Zobacz temat - [R400] Wskaźnik temperatury oleju, ogrzewanie tylnej szyby
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R400] Wskaźnik temperatury oleju, ogrzewanie tylnej szyby

Lui - Wto Wrz 25, 2012 00:43
Temat postu: [R400] Wskaźnik temperatury oleju, ogrzewanie tylnej szyby
Witam,
Jestem tutaj nowy, więc jeśli mimo wszystkich starań zrobiłem coś nie tak, to przepraszam.
Posiadam swojego Roverka od paru miesięcy.

Problem z ogrzewaniem tylnej szyby był już od samego początku, ale chciałbym w końcu naprawić tą usterkę. Wciskam przycisk od ogrzewania i nic. Z tyłu wygląda wszystko ok, ale muszę się lepiej temu przyjrzeć. Szukałem kiedyś bezpiecznika za to odpowiedzialnego, ale w sumie sam nie wiem w 100%, który z nich jest za to odpowiedzialny.

Pojawił się ostatnio zupełnie inny problem. Chodzi o wskaźnik temperatury oleju. Jadąc kiedyś z tatą, zauważył on, że wskazówka jest bardzo wysoko i zapytał mnie czy wcześniej też tak było. Nic takiego nie odnotowałem. Dlatego zwracałem na to uwagę za każdym razem prowadząc samochód. Nic takiego miejsca nie miało. Jedynie też jakaś jednorazowa sytuacja. Ale jadąc dzisiaj wskazówka była w maksymalnym odchyleniu. Z płynem chłodzącym i olejem wygląda, że jest wszystko w porządku...

Z góry dzięki za waszą pomoc :)

sobrus - Wto Wrz 25, 2012 08:04

Rozumiem, że chodzi o wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej? Ten po lewej stronie zegarów?

Jeżeli silnik wydaje się przegrzewać to sprawdz czy:
- masz odpowiednią ilość płynu
- czujnik termperatury nie jest uszkodzony (są dwa - jeden na deske, drugi do ECU)
- wentylatory się włączają (przy takiej temperaturze powinny mocno wiać)
- wentylatory w ogóle są sprawne (odłaczenie czujnika do ECU powoduje że powinny wiać non stop)
- termostat jest sprawny
- pompa wody działa

Jeżeli zdarzy się to kolejny raz, to najlepiej włącz ogrzewanie na max, żeby wystudzić silnik.
Takie przegrzewanie silnika może się skończyć kosztowną awarią (HGF).

gregor13 - Wto Wrz 25, 2012 08:18

Za ogrzewanie tylnej szyby odpowiada bezpiecznik w skrzynce w komorze silnika. 30 A (zielony) z prawej strony skrzynki patrząc od przodu.
Lui - Wto Wrz 25, 2012 11:38

Hoho dzięki za odpowiedzi :P
Tak chodzi o ten zegar po lewej stronie. Poczytać wpierw muszę o tym co napisałeś, bo nie mam zielonego pojęcia o HGF, ECU itd :mrgreen:

Silnik był wymieniany... Mam nadzieję, że to tylko jakaś awaria czujnika czy coś :/

gregor13 dzięki sprawdzę to :)

ADI-mistrzu - Wto Wrz 25, 2012 11:59

To zdjęcie może Ci pomóc w lokalizacji niektórych elementów:


Ogółem u Ciebie może być ciut inaczej bo masz starszą wersję silnika (np. MAP sensor masz w komputerze a nie w kolektorze ssącym).

ECU -> Engine Control Unit czyli potocznie komputer
HGF -> Head Gasket Failure czyli uszkodzenie uszczelki pod głowicą (http://roverki.pl/porady-nt-eksploatacji/16-seria-k/34-seria-k-co-to-jest-hgf.html)

Na zdjęciu zaznaczony jest czujnik temperatury, on jest dla ECU (komputer na jego podstawie wie jaka jest temp. silnika i dobiera dawkę paliwa). Zaraz pod nim jest drugi czujnik który idzie bezpośrednio do wskaźników.

Lui - Wto Wrz 25, 2012 12:03

Ooo dzięki wielkie za fotkę. A jak sprawdzić czy te czujniki są sprawne?;>
sobrus - Wto Wrz 25, 2012 12:08

Niestety trzeba omomierzem. Na forum są wartości jakie przyjmują w zależności od temperatury.
Nie wszystko da się niestety łatwo sprawdzić samemu :(
No i wyciągniecie czujnika spowoduje wypływ płynu z układu.

Więc na początek to akurat sobie daruj, po prostu sprawdź czy wszystko prawidłowo reaguje.

- odłącz czujnik od ECU (wtyczkę) i zobacz czy wentylatory zaczną porządnie wiać
- sprawdz czy kiedy silnik sie przegrzewa to wentylatory też porządnie wieją

A dopiero jak coś będzie nie tak to zajmij sie czujnikami.

Bardzo możliwe, że po prostu wysiada Ci termostat, to dość częsty problem w aucie każdej marki - koszt ok 30zł + wymiana.
Tylko kup oryginał firmy Waxstat lub MG/Rover, bo z innymi bywają często problemy.

Np tu jest dość tanio:
http://allegro.pl/termost...2627503146.html
Oczywiście głupio jest wymienić pół samochodu bez dobrej diagnozy, więc najpierw zbadaj sprawę.

ADI-mistrzu - Wto Wrz 25, 2012 12:23

Z sprawdzeniem czujnika to jest tak:
Przekręcasz kluczyk na 2 pozycję (bez odpalania samochodu) i wyciągasz wtyczkę z czujnika temperatury zaznaczonego na zdjęciu.
Wtedy powinny włączyć się wentylatory chłodnicy.

leszczu - Wto Wrz 25, 2012 12:25

ADI-mistrzu napisał/a:
Z sprawdzeniem czujnika to jest tak:
Przekręcasz kluczyk na 2 pozycję (bez odpalania samochodu) i wyciągasz wtyczkę z czujnika temperatury zaznaczonego na zdjęciu.
Wtedy powinny włączyć się wentylatory chłodnicy.

Tak sprawdzamy tylko czy obwód wentylatora jest sprawny, czy niema gdzieś przerwy. Czujnik jedynie sprawdzimy miernikiem.
http://www.roverki.pl/por...st-sprawny.html
A co do problemu Lui, to mamy trochę za mało informacji. Kiedy ta wskazówka poszła w górę ?? Po ilu minutach pracy silnika ?? Ja tu bym obstawiał 3 rzeczy. Korek zbiorniczka wyrównawczego, termostat który się nie otwiera lub już postępujący HGF.

Lui - Wto Wrz 25, 2012 14:10

Szczerze to jadąc w miejsce docelowe, dosłownie parę minut, zauważyłem, że jest na maxa podniesiona. No ale wracając pamiętałem o tym i obserwowałem i od razu poszła w górę.
leszczu - Wto Wrz 25, 2012 14:17

Cytat:
No ale wracając pamiętałem o tym i obserwowałem i od razu poszła w górę.

Termostat. :wink:

Sirk - Sro Wrz 26, 2012 16:53

Mam taką małą sugestię co do ogrzewania tylnej szyby. Czy w skrzynce z bezpiecznikami pod maską przekaźnik od podgrzewania szyby jest oryginalny? Jeśli był wymieniany to stawiam na to ze jest zły. Te od świateł nie zawsze pasują co można u nas kupić w motoryzacyjnym, Chodź styki też mają oznaczenia takie same 30, 85, 86, 87, 87a, ale są w innej kolejności rozmieszczone U mnie był tak pomylony przekaźnik.
Lui - Czw Wrz 27, 2012 20:02

Sprawa ma się tak. Nie byłem w stanie za wiele sprawdzić, bo jak wyszedłem to zaczęło padać dosyć mocno czego się nie spodziewałem xD Płyny ok, włączyłem na chwilę silnik, wskazówka poszła od razu w górę jak tylko przekręciłem kluczyk na pozycję drugą, odłączyłem czujnik od ECU i wentylator zaczął moooocno wiać.
leszczu - Pią Wrz 28, 2012 14:50

Lui napisał/a:
Sprawa ma się tak. Nie byłem w stanie za wiele sprawdzić, bo jak wyszedłem to zaczęło padać dosyć mocno czego się nie spodziewałem xD Płyny ok, włączyłem na chwilę silnik, wskazówka poszła od razu w górę jak tylko przekręciłem kluczyk na pozycję drugą, odłączyłem czujnik od ECU i wentylator zaczął moooocno wiać.

Dalej trzymam się wersji że to termostat. Po ilu minutach poszła ta wskazówka do góry ??
I na razie radze ci tego silnika nie odpalać do puki nie zlokalizujesz usterki, bo takim bawieniem i przegrzewaniem możesz wypalić uszczelkę pod głowicą, jeśli już tego nie zrobiłeś.

Lui - Pią Wrz 28, 2012 17:07

Lui napisał/a:
wskazówka poszła od razu w górę jak tylko przekręciłem kluczyk na pozycję drugą

;)

leszczu napisał/a:
I na razie radze ci tego silnika nie odpalać do puki nie zlokalizujesz usterki, bo takim bawieniem i przegrzewaniem możesz wypalić uszczelkę pod głowicą, jeśli już tego nie zrobiłeś.

Spoko na razie go nie odpalam :P

Adrian - Pią Wrz 28, 2012 17:09

Jeśli wskazówka idzie od razu na maksa, to do sprawdzenia czujnik od wskazań na deskę i jego kabelkologia. :wink: Termostat zostawcie w spokoju.
leszczu - Pią Wrz 28, 2012 17:09

Lui napisał/a:
Lui napisał/a:
wskazówka poszła od razu w górę jak tylko przekręciłem kluczyk na pozycję drugą


No to chyba czujnik temp ci szwankuje.

Lui - Pią Wrz 28, 2012 18:13

A to kiedy waszym zdaniem bylaby to wina termostatu?
Co ja mam w koncu zrobic? :D sorbus pisal, ze wyjecie czujnika spowoduje wylania oleju, wiec zeby ich nie tykac. jak sprawdzic czy z termostatem jest wszystko ok? gdzie to jest w ogole?

Adrian - Pią Wrz 28, 2012 18:19

Wszystko jest na Forum. Wystarczy poszukać. :wink: