|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS - [R45] Wentylator chłodnicy
Cherman - Sro Cze 25, 2008 12:23 Temat postu: [R45] Wentylator chłodnicy Wiem, wiem... przejrząłem już archiwum forum...
Ale... od kilku dni zauważyłem, że nie załącza mi się wentylator chłodnicy. W korkach temperatura znacznie wzrasta (odkręcenie ogrzewania pomaga, ale to nie rozwiązanie). Sprawdzałem na postoju dodając gazu - temperatura wzrasta, a wentylator ni chu chu...
Poziom płynu chłodniczego ok, olej ok, przy jeżdzie a nie staniu temperatura jest ok.
Wiem, że mam sprawdzić wtyczkę, czy nie jest zaśniedziała...
Wiem, że mogę zewrzeć na krótko i w ten sposób wyeliminować (lub nie) awarią wentylatora...
Pytania:
1. Czy u Was wentylator chłodnicy chodzi równie lekko jak klimatyzacji (ruszony palcem). Ja u siebie wyczuwam opory (jakby wentylator o coś tarł).
2. Czy za entylator odpowiada jakiś bezpiecznik?
3. Czy dobrze rozumiem, że do wentylatora dochodzą dwa kable (1 zasilający 2 sterujący)? Mam zewrzeć na krótko ten sterujący?
4. Czy jak włączę klimę, to powinny się uruchomić oba wentylatory (chlodnica + klima)?
5. Czy jeśli wentylator zaczyna stawiać opór przy kręceniu, można go jakoś nasmarować? Wpuścić nieco WD40 w łożyska?
sTERYD - Sro Cze 25, 2008 13:18
1- nie wiem muszę sprawdzić
2- tak Z tego co pamiętam to któryś pod maską
3- dochodzą dwa kable odpowiadające za dwa biegi silnika, żeby sprawdzić musisz podać na ktoryś + z akumulatora
4- tak
5- nie wiem przypuszczam, że silniczek jest na łożyskach ślizgowych i będzie trzeba wymienić tulejki
[ Dodano: Sro Cze 25, 2008 14:19 ]
sprawdź jeszcze czujnik temperatury, może to jemu coś sie stało...
Cherman - Sro Cze 25, 2008 13:42
sTERYD napisał/a: | 1- nie wiem muszę sprawdzić
2- tak Z tego co pamiętam to któryś pod maską
3- dochodzą dwa kable odpowiadające za dwa biegi silnika, żeby sprawdzić musisz podać na ktoryś + z akumulatora
4- tak
5- nie wiem przypuszczam, że silniczek jest na łożyskach ślizgowych i będzie trzeba wymienić tulejki
[ Dodano: Sro Cze 25, 2008 14:19 ]
sprawdź jeszcze czujnik temperatury, może to jemu coś sie stało... |
Apropos 3. To w jaki sposób niektórzy z roverkowiczów na stałe zwirali kable? Jesli to możliwe, to prosiłbym o jak najdokładniejszy opis jak to zrobić - jak zweryfikować sprawność wentylatora?
I jeszcze... który bezpiecznik odpowieada za wentylator? Nie mam odstępu w tym momencie do RAVE... niestety .
W jaki sposób sprawdzić czujnik temperatury? Gdzie go znajdę? Jesli to on jest winowajcą, to czy wymiana jest kłopotliwa i kosztowna?
sTERYD - Sro Cze 25, 2008 14:16
Cherman napisał/a: | jak zweryfikować sprawność wentylatora? |
to już Ci chyba napisałem
na któryś z kabli trzeba podać plus z akumulatora...
najlepiej najpierw na jeden, a potem na drugi, żeby sprawdzić czy oba biegi działają...
Cherman napisał/a: | I jeszcze... który bezpiecznik odpowieada za wentylator? Nie mam odstępu w tym momencie do RAVE... niestety . |
jakby to wytłumaczyć...
bezpiecznik K (może byc 15 lub 20 A) na rysunku poniżej
Cherman napisał/a: | W jaki sposób sprawdzić czujnik temperatury? Gdzie go znajdę? |
http://www.roverki.pl/mod...ies=Technika#61
można też sprawdzić jego wskazania np KTSem (jak coś to mam )
Cherman napisał/a: | czy wymiana jest kłopotliwa i kosztowna? |
czujnik w porywach do 50 złych wymiana to jakieś pół godzinki z piwem w trakcie
Cherman - Sro Cze 25, 2008 14:24
sTERYD napisał/a: |
jakby to wytłumaczyć...
bezpiecznik K (może byc 15 lub 20 A) na rysunku poniżej |
Na jakim rysunku?
hoosar - Sro Cze 25, 2008 14:51
Cherman napisał/a: | Apropos 3. To w jaki sposób niektórzy z roverkowiczów na stałe zwirali kable? Jesli to możliwe, to prosiłbym o jak najdokładniejszy opis jak to zrobić - jak zweryfikować sprawność wentylatora? |
Jesli chodzi Ci o to zeby wentylator chodził na stałe, to wystarczy odpiac wtyczke od czujnika temperatury. Jest on na takim metalowym króćcu - patrzac od przodu silnika to po prawej stronie, mniej wiecej w polowie wysokosci glowicy.
Proponuję Ci sprawdzic jak drożna jest chłodnica. Miałem doklładnie takie same objawy jak Ty, okazało się, iż żeberka chłodnicy były już skorodowane i dosłownie odpadały po dotkinięciu ich palcem, a powierzchnia pomiędzy żebrami była pełna syfu. Po wymianie chłodnicy zero przegrzewania.
sTERYD - Sro Cze 25, 2008 14:52
wiedziałem, że o czymś zapomniałem
Cherman - Sro Cze 25, 2008 16:32
Dzięki za obrazek. Zajrzałem do RAVE i sprawdziłem działanie wentylatorów przy włączonej klimie. Po jakimś czasie, kiedy chodzi klima, załącza się wentylator ten głębiej w komorze silnika (to chyba od chłodnicy silnika), więc działa jak należy.
Teraz wiem, że wiatrak, który ciężej chodzi to ten od klimy. Nie załączył się podczas testu na parkingu podczas włączenia klimy... ale mimo to klima chłodzi i tym się nie przejmuję.
Czyli teraz pozostaje mi tylko sprawdzenie bezpiecznika i styków - czy nie zaśniedziały, prawda?
W jaki sposób mogę sprawdzić poprawność działania wentylatora tego bardziej na zewnątrz (od klimy)? Czy powinien włączyć sięod razu jak tylko załączę klimę?
[ Dodano: Sro Cze 25, 2008 21:16 ]
Byłem w garażu, sprawdziłem bezpiecznik - wydaje sie ok - nie różni się od podobnych, więc wnioskuję że się nie przepalił.
Próbowałem zastosować się do rad kolegów i spiąć wentylator na krótko, ale nie za bardzo wiem jak to zrobić. Podobno tęż można odpiąć od wentylatora jedną z wtyczek i powinien chodzić cały czas...
Problem w tym, że ani w jednym, ani w drugim nie znalazłem dwóch wtyczek. Jeśli dobrze rozumiem, to wtyczkę którą przekazywane jest napięcie z czujnika powinienem odpiąć, a wtyczka, która przekazuje napięcie stale, powinna zostać.
Wiatrak zewnętrzny ma wtyczkę poprowadzoną jakby z boku do środka wentylatora, natomiast ten wewnętrzny ma wtyczkę jakby z góry.
1. Proszę wyjaśnijcie ciemniakowi co ma zrobić, żeby na stałe spiąć wentylator.
2. Proszę powiedzcie który z wentylatorów jest od czego.
3. Kiedy włącza się wentylator klimy - razem z włączeniem klimy?
Ciufa - Sro Cze 25, 2008 21:35
Cherman napisał/a: | 3. Kiedy włącza się wentylator klimy - razem z włączeniem klimy? |
włącz klime i nawiew w kabinie na 4 bieg powinny sie od razu oba wentylatory załączyć
na obrazku masz zanzaczony czujnik temperatury, wypnij wtyczke powinien wentylator chodzić nonstop (także po wyłączeniu silnika)
aha i uwaga na palce, bo jak ja wypiołem tą wtyczke to sie przestraszyłem że załączył się wentylator i prawie nie zrobiło mi ała :jezor:
Cherman - Sro Cze 25, 2008 21:43
Dzieki wielkie. SPrawdzę z samego rana jak to wszystko się zachowuje. Rozumiem, że żeby wynetylator chodził nonstop musi być kluczyk przekręcony w stacyjce na I... bo jeśli nie i zostawię auto przed domem mając kluczyki w kieszeni, to wentylator też będzie chodził?
Czy dobrze z RAVE wywnioskowałem, że wentylator wewnętrzny jest od silnika, a zewnętrzny od klimy?
sTERYD - Sro Cze 25, 2008 23:07
nie chodzi o to, żeby odpiąć wtyczkę od wentylatora, ale żeby odpiąć od czujnika temperatury (tego z dwoma kabelkami) Cytat: | Czy dobrze z RAVE wywnioskowałem, że wentylator wewnętrzny jest od silnika, a zewnętrzny od klimy? |
tak ten z większym silnikiem (od strony silnika i chłodnicy "wody") jest od silnika, a ten całkiem z przodu jest tylko od klimy, ale przy włączeniu klimy oba powinny się zacząć kręcić w tym samym czasie, ten od xilnika tylko przyspiesza czasem jak się silnik mocno zagrzeje
Cherman - Czw Cze 26, 2008 06:47
Z Waszą pomocą udało mi się zlokalizować odpowiedni czujnik i go wypiąć (do mnie trzeba jak do laika... naprawdę mam niewielkie pojęcie o mechanice).
Tak więc wypiąłem to co trzeba, przekręciłem kluczyk i wentylator zaczął pracować. Najpierw na wysokich obrotach przez około 2 sekundy, a potem się uspokoił i nadal pracował, ale już na tych niższych (czy tak ma być)?
Co do wentylatora klimy, to przy wczorajszym teście nie załączył się. Zaraz po włączeniu klimatyzacji zaczął obracać się tylko wentylator od silnika, a ten od klimy ani drgnął. Jednak klima chodzi jak powinna - chłodzi aż miło. Może jednak wentylator od klimy załącza się dopiero po jakimś czasie, co? Może silnik musi osiągnąć jakąć określoną temperaturę?
Po wypięciu czujnika wskazanego przez Was, nieco poskrobałem po stykach... jednak rano nie jest zbyt ciepło, i nie zdołałem zaobserwować wzrosty temperatury - nawet mimo nie włączającego się wentylatora.
Czy jeśli przeczyszczenie styków nie pomoże, to ojawy przeze mnie opisane definitywnie sugerują konieczność wymiany czujnika?
[ Dodano: Czw Cze 26, 2008 09:19 ]
Auto pojechało do mechanika. Po odbiorze opiszę co było nie tak. Większość z Was pewnie poradziła by sobie sama, ale niestety nie ja.
Tak czy inaczej dziękuję za rady i odpowiedzi.
sTERYD - Czw Cze 26, 2008 09:20
na postoju ten wiatrak od klimy też powinien sie zacząć kręcić...
jeśli nie od razu po wciśnięciu guzika to po paru sekundach...
pewnie to nie problem silnika, tylko z kabelkami coś nie teges
Cherman - Czw Cze 26, 2008 09:24
Jesli nie teges, to spece z Auto Ars powinni to wychwycić. Z miesiąc temu byłem u nich na przeglądzie i napełnieniu klimy. Od tamtego czasu wszsytko działało jak należy - w każdym razie tak mi się wydawało, bo na wiatrak od klimy nie zwracalem uwagi.
Tak, czy inaczej właśnie wszystko sprawdzają i w razie konieczności wymienią czujnik temperatury sterujący wiatrakiem od silnika. Przy okazji zobaczą co z tym wentylatorem klimatyzacji.
piter34 - Czw Cze 26, 2008 09:25
Cherman napisał/a: | Może jednak wentylator od klimy załącza się dopiero po jakimś czasie, co? |
A może sprawdzisz w to RAVE?
Cherman - Czw Cze 26, 2008 09:29
No tak powinienem zrobić... sądziłęm, że koledzy znają to z autopsji...
Na większość pytań zadawanych na tym forum znaleźć można odpowiedzi w RAVE. I każdy z je zadających powinien tam najpierw zajrzeć. Jednak sądzę, że nie jestem odosobniony w swym mniemaniu, ze lepiej jest przeszukać archiwum lub/i później zadać pytanie kolegom charakteryzującym się znacznie większą wiedzą i doświadczeniem.
Opis w RAVE nie dla wszystkich jest czytelny i intuicyjny, stąd pytania. Jeśli wydają się niektórym zbyt śmieszne, to przepraszam i jednocześnie bardzo dziękuję za cierpliwość i wyrozumiałość.
piter34 - Czw Cze 26, 2008 09:39
Cherman, już kilka osób pisało Ci kiedy załączają się wentylatory, a ty nadal zadajesz pytania w stylu "a może jednak nie macie racji?": Cherman napisał/a: | Może jednak wentylator od klimy załącza się dopiero po jakimś czasie, co? |
Jeżeli nie ufasz wypowiedziom kolegów, to RAVE w dłoń i szperaj
Cherman - Czw Cze 26, 2008 09:44
Jeśli moje pytania zostały odebrane jako brak zaufania do autorytetów, to serdecznie przepraszam. Moje kolejne pytania postaram się precyzować dokładniej.
Szacun dla wszystkich roverkowych pomagierów... co złego to nie ja.
Jeśli mechanicy odkryją inną przyczynę niepoprawnego działania mojego R niż te opisywane na forum, natychmiast ją opiszę co by poszerzyć wiedzę kolegów.
sTERYD - Czw Cze 26, 2008 09:47
z tymi autorytetami to nie przesadzaj
po prostu staramy się pomóc
Cherman - Czw Cze 26, 2008 10:07
Wiem i szczerze doceniam. Kiedy ktoś pyta mnie o coś na czym się znam, to staram nie traktować go z góry, mimo, że rzeczy o które pyta wydają mi się dziecinnie oczywiste i proste. Wśród forumowiczów czuję się czasem jak małe dziecko prowadzone za rączke, co nie ukrywam bardzo mi odpowiada.
Tak więc nie wzbraniaj się steryd przed komplementami wobec swojej wiedzy i "pomocności", bo jest za co dziękować... Tobie, piterowi, Ciufci i wszystkim innym fachowcom...
piter34 - Czw Cze 26, 2008 10:22
Cherman, sprawdziłeś już w RAVE jak działają te wentylatory?
Cherman - Czw Cze 26, 2008 10:28
W tej chwili jestem w pracy i nie mam do niego dostępu. Przejrzałem natomiast inne fora innych marek i tam najczęsciej pojawiało się zdanie, że wiatrak klimy włącza się dopiero po jakiejś minucie od włączenia klimy (stąd moje dodatkowe pytania, które Cię (piter) uraziły).
Co do RAVE, to przy wczorajszym poszukiwaniu czujnika temperatury nie natknąłem się na zdanie o tym jak szybko włącza się omawiany wentylator. Całkiem możliwe, że nie przeszukiwałem odpowiedniej sekcji dokumentu, gdyż to nie było celem moich poszukiwań. Co do umiejscowienia czujnika, to schematy w RAVE nie są zbyt czytelne i nigdzie nie znalazłem takiego przedstawienia, jak to ma miejsce na zdjęciu od Ciufci, co dowodzi tylko, że w niektórych wypadkach najlepszą pomocą jest pomoc kolegów.
piter34 - Czw Cze 26, 2008 10:36
Cherman napisał/a: | (stąd moje dodatkowe pytania, które Cię (piter) uraziły). |
Nic mnie nie uraziło
Zerknąłem do RAVE i tam nigdzie nie jest jednoznacznie powiedziane, że wentylator ma się włączyć wraz z włączeniem klimy.
Nie są też podane progi włączania wentylatora.
sTERYD - Czw Cze 26, 2008 11:11
w rave dotyczącym R45 opis działania systemu klimatyzacji jest delikatnie mówiąc skormny
na schemacie elektrycznym widać tylko tyle, że wiązka silnika przechodzi przez zespół przekaźników wentylatorów, ale co tam jest w środku i jakie przekaźniki się kiedy włączaja to już na schemacie nie pokazali
jeśli układ jest taki sam jak w R400, to silniki wentylatorów są włączane oba jednocześnie przez presostat, czyli jak wzrośnie ciśnienie... ale o ile wzrośnie to juz nie napisali, napisali tylko, że jak wzrośnie zbyt wysoko mimo pracy wentylatorów, to sprzęgło klimatyzacji zostanie wyłączone...
Cherman - Czw Cze 26, 2008 16:57
Wróciłem od mechanika.
Okazało się, że wtyczka od czujnika była nieteges i została wymieniona. Mechanik pokazywał, że wentylator się załącza... ale wystarczyło, że wyjechałem od mechanika i klapa.
Całą drogę do domu musiałem na ogrzewaniu jechać. Znów wentylator się nie załączył. Mam wrażenie, że wyminiając wtyczkę, kabelki nie zostały nawet zlutowane, tylko skręcone... Ręce opadają...
Nie wiem teraz, czy samemu przy tym coś grzebać, czy jechać z powrotem.
Co do klimy to nie potrafili dziś ocenić... Muszą podłączyć do kompa, którego akurat nie mają, bo jest w serwisie.
Chyba mam pecha do mechaników. Zdaję sobie sprawę, że już dodatkowo nie będę musiał płacić za wentylator od chłodzenia, ale dla mnie to kłopot - trzeba auto przed pracą zostawić na drugim końcu miasta... kiszka.
|
|