|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 75, MG ZT - [R75] Klimatyzacja
piotr1972 - Sro Wrz 23, 2009 11:42 Temat postu: [R75] Klimatyzacja dziendobry mam pytanie poniewarz niedziala mi klimatyzacja jakie cisnienie powinno byc w ukladzie mam zamiar kupic butle i dobic jakie mogo byc powody jeszcze ze to niedziala diagnostyka nie wykazuje bledow
Artur - Sro Wrz 23, 2009 12:17
a sprawdzałeś czy wentylator ci sie włącza po włączeniu klimy po kilku chwilach powinien załączyć się wentylotor na chłodnicach jeśli sie nie włącza to to jest przyczyna jeśli jednak pracuje normalnie usterki musisz szukac gdzie indziej, oczywiscie jeśli w układzie klimy masz czynnik chłodzący
piotr1972 - Sro Wrz 23, 2009 13:25 Temat postu: Re: [r75.cdt.2000] [quote="piotr1972"]dziendobry mam pytanie poniewarz niedziala mi klimatyzacja jakie cisnienie powinno byc w ukladzie mam zamiar kupic butle i dobic jakie mogo byc powody jeszcze ze to niedziala jeszcze mam pytanie po wloczeniu klimatyzacji powinienem cos slyszec ze cos sie zalacza oprucz wentylatora albo cos widziec ze cos sie kreci bo pasek z kolem jest w srodku gaz jest w ukladzie a czy ewentualnie muj poprze
kasjopea - Sro Wrz 23, 2009 13:49
piotr1972, edytuj proszę swojego posta i napisz to jakoś poprawniej, bo naprawdę nie wiadomo o co Ci chodzi
piotr1972 - Sro Wrz 23, 2009 14:00
czyli dobrze mam problem z ta klimatyzacja i niewiem co jest czy powinienem slyszec ze sie zalacza po drugie ze cos sie kreci gaz jest w srodku jak sprawdzic czy sprezarka pracuje
HiTeN - Sro Wrz 23, 2009 14:04
tak, jak właczasz powinny obroty podnieść się i słyszeć że głosniej chodzi silnik, weź maske podnieś i sprawdź.
Ja miałem coś takie, że w ogole sie nie właczała i poprostu musiałem przełacznik wymienić ; )
może nie trzeba szukać głeboko, jak nic sie nie uruchamia to sprawdź czy masz dobry bezpiecznik : )
Brt - Sro Wrz 23, 2009 14:18
Ciśnienia w układzie klimatyzacj masz tutaj wypisane:
http://forum.roverki.eu/v...ie+klimatyzacji
A pozatym przyłączam się do prośby o poprawienie postów ... przede wszystkim używaj kropek i przecinków albo napisz kolejno w punktach Twoje pytania np tak:
piotr1972 napisał/a: | mam problem z ta klimatyzacja i nie wiem co jest:
1. czy powinienem slyszec ze sie zalacza
2. czy coś sie kreci po włączeniu klimatyzacji
3. Jak sprawdzić czy gaz jest w srodku
4. jak sprawdzic czy sprezarka pracuje |
Musisz precyzyjnie zadać pytanie, bo narazie to nie wiadomo po prostu jak Ci pomóc
A pozatym jeśli nei wiesz czy masz gaz to najlepiej pojedź do jakiegoś zakładu od klimatyzacji i niech Ci nabiją układ i sprawdzą szczelnośc .... jak to bedzie zrobione i klima dalej nie będzie działała to szukać należy przyczyny w elektryce auta.
Artur - Sro Wrz 23, 2009 15:27
napisz proszę jednoznacznie czy wentylator chłodnicy ci się załącza czy nie po włączeniu klimy bo jakoś tak nie bardzo umiem wywnioskować z tego co juz napisałeś . Jeśli wentylator działa spróbuj przeprowadzic diagnostykę układu wg instrukcji:
Uruchom tryb diagnostyczny modułu klimatyzacji: włóż kluczyk do stacyjki, wciśnij jednocześnie przycisk "auto" i "dystrybucję powietrza" (ten ludzik) na module klimatyzacji, przekręć kluczyk w pozycję "II", puść oba przyciski.
Wyświetlacz na module klimatyzacji i wszystkie diody zaczną migać - trwa diagnostyka. Po kliku sekundach miganie ustanie i na wyświetlaczu pojawi się napis:
- z lewej strony: FC (czyli fault code)
- z prawej strony: dwie cyfry oznaczające kod błędu
Kody błędów to:
00 - brak błędu
11 - czujnik temperatury wewnętrznej
12 - błąd magistrali K-bus z informacją o temp. zewnętrznej
13 - czujnik parownika
14 - czujnik temperatury chłodziwa w nagrzewnicy
21 - czujnik nasłonecznienia, wyjście lewe
22 - czujnik nasłonecznienia, wyjście prawe
31 - silniczek serwo lewego nawiewu
32 - silniczek serwo prawego nawiewu
33 - silniczek serwo dystrybucji
Wyłączenie trybu diagnostyki to wciśnięcie przycisku "OFF" lub przekręcenie kluczyka w pozycję "0".
wisniaaldi - Sro Wrz 23, 2009 17:17
Witam . mam pytanko co to sa 21 - czujnik nasłonecznienia, wyjście lewe
22 - czujnik nasłonecznienia, wyjście prawe ponieważ takie błędy pokazuje mi klima co to jest gdzie sę mieści i czy to ma wpływ na klimę ?
lebiediev - Sro Wrz 23, 2009 18:08
a uruchamiałeś test klimy w zacienionym miejscu bo jeśli tak to dlatego ci wyskoczyły te błędy ...
oliamaru - Sro Wrz 23, 2009 22:44
Witam,
Mam od niedawna roverka takiego jak w temacie i ostatnio zauważyłem problem.
Mam klimatronic i gdy ogrzewanie ustawię z przodu na wysoki(29 stopnie czy HI) ładnie mi grzeje, z tyłu natomiast jakiej temperatury bym nie ustawił dmucha zimnym powietrzem (z klimy).
Czy ktoś może napotkał taki problem?
Czy ktoś wie gdzie mam się udać aby go naprawić?
Brt - Sro Wrz 23, 2009 22:47
oliamaru napisał/a: | z tyłu natomiast jakiej temperatury bym nie ustawił dmucha zimnym powietrzem (z klimy).
Czy ktoś może napotkał taki problem?
Czy ktoś wie gdzie mam się udać aby go naprawić? |
http://www.roverki.pl/mod...ies=Technika#96
oliamaru - Sro Wrz 23, 2009 23:05
Brt napisał/a: | oliamaru napisał/a: | z tyłu natomiast jakiej temperatury bym nie ustawił dmucha zimnym powietrzem (z klimy).
Czy ktoś może napotkał taki problem?
Czy ktoś wie gdzie mam się udać aby go naprawić? |
http://www.roverki.pl/mod...ies=Technika#96 |
Oczywiście przepraszam, że nie znalazłem i bardzo dziękuję za odpowiedź.
lukasz25 - Nie Sie 04, 2013 11:43
po włączeniu klimatyzacji spadają obroty silnika i zrywa paski rozrządu
automechanik - Pon Sie 05, 2013 05:32
zatarta sprężarka. Wymiana i płukanie układu.
sew87 - Pon Sie 05, 2013 19:10
mam pytanie czy rozni sie czyms sprezarka od wersji cdti niz cdt ?czy mozna zamontowac do cdt i bedzie gralo
mocu - Pią Sie 09, 2013 14:03 Temat postu: Re: [R75] Klimatyzacja
piotr1972 napisał/a: | dziendobry mam pytanie poniewarz niedziala mi klimatyzacja jakie cisnienie powinno byc w ukladzie mam zamiar kupic butle i dobic jakie mogo byc powody jeszcze ze to niedziala diagnostyka nie wykazuje bledow |
Czynnika chłodzącego się nie dobija. Należy całość wypompować i nabić ponownie. Na przednim pasie masz naklejkę, gdzie jest podane ile go ma być (450g +/- 50) Podejrzewam, że taniej będzie nabić u magika zajmującego się klimatyzacjami, niż kupować całą butlę. Chyba, że masz do tego odpowiedni sprzęt. Mi ostatnio fachowiec z Norauto tak sprawdzał klimę (Promocja, darmowy test klimy. Skusiłem się przy wymianie oleju), że 4 razy podpinał zegary i upuścił 30% gazu... Dodam, że stwierdził uszkodzony kompresor (okazało się, że nie umiał załączyć klimatyzacji ) Po jego testowaniu już musiałem wymienić czynnik chłodzący. Ale zrobiłem to u innego fachowca. Tamtemu panu już podziękowałem.
longer86 - Czw Cze 12, 2014 12:01
Witam.... skorzystam z tego tematu aby nie zakładać nowego.... a wraca to jak bumerang walczę z tym już dłuższy czas. Mianowicie:
Klima nabita, szczelna,
Wsiadam do auta włączam i chłodzi przez jakiś czas po czym leci ciepłe powietrze i zdarza się, że po chwili znów chłodne.
klima manualna z jednym pokrętłem, wentylator od chryslera voyager'a z rezystorem czyli 2 biegi.
jeden gość od klimy mówi, że to czujnik ciśnienia świruje, drugi że to osuszacz a ja sam już nie wiem co z tym począć.
Klima nabita i szczelna, podłączona pod maszynę od klimy i na manometrach wysokiego ciśnienia HP w okolicach 15-16 czyli prawidłowo, a LP w okolicach 3 czyli za dużo... Wie ktoś co z tym począć? ja stawiam na zapchany osuszacz. nie robiłem z nim nic od czasu jak mam auto (3 lata) nie wiem jak poprzedni własciciel
Wie ktoś coś bo mi już sił brak
sknerko - Czw Cze 12, 2014 12:08
Z ciekawości jak powinno być prawidłowo? Bo w moim np. było tak ze po nabiciu jakis czas chodziła a potem granicą było 2000obr jak przekroczyłem to klimy brak aż do ponownego odpalenia auta.
longer86 - Czw Cze 12, 2014 13:34
HP w okolicach 15 a LP 1 - 2 z tego co znalazłem...
[ Dodano: Czw Cze 12, 2014 14:34 ]
jak by mnie ktoś mógł oświecić wiedzą... kto ma R75 ze sprawną klimatyzacją czy na postoju na wolnych obrotach w taki dzien jak dziś, ciepło i słonecznie wentylator chodzi cały czas na 1 biegu czy załącza się co chwilę 2?
alpacino - Czw Cze 12, 2014 13:58
longer86 napisał/a: | HP w okolicach 15 a LP 1 - 2 z tego co znalazłem...
[ Dodano: Czw Cze 12, 2014 14:34 ]
jak by mnie ktoś mógł oświecić wiedzą... kto ma R75 ze sprawną klimatyzacją czy na postoju na wolnych obrotach w taki dzien jak dziś, ciepło i słonecznie wentylator chodzi cały czas na 1 biegu czy załącza się co chwilę 2? |
Witam ,u mnie co jakiś czas się załącza ,w trackie jazdy też nie pracuje cały czas ,inna sprawa , że w czasie mocnych upałów , słabo chłodzi ,przy temperaturze zewnętrznej 18-25 stopni jest OK, jednak już 25 i powyżej klima nie wyrabia i po jakimś czasie zaczyną lecieć letnie powietrze (odgrzybiana i nabijana była dwa lata temu,brak nieszczelności) ,myślicie ,że po dobiciu czynnika(lub wymianie)
powinno być dobrze?
Jeszcze jedno ,pod maską silnika w skrzynce bezpieczników ,są dwa przekażniki ,jeden większy w gnieżdzie oznaczonym dużym symbolem wentylatora i obok mniejszy (Siemensa) w miejscu z symbolem śnieżynki (to chyba przekażnik sprężarki ) , otóż bywa tak(rzadko ,ale bywa),że czasami po odpaleniu auta wentylator (w trybie auto klimy) nie startuje i z nadmuchu leci ciepłe powietrze ,dopiero jak wyciągnę ten przekażnik od sprężarki i postukam nim trochę i wsadzę z powrotem to słychać takie jakby cyknięcie ,sekundowy spadek obrotów (to chyba od włączającej się sprężarki klimy?) wentylator rusza i jest OK,,z nadmuchu zaczyna lecieć zimne powietrze i teraz pytanie,wymienić ten przekażnik Siemensa? na nowy ,czy to coś da?(odnośnie uruchamiania sprężąrki klimy),cena tego klocka z nóżkami 23pln ,koszt niewielki ,tylko czy będzie poprawa ?,jak myślicie ?
pelson91 - Czw Cze 12, 2014 14:00
longer86, u mnie chodzi cały czas w taką pogodę jak dziś.
longer86 - Czw Cze 12, 2014 14:09
pelson91 napisał/a: | longer86, u mnie chodzi cały czas w taką pogodę jak dziś. |
U mnie tez chodzi caly czas tylko czy wlacza sie szybszy bieg wentylatora czy rowno caly czas wolny bieg wentylatora
pelson91 - Czw Cze 12, 2014 14:12
longer86 napisał/a: | tylko czy wlacza sie szybszy bieg wentylatora czy rowno caly czas wolny bieg wentylatora |
Jak potrzeba mocniej schładzać to się włącza wyższy bieg, jak temperatura się ustabilizuje we wnętrzu to wraca do biegu I
longer86 - Czw Cze 12, 2014 14:16
Tylko Ty masz pewnie ATC. A ja mam reczna z pokretłami... i nie dzialajace dziadostwo
pelson91 - Czw Cze 12, 2014 14:26
longer86, dokładnie, klimatronic, który powinien być absolutnym minimum jeśli chodzi o wyposażenie tego modelu auta
longer86 - Czw Cze 12, 2014 18:15
Sorry ze nie mam chciał bym z tego powodu choc nacieszyc sie zwykła klima.
[ Dodano: Czw Cze 12, 2014 19:15 ]
Dla potomnych, to pewnie rzadki przypadek, próba jakichś kombinacji poprzedniego własciciela magika.
Dziś gość od klimatyzacji też mi powiedział że to magia jakaś że ta klima nie działa.
Upór i dążenie do celu daje wymierne efekty, klimatyzacja przywrócona do żywych, a rozwiązaniem okazał się zawór rozprężny przy parowniku.
Skoro raz działała raz nie, sprężarka wytwarzała odpowiednie ciśnienie, klima sprawna, wentylator sprawny wszystko szczelne, osuszacz teoretycznie do wymiany, a koszty zamknęły się w kwocie 0 zł.
Otóż poszukując rozwiązania postanowiłem poznać budowę zaworu rozprężnego i okazało się że poza tym, że działa na zasadzie podobnej do termostatu gdzie odpowiednia temperatura uchyla iglicę jest tam też sprężynka ORAZ najważniejsze śruba regulacyjna na imbus. Wykręciłem ją o kilka obrotów (poznając wcześniej na ile jest to możliwe na jakimś starym zaworze który leżał w piwnicy) i stał się cód, nastał chłód
rozwiązanie tak banalne, że śmiać się chce
sknerko - Pią Cze 13, 2014 07:47
longer86 gdzie masz dobrego magika na klimę? bo chciałbym mój też zdiagnozować.
longer86 - Pią Cze 13, 2014 08:42
żaden magik mi nie pomógł... w mosinie sami nabijacze tak jak w Puszczykowie, wszyscy by pół auta wymienili. taki konkretniejszy zakład w Przeźmierowie na ulicy Dolina 65. ale jak usłyszeli wymiana osuszacza za 70 zł zaproponowali całą nowa chłodnice za 400 +150 wymiana... walczyłem sam
sknerko - Pią Cze 13, 2014 09:27
Ok, to jak masz wprawę to musimy coś zawalczyć z moja klimą jedynie muszę jeszcze raz dać na pomiar ciśnienia i nie bardzo wiem gdzie. Widziałem że darmowa diagnostyka jest w Norauto ale nic więcej nie wiem.
longer86 - Pią Cze 13, 2014 09:32
jak chcesz to mam dzis po robocie troche czasu... ale moja wprawa to czysto majsterkowe podejście. norauto... hmmm widziałem że jest, ale mam wątpliwości co do tego czy faktycznie sie znają i gdzie jest haczyk tej darmowości diagnostyki... chyba że można za free uzyskać info o ciśnieniu w klimie
MaReK - Pią Cze 13, 2014 10:11
Ja mam b. podobnie. Klima nabita, szczelna. Wentylator od voyagera i działa na pierwszym biegu jak i na drugim. Klima działa, chłodzi (chociaż nie tak mroźnie jak dawniej). Wiadomo, że jak 32C i auto nagrzane w środku do 50C, to nie odczuję morzu z nawiewów tak szybko. Nie mniej jednak, kiedy jadę w korku lub powoli tak do 100km/h to klima pracuje, chłodzi. Jak jadę szybciej powyżej 120km/h kompresor się wyłącza i mam efekt jakbym jechał na ECCO. Czyli suche powietrze i duszno natychmiast. Wystarczy, że uruchomię silnik ponownie i działa poprawnie.
Byłem z diagnozą w BritishCars.pl, podłączyłem się pod maszynę od klimatyzacji i wyszło, że ciśnienie rośnie jak podnoszą się obroty. Wentylator działa, ale ciśnienie rośnie. Mariusz ocenił, że to może być problem chłodnicy klimy i żeby ją wymienić na nową. Bo takie właśnie są objawy jak mam. Oczywiście ja mam climatronic, ale to chyba nie ma znaczenia bo do komory silnika mamy to samo
longer86 - Pią Cze 13, 2014 10:47
Problem w tym, że u mnie sprężarka pracowała cały czas i pomimo, że nie chłodziło w środku to ciśnienie utrzymywało sie stałe HP15 i LP3.
Wentylator pracował praktycznie cały czas na 1 biegu.... jak odłączyłem kostkę od wentylatora to nabiło ciśnienia. jak podłączyłem kostkę ponownie to na chwilę wskoczył 2 bieg wentylatora zbił ciśnienie cały czas znów 1 bieg.
zawór rozprężny działa podobnie jak termostat, a te jak wiadomo z czasem też się psują. Śruba regulacyjna ściska sprężynę która utrudnia otwarcie zaworu rozprężnego i w ten sposób uniemożliwia chłodzenie czynnika podczas rozprężania na parowniku.
Dokładniej razem z ilustracją jest to opisane pod tym linkiem:
działanie zaworu rozprężnego klimatyzacji
u mnie pomogło, przynajmniej wczoraj klima zadziałała pierwszy raz od 3 lat jak mam to auto. Dziś co prawda pogoda nie dopisuje ale sprawdzę czy to na pewno było to.
Oczywiście biorę pod uwagę, że skoro większości użytkowników klima działa bez regulacji tego zaworu to może to być objaw zużycia lub uszkodzenia, przytkania innego elementu.
na ten czas jest to rozwiązanie które umożliwiło schłodzenie wnętrza.
chcąc zgłębiać temat można by wymieniać na nowe wszystkie elementy klimatyzacji po kolei, od sprężarki przez skraplacz na czujniku kończąc...
Puki co działa
MaReK w RAVE jest opisane o czym pewnie wiesz, że klima przy mocnym przyspieszaniu jest wyłączana przez sterownik aby nie obciążać silnika, ale to nie ma pewnie związku z Twoim przypadkiem, skoro ciśnienie rośnie wraz ze wzrostem obrotów.
Chyba też w RAVE to było bo nie mam akurat pod ręką była budowa naszej sprężarki zdaje sie DENSO 7sbu16c,która jak wg google występowała też w audi a4.
Jak dobrze pamiętam w sprężarce również znajduje obrotowy zawór odpowiadający za regulację ciśnienia HP LP...
MaReK - Pią Cze 13, 2014 10:58
Tzn. co konkretnie zrobiłeś bo pogubiłem się
Zawór nie występuje w komplecie z nową chłodnicą?
longer86 - Pią Cze 13, 2014 11:12
MaReK napisał/a: | Tzn. co konkretnie zrobiłeś bo pogubiłem się
Zawór nie występuje w komplecie z nową chłodnicą? |
Nie wiem czy występuje z nową chłodnicą bo nic nie kupiłem, moja ingerencja zakończyła się na pokręceniu imbusem
Zawór rozprężny jest przy nogach kierowcy na wejściu rurek od klimy w parownik i tam jest regulacja na zaworze od spodu duża śruba na imbus, nie mozna wykręcić za mocno bo wyleci śruba i cały czynnik. Na końcu śruby jest oring
Parownik jest przy wentylatorze nawiewu wewnątrz auta
Chłodnica pod maską przy IC to skraplacz
w sprężarce jest jeszcze jeden zawór regulujący ciśnienia ale to nie o tym w moim przypadku mówie
MaReK - Pią Cze 13, 2014 11:19
longer86 napisał/a: | Zawór rozprężny jest przy nogach kierowcy na wejściu rurek od klimy w parownik i tam jest regulacja na zaworze od spodu duża śruba na imbus, nie mozna wykręcić za mocno bo wyleci śruba i cały czynnik. Na końcu śruby jest oring |
Aha To na pewno nie wystąpi z nową chłodnicą (skraplaczem)
Ten problem powstał w momencie kiedy w Norauto odciągnęli czynnik, a potem go wpuścili dobijając brakujący czynnik.
pelson91 - Pią Cze 13, 2014 11:24
MaReK, polecam chłodnicę nissens, po zniżkach w intercarsie zaplacilem 320zł. i klima mrozi aż miło
longer86 - Pią Cze 13, 2014 11:27
Cytat: | Ten problem powstał w momencie kiedy w Norauto odciągnęli czynnik, a potem go wpuścili dobijając brakujący czynnik. | dodali olej? zrobili próżnię?
MaReK - Pią Cze 13, 2014 11:43
Cholera wie jak oni to zrobili
pelson91 napisał/a: | MaReK, polecam chłodnicę nissens, po zniżkach w intercarsie zaplacilem 320zł. i klima mrozi aż miło |
No widzę że wahają się ceny od 250 do 370 zł.
janio - Pią Cze 13, 2014 16:46
W którym dokładnie miejscu znajduje się ten zawór rozprężny klimy i czy pokrętło trzeba wkręcić czy wykręcić? Pół obrotu czy może dwa obroty?
longer86 - Pią Cze 13, 2014 16:54
Zawór jest obok nóg kierowcy za dywanikiem. Trzeba odkręcić plastik nawiewu na nogi. Znajduje się pomiędzy parownikiem a rurkami od klimy. Śruba na imbus jest od spodu... później dodam zdjęcia długości śruby...
Foto śruby
|
|