|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [R214] Układ chłodzenia lub elektryka
drw2al - Sob Wrz 05, 2009 15:14 Temat postu: [R214] Układ chłodzenia lub elektryka witam
mam taki problem auto ma problemy z wysoką temperaturą problem ustaje po wyjęciu wtyczki czujnika temperatury wiatrak chodzi non stop po odpaleniu silnika
podczas włączonego silnika wyjmuje wtyczkę czujnika temperatury wiatrak zaczyna się kręcić oraz następuje jakby zwiększenie obrotów na pompie i problemy znikają
gdzie może być problem?
oraz czy idzie jakoś ustawić temperaturę włączania się wentylatora tak aby ten załączał się szybciej??
i jeszcze jedno do czego jest ten czujnik z tyłu silnika??
sTERYD - Sob Wrz 05, 2009 15:57
a sprawdzałeś jaką temperaturę osiąga silnik?
być może po prostu wskazówka cię oszukuję, że jest za gorąco, a być moze czujnik padł i komputer cały czas myśli, ze silnik jest chłodny, a być może silnik pracuje w normalnej temperaturze, a Ty na jakiejś (być może mylnej) podstawie sądzisz, że temperatura jest za wysoka...
drw2al napisał/a: | czy idzie jakoś ustawić temperaturę włączania się wentylatora tak aby ten załączał się szybciej?? |
nigdy o czymś takim nie słyszałem... pewnie jak dasz czujnik temperatury o jakiejś innej charakterystyce, to się zmieni, ale to może być ryzykowne.
drw2al napisał/a: | jeszcze jedno do czego jest ten czujnik z tyłu silnika?? |
który czujnik?
wkręcony w blok silnika tuż przy łączeniu ze skrzynią? to czujnik położenia wału korbowego
R-200 - Sob Wrz 05, 2009 16:02
Może nie masz ciśnienia w układzie
drw2al - Sob Wrz 05, 2009 19:05
ale czy w momencie włączenia wiatraka coś jeszcze powinno się uruchomić po wyjęciu wtyczki coś szarpnie silnikiem, samochód tak jakby przyspieszył
czy tak powinno być ?
Vesper416 - Sob Wrz 05, 2009 21:36
Po wyjęciu wtyczki z czujnika silnik zaczyna pracować w trybie awaryjnym! Przyspiesza obroty do okolo 1100 na biegu jałowym i pracuje non stop na ssaniu a więc pali więcej i uwierz mi że to spalanie na ssaniu jest ogromne!!!
Napisz czym Ci sie objawa za wysoka temperatura???
Co do Twojego pytania odnośnie oszukania czujnika to dziś miałem zadać dokładnie takie samo pytanie. No bo gdyby obniżyć ten próg chociaż o jakies 5stopni to wiatraki włączałyby się zanim płyn by sie zaczął gotować. Zapewne pomógł by jakiś rezystor wpięty w obwód i podawał by błędne dane do komputera tyle że silnik chodził by dłużej na ssaniu na starcie no i nie wiadomo jak długo chodziłyby wiatraki.
Jedyne co mi przychodzi do głowy do zbudować prosty układ na procesorze atmega który precyzyjnie podawałby by dane do komputera. Procesor najpierw by odczytywał dane z czujnika temperatury i odpowiednio do tego jak go zaprogramujemy będzie podawać zmienioną wartość do komputera a ten odpowiednio wcześniej by włączał wiatraki. W gruncie rzeczy ten sposób mógłby sie okazać całkiem racjonalny bo jak by nie było system chłodzenia w roverkach jest mocno kulawy...
R-200 - Sob Wrz 05, 2009 21:47
Dlaczego mówisz że chłodzenie jest kulawe? Przez 10 lat nie mam żadnych problemów z układem chłodzenia. Ważne jest odpowietrzenie układu przy napełnianiu i sprawne wszystkie elementy. Nie ma żadnych problemów. Przy złym odpowietrzeniu ryzyko nawet HGF. Ważną rolę pełni korek na zbiorniku wyrównawczym i stan chłodnicy.
Vesper416 - Sob Wrz 05, 2009 21:55
Mówiąc że układ chłodzenia roverka jest prosty jak budowa cepa po prostu obrazimy cepa i to fakt.
Zazwyczaj jak komus sie zagotuje plyn to czujnik nawet nie raczy poinformować nas o tym i nie pisz mi o tu że jest on wparządku bo na forum co chwile pojawiają sie kolejne zgłoszenia z podobnymi przypadkami.
Zgadzam się z Tobą że korek i odpowietrzenie układu to podstawa w 100% ale jak by nie było układ roverka jest mocno przekombinowany!!!
gajerz - Sob Wrz 05, 2009 22:55
moze uklad chlodzenia jest w roverku specyficzny, ale jak jest dobrze odpowietrzony, (korek i droznosc ukladu oczywiscie) to dziala bez zarzutu. co do wentylatora, to nie trzeba pakowac sie w procesor. wystarczy wzmacniacz operacyjny.generalnie wolalbym nowy czujnik. rezystancja czujnika to 300ohm przy 80st, 600ohm przy 60st 2500ohm przy 20st. jednak jak wlaczysz wentylator przy nizszej temp. to i tak musisz poczekac na termostat, ktory otwiera sie przy 88st wskaznik w kabinie tez mozna wyczuc, albo zrobic diode ostrzegawcza
R-200 - Nie Wrz 06, 2009 11:27
Nic nie potrzeba tylko mieć sprawne układy pomiaru temperatury silnika - wskaźnik oraz czujnik temperatury silnika układu wtryskowego który steruje też wentylatorem. Do tego koniecznie sprawny wentylator. Nic więcej nie potrzeba.
drw2al - Nie Wrz 06, 2009 17:14
jeżeli chodzi o ten wzmacniacz sygnału to coś takiego?
http://marcin-site.republika.pl/wzmo.html
Wzmacniacz operacyjny w układzie nieodwracającym
może jakiś spec podał by wartości elementów tak aby uzyskać temperaturę włączenia wiatraka niższą o 5 i 10 stopni
i jeszcze takie pytanie jaki powinien być prąd na wejściu czujnika?
Vesper416 - Nie Wrz 06, 2009 17:24
Nie chce krytykować ale ten pomysł ze wzmacniaczem jest beznadziejny bo on cały czas będzie podawać wyższe wartości a więc silnik na starcie będzie chodził dużoooooo dłużej na ssaniu co za tym idzie spalanie pójdzie w góre...
Natomiast pomysł z zaprogramowaniem atmela jest o tyle lepszy że wartośc będzie podawana do komputera tylko wtedy kiedy będziemy chcieli czy w górnych granicach temperatury silnika a nie już od samego startu silnika a więc co za tym idzie spalanie nie ulegnie zmianie
drw2al - Nie Wrz 06, 2009 17:40
nie jestem tego pewien co do tego ssania ale chyba trzeba dodać jeszcze coś na końcu tzn wyjściu wzmacniacza bo napięcie będzie większe przy maxymalnym nagrzaniu nap początkowe + wzmocnione chyba że coś źle rozumuje
Vesper416 - Nie Wrz 06, 2009 18:01
Z tego co mi wiadomo to wzmacniacz analogowy wzmacnia sygnał ze stałą wartością czyli po dopaleniu silnika wartość sygnału będzie a+x i wraz z wzrostem temperatury i sygnału będzie b+x, c+x, d+x itd.
drw2al - Nie Wrz 06, 2009 18:40
ok chodzi mi o coś takiego
wartość wejściowa 12 i wyjściowa maxymalna 12 w trakcie przejścia będzie np 1+1, 2+1, 3+1 itd do wartości 12 z tym że wzmacniacz doda 1 i wyjdzie 13 a powinno być 12
Vesper416 - Nie Wrz 06, 2009 19:04
Ogólnie to komputer z czujnika czyta wartość Omh a nie volt a dokładnie jest to opisane w technicznym faq
darek_wp - Nie Wrz 06, 2009 19:16
nie do końca się zgodzę - komputer nie czyta wartości czujnika w Ohm tylko reaguje na zmiany prądu (bądź napięcia) w obwodzie który/e oczywiście zmienia sie proporcjonalnie do zmian oporności czujnika
gajerz - Pon Wrz 07, 2009 00:23
przerzutnik na wzmacniaczu roznicowym typu np stary lm741, i mostek z napieciem odniesienia(np dioda zenera). ale to juz zabawa . nie wyrazilem sie wczesniej dokladnie z tym wzmacniaczem . rezystancji, jak pisze darek, nie zmierzysz inaczej jak mierzac spadek napiecia, lub wartosc pradu. i nie chodzi mi o przerwanie obwodu komp-czujnik, bo ci ssanie oszaleje, tylko bypass i wykorzystanie sygnalu z ukladu to wysterowania wentylatora.uklad nie zakloci pracy ecu, bo ma bardzo wysoka rezystancje wej. byl chyba kiedys nawet nawet gotowy uklad uklad regulatora lm723 chyba. zreszta takie rozwiazanie i tak problemu chlodzenia nie rozwiaze w kilku roverkach, ktore robilem, to albo powietrze w ukladzie, uwalony termostat lub czujnik, zapchany uklad, albo walnieta glowica
drw2al - Pon Wrz 07, 2009 08:37
hmm uszczelka nowa, głowica robiona i sprawdzana, nowe uszczelki, termostat nowy, nowa chłodnica, wycieków nie widać, nowy korek chłodnica po otwarciu termostatu nagrzewa się normalnie, wiatrak włącza się ale wydaje mi się że za późno ( według wskaz na desce coś 110-120 trudno określić ) samochód dostaje szoku termicznego po jeździe gdy zatrzymam się lub przejadę kawałek bardzo wolno ( wiatrak nie włącza się ) w niektórych samochodach wiatrak chodzi jeszcze trochę po zgaszeniu silnika tak jak to jest u mnie po wyjęciu wtyczki czujnika temp
darek_wp - Pon Wrz 07, 2009 10:01
żeby nie przekombinować może warto przynajmniej jeśli nie kupić to pożyczyć i podmienić czujnik - to powinno dać odpowiedź czy problemem jest wskaźnik (fałszuje pomiar choć naprawdę układ chłodzenia jest ok) czy rzeczywiście czujnik jest uszkodzony i nie steruje wentylatorem tak jak potrzeba (choć przy opisanych objawach powinno występować również podwyższone spalanie - jak czujnik stwierdza, że jest za zimno i nie włącza wentylatora to ECU też powinno działać na ssaniu)
tak czy inaczej bez podmiany czujnika raczej się nie obejdzie - tym bardziej, że pozostałe elementy ukł chłodzenia wydają się sprawne
gajerz - Pon Wrz 07, 2009 17:34
moze niebieski czujnik od wskaznika jest uwalony sprawdz czujniki na zimnym (ok 2500ohm) i ok 300ohm na goracym przy 80st
R-200 - Pon Wrz 07, 2009 21:45
Pomiar temperatury realizowany jest w sterowniku poprzez pomiar napięcia.
drw2al - Wto Wrz 08, 2009 11:24
temperatura na dworze 25 około wskaźnik temp 590ohm czujnik wiatraka2,25 kohm jak przyjadę to posprawdzam na ciepłym
[ Dodano: Sro Wrz 16, 2009 11:09 ]
już sam nie jestem pewien czy może to być wina ECM u czy można nim wysterować, wykalibrować temperaturę włączania wiatraka condensor fan ?
i do czego jest throttle potentiometer
gajerz - Sob Wrz 19, 2009 01:12
potencjometr polozenia przepustnicy - throttle potentiometer.
|
|