Zobacz temat - [R75] Rezystor wentylatora, przegrzewanie układu
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Rezystor wentylatora, przegrzewanie układu

criskrzysiu - Sro Lut 03, 2010 15:13
Temat postu: [R75] Rezystor wentylatora, przegrzewanie układu
Witam i z góry przepraszam jeśli temat się powtórzył, ale po przewertowaniu forum nie udało mi się znaleźć identycznego przypadku.
Oto Symptomy:
-Ubytek płynu chłodniczego (spory ale praktycznie znikł po magicznych granulkach)
-Przegrzewanie podczas postoju zwłaszcza (kontrolka)
-Nie załączający się wentylator (sprawdziłem bezpiecznik i przekaźnik i jest ok)
-Klima chodzi dobrze (załącza się jej wentylatorek)
Jeśli potrzebne są jeszcze jakieś szczegóły to proszę dać znać.
ps. Jakie są objawy uszkodzonego termostatu dokładnie?
Z góry dziękuje

piter34 - Sro Lut 03, 2010 20:14

Witaj

criskrzysiu napisał/a:
-Ubytek płynu chłodniczego (spory ale praktycznie znikł po magicznych granulkach)

Gdzie ubywa płyn? Są jakieś wycieki? Olej jest czysty?
Myślę, że od tego trzeba zacząć.

criskrzysiu napisał/a:
-Nie załączający się wentylator (sprawdziłem bezpiecznik i przekaźnik i jest ok)

Czy wentylator się włącza po odłączeniu czujnika temperatury albo po podłączeniu na krótko do aku?

Zukowaty - Czw Lut 04, 2010 01:56

piter34 napisał/a:
Czy wentylator się włącza po odłączeniu czujnika temperatury albo po podłączeniu na krótko do aku?

Najlepiej włączyć diagnozę na zegarach i poczekać czy wiatrak włączy się przy 100 stopniach. Do tego można wtedy sprawdzić jaka jest realna temp silnika i jak się zachowuje.

Aragorn - Czw Lut 04, 2010 08:35

criskrzysiu,
"Klima chodzi dobrze (załącza się jej wentylatorek)" podczas uruchomiania klimy nie załącza się żaden wentylatorek tylko główny wentylator (bez względu na temp) jeśli się nie uruchamia znaczy że jest uwalony (standardowy temat)

"Przegrzewanie podczas postoju zwłaszcza (kontrolka)"
jeśli świeci się już kontrolka to temp jest dużoooo zawysoka wskaznik jest trochę kiepsko "skalibrowany" by znać dokładną temp trzeba to sprawdzić na wyświetlaczu cyfrowym na zegarach

piter34 - Czw Lut 04, 2010 09:50

Zukowaty napisał/a:
Najlepiej włączyć diagnozę na zegarach

Opis znajduje się tutaj :ok:

Zukowaty - Czw Lut 04, 2010 13:00

Aragorn napisał/a:
eśli świeci się już kontrolka to temp jest dużoooo zawysoka wskaznik jest trochę kiepsko "skalibrowany" by znać dokładną temp trzeba to sprawdzić na wyświetlaczu cyfrowym na zegarach

Wskaźnik jest dobrze wyskalowany tylko problem w tym że jest on zakresowy. Pokazuje temperaturę pracy właściwą dla silnika. Stoi w miejscu od 75 to 115 stopni a następnie wystrzeliwuje w niebo.

Aragorn - Czw Lut 04, 2010 13:39

Zukowaty napisał/a:
Aragorn napisał/a:
eśli świeci się już kontrolka to temp jest dużoooo zawysoka wskaznik jest trochę kiepsko "skalibrowany" by znać dokładną temp trzeba to sprawdzić na wyświetlaczu cyfrowym na zegarach

Wskaźnik jest dobrze wyskalowany tylko problem w tym że jest on zakresowy. Pokazuje temperaturę pracy właściwą dla silnika. Stoi w miejscu od 75 to 115 stopni a następnie wystrzeliwuje w niebo.


no to miałem na myśli chodziło o to że jak już wystrzeliwuje w niebo to jest temp mocno przekroczona i coś mocno nie tak z chłodzeniem

a tych "magicznych granulek" też radzę unikać u mnie poprzedni właścieciel był ich "fanem" i długo płukałem układ by się pozbyć pozostałości po tym g.... :-)

criskrzysiu - Czw Lut 04, 2010 17:17

Zrobiłem tak jak polecił piter34 i okazało się, że po przekroczeniu 100 stopni wentylator ani drgnął. Więc jeśli dobrze wyczytałem z poprzednich tematów biorę się za naprawę/wymianę wiatraka.
piter34 - Czw Lut 04, 2010 18:05

criskrzysiu napisał/a:
Zrobiłem tak jak polecił piter34 i okazało się, że po przekroczeniu 100 stopni wentylator ani drgnął.

Czy ktoś zerknie na szybko do RAVE jaka jest w ogóle temp. włączenia wiatraka?

criskrzysiu napisał/a:
Więc jeśli dobrze wyczytałem z poprzednich tematów biorę się za naprawę/wymianę wiatraka.

Czy nie działa przy spięciu na krótko?

apples - Czw Lut 04, 2010 18:11

Myślę że wyczerpująca odpowiedz :wink:
Najlepiej sprawdzić temperaturę w poz.7 wykonując test OBC (diagnostyka komputera).

Temperatury załączania wentylatora w zależności od silnika i modelu wentylatora.
K1.8
Engine Running
If the ECT sensor registers a temperatures of;
Between: 98 °C and 104 °C, = Low fan speed
Between 105 °C and 112 °C, = High fan speed
The ECM switches both cooling fan relays off if the ECT sensor registers a temperature of 98 °C or lower.
Engine Stopped:
Above 112 °C = High speed relay
The cooling fan motor is now able to operate at high speed until the ECT sensor registers a temperature of below 112 °C.

KV6
If the ECT sensor registers engine coolant temperatures of:
Between 96°C and 100°C, = Low fan speed
Between 102°C and 106°C, = Medium fan speed
Between 108°C and 112°C, = High fan speed

M47R Diesel 2.0 litre
(Very rarely needs engine cooling in UK but does require fan operation for Air conditioning to work correctly)
If the ECT sensor registers an engine coolant temperatures of:
Between 100°C and 105°C, = Low fan speed
Between 106°C and 111°C, = Medium fan speed.
Between 112°C and 119°C, = High speed.

With the 2 speed Kenlowe motors the ECU energises SLOW speed for a larger temp span.
For example in the diesel engine:
From 100 Deg C to 111 Deg C = Slow Speed
From 112 Deg C to 119 Deg C = High Speed

SeniorA - Czw Lut 04, 2010 18:33

piter34 napisał/a:
Czy nie działa przy spięciu na krótko?
działa, ale trzeba rozebrać do tego cały przód bo jest sterowany z ECM.
http://forum.roverki.eu/v...hlight=kr%F3tko

apples - Sob Lut 13, 2010 19:58

http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=217394

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-RP1117__17

criskrzysiu - Czw Kwi 08, 2010 14:39

Trochę mi to czasu zajęło przez szkołę i prace na okrągło. Podsumowując przez ten czas od ostatniego posta znikła mi spora ilość oleju i pojawiło się mleko w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego więc szykuje się do wymiany uszczelki. Czy mogę prosić o konkretny link do aukcji bądź strony sklepu z nowym typem uszczelki (najlepiej cały komplet z magistralą olejową) . Podkreślam że mój silnik to benzyna 2.0. A drugą sprawą jest że podążając za instrukcją z FAQ rozmontowałem cały przód aby dostać się do wentylatora a tu mnie zastała przykra niespodzianka a mianowicie różnice od układu z disla. Nie wiem jak przeprowadzić demontaż wentylatora z punktu 5 bo u mnie całość jest znacznie bardziej zabudowana plastikiem. Czy mam po prostu odkręcić całość i modlić się żeby potem to umieć złożyć czy istnieje prostszy sposób an dostanie się do kostki sterującej?

A i mam teraz juz po rozebraniu taką sytuacje że raz się załączył mi wentylator przy zimnym silniku jak wlaczylem klime a po wylaczeniu i włączeniu ponownie już się nie chce załączyć. Jakieś wyjaśnienie może ktoś zna?

dukat11 - Czw Kwi 08, 2010 16:41

criskrzysiu napisał/a:
A i mam teraz juz po rozebraniu taką sytuacje że raz się załączył mi wentylator przy zimnym silniku jak wlaczylem klime a po wylaczeniu i włączeniu ponownie już się nie chce załączyć. Jakieś wyjaśnienie może ktoś zna?


Być może szczotki do wymiany. Są na tyle wytarte że czasem mają styk a czasem nie. Sprawdź czy za każdym razem załącza przekaźnik w skrzynce przy wentylatorze.

apples - Czw Kwi 08, 2010 18:28

Nie rozbieraj niczego. Jeżeli masz rezystor na wentylatorze to najpierw sprawdź czy jest OK jakimś miernikiem. Ja dzisiaj wymieniłem rezystor i wentylator hula jak trzeba. :wink: W razie czego mam zdjęcia jak się dobrać i co zrobić by go wymienić więc mogę tu wkleić. :wink:
criskrzysiu - Czw Kwi 08, 2010 20:56

1. wydaje mi się że przekaźnik się załącza(ale tam gdzie są bezpieczniki, przy wentylatorze właśnie nie wiem jak się dobrać do tego).
2. już drugi raz taki cud nie idzie w żaden sposób wywołać
3. bardzo proszę o te zdjęcia.

apples - Czw Kwi 08, 2010 21:06

Wymiana jest banalnie prosta i nie wymaga dużej wiedzy. Wystarczy nam śrubokręt krzyżakowy, szczypce boczne, wiertarka z wiertłem, kostka elektryczna na przewód 2,5mm, taśma izolacyjna oraz 2 śrubki ø4 z nakrętkami. Niektórzy może mnie skrytykują że łączenie rezystora wykonałem na kostki nie lutując, ale jest to jednak najlepszy sposób gdyż przewody od wentylatora są stalowe, grube, a ucho montażowe na rezystorze bardzo małe. Rezystor zakupiłem zgodnie z http://forum.roverki.eu/v...p=464680#464680
Wymiana trwała niecałe 45min. i aby ją przeprowadzić należy:
1. Zdjąć przednią atrapę (grilla).
2. Odkręcić stary rezystor od obudowy wentylatora.
3. Odciąć kable jak najbliżej starego rezystora.
4. Odkręcić rezystor od płytki łączącej go z obudową wentylatora.
5. Odciąć lub odłamać od blaszki mocującej stary rezystor górną wystającą część tak aby utworzył się prostokąt.
6. Nawiercić 1 nowy otwór w blaszce zgodnie z mocowaniem nowego rezystora. Drugi otwór pasuje do otworu nowego rezystora.
7. Skręcić blaszkę z rezystorem nowymi śrubami z nakrętkami tak aby rezystor był z tyłu i aby odsunąć go maksymalnie od śmigła wentylatora.
8. Zdjąć koszulki z przewodów tak aby włożyć w kostki.
9. Podciąć plastyki na kostkach w miejscu gdzie dojdą do rezystora (zdjęcie).
10. Założyć kostki tylko na przewody i zaizolować ich większą cześć łącznie z przewodami (zdjęcie).
11. Włożyć rezystor w kostki i skręcić wszystko razem.
12. Zaizolować pozostałą część kostek tak aby izolacja doszła do rezystora.
13. Przykręcić rezystor do obudowy wentylatora.
14. Ułożyć kable od rezystora tak, aby były jak najdalej od śmigła wentylatory.
15. Uruchomić silnik i włączyć klimatyzację. Wentylator powinien się uruchomić.
16. Założyć grill.

criskrzysiu - Czw Kwi 08, 2010 21:19

niestety u mnie to chyba jednak inaczej wygląda a mianowicie tak:
apples - Czw Kwi 08, 2010 21:20

Za to łopatką nie ma rezystora?
criskrzysiu - Czw Kwi 08, 2010 21:24

jakbym nie kręcił to się nie pojawia niestety

[ Dodano: Czw Kwi 08, 2010 22:24 ]
zastanawiam się nad tą czarną małą skrzyneczką z prawej strony jednak dostęp do niej jest jakby od 'środka' a zdjęcie tego plastiku całego czarnego do prostych nie należy bo blokują go wszystkie przewody i co gorsza rurki z chłodnicy.

criskrzysiu - Czw Kwi 08, 2010 21:34

a i tak żeby wyczerpać moją obecną wiedzę:
czerwony- przewód sterujący wentylatorem
żółty - skrzyneczka w której chyba odbywa się całe sterowanie
niebieski - elementy chodnicy które blokują plastik
fiolet - miejsca mocowań śrub

[ Dodano: Czw Kwi 08, 2010 22:34 ]
czyli jednak siłowo. No to pozostawię sobie to na jutro. i dam odpowiedź czy pomogło. I dalej proszę o namiary na aukcje/sklep z zestawem do wymiany uszczelki głowicy choć mam nadzieje że nie będzie potrzebna.

apples - Czw Kwi 08, 2010 21:54

Zadzwoń do Gdańska http://www.4land.pl/kontakt/ lub http://www.ecc.pl/startowa.htm
dukat11 - Czw Kwi 08, 2010 22:07

wystarczy go zdjac z jednej strony i bedie dostep do skrzynki przekaznikowej.
Markzo - Czw Kwi 08, 2010 22:25

Jeśli chcesz zdjąć samo śmigło to klucz 15 wsadź w tą śrube na środku wiatraka, i przekręc smigło, powinno wyskoczyć z zatrzasków, nie ciągnij do siebie na siłe bo będziesz nowe śmigło kupował albo na śrubkach skręcał ;/ pod nim widać taką czarną skrzyneczkę chyba...
criskrzysiu - Pią Kwi 09, 2010 15:11

No niestety za śmigłem nic nie ma. żadnej czarnej skrzyneczki. A jak próbowałem plastik zdjąć to mi cała chłodnica lata pomimo tego że odkręciłem śruby które zaznaczyłem na zdjęciu wyżej. Jakieś wskazówki jak się tego pozbyć zanim użyję siły?
dukat11 - Pią Kwi 09, 2010 18:01

criskrzysiu napisał/a:
No niestety za śmigłem nic nie ma. żadnej czarnej skrzyneczki. A jak próbowałem plastik zdjąć to mi cała chłodnica lata pomimo tego że odkręciłem śruby które zaznaczyłem na zdjęciu wyżej. Jakieś wskazówki jak się tego pozbyć zanim użyję siły?


Tylko spokojnie. Czarna skrzynka jest zaznaczona na twoim zdjęciu na żółto i dostępna po odchyleniu obudowy wentylatora. Ja mam co prawda diesla ale w benzynie jest podobnie poza różnicą w montażu obudowy wentylatora w dolnej części. Ze zdjęć na allegro wygląda jaby tam były jakieś zaczepy a nie śruby ale trzeba się przyjrzeć. Odkręcasz u góry zbiornik wyrównawczy i śruby trzymające po bokach. Potem wyciągasz platiki i gumki w górnych rogach obudowy i wyciągasz obudowę z zaczepów górnych. Potem odchylasz ile się da po stronie skrzynki i ją wymontowujesz (3 zatrzaski). Ja tak wymieniłem wentylator i nie było potrzeby demontażu rurek od klimy.

criskrzysiu - Czw Kwi 15, 2010 10:45

Witam. I dzikuję szystkim za dotychczasową pomoc. [jescze dziś poklikam w pomógł].
Wiatraczek po wymianie szczotek chodzi jak ta lala.
Pozostaje mi teraz problem oleju który znikł w sporych ilościach bo miałem na bagietce tak połowe między min a max a teraz mam poniżej min co się skoryguje jak tylko podjade do jakiegoś warsztatu ale najgorsze że podlożyłem kawałek panelu pod wylot rury wydechowej i niestety momentalnie pojawiły się kropelki wody zarówno na lpg jak i benzynie. Czy znaczy to, że jednak mam uszczelke do wymiany?

apples - Czw Kwi 15, 2010 12:56

criskrzysiu napisał/a:
ak połowe między min a max a teraz mam poniżej min
sprawdzaj olej dwukrotnie. Za pierwszym razem wychodzi przekłamany pomiar, ponieważ (tak podejrzewam) plastyk na bagnecie jest wykonany z dziwnego tworzywa i działa podobnie jak teflon.
Cytat:
Czy znaczy to, że jednak mam uszczelke do wymiany?
moim zdaniem nie. Jest to normalne. W skrócie: Na skutek spalania benzyny i związków powstałych po za kaatalizatorem powstaje dużo pary wodnej i odkłada się w wydechu. Świadczy to o tym że Twój katalizator jest OK i robisz głównie krótkie trasy :wink:
criskrzysiu - Czw Kwi 15, 2010 13:25

Olej sprawdzany dwukrotnie i nawet kontrolka się zapala przy zapłonie silnika. Na szczęście gaśnie a z tego co wyczytałem w instrukcji jest to oznaka niskiego poziomu oleju czyli pasuje.
A co do krótkich tras to racja.

apples - Czw Kwi 15, 2010 14:43

criskrzysiu napisał/a:
Na szczęście gaśnie a z tego co wyczytałem w instrukcji jest to oznaka niskiego poziomu oleju czyli pasuje.
Jeżeli jest tak to na pewno. Trzeba było od razu napisać :wink:
criskrzysiu - Czw Kwi 15, 2010 14:50

doczytałem że kolejną przyczyną ubytku płynu chłodniczego może być uszczelka pod kolektorem ssącym i termostat. Gdzie na tym zdjęciu się znajdują te części?
Chyba po tym wszystkim napisze jakiś fa na temat chłodnicy i przecieków bo już powoli kompendium zbieram w tym wątku.
A tak dodatkowo gdzie znajduje się sonda lambda?

VMatas - Sro Lip 14, 2010 17:05

Kilka słow o szukaniu rezystora:

http://forum.roverki.eu/v...p=526905#526905

lub tutaj: http://forum.roverki.eu/v...p=526893#526893

merf3 - Nie Cze 26, 2011 18:39

To ja nie bede tworzyl nowego tematu tylko sie podepne...
Chodzi o to ze w oryginalnym miejscu sie nie da zamocowac rezystora bo jest uszkodzone miejce , zobaczcie czy w tym miejscu moze byc ...

apples - Nie Cze 26, 2011 18:43

merf3 napisał/a:
zobaczcie czy w tym miejscu moze byc ...
Nie będzie miał chłodzenia i może się szybko spalić. Dlaczego nie wsadziłeś go pod pas przedni, przed wentylator?
merf3 - Nie Cze 26, 2011 18:50

JAKOS nie chcial mi sie nigdzie zmiescic , to miejsce mi najbardziej pasowalo...Pod wentylatorem nie widzialem miejsca
apples - Nie Cze 26, 2011 18:58

merf3 napisał/a:
Pod wentylatorem nie widzialem miejsca
Myślałem nad wentylatorem. Gdzieś w okolicach wlotu powietrza idącego do filtra powietrza.
VMatas - Nie Cze 26, 2011 19:54

Jako elektronik powiem że miejsce dla rezystora jest wybrane bardzo żle. Jeżeli rezystor ma 0.47 Oma, to na nim będzie wydzielać się co najmniej około 200W ciepła i on po prostu musi mieć chłodzenie! Musisz kombinować tak, żeby rezystor stał w strumieniu powietrza, jeżeli nie chcesz go wymieniać co jakiś czas :D

P.S. Tak zostawione przewody to jeden krok do problemów z bezpiecznikiem.. :D

merf3 - Pon Lip 04, 2011 21:52

NO i to mi wystarczy ....dzieki koledzy za szybkie odpowiedzi , szukam nowego miejsca .Jesli chodzi o kable to byla fotka robiona przed porzadkowaniem kabli

[ Dodano: Pon Lip 04, 2011 22:52 ]
witam.
A to nowe miejsce rezystora:) wentylacja jest, lepszego miejsca juz chyba nie znajde.

VMatas - Wto Lip 05, 2011 06:05

Teraz dużo lepiej :wink:
markozalko - Sro Maj 16, 2012 08:22

Mam pytanie bo chciałem kupić rezystor dedykowany przez Applesa ale dopiero będa mieli w sklepie w połowie czerwca takie. Powiedziano mi ż emoże być zamiennik taki
HS100-0R47J.
Czy ma to jakieś znaczenie jakbym wziął ten a nie ten ? AX100WR-0R47

ta strona sklepu:
http://www.tme.eu/pl/kata...00wr+0r47&idp=1

Pieta - Sro Maj 16, 2012 08:35

Może być
jest to zamiennik innej firmy

Jezeli nie masz lutownicy min 100W do przylutowania przewodów (grube kable) lepiej od razu przygotuj zaciskarkę. Ja zaciskałem przewody na końcówkach rezystora za pomocą tulejek.

Uważaj na kńcówki rezystra, są bardzo delikatne i łatwo je można odłamać.

markozalko - Sro Maj 16, 2012 08:55

Wiesz ja to se mogę :) :) Majster będzie mi to robił. Jeśli mówisz że jest oki to kupuję dzięki
PD - Pon Cze 10, 2013 16:50

no i nie mam 1 biegu ;/
mam pytanie czy zamiast rezystora 0,47 Ohm mógłbym zamontować 1 Ohm?
czy prędkość obrotowa wentylatora byłaby za szybka?

Vickers - Pon Cze 10, 2013 19:19

PD napisał/a:
czy prędkość obrotowa wentylatora byłaby za szybka?


Raczej za wolna. Połącz dwa takie 1ohm równolegle i otrzymasz ~0,5 ohma.

PD - Pon Cze 10, 2013 21:08

no tak:) nie w ta strone sobie to przeliczylem:) niestety mam tylko jeden 1Ohm wiec bede musial kupic w tme... a jak myslisz 220mOhm bedzie za maly?
dzieki i pozdrawiam

haszczyc - Wto Cze 11, 2013 10:25

PD, kup ten ktory jest polecany na forum ja go mam i dziala do dzis
wellman - Pią Kwi 11, 2014 14:40

Witam, podpinam się pod temat wentylatorowo-rezystorowy.

Zrobiło się cieplej, coraz częściej pojawiają się momenty, gdy klima mogłaby być przydatna, a tu nic. Czasem z nawiewów poleci lodowate powietrze, ale to na ogół przy większych prędkościach. Na postoju mimo temperatury 18 st. bywa, że nawet ciepłe leci.

R75 mam od pół roku, wcześniej nie zwróciłem uwagi, teraz wczytałem się trochę i zauważyłem problem. Teoretycznie nie przegrzewa się. Wskazówka działa jak trzeba (przeszła test deski z IPK) i pokazuje max. środkową pozycję na skali. Test klimy pokazuje FC 00 w słoneczny dzień i błędy czujnika nasłonecznienia w pochmurny, więc też ok.

No i ostatnio zwróciłem uwagę na wentylator chłodnicy. Jakby nie ustawić panelu klimy - nie kręci. ECONO - nie kręci, Auto - nie kręci, nadmuch na przednią szybę - nie kręci.

Mam CDT z 2003r. Widzę przez łopatki, że ma ten rezystor przykręcony w środku i tutaj pojawia się pytanie: czy jest jakaś metoda (poza od razu wymianą rezystora), żeby sprawdzić czy wina leży po stronie tego elementu czy raczej jest problem z silnikiem wentylatora?

Dzięki za wskazówki i pozdrawiam!

domel101 - Pią Kwi 11, 2014 19:23

jeżeli ustawisz na panelu klimy nawiew na szybę i went. też nie kręci tak jak mówisz to masz uszkodzony wentylator. Do rozebrania i sprawdzenia szczotki oraz komutator lub wymiana. Bo ten rezystor odpowiada tak jakby za niższy bieg jak dobrze pamiętam
wellman - Nie Kwi 13, 2014 10:35

Dzięki, domel. Czyli teraz wiem, że to silnik wentylatora. Więc najszybszą opcją byłaby chyba wymiana, a z samą taką operacją dużo roboty już. Stąd drugie pytanie, na które odpowiedzi we wcześniejszych tematach jest dużo, ale żadnej definitywnej.

Jak wiemy, oryginalny wentylator do R75 jest koszmarnie drogi w porównaniu z innymi. Więc - od jakiego innego wozu można nabyć wentylator (lub sam silnik), aby możliwie bezproblemowo pasował?

Chciałbym wyjąć sam silnik i na jego miejsce włożyć inny, na którym dałoby się zamontować obecne łopatki, czyli - jeśli dobrze rozumiem - musiałby mieć identyczny trzpień.

AdaskoC - Nie Kwi 13, 2014 11:34

wellman, czytam ten temat od początku i jeśli chcesz to sprzedam Ci za dużo niższą cenę sprawny wentylator, bo mi to zbędne jest :) Kompletny z obudową itp. Jeśli masz kombinować i uprawiać druciarstwo to szkoda roboty.

Odezwij sie na PW to pogadamy.

domel101 - Nie Kwi 13, 2014 11:58

wellman, odezwij się do AdaskoC, bo jest możliwość założenia wenta od chryslera, ale on jest mniejszy i pewnie jego wydajność też, a więc klima może niedomagać a i układ chłodzenia też. Ja swój nowy 2 biegowy zapłaciłem na e-bayu z przesyłką z angli 970zł.
zedziczek - Nie Kwi 13, 2014 16:54

http://www.ebay.co.uk/itm...=item338c859e47

za przesyłkę niestety 35 funtów lepiej byłoby kogoś dorwać kto będzie jechał na święta ale dużo czasu nie ma :)

domel101 - Nie Kwi 13, 2014 17:17

zedziczek napisał/a:
za przesyłkę niestety 35 funtów lepiej byłoby kogoś dorwać kto będzie jechał na święta ale dużo czasu nie ma

no ja miałem ten luksus, że małżonki kuzynka jest w anglii i to ona kupiła mi wenta na ebayu ale wysłała prywatnie do mnie i wyszło mega dużo taniej i kurier prosto z anglii przyjechał(transit z kierą u pasażera), na szczęście byli to polacy to można było się bez problemu dogadać, paczkę przywieźli koło 2 w nocy :mrgreen:

wellman - Czw Kwi 17, 2014 18:40

Panowie, właśnie wróciłem z nierównej potyczki ja vs wentylator.

Rozebrałem przód roverka, zdjąłem wenta i... po podłączeniu "na krótko" silnik działa idealnie, wolniej, szybciej, no krótko mówiąc idealnie. To myślę sobie, że pewnie padł ten taki sterownik, więc wymienię sobie cały went z obudową na ten, co kupiłem od AdaskoC.

Podłączyłem więc tego kupionego wenta z jego sterownikiem i... nic. Gdy przekręcam kluczyk lekko dygnie i stoi, włączam klimę i słychać jak przekaźnik w sterowniku cyknie ale wentylator ani rusz.

Oczywiście sprawdziłem też na krótko ten kupiony i... też działa. Sprawdziłem przekaźnik (zamieniłem z działającym przekaźnikiem ogrzewania tylnej szyby) w skrzynce przy silniku, sprawdziłem bezpiecznik. Sprawdziłem, czy pojawia się napięcie we wtyczkach do wentylatora (choć z braku miernika nie sprawdzałem wartości napięcia).

Zastanawiam się teraz jak to tam powinno działać? W jednej wtyczce mamy 3 przewody, w drugiej 2. Jedna to zapewne zasilanie, druga to sterowanie.

Co mogę jeszcze zrobić, żeby "zaktywować" ten wentylator?

damiwr - Czw Kwi 17, 2014 23:07

Dziś o 8 ja zaczynam walkę z oryginałem ;) napisze do czego doszedłem.
wellman - Pią Kwi 18, 2014 17:39

Tej, chyba jestem na drodze do rozwiązania problemu.

Przeanalizowałem schematy z RAVE, poczytałem brytyjskie fora i dochodzę do wniosku, że skoro obydwa wiatraki są sprawne (kręci zarówno mój oryginalny jak i kupiony), na przewodach dochodzących do kontrolera pojawia się napięcie (np. po włączeniu klimy) to przyczyna musi (MUSI!) być w tej skrzynce kontrolera.

Po rozebraniu mojego kontrolera widzę dokładnie taki obrazek:


Natomiast w skrzyneczce z kupionego wenta jest coś takiego:


Wychodzi na to, że kupiłem went ze sterownikiem od benzyny, gdzie sterowanie wentem odbywa się bezpośrednio przez przekaźniki. Natomiast w dieslu do sterowania przekaźnikami wykorzystywany jest modulator na płytce konwertujący sygnał z ECM. Stąd podłączenie w całości nowego wenta nie zadziała z moim dieslem.

Pozostaje zatem sprawdzić po kolei przekaźniki w moim module sterującym i modlić się, żeby problemem nie była PCB. Ewentualnie może ktoś ma zbędny moduł sterujący taki jak na pierwszym zdjęciu wyżej? Chętnie odkupię w rozsądnej cenie. :-)

kalafior - Pią Kwi 18, 2014 18:18

zly trop
mam diesla i ten drugi modul sterujacy wszystko dziala jak powinno

[ Dodano: Pią Kwi 18, 2014 19:18 ]
raczej obiawy wskazuja na nie dzialajaca klime uszkodzona nieszczelna sprezarka lub brak ,mala ilosc czynnika w ukladzie

wellman - Pią Kwi 18, 2014 18:37

Nie wiem, kalafior, jak to działa u Ciebie, ale u mnie za cholery nie chce. Twój wiatrak miał taki sterownik oryginalnie czy przekładałeś?

Pogląd z brakiem możliwości podłączenia sterownika bez PCB do diesla wyczytałem tutaj: http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=523561

Do tego jak przeczytałem w RAVE: "The ECM delivers a pulse width modulated (PWM) signal to the cooling fan assembly." i to dotyczy tylko wersji silnikowej M47R.

Tutaj natomiast mamy różne rodzaje PCB montowane w tych sterownikach:


Logicznie myśląc jest mało prawdopodobne, aby zwykły przekaźnik poradził sobie z interpretacją sygnału o zmiennej szerokości. Stąd - mówiąc po chłopsku - są te scalaki na PCB.

Poza tym jak inaczej wyjaśnić, że wiatraki obydwa podłączone na krótko działają, napięcie jest na przewodach dochodzących do sterownika (i pojawia się na odpowiednim wg. schematu pinie, gdy włączę klimę) ale nic się kręci? Przekaźniki w sterowniku, który kupiłem sprawdziłem jako pierwsze i też są sprawne. Więc co jest nie tak?

Test klimy nie wykazuje błędów, z resztą bywa, że przez moment poleci lodowate powietrze, gdy się jedzie (pęd powietrza "wdmuchnie"), a na postoju wali gorącym. Klima była niedawno nabita (to była moja pierwsza myśl) i szczelność też sprawdzona. Wtedy właśnie odkryłem, że wiatrak nie działa.

kalafior - Pią Kwi 18, 2014 18:59

wymienialem caly went ze sterownikiem z oryginalnego na ten z dwoma przekaznikami,
dukat11 - Pią Kwi 18, 2014 19:03

wellman, masz rację walczyłem trochę z wentylatorem i jest sterowany PWM. Bez płytki jest od benzyny
kalafior - Pią Kwi 18, 2014 19:23

zgadza sie jest od benzyny bo mam tylko dwa biegi zamiast trzech ale poza tym dziala prawidlowo

[ Dodano: Pią Kwi 18, 2014 20:23 ]
jezeli klima jest sprawna to po wlaczeniu jej i polaczeniu wiatraka na krotko powinno wiac lodem jezeli jest gorace powietrze to zajalbym sie klima

AdaskoC - Pią Kwi 18, 2014 19:23

Wentylator jest od diesla :) Ja go sprzedałem koledze. Akurat wiem jakie auto rozbieram :)
wellman - Pią Kwi 18, 2014 19:41

Przez wentylator podłączony na krótko rozumiem podłączenie bez pośrednictwa sterownika do aku celem sprawdzenia, czy kręci na poszczególnych biegach. Jak już napisałem - klima wali ciepłym na postoju, bo wentylator nie kręci. W czasie jazdy nawet jak były teraz b.ciepłe dni to w trasie sprawdzałem i wiało chłodem aż miło. Więc klima ok.

Zgodnie z info z tej dyskusji: http://www.75ztcommunity....ault-t7265.html mój sterownik też jest do wenta z dwiema prędkościami. Ma też rezystor na obudowie (sprawny, sprawdziłem).

Nie wątpię w Twoją prawdomówność, AdaskoC, wierzę Ci. Tylko zaczynam powoli głupieć. Jedni mówią, że to ma działać na sterowniku z przekaźnikami, a gdzie indziej jest napisane, że nie ma bata, żeby tam gdzie było PCB działał sterownik bez płytki.

Zastanawiam się, czy może w ramach diesli nie było przypadkiem jakichś dodatkowych podziałów, że jedna miały sterowanie PWM, a inne zwyczajnie na 12v.

Z resztą... jakoś po świętach rozbiorę roverka jeszcze raz, wybebeszę ten sterownik i sprawdzę wszystko po kolei w środku. Jeśli to potwierdzi lub wykluczy moją teorię - na pewno napiszę.

AdaskoC - Pią Kwi 18, 2014 19:53

wellman, dzięki, bo nie mam zwyczaju oszukiwac :) A wysyłałem fotki, choć pewnie z tego co jest na obudowie nie wiele by sie dowiedział :) Tylko wtedy szlismy tropem uszkodzonego silnika u Ciebie, a byłem pewien ze ten jest ok, więc Ci sprzedałem. 2 tyg temu jeszcze pilismy w tym autku piwko i sie chłodzilismy :)

@Edit
Teraz tak sobie mysle bo ten temat mi siedzi w głowie i mam teorie spiskowe :P Nawet jeśli ktoś zmienił w tym aucie ten wentylator i wsadził od benzyny, a on w tym aucie działał. To czemu u kolegi nie działa?

kalafior - Pią Kwi 18, 2014 20:01

po 2003 montowane byly 2 biegowe do diesla
AdaskoC - Pią Kwi 18, 2014 20:07

No ten o którym mowa jest wymontowany z CDT 2000r
wellman - Pią Kwi 18, 2014 20:10

Sam byłem święcie przekonany, że padł silnik. :-) Wyobraź sobie mój opad szczeny, gdy po rozłożeniu z czystej ciekawości podłączyłem go bezpośrednio pod aku i zaczął wiać! :P

Wiem też, że sterownik z wenta od Ciebie też jest sprawny, bo się nim dzisiaj bawiliśmy symulując na wtyczkach biegi i wszystko działa.

Co ciekawe na konektorach z samochodu też napięcie jest i - tak jak pisałem wcześniej - na przewodzie z klimy (opisanym na schemacie z RAVE jako "SWITCH TRINARY") po włączeniu "AUTO" na panelu pojawia się napięcie. Sterownik z kupionego wenta reaguje na to cichym pyknięciem, ale nie startuje wiatraka. Natomiast mój kompletnie milczy. '

To ciche "pyknięcie" dało mi do myślenia i dlatego zacząłem szukać więcej info o tym, co robi to PCB w moim sterowniku. No i teraz myślę, że może to jest tak, że za ten sygnał sterujący z ECM jest za słaby, żeby przełącznik zaskoczył. Tylko z drugiej strony - tak, jak piszesz Adasko, skoro działało w dieslu u Ciebie i działa u Kalafiora to czemu nie działa u mnie.... no i znowu głupieję.

Jak napisałem - w przyszłym tyg. rozbiorę to jeszcze raz. Zarezerwuję więcej czasu, wezmę porządny miernik i sprawdzę jak to tam wygląda.

AdaskoC - Pią Kwi 18, 2014 22:32

Kurde, zebym wiedział wczesniej to bym Ci podesłał elektryke z tego auta do podmianki. Ale już w środę został sprzedany silnik z komputerem itd :(
markozalko - Sro Kwi 23, 2014 16:45

Czy to możliewe aby po niecałych 2 latach (w lata będą 25 maja) padł wymieniony rezystor? Dziś 1 dzień włączyłem kilmę i działa waiatrak na 2 biegu (bo głośny) i co jakiś czas się wyłącza. Miałem tak jak był walnięty właśnei ten rezystor i tereaz znowu polka z tym? Wtedy i klmę nabijałem bo myślałem z ejest mało czynnika. Wsio było. Czy klima musi się jakoś rozchodzić w tym nowym sezonie. Nie wiem czy znów to wymieniać bo wkurza okropnie. Jakbym samolotem leciał. W środku podczas jazdy po mieście słychać jak przechodzi na 2 bieg.
zedziczek - Sro Kwi 23, 2014 17:09

możliwe jeśli był słabej jakości , lub mógł lut puścić czy inne łączenie jakiego użyłeś
markozalko - Sro Kwi 23, 2014 18:51

Rezystor był dobrej jakości, polecany na forum. Ja sam tego nie robiłem tylko mi spec wymieniał. A czy takie objawy to tylko świadczą o awarii rezystora czy coś inne może być. Chłodzi normalnie, czynnik jest na pewno to co zostaje.... rezystor??
SeniorA - Sro Kwi 23, 2014 19:30

markozalko napisał/a:
Czy klima musi się jakoś rozchodzić w tym nowym sezonie.
dla klimy nie ma nowego sezonu , ma być używana cały czas.
markozalko napisał/a:
czynnik jest na pewno
skąd taka pewność , przecież czynnika z czasem ubywa. Jeśli klima nie była używana przez zimę, to zacząłbym od testu klimy i jednak od wizyty w serwisie.
markozalko - Sro Kwi 23, 2014 21:24

SeniorA napisał/a:
markozalko napisał/a:
Czy klima musi się jakoś rozchodzić w tym nowym sezonie.
dla klimy nie ma nowego sezonu , ma być używana cały czas.
markozalko napisał/a:
czynnik jest na pewno
skąd taka pewność , przecież czynnika z czasem ubywa. Jeśli klima nie była używana przez zimę, to zacząłbym od testu klimy i jednak od wizyty w serwisie.


Jak 2 lata temu byłem aby sprawdzić klimę bo tez wentylator tak chodził to się okazało że klima jest i nic praktycznie nie ubyło. Okazał się walnięty rezystor. Teraz zakładam również że czynnik jest. Jechać znów i płacić 150 zl za to że spuszczą stary czynnik i dadzą nowy..... nie wiem czy warto. Klimy w zimę nie włączam, czasem sporadycznie aby sprężarkę włączyć i tyle.

[ Dodano: Sro Kwi 23, 2014 22:24 ]
Może faktycznie się wybiorę do serwisu. Zresztą od zeszłego lata sprężarka jakoś warczy przy hamowaniu a wyczytałem że przy braku czynnika też może się tak dziać. Nie pamiętam natomiast czy z braku czynnika wentylator będzie chodził na 2 biegu i co jakiś czas się włączał i wyłączał?

zedziczek - Sro Kwi 23, 2014 21:28

Czynnik powinno się zmieniać co dwa lata, wiekszość producentów tak zaleca, a klimy używać powinno się przynajmniej raz w tygodniu aby czynnik dotarł do wszystkich uszczelek w układzie.
longer86 - Sro Kwi 23, 2014 22:36

markozalko napisał/a:
warczy przy hamowaniu a wyczytałem że przy braku czynnika też może się tak dziać

Przy braku czynnika klima się nie włączy bo nie ma ciśnienia w układzie, a więc czujnik nie załączy sprężarki aby jej nie uszkodzić

markozalko - Czw Kwi 24, 2014 05:48

No to skoro przy braku czynnika (nie mówię o całkowitym tylko ubytku części) wentylator i tak powinien chodzić to wynika z tego, że rezystor padł. A sprężarka warczy bo może jej koniec nadchodzi.

[ Dodano: Czw Kwi 24, 2014 06:48 ]
A może te dźwięki wydaje łożysko sprężarki albo jakie na kole pasowym? Miałem dziś jechać na sprawdzenie klimy lecz jednak się uprę i najpierw sprawdzę rezystor. Nie daje mi spokoju, tylko czemu tak szybko padł?

longer86 - Czw Kwi 24, 2014 11:39

może zbrakło mu chłodzenia? jak miałem wentylator z vectry z rezystorem to szybko sie upalił
markozalko - Pią Kwi 25, 2014 17:40

Mogło tak być. Wszystko wskazuje na upalony rezystor bo skoro wiatrak chodzi tylko że na 2 biegu to działa. Miałem tak samo 2 lata temu to mogę porównać. Narazie muszę poczekać na gościa co mi wymieniał rezystor wtedy bo go nie ma. Będzie po niedzieli to pojadę i powie co i jak i wówczas zamówię nowy rezystorek. Oby to był on. Choć jak czytałem temat jednego z forumowiczów to też tak miał, mimo miesieczenego nowego rezystora i też chodził mu 2 bieg. Za jakiś czas samo przeszło - grom wie czemu :)

[ Dodano: Pią Kwi 25, 2014 18:40 ]
Zastanawia mmnie jedna rzecz. Dziś było 21 stopni na zewnątrz. Włączyłem klimę na 20 stopni i wiatrak wchodził na 2 bieg po czym za kilka sekund się wyłączał i tak w koło. Nastawiłem temp. klimy na 16 stopni i wtedy wiatrak dawał non stop na 2 biegu. O co tu chodzi? Czy tak ma być z tą niższą temp.? Czy może jest coś nie tak z ciśnieneim w układzie i trzeb apojechać nabić ją a nie jest to wina rezystora?

longer86 - Pią Kwi 25, 2014 20:13

Skoro temp na dworze była porównywalna do nastawionej to klima nie musi chodzić ciągle dla żądanej temp.Jak ustawiles 16 st to klima ma więcej do roboty żeby utrzymać żądaną temp.
markozalko - Pon Kwi 28, 2014 07:21

longer86 napisał/a:
Skoro temp na dworze była porównywalna do nastawionej to klima nie musi chodzić ciągle dla żądanej temp.Jak ustawiles 16 st to klima ma więcej do roboty żeby utrzymać żądaną temp.


To zrozumiałe ale wcześniej nawet jakbym na 16 stopni ustawił to nie chodziłoby na 2 biegu tylko non stop na 1. To może rezystor faktycznie, zobaczę.

[ Dodano: Nie Kwi 27, 2014 10:05 ]
Dziś stopni 10 i klima chodziła cały czas na 1 biegu. To ja już nie rozumiem :) czy to wina układu (mało czynnika) czy wina rezystora? Grom wie z czym najpierw jechać:(

[ Dodano: Pon Kwi 28, 2014 08:21 ]
Jednak pomyłka, jak jest 10 stopni 1 bieg wiatraka wcale nie działa.

longer86 - Pon Kwi 28, 2014 10:50

sprawdz... wypnij rezystor i zmostkuj kabelki. jak właczy sie jak na 2 biegu tzn że masz uwalony rezystor
markozalko - Sro Kwi 30, 2014 19:57

Jednak to nie rezystor. Sprawdził mi majster i twierdzi że problem tkwi w ekektronice (skrzynka z przekaźnikami czy jak to tam sie zwie). Dostęp marny ale podejmie się tego. Jutro wstawię auto i zobaczymy co będzie.

[ Dodano: Sro Kwi 30, 2014 20:57 ]
No i niestety bez ściągania zderzaka się nie da. Mam do was pytanie, czy jazda bez 1 biegu może czymś grozić czy tylko wkurza fakt, iż 2 bieg się włącza co jakiś czas. Nie wiem co z tym robić. A tak swoja drogą może ktoś miał taki objaw a nie był to rezystor?

sTERYD - Sro Kwi 30, 2014 20:12

Jak sprawdziłeś rezystor bez zdejmowania zderzaka?
wellman - Sro Kwi 30, 2014 20:16

Obiecałem pochwalić się, gdy rozwikłam zagadkę wentylatora, zatem piszę.

Najpierw, z gościem z serwisu klimy, ustaliliśmy, że problem w ogóle nie włączającego się wentylatora był w tym "trinary switch", co załącza went, gdy startuje klima. Niby podawał sygnał na żółtym kabelku, ale chyba nie taki jakiego oczekiwał modulator w sterowniku wenta. Po wymianie tego wentylator włączał się po chwili, ale od razu na II bieg.

W poprzednich postach pisałem, ze rezystor wykluczyłem (miał przejście, więc myślałem, że jest ok), tymczasem wyszło, że przy większym obciążeniu po chwili przestawał działać. Zatem do wymiany poszedł też rezystor (na AX100WR-0R47 z www.tme.eu, zgodnie z sugestiami na forum).

Wtedy zaczął działać też pierwszy bieg, ale po chwili jazdy przełączał się i tak na II i tak co jakiś czas (mimo, że wcale nie było na dworze jakoś super ciepło, max. 20-22 st.C. a silnik - wg. pozycji 7.0 w IPK - miał 86 st. C), tymczasem jak się auto rozgrzało to pokazywał na termometrze 30 stopni i więcej. Po nitce do kłębka znalazłem czujnik temperatury, który ktoś "genialnie" przymocował opaską do intercoolera. Przywrócenie go na poprawne miejsce na tą rurkę od klimy za zderzakiem rozwiązało problem.

Niemniej zanim to znalazłem zdążyłem "rozwiązać" też problem wyjącego (niezależnie od silnika wiatraka, a sprawdziłem poza moim jeszcze dwa) jak startujący prom kosmiczny II biegu montując kolejny rezystor (tym razem 0R22), co by go też delikatnie spowolnić. :mrgreen:

Tyle ode mnie. Dzień dobry i do widzenia. :-)

@sTERYD - nie wiem, jak zrobił to kolega markozalko, ale ja po prostu zdjąłem atrapę i przeciskając się między łopatkami wenta sprawdzałem omomierzem czy "przewodzi". :-)

markozalko - Czw Maj 01, 2014 08:14

sTERYD napisał/a:
Jak sprawdziłeś rezystor bez zdejmowania zderzaka?


Ja to tego nie sprawdzałem sam bo się nie znam na tym. Sprawdzał mi gośiu, który 2 lata temu mi go wymieniał. I tak jak pisze kolega Welman wystarczy zdjąć grill na zderzaku.
Najgorsze jest to, że ten gościu ma czas popołudniami tylko. Jak weźmie auto i nie zdąży złożyć to co wtedy :( Teraz mam okres że fura potrzebna i nie wiem co tu robić.
Mam zatem 3 pytania:
1. Czy szkodzi jazda bez 1 biegu
2. Czy dużó roboty jest ze ściąganiem zderzaka i czy jak miałem lekkie puknięcie przodem i minimalnie mogło się coś przesunąć to nie będzie problemu ze złożeniem ponownym
3. Jakiś czas temu przychaczyłem znów przodem i wypadł mi ze swojego miesjca czujnik temp zewnętrznej. Chyba się nie uszkodził ale czy ma on znaczenie co do działania klimy i wiatraka?

[ Dodano: Czw Maj 01, 2014 09:14 ]
Przeczytałem ten afajny artykuł w poradach na tej stronie o naprawie wentylatora i dużo już wiem. Mam tylko dylemat czy żeby sprawdzić tę elektronikę i puszkę z przekaźnikami to wystarczy tylko zdjąć zderzak czy trzeba też odkręcać światła, belkę przednią i inne rzeczy o których piszą w tym artykule?

wellman - Czw Maj 01, 2014 09:17

Demontaż zderzaka to nic szczególnie trudnego. W ciągu ostatnich dwóch tygodni zdejmowałem i zakładałem 4 razy (też auta potrzebowałem, więc zostawienie na kilka dni rozłożonego nie wchodziło w grę). Na początku był strach, ale przy trzecim i czwartym razie to już prawie rutyna :P

Dobrze jest mieć drugą osobę przy samym zsunięciu z bocznych zaczepów i później przy zakładaniu.

Wcześniej też miałem małą kolizję (z sarną) i w teoretycznie renomowanym warsztacie lakierniczym w Toruniu złożyli tak, że zderzak był lekko przesunięty do przodu i przechylony na lewo. Twierdzili, że inaczej się nie dało, bo się niby pas przedni wygiął.

Tymczasem, gdy sam zdjąłem zderzak to już przy pierwszym zakładaniu z powrotem wyszło, że goście nie zaczepili ponownie tych "klamerek" co trzymają razem pas i chłodnicę. Przez to chłodnica się przechyliła na przód i nie mogli założyć zderzaka jak trzeba. Do tego jeszcze kilka innych drobnostek, ale finał jest taki, że zderzak ponownie siedzi idealnie prosto.

Więc przy odrobinie staranności nie masz się co obawiać, że uszkodzisz, a jeśli coś już teraz jest nie halo to jeszcze możesz poprawić. :D

Czujnik temperatury ma wpływ na działanie klimy i wenta. Ale czy podaje właściwą temperaturę możesz sprawdzić choćby na wyświetlaczu zegarów lub w tym takim menu diagnostycznym w pozycji 7.1 (https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=85346#85346).

Jeśli masz złą temperaturę tam to znaczy, że czujnik trza sprawdzić. Zauważ też, że tam mogą być dwa czujniki. Jeden, chyba ten taki grubszy, okrągły - jeśli mnie pamięć nie myli - jest od temp. dla webasto.

Możesz też zrobić test klimy (https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=31544) i zobaczyć co wyjdzie.

Niestety, żeby mieć wygodny dostęp do puszki ze sterownikiem wypada odkręcić pas, a żeby to zrobić to bez zdjęcia świateł się nie obejdzie. Ale tak jak pisałem, nie ma w tym nic szczególnie trudnego, a satysfakcji, jaką później będziesz mieć nie zastąpi nic :P

kalafior - Pią Maj 02, 2014 18:28

czy ten rezystor bedzie dobry do wentylatora http://allegro.pl/rezysto...4178049296.html
sTERYD - Pią Maj 02, 2014 18:59

ten ma 1000 razy za duży opór
rtoip69 - Pią Maj 02, 2014 19:20

Ten powinien być : http://www.tme.eu/pl/deta...y/5-1625999-3/#
kalafior - Pią Maj 02, 2014 19:54

rozumiem ze powinien miec 470mΩ
wellman - Pią Maj 02, 2014 19:58

470mΩ (0R47) lub zbliżony, tak. Najprościej po prostu zamów ten, co wskazał rtoip69. Ostatnio zakładałem dokładnie ten sam i śmiga ładnie.

Jedyne co to będziesz musiał nawiercić dodatkowy otwór w podstawce (lub dorobić odpowiednią podkładkę), żeby pasował do mocowania obecnego rezystora.

kalafior - Pią Maj 02, 2014 21:03

ile kosztowal z wysylka
sTERYD - Pią Maj 02, 2014 21:10

jakieś 56,34, chyba, ze wybrałeś inną formę wysyłki niż ja ;)
wellman - Pią Maj 02, 2014 21:13

Dokładnie na fakturze mam 51,41 zł brutto (z tego 15,87 zł to wysyłka kurierem).

W TME sprzedadzą Ci nawet jedną sztukę, więc nie warto wywalać kasy na allegro, gdzie oszołomy chcą za identyczny rezystor... 130 zł :-)

sqiddy25 - Pią Lip 17, 2015 15:26

Witam! czy wiatrak może działać bez tego rezystora?

zamierzam kupić wiatrak od Voyagera bo ten który mam w R nie działa ( silnik padł )
chciał bym go tylko zamienić ale jak rozbierałem auto to nie widziałem rezystora a raczej ciężko go nie zauważyć.

sash997 - Pią Lip 17, 2015 15:41

bo może niemasz rezystora tylko silnik na 4 przewody 3biegowy,jak silnik padł to go napraw (no chyba że sie sfajczył totalnie) wtedy na pewno pochodzi dłużej niż jakikolwiek używany
sqiddy25 - Pią Lip 17, 2015 15:46

tak jest trzybiegowy więc nie potrzebny jest ten rezystor do niego ?

silnik już rozebrałem i wymieniłem szczotki na nowe bo jednej już nawet nie było.
szczotki dotarłem elegancko i po podpięciu na krótko działało na dwóch biegach a jak złożyłem wszystko to już nie działało ;/

zastanawiam się nad zakupem takiego tylko nie wiem czy każdy od voyagera jest taki sam...

http://allegro.pl/wentyla...5372779844.html

sash997 - Pią Lip 17, 2015 15:52

ale przestało działać z jakich powodów? jeśli działa na krótko a po podpięciu do auta nie działa to ze sterowaniem jest coś nie halo a nie z silnikiem i wymiana na ten od voyagera Ci nic nieda w takiej sytuacji

[ Dodano: Pią Lip 17, 2015 16:52 ]
tak, w 3 biegowych niema rezystora

sqiddy25 - Pią Lip 17, 2015 16:13

prawdopodobnie komutator odmówił posłuszeństwa.
jak rozebrałem cały silnik to elegancko wyczyściłem wszystko a docieranie szczotek było na wiertarce. sprawdzałem co jakiś czas czy działa no i tak jak napisałem na krótko działał, silnik kręcił ale nie za każdym razem później znalazłem powód tego że raz działał a raz nie.
kabelki które idą do płytki w silniku nie łączą na stykach gdzieś i zależy jak je docisnę bądź wygnę to wiatrak działa.

Koszt tego od voyagera nie jest duży dla tego zamiast bawić się z płytką i stykami wolę wymienić.

sash997 - Pią Lip 17, 2015 16:30

he he... tylko musisz wymienić sam silnik a całą puszke zostawić no i dołożyć rezystor...jeśli komutator był już nie ładny to też było go wymienić,niewiem czemu ludzie wywalają ten silnik... mój dobrze licząc to chodzi już 5-ty rok po naprawie,polutowałbym na Twoim miejscu te styki,wymienił komutator i spokój :)
sqiddy25 - Pią Lip 17, 2015 16:36

ja nie mam cierpliwości do takich rzeczy. w servisie gdzie zajmują się elektronarzędziami powiedzieli mi za przewinięcie komutatora 150 - 200 zł i około trzech tygodni oczekiwania ;/
sash997 - Pią Lip 17, 2015 16:43

komutatora sie nie przewija :D to jest to po czym śmigają szczotki,jeśli to jest w miarę równe nie wytarte zbyt mocno od szczotek to jest ok
sqiddy25 - Pią Lip 17, 2015 16:47

hehe niech będzie :P chodziło mi o ten zwój druta miedzianego ;]
janio - Pią Lip 17, 2015 16:59

Ja już zamówiłem rezystor 0R47/150W. Watowo trochę mocniejszy, powinien zatem dłużej wytrzymać. A może go jakoś tam wcisnę na dodatkowym radiatorze?
fracus77 - Nie Cze 19, 2016 11:45

Witam, niedawno wymieniłem rezystor 0,47OHM 100W kupiony na allegro. Na całe szczęście kupiłem dwa, bo pierwszy który wstawiłem już padł. Może popełniłem jakiś błąd dziwi mnie ze tak szybko , nadmieniam ze bardzo mocno się nagrzewają , wcześniejszych postach wyczytałem ze orginalne rezystory mają 50W 0,32onm i one padały tym bardziej mnie zdziwiło ze po montażu większego tak szybko padł. Może jakąś tandetę mi wcisneli. Proszę o pomoc może ktoś wie gdzie można kupić w miarę dobre i nie drogie .Dzięki.
PS: Montaż wykonałem zgodnie z opisami we wcześniejszym poście.

janio - Nie Cze 19, 2016 12:47

Przeczytaj uważnie trzy strony tego postu:
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=61444
Nie kupuj na allegro lecz w TME, u mnie to śmiga do dzisiaj.

fracus77 - Pon Cze 20, 2016 04:12

Dzięki wielkie za radę.Pozdrawiam
AdaskoC - Pon Cze 20, 2016 21:53

fracus77, rezystor trzeba kupić lepszej jakości. Te z allegro(i nie tylko allegro) to straszna chińszczyzna za którą płacą ok 4zł/szt chińskim sprzedawcom.
tomek92k2 - Sob Wrz 10, 2016 13:56

Mam pytanie odnosnie wentylatora przy silniku mam dwie wtyczki trzy pinowe a kupilem wentylator z tej samej jednostki silnikowej tylko ze noe trzy biegowy tylko z opornica I dwoma wtyczkami gdzie jest jedna trzy pinowa a drugs dwu pinowa.sprawa wyglada tak ze gdy silnik ma np 105 stopni I wylacze silnik to wylacza sie wentylator .a jak znowu tam na zaplon to wentylator sie wlaczy .ogolem musze miec wlaczony silnik luv zaplon zeby schlodzilo silnik Bo tak to wentylator po mimo duzej temperature sie nie wlacza.. I moje pytanie czy moze koledzy wiedza w czym problem..
sash997 - Sob Wrz 10, 2016 19:18

to chciałbyś aby wentylator ci sie włączał na wyłączonym zapłonie?
czort - Sob Wrz 10, 2016 19:27

Pamiętam jak kiedyś w jakimś polonezie wentylator kręcił się jakiś czas na zgaszonym silniku, i nawet zamkniętym samochodzie.
tomek92k2 - Sob Wrz 10, 2016 19:35

No chcial bym jak np silnik ma 106 stopni zeby go schlodzilo .tak jak np w innych autach ze jak jest za duza temperature to pomimo wylaczenia silnika schlodzi go I Sam sie wylaczy
sash997 - Sob Wrz 10, 2016 19:40

to schłodzi tylko chłodnice, w R75 musi być włączony zapłon aby sie wentylator kręcił,niema co kombinowa bo fabryczne rozwiązanie jest dobre jeśli jest wszystko jak należy to woda sie nie powinna gotować
tomek92k2 - Sob Wrz 10, 2016 19:49

Hmm ale dziwne jest to ze wchodzac w computer na pozycje nr 7 I robiac test wskaznikow wentylator sie nie wlacza a powinien . Tak wyczytalem w innym temacie. Ze robiac test kontrolek powinien wlaczyc sie wentylator

[ Dodano: Sob Wrz 10, 2016 20:49 ]
To czemu mialem tak ze silnik mial ponad 100 stop I wentylator sie krecil na wlaczonym silniku a jak zgasilem to wentylator tez . Po 2minutach wrocilem do samochodu wlaczam zaplon wentylator wystartowal po mimo tego ze silnik byl wylaczony..albo tez silnik pracuje wentylator nie .wlaczam klime wentylator sie kreci po czym ja wylacze a on nadal idzie dopiero tak jak by dopiero sygnal dostal z klimy

prebenny - Sob Wrz 10, 2016 20:08

A niby czemu robiąc test wskaźników powinien się wentylator włączyć? To jest tylko test diód i silniczków krokowych licznika a nie 'faktyczne' podawanie wysokich wartości do sterowników.

A na włączonym zapłonie wentylator wystartuje ale znowu czemu miałby to robić na wyłączonym zapłonie? Wtedy mógłbyś wieczorem zamknąć samochód a rano już nie móc odpalić, bo wiatrak wycyckał akumulator.

tomek92k2 - Sob Wrz 10, 2016 20:29

No zeby go wystudzic po czym sie wylaczyc :mrgreen: Moze przewrazliwiony jestem :mrgreen: Bo od silnika mam po trzy piny a w wentylatorze 3 I 2 :mrgreen:
rtoip69 - Sob Wrz 10, 2016 22:05

W 3-biegowym wentylator bez zapłonu chodzi na drugim biegu, na pierwszym nie .
tomek92k2 - Sob Wrz 10, 2016 23:06

A ja mam wlasnie dwu biegowy z opornica :mrgreen:
buccaneer - Sro Wrz 14, 2016 21:10

Czesc,

jestem przed zakupem nowego wiatraka z silnikiem, w tej chwili widze ze nie mam rezystora - czyli wychodzi ze silnik 3 biegowy (2,5 V6 z 2003 roku).

czy jest mozliwa zamiana na silnik 2-biegowy z rezystorem (bo z waszych komentarzy wychodzi ze dluzej wytrzymuje i ewentualnie pozniej wymiana samego rezystora mnie czeka)?
czy wiaze sie to z jakimis przerobkami gdbym kupil 'gotowy' komplet czyli wiatrak + przypiety rezystor, silnik i modul sterujacy ?
musilabym cos jeszcze dokupic / 'dosztukowac' pozniej?

z gory dzieki za pomoc,
pozdrawiam

sash997 - Sro Wrz 14, 2016 21:43

jeśli kupisz z V6 lub 1.8 to będzie działał czy to będzie z rezystorem czy bez, a jeśli kupisz z diesla to nie będzie działał żaden
kranik01 - Wto Kwi 10, 2018 15:49

Szukam kogoś z okolic Śląska kto naprawiłby mi 1 bieg wentylatora chłodnicy. Obecnie wiatrak chodzi tylko na najwyższych obrotach. Opornik kupiłem chyba z Vectry, ale nie bardzo wiem jak to ogarnąć bo nie tego starego rezystora nawet nie znalazłem.
MD - Wto Kwi 10, 2018 17:40

kranik01, a masz pewność, że w takim razie obecny wentylator jest 2 biegowy? Stare wersje były 3 biegowe i nie posiadały wentylatora, ale inaczej pracujący silnik (osobne szczotki dla każdego biegu).

Samo podłączenie rezystora jest proste. Szybszy bieg to po prostu masa i 12V. Wolniejszy to masa i 12V przepuszczone przez rezystor.

Jeżeli go nie widzisz, zajrzyj przez połówkę grilla od strony kierowcy. Na takim dodatkowym plastiku powinien być szary rezystor trochę większy od baterii AA (foto poglądowe).

kranik01 - Wto Kwi 10, 2018 19:51

MD, poprzedni właściciel wymieniał silnik wentylatora i na fakturze jest napisane, że był zakładany silnik plus opornik. Z tym, że rozebrałem cały pas przedni i żadnego rezystora nie znalazłem.

Przypuszczam, że poprzedni właściciel został oszukany w warsztacie i zapłacił za rezystor którego mechanicy nie założyli bo najprawdopodobniej nie potrafili przerobić instalacji z silnika 3 biegowego na dwubiegowy.
Swoją droga zaraz po tej naprawie zdecydował się auto sprzedać. Myślę, że kwota 4 tys zł (bo tylko było na FV) za głupią naprawę wentylatora mogła go trochę do R75 zrazić :)

MD - Sro Kwi 11, 2018 12:17

kranik01, ile... to jak ostatnio jednej forumowiczce mechanik powiedział 500zł za rozebranie przodu auta i jego złożenie. Gdzie w 75 podstawowym zestawem narzędzi można to na luzie ogarnąć z kawką w pół godzinki - i to bez znania na pamięć położenia każdej śruby.

Później krążą po internecie historie, że niektóre samochody to mają katastrofalne koszty serwisu, bo to "wynalazki". A mechanicy śmieją się z zasadą "przyjeżdża ufo to za odkręcenie każdej śruby liczymy x5".

Ile przewodów biegnie Ci do silnika? Jeżeli masz dwubiegowy, powinny być trzy - masa, +12 i +12 przez rezystor. W razie czego kabelek możesz sam dociągnąć i podpiąć własny opornik - tylko koniecznie większy. Fabryczny poniżej 100W był o wiele za słaby.

sash997 - Sro Kwi 11, 2018 19:44

dla ścisłości w silniku z rezystorem jest fabrycznie stały + i masa przez rezystor i bezpośrednio na 2 biegu, silnik +opornik to bym sie zgodził jakby ktoś V6 wymieniał za 4k :)choć to też troche drogo...
czarek236 - Pią Maj 25, 2018 19:42

Witajcie ,może ja opowiem co z moim kumplem robimy,wentylator nie pracuje,podlaczamy Tofa ,opcja załącz,wentylator stoi.Rozbieramy całośc aby dostać się do przekaźników,po podaniu masy silnik ruszył,jak też przez rezystor,myślimy ze płytka,wymieniamy ale nie jesteśmy pewni na 100% czy sprawna jest,nadal mamy to samo,wiatrak ani drgnie.
Co zrobiliśmy-
Sprawdzenie przewodów idących do płytki jak też we wszelkich zalamaniach,jest ok.
Odpielismy czujnik temperatury silnika ,wentylator nadal stoi.
Nasze pytanie.
Czy przewody które idą do płytki wentylatora,te cienkie,żółty, szary,niebieski,ma coś być na nich.
Na żółtym jest12v
Po przeczytaniu opisu problemu który to nakreślil wellman będziemy szli tym tropem.
Ech nauka radziecka zna wszystkie przypadki.

adam_26 - Pon Maj 28, 2018 16:12

Te cienkie przewody to sygnał sterujący z BCU do załączenia kolenych biegów wentylatora, generalnie na tych przewodach pojawia się masa która załącza przekaźnik, żółty cienki to jest +12V stałe zasilanie cewek przekaźników więc musi pojawić się jeszcze masa żeby przekaźnik zadziałał i włączył wentylator. Proste jak słońce;) ;) najlepiej zapodaj zdęcie tej płytki bo coś mi tu nie pasuje
czarek236 - Pon Maj 28, 2018 19:02

Adam_26masz rację co do sterowania,u mojego kolegi wentylator nie startuje po włączeniu klimatyzacji,wellman walczył z tym objawem,sprawdziłem w schemacie ideowym i faktycznie,w układzie klimy jak jest odpowiednia ilość czynnika(mój kumpel ma czynnik tak jak powinno być) wentylator poprzez presostat podaje sterowanie do 1 biegu i zalacza go.
W chwili obecnej nic nie robimy auto stoi w garażu a ja jestem w trasie, w przyszłym tygodniu opiszę walkę z wentylatorem,presostat oryginalny zamówiony i czeka na zamontowanie.
Pozdrawiam.

Michu2160 - Pią Cze 08, 2018 22:25

Witam wszystkich. W moim Roverze padł wentylator. Po przeczytaniu chyba wszystkich tematów na tym forum dotyczących tego problemu i kilku testach podejrzewam że rezystor zakończył swój żywot. Jak go wymienić opisał w tym temacie kolega apples jednak dla mnie problemem jest pierwszy punkt jego instrukcji czyli zdjęcie grilla. Niestety nie znalazłem na forum żadnych wskazówek jak to zrobić. Może któryś z forumowiczów będzie tak miły i opisze krok po kroku w który miejscu go podwadzić czy ciągnać? Z góry dziękuję.
adam_26 - Sob Cze 09, 2018 07:10

Michu2160 napisał/a:
Niestety nie znalazłem na forum żadnych wskazówek jak to zrobić. Może któryś z forumowiczów będzie tak miły i opisze krok po kroku w który miejscu go podwadzić czy ciągnać? Z góry dziękuję.


Na górze grilla masz 2 śrubki czarne plastikowe (takie spinkowe) odkręcasz i podnosisz grill do góry i tyle.


Chyba że masz zderzak od MG i grill z siatką to nie da się go osobno zdjąć trzeba cały zderzak

Poczytaj sobie na temat tego na stronie klubowej https://www.roverki.eu/zr...e-rover-75.html

a tu masz ogólnie wiele tematów przerobionych:
https://www.roverki.eu/zrob-to-sam/r75.html

sTERYD - Sob Cze 09, 2018 07:47

adam_26 napisał/a:
Chyba że masz zderzak od MG

albo polifta, wtedy tez wszystko schodzi razem ;)

Michu2160 - Sob Cze 09, 2018 22:30

Mam polifta więc czeka mnie zrzucanie zderzaka niestety. Dobrze, że się spytałem, bo jeszcze bym sobie grilla połamał. Dzięki panowie za odpowiedź.