie, ja też tak mam i wentylator załącza się dopiero jak wskazówka podskoczy lekko powyżej poziomego położenia.
Jeśli podejżewasz że coś jest nie tak to możesz odpowietrzyć układ, podczas pracy z niskim poziomem płynu mógł się zapowietrzyć.

[ Dodano: Pon Cze 03, 2013 15:26 ]
0916 napisał/a:

Jadąc ostatnio wskazówka od temperatury na desce podskoczyła pod czerwoną kreskę

To fatalnie. Te silniki są bardzo wrażliwe na przegrzanie a nie wiadomo ile żona tak jeździła.

brkzzz - Pon Cze 03, 2013 19:56

Odnośnie czujnika temp. ECU:

Cytat:
Objawy awarii czujnika płynu chłodniczego są następujące:

Problemy z uruchomieniem silnika
Podwyższone obroty jałowe (niekoniecznie permanentnie)
Podwyższone zużycie paliwa
Szarpana/przerywana praca silnika
Włączanie się wentylatora chłodnicy po uruchomieniu silnika
Niewłączanie się wentylatora chłodnicy po "porządnym" rozgrzaniu silnika (ostra jazda, długie stanie w korku)
Czujnik ten znajduje się po prawej stronie silnika i jest wkręcony od strony chłodnicy do metalowego kolanka, z którego wychodzi wąż do chłodnicy.
Aby sprawdzić działanie czujnika należy zmierzyć rezystancję występującą pomiędzy jego stykami.

Prawidłowe wartości:

0°C - 5,9 kohm
20°C - 2,5 kohm
40°C - 1,18 kohm
60°C - 0,6 kohm
80°C - 0,33 kohm

lub
Cytat:
Temp Resistance Voltage
0 4.8k-6.6k 4.00-4.50
10 4.0k 3.75-4.00
20 2.2k-2.8k 3.00-3.50
30 1.3k 3.25
40 1.0k-1.2k 2.50-3.00
50 1.0k 2.50
60 800 2.00-2.50
80 270-380 1.00-1.30
110 0.5


robsson78 napisał/a:
Wentylator z tego co pamiętam włącza się w 108 st. C

Z Rave:
Cytat:
Temperatures at which cooling fans operate:
’K’ Series Models
Slow speed On - 104°C, Off - 98°C .................
Fast speed On - 112°C, Off - 106°C ..................

Z tym, że są również egzemplarze, gdzie jest tylko jeden bieg wentylatora.

0916 - Wto Cze 04, 2013 05:31

Dzięki panowie, postaram na dniach zdjąć charakterystykę czujnika, funkcji temperatury do rezystancji. Czujnik mam 2 pinowy więc mam tylko jeden bieg wentylatora, chyba ze jest to realizowane jeszcze na jakimś dodatkowym czujniku. Z tego co zdążyłem zaobserwować na schemacie, to drugiego czuja tam nie ma.
brkzzz - Wto Cze 04, 2013 10:06

0916, są 2 czujniki temperatury, jeden posyła informacje do ECU (komputera), drugi (całkowicie niezależnie) do wskaźnika temperatury przy obrotomierzu.

Włączanie wentylatora chłodnicy jest realizowane poprzez ECU na podstawie wskazań tego pierwszego czujnika. Wszędzie jest on taki sam, 2 pinowy i między tymi pinami mierzymy rezystancję. Korzystając z wartości, które wkleiłem wyżej, należy wziąć poprawkę na to, że przy całkowicie zimnym silniku, temperatura płynu to nie 0°C (jak wiele osób odruchowo przyjmuje), ale temperatura otoczenia.

leszczu - Wto Cze 04, 2013 10:19

Oj z tym wskaźnikiem to może być różnie. M i ostatnio tez się przytrafiło, że wskazówka poszła pod czerwone pole. Szybka akcja, czyli pobocze maskę w gore. Płyn jest, nie gotuje się wszystko normalnie. Okazało się, że czujnik przekłamuje. Już nawet kupiłem drugi, ale teraz jest już normalnie.
0916, a dużo dolałeś tego płynu ??

0916 - Wto Cze 04, 2013 19:51

2,5 - 2 litry weszły. Mam zacząć się bać? W układzie chłodzenia nie widzę kawy, w oleju nie widzę majonezu, kopcić nie kopci i widzę że ciśnienie trzyma z nagrzaniem, tylko ten nieszczęsny wentylatorek chłodnicy. Gdyby szło ciśnienie z komory spalania, węże od razu by twardniały - może dacie jakieś wskazówki, bym szybciej zdiagnozował czy czasami uszczelka nie siekła?

[ Dodano: Wto Cze 04, 2013 19:51 ]
brkzzz napisał/a:
Korzystając z wartości, które wkleiłem wyżej, należy wziąć poprawkę na to, że przy całkowicie zimnym silniku, temperatura płynu to nie 0°C (jak wiele osób odruchowo przyjmuje), ale temperatura otoczenia.

Tak, zdaje sobie z tego sprawę.

brkzzz - Wto Cze 04, 2013 22:31

0916 napisał/a:
2,5 - 2 litry weszły. Mam zacząć się bać?

Rzadko komu udaje się wymienić cały płyn w układzie, najważniejsze żeby weszło tyle, ile zeszło :-)
0916 napisał/a:
W układzie chłodzenia nie widzę kawy, w oleju nie widzę majonezu, kopcić nie kopci i widzę że ciśnienie trzyma z nagrzaniem, tylko ten nieszczęsny wentylatorek chłodnicy. Gdyby szło ciśnienie z komory spalania, węże od razu by twardniały -

Nie ma co martwić się na zapas, nie każde przegrzanie to pewny HGF. Miej po prostu na niego oko przez najbliższy czas.

0916 napisał/a:
może dacie jakieś wskazówki, bym szybciej zdiagnozował czy czasami uszczelka nie siekła?

Można zrobić test CO2 w zbiorniczku wyrównawczym.

0916 - Sro Cze 05, 2013 05:26

brkzzz napisał/a:

0916 napisał/a:
może dacie jakieś wskazówki, bym szybciej zdiagnozował czy czasami uszczelka nie siekła?

Można zrobić test CO2 w zbiorniczku wyrównawczym.

Jakieś szczegóły?

leszczu - Sro Cze 05, 2013 14:14

brkzzz napisał/a:
0916 napisał/a:
2,5 - 2 litry weszły. Mam zacząć się bać?

Rzadko komu udaje się wymienić cały płyn w układzie, najważniejsze żeby weszło tyle, ile zeszło

Tylko kolega nie zmieniał tylko dolewał. Jeśli weszło 2 litry to bardzo dużo. Silnik pewnie przegrzałeś. Teraz ci zostało obserwowanie płynu i oleju.

robsson78 - Sro Cze 05, 2013 17:05

leszczu napisał/a:
Oj z tym wskaźnikiem to może być różnie. M i ostatnio tez się przytrafiło, że wskazówka poszła pod czerwone pole. Szybka akcja, czyli pobocze maskę w gore. Płyn jest, nie gotuje się wszystko normalnie. Okazało się, że czujnik przekłamuje.


Heh... też tak miałem raz, wyglądało jak dawno temu zażegnany problem z masą.
Temp. w porządku (nawet nie gorący) jakieś zwarcie cy cóś ? Od tej pory spokój już prawie rok.

leszczu - Sro Cze 05, 2013 19:11

robsson78 napisał/a:
Heh... też tak miałem raz, wyglądało jak dawno temu zażegnany problem z masą.

Otóż poprawiłem masę główne. Dałem nawet oddzielny przewód od tego kolanka z czujnika i nie pomogło. Teraz jakoś samo się naprawiło i na razie tego nie ruszam.

adam33333 - Pon Lis 04, 2013 22:03

Przy Rover 200 wentylator chłodnicy mi się nie załącza jaka przyczyna morze być
robsson78 - Wto Lis 05, 2013 11:15

Może nie ma takiej potrzeby ?