Zobacz temat - SOLVED [R200 1.6 '98] Wentylator za późno się włącza
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - SOLVED [R200 1.6 '98] Wentylator za późno się włącza

wild_weasel - Pią Cze 20, 2008 21:49
Temat postu: SOLVED [R200 1.6 '98] Wentylator za późno się włącza
Witam,
Nauczony doświadczeniem wolę zapytać o błahostkę niż udawać mądrego i popełnić błąd :wink:
W telegraficznym skrócie: silnik się grzeje. Termostat, czujniki, płyn chłodzący - wszystko Ok. Czujnik uruchamia wentylator przy temperaturze między 105 a 110 stopni.
Ekspert postawił diagnozę, że wewnętrzny wentylator (ten między chłodnicami, zdaje się wentylator klimatyzacji; jeśli nic nie pokręciłem...) nie działa, i w związku z tym wentylator zewnętrzny (który jest w środku, przy silniku) nie daje rady z chłodzeniem silnika.
Moje pytania:
1. Czy można kupić luzem taki wentylator czy w komplecie z chłodnicą wody/klimy? Czy jest inne rozwiązanie tego problemu?
2. Jeśli będę wymieniał chłodnicę, a i taka rzecz mnie czeka, czy powinien mieć wymiary 530x378x22? (Mam klimę fabryczną; RAVE pobiera mi się w żółwim tempie i nie wiem czy kiedykolwiek skończy :/ ) Czy ta chłodnica będzie Ok?
Jeśli gdzieś był już taki temat, poproszę o link, ja nie znalazłem rozwiązania.
Jestem zamotany i nie orientuję się w wiatrakach i chłodnicach - niby dwa, a za dużo dla mnie :roll:

Skiba - Pią Cze 20, 2008 23:23

o części mozesz zapytać tu: www.tomateam.pl (na pewno dobiorą dobre po numerze VIN) ;)

PS sprawdź/wymień zapobiegawczo korek zbiorniczka wyrównawczego - to on odpowiada za utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w układzie.

wild_weasel - Sob Cze 21, 2008 00:44

Skiba, dzięki za podpowiedź - od korka zacząłem... Tylko tyle umiem sam zrobić... :mrgreen:
Diagnoza jest postawiona przez eksperta, naocznie, nausznie i komputerowo potwierdzona.
Na tomateam.pl ceny są dość wygórowane, dlatego szukam na allegro. Wolałbym raczej jakieś kompromisowe rozwiązanie - dla Roverka i dla portfela ;) Choć pewnie i tak się skończy zakupem u Tomiego...

Brt - Sob Cze 21, 2008 00:51

eee myslę, że uzywke spokojnie dostaniesz ;)
wild_weasel - Sob Cze 21, 2008 10:50

Nie zrozumieliśmy się chyba :P
Ponawiam zapytania: czy wskazana przeze mnie chłodnica na allegro będzie pasowała?
Jakiego wentylatora powinienem szukać? (Jak się to cholerstwo nazywa: wody? klimy? chłodnicy? wewnętrzny? inny? :D ).

bialy114 - Sob Cze 21, 2008 15:14

wild_weasel napisał/a:
RAVE pobiera mi się w żółwim tempie i nie wiem czy kiedykolwiek skończy )

a trzeba było mówić :razz:

Rave pokazał, że pewnie chodzi o wentylator od strony zderzaka (patrz foto). Ja bym to nazwał "wentylator klimy". Osobiście sprawdziłbym, czy wentylator na 100% jest walnięty zamiast od razu kupować. Na krótko, po wymontowaniu, podpiąłbym do 12V i zobaczył, czy chodzi.
Chłodnica z linku powinna pasować - bo jest tylko jedna (wg mojej wiedzy nie ma czegoś takiego, jak niezależna "chłodnica klimy".

wild_weasel - Nie Cze 22, 2008 18:02

bialy114, dzięki! Zaoszczędziłeś mi mnóstwo czasu i podrzuciłeś doskonałą podpowiedź :D
sTERYD - Pon Cze 23, 2008 01:17

a wlaśnie że były dwie chłodnice ;p
jedna do wersji z klimatyzacją, druga bez, i jak spojrzysz na dolny pas przedni to zobaczysz dwa mocowania z prawej strony samochodu....
oczywiście różnią się tylko szerokością (powierzchnią wymiany ciepła) ale w polskich warunkach to ma niewielkie znaczenie ;)

wild_weasel - Pon Cze 23, 2008 06:19

bialy114 pisał chyba, że nie ma dwóch osobnych sztuk chłodnic montowanych w jednym samochodzie w jednym czasie.
sTERYD miał chyba na myśli, że były dwa typy chłodnic - do samochodów z klimą i do samochodów bez klimy.
Yeah?
sTERYD napisał/a:
oczywiście różnią się tylko szerokością

Czy ta, którą żem był wskazał jest Ok?
sTERYD napisał/a:
w polskich warunkach to ma niewielkie znaczenie ;)

A to dlaczego?

sTERYD - Pon Cze 23, 2008 09:09

wild_weasel napisał/a:
Czy ta, którą żem był wskazał jest Ok?

tak,
ma to niewielkie znaczenie dlatego, że pojemność chłodnic różni się niewiele, i przy naszym klimacie, w zupełności wystarcza ta 10 cm krótsza

wild_weasel - Pon Cze 23, 2008 09:19

A da się to zamontować??? Bo jest istotnie tańsza i bliżej mnie. Przemo285 mówił, że tylko dłuższa...
Nie będzie przy krótszej problemów z chłodzeniem? Chciałbym wymienić mój zestaw na coś, co będzie chłodzić, a nie na nowy - równie niewydolny...
No i powiedzcie w końcu, czy jest u mnie drugi wiatrak między chłodnicami czy nie??? Tak jak podał bialy114 i mój RAVE, mam jedną chłodnicę.

bialy114 - Pon Cze 23, 2008 15:57

wild_weasel napisał/a:
czy jest u mnie drugi wiatrak między chłodnicami

między chłodnicami - technicznie niemożliwe - przecież jest jedna chłodnica :razz:
Czy masz drugi wentylator ? - ano trza tam zajrzeć - powinno go być widać np. patrząc przez grill :mrgreen:

wild_weasel - Wto Cze 24, 2008 09:18

Stan na wczoraj po południu: zaocznie ekspert stwierdził, że to jednak nie wentylator, tylko chłodnica do wymiany. Po moim stwierdzeniu, że w 25 bialego nie ma drugiej chłodnicy i poparciu tezy Ravem...
Więc pozostaje tylko sprawdzić, czy działa i jak działa wiatrak klimy, o ile mam taki (już niczego nie jestem pewien :p ) i albo wymienić wiatrak, albo całą chłodnicę. Shite, mam nadzieję, że problem będzie ostatecznie zdiagnozowany i wymiana części pomoże.

wild_weasel - Sob Cze 28, 2008 15:53
Temat postu: [R 200 1.6 `98r.] Przegrzewanie silnika
Ponawiam TEMAT po rozmowie z nowym specem.
Fakty są takie:
- wentylator zewnętrzny (między chłodnicą a zderzakiem) nie włącza się w ogóle
- wentylator wewnętrzny (między chłodnicą a silnikiem) włącza się w dwóch przypadkach:
1. temperatura dochodzi prawie do 3/4 skali
2. włączam klimę (nawet na kompletnie zimnym silniku)
Ekspert stwierdził, że możliwy jest błąd w podłączeniu, tzn. uruchomienie klimy zamiast odpalić wentylator zewnętrzny, uruchamia ten wewnątrz silnika.
Macie jakieś pomysły? Do kogo z tym jechać - elektryka czy speca od klimy?
Czy możliwa jest przerwa w kablach, uszkodzony silnik wiatraka, nieszczelna klima i za niskie ciśnienie, coś innego? Wszyscy stawiają diagnozę "wymień chłodnicę", ale to koszt 500 zł, więc wolałbym zrobić to jako ostatnią rzecz...
I, najważniejsze, jakich fachowców od wyżej wymienionych spraw polecacie w Poznaniu?. Na forum było wiele pytań o speca - bez odpowiedzi.

zdzich44 - Sob Cze 28, 2008 16:11

Jak na mój gust masz spalony wentylator klimatyzacji.
Wentylator "wewnętrzny" włącza sie tylko na drugim biegu.

wild_weasel - Sob Cze 28, 2008 16:12

zdzich44 napisał/a:
Jak na mój gust masz spalony wentylator klimatyzacji.

Ale czy może to mieć wpływ na przegrzewanie się silnika? Temperatura jest za wysoka nawet jak nie włączam klimatyzacji.

zdzich44 - Sob Cze 28, 2008 16:14

Chodzi o to, że wentylator klimatyzacji (zewnętrzny) jest połączony szeregowo z wentylatorem chłodnicy płynu i jego spalenie powoduje nieodpalanie w/w na pierwszym biegu. Drugi bieg jest już niezależny i jak temperatura płynu podskoczy do właśnie mniej więcej 3/4 skali to się uruchamia.

edit: pierwszy bieg to o ile pamiętam powyżej 104 st. C. a drugi bieg powyżej 112 st. C.

wild_weasel - Sob Cze 28, 2008 16:18

zdzich44... Jeśli to jest faktycznie ten problem, to Ci się nie wypłacę z wdzięczności... Klikam "Pomógł" za drastyczny przełom w sprawie :grin:
zdzich44 - Sob Cze 28, 2008 16:20

wild_weasel napisał/a:
zdzich44... Jeśli to jest faktycznie ten problem, to Ci się nie wypłacę z wdzięczności...

Spoko, oby to był ten problem :)

wild_weasel napisał/a:

Ekspert stwierdził, że możliwy jest błąd w podłączeniu, tzn. uruchomienie klimy zamiast odpalić wentylator zewnętrzny, uruchamia ten wewnątrz silnika.

Ekspert się myli :) Odpalenie klimy zawsze włącza tenże wentylator.

wild_weasel - Sob Cze 28, 2008 16:36

A może jeszcze jakaś podpowiedź, gdzie można dostać taki wentylator ze sprawdzonego źródła (używany) lub po przystępnej cenie (nowy)?
Znalazłem takie coś http://allegro.pl/item384...er_200_400.html
tylko mam obawy przed kupnem używki...
zdzich44, można to jakoś inaczej załatwić niż kupując nowy? Czy np. mogą być przerwane kable, niesprawny silnik? Coś innego?

zdzich44 - Sob Cze 28, 2008 17:01

Nie kupuj nowego dopóki nie sprawdzisz starego ;)
Ja miałem klimke dokładaną od Diavii - wentylator jest inny niż w przypadku fabrycznej i nowy kosztował mnie do R400 dwie stówy (dwa lata temu) - konkretnie taki: http://www.okazje.info.pl...-ap7-c-29s.html

thef - Sob Cze 28, 2008 17:43

A dlaczego drugi wątek założony, zamiast kontynuowania? Łącze oba.
wild_weasel - Sob Cze 28, 2008 19:51

thef, dzięki. Po dodaniu nowego posta mój wątek byłby na drugiej czy trzeciej stronie i zaznaczony jako "brak nowych postów", więc sam rozumiesz :roll:
thef - Nie Cze 29, 2008 09:42

wild_weasel napisał/a:
thef, dzięki. Po dodaniu nowego posta mój wątek byłby na drugiej czy trzeciej stronie i zaznaczony jako "brak nowych postów", więc sam rozumiesz :roll:
W takich sytuacjach najlepiej kogoś poprosić na SB bądź przez priv o podbicie wątku.
R-200 - Nie Cze 29, 2008 10:52

Na giełdzie w Poznaniu dostaniesz bez problemu tylko są dość drogie, w komplecie z pająkiem.
wild_weasel - Pon Cze 30, 2008 21:01

Zatem, jak już napisałem koledze w innym temacie - wentylator klimy jest do wymiany, nie da się go nawet ruszyć śrubokrętem.
Mechanik ma zorganizować nowy, podał cenę 200 zł (z poznańskiej giełdy, jak wskazał R-200).
Natomiast ja znalazłem go tu:
http://allegro.pl/item384...er_200_400.html
Zna ktoś tego sprzedającego? Można brać części? Czy lepiej zdać się na mechanika, żeby sam coś wybrał (pewnie ze swoją marżą :/ )?

bialy114 - Pon Cze 30, 2008 21:28

Bartek - ja na Twoim miejscu spróbowałbym napisać PW do tomi114. Ostatnio miał jakiegoś R200 na części. Ewentualnie wrsdz (znajdziesz w dziale Sprzedam/części). Mam też sprawdzone miejsce HRAutomobil (607431141) załatwiasz sprawę przez telefon - podajesz adres do wysyłki i czekasz ;)
Co do użytkownika Allegro Rysiek-R2 - ma 100% pozytywów :ok: - wdług mnie: mail, telefon i brać. :rotfl:

R-200 - Pon Cze 30, 2008 21:48

Nieladnie piszesz o tej marży mechanika. Możesz sam się ruszyć na giełdę i zobaczysz czy to takie przyjemne. Przy okazji kupisz wentylator. Jeśli nie dostaniesz oryginalnego to po małych przeróbkach pasuje od klimy od starej Omegi. Zmieścisz się w stówie ale trzeba jeszcze małą przeróbkę zrobić. :cool:
wild_weasel - Pon Cze 30, 2008 22:54

R-200, piszę o marży, ale nie mam zamiaru nikogo urazić. Ja nie mam czasu na poszukiwania i się na tym nie znam, więc logiczne, że mechanik na mnie zarobi :D Prawa wolnego rynku. Pytałem o link z allegro, bo prędzej znajdę czas, żeby podskoczyć do Mierzyna, niż kręcić się po giełdzie w godzinach pracy. Dzięki za podpowiedź z Omegą, ale chyba poprzestanę na używce od Rovera - będzie prościej i pewniej :cool:
bialy114, po raz kolejny dziękuję! Oferty Tomiego114 i wrsdz przejrzałem, zaraz uderzę na PW. Na HRAutomobil też patrzyłem, ale miło słyszeć, że już ich przetestowałeś.
Właściwie to chyba jednak dam zarobić mechanikowi - to co wydam na przesyłkę/dojazd do sprzedającego, niech fachowiec zatrzyma w kieszeni, a nie Poczta Polska czy koncerny paliwowe :P No i będzie szybciej.
Dzięki, chłopaki, za pomoc :ok: - dodaję po punkcie :)

roverfun - Pon Cze 30, 2008 23:13

Tak dzis dostałem chłodnice klimy od tego uzytkownika Rysiek z allegro - chłodnica wyglada na poserwisowa odmalowaną itp i 3 miechy gwary pojutrze daje na wymiane ;)
wild_weasel - Pią Lip 04, 2008 10:50

Następująca rzecz mi przyszła do głowy. Znalazłem informację, że poprzedni właściciel robiąc rozrząd nie wymienił pompy wody. Domyślam się, że pompa ta odpowiada za poprawny obieg czynnika chłodzącego (wyprowadźcie mnie z błędu, jeśli się mylę :roll: ). Czy może to być przyczyną przegrzewania się auta w sposób, jaki opisałem wcześniej? Czy powinienem wymienić tę pompę?

[ Dodano: Pią Lip 11, 2008 10:40 ]
Informacja dla potomnych z podobnym problemem.
Wiatrak klimy został wymieniony. Poprzedni miał kompletnie zardzewiały silnik/łożysko - po wymontowaniu nie dało sie go ruszyć ani odrobinę. Po krótkich testach nowego zestawu (dwa dni) wszystko jest znacznie lepiej - wskazówka szybko rośnie do połowy i dalej leży jak przyklejona, rośnie tylko w ciężkich warunkach. Ale i tak odbywa się to delikatniej i w mniejszym stopniu niż dotychczas. Problem można więc uznać za połowicznie rozwiązany, bo niestety wymiana chłodnicy mnie nie ominie.
Zatem, raz jeszcze podziękowania i ukłony dla zdzich44 i "jego przaśnej mazdy" :D