Zobacz temat - [MG ZR] Brak przeglądu - zagłówki kanapy tylnej
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Prawo i ubezpieczenia - [MG ZR] Brak przeglądu - zagłówki kanapy tylnej

NoPE - Wto Lut 10, 2015 19:57
Temat postu: [MG ZR] Brak przeglądu - zagłówki kanapy tylnej
Mój ZR'ek nie przeszedł dziś przeglądu, bo nie ma zagłówków na kanapie tylnej. :?:

Znalazłem coś takiego:

§ 11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się:
[...]
9) w zagłówki na siedzeniach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa mocowane co najmniej w trzech punktach, z wyjątkiem siedzeń w pojeździe z nadwoziem otwartym oraz siedzeń tylnych w pojeździe z nadwoziem rodzaju coupé o układzie siedzeń "2+2"; dopuszcza się możliwość wyposażenia w zagłówki siedzeń tylnych środkowych; przepis stosuje się do pojazdów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1995 r.;

Z tyłu są pasy mocowane tylko w dwóch punktach. Konieczne są zagłówki czy nie, bo już zwątpiłem?

Auto ma fabryczną kanapę, bez otworów na zagłówki.
Diagnosta oczywiście musiał mnie zezłościć wmawianiem, że ktoś pewnie wymieniał kanapę :-| I, że tak to jest jak kupuje się anglika (chciał chyba zabłysnąć) na co mu odpowiedziałem, że to wersja na rynek europejski. :mrgreen: Przez 40 min wertował "Niezbędnik diagnosty" żeby po ok. godzinie stwierdzić, że nie podbije. Zresztą jego żałosnych wymądrzeń nie będę cytował, bo takich botów natura płodzi, że pożal się boże.
Straciłem 1,5h, a już na samym początku zapytał o zagłówki. Grrr...
Podpowiedzcie coś, bo nie mam przeglądu i jutro do pracy jadę na wariata :) Jechać do innego i udawać głupa? Jak auto w ogóle zostało zerejsetrowane w PL skoro przepis obowiązuje auta od daty prod. 96?
Najzabawniejsze jest to, że rok temu ten sam diagnosta podbił przegląd.

Pawkaz - Wto Lut 10, 2015 19:59

Jakiś czas temu na forum był podobny temat, tylko odnośnie R 200 o ile dobrze pamiętam.
NoPE - Wto Lut 10, 2015 20:38

No racja jest kilka tematów. Niewłaściwą frazę wpisałem w szukajkę, bo tylko "przegląd"
Czyli co, montować? A w życiu! Na pieszo wolę chodzić niż ciąć obicie. Pojadę na inną diagnostykę - mam nadzieję, że nie są skomunikowani.

[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 20:38 ]
Ok mała poprawka - na tylnej kanapie są pasy mocowane w trzech miejscach czyli nie mam kontrargumentu. Tylko środek jest w dwóch.

Harry - Wto Lut 10, 2015 21:38

powiem na moim przykładzie.
Od 99 r. auta które dostały homologacje na PL muszą mieć z tyłu zagłówki ( nowe)
Mój 200 jest z 99 ,ale został wyprodukowany na rynek belgijski i tam dostał homologacje, wiec ten przepis go nie obowiązuje.
Podobnie masz z światłami dziennymi.
Auta które dostały homologacje na rynek chyba po 2011 lub 2012( nie pamiętam dokładnie) muszą mieć światła dzienne. Renault master FL 2014 nie ma świateł dziennych .

[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 21:38 ]
jedź na inna stacje albo zmień znaczek na VW :razz:

NoPE - Wto Lut 10, 2015 21:53

Nie bardzo rozumiem. Mój jest z 2003 na rynek Hiszpański (tak mówi VIN), a znalazł się we Włoszech i tam miał pierwszą rejestrację. W Polsce zaś pierwszą miał w 2009. Czyli co, muszę mieć zagłówki?

[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 21:47 ]
Harry napisał/a:
jedź na inna stacje albo zmień znaczek na VW

coś w tym jest bo diagnosta rzucił hasło. "Jakby miał pan normalne auto, a nie jakieś wynalazki to nie było by problemu."

[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 21:50 ]
"W Polsce obowiązkowemu przeglądowi homologacyjnemu podlegają wszystkie pojazdy mechaniczne importowane do Polski spoza krajów UE"
Polaczki są w UE od 2004 czyli auto nie musiało mieć homololo w PL.

[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 21:53 ]
PS. Jestem w trakcie montażu car audio i jeżdżę bez lewego boczku, który jeździ na tylnej kanapie. Może to mu przeszkadzało? :P

longer86 - Wto Lut 10, 2015 21:57

Trącał go pies. Zmień diagnostę, ten czeka nas kopertę. Jak on to sobie wyobraża. Jadę na przegląd r75 i mam wyciągniętą nieskładaną kanapę bo przewoziłem coś dłuższego. Nie podbije bo nie mam kanapy? Jakiś lewy ten gość
NoPE - Wto Lut 10, 2015 21:59

Siłą rzeczy musze jechać gdzieś indziej. W ostateczności..... wyciągnę kanapę :) :):) :ok:
Harry - Wto Lut 10, 2015 22:04

NoPE napisał/a:
W Polsce zaś pierwszą miał w 2009. Czyli co, muszę mieć zagłówki?

nie musisz mieć.
Cytat:
Trącał go pies. Zmień diagnostę, ten czeka nas kopertę. Jak on to sobie wyobraża. Jadę na przegląd r75 i mam wyciągniętą nieskładaną kanapę bo przewoziłem coś dłuższego. Nie podbije bo nie mam kanapy? Jakiś lewy ten gość


NoPE napisał/a:
W ostateczności..... wyciągnę kanapę :) :) :) :ok:

musisz mieć kanapę.
Jak masz auto, kótr ma 9 miejsc w dowodzie to na przeglądzie musi być w aucie wszystkie 9 miejsc siedzących.
Wszystko zależy od diagnosty.

[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 22:04 ]
Cytat:
Nie bardzo rozumiem. Mój jest z 2003 na rynek Hiszpański (tak mówi VIN), a znalazł się we Włoszech i tam miał pierwszą rejestrację. W Polsce zaś pierwszą miał w 2009. Czyli co, muszę mieć zagłówki?

Gdyby musiał mieć zagłówki to by nie przeszedł przeglądu zerowego, który wykonuje okręgowa stacja kontroli, a nie zwykła

NoPE - Wto Lut 10, 2015 22:27

Coś znalazłem i teraz muszę znaleźć nr homologacji w aucie i go rozszyfrować.
http://eur-lex.europa.eu/...081:0118:PL:PDF

[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 22:27 ]
Jeśli tylna kanapa spełnia wymagania wytrzymałościowe wg jakiegoś regulaminu nr 17 (jeszcze szukam) to auto nie musi mieć załebków.

longer86 - Wto Lut 10, 2015 22:29

A co z autami typu sharan gdzie jest powiedzmy do 7 miejsc a fotele są wyciągane? Też przeglądu nie zrobi? Debilne przepisy
NoPE - Wto Lut 10, 2015 23:24

W karcie pojazdu w polu 'nr świadectwa homologacji' mam echo.

[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 22:44 ]
5.2.7.
W przypadku siedzeń (kanap) mających więcej miejsc siedzących niż zagłówków, przeprowadza
się badanie opisane w pkt 6.2.

6.2. Badanie wytrzymałości oparcia i jego układu regulacji
6.2.1. Siłę wytwarzającą moment 53 daNm w stosunku do punktu „R” przykłada się wzdłużnie i w
kierunku do tyłu do górnej części szkieletu konstrukcji oparcia poprzez komponent symulujący
plecy manekina przedstawionego w załączniku 3 do niniejszego regulaminu. W przypadku
kanapy, w której część lub cała rama nośna (wraz z ramą zagłówka) jest wspólna dla więcej
niż jednego siedzenia, badanie przeprowadza się jednocześnie dla wszystkich tych siedzeń.

ŁO MATKO! Muszę znaleźć nr homologacji i jak będzie ok to pojadę to tego bota i udowodnię mu, że się mylił! A, co!

[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 23:05 ]
7. ZGODNOŚĆ PRODUKCJ
7.1. Każdy pojazd homologowany zgodnie z niniejszym regulaminem produkowany jest w sposób
zapewniający jego zgodność z typem homologowanym w drodze spełnienia wymogów okre­
ślonych w pkt 5 powyżej. Jednakże w przypadku zagłówków zdefiniowanych w pkt 2.12.2 (zagłówek odłączalny)
i 2.12.3 (zagłówek oddzielny)powyżej nic nie może stanowić przeszkody dla uznania pojazdu za zgodny
z homologowanym typem, nawet jeżeli wprowadzany jest do obrotu z siedzeniami niewyposa­
żonymi w zagłówki.


[ Dodano: Wto Lut 10, 2015 23:24 ]
Kurde to jest bardziej zawiłe niż się wydaje. Niby mam homologację e11*93/81*0016* ale po zaprzestaniu produkcji danego typu pojazdu traci ona ważność :/

sTERYD - Sro Lut 11, 2015 00:46

za 100 PLN kupisz zagłówki z mocowaniami (pasują od przodu z 2x/4x), szyny w kanapie są, tylko trzeba naciąć tapicerkę. To na prawdę niska cena.
BTW pasy 3 punktowe bez zagłówków są mniej skuteczne niż 2 punktowe. Powyżej 60-70km/h to wręcz zabójstwo.- oczywiście są wyjątki.

tuners - Sro Lut 11, 2015 05:54

Niewiem co wy to za diagnostów macie że o zagłówki się czepia, u mnie nawet nie przyczepił się że samochodu nie było a co dopiero o zagłówki xd
maniu48 - Sro Lut 11, 2015 07:33

:mrgreen: dziwny ten diagnosta. U mnie reflektory słabo wyregulowane siedzą(nie na tą stronę świecą) i podregulował troszkę i normalnie poszło.
sTERYD - Sro Lut 11, 2015 07:58

Macie się czym chwalić.
bociannielot - Sro Lut 11, 2015 10:54

jechac gdzie indziej i olac pana diagnoste, moj 3d nie miał zagłówków pan na przegladzie tylko cos o tym wspomnial i tyle, podbite, prosze stówka, nara :ok:
leszczu - Sro Lut 11, 2015 14:31

Co diagnosta to lepszy. Kiedyś na forum tez miał problemu z przeglądem R200, bo niby mial angielskie tylne lampy. :P
tuners - Sro Lut 11, 2015 17:51

Trzeba mieć diagnoste co wszystko sobie sprawdzi po VVinie wtedy wystarczy że rocznik dobry :) to wszyatko obleci
pawlo88 - Sro Lut 11, 2015 20:53

Dokładnie. Olać diagnostę. Ja od 7 lat robię swojej 416 przeglądy na różnych stacjach i nie spotkałem się z żadnym narzekaniem na brak zagłówków. Co więcej dwa lata temu robiłem zerowy przegląd dla drugiego świeżo sprowadzonego roverka 400 też bez zagłówków i nie było problemów.
NoPE - Czw Lut 12, 2015 16:59

Pojechałem siłą rzeczy innego diagnosty i przegląd przeszedł bez problemu ale z zastrzeżeniami. Co więcej w profesjonalny sposób, bo przetrzepany od A do Z.
U tego co czepił się o załebki auto technicznie w bdb stanie, a u drugiego już z wydrukiem z kompa nie tak do końca.
Wyszło m.in., że:
-lewa tarcza ma znaczne ale dozwolone jeszcze bicie (wkrótce wymiana)
-zaciskanie lewego hamulca zbyt silne w porównaniu do prawego (do korekcji)
-zwieszenie sprawne w 70%
-do wymiany lewa końcówka drążka kierowniczego i prawy drążek kierowniczy
-jeszcze jakieś tam stabilizatory i gumy pracują za bardzo i też mam je wymienić.
-głębokość bieżnika sprawdzona z bardzo wymownym gestem :)
Wszystkie usterki w sumie wg przepisów dyskwalifikowały auto do dopuszczenia do ruchu.

Diagnosta, podjął od razu temat popychaczy, udzielił kilka cennych wskazówek. Ogólnie przegląd merytoryczny i pełen profesjonalizmu, co zawsze cenię. Od razu rzucało się w oczy, że poza rozległą wiedzą teoretyczną praktyka mu nie obca.

A do dziadków od załebków wkrótce się wybiorę ze zbiorem przepisów udowadniając im, że nie mają racji i bezczelnie zalecę dokształcenie się.
Auto z homologacją nie musi mieć zagłówków na tylnej kanapie jeśli nie zostało w nie wyposażone przez producenta i jest na to kupa przepisów.
Przy montażu zagłówków uniwersalnych auto musi ponownie przejść rygorystyczne testy wytrzymałościowe (homologacja) siedzenia! Niewłaściwy montaż wyrządzi więcej szkody niż pożytku.
Ktoś rzuci przepis z rozporządzenia i większość od razu bezkrytycznie go przyjmuje bez żadnej weryfikacji.
Nie ze mną takie numery brunery :)

sTERYD - Czw Lut 12, 2015 17:15

Niestety nie udowodnisz diagnoście, że nie miał racji, bo ją miał. Po prostu auto bez zagłówków na miejscach z 3-punktowymi pasami wyprodukowane po 1995 nie powinno być, w myśl obowiązujących przepisów (,które zresztą przytoczyłeś), dopuszczone do ruchu w Polsce. Homologacja to uwzględnia i wszystkie auta sprzedawane w kraju miały wówczas ten warunek spełniony. Po sprowadzeniu należy to uzupełnić przed pierwszym przeglądem, tak samo jam dostosować oświetlenie itp.
a co do badania konstrukcji kanapy, to Twoja kanapa ma nawet szyny do mocowania zagłówków.

NoPE - Sob Lut 14, 2015 23:34

Rozporządzenie w którym jest ten nieszczęsny 9 punkt jest na podstawie
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, z późn. zm.) a ten z kolei wdraża postanowienia następujących dyrektyw Unii Europejskiej:
10) dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r.
ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów,
części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywa
ramowa”) (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.);

ta z kolei w punkie 15A mówi o wymaganiach homologacji w wyposażeniu pojazdu:
5A
Regulamin EKG ONZ nr 17
(siedzenia, ich mocowania i
zagłówki)

A cały EKG ONZ w:
Regulamin nr 17 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG
ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do siedzeń, ich
mocowań i zagłówków

mówi w punkcie 7.1

7.1. Każdy pojazd homologowany zgodnie z niniejszym regulaminem produkowany jest w sposób
zapewniający jego zgodność z typem homologowanym w drodze spełnienia wymogów okre­
ślonych w pkt 5 powyżej. Jednakże w przypadku zagłówków zdefiniowanych w pkt 2.12.2
i 2.12.3 powyżej nic nie może stanowić przeszkody dla uznania pojazdu za zgodny
z homologowanym typem, nawet jeżeli wprowadzany jest do obrotu z siedzeniami niewyposa­
żonymi w zagłówki

Nr homologacji podany jest na tabl znamion i jest uznawany w pl.

Ponadto nie wiem czy rozporządzenie o które całe zamieszanie jest aktualne. Nawet jeśli to j/w

[ Dodano: Sob Lut 14, 2015 23:34 ]
Aktualizacja
Niestety nie będę miał przyjemności udowodnienia diagnoście, że się mylił. :-|
Pomimo powyższych wywodów Dz.U. 2013 poz. 951 jest aktualny i obowiązujący. Dwie dyrektywy są uchylone (92/21/EWG z dnia 31 marca 1992 i 97/27/WE 2 dnia 22 lipca 1997) ale punkt
9)42) w zagłówki na siedzeniach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa mocowane co najmniej w trzech punktach, z wyjątkiem siedzeń w pojeździe z nadwoziem otwartym oraz siedzeń tylnych w pojeździe z nadwoziem rodzaju coupé o układzie siedzeń „2+2”; dopuszcza się możliwość niewyposażenia w zagłówki siedzeń tylnych środkowych; przepis
stosuje się do pojazdów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1995 r.;
obowiązuje
42) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 lit. a tiret trzecie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.

Czyli w Dz.U. 2007 nr 192 poz. 1393
Który to nie wprowadza żadnych zmian do paragrafu :(

Wg mnie powinno być ustępstwo od tego przepisu.

PS. W tych dyrektywach jest sporo ciekawych informacji. Np. :
-Centralna ewidencja kierowców wejdzie w życie z dn. 4.01.2016 r.
-Z przyczyn dotyczących wartości granicznych oporów
toczenia opon C1 i C2 od dnia 1 listopada 2018 stosowne organy zabraniają rejestracji, sprzedaży i wprowadzania do użytku takich pojazdów. Opony C3 od 2016.

Dużo tego jest - kto zainteresowany niech poczyta.

pawlo88 - Nie Lut 15, 2015 10:35

Czyli z tych przepisów wynika że nasze rovery bez zagłówków nie powinny mieć prawa rejestracji w Polsce? To teraz niech mi ten magik co wymyślił tą ustawę powie jak mam zamontować zagłówki w jakimś samochodzie fabrycznie nie przystosowanym do tego, żeby to siedzenie nie straciło homologacji?
NoPE - Nie Lut 15, 2015 10:50

Trzeba uzupełnić - dostosować pojazd do obowiązujących przepisów w PL.
W przypadku zagłówków mogli by sobie darować.
Podobnie jak Ty ja myślałem. Skoro pojazd ma homologację i jest ona uznawana w Polsce to znaczy, że w przypadku zagłówków pojazd nie musi być w nie wyposażone (EKG ONZ pkt. 7.1)
Ponadto jako kierowca masz prawo nie znać tak szczegółowych przepisów. I co więcej, skoro auto zostało zarejestrowane w Polsce to znaczy, że błąd popełnił diagnosta i nie powinieneś odpowiadać w żaden sposób za brak takiego czy owego wyposażenia.

Gdybyś spotkał upierdliwego policjanta, to masz zatrzymany dowód rejestracyjny, może jakiś mandat i nawet auto odholowane na parking. Kto wtedy za to płaci i dlaczego Ty?

Po prostu są błędy w tych tłumaczeniach dyrektyw i tyle. Płaci jak zwykle szary kierowiec.

[ Dodano: Nie Lut 15, 2015 10:50 ]
Dodam też, że z homologacją temat jest bardziej zawiły i nie chciało mi się w niego zagłębiać ale z tego co pobieżnie przeczytałem, to homologacja traci ważność wraz z zaprzestaniem produkcji pojazdu. Kto i jak ją przejmuje to nie wiem.

kozikowa83 - Sob Mar 14, 2015 21:49

Pytanie tylko czy brak zagłówków jest powodem do niepodbicia przeglądu. Nie wpływa na stan techniczny, a bezpieczeństwo nie jest uzależnione od zagłówków, a od zapięcia pasów. Jak dla mnie absurd
sTERYD - Sob Mar 14, 2015 23:09

kozikowa83, Zagłówki są jak najbardziej elementem bezpieczeństwa biernego, podobnie jak pasy.
AndrewS - Sob Mar 14, 2015 23:28

kozikowa83 napisał/a:
a bezpieczeństwo nie jest uzależnione od zagłówków


yyy wiesz co sie dzieje z kregami szyjnymi przy kolizji gdy głowa nie ma oparcia ??