|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [r25/streetwise] Rozrząd - czy to już czas?
Juzef - Czw Cze 06, 2013 21:46 Temat postu: [r25/streetwise] Rozrząd - czy to już czas? Nabyłem dopiero co Streetwise'a, więc będę Was tu teraz okresowo nachodził z błahymi sprawami.
Pytanie o rozrząd. Wiem, że warto wymienić, a jak nie wiadomo, czy był wymieniany, to tym bardziej. Ale sprawa wygląda tak: auto ma chyba autentyczne 81 tys. km na liczniku. Papiery z germańskich warsztatów i części w tych papierach wyszczególnione jako wymieniane, zdają się zgadzać ze stanem obserwowanym. Ale o rozrządzie tam słowa nie ma, chyba że zostało to zakamuflowane pod postacią 'generalnego przeglądu co ileśtam tys. km' bo i takie pozycje figurują miejscami.
Zajrzałem pod plastiki, a tam stan jak na załączonym marnym obrazku. Ew. tu jest sporo większy. Dla mnie ten pasek rozrządu nie wygląda na wytyrany. Napisy na nim są zupełnie wyraźne. Ale ja się nie znam - z rozrządem tego typu nie miałem do czynienia dotąd.
Pytanie, czy na gwałt dla zasady wymieniać, czy taki stan sugeruje, że choć raz za żywota auta był wymieniany i można chwilę na tym pojeździć?
Adrian - Pią Cze 07, 2013 08:04
Wymieniaj, wymieniaj.
ADI-mistrzu - Pią Cze 07, 2013 08:34
Części na pierwszym montażu oprócz producenta miały jeszcze logo miejsca przeznaczenia, czyli w tym przypadku jeśli pasek jest z pierwszego montażu powinien mieć jeszcze logo Rover'a tak jak u mnie było:
http://obrazki.elektroda...._1370590376.jpg
Czyli producent Gates z paskiem przeznaczonym na montaż do Rover'a.
Ja miałem na liczniku 65tys i wymieniałem go, bo lepiej teraz to zrobić niż potem silnik bo jednak pasek nie wytrzymał.
leszczu - Pią Cze 07, 2013 08:57
Adrian napisał/a: | Wymieniaj, wymieniaj. |
I to od razu komplet razem z pompa wody.
Juzef - Wto Cze 11, 2013 09:16
Dobra, czyli dla benzyny 1.4 z 10.2003 pełen zestaw to będzie pasek 145 zębów 26mm, napinacz automatyczny i pompa wody? Czy jeszcze rolka do tego? Bo nie w każdym zestawie ona jest.
Mogę zamówić wszystko w lokalnym sklepie po dobrej cenie (pasek Gates, napinacz INA, pompa SKF), ale sprzedawca niezbyt się orientował co do czego pasuje, a ja też ze cztery wersje zestawów gotowych widywałem.
ADI-mistrzu - Wto Cze 11, 2013 14:33
Drogi kolego, oto rzeczy jakie potrzebujesz:
- pasek rozrządu Gates 5497XS
- napinacz automatyczny, INA jak najbardziej dobry wybór
- pompa wody SKF też bardzo dobry wybór
Zobacz od razu czy na kołami rozrządu i wału korbowego olej nie zaczyna zaciekać, jeśli tak to od razu uszczelniacze powymieniaj, grosze kosztują.
Tylko uważaj, bo są różne w zależności od kierunku kręcenia się wałka, jak dasz złe to będzie Ci olej wypompowywać
demin - Wto Cze 11, 2013 18:38
A u mnie już czas ?
ADI-mistrzu - Wto Cze 11, 2013 18:43
Jak już jest stary albo swój przebieg ma to trzeba wymieniać.
Jak nie wiesz kiedy był zakładany to także do wymiany
demin - Wto Cze 11, 2013 18:49
Niepocieszające info...
ADI-mistrzu - Wto Cze 11, 2013 18:59
Nie wiesz kiedy ? Ile masz przebiegu ? Który rok produkcji?
demin - Wto Cze 11, 2013 19:36
130k 2000
ADI-mistrzu - Wto Cze 11, 2013 19:39
Jak nie wiadomo kiedy był robiony to niby lepiej wymienić...
demin - Wto Cze 11, 2013 19:46
Zrobię po ognisku, bo teraz jak kupie to mi na kiełbaski nie zostanie
ADI-mistrzu - Wto Cze 11, 2013 19:50
Rozrząd jak sam robisz to jakieś 300/350zł przy markowych częściach jak by co
[ Dodano: Wto Cze 11, 2013 20:50 ]
P.S.
Rysy udało mi się niektóre zatuszować, ale głębokie niestety zostaną, da się tylko je wygładzić aby pod palcem były niewyczuwalne.
demin - Wto Cze 11, 2013 19:57
To jeszcze nie tak strasznie Ja z rysami póki co dałem sobie spokój, a w niedziele będzie akcja "szyberdach"
Juzef - Sob Lip 20, 2013 21:18
Wziąłem się za rozrząd. Pasek jak się okazało miał znaczki Rovera, więc wygląda, że nie był od fabryki wymieniany.
Samego rozrządu w tej robocie było mało. 3/4 czasu to wykręcanie zręcznie poukrywanych śrubek. Oraz walka z zaciskami na wężach przy chłodnicy. Te oryginalne, które trzeba ścisnąć, aby je otworzyć... całą taczkę tego złomu bym wraził w rzyć temu, co to wymyślił. I podpalił. Nie zdołałem tego z powrotem założyć na dolnym króćcu chłodnicy, więc podmieniłem z jakimś innym cywilizowanym z innego węża, byle zalać układ do poziomu pompy, a tamten poczeka, aż kupię normalne zaciski.
Ale wracając do rozrządu... Myślałem, że jestem cwaniak. Pomalowałem serię znaczków na kołach i pasku. Pięć razy sprawdziłem, że pasek jest taki sam, zęby się zgadzają i znaczki też. Założyłem nowy pasek... i tu pierwszy zonk, bo moja domowej roboty blokada rozrządu nie wydoliła z twardością Nie było tego widać na pierwszy rzut oka, ale jedno koło przekręciło się o pół ząbka. Poprawiłem więc ręcznie w taki sposób, że znaczki na kołach pokrywały się z tymi na pasku. Czyli pasek powinien niby być idealnie spasowany tak jak stary.
Obróciłem więc kilka razy wałem. Szło bez problemu. Potem mam wrażenie, że wróciłem do pozycji wyjściowej i... pozycja paska na wszystkich znaczkach była przemieszczona o jeden ząbek
Byłem już zmęczony, robiło się ciemno, więc olałem sprawę na dziś. Myślę, przyjdę tu i zapytam, po ilu obrotach wału powinna się powtórzyć wyjściowa pozycja? Ba, czy to w ogóle możliwe, by pasek się tak przesunął? Może to tylko halucynacje z głodu? Naciąg jest prawidłowy, nic się na napinaczu nie zmieniło po kręceniu, wszystko leży elegancko.
Jeszcze dodatkowe pytanie. Przed robotą odpiałem akumulator. Po robocie chciałem wpiąć, ale pierwsze co, to zaraz załączył się ciągły klakson, więc zostawiłem odłączone. Czy to jakieś typowe perturbacje po odpięciu akumulatora, czy (jest na to szansa spora) zalałem gdzieś klakson walcząć z chłodnicą?
Sirk - Nie Lip 21, 2013 13:41
ADI-mistrzu napisał/a: | Części na pierwszym montażu oprócz producenta miały jeszcze logo miejsca przeznaczenia, czyli w tym przypadku jeśli pasek jest z pierwszego montażu powinien mieć jeszcze logo Rover'a tak jak u mnie było:
http://obrazki.elektroda....1370590376.jpg. |
To chyba jakaś przesada, nikt mi nie powie że w moim R416 z 1996 roku był założony pasek jeszcze fabryczny. Rok temu go wymieniałem. W przebieg tego silnika 136 000 km też nie uwierzę.
leszczu - Pon Lip 22, 2013 09:38
Juzef, Olej te swoje znaczki. Posprawdzaj czy oryginalne znaki się pokrywają.
Juzef napisał/a: | Jeszcze dodatkowe pytanie. Przed robotą odpiałem akumulator. Po robocie chciałem wpiąć, ale pierwsze co, to zaraz załączył się ciągły klakson, więc zostawiłem odłączone. Czy to jakieś typowe perturbacje po odpięciu akumulatora, czy (jest na to szansa spora) zalałem gdzieś klakson walcząć z chłodnicą? |
Widać odłączałeś aku na włączonym alarmie. Teraz jak podepniesz aku i zacznie wyć to wciśnij na pilocie przycisk "otwótrz"
Juzef - Pon Lip 22, 2013 21:09
Załatwione. Wszystko było jednak dobrze, zgodnie ze znaczkami fabrycznymi na kołach.
Ponowne zakręcenie koła pasowego nie było jakimś wyzwaniem. Grunt to klucz nasadowy, przedłużka półmetrowa aby wyjść z nadkola i z 1m dźwigni. Taka przedłużka potrafi 80zł kosztować, ale jak się uprzeć, to starczyła jedna krótsza od zestawu kluczy, taka z dziurą w poprzek, na to rurka 3/4" z otworem w poprzek i tam idzie śruba na przetyczkę do owej przedłużki. Przetyczka musi być solidna, bo parę śrub tak połamałem przy odkręcaniu. A na drugim końcu owej rury potrzebna dziura w poprzek na dźwignię z rury 1/2", ok. 1m. Technologia kosmiczna, ale znakomicie się sprawdziła, a koszt zerowy.
Poskładałem, odpaliłem i działa, mimo że ciągle mi się wydawało, że czegoś jeszcze brakuje, a przy odpalaniu to już w ogóle ciśnienie 220 . Wydaje się dobrze, różnic w działaniu nie widzę. Jutro poturlam się, sprawdzę w terenie.
Z alarmem już był spokój. Po podpięciu akumulatora była cisza, a potem kilka razy musiałem użyć pilota, nim się porozumiał z autem i już działa git.
To teraz spokój z tą jedną sprawą na kilka lat. Miejmy nadzieję
leszczu - Sro Lip 24, 2013 19:42
Juzef napisał/a: | Grunt to klucz nasadowy |
Grunt to po dokręcać wszystko z odpowiednim momentem. Używałeś klucz dynamometryczny
Juzef - Sro Lip 24, 2013 20:15
leszczu napisał/a: | Grunt to po dokręcać wszystko z odpowiednim momentem. Używałeś klucz dynamometryczny |
Oczywiście był klucz dynamometryczny. Napinacz paska rozrządu na 30Nm, bo zakres klucza był od 28Nm. Koło pasowe nawet na 205Nm się udało dociągnąć. Pojeździłem ze 20km i nic się nie urwało jeszcze
leszczu - Sro Lip 24, 2013 20:21
Juzef napisał/a: | Oczywiście był klucz dynamometryczny. |
To się chwali.
szymong77 - Wto Sie 06, 2013 09:33
witam prosze mi powiedzieć jak mam napiąć rolke napinacza, i gdzie zawiesić tą sprężynke oraz jakieś zdj gdzie są oznaczenia na wałku rozrządu do blokowania, a gdzie na wale, dziękuje za pomoc czekam na odp rover 1.4, 75km 1998r chyba 8v
leszczu - Wto Sie 06, 2013 09:54
http://forum.roverki.eu/v...ighlight=manual
Tutaj znajdziesz kompletna serwisówkę do silników k-series i tam wszystko znajdziesz.
szymong77 - Wto Sie 06, 2013 12:28
nie wiele mi to pomogło, powiedz mi gdzie są znaki na wałku rozrządu i na wale i bd oki tyle chce wiedzieć
leszczu - Wto Sie 06, 2013 12:39
szymong77 napisał/a: | nie wiele mi to pomogło, |
Kompletne serwisówka tych silników i gdzie wszystko jest na temat rozbierania tych silników i tobie nie pomaga.
szymong77 napisał/a: | powiedz mi gdzie są znaki na wałku rozrządu i na wale i bd oki tyle chce wiedzieć |
Znaki znajdziesz nie na wałku tylko na kole rozrządu. Na wale znajdziesz znaczek na kółeczku zębatym.
szymong77 - Wto Sie 06, 2013 12:53
masz jakieś zdj, bo mam to rozebrane, i jest tak zrb sobie swoje znaki no i wiesz niby oki ale dwa boczne tłoki są na dole, środkowe prawie u samej góry... a dół ustawiłem sb według plasku, czyli na kole zębatym tj na wale są dwie kropki, a na plastiku kreski, takie małe i między nimi taka duża, to mam to na tą dużą kreske, te dwie kropki są ustawione centranie pomiędzy tym, dobrze to jest?? no i wiesz nwm gdzi sa znaki na kole zębatym wałka rozrządu pomóż
[ Dodano: Wto Sie 06, 2013 13:53 ]
aham, i ja mam jeden wałek rozrządu
leszczu - Wto Sie 06, 2013 12:57
szymong77 napisał/a: | masz jakieś zdj, bo mam to rozebrane, i jest tak zrb sobie swoje znaki no i wiesz niby oki ale dwa boczne tłoki są na dole, środkowe prawie u samej góry... a dół ustawiłem sb według plasku, czyli na kole zębatym tj na wale są dwie kropki, a na plastiku kreski, takie małe i między nimi taka duża, to mam to na tą dużą kreske, te dwie kropki są ustawione centranie pomiędzy tym, dobrze to jest?? no i wiesz nwm gdzi sa znaki na kole zębatym wałka rozrządu pomóż
[ Dodano: Wto Sie 06, 2013 13:53 ]
aham, i ja mam jeden wałek rozrządu |
Przecież na kole rozrządu wyraźnie widać napisy EXHAUST i IN.
Znaczki na kole zębatym jak najbardziej, ale ustawiaj je nie do plastiku tylko znak masz na pompie oleju i do tego znaku ustawiaj wał.
szymong77 - Wto Sie 06, 2013 13:04
kolego ale to masz koło z 1.6 16v, tam jest prosto ja mam 1.4 8v z 1998r no i na kole mi pisze tylko ex i jest jedna kreska a nie dwie, no i wiesz gdzie jest drógi punkt, z tego koło do silnika, GDZIE JEST ZNAK NA SILNIKU wiesz już o co chodzi??
leszczu - Wto Sie 06, 2013 13:09
Ten punkt do ustawienia znaku na kołku musi być gdzieś na plastiku albo głowicy zaznaczony, szukaj.
|
|