|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [r200] ogrzewanie tylnej szyby - nie wyłącza się
szebek - Pon Gru 17, 2012 19:38 Temat postu: [r200] ogrzewanie tylnej szyby - nie wyłącza się Problem pojawił się po odłączeniu akumulatora i postoju przez ostatnie 1,5 tygodnia. Dziś zdobyłem lepszy akumulator i podłączyłem do auta. Po podłączeniu akumulatora zapaliła się kontrolka od ogrzewania tylnej szyby, mimo że auto nie jest odpalone, a nawet kluczyki nie znajdują się w stacyjce.
Po zamknięciu samochodu, kontrolka gaśnie na chwilę (w trakcie uzbrajania alarmu), a później znów się zapala.
Świecąca kontrolka - grzejąca tylna szyba.
Macie jakieś pomysły co boli R?
Szymon199010 - Pon Gru 17, 2012 19:52
Do sprawdzenia sławna wiązka tylnej klapy. Przewody w gumce po prawej stronie po otwarciu klapy.
A co się działo z poprzednim akumulatorem ? Bo jak się rozładowywał to mogła też być wina tej wiązki.
szebek - Pon Gru 17, 2012 19:57
poprzedni akumulator nie trzymał prądu, gdy spadała temperatura na dworze. nie rozładowała się do zera, auto można było otworzyć.
Ogrzewania tylnej szyby nie można wyłączyć poprzez guzik.
W sumie może to i problem z tą wiązką kabli. nie jest ona w najlepszym stanie, a po ostatnich opadach śniegu i jego roztopu mogło się tam coś stać.
Jedyne co mnie zastanawia to, jak to się dzieje że szyba cały czas grzeje mimo wyłączonego silnika.
Guciek - Wto Gru 18, 2012 06:58
może coś z tym włącznikiem ogrzewania, wyjmij go i wsadź w jego miejsce np od przeciwmgielnych i zobacz czy tez będzie się świecić (rysunek inny ale zasada działania przełącznika ta sama nic się nie popsuje)
Ukor - Wto Gru 18, 2012 12:51
Guciek,
Nie da się włożyć innego przełącznika w miejsce ogrzewania tylnej szyby, tak samo jak nie da się w miejsce do klimy czy też przeciwmgielnych. Mają inne kostki i nie wciśniesz go w miejsce na inny przycisk, ponieważ każdy z przycisków ma taki 'ząbek', ale każdy ma go w innym miejscu. Dlatego przycisk od ogrzewania tylnej szyby da się włożyć tylko w miejsce na przycisk od ogrzewanie tylnej szyby
rdgz - Wto Gru 18, 2012 15:49
Ukor napisał/a: | Guciek,
Nie da się włożyć innego przełącznika w miejsce ogrzewania tylnej szyby, tak samo jak nie da się w miejsce do klimy czy też przeciwmgielnych. Mają inne kostki i nie wciśniesz go w miejsce na inny przycisk, ponieważ każdy z przycisków ma taki 'ząbek', ale każdy ma go w innym miejscu. Dlatego przycisk od ogrzewania tylnej szyby da się włożyć tylko w miejsce na przycisk od ogrzewanie tylnej szyby |
prawda prawda, też miałem taki pomysł żeby poprzekładać i nie wyszło , ewentualnie można jeszcze wyjąć bezpiecznik zeby nie grzało
Ukor - Wto Gru 18, 2012 18:07
Jak coś to od ogrzewania tylnej szyby masz bezpiecznik nr. 23
[ Dodano: Wto Gru 18, 2012 18:07 ]
Ale ja bym nie szedł na skróty, tylko szukał przyczyny... I na samym początku zajął bym się wiązką tylnej klapy
szebek - Wto Gru 18, 2012 18:11
Zaprowadziłem dziś auto do elektryka. I jak to zwykle u mnie bywa auto "naprawiło" się po drodze, tzn. można było wyłączyć ogrzewanie tylnej szyby guzikiem, ale po chwili znów się samo załączyło. W trakcie tego samoczynnego włączania było słychać tykanie, jak przy załączaniu ogrzewania. Z włączonym ogrzewaniem dojechałem do elektryka.
Po dojechaniu do elektryka i zamknięciu auta lampka zgasła. Jak przestawiałem auto to ogrzewanie już się samo z siebie nie załączało.
Zobaczymy co elektryk znajdzie. Wstępnie sugerował uszkodzenie przekaźnika. Dam znać co wyszło.
Guciek - Wto Gru 18, 2012 21:32
Ukor napisał/a: | Mają inne kostki |
o tym nie pomyślałem aż tak się nie przyjrzałem przy wymianie żarówek, myślałem ze zrobili to w prosty sposób i wszystkie przełączniki działają tak samo i takie same wtyki mają
Cezary_Czapski - Wto Gru 18, 2012 21:59
szebek napisał/a: | Zobaczymy co elektryk znajdzie. Wstępnie sugerował uszkodzenie przekaźnika. | Albo zespawany przekaźnik, albo moduł MFU - dioda 736.
Kontrolka ciśnienia oleju zachowuje się normalnie ?
Jeśli przekaźnik będzie dobry, to pokaż elektrykowi ten schemat http://roverclub-bg.com/i...cdiagrams98.pdf str.48
Przekaźnik ogrzewania tylnej szyby załączany jest przez moduł MFU za sygnałem z włącznika - włącznik nie załącza, a jedynie informuje o "chęci" załączenia.
Przekaźnik jest na tablicy bezpieczników w kokpicie. Jeśli jest zwarty wystarczy wymienić. Jesli jest dobry i na stałe ma napięcie sterujące do załączenia to MFU - zwłaszcza, że ogrzewanie działało po zamknięciu auta...
Usterka samego włącznika jest mało prawdopodobna, ale też można go sprawdzić....
Czasami skok napięcia przy załączaniu akumulatora może prowadzić do dziwnych sytuacji. W amerykańskim aucie odpiąłbym aku na kilka minut i ponownie podłączył, ale to rover i nie wiem, czy pomoże.
Parę słów o MFU
gravion napisał/a: | ----------------------------------------------------------------------------
MFU (multi function unit) to wielozadaniowy kontroler zamontowany za głównym
pudełkiem z bezpiecznikami, w dolnej części deski rozdzielczej, po prawej
stronie (pod kierownica). Moduł ten kontroluje takie funkcje jak:
1. Opóźnienie przednich i tylnych wycieraczek
2. Timer (opóźnione wyłączenie) ogrzewania tylnej szyby
3. Opóźniacz lampki "grzecznościowej" - czyli tej co oświetla wnętrze przez chwilkę po zamknięciu naszego auta
4. Brzęczyk ostrzegający o włączonych lampach gdy chcemy opuścić pojazd.
MFU ma także system samokontroli. By wejść w tryb diagnostyczny należy sprawnie wykonać poniższy algorytm.
1. Wsiadamy do auta i wkładamy kluczyk do stacyjki (pozycja "zerowa")
2. Naciskamy i trzymamy wciśnięty przełącznik od ogrzewania tylnej szyby
3. Przekręcamy kluczyk w pozycję II i natychmiast(!) po tym zwalniamy przycisk ogrzewania, MFU powinien dwukrotnie piknąć (jeśli nie to zwolniłeś za późno!)
4. Zaraz po piknięciach przytrzymaj wciśnięty przycisk ogrzewania przez 1 sekundę, MFU powinien piknąć kolejne dwa razy. Wszedłeś w system diagnostyczny!
Teraz przetestuj funkcje kontrolowane przez MFU, gdy funkcja działa prawidłowo usłyszysz krótki sygnał dźwiękowy, gdy nie - funkcja nie działa poprawnie, przyciskaj krótko kolejno:
1. Włącznik tylnej lampy przeciwmgielnej, gdy system jest OK. usłyszysz pisk
2. Przesuń dźwignię prawą tak by uzyskać wymuszone spryskanie przedniej szyby, pisk.
3. Otwórz prawe drzwi, zamknij, to samo z lewymi i bagażnikiem(?) - 3 piski
4. Włącz wycieraczki na I prędkość - pisk, II i III u mnie nie piszczy (powrót na 0 - pisk)
5. Włącz światła mijania - pisk, drogowe (na stałe) - pisk
Gdy nie słyszysz pisku to znaczy ze właśnie testowany układ nie działa poprawnie!
Po przetestowaniu 5 punktów wymienionych wyżej przejdziemy do następnego testu, w tym celu naciskamy (to już trzeci raz) ogrzewanie tylnej szyby. Teraz MFU przetestuje sama kontrolowane obwody, kolejno:
Włączy się podświetlanie kontrolki ogrzewania szyby na ok. 2sek, zapali się lampka informująca o włączonych światłach przeciwmgielnych tylnich (przednich nie mam), zapali się na 2 sekundy oświetlenie wnętrza (to pod sufitem) a na koniec włącza się przednie i tylnie wycieraczki.
Po tej sekwencji MFU wyjdzie z trybu diagnostyki, wyłącz zapłon. Jeśli wykryłeś jakieś nieprawidłowości to sprawdź odpowiedni przekaźnik, okablowanie itp. Być może sam MFU jest uszkodzony, jednak jest on uszczelniony i naprawa polega na wymianie MFU na nowy. |
szebek - Sro Gru 19, 2012 21:06
Cezary_Czapski napisał/a: | Kontrolka ciśnienia oleju zachowuje się normalnie ?. |
Tak kontrolka oleju zachowywała się normalnie. Nie zauważyłem nic podejrzanego.
Cezary_Czapski napisał/a: | W amerykańskim aucie odpiąłbym aku na kilka minut i ponownie podłączył, ale to rover i nie wiem, czy pomoże. |
Odpinałem aku na chwilę/noc i nic to nie dało.
Wyłącznik działa - udało się wyłączyć załączyć ogrzewanie szyby po dłuższej jeździe autem, które zostawiłem u elektryka "bez usterki".
Auto podczas jazdy dobrze się nagrzało i osuszyło we wnętrz. Być może wilgoć zrobiła swoje i przekaźnik się zwarł. Jedno co mnie zastanawia to dlaczego ogrzewanie tylne szyby działało mimo że auto było zamknięte/nieodpalone. Wyłączenie zapłonu powinno odcinać zasilanie tego typu układów.
[ Dodano: Sro Gru 19, 2012 21:06 ]
I odebrałem auto od elektryka. Problemem nie była wiązka w klapie - według elektryka zwarcie w tym miejscu skutkowało by przepaleniem bezpiecznika. Przekaźnik jest sprawny, guzik również.
Jak pisałem w trakcie jazdy do elektryka i na parkingu u niego problem znikł.
Elektryk szukał i "targał" wszystkimi wiązkami i udawało mu się replikować problem. Podejrzany okazał się kabel łączący przekaźnik i "moduł komfortu". Po wymianie kabla problem już się nie pojawił.
Cezary_Czapski - Sro Gru 19, 2012 22:40
szebek napisał/a: | Elektryk szukał i "targał" wszystkimi wiązkami i udawało mu się replikować problem. Podejrzany okazał się kabel łączący przekaźnik i "moduł komfortu". Po wymianie kabla problem już się nie pojawił. | Obawiam się, że usterka może kiedyś powrócić... choć nie musi.
Niezły cwaniak z tego elektryka - w końcu zainkasował za wymianę, tyle że nie przyczyny usterki.
Tak teoretycznie to jakieś przepięcie na wiązce podłączonej do "modułu komfortu" może dawać przedziwne objawy. Sam MFU to prosty układ zero-jedynkowy i jeśli na wejściu pojawi się napięcie zamiast masy to na wyjściu np. do sterowania przekaźnikiem pojawi się 12V i problem gotowy.
Przetarcie/przełamanie... kabla skutkowałoby wywaleniem bezpiecznika, bo mógłby zewrzeć się do masy. Uszkodzony kabel z MFU do przekaźnika musiałby dostać 12V, a to mało prawdopodobne - bo niby skąd miałoby się na nim pojawić napięcie - tylko z "modułu komfortu".
Faktycznie może wilgoć spowodowała przepięcie wewnątrz MFU, ewentualnie przebicie na diodzie wewnątrz, ale wtedy samo by się nie naprawiło.
szebek napisał/a: | Być może wilgoć zrobiła swoje i przekaźnik się zwarł. Jedno co mnie zastanawia to dlaczego ogrzewanie tylne szyby działało mimo że auto było zamknięte/nieodpalone. Wyłączenie zapłonu powinno odcinać zasilanie tego typu układów. | Układów sterujących tak - link do schematu wcześniej.
Zwarcie na przekaźniku jest najbardziej logicznym wytłumaczeniem.
MFU jest zasilany poprzez bezpiecznik 17, ale odcięcie ma na stacyjce - zapłon.
Przekaźnik poprzez bezpiecznik 23 i 3 pod maską ma bezpośrednie połączenie z akumulatorem. Zwarcie na przekaźniku -pomimo braku sterowania- da napięcie na ogrzewanie szyby i również na przełącznik - podświetlenie.
lucas202 - Nie Sty 06, 2013 11:02
miałem bardZo podobny problem z ogrzewaniem tylnej szyby, wyjąłem przekaźnik i tak jeżdzałęm około roku. W między czasie miałem zwarcie w lampce w schowku, profilaktycznie poizolowałem wiązke tylnej klapy. Po roku z ciekawości wsadziłem przekaźnik i odziwo wszystko działa dobrze aż do dzisiaj. Tak więc cięzko miałem stwierdzić co u mnie odpowiadało za taki stan rzeczy.
|
|