Zobacz temat - [R75] Co o aucie "wie" komputer/sterownik silnika?
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Co o aucie "wie" komputer/sterownik silnika?

dawidd - Wto Lip 16, 2013 11:13
Temat postu: [R75] Co o aucie "wie" komputer/sterownik silnika?
Pytanie jest na razie czysto teoretyczne. Interesuje mnie co jest zapisane w sterowniku silnika który jest w podszybiu. Tzn czy jest tam np info czy auto ma ABS, trakce, ilość poduszek itp czy tam jest tylko to co tyczy sie samego silnika - czytli CDT lub CDTI. Pytam dlatego ze na allegro jest sporo zestawów od odpalenia R75 czyli komputer i kluczyk, ale zastanawia mnie jeśli w tym module jest info o innych bajerach auta, to taki zestaw za powiedzmy 800zl jest dla przeciętnego użytkownika bezużyteczny. Pytam tez dlatego bo przymierzam sie do zmian map w aucie na CDTI i nie wiem czy nie będę musiał skorzystać z takiego zestawu startującego jak by mi coś nie poszło. Dostępu do T4 nie mam stad tez poniekąd to pytanie.
MaReK - Wto Lip 16, 2013 11:36

W przypadku komputera silnika oprócz map silnika zapisane są informacje:

- VIN
- IMMO
- KODY ZCS (konfiguracja o której wspominasz czyli wyposażenie auta)

ostatnia pozycja nie jest autu w przypadku ECU do niczego potrzebna. Te informacje zbiera sobie Testbook T4, który uaktywnia odpowiednie narzędzia do diagnostyki. I tak jeśli komputer silnika nie ma wpisanego tempomatu w kodach ZCS, na sesji T4 diagnostyka modułu cruise control nie będzie dostępna. Ale sam tempomat będzie działał. Zupełnie inaczej jest jednak np. z szybami z tyłu oraz np. podnoszeniem klapy bagażnika z przycisku. Jednak informacje w ECU silnika są do tego zbędne. Kody ZCS są bowiem wklepane jeszcze w inne moduły np. EWS, IKE.

Kody ZCS w sterowniku silnika mogą dać T4 sygnał do tego czy jest to wersja CDT czy CDTi czy może CDTI w pakiecie X-power (Dla MG ZT). Wtedy T4 może rozpoznać istniejące mapy silnika i zaproponować te, zgodne z kodami ZCS. Dla przykładu osoba mająca CDT 115 KM po zaprogramowaniu kodów ZCS z sekcji GM jest wstanie uzyskać 131 KM z pakietu X-power po sesji na T4.

A co do map i podniesienia mocy, spokojnie możesz to zrobić bez obaw o utratę konfiguracji auta. Oczywiście z uwagą, aby mapa była modyfikowana pod Twoje auto, a nie wgrana na tzw. pałę.

Pozdrawiam,

dawidd - Wto Lip 16, 2013 12:06

hmm nie wiedziałem ze jest roznieca miedzy CDTi a CDTI.
Co dokladnie masz na mysli piszac
MaReK napisał/a:
aby mapa była modyfikowana pod Twoje auto, a nie wgrana na tzw. pałę

MaReK - Wto Lip 16, 2013 12:17

dawidd napisał/a:
Co dokladnie masz na mysli piszac
MaReK napisał/a:
aby mapa była modyfikowana pod Twoje auto, a nie wgrana na tzw. pałę


Aby modyfikacja odbyła się na Twojej oryginalnej mapie.
Można wrzucić gotowca na pałę ale jeśli gotowiec pochodzi z auta z takim samym wyposażeniem, np. kontrola trakcji lub tempomat. W zależności od wrzucenia mapki może się zmienić VIN, chociaż nie powinien. Ostatnio spotkałem się z mapą zabezpieczoną, ze zmienioną sumą kontrolną i po wrzuceniu do auta po prostu nie odpalił ;D

Cytat:
hmm nie wiedziałem ze jest roznieca miedzy CDTi a CDTI.

CDT a CDTi. O różnicy między CDTI a CDTi nie słyszałem, chyba że bierzemy pod uwagę różnicę pomiędzy przedliftowym a poliftowym sterownikiem. Mamy tam 5KM różnicy.

Pakiet X-Power dotyczył raczej MG z silnikiem CDTi - tylko tam różnicy nie było w mocy.

PS.
Sterownik silnika w CDT/CDTi można dowolnie zmieniać. Synchronizację z EWS można zrobić za pomocą INPA, szpyniorowi udało się to też innym interfejsem.

dawidd - Wto Lip 16, 2013 12:58

1: Czyli jeśli dobrze zrozumiałem - kupuje sobie samego kompa CDTi za grosze, wsadzam, robie synchronizacje z imo EWS przez INPA i bryka pali z mocą CDTI. Do tego mam pewnie niedziałająca trakcje, abs i niewiadomo co jeszcze- zdadzą sie?
Była by to jakaś alternatywa zabezpieczająca gdyby cos nie wyszło z modyfikacja mojej mapy z moim kompem
2: Kolejna rzecz. Do zgrania mapy chce użyć Galetto 1260. Czy jeśli po wgraniu zmodyfikowanej mapy cos sie wysypie i auto nie odpali to interfejs Galetto 1260 bezie sie łączył ponownie ze sterownikiem i będzie szansa na wgranie niezmodyfikowanej oryginalnej mapy, czy nie ma na to szans?

MaReK - Wto Lip 16, 2013 13:38

dawidd napisał/a:
1: Czyli jeśli dobrze zrozumiałem - kupuje sobie samego kompa CDTi za grosze, wsadzam, robie synchronizacje z imo EWS przez INPA i bryka pali z mocą CDTI. Do tego mam pewnie niedziałająca trakcje, abs i niewiadomo co jeszcze- zdadzą sie?

Tak, może tak być. Może być też tak, że synchronizacja IMMO się nie powiedzie, wtedy można przekopiować IMMO, ale należy oba sterowniki otworzyć.

Cytat:
Była by to jakaś alternatywa zabezpieczająca gdyby cos nie wyszło z modyfikacja mojej mapy z moim kompem

Myślę, że to zbyteczne. Dobrze zrobiona modyfikacja, na pewnym sprzęcie nie powinna przysporzyć kłopotów.

Cytat:
2: Kolejna rzecz. Do zgrania mapy chce użyć Galetto 1260. Czy jeśli po wgraniu zmodyfikowanej mapy cos sie wysypie i auto nie odpali to interfejs Galetto 1260 bezie sie łączył ponownie ze sterownikiem i będzie szansa na wgranie niezmodyfikowanej oryginalnej mapy, czy nie ma na to szans?

Osobiście przeszedłem przez wszystkie etapy :)

1. Uwalenie sterownika błędnie wgraną mapą, do której już nic prócz T4 nie miało dostępu
2. Uwalenie sterownika za pomocą T4, gdzie T4 stracił komunikację całkowitą z autem i udało się przywrócić soft za pomocą interfejsu od INPA i Galetto.
3. Uwalenie sterownika zabezpieczoną mapą i odzysk go za pomocą Galetto
4. Uwalenie sterownika za pomocą INPA i jej narzędziami i odzysk Galetto
5. Uwalenie sterownika tak, że tylko programowanie kości na zewnątrz dało radę go ożywić.

Można jeszcze użyć MPPS chociaż on jest wybredny. Galetto musi działać stabilnie i być uzytkowany na pewnym, nie wieszającym się sprzęcie. Galetto lubi mieć spokój na magistrali, dlatego może zdarzyć się, że np. webasto będzie zakłócało jego pracę. Przy modyfkowaniu softu, należy upewnić się, że bateria w laptopie oraz akumulator w samochodzie są dobrze naładowane. I najważniejsze, trzeba wrzucać mapy od danego sterownika.

Ponieważ sporo osób dysponuje galetto pomyślałem o takim narzędziu on-line, gdzie:

po zgraniu mapy można ją zmodyfikować przez upload na serwer roverki.pl i tam:

- klubowicz otrzyma bezpłatnie CDTi
- klubowicz + 250 zł - otrzyma niewielki wzrost mocy +moment
- klubowicz + 350 zł - otrzyma 140KM +moment
- klubowicz + 400 zł - otrzyma 155KM +moment
- klubowicz + 600 zł - otrzyma 165KM +moment

Ceny i moce przykładowe ;)
Są jednak pewne argumenty przemawiające za nie wprowadzaniem tego ;)

dawidd - Wto Lip 16, 2013 13:47

MaReK napisał/a:
wtedy można przekopiować IMMO, ale należy oba sterowniki otworzyć.
,
O jakim przekopiowaniu myślisz - wyciąganiu scalak i programowaniu go na zewnętrznym programatorze

[ Dodano: Wto Lip 16, 2013 13:47 ]
ten mod on-line nie byłby zły - ze zgraniem mapy i wgraniem nowej mapy pewnie bym sobie poradził ale z jej modyfikacja to już pewnie nie

MaReK - Wto Lip 16, 2013 14:07

Tak, myślę o przekopiowaniu immo poprzez wyjęcie scalaka, ew. przełożenie go, ale to już lepiej skopiować, żeby dwa razy roboty nie robić.
dawidd - Wto Lip 16, 2013 14:30

Ktory układ by trzeba przekopiować czy przełożyć ze sterowników?
MaReK - Wto Lip 16, 2013 14:55

No chyba nawet masz zaznaczony ;)
dawidd - Wto Lip 16, 2013 16:14

ok dzieki, a z ciekawosci zapytam w którym "siedza" mapy
MaReK - Wto Lip 16, 2013 16:47

Na tym zdjęciu po prawej stronie od wolnego miejsca na układ.
Pewnie jakiś AM29F400...

dawidd - Wto Lip 16, 2013 16:54

ten na samym dole czy ten pod 3 elektrolitami?
MaReK - Wto Lip 16, 2013 18:25

Tu masz moje zdjęcie sterownika z zaznaczonymi:

- czerwona ramka - mapy
- niebieska ramka - immo

dawidd - Wto Lip 16, 2013 22:14

a Vin i ZCS tez siedzą razem z mapami w tym samym scalaku?
MaReK - Sro Lip 17, 2013 09:38

VIN tak, ZCS nie znalazłem ;)
dawidd - Sro Lip 17, 2013 22:52

Czyli wychodzi na to ze podmianka tego scalak z CDTI do CDT zmieni nam brykę z zachowaniem wszystkich bajerów auta. Zastaje tylko Vin. Ale to w sumie nie powinno być problemem, no chyba ze na zegarach pokarze się zamiast licznika kilometrów - "Err"
MaReK - Sro Lip 17, 2013 22:58

dawidd napisał/a:
Czyli wychodzi na to ze podmianka tego scalak z CDTI do CDT zmieni nam brykę z zachowaniem wszystkich bajerów auta.

Przy założeniu, że kody są w scalaku od IMMO, a takiej pewności nie mam ;)
Zatem jak włożysz CDTi bez trakcji do CDT z trakcją, może się zabieg nie powieźć do końca ;)

Takie rzeczy jednak jak kody ZCS czy VIN można śmiało doklepać później.
Mapę od CDTi na forum masz, możesz ją sobie wrzucić galetto i będziesz miał to samo.

Nadal nie widzę sensu kupowania sterownika, skoro nie zamierzamy go kopiować tylko podmieniać scalaki ;)

dawidd - Czw Lip 18, 2013 14:57

Wiesz rozważam narzazie rożne teoretyczne możliwości bo jak by coś nie poszło i unieruchomię auto, to żeby były rożne warianty naprawy bez T4.
MaReK napisał/a:
Mapę od CDTi na forum masz
- gdzie, tyle się naszukałem na necie i nic nie znalazlem

[ Dodano: Czw Lip 18, 2013 14:57 ]
Mam jeszcze jedno pytanie. W momencie kiedy wsadzam innego kompa do auta i robię synchronizacje z EWS to co do czego sie dopasowuje - nowy komputer do reszty czy reszta do komputera? Chodzi mi o to czy po takiej synchronizacji z nowym kompem, jak założę start to auto odpali czy tez trzeba robić synchronizacje z EWS od nowa?

MaReK - Czw Lip 18, 2013 18:21

EWS powinien czterocyfrowy kod przekazać sterownikowi silnika, ale czy to wszystkie elementy układanki - nie wiem ;)
dawidd - Czw Lip 18, 2013 22:16

Powiedz jeszcze gdzie znajdę te mapy do CDTI - w postach na forum znalazłem tylko jak użytkownicy sie nimi wymieniali na pv ale nic publicznie zamieszczonego nie znalazłem. Jesli możesz to podeslij mi cos- CDT, CDTI, najlepiej z trakcja popatrzę w WinOLS czym się różnią i jak to w ogóle wygląda
rtv007@op.pl

MaReK - Nie Lip 21, 2013 10:52

W piątek wieczorem, będąc w zaprzyjaźnionym serwisie BritishCars.pl podjąłem się próby zwiększenia mocy w aucie CDT (115KM) kombi. W samym aucie wcześniej, było trochę popieprzone w konfiguracji, ale udało się to ogarnąć. Sterownik silnika wykrył się prawidłowo. Zawartość eepromu udało się odczytać bez żadnych komplikacji.

Po oględzinach mapy, wyszło, że ktoś coś próbował robić wcześniej... podlał paliwa w górnej partii obrotów. Mapę zmodyfikowałem, policzyłem sumy i przystąpiłem do wygrywania.

Procedura się rozpoczęła jak zwykle. Przygotowanie do zapisu, następnie kasowanie fragmentu eepromu i ładowanie nowych map. Niestety wykonał się 1%, po czym nastąpił CRASH. Nie takie rzeczy się robiło, więc nie zrobiło to na mnie wrażenia ;)

Jakież było moje zdziwienie, jak sterownik stracił komunikację w ogóle. Ani T4, ani żadne z urządzeń dostępnych nie widziało sterownika silnika. Zatem kaplica. Tylko wyjęcie kości i programator, którego niestety nie miałem przy sobie.

Z pomocą przyszedł mariusz418, który udostępnił zapasowy sterownik silnika.
Oczywiście z innym wyposażeniem, immo oraz konfiguracją auta. No ale od czego mamy narzędzia do synchronizacji. Na początek INPA. Zero rezultatów - auto nie odpala. Potem inne oprogramowanie, aż w końcu T4 ;) Nie tym razem. Auto nie odpala... zaczęło się robić nerwowo. Klient wrócił do domu per pedes. Nawet przerzucenie kości IMMO nie pomogło ;)

Wróciłem do domu. Rozebrałem sterownik, a tam... byli koledzy z Włoch :) Widać, że eeprom z mapami był zdejmowany. Do tego jakieś przecięcia ścieżek. Układ immo ze zworą na ścieżkach
. Rano powróciłem, spiąłem nowy sterownik, oprogramowałem go nowymi mapami. Wrzuciłem IMMO i na wszelki wypadek zrobiłem synchronizację T4. Dodatkowo mały zabieg na EWSie i sukces.

Niestety nie udało się zastąpić VINu oryginalnym. Mimo, że T4 posiada takie opcje, to w identyfikacji pierwszej cały czas odczytuje VIN zastąpionego sterownika. W procesie dalszej diagnostyki VIN jest już prawidłowy. Zatem nie siedzi on ani w eepromie ani w IMMO. To samo dotyczy kodów ZCS :)

Także co nas nie zabija to nas wzmacnia i uczymy się na błędach ;)

Pozdrawiam,

szpynior - Nie Lip 21, 2013 11:58

Hehe ja zanim przystąpiłem do jakichkolwiek działań zakupiłem sobie drugi sterownik. Wrazie czego mam go z EWS-em i pestkami :)
dawidd - Nie Lip 21, 2013 22:55

Wielkie dzięki za te wskazówki, wiec kupuje sterownik i dopiero przystąpię do zgrywanie/kombinowanie/wgrywania. Ale ciągle nie mam map od CDTI - poratujecie?? rtv007@op.pl
MaReK - Sro Lip 24, 2013 13:05

Kup sobie ECU od auta z Twoim wyposażeniem - trakcja, tempomat, wersja silnikowa.
Do tego EWS'a i kluczyk. To tylko na wypadek, jakbyś uwalił sterownik własny ;)

Mapy masz w drugim wątku.

Pozdrawiam,