Zobacz temat - [R75] wibracje CDTi automat vs neutral mode
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] wibracje CDTi automat vs neutral mode

adas.ko - Czw Sie 28, 2014 19:49
Temat postu: [R75] wibracje CDTi automat vs neutral mode
Ze względu na wibracje w silnikach CDT/i, które wyczuwalne są najbardziej na postoju i załączonym biegu D lub R pojawił się pomysł, że skrzynia niepotrzebnie trzyma włączony bieg podczas gdy prędkość = 0 i hamulec jest wciśnięty.

zgodnie z informacją od SeniorA :
Automatic neutral mode (diesel models only)
To improve fuel economy and reduce emissions, the
transmission automatically selects neutral from a drive gear if
the vehicle is stationary and the brake is applied. The drive gear
will automatically reselect when the brake is released.
czyli gdy samochód stoi i wciśnięty jest hamulec , to dla ekologii i zużycia paliwa skrzynia przełącza się na neutral, po zwolnieniu hamulca automatycznie powraca do wybranej pozycji.


wychodzi na to, że kierunek w sprawie zniwelowania wibracji na postoju jest słuszny. Zatem pytanie do użytkowników CDT/i z automatem, czy jest ktoś taki komu działa to zgodnie z instrukcją ?

Czy ma ktoś pomysł jak to sprawdzić, czy bardziej w celu diagnozy pojechać na T4 czy też do ASB gdzie podepną się pod sterownik skrzyni biegów ?

*początek tego wątku : https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=860187#860187


Pozdrawiam,
Adam

[ Dodano: Czw Sie 28, 2014 14:43 ]
Punx napisał/a:
Ja jeszcze pociągne w tym wątku temat. Zadzwoniłem do Długołęki do http://www.lekop.beep.pl/kontakt.htm porozmawiałem sobie z znawcą tematyki skrzyń, zapewniał mnie że nie ma takiej opcji żeby po wciśnięciu hamulca na D (na postoju) skrzynia przełączyła na neutral, co najwyżej może rozłączyć sprzęgło.


Punx jakkolwiek by się to miało odbywać, przez rozłączenie sprzęgła czy wyłączenie biegu to nazywa się to 'automatic neutral mode' i u nas nie działa. Pytanie, jak to zdiagnozować ...

Pozdrawiam,
Adam

[ Dodano: Czw Sie 28, 2014 20:49 ]
Został mi moduł EAT ECU po przygodach opisanych tutaj https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=74676&postdays=0&postorder=asc&highlight=eat+ecu&start=40

Tyle że na tym module skrzynia dziwnie działa, w trybie normalnym przełącza biegi zbyt wysoko (ok. 3000 obr a nawet wyżej). sprawdziłem po vin tego eat ecu, że jest to moduł od R 75 2,5 V6 a nie CDTi. Zatem pytanie, czy :
- te moduły się jakoś programuje pod konkretny model samochodu (stąd VIN na module)
- czy można wymienić na inny moduł pod warunkiem że jest to od tej samej wersji silnikowej i czy ta wymiana wymaga jakiegoś 'wprogramowania' VIN-u
- jeżeli programowanie jest konieczne to gdzie to można zrobić
- czy istnieje coś takiego jak najnowszy firmware do tego sterownika

*w polskiej instrukcji do R75 nie znalazłem (ani na str 111 ani na innych) wzmianki od 'automatic neutral mode'. Ma ktoś jakąś nowszą wersję instrukcji ?

SeniorA - Czw Sie 28, 2014 20:53

adas.ko napisał/a:
w polskiej instrukcji do R75 nie znalazłem (ani na str 111 ani na innych) wzmianki od 'automatic neutral mode'.
zobacz w rozdziale AUTOMATYCZNE WYBIERANIE TRYBU JAZDY - ostatnia pozycja ( Tryb automatycznego wyboru pozycji neutralnej ). Cytat w j. angielskim powinien być w RAVe w Owners Handbooks/Driving Controls/Automatic transmission/Automatically selected modes.
Punx - Czw Sie 28, 2014 21:49

A ja na stronie 111 w skanie (PDF) instrukcji widzę rozdział Automatyczna regulacja prędkości jazdy i on się tyczy tempomatu. Jest tu wzmianka że w przypadku automatu można wyłączyć tempomat przekładając drążek na pozycję N (przy 140km/h także ?). O automatycznej skrzyni jest osobny rozdział strony od 93 do 96 ale nic tam o tym neutralu nie znalazłem.

Automatyczne wybieranie trybu jazdy (str. 96) także nie widzę nic na ten temat, w PDF'ie ostatni punkt to "Tryb łagodnej zmiany biegów"

@SeniorA czy Ty masz jakąś inną instrukcję ?

adas.ko - Czw Sie 28, 2014 21:59

SeniorA w instrukcji pobranej z roverki.eu w rozdziale 'automatyczne wybieranie trybu jazdy' jest tylko tyle (zamieszczam fotkę). Zatem opcja 'automatic neutral mode' pojawiła się może dopiero w nowszych modelach (rok modelowy mojego R75 to 2004). Czy mógłbyś udostępnić swoje instrukcje, chociaż bardziej jestem ciekawy procedur wymiany EAT ECU i ewentualnego jego programowania.

Pozdrawiam,
Adam

Punx - Pią Sie 29, 2014 06:36

Zapewne chodzi o angielski manual do R75: http://roverclub-bg.com/i...wnersmanual.pdf

Strona 108:

SeniorA - Pią Sie 29, 2014 07:08

Punx napisał/a:
Zapewne chodzi o angielski manual do R75: http://roverclub-bg.com/i...wnersmanual.pdf
no właśnie , nie byłem pewny gdzie się z tym cytatem spotkałem.
adas.ko napisał/a:
w instrukcji pobranej z roverki.eu w rozdziale 'automatyczne wybieranie trybu jazdy' jest tylko tyle
ja mam oryginalną Instrukcję Obsługi wydaną przez Rover Grup After Sales- Technical Communication , numer publikacji RCL 0306POL.
adas.ko napisał/a:
Czy mógłbyś udostępnić swoje instrukcje,
tak , jak tylko wrócą do mnie.
Punx - Pią Sie 29, 2014 07:20

To ja widzę trzy potencjalne scenariusze:

1. sterowniki od diesela i banzyny różnią się i mamy podmienione bez naszej wiedzy (poprzedni właściciele)
2. jest to opcja programu skrzyni (włączana dla diesela) i z jakiś przyczyn mamy to powyłączane
3. jest to opcja tylko przy jakiejś konkretnej wersji sterownika, R75 w UK był zapewne sprzedawany dłużej niż np. w PL stąd pojawiło się to w instrukcji UK (najnowsza) a w tej ogólnodostępnej instrukcji PL (skan pewnie starszej instrukcji) nie ma

Ja u Jowiego wgrywałem sobie ponad rok temu najnowszy program dla silniki i skrzyni jaki posiadał i takowej opcji nie ma.

SeniorA - Pią Sie 29, 2014 07:25

Punx napisał/a:
3. jest to opcja tylko przy jakiejś konkretnej wersji sterownika, R75 w UK był zapewne sprzedawany dłużej niż np. w PL stąd pojawiło się to w instrukcji UK (najnowsza) a w tej ogólnodostępnej instrukcji PL (skan pewnie starszej instrukcji) nie ma
moja oryginalna instrukcja jest w j.polskim i z roku 1999 i to w niej jest , nie jest zaznaczone , że to opcja .
adas.ko - Pią Sie 29, 2014 13:25

Punx napisał/a:
To ja widzę trzy potencjalne scenariusze:

1. sterowniki od diesela i banzyny różnią się i mamy podmienione bez naszej wiedzy (poprzedni właściciele)
2. jest to opcja programu skrzyni (włączana dla diesela) i z jakiś przyczyn mamy to powyłączane
3. jest to opcja tylko przy jakiejś konkretnej wersji sterownika, R75 w UK był zapewne sprzedawany dłużej niż np. w PL stąd pojawiło się to w instrukcji UK (najnowsza) a w tej ogólnodostępnej instrukcji PL (skan pewnie starszej instrukcji) nie ma

Ja u Jowiego wgrywałem sobie ponad rok temu najnowszy program dla silniki i skrzyni jaki posiadał i takowej opcji nie ma.


Pozostaje poszukać 100% sterownika od diesla, najlepiej z końca produkcji.
Czy po jego wymianie potrzebne są jakieś zaklęcia z T4, czy też wkładamy nowy sterownik i już ? *na tych sterownikach jest wybity VIN więc może jest jakoś 'sparowany' z głównym ECU ?

Pozdrawiam,
Adam

rafalmis1 - Pią Sie 29, 2014 15:03

Dziś jestem w Wawie i po drodze zwróciłem uwagę na obroty i tak. Jak w czasie jazdy puszcze gaz, to mi obroty spadną max do 1200 a na światłach do takich jak na N ale delikatnie, bardzo delikatnie czuć wibracje na D w porównaniu do N. Po wymianie sterownika nie posiadam trybu SPORT. Na zegarkach świeci ale nie działa.
adas.ko - Pią Sie 29, 2014 15:45

rafalmis1 a w Twojej benzynie to wiadomo że wibracje są mniejsze (w porównaniu do naszych CDT/i to pewnie ich nie ma na D). Poza tym zmiana biegów na E czy S pewnie na innych obrotach niż w dieslu no i z instrukcji wynika, że nie masz tego 'automatic neutral mode'.
Na moim drugim EAT ECU w trybie normal zmiana biegów wychodzi na 3000-3500 obr, a w trybie sport na 4000-5000 obr. Jak się potem okazało, to jest moduł od 2.5V6, więc gdybyś był zainteresowany tym modułem to możemy się dogadać.

* tylko czy wystarczy zmienić czy też trzeba wprogramować nowy VIN do modułu (?)

Pozdrawiam,
Adam

rafalmis1 - Pią Sie 29, 2014 17:11

Próbowali przez T4 wymusić programowanie VIN-u na moim samochodzie i T4 nie pozwolił, ale jeżdżę tak i nic się nie dzieje, jest wręcz znacznie lepiej. Zapytam Marka czy jest w stanie dostać się do tego modelu i ręcznie zmienić VIN

[ Dodano: Pią Sie 29, 2014 18:11 ]
Marek powiedział :mrgreen: że musiałby mieć samochód na dłużej, na daną chwile nie jest w stanie się dostać do sterownika

adas.ko - Sob Sie 30, 2014 08:55

Punx napisał/a:
To ja widzę trzy potencjalne scenariusze:

1. sterowniki od diesela i banzyny różnią się i mamy podmienione bez naszej wiedzy (poprzedni właściciele)

to można sprawdzić porównując VIN na EAT ECU z VIN auta

Cytat:
2. jest to opcja programu skrzyni (włączana dla diesela) i z jakiś przyczyn mamy to powyłączane

z tego co pisze SeniorA funkcja ta była już w instrukcji z 99 roku i nie jako opcja tylko standard


Cytat:
Ja u Jowiego wgrywałem sobie ponad rok temu najnowszy program dla silniki i skrzyni jaki posiadał i takowej opcji nie ma.

może to jednak nie kwestia firmware sterownika tylko braku jakiegoś sygnału (prędkość, hamulec, pedał gazu ...)

Punx - Sob Sie 30, 2014 09:18

A co o tym anglojęzyczne fora ? Szukał ktoś info na ten temat ?
SeniorA - Sob Sie 30, 2014 18:04
Temat postu: wibracje CDTi automat vs neutral mode
w temacie
Punx - Sob Sie 30, 2014 18:25

Co wy na to żeby złożyć się na dobrą flaszkę dla admina tego forum i namówić go do kilku zmian: po pierwsze zwiększenie rozmiaru skrzynek na PW, po drugie zwiększenie ilości fotek w 1 odpowiedzi oraz zwiększenie rozmiaru fotek, po trzecie ... pewnie jest trochę innych rzeczy które można by "unowocześnić", te ograniczenia są śmieszne jak na dzisiejsze czasy.
rafalmis1 - Sob Sie 30, 2014 18:31

SeniorA, wrzuć tu http://www.fotosik.pl/dodaj-zdjecie/krok-1, będzie trochę większe, albo mi na maila (rafalmis1@gmail.com), a ja wrzucę w takim rozmiarze jak zrobił aparat
MaReK - Sob Sie 30, 2014 19:45

Dostanie się do tego sterownika nie wiele nam da ;)
Jeśli komunikacja z nim jest okej, to można z niego odczytać VIN i parę pierdół.
Nie kojarzę opcji czytania i kasowania błędów. Może interfejs AUTOCOM może coś więcej zdiagnozować.

Wersje sterownika na pewno poda T4 i jeśli uda się skomunikować INPA po odpowiedniej podmianie driverów dla ediabas'u.

Żeby coś więcej z tym zrobić musiałbym mieć czas i samochód w którym mógłbym sobie potestować pewne funkcje interfejsów.

rafalmis1 - Sob Sie 30, 2014 19:48

MaReK napisał/a:
Może interfejs AUTOCOM może coś więcej zdiagnozować.

mam i dział jak dla mnie znakomicie, ale nie sprawdzałem jeszcze cze może grzebać w sofcie :mrgreen:

MaReK - Sob Sie 30, 2014 19:51

rafalmis1 napisał/a:
mam i dział jak dla mnie znakomicie, ale nie sprawdzałem jeszcze cze może grzebać w sofcie :mrgreen:

W sofcie to na pewno nie może grzebać. To diagnozer bardziej niż konfigurator. :)

SeniorA - Sob Sie 30, 2014 20:31

różne tryby przełożeń samoczynnie wybiera układ sterowania pracą skrzyni , czyli ECUATC i sterownik , wg. mnie tu trzeba szukać.
adas.ko - Sob Sie 30, 2014 20:40

MaReK dzięki wielkie za właczenie się do dyskusji :-)

na anglojęzycznych forach nie znalazłem zbyt wiele info w temacie VIN & EAT ECU poza tym, że w tym sterowniku jest zapis o VIN, ale czy on jest do czegoś potrzebny albo niezbędny do działania EAT, raczej tylko tyle że jest

zatem czy kupując inny sterownik EAT od tej samej wersji silnikowej potrzebujemy go wprogramować do auta ? czym się kierować przy zakupie, wersją EAT (ja mam UHT100139) ? bo wersją silnika - na pewno ...

i dalej nie mamy informacji czy komuś z CDTi + automat działa funkcja 'automatic neutral mode'

SeniorA - Sob Sie 30, 2014 21:04

adas.ko napisał/a:
czym się kierować przy zakupie, wersją EAT (ja mam UHT100139)
może masz UHC ?,właściwie są trzy rodzaje sterowników tzn. UHC 100138 , UHC 100139 I UHC 000340 ( ten dotyczy 1.8 ).
UHC 100138 stosowano do skrzyń o nr. części TGD 101700N, 101710N, 101720N I TGD 101730H do nr vin 143049 do 2000r. Od numeru Vin 143050 były skrzynie TGD 106790N , 106800N,106810N i 106820N a do nich sterowniki UHC 100139. Trzeba sprawdzić czy sterowniki i skrzynie są zgodne z powyższym.

Punx - Sob Sie 30, 2014 21:14

A jak to sprawdzić nie mając żadnego interfejsu ? Są jakieś tabliczki znamionowe ? Jeśli tak to gdzie ich szukać ?
adas.ko - Nie Sie 31, 2014 13:53

SeniorA tak, mam UHC(100139)

Punx może być problem z odczytaniem informacji na temat wersji skrzyni z tabliczki znamionowej (nawet jeśli uda się ją namierzyć). Poniżej oznaczenia tabliczek dla skrzyni manualnej i automatyczej: http://www.rimmerbros.co....cle-Information (dział: Transmission Identification Number)

Pozdrawiam,
Adam

[edit: 2014-08-31 16:43]:
A jednak da się odczytać bez podłączania do kompa. Tabliczka znamionowa sterownika EAT : UHC100139; tabliczka znamionowa skrzyni : G6 3701870 PR013

Zgodnie z dokumentacją : http://www.google.pl/url?...FiJC5ees90OmLLA

(tabelka z modelami poniżej):

wychodzi na to że w moim przypadku jest zgodność sterownika ze skrzynią. nie wiem tylko jaką mam wersję software i w której była funkcja 'neutral mode' w starszych czy nowszych ... chociaż w M47 wyboru jakby nie ma ...

rafalmis1 - Nie Sie 31, 2014 15:22

adas.ko napisał/a:
SeniorA tak, mam UHC(100139)

Punx może być problem z odczytaniem informacji na temat wersji skrzyni z tabliczki znamionowej (nawet jeśli uda się ją namierzyć). Poniżej oznaczenia tabliczek dla skrzyni manualnej i automatyczej: http://www.rimmerbros.co....cle-Information (dział: Transmission Identification Number)

Pozdrawiam,
Adam


Taka naklejka jest na misce olejowej skrzyni

SeniorA - Nie Sie 31, 2014 15:55

adas.ko napisał/a:
tabliczka znamionowa skrzyni : G6 3701870 PR013
i jeszcze to, że G6 - diesel , G5 - 1.8 , G7 - kV6 2.5 , G8 - kV6 2.0
adas.ko - Nie Sie 31, 2014 16:32

zweryfikowałem jeszcze VIN na puszcze ATCU (EAT ECU), jest zgodny z VIN auta, więc teoretycznie powinien posiadać software w wersji FJ6GE84 ... brakuje mi pomysłów :-(

*czy moduł tempomatu SCB100211 może coś mieszać w tych ustawieniach, jest tak jakoś blisko ATCU, wiązka kabli jakby wspólna (?)

Pozdrawiam,
Adam

Punx - Nie Sie 31, 2014 16:48

Ja dziś wsiadłem do nowej skody sąsiada (automat, jasne kremowe skóry, kolorowy duży wyświetlacz) no bajka. Pracuje jako handlowiec, jak się zatrudnił jeździł Q5 w automacie, skończył się leasing dostał budżet i miał sobie wybrać auto, wziął ponoć najwyższy wypas skody (ciemny brąz kombi - wg mnie z zewnątrz strasznie brzydki). Pobawiłem się ta skrzynią przez chwilę, no w porównaniu do tej naszej jatco to różnica kosmiczna (niby tylko 15 lat). Zmiana między P-R-N-D - nie da się nic wyczuć, żadnych szarpnięć tak jak u nas zmiana między D-4-3-2.

Niby to skoda ale kurcze taki wypas, że szczęka mi opadła. W śmiem twierdzić że środku ładniej niż w R75, ale co tu porównywać auto za ponad 100k do starego Rovera za max kilkanaście tyś. :)

SeniorA - Nie Sie 31, 2014 17:28

adas.ko napisał/a:
brakuje mi pomysłów
to jeszcze mam taką informację :
Electronic Automatic Transmission (EAT) ECU strategy
On automatic gearbox models, the EAT ECU implements an idle neutral strategy, which is part of the fuel reduction
strategy. Neutral is selected, reducing engine load and fuel consumption, when all of the following conditions are met:
l ECM confirms engine at idle.
l ’D’ selected on gear selector lever.
l Foot brake applied.
Should one of these conditions change, after neutral has been selected, ’D’ will be reselected automatically.
When the EAT ECU requests, via the CAN bus, a reduction in engine torque, the ECM reduces engine torque by
cutting back fuel delivery. This ensures smooth gear changes throughout the engine speed and load ranges, and
reduces exhaust emissions.
czyli do wdrożenia tej stratergii muszą być spełnione 3 warunki : D , wciśniety pedał hamulca i ECM mieć informację , że silnik ma odpowiednie wolne obroty.

adas.ko - Nie Sie 31, 2014 19:03

SeniorA znalazłem taką informację że ATCU część danych bierze z CAN-bus a część z 'discrete electrical connection'. Na diagramie poniżej widać że sygnał 'brake switch' nie jest brany z CAN tylko bezpośrednio elektrycznie (?). Idąc dalej tym tropem zajrzałem pod pedał hamulca. Jest tam mikrowyłącznik, który na ucho nie zawsze 'klika'. Co dziwne, światła stopu zapalają się po większym kącie naciśniecia pedału wtedy kiedy dźwignia od mikrowyłacznika jest już dawno w powietrzu. Obstawiam, że aktywacja świateł stop odbywa się inną metodą co dalej daje sygnał do CAN. Czy to możliwie ? Wydaje mi się że ten mikrowyłącznik jest walnięty a ponieważ auto hamuje i światła stop działają, to nikt do tej pory nie zwrócił na to uwagi. U mnie poza brakiem 'neutral mode' nie działa również funkcja hamowania silnikiem (przy zjeździe z górki pedał na 1-3 sek powinno włączyć hamowanie silnikiem).

Dostęp do tego mikrowyłącznika jest tragiczny i nie udało mi się go wyjąć, dochodzą do niego cztery przewody. Szukam zatem informacji, jak się go wyjmuje i czy da się kupić taki nowy.

Pozdrawiam,
Adam


[Edit 2014-08-31 21:59]:

no to się wygłupiłem z tym mikrowyłącznikiem, czytam dalej i tam jest czujnik zbliżeniowy, zatem włączenie świateł stop w odległości kilku milimetrów od czujnika do dźwigni to prawidłowe działanie.

w wątku o tempomacie pojawia się informacja, że : 'prędkość do tempomatu brana jest z lewego czujnika ABS, a nie prawego który daje sygnał do prędkościomierza'

oraz 'Wysłany: Wto Lip 22, 2014 21:34


hehe, gadalem dzis z kims kto naprawia elektronike mowil ze czujnik od hamulca nawet jak stop dziala to nie znaczy ze dziala druga faza czy jak tam tego czujnika ktora idzie na tempomat, i tu moze byc problem, oczywiscie jeszcze sam przycisk SET moze byc zasniedzialy bede musial to sprawdzic'

może ktoś potwierdzić/obalić powyższe ?

SeniorA - Nie Sie 31, 2014 21:31

adas.ko napisał/a:
gadalem dzis z kims kto naprawia elektronike mowil ze czujnik od hamulca nawet jak stop dziala to nie znaczy ze dziala druga faza czy jak tam tego czujnika ktora idzie na tempomat,
dokładnie to jest tak ,że są w nim dwa switche, jeden daje sygnał do LSM,a drugi (to co nazwano drugą fazą ) w dieslu daje sygnał do ECM , czyli jeśli swieci stop to nie znaczy, że czujnik jest sprawny i ECM dostaje sygnał.W benzynie ten sygnał jest inaczej wykorzystany (blokada lawarka w P -jako opcja ).
adas.ko - Nie Sie 31, 2014 21:52

Zatem spróbuję wymienić ten czujnik, bo tempomat raczej mi działa, co wykluczałoby czujnik ABS z lewego przedniego koła. Z nowych znalazłem coś takiego : http://www.iparts.pl/auto...906-102248.html

Włącznik świateł STOP CALORSTAT by Vernet BS4635 ; Kod: BS4635
Producent części: CALORSTAT by Vernet - 67PLN

Czy ten czujnik jest taki sam dla wszyskich modeli, czy dla diesla, automatu jest inny ? Można śmiało kupować powyższy czy też szukać czegoś od BMW ?

Pozdrawiam,
Adam

SeniorA - Nie Sie 31, 2014 22:04

adas.ko napisał/a:
Zatem spróbuję wymienić ten czujnik
może wcześniej sprawdź czy pojawia sie napięcie na fioletowo/zielonym przewodzie.
adas.ko napisał/a:
Czy ten czujnik jest taki sam dla wszyskich modeli, czy dla diesla, automatu jest inny ?
ja wiem , że w dieslu jest taki sam dla wszystkich.
adas.ko - Nie Sie 31, 2014 22:37

SeniorA napisał/a:
adas.ko napisał/a:
Zatem spróbuję wymienić ten czujnik
może wcześniej sprawdź czy pojawia sie napięcie na fioletowo/zielonym przewodzie.


Jutro postram się dogrzebać do tego przewodu i pomierzyć. Bardzo dziękuję za Twoje zaangażowanie.


Pozdrawiam,
Adam

Punx - Pon Wrz 01, 2014 05:48

A ja wrócę do tego:

"... czyli do wdrożenia tej stratergii muszą być spełnione 3 warunki : D , wciśniety pedał hamulca i ECM mieć informację , że silnik ma odpowiednie wolne obroty. ..."

A konkretnie do obrotów silnika, bo ciekawi mnie co to znaczy odpowiednie obroty ? U mnie na D+hamulec jest ok 850 rpm i to jest wg Jowiego max co można ustawić w dieselu, gdyby było 950 rpm nie byłoby wibracji, ale może te 850 to już za dużo i się ten neutral nie włącza ?

SeniorA - Pon Wrz 01, 2014 09:06

adas.ko napisał/a:
Jutro postram się dogrzebać do tego przewodu i pomierzyć
można to zrobić na pinie 28 ECM , od razu sprawdzić ciągłosć tego przewodu.
Punx napisał/a:
ale może te 850 to już za dużo i się ten neutral nie włącza ?
no właśnie , bo powinno być 780
Punx - Pon Wrz 01, 2014 09:13

A jak zmniejszyć obroty "jałowego" z 850 na 780 ? Tylko T4 ?
MaReK - Pon Wrz 01, 2014 10:18

Punx napisał/a:
A jak zmniejszyć obroty "jałowego" z 850 na 780 ? Tylko T4 ?

Póki co tylko. Próbowałem zmienić mapą ale się nie udało. Musi siedzieć gdzieś informacja jeszcze poza obszarem map. Dysponuję całym wsadem pełnym i można się pokusić o jego wrzucenie ale to zawsze zwiększa ryzyko uwalenia sterownika i wtedy będzie go trzeba wyciągać.

Punx - Pon Wrz 01, 2014 10:25

Ja tam na T4 mam zarówno za daleko jak i bardzo blisko. Za daleko żeby jechać z jedna zmianą na próbę do Jowiego (ponad 250km w obie strony), a do pobliskiego Fatimexu (20km w obie strony) nie pojadę bo mi znowu uwalą ustawienia, wystarczy że jestem przez nich ponad 1k pln w plecy za skasowanie map.
SeniorA - Pon Wrz 01, 2014 11:58

Punx napisał/a:
A jak zmniejszyć obroty "jałowego"
o wysokosci wolnych obrotów decyduje ECM dawką paliwa na podstawie sygnałów otrzymanych z czujników CKP, APP,ECT, MAF/IAT i cisnienia paliwa porównując z mapą , dlatego trzeba zacząć od sprawdzenia tych czujników czy są oryginalne i czy wskazują prawidłowe wartości.
Punx - Pon Wrz 01, 2014 12:10

Może się mylę ale skoro statystycznie (na naszym forum) jest więcej automatów z tym objawem braku przechodzenia na neutral mode niż bez tego "defektu", to powód zapewne jest we wszystkich autach ten sam. Mało prawdopodobne żeby u każdego z nas uszkodzony był inny element tej układanki.
janio - Pon Wrz 01, 2014 12:41

SeniorA, nie jestem tak mocny w tych skrótach dlatego proszę o wyjaśnienie mi co to jest: CKP, APP, ECT,MAF i IAT? Na obrotomierzu mam tylko 650, to chyba troszkę za mało bo lekko drga mi silnik i lewy reflektor. Jak pedałem gazu podjadę na 750 i więcej to jest wszystko OK.
SeniorA - Pon Wrz 01, 2014 13:25

janio napisał/a:
proszę o wyjaśnienie mi co to jest: CKP, APP, ECT,MAF i IAT?
po kolei: czujnik położenia wału, cz. położenia pedału gazu, cz. temperatury silnika, przepływomierz (MAF/IAT - czujni ilosci i temp. powietrza w dolocie )), ma być 780 +/- 50 obr/min

[ Dodano: Pon Wrz 01, 2014 14:02 ]
janio napisał/a:
Na obrotomierzu mam tylko 650,
obrotomierz nie jest dokładny , sprawdź na komputerze diagnostycznym w pozycji 7.2. i napisz nam ile jest.

[ Dodano: Pon Wrz 01, 2014 14:09 ]
Punx, wolne obroty ECM może też podnosić jak jest duży pobór mocy przez wspomaganie ukł .kierowniczego czy spreżarkę klimy.

[ Dodano: Pon Wrz 01, 2014 14:25 ]
Punx napisał/a:
to powód zapewne jest we wszystkich autach ten sam.
. może to być np. przepływomierz, bo jego zamienniki nie są porównywalne z oryginałem.
janio - Pon Wrz 01, 2014 13:39

Uuuuuu, a to mam ćwieka zabitego. Jak tam wejść w tę pozycję 7.2. i wyjść z niej aby nic nie namieszać. Nigdy jeszcze tego nie robiłem.
SeniorA - Pon Wrz 01, 2014 14:09

Cytat:
Jak tam wejść w tę pozycję 7.2. i wyjść z niej aby nic nie namieszać. Nigdy jeszcze tego nie robiłem.
_________________
nic trudnego , tak jak tu opisano
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=85346#85346

naciskasz trzymając wciśnięty przycisk aż pokaże sie 1 , teraz naciskasz kolejno bez przytrzymania aż pokaże się 19, czyli masz wybrany rozdział 19 , dalej tak jak w opisie.

janio - Pon Wrz 01, 2014 15:11

No, za trzecim razem uporałem się z tym wszystkim i sprawy mają się jakoś dziwnie:
w pozycji 7.0 są same zera
w pozycji 7.1 jest 185
w pozycji 7.2 są same zera
w pozycji 7.3 są same zera
w pozycji 7.4 są same zera
A czy w pozycji 7.2 nie należy odpalić silnika? No bo jak ma pokazać te obroty jak jest kluczyk w pozycji 1? W instrukcji nic więcej nie ma.

adam_26 - Pon Wrz 01, 2014 17:22

janio napisał/a:
No, za trzecim razem uporałem się z tym wszystkim i sprawy mają się jakoś dziwnie:
w pozycji 7.0 są same zera
w pozycji 7.1 jest 185
w pozycji 7.2 są same zera
w pozycji 7.3 są same zera
w pozycji 7.4 są same zera
A czy w pozycji 7.2 nie należy odpalić silnika? No bo jak ma pokazać te obroty jak jest kluczyk w pozycji 1? W instrukcji nic więcej nie ma.


Menu OBC możesz także przeglądać po przekręceniu kluczyka w pozycji 2, i nawet możesz wejść po odpaleniu silnika nic się nie stanie wtedy nie będziesz miał samych zer ;) ja czasem sobie wchodzę na światłach albo w trasie :mrgreen:

Punx - Pon Wrz 01, 2014 17:28

U mnie w 7.2 zarówno na D+hamulec jaki N oraz P jest taka sama wartość rpm czyli od 836 do 852 (wartość się zmienia) niemniej jednak na P i R czuć wyraźnie że auto nie jest usztywnione tak jak na D i hamulcu.
SeniorA - Pon Wrz 01, 2014 17:35

janio napisał/a:
A czy w pozycji 7.2 nie należy odpalić silnika?
przecież chcesz znać wartosć wolnych obrotów więc silnik musi być odpalony i zagrzany.Odpal a później przewijaj komputer.
janio - Pon Wrz 01, 2014 18:06

Właśnie wróciłem z garażu i tak właśnie zrobiłem, na odpalonym silniku. Obroty są na 780 +/- 5, czyli dobrze. To lekkie drganie lewej części silnika i lewego reflektora może będzie od którejś poduchy, może dopiero zaczyna padać, choć jak troszkę dodam gazu to wszystko jest dobrze.
adas.ko - Pon Wrz 01, 2014 18:11

SeniorA napisał/a:
adas.ko napisał/a:
Zatem spróbuję wymienić ten czujnik
może wcześniej sprawdź czy pojawia sie napięcie na fioletowo/zielonym przewodzie.


SeniorA na fioletowo/zielonym mam tak:
- zwolniony pedał hamulca - 0,3V
- naciśnięty - 8,2 V
- po naciśnięciu hamulca na chwilę pojawia się wartość 14V (ale potem ustawia się na 8,2V)

Czy to oznacza walnięty czujnik przy pedale hamulca czy mierzyć dalej pin 28 ECU ?

Pozdrawiam,
Adam

SeniorA - Pon Wrz 01, 2014 18:38

adas.ko napisał/a:
zwolniony pedał hamulca - 0,3V
- naciśnięty - 8,2 V
przy naciśniętym pedale powinno być 6 - 8 V i tu wg. mnie jest OK, a puszczonym zero , może miernik coś przekłamuje.
adas.ko - Pon Wrz 01, 2014 19:22

SeniorA napisał/a:
adas.ko napisał/a:
zwolniony pedał hamulca - 0,3V
- naciśnięty - 8,2 V
przy naciśniętym pedale powinno być 6 - 8 V i tu wg. mnie jest OK, a puszczonym zero , może miernik coś przekłamuje.


Pomierzyłem jeszcze na zapalonym silniku:
- pedał zwolniony 0,3V
- naciśnięty 9,5 V
- stan przejściowy <1 sek = 18 V !

Napięcie akumulatora (silnik zgaszony 13,2V, zapalony 14,6V)

*może faktycznie miernik coś przekłamuje o 0,3V

Odnośnie pomiaru na ECU to na której to jest wtyczce ? Tyle tych wtyczek, że boję się trochę tego ruszać. Może profilaktycznie potraktować wtyczki kontaktem (oczywiście na odpiętym aku) ?

Czy sygnał z hamulca leci tylko do ECU a potem do ATCU po CAN, czy też leci również bezpośrednio do ATCU (jeśli tak to na który pin?)

*czepiam się tego czujnika bo:
- obroty mam książkowe 782
- sygnał o włączonym D to raczej jest w porządku
- pozostaje jeszcze czy prędkość jest z lewego (jak dla tempomatu?) czy z prawego czujnika ABS
- napięcie na czujniku jest dziwne i ustala się z jakiegoś piku 18V
- kwestia ostatnia to czy funkcja 'neutral mode' istnieje, bo jakoś nikt nie potwierdził w praktyce
- u mnie dodatkowo nie działa jak powinna funkcja włączania hamowania silnikiem, ewidentnie włączana pedałem hamulca

*przydałby mi się jakiś nowszy RAVE, ale linki na forum nie są aktywne ...

Pozdrawiam,
Adam

Punx - Pon Wrz 01, 2014 19:30

Masz na aku 13,2V na wyłączonym silniku ? To jest jakiś nowy aku, świeży zakup ?
adas.ko - Pon Wrz 01, 2014 19:35

Punx napisał/a:
Masz na aku 13,2V na wyłączonym silniku ? To jest jakiś nowy aku, świeży zakup ?


Mój aku ma niespełna rok, więc można powiedzieć że prawie nowy. Biorąc pod uwagę błąd miernika 0,3V to wychodzi że ma książkowe 12,8 (+0,1) V

SeniorA - Pon Wrz 01, 2014 19:54

adas.ko napisał/a:
Odnośnie pomiaru na ECU to na której to jest wtyczce ?
w 40 pinowej, 2 od prawej patrzac od strony podstawy ECU
adas.ko napisał/a:
Czy sygnał z hamulca leci tylko do ECU
tak
adas.ko napisał/a:
pozostaje jeszcze czy prędkość jest z lewego (jak dla tempomatu?)
tak
adas.ko - Pon Wrz 01, 2014 20:54

SeniorA napisał/a:
adas.ko napisał/a:
Odnośnie pomiaru na ECU to na której to jest wtyczce ?
w 40 pinowej, 2 od prawej patrzac od strony podstawy ECU
adas.ko napisał/a:
Czy sygnał z hamulca leci tylko do ECU
tak
adas.ko napisał/a:
pozostaje jeszcze czy prędkość jest z lewego (jak dla tempomatu?)
tak


[Edit 2014-09-01 23:20]:

Dostałem się do PIN 28 ECU (kabel czerwono/zielony we wtyczce 2 od prawej). Na tym kablu mam cały czas 8,6 V niezależnie czy hamulec jest wciśnięty czy nie (nie rozumiem tego)

Sprawdziłem jeszcze tempomat, działa poprawnie, kasuje nastawę po wciśnięciu hamulca lub RES ...

Tutaj : http://www.the75andztclub...3&t=1808&page=3
można przeczytać m.in.:
- funkcja automatic mode nie była zaimplementowana dla skrzyń Jatco (chociaż pewnie takie były zamiary)
- hamowanie silnikiem może być zależne od temperatury oleju w skrzyni (dla ochrony skrzyni nie włączy się kiedy temperatura nie osiągnie jakiegoś minimum)

*chyba że jednak od któregoś tam roku jednak wdrożyli te funkcje


Pozdrawiam,
Adam

ripek - Wto Wrz 02, 2014 07:03

Witam
Temat mnie zaintrygował więc postanowiłem napisać jak jest u mnie.
MamCDTi automat kombi po lifcie z maja 2004.
Na D z wciśniętym hamulcem nie wypina biegu :cry:
Tempomat reaguje prawidłowo na hamulec.
Co do hamulca górskiego to co zdążyłem zauważyć:
Na D poniżej 100kmh jak jadę z góry bez gazu to skrzynia jak by częściowo rozpinała bieg bo obroty wyraźnie spadają do jałowych i silnik pracuje swobodnie.
H. górski mogę włączyć ale wyraźnie na 5 biegu nie ma mocy.
Przy jeździe po górkach na poz. 4 silnik jest przez cały czas spięty ze skrzynią a hamulec górski działa mocno i auto z górki wogóle się nie rozpędza ,

Są to tylko moje spostrzeżenia wynikłe z normalnej eksploatacji .

Punx - Wto Wrz 02, 2014 07:13

Sprawdziłem datę wydania tej instrukcji w języku PL w której nie ma już informacji o Automatic Neutral Mode, jest ona z 2001r.
adas.ko - Wto Wrz 02, 2014 08:17

SeniorA wygląda na to, że Rover miał zamiar wdrożyć tą funkcję, stąd wzmianki w instrukcji z 99r, w późniejszych instrukcjach już nie ma o tym mowy i jak widać nikomu to nie działa jak w instrukcji. Bardzo Ci dziękuję za pomoc w diagnostyce, jestem pod wielkim wrażeniem Twojej wiedzy.

ripek dzięki za opis, chyba już rozwiałeś wszelkie wątpliwości. szkoda że tej funkcji nie ma, byłoby lepiej i ciszej na postoju.

Punx dzięki za sprawdzenie.

*a może ktoś pokusiłby się o wgranie softu beta do ATCU, może taki soft gdzieś istnieje (?) :)

Pozdrawiam,
Adam

Punx - Wto Wrz 02, 2014 08:24

adas.ko a może masz ochotę zgłębić temat tej funkcji w innych autach z tą skrzynią (Land Rover, Mazda itd) ? Zdaje się FreeLander 1 miał tę samą skrzynię, trzeba by pościągać instrukcje i poczytać, całkiem możliwe że w innych autach (manualach) ta funkcja będzie miała inną nazwę.

Ja niestety nie dysponuję w tym tygodniu nadmiarem czasu, a i chęci coraz mniej :(

SeniorA - Wto Wrz 02, 2014 09:03

adas.ko napisał/a:
Dostałem się do PIN 28 ECU (kabel czerwono/zielony we wtyczce 2 od prawej). Na tym kablu mam cały czas 8,6 V niezależnie czy hamulec jest wciśnięty czy nie (nie rozumiem tego)
może mierzyłeś we wtyczce 24 pinowej , a w niej jest na tym przewodzie zasilanie czujnika ciśnienia paliwa.

[ Dodano: Wto Wrz 02, 2014 10:03 ]
adas.ko napisał/a:
wygląda na to, że Rover miał zamiar wdrożyć tą funkcję, stąd wzmianki w instrukcji z 99r,
albo księgowi w 2001 obniżając koszty produkcji zmienili to , jak wiele innych rzeczy.
Punx - Wto Wrz 02, 2014 09:16

Tak na szybko przeszukałem manual od Felka

http://macassemble.com/lr...l%20(2001+).pdf

ale nie znalazłem informacji o przełączaniu na N(eutral) przy wciśniętym hamulcu. Manual jest dla wersji od 2001r więc może i tu księgowi pokazali swoja kreatywność. Jest za to sporo ciekawych informacji o skrzyni jatco.

adas.ko - Wto Wrz 02, 2014 09:18

SeniorA napisał/a:
adas.ko napisał/a:
Dostałem się do PIN 28 ECU (kabel czerwono/zielony we wtyczce 2 od prawej). Na tym kablu mam cały czas 8,6 V niezależnie czy hamulec jest wciśnięty czy nie (nie rozumiem tego)
myślę ,że mierzyłeś we wtyczce 24 pinowej , a w niej jest na tym przewodzie zasilanie czujnika ciśnieni paliwa.


Mierzyłem na tej wtyczce zaznaczonej na zdjęciu, na pinie 28 (wtyczka na bank miała 40 pinów)

Swoją drogą w manualu (dzięki Punx) od Freelander TD4 (rozdział Jatco 44-6) widać że sygnał z pedału hamulca idzie bezpośrednio do ATCU a nie ECU ...

"The EAT ECU uses this switch to monitor brake pedal
application status. The information is input to pin 43 of the EAT ECU on a hardwired connection from the switch.
The EAT ECU can allow the gearbox to apply more engine braking therefore slowing down the vehicle in a shorter
distance and reducing brake pad wear.
"

To ja spróbuję sprawdzić co się dzieje na pin 43 ATCU

[Edit 2014-09-02 20:30]:

Na pin 43 EAT ECU pojawia się sygnał 11,8V po naciśnięciu hamulca, wygląda zatem że czujnik daje prawidłowe wartości na sterownik skrzyni, natomiast coś nie tak jest z sygnałem na ECU (pin 28) gdzie ma się pojawiać sygnał 6-8V (u mnie jest na stałe 8,6V). Obawiam się, że brak funkcji hamowania silnikiem i 'neutral mode' jest związana tylko i wyłącznie z firmware EAT ECU i w naszych R75 tego niestety nie ma ;(

Dam-Kam - Czw Kwi 02, 2015 16:52

Dużo w tym temacie o nr sterowników dlatego odświeże temat.

Korzystając z danych zamieszczonych w tym tamacie sprawdziłem VIN i powinienem mieć sterownik skrzyni UHC 100138 i oznaczenie skrzyni PR001 (na sterowniku). Sprawdziłem mój i mam sterownik UHC 100139 i oznaczenie skrzyni PR002.

No i teraz nie rozumiem czegoś... Bo mam sterownik z R75 po 2000r. aczkolwiek oznaczenie, że do skrzyni PR002 czyli od 2,5 KV6 a nie 2,0 KV6. Wg informacji jak dobrze wnioskuję nie było nawet takiego połącznia bo sterowniki UHC 100139 były do skrzyń PR01x

A teraz ciekawostka - jakiś czas temu kupiłem od AdaskoC sterownik do 2,0 KV6 (na przyszłość - wtedy bez patrzenia na numery bo nawet nie widziałem, że to ma znaczenie) i się okazało, że jest to UHC 100138 do skrzyni PR001 czyli tak jakby dedykowana do mojego R75 :)
2 dni temu założyłem i powiem, że masakra :mrgreen: na zimno, przy przełączaniu z 2 na 3 jest takie odczucie jakby ktoś w międzyczasie hamulec naciskał (takie zdławienie). Poza tym jest dużo bardziej odczuwalne ciągnięcie przy przełączeniu na D. W moim sterowniku jak przełącze na D (trzymając hamulec) to lekko czuć, że skrzynia jest gotowa, w tym "nowym" jak przełączę na D to czuć, że hamulce muszą trzymać a cała buda dość mocno szarpie do przodu (jednorazowo).
Zrobiłem też 100km trasy i o ile mój sterownik przy mocnym depnięciu dochodzi do czerwonego pola (równo) i przełącza bieg to ten nowy przekraczał czerwone pole o jakieś 500obr :!: (nawet nie wiem przy ilu jest odcinka).
Nie działa też tryb sport - sugerując się tym, że mając np: 3000obr/min po przełączeniu na sport stary sterownik robił redukcje, ten nowy nie reagował nawet po dodaniu lekko gazu.
Dziś wróciłem do starego/dziwnego/sprawdzonego sterownika.

Pytanie dlaczego mam taką nietypową konfiguracje? Czy wychodziły jakieś inne wersje niż te z rozpiski? A może mam nową skrzynię? No chyba, że ja czegoś nie doczytałem...

Obecny steronik:



Sterownik nowy:


adas.ko - Pią Kwi 17, 2015 09:51

Cześć, dla pocieszenia - moje doświadczenia z wymianą EAT ECU zakończyły się powrotem do starego oryginalnego ... na szczęście pracuje on bardzo dobrze ;)

Pozdrawiam, Adam