Zobacz temat - [R75] Czujnik poziomu płynu chłodnicy
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Czujnik poziomu płynu chłodnicy

Piotr84 - Wto Mar 15, 2016 17:32
Temat postu: [R75] Czujnik poziomu płynu chłodnicy
Witam. Czy te roverki posiadają czujnik poziomu płynu w chłodnicy. U mnie ogólnie nie ma i w necie tez nic nie znalazłem. A na desce rozdzielczej kontrolka jest...
adam_26 - Wto Mar 15, 2016 18:11

Nie mają niestety zaleca się sprawdzanie organoleptyczne np raz w tygodniu
zedziczek - Wto Mar 15, 2016 18:51

Nie maja fabrycznie ale można kupić zrobiony pod Rover 75 lub zrobić samemu.

http://www.the75andztclub...ead.php?t=94143
http://www.the75andztclub...nt+level+sensor

Piotr84 - Wto Mar 15, 2016 18:57

Pewnie jakiś od bmw by pasował, tylko gdzie go podłączyć. Bo pewnie nie ma doprowadzonego kabla.
sebol11 - Wto Mar 15, 2016 19:57

Możesz zastosować czujnik płynu spryskiwaczy i pod jego kostkę się wpiąć
prebenny - Wto Mar 15, 2016 20:45

sebol11 czujnik płynu do spryskiwaczy (przynajmniej ten z R75) nie przejdzie. To jest kawałek metalu działający na magnes (kontaktron). Bez magnesu nie zadziała w zbiorniczku nie zadziała.
christopher7 - Wto Mar 15, 2016 21:21
Temat postu: [R75] Czujnik poziomu płynu chłodnicy
Na znanym portalu na A nie będzie czegoś takiego?
Fajnie jakby się wyświetlał komunikat a nie zapalała jakaś czerwona dioda :wink:

cin1391 - Sro Mar 16, 2016 14:06

sebol11 napisał/a:
Możesz zastosować czujnik płynu spryskiwaczy i pod jego kostkę się wpiąć


Eeee, a ja nie mam czujnika spryskiwaczy... dlaczego? :(

sknerko - Sro Mar 16, 2016 14:08

zepsuty, brak czujnika, urwane kable?
AdaskoC - Sro Mar 16, 2016 14:24

sknerko napisał/a:
zepsuty


a zazwyczaj gniją piny we wtyczce i czujniku :)

A reszta tak jak napisał sknerko.

sknerko - Sro Mar 16, 2016 15:58

AdaskoC napisał/a:
a zazwyczaj gniją piny we wtyczce i czujniku
to miałem na myśli bo mnie spotkało
longer86 - Sro Mar 16, 2016 16:36

potwierdzam przerobiłem temat w zeszłym tygodniu,
SeniorA - Sro Mar 16, 2016 17:46

Piotr84 napisał/a:
A na desce rozdzielczej kontrolka jest...
Piotr84, która to kontrolka ?.
AdaskoC - Sro Mar 16, 2016 18:39

sknerko napisał/a:
AdaskoC napisał/a:
a zazwyczaj gniją piny we wtyczce i czujniku
to miałem na myśli bo mnie spotkało


Bo to najczęstsza usterka tego czujnika :)

cin1391 - Sro Mar 16, 2016 20:52

sknerko napisał/a:
zepsuty, brak czujnika, urwane kable?


Obejrzałem dzisiaj dokładnie zbiorniczek na płyn i widzę tylko pompkę. Żadnego śladu po jakimkolwiek czujniku. Widzę tylko mocowanie na dodatkową pompkę, ale nic ponadto :(

prebenny - Sro Mar 16, 2016 20:59

Czujnik wchodzi od dołu od strony zewnętrznej (z boku samochodu).
sknerko - Sro Mar 16, 2016 21:11

tam jest, żeby włożyć wciskamy i przekręcamy żeby się trzymał
prebenny - Sro Mar 16, 2016 21:15

Tylko uważaj, bo wbrew pozorom łatwo go złamać.
sknerko - Sro Mar 16, 2016 21:21

prebenny napisał/a:
Tylko uważaj, bo wbrew pozorom łatwo go złamać.
poważnie? jak złamać? mam 2 szt i nijak nie udało mi się go zepsuć

[ Dodano: Sro Mar 16, 2016 21:21 ]
No chyba że bym ten szklany kontaktron zdusił

prebenny - Sro Mar 16, 2016 21:29

sknerko ciężko powiedzieć co się z moim stało ale pękł/zniekształcił się/obrócił(?) plastik w miejscu kąta 90.
sknerko - Sro Mar 16, 2016 21:32

eee to musiał być trafiony wcześniej
AdaskoC - Sro Mar 16, 2016 21:49

prebenny napisał/a:

Tylko uważaj, bo wbrew pozorom łatwo go złamać.


prebenny napisał/a:
ciężko powiedzieć co się z moim stało ale pękł/zniekształcił się/obrócił(?) plastik w miejscu kąta 90.


Dokładnie, tak się z nimi dzieje :) Stary materiał, narażony na czynniki atmosferyczne jeśli brakuje osłony pod silnikiem itp ;)

MD - Sro Mar 16, 2016 22:16

U mnie czujnik też się trzyma na taśmie izolacyjnej, bo jak go wyjmowałem i wkładałem to po przekręceniu obrócił mi się o 180 stopni. :( W dodatku nie działa, a wyglądał ok - choć do wtyczki nie zajrzałem. Muszę zmienić rezystor wentylatora, więc jak zrzucę zderzak to tam zajrzę. ;)
prebenny - Czw Mar 17, 2016 08:06

MD u mnie czujnik OK (wtyczka nie zgnita, kontaktron działa (przyłożyłem magnes i zwiera), przewody też są, bo jak czujnik zmostkowałem to kontrolka sie zaświeciła). Mimo wszystko czujnik nie działa więc pewnie walnięty magnes w zbiorniczku.
sknerko - Czw Mar 17, 2016 08:35

prebenny mam zbiornik z tą usterką w domu i naprawiłem go, trzeba go dobrze wypłukać bo ten magnes się zatarł w jednej pozycji, u mnie akurat cały czas pokazywał pusty zbiornik.
prebenny - Czw Mar 17, 2016 09:17

sknerko to dobrze, że mówisz, bo i tak będę miał cały przód rozebrany :rotfl:
sknerko - Czw Mar 17, 2016 09:51

to kup sobie nowy pod spryskiwacze lamp i zaraz 2 rzeczy ogarniesz

[ Dodano: Czw Mar 17, 2016 09:51 ]
Przy okazji byś mogl sobie spryski dodac

longer86 - Czw Mar 17, 2016 10:13

potwierdzam... mój czujnik działał, aż pewnego razu nie zadziałał. osłone pod silnikiem mam. wtyczka złamała się przy próbie przekręcenia go spowrotem. dodatkowo wyciagając wtyczkę z czujnika... jeden pin został we wtyczce.... z braku drugiego czujnika pod reką, w ruch poszła lutownica
belialek - Pią Lip 21, 2017 20:29

Witam,

Kolejny raz zjechałem lawetą - kolejny raz przez to cholerne chłodzenie... Tym razem error na bramkach na A4 - wyciekło przez chłodnicę a wskaźnik temperatury zareagował równocześnie z oparami spod maski... Cały czas się zastanawiam jak dorobić czujnik poziomu płynu, i jedyny mankament to szczelność takiego rozwiązania...

Ktoś tu pisał o korku do BMW albo jakimś przerobionym - jak tego szukać? Gdzie kupić? Ewentualnie jakieś patenty jak samemu to zrobić? Może wymiana całego zbiornika wyrównawczego od jakiegoś auta, które posiada taką funkcję? Mi chodzi tylko o wyprowadzenie kabelków, resztę sobie zrobię na buzzer/diodę i wyprowadzę gdzieś na zegary

dawidd - Nie Lip 23, 2017 13:59

belialek napisał/a:
Ewentualnie jakieś patenty jak samemu to zrobić?
masz wszystko w tym temacie na 1 stronie, link z fotkami itd. Jak nie chcesz wiercić to są czujniki wykrywające ciecz na odległość kilku mm, akurat na grubość obudowy zbiornika. Są one powszechnie stosowane w ekspresach do kawy Siemens Bosch saeco itd, ale do niego trzeba by dorobić ukladzik elektroniczny
MD - Nie Lip 23, 2017 17:07

dawidd, jak to działa? Bo ja myślałem o pływaku małym w zbiorniczku i potencjometrze.
adam_26 - Nie Lip 23, 2017 17:47

Włala 68,26 zł brutto :P
https://www.conrad.pl/?we...age&rdebox=box1
tu jest tivala ale dwa razy droższy
http://www.sensormarket.p...t-1090-601.html

chyba sobie sam kupię :mrgreen:

sknerko - Nie Lip 23, 2017 20:05

popatrzcie na temperaturę pracy obstawiam ze niestety ale do chłodzenia w aucie się nie nadaje. No i druga sprawa ciśnienie nie wiem jakie jest w układzie i jakie może wystąpić ja bym jednak wolał być pewny że ciśnienie nie zniknie z układu bo wtedy zagotuje sie błyskawicznie.
adam_26 - Nie Lip 23, 2017 21:30

sknerko tutaj u angoli https://the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?t=160762&highlight=coolant+level+sensor

jest właśnie taki czujnik zastosowany wiadomo trzeba patrzeć z tym jak na jako jakieś ryzyko jest

zedziczek - Nie Lip 23, 2017 22:14

adam_26 napisał/a:
sknerko tutaj u angoli https://the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?t=160762&highlight=coolant+level+sensor

jest właśnie taki czujnik zastosowany wiadomo trzeba patrzeć z tym jak na jako jakieś ryzyko jest


tak samo wygląda ale ma inny zakres temperatury, ja swoją drogą wolałbym taki bez mechanicznych części :p

https://4cars.pl/samochodowe/VW,GOLF,GOLF_II_19E_1G1,all,4888,Elektryka,Czujniki,Czujnik_poziom_cieczy_chlodzacej,0.php

jeszcze nakrętkę od wewnątrz dla pewności ;) chociaż do tego może być ciężko znaleść bo M30x2,5 :/

sknerko - Pon Lip 24, 2017 21:26

wg mnie jak am podziurawić zbiorniczek to wolę być pewny tego co dziurę zatka bo naprawa tego silnika to nie w kij pierdnąć. czujnik musi być na temperatury wg. mnie do ponad 200stC i ciśnienie takie jak na korku zbiorniczka a angole niech sobie wsadzają nawet z plasteliny, u nich całych silników jest jak psów i pewnie 100 razy szybciej znajda ogarniętego mechanika co im to naprawi
belialek - Wto Lip 25, 2017 23:44

Zaopatrzyłem się w drugi zbiorniczek - właśnie sposób montażu tego czujnika z angielskiego forum budzi we mnie wątpliwości... Myślałem, że uda się czujnik wsadzić od wewnątrz tak jak producent przewidział bez robienia większej dziury, ale niestety zbiorniczek posiada ściankę grodziową z niewielkim przepływem tak więc nie ma opcji dostać się od korka do tej głębokiej ścianki bocznej. Czujnik pływakowy Honeywell (innej marki nie rozważam nawet) ma w nocie katalogowej temp. max=110°C, tańsze zamienniki zazwyczaj 80°C. Kolejny problem to adnotacja - o ile 110°C wygląda rozsądnie, to jest info że jeżeli ciecz będzie się stale gotowała to wtedy max temperatura wynosi już tylko 80°C.

Zastanawiałem się również nad tymi czujnikami na gwincie, tylko właśnie problem jak to szczelnie zamontować - niby można kupić zbiorniczek od auta które taki czujnik posiada i bawić się w klejenie gwintu (spawanie odpada, bo na zbiorniczku jest tłoczone info że jest z domieszką włókna szklanego) ale czy to jest pewne połączenie - na pewno nie.

@dawidd a znasz może symbol takiego przykładowego cuda? Akurat dorobienie układu/płytki nie będzie dla mnie problemem...

dawidd - Sro Lip 26, 2017 00:11

myślałem ze to troche tansze :)
https://north.pl/karta/czujnik-stanu-wody-do-ekspresu-do-kawy-siemens-tk76009-01,BWX-2T-ZMMF-VBP.html

jutro zrobię fotki real tych czujników bo mam tego trochę. Nie mam natomiast schematu ani żadnej aplikacji. Generalnie to nigdy sie temu głębiej nie przyglądałem bo jest to element bezawaryjny w ekspresach, a jak coś sie nie psuje to sie na tym nie skupiam
Czujnik taki ma prosta funkcje - brak wody- nie ma reakcji, jest woda wywala komunikat zeby opróżnić tace. Reaguje tez na przyłożenie reki.
No i zeby bylo jasne nie jest to kontaktron wymagający magnesu

belialek - Sro Lip 26, 2017 00:17

Dzięki, przed chwilą wyguglałem takie cudo i na tym zbuduję swój czujnik:

https://botland.com.pl/czujniki-poziomu-cieczy/6931-czujnik-poziomu-cieczy-bezkontaktowy-dfrobot-gravity.html

Nie będę tam pchał Arduino, zaprojektuję własny układ/płytkę pcb na mniejszym uC z buzzerem i LED, mam gdzieś stary licznik to zobaczę czy da się w miarę sensownie diodę wyprowadzić na niego. Pewnie w przyszłym tygodniu będę miał czas do tego usiąść - jak coś zmajstruję to się podzielę informacjami.

Ten czujnik w ekspresach działa identycznie jak ten z mojego linku...

dawidd - Sro Lip 26, 2017 07:26

pewnie w chinach czujnik kosztuje ze 2 dolary :)
Uno fatycznie nie ma co pchac ale nano albo micro czemu nie. Całość zmieści sie w obudowie pudelka po zapałkach :)

[ Dodano: Sro Lip 26, 2017 07:26 ]
Przeczytałem opis i faktycznie arduino niepotrzebne, co najwyżej jeden tranzystor z rezystorem. Czujnik pracuje w temperaturze od 0 do 105 st ale myślę że nie było by to problemem w zimę
Tu są szczegóły na temat tego czujnika
https://www.dfrobot.com/w...2V_SKU:_SEN0204

belialek - Sro Lip 26, 2017 18:10

Właśnie projektuję sobie płytkę z atmegą, jak się bawić to się bawić - jakieś procedury self-testu tak jak w przypadku fabrycznego czujnika temperatury też będą fajną sprawą. Do tego już mam kilka pomysłów co można jeszcze dorzucić aby wykorzystać ten mikroprocek w większym stopniu :)
dawidd - Sro Lip 26, 2017 18:16

tylko powiedz, po co projektujesz od nowa skoro gotowe pro mini kosztuje 12zl?
Co jeszcze będziesz chciał dołożyć do tego czujnika?
Licze na to ze projekt opiszesz wraz z kodem

belialek - Nie Lip 30, 2017 14:19

Powiedzmy, że od baaaaardzo dawna niczego nie zaprojektowałem/wykonałem samodzielnie a teraz wreszcie mam okazję :) Tak więc przyjemne z pożytecznym. Oczywiście podzielę się z forum projektem :)

Póki co schemat uwzględnia kontrolę poziomu płynu i stan naładowania akumulatora. Informacje o jednym i drugim będę przekazywał na zegary za pomocą jednego LED'a RGB i w krytycznych sytuacjach buzzerem. Nie chcę pakować wyświetlacza LCD do przekazania tak prostych informacji. Zastanawiam się też nad dorzuceniem jakiegoś odstraszacza gryzoni - kuny grasują pod maską..

MD - Nie Lip 30, 2017 21:36

belialek, a wpięcie się w fabryczny wyświetlacz komputera? Może warto byłoby dorzucić nowy, autorski moduł, będący bramą wejściową dla wszystkiego, co ktoś chce dokładać? Zapewniałby proste programowanie komunikatów do wymysłów forumowców i odpowiadałby za przesyłanie impulsów wejściowych do wyświetlacza. To pozwoliłby nie tylko ustalić nowe komunikaty o usterkach (np. płyn, niski poziom naładowania akumulatora), ale stworzyć np. ekran bazowy do jazdy, taki jak na tym oto szkicu:

Tutaj przykład: prędkość pośrodku, poniżej spalanie chwilowe oraz temperatura oleju (lub wody, cokolwiek), powyżej data i miejsce na małe ikonki w prawym, górnym rogu.

belialek - Nie Lip 30, 2017 22:34

Huh, to już przekracza moje umiejętności - projektowaniem i programowaniem mikrokontrolerów zajmuję się hobbystycznie. O ile samo zaprojektowanie takiego komputerka nie było by problemem, o tyle zintegrowanie obecnej funkcjonalności (np czujniki otwartych drzwi, wszystkie obwody oświetlenia etc) z nowymi modułami było by bardzo problematyczne - trzeba by było sprawdzić każdy jeden obwód i podciągnąć pod nowy mikroprocesor, pewni bez wybebeszenia połowy auta by się nie obeszło... A specjalistów niestety jak na lekarstwo - 4 mechaników do tej pory nie jest mi w stanie ogarnąć głupiego błędu poduszki, więc o czym my mówimy :)

EDIT: już prędzej można próbować wywalić dolny ekran (światła, pasy itd) i w jego miejsce wyświetlacz z pozostałymi informacjami.

Trochę się zrobił offtop, proponuję założyć osobny temat i tam zbierać wszystkie materiały dot. autorskich rozwiązań/modułów do Rovera.

MD - Pon Lip 31, 2017 09:24

belialek, nie trzeba wcale zbierać starych komunikatów. Można zostawić je sobie, a do nowego komputera dodać tylko np. 3 przyciski pod kierownicą czy coś (góra, dół, zatwierdź). Po prostu włączenie dodatkowego modułu czyściłoby ekran z normalnych komunikatów i wywalało te dodatkowe. Jeżeli zegary chciałyby o czymś poinformować to robiłyby tak samo: treści z dodatkowego kontrolera znikałyby na rzecz fabrycznej treści. :P
belialek - Pon Lip 31, 2017 12:51

Takiego wariantu nawet nie zakładałem - nawet nie wiem co to za wyświetlacz i czy są dostępne biblioteki do jego obsługi - myślałem, że chodzi o wymianę na nowy + własne moduły + komunikaty z obecnego. Użycie starego LCD wiąże się również między innymi z problemami z tą felerną taśmą, jak już to ja bym wolał pozbyć się problemu raz na zawsze.
MD - Pon Lip 31, 2017 15:17

belialek, ale wtedy musiałbyś jakoś interpretować sygnał z zegarów, aby obsługiwać fabryczne powiadomienia. Głupio, jakby się maska podczas jazdy odbezpieczyła z zatrzasku i nie było widać ostrzeżenia o tym. :P

Cóż. Wpięcie się pod fabryczny wyświetlacz i pozostawienie jego wad jest proste. Nowy, może i w wyższej rozdzielczości daje ogrom możliwości, ale to zadanie dla kilku osób raczej.

A może e-papier w kolorze zegarów, żeby ładnie wyglądało? :D

belialek - Pon Lip 31, 2017 16:02

wg mnie z dwojga złego lepiej pozbierać wszystkie sygnały i przekazać do drugiego LCD. Wpięcie dwóch układów zarządzających pod jeden wyświetlacz to proszenie się o kłopoty i zwarcia. Do tego i tak trzeba by sprawdzać, czy aktualni jakaś informacja nie jest wyświetlana, tak więc dodatkowo komunikacja z kontrolerem/sterownikiem fabrycznego LCD. Za dużo zachodu a auto zbyt mało popularne aby zebrać ekipę do takiego zadania...
MD - Pon Lip 31, 2017 16:10

belialek, no to wywalić fabryczny LCD i w jego miejsce wstawić nowy na wymiar. Czarno-biały jak w nowszych samochodach. Tylko i tak byłoby z tym mnóstwo roboty. :/