Zobacz temat - [R416] Kupiłem !!! Mam kilka pytań ?!?
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R416] Kupiłem !!! Mam kilka pytań ?!?

luqar - Nie Mar 09, 2008 16:47
Temat postu: [R416] Kupiłem !!! Mam kilka pytań ?!?
Witam,
Od tygodnia jestem szczęśliwym posiadaczem samochody Rover 416Si z 1997r. sedan, kolor Platinum Silver (MNX), Alu15" z oponami 185/55, silnik 1588cm3, 111KM (16K4FK80 428245, LCF102620), 140tys. przebiegu z ksiązką (ostatni przegląd w Niemczech 14.12.2006. przy 132,5tys.), popielata skórka, klima.
:razz:
Wyposażenie według VIN checker:
VIN: SARRTCLZSAD183788, MG Rover, Rover 400, 45 and MG ZS, Normal Aspiration, 4 Door Saloon, DOHC, Class 8, LHD, 1600 cc, 4 Cylinder, MPi, Petrol, K Series, Manual, 5 Speed, 5C37, 16V, Model Year: 1980, S/N: 183788.
Z tego co się zorientowałem, to brakuje mu: webasto (jeśli było montowane w tych modelach? ktoś wie?), podgrzewanych foteli, elektryczenej regulacji foteli, czujników parkowania, radia z CD (jest kaseciak Gelhard GXR 254 DR/WS) ... .
:mrgreen:
Niestety powoli mija mi okres ślepej miłości i zaczynam widzieć w moim Rover-ku kilka rzeczy do zrobienia. Zauważyłem, że : na 5 biegu coś delikatnie gwiżdze (tak jakby ze skrzyni biegów, nie wiem :cry: ) ; przepaliła mi się lewa żarówka w przeciwmgielnych i dzisiaj podczas jej wymiany zauważyłem że halogen jest inny niż z prawej strony i jest poklejony (dwa mocowania oberwane, a 3 sklejony na jakąłś gumę) - jak ktoś ma na zbyciu, to chętnię kupię ; prawa przednia lampa świeci w niebo (nie wiem jak ją wyregulować) ; delikatnie poci mi się silnik pod głwicą (nie ma ubytków oleju) ; przy nierównościach brzęczy prawa przednia szyba (pewnie uszczelka) ; mam uszkodzoną uchwyt-tulejka plastikową do ściągania ozdobnych kapsli ze śrub zabezpieczających z alufelgi i jak złapię kapcia to bedzie kłopot (a przecierz opony też trzeba zmienić na lato) - ma może ktoś z was taka na zbyciu? ; na tylnej szybie nie grzeją ścieżki (od dołu) 2, 4-8, 10 (kupiłem już lakier przewodzący PulsarVolt) ; trochę trzeszczy i rusza się oparcie kierowcy ; coś stuka z tyłu (nie wiem czy to zawieszenie czy coś innego) ..... i chyba tyle :bezradny:

Wiem, że bylo juz na forum to poruszane, ale chcialbym prosić o radę klubowych fachowców:
1. Rozrząd był wymieniony w 07.2003. przy 82tys. Następna wymiana powinna być przy 160tys. lub po 5 latach, czyli w tym roku. Czy mam wymienić cały układ (napinacze, pompę wody, simeringi na wałkach), czy wystarczy sam pasek ??
2. Silnik jest zalany olejem Viscobil 10W40. Jest czysty, ale i tak będę musiał go pewnie niedługo wymienić - na jaki? Mogę go zalać naszym polskim syntetykiem Lotos, czy radzicie coś innego (Mobil, Castrol, Total ...)?
3. Czy ktoś wię, czy w sedanie składa się tylna kanapa? Oparcia się składają, ale nie mogę podnieść siedzisk (próbowałem, ale prawie je połamałem) ?
4. Jak zdjąć te nakładki zabezpieczające na śruby kół? Kupić nową tulejkę na tomateam lub szrocie?, czy wulkanizator może mi to sam zdjąć?, wywalić to i kupić na allegro ozdobne nakrętki? Chętnie kupię taką tulejkę!!!
5. Czy mój samochód ma kontrolę trakcji?
6. Czy ktoś już naprawiam ściezki ogrzewania szyby? Moje nie są poprzerywane, ale zauważyłem że te które nie grzeją w pewnych miejscach maja inny kolor (ciemniejszy). Jak je zeskrobać nie niszcząc szyby i jak nanosić lakier - ma ktoś jakieś patenty?
7. Jestem ciekaw, czy przydaje się wam książka po polsku (do ściągnięcia tylko dla klubowiczów). Jak ona wygląda? Ja mam roverowską ksiażkę (po niemiecku) oraz kupiłem na e-bay najnowszy RAVE po angielsku (jest ktoś zainteresowany?). A co z ksiązką Haynes-a, warto ją mieć (ktoś ma na zbyciu?)?

Wiele z tych pytań jest na forum, ale chciałem żeby mój post przydał się wszystkim początkującym z marka Rover.

Dziękuję i oczekuję opinii.
Pozdrawiam
Łukasz
luqar@o2.pl

[ Dodano: Nie Mar 09, 2008 16:57 ]
załączam jeszcze kilka fotek

paff - Nie Mar 09, 2008 17:55

Gratulancje nabycia pieknego autka :-)

- po reflektor odezwij sie do uzytkownikow forum Tomi_114 albo PHJOWI, oni maja uzywki, jak nie to na allegro jest tego troszke
- sprecyzuj czy na pewno poci ci sie usczelka pod glowica czy moze miejsce rozpolowienia glowicy na wysokosci walkow, jesli faktycznie styk glowicy i bloku to czeka cie robotka, ale zanim to zrobisz to DOKLADNIE skonsultuj na forum zeby zrobic to dobrze i niedrogo, jak sie pospieszysz to stracisz
- co do rozrzadu to.....wspomniales o klopotach z wyciekiem spod glowicy, jesli to spod glowicy bedzie de facto - to zrob wszystko za jednym zamachem i wtedy raz zaplacisz za robocizne !! jesli glowica bedzie okej a ty chcesz tym autem troche pojezdzic to zrob dobrze i wymien komplet, chyba ze masz dokumntacje ze wczesniej juz cos z tego wymieniono

- jesli robisz sam rozrzad a chcesz to zrobic po bozemu to wymien
pasek i rolke
pompe wody
uszczelniacze walkow
sprawdz czy kolo pasowe sztywno siedzi na wale, i sprawdz czy nie warto wymienic uszczelniacza walu wtedy
wymien przy okazji pasek klinowy do napedu osprzetu

- jesli to bedzie uszczelka pod glowica to do powyzszych trzeba doliczyc
komplet uszczelek silnika na gore (kolektor dolot i wylot, pokrywa zaworow, NOWY TYP uszczelki pod glowica, uszczelniacze zaworow, komplet uszczelniaczy walkow)
polecam pelen sprawdzian glowicy - planowanie, szczelnosc, dotarcie zaworow, ewentualne wymiany zaworow/szklanek/regulatorow
wstawic nowy termostat, zeby juz miec spokoj (kosztuje 30-75pln a roboty z nim sporo)
przy okazji wtedy nowy olej i chlodziwo

Lechos - Nie Mar 09, 2008 19:31

Co do naprawy sciezek ogrzewania to moge podpowiedziec jak ja to robilem w poprzednim samochodzie ( renia 19). Zbadalem najpierw na sciezkach w ktorych miejcach maja przerwe i tak jak pisales nie byly przerwane tylko tak jakby nadpalone. Te miejsca leciutko zeskrobalem z szyby nozykiem do tapet, przemylem rozpuszczalnikiem a nastepnie nakladalem klej przy pomocy szablonu wlasnej roboty ( kwadrat kartonu z wycietym paseczkiem grubosci zblizonej do sciezki grzewczej). Tylko trzeba pamietac, aby najpierw przygotowac wszystkie miejsca do klejenia a dopiero potem zaczac kleic (klej szybko schnie na pedzelku i w fiolce).
greg_szczytno - Nie Mar 09, 2008 21:18

Co do rozrządu to poczytaj http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=21617
rafalg - Nie Mar 09, 2008 21:32

odnośnie tej tulejki do zdejmowania kapsli to szukaj w TOMATEAM.PL tam mają za rozsądną cenę.
truten23 - Nie Mar 09, 2008 23:25

Gratulacje kolego :mrgreen: co do siedzeń to składa sie tylko tylne oparcie, nie siedzisko. ono jest przykrecone.
Jeśli jedna lampa świeci w niebo, a o sama lampa wydaje sie byc zamocowana przwidłowo to moze ktos coś pokrecił przy silniku pchylajacym lampe... :/

Mam taki sam akku :razz:

sTERYD - Pon Mar 10, 2008 11:43

książka po polsku wygląda dokładnie tak samo jak po niemiecku, tylko, że jest po polsku ;)
a kontroli trakcji nie masz :cool:

luqar - Sro Mar 12, 2008 10:58

Dzięki wszystkim za informacje.

Kupiłem wczoraj letnie gumy i czekam na tulejkę do zdjęcia tych nakładek zabezpieczających śruby (używka 25 PLN z transportem). Ma być u mnie jutro.
Z rozrządem poczekam do lata. Teraz nie mam kasy :cry: .

Jestem ciekaw, czy spotkaliście się z takim przypadkiem: tylko na 5 biegu i tylko przy wciśniętym gazie spod maski dobiega taki dziwny świst. W długiej trasie jest to trochę wkurzające i męczące.

Będę musiał pojechać na szarpaki, bo z tylnego zawieszenie dobiegają lekkie stuki. Będę wdzięczny za linki do waszych sprawdzonych sklepów lub allegrowiczów, gdzie kupowaliscie części do zawieszenia i elementu rozrządu (z tego co znalazłem, to mam starszy typ, z napinaczem ręcznym). Jest taki post na forum i już z niego skorzystałem.

Jaki olej wlewacie do swoich Rover-ków (jakiej firmy)?

Trochę ciężko chodzi mi wspomaganie. Czy Rover-ki tak mają, czy też muszę wymienić płyn?

W sobotę bujnołem mojego do 160km/h i było jeszcze dużo zapasu pod pedałem gazu. Niestety ze względu na duży ruch nie mogłem się dalej rozpędzić.

Zatankowałem w tamtym tygodniu pod korek i przy 280km miałem wskazówkę na 1/2. Czy nie za dużo mi pali?

Pozdrawiam

PS. Chce ktoś RAVE na CD? info na e-mail: luqar@o2.pl

paff - Sro Mar 12, 2008 11:11

luqar, i jesli nie masz pewnosci ze pasek przezyje to nie czekaj, chyba za planujesz przejechac 1-2tkm ale to i tak ryzyko, lepiej sie zapozyczyc w rodzinnym banku zapomogowym i to zrobic;)

co do spalania, bak ma 55litrow, ty na polowie zrobiles oklolo 280, biorac pod uwage ze jak widze smigales do 160km/h i pewnie bylo troche miasta w tym to srednie realne spalanie okolo 10l/100km jest normalne

luqar - Sro Mar 12, 2008 11:19

Według ksiązki cały rozrząd był wymieniany w lipcu 2003 przy 82tys. Następna wymiana powinna być przy 160tys. lub po 5 latach. Mam teraz 140tys. km i myślę, że wymienię sam pasek w przyszłym miesiącu. Jeśli przy wymianie okaże się, że trzeba wymienić coś jeszcze, to zostaje jeszcze emerytura tesciowej :lol: .

Więcej jeżdziłem po mieście niż w trasie. Mniej więcej 65% miasto / 35% trasa . Ale gość, który mi go zwiózł z Niemiec mówił, że średnio spalił 6 litrów. Ale zawsze mógł mnie bujać! To w końcu jego biznes.

TomC - Sro Mar 12, 2008 11:23

Najmniej palił 6 litrów. Z tym się jeszcze jestem w stanie zgodzić, choć nie do końca. 1.4 16V pali trochę mniej od 1,6 a mi na tracie 1300km średnio wyszło 6,5. a miasto lekko jadąc koło 8 - 8,5l.
luqar - Sro Mar 12, 2008 11:29

Jeszcze jedno: czy ktoś może mi powiedzieć do czego służy ta dziwna plastikowa "zatyczka" - jej foto powyżej razem z tą tulejką na zabezpieczeń śrub.
Jutro będę miał tą tulejkę i nie chce jej zepsuć przy próbie zdjęcia zabezpieczeń. Może ta "zatyczka" do czegoś ma się przydać?

paff - Sro Mar 12, 2008 11:33

TomC, - masz spalanie lekko litr ponizej wartosci zakladanych przez fabryke, tylko pogratulowac dobrego egzemplarza i lekkiej nogi

ja juz mowilem nieraz, mi pali 10.5 PB95 w miescie a 7-7,5 na trasie (z klimą) :cool:

TomC - Sro Mar 12, 2008 12:24

paff napisał/a:
masz spalanie lekko litr ponizej wartosci zakladanych przez fabryke

Nie mogę się zgodzić do końca z tym co napisałeś.
Zużycie paliwa wg. katalogu 90km/h -5,2l; 120km/h-6,8l; miasto 9,5l
Napisałem trasa 6,5 miasto 8,5l. (dokładniej zatankowane około 22l i przejechane do zaświecenia rezerwy prawie 320km i jazda bez klimy bo zimą nie potrzebna)
Ja nie jeżdżę po Warszawie albo innych dużych miastach gdzie co 200m są światła i inne utrudnienia. U mnie przejechać Racibórz można prawie bez zatrzymywania, wystarczy mocniej zwolnić :-)
Miasto 50km/h na 4 biegu przejeżdżam całe a trasy jakie robię to 40km w obie strony z max szybkością 100 km/h.
I żeby było jasne: raz pali więcej a raz mniej. Wszystko zależy z jakim humorem wsiadam do autka i kogo spotkam na drodze :razz: W przeszło 10l na 100 jestem w stanie uwierzyć ale jak wspomniałem wcześniej wszystko od samego miasta zależy.

Stacho - Sro Mar 12, 2008 13:06
Temat postu: [R45 1,4 16V, 2001r]
Witam,
Jeśli chcesz ustalić dokładniej zużycie paliwa to teraz ponownie zatankuj pod korek (jak poprzednio) i wtedy sobie policz ile ci pali, a jeśli chodzi o światło, to prawdopodobnie żle masz założoną żarówkę (H7), trzeba ją obrócić o 180 stopni i będzie ok, ja tak miałem.
Pozdrawiam :wink:

dominikgr - Sro Mar 12, 2008 13:33

Cytat:
Jaki olej wlewacie do swoich Rover-ków (jakiej firmy)?

Wlałem do siebie w weekend Mobil1 0W-40W pięknie silniczek na nim chodzi. Jest o wiele ciszej niż było wcześniej (nie wiem co za świństwo było wlewane). Polecam :)

luqar - Sro Mar 12, 2008 14:49

Właśnie byłam na szarpaku.
WSZYSTKO JEST OK !! ! :grin:
Amorki przód po 63% , tył 71% i 74%.
Wszystkie tuleje z przodu i z tyłu są jak nowe. Pierwszy raz je widziałem i faktycznie, rozwiązanie zawieszenia z tyłu jest trochę skomplikowane, ale bardzo dobre. Przy okazji zauważyłem, że podwozie jest nietknietę przez rdzę, zabezpieczone antykorozyjnie, tłumiki wyglądają jakby załażone były miesiąc temu.
Mechanik stwierdził, że dawno nie widział tak zadbanego i dobrze serwisowanego wozu.

Teraz najważniejsza jest dla mnie kwestia wymiany opon. Żaden wulkanizotor z okolicy nie ma takich tulejek do zdjecia tych zabezpieczeń. Jak wy sobie z tym poradziliscie ? POMOCY !! ! Jutro bedę próbował tą tulejką, którą zamówiłem, ale jak znowu połamią mi się te ząbki to .... :beczy:

Czyba najlepiej bedzie je wyp... na chama i wyrzucić i kupić na allegro ozdobne nakrętki, co sądzicie?
http://www.allegro.pl/ite...a_nakretka.html

Pozdrawiam

[ Dodano: Czw Mar 13, 2008 21:34 ]
POMOCY !!
Nie moge juz z tymi nasadkami na śrubach kół. Dzisiaj dostałem używana tulejkę i jak próbowalem zdjąć te cholerstwa to :beczy: i się połamało. Czy ja coś źle robię ??
Robię tak jak w instrukcji, a może o czymś nie wiem. Jak to zdejmowaliscie?
Niestety w tomateam nie mają nowych tulejek, ale nawet jeśli to i tak bym ją chyba zepsuł.
Jak złapie kapcia to bedzie kicha, a zblizają sie święta i czeka mnie z 500km drogi.

piter34 - Pią Mar 14, 2008 12:59

luqar napisał/a:
Jak to zdejmowaliscie?

Ja tę zaślepkę siedzącą na śrubie podważałem śrubokrętem. Da się.

luqar napisał/a:
Mogę go zalać naszym polskim syntetykiem Lotos, czy radzicie coś innego (Mobil, Castrol, Total ...)?

Wlewam Texaco Havoline 10W40. Na allegro dostępny za ok. 85PLN w opakowaniu 5l.

luqar napisał/a:
PS. Chce ktoś RAVE na CD? info na e-mail: luqar@o2.pl

Większość osób ma. Link do RAVE od dawna jest dostępny na stronie klubowej. ;-)

luqar napisał/a:
Trochę ciężko chodzi mi wspomaganie. Czy Rover-ki tak mają, czy też muszę wymienić płyn?

Wymiana płynu nie zaszkodzi. Wspomaganie nie powinno chodzić ciężko.

luqar napisał/a:
Zatankowałem w tamtym tygodniu pod korek i przy 280km miałem wskazówkę na 1/2. Czy nie za dużo mi pali?

1/2 na wskaźniku nie oznacza 1/2 w baku. Nie sugeruj się tym.

luqar napisał/a:
Jestem ciekaw, czy spotkaliście się z takim przypadkiem: tylko na 5 biegu i tylko przy wciśniętym gazie spod maski dobiega taki dziwny świst. W długiej trasie jest to trochę wkurzające i męczące.

Bardzo możliwe, że problem tkwi wewnątrz skrzyni. ZTCP to Kris chyba miał podobny problem w R200 i skończyło się na remoncie skrzyni.

luqar - Pią Mar 14, 2008 18:52

Już próbowałem śrubokrętem. Niestety nieudało się.
Texaco Havoline 10W40 to chyba półsyntetyk, ja raczej będę wlewał syntetyk.
Teraz mam prawie 480km na liczniku, a wskazówka jest prawie na 0. Dziwny ten wskaźnik, czasami wydaje mi się, że wskazówka idzie w górę.
Dzięki za info.

des - Pią Mar 14, 2008 19:04

Mi sie wydaje ze jest zbyt czuly, byle wzniesienie a on juz rosnie/opada. U ojca w astrze jest ze tak powiem stabilniejszy. I fakt ze po zalaniu do pelna opada powoli ale tylko polowy wskaznika a potem to juz zapierziela jak szolna.
greg_szczytno - Sob Mar 15, 2008 13:32

Przy okazji sprawdziłem u siebie. W tej chwili mam też coś blisko 280 i połowę zbiornika czyli wszystko w normie:). Dolna część skali zawsze trochę wolniej spływa. Na jednym zbiorniku maksymalnie zrobiłem niecałe 670 km - ale już się rezerwa paliła - no i to było w trasie (mam dość ciężką nogę ;)) .
Lepiej nie dopuszczać do opróżniania zbiornika w ten sposób co napisałem ja jak widzę że sie zbliżam do dolnej kreski tankuję :) - szkoda pompki.

luqar - Sob Mar 15, 2008 17:24

Nie wiecie, gdzie można kupić nakładkę do odkręcenia na śrubę z zabezpieczeniem? Ja ma z nr 93 i jest już w środku wyrobiona.
Chester - Sob Mar 15, 2008 18:13

pytaj TU
piter34 - Sob Mar 15, 2008 21:15

luqar napisał/a:
Już próbowałem śrubokrętem. Niestety nieudało się.

To trzeba robić "sposobem" i z cierpliwością ;-)

luqar napisał/a:
Texaco Havoline 10W40 to chyba półsyntetyk, ja raczej będę wlewał syntetyk.

Producent zaleca 10W40. Oczywiście decyzję pozostawiam Tobie.
Jeżeli od nowości był lany syntetyk, to lej syntetyk. W przeciwnym wypadku zalałbym jednak 10W40.

luqar - Nie Mar 16, 2008 16:36

piter34 napisał/a:
To trzeba robić "sposobem" i z cierpliwością


Chyba musisz mieć niezłe "sposoby" i anielską cierpliwość. :lol:

Ma ktoś na zbyciu nakładkę „złodziejkę” do odkręcenia na śrubę z zabezpieczeniem z nr 93 ??

Stacho - Wto Mar 18, 2008 10:31
Temat postu: [R45 1,4 16V, 2001r]
Witam,
Ja pierwszy raz po zakupie ROVERka, chcąc sciągnąć koło, nie zastanawiając się, zabezpieczenie zdjąłem normalnie kombinerkami i nawet sie nie zagięło ani nie porysowało, po tym dopiero odkryłem, że do tego mam odpowiednią tulejkę.
Na twoim miejscu to zrobiłbym sobie np. z paska blaszki szer.ok. 5mm i grubości 0,5mm prosty przyrząd w formie haczyka, zaginając w imadle końcówkę blaszki, po czym pilnikiem nadał bym mu odpowiednią formę. Takim prostym przyrządem zaczepiając i pociagając raz z jednej, raz z drugiej strony za zabezpieczenie napewno by się go dało ściagnać, tylko trochę pomyślunku, powodzenia. :wink:
Pozdrawiam,

luqar - Wto Mar 18, 2008 11:29

Kombinerkami nie da rady. Podjadę jeszcze do wulkanizacji, oni mają takie wąskie płaskie kombinerki, zobaczymy czy się uda.
Zrobiłem sobie takie "szczypczyki do kastek cukru" tylko z zagętymi na końcach ząbkami, z blachy 1mm i te kapselki siedzą tak mocno że powyginało ząbki. Spróbuje je jeszcze zahartować i wtedy spróbuje. Wcześniej oczywiście w sobotę raz i drugi raz w niedzielę spryskałem to WD-40.
Dzięki za rady.

piter34 - Wto Mar 18, 2008 12:07

luqar napisał/a:
Chyba musisz mieć niezłe "sposoby" i anielską cierpliwość. :lol:

Zapomniałem, że używałem jeszcze takich wąskich kombinerek. W sumie to nie kombinerki, jakoś inaczej to się nazywa, ale nie znam fachowej nazwy.

luqar - Wto Mar 18, 2008 12:23

a może coś takiego :

http://moto.allegro.pl/it..._yato_2156.html

lub

http://moto.allegro.pl/it..._yato_2204.html

??

piter34 - Wto Mar 18, 2008 12:27

luqar napisał/a:
a może coś takiego :

Oj, nie. Tym to by się raczej nic nie zdziałało.
Raczej coś takiego jak to.


luqar - Wto Mar 18, 2008 12:41

podjadę dzisiaj do Castoramy i może coś znajdę.

A może coś podobnego:

http://moto.allegro.pl/it...niej_od_ss.html

http://moto.allegro.pl/it...200mm_yato.html

http://moto.allegro.pl/it...nalne_odss.html

piter34 - Wto Mar 18, 2008 13:22

luqar napisał/a:
A może coś podobnego:

Ten nr 2 chyba najbardziej będzie się nadawał (ale to pomocy również śrubokręt płaski do podważania).

luqar - Wto Mar 18, 2008 15:26

znalazłem jeszcze taki przyrząd, o którym czytałem na niemieckim forum mg

http://cgi.ebay.pl/WHEEL-...ksid=p1638.m144

ciekawe czy się nada ?

piter34 - Wto Mar 18, 2008 16:07

luqar napisał/a:
ciekawe czy się nada ?

Kup, przetestuj, opisz rezultaty ;-)

luqar - Czw Mar 20, 2008 12:07

Spalanie wyszło mi dzisiaj równo 10l/100km. Mam ciężką nogę i więcej było jazdy po mieście. Więc chyba w normie? Teraz sprubuje przejeździć ten bak spokojniej, tym bardziej że jadę na święta i zobaczymy ile spali w trasie.

Ja się bałem, a oponiarz nie. Wystarczyło użyć "niepochamowanej siły" i wszystko da się zdjąć :lol: Nasadki na śrubach zdjęte !

Mam pytanko. Czym konserwujecie skórzaną tapicerkę ??

[ Dodano: Wto Mar 25, 2008 11:31 ]
Rover-ek mnie chyba nie lubi. Może dlatego, że nie miałem czasu go opić?!? :mrgreen:
Dzisiaj to zamierzam nadrobić :lol:

W piątek w prawym tylnym kole usłyszałem tarcie i tarcza zaczeła mi się mocno grzać. Okazało się, że pękła gumka i cylinderek nie cofał się, tylko cały czas dociskał klocek. Klocek się starł i blacha zaczeła trzeć o tarczę. Oczywiście szybka wymiana klocków, przetarcie papierem ściernym cylinderka i nowa gumka (niestety na mieście nie było tego typu - mechanik coś pokombinował z inną).

Mam pytanie związane z chłodzeniem silnika. W trakcie jazdy wskazówka temperatury podchodzi do max. 40% skali, potem jak włącza się duży obieg spada do około 1-2mm powyżej zera skali. Ale wczoraj jak wracałem od rodziców w trasie wskazówka opadała do zera i była tam przez dłuższy czas. Dopiero jak zwalniałem w jakimś mieście, wskazówka znowy lekko podchodziła w górę do max. 1mm powyżej zera. Nawiew był też tylko lekko ciepły. Aż stanąłem i sprawdziłem, czy nie poszedł mi jakiś czujnik temp. Silnik był gorący, wszystkie węże do i z chłodnicy też.
Czy wszystko jest ok, czy też mam się zacząć martwić?