Zobacz temat - [R75] Poziomowanie oleju w JF506E
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Poziomowanie oleju w JF506E

janio - Pon Maj 18, 2015 19:10
Temat postu: [R75] Poziomowanie oleju w JF506E
Postanowiłem założyć nowy temat, bo nic tu podobnego nie znalazłem.
Szwagier kupił okazyjnie, jakieś dwa tygodnie temu od Niemca R-75 2.0 CDTI po lifcie automat z listopada 2004 r. Wymienił oleje, filtry i doszedł do skrzyni biegów Jatco. Półośki są mokre i to mocno od oleju więc chciał uzupełnić stan metodą na przelew, ale nigdzie nie ma tam, tej śrubki na imbus 5 mm, o której tu wiele pisano. Jego skrzynia od spodu wygląda dokładnie tak jak na tym zdjęciu znalezionym w sieci. Wydaje nam się, że ta większa śruba wskazana czerwoną strzałką jest do spuszczania oleju a ta mniejsza na klucz 14 mm właśnie do poziomowania. Czy ktoś z kolegów spotkał się z czymś takim i może nas poratować wiedzą?

tomi24lbn - Pon Maj 18, 2015 19:41

Proszę mam nadzieję że zrozumiesz ilustrację :P
janio - Pon Maj 18, 2015 20:41

Nie jestem mechanikiem samochodowym, ale szukając informacji w sieci na ten temat trafiłem na coś podobnego w samochodzie Jaguar. Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale wygląda mi to na śrubę w śrubie, czy tak? Jeżeli tak, to tam jest tylko jedna krótka śrubka na klucz 14 mm. Po odkręceniu jej przy zapalonym silniku, dźwignia zmiany biegów na „P”, leciał olej i to dużo. Szwagier złapał około 1 litr w butelkę, wystraszył się i ją zakręcił bo leciał dalej, złapany olej wlał do skrzyni. O co tu chodzi?
SeniorA - Pon Maj 18, 2015 21:19

trzeba spuścić całość ( będzie wiadomo ile było ) i wlać na nowo 4 l i dopiero ustalić poziom.
janio - Pon Maj 18, 2015 21:49

Chodzi mi po głowie jeszcze jedna myśl, że ktoś normalnie skubnął lub zgubił oryginalną śrubę i w stylu zapchaj dziurę wkręcił tę co jest. Czy jest to możliwe?
rafalmis1 - Pon Maj 18, 2015 21:57

janio, jutro napisze jak wymienia się olej czy dolewa, no i jak sprawdzić odpowiedni stan
SeniorA - Wto Maj 19, 2015 09:28

janio napisał/a:
w stylu zapchaj dziurę wkręcił tę co jest. Czy jest to możliwe?
nie , to jest fabryczne i są takie skrzynie.
rafalmis1 napisał/a:
napisze jak wymienia się olej
przecież to jest opisane na forum.
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=54757

janio - Czw Maj 21, 2015 07:57

SeniorA, mam jeszcze jedno pytanie, jaką wydajność ma pompa olejowa w tej skrzyni biegów? To znaczy ile litrów oleju przepompuje w ciągu minuty lub w jakim czasie przepompuje jeden litr oleju.
SeniorA - Pią Maj 22, 2015 18:52

to zależy od obrotów silnika
janio - Pią Maj 22, 2015 21:14

Chodzi mi o te dane przy obrotach na postoju bez dodawania gazu.
SeniorA - Pon Maj 25, 2015 16:09

nie wiem do czego to potrzebujesz , ale jak np. do wypompowania oleju ze skrzyni to 5l/min przy ciśnieniu 2 bar.
janio - Pon Maj 25, 2015 18:26

Dziękuję bardzo SeniorA, właśnie o to mi chodziło.
Skoro tak, to naświetlę bardziej ten problem. Z góry uprzedzam, że nie jestem mechanikiem
samochodowym, ale taki pomysł mi zaświtał w głowie.
Chciałbym wykorzystać pompę olejową w R-75 do prawie dynamicznej wymiany tego oleju.
Piszę prawie, bo będzie to coś pośredniego pomiędzy statyczną i dynamiczną wymianą.
Wydaje mi się, że w ten sposób można by wymienić jakieś 70 % oleju.
Mam pisać dalej, czy to może niewypał?

SeniorA - Wto Maj 26, 2015 13:51

janio napisał/a:
Wydaje mi się, że w ten sposób można by wymienić jakieś 70 % oleju.
Mam pisać dalej, czy to może niewypał?
tak sie wymienia dynamicznie tylko , że jednocześnie musisz wtłaczać świeży olej z ciśnieniem większym np. 2.3 bar do czasu aż nie zacznie wypływać czysty , czyli trzeba zużyć co najmniej 10 l nowego oleju , inaczej zniszczysz skrzynię , nie od razu ale za jakiś czas to się zemści.
janio - Wto Maj 26, 2015 17:13

Pewnie powiesz SeniorA, że jestem na u, ale mam jeszcze jedno pytanie. Jeżeli na wyłączonym silniku odkręcimy korek do spuszczania oleju ze skrzyni to zleci go jakieś 3,7 litra. Zakręcamy ten korek i od góry przez otwór wlewowy zapuścimy tyle co zleciało świeżego oleju. Przyjmując, że pompa oleju pompuje 5l/min., odpalamy silnik na jakieś 40 sek. Wiem, że olej to nie ciało stałe ale powinien zostać zassany ten świeży olej w kierunku do chłodnicy, do miski powinien napłynąć stary olej. Wyłączamy silnik, odkręcamy korek spustowy i znowu robimy to samo co za pierwszym razem. Jest to możliwe, że olej nie wymiesza się w całości a tylko częściowo lub może tylko troszeczkę? Jeżeli się wymiesza dokumentnie, do dam już sobie z tym spokój.
SeniorA - Wto Maj 26, 2015 18:51

Moim zdaniem , robiąc tak jak Ty myślisz ( szybkie zatrzymanie silnika ) skończy się spuszczeniem w większości tego nowego, nie wymieszanego oleju
janio - Wto Maj 26, 2015 19:57

Dzięki SeniorA za cierpliwość, wyrozumiałość i dobre rady. Moja skrzynia pracuje dobrze, zmianę oleju mam zamiar robić u siebie gdzieś za dwa lata. Do tego czasu różne rzeczy mogą się wydarzyć.