Typ: wszystkie Rodzaj silnika: wszystkie Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie
Witam!
Kilka tygodni temu dowiadywałem się o problem wentylatora chłodnicy klimy i wody w Rover 75 na tym forum, gdyż podobno wentylator ten powinien się załączyć w momencie włączenia przycisku klimatyzacji lub osuszania. Zresztą problem tego wentylatora nie od dziś pewnie znany jest użytkownikom tego modelu o czym i ja teraz się przekonuję.
Ale do rzeczy.
Ja swojego Roverka zacząłem użytkować w zimie i od razu sprawdziłem „problem wiatraka” chłodnicy i klimy. No i „wiatrak” po włączeniu klimy nie działa. Co niektórym też na forum nie działał ale pisali ,że zimno jest więc na razie nie ma obawy ,że coś się „zagrzeje”. Przyszły niestety cieplejsze dni a mnie „problem wiatraka” zaczął spędzać sen z powiek. Zepsuty silnik wentylatora...??? Najczarniejszy scenariusz nie dawał spokoju, bo to wydatek jednak spory. Po drugie, żeby do niego dojść trzeba „trochę autka rozebrać” - tak pisali niektórzy...Taka wizja w ogóle mi się nie podobała i wczoraj postanowiłem sprawdzić co jest z moim „wiatrakiem”. Wziąłem w obroty zaprzyjaźnionego elektryka, schematy elektryczne z RAVE’a i postanowiłem sprawdzić wreszcie „swój” wentylator.
Trochę to opornie szło na początku a kumpel po wgryzieniu się we wtyczki i kabelki, zaopatrzony w miernik dopiął jednak celu!!!
Jakimś cudem wentylator zaczął pracować! Najnormalniej „mój” wiatrak się kręci!!! Kumpel stonował trochę moją radość twierdząc, silnik pracuje ale tylko na jednej prędkości. Z tego co „wydumał” wentylator powinien pracować na drugiej prędkości ale napięcie dochodzi do drugiego przekaźnika (ten daje o tym znać pstrykaniem) ale wentylator już się nie załącza. I tyle.
Mocno spragnieni zaczęłiśmy przy piwku dywagować o przyczynach zaistniałej sytuacji. Przeglądając w internecie oferty silników do wentylatora chłodnicy, kumpla nagle oświeciło. Zobaczył na poniższym zdjęciu
http://cgi.ebay.co.uk/Rov...bayphotohosting
niedużą, podłużną część z której wychodzą przewody. Popatrzyliśmy przez „grilla” w moim autku czy coś takiego widać przy wentylatorze.No i jest widać jakąś aluminiową , podłużną część na przewodzie zaraz za wentylatorem. Kumpel stwierdził, że ta część to jest opornik obudowany w aluminiowy radiator, za pomocą którego „steruje” się obrotami silnika wentylatora. Po prostu po załączeniu się przekaźnika niższych obrotów, prąd płynie przez ten opornik i silnik nie otrzymuje pełnego napięcia np. 12 V ale np. 6V i dzięki temu obraca wentylatorem wolniej. Prawdopodobnie ten opornik jest spalony, bo przekaźnik niższych obrotów „pstryka” a silnik jednak nie pracuje.
Teraz wypada tylko sprawdzić czy faktyczne jest tak jak przypuszczamy.
Pytanie do doświadczonych użytkowników Roverka 75, którzy mieli podobny problem z wentylatorem chłodnicy brzmi, czy idziemy dobrym tokiem myślenia, czy może jednak z samym silnikiem coś jest nie tak a regulacja obrotów wentylatora odbywa się w inny sposób. Proszę napiszcie coś, bo chcę temat „wentylatora chłodnicy w R 75” zakończyć oraz zrobić to jak najmniejszym wysiłkiem umysłowym i finansowym, bo rozbieranie przodu samochodu wcale mi się nie uśmiecha.
Czy jeśli to prawda o czym myślimy i faktycznie ta część jest to jakiś opornik obudowany w radiatorek , to czy można taką część nabyć osobno i gdzie ..?
Proszę o komentarze i opinie szczególnie tych, których dotknął już mit „ silnika wentylatora chłodnicy w Roverze 75”...
Pozdr
piter34: szkoda, że nie czytasz zasad kącika. poprawiłem (w drodze wyjątku) temat.
Ostatnio zmieniony przez apples Sob Cze 11, 2011 22:39, w całości zmieniany 5 razy
SPAMU¦
Wysłany: Czw Kwi 19, 2007 01:33 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Przykro mi to pisać, ale jesteście w błędzie. Silnik ma trzy biegi. I nie jest sterowany rezystorem jego szybkość ma oddzielne uzwojenia od każdego biegu. Najczęściej zostaje sprawny bieg od chłodzenia cieczy w silniku. Usterko tego silnika jest wytarcie się szczotek. I bez rozbierania samochodu i silnika wentylatora nie da rady naprawić.
Sprawa wygląda tak: układ elektryczny silnika chłodnicy jest inny dla każdej wersji silnikowej. Na schematach w moim RAVE nie znalazłem jednak rezystora w żadnej wersji. Trafnie jednak zauważyłeś, że w niektórych samochodach taki rezystor jest zamontowany. Nie wiem czy był on dokładany tylko w nowszych autach, czy producenci wentylatora zaczęli go montować dopiero niedawno. Być może masz już wymieniany wentylator stąd ten rezystor. Niestety nie wiem dlaczego tak jest (swoją drogą nie napisałeś jaki masz silnik i rocznik auta).
Jeśli chodzi o awarię wentylatora, to ja właśnie mam wykręcony ten silnik i po rozebraniu okazało się, że jedna szczotka jest całkowicie zużyta (ta do której połączona była masa). Planuję w weekend napisać o tym jakiś artykuł.
Przykro mi to pisać, ale jesteście w błędzie. Silnik ma trzy biegi. I nie jest sterowany rezystorem jego szybkość ma oddzielne uzwojenia od każdego biegu. Najczęściej zostaje sprawny bieg od chłodzenia cieczy w silniku. Usterko tego silnika jest wytarcie się szczotek. I bez rozbierania samochodu i silnika wentylatora nie da rady naprawić.
Witam!
Piszesz , że silnik ma trzy biegi i oddzielne uzwojenia od każdego biegu. Skoro usterką tego silnika jest wytarcie się szczotek a jak piszesz sprawny zostaje bieg od chłodzenia cieczy w silniku (domniemywam ,że najwyższy) to pewnie odpowiesz mi na pytanie ile par szczotek i komutatorów posiada ten silnik???
Teoretycznie jest to możliwe o czym piszesz ale jeśli silnik miałby oddzielne uzwojenia od każdego biegu musiałby mieć też oddzielne szczotki na oddzielnych komutatorach.Trochę nie ma to sensu. Czy rozbierałeś ten silnik? Jak ma się to co napisałeś do tego silnika, który jednak wymiarami nie jest chyba zbyt wielki? Jeśli go kiedykolwiek rozbierałeś to napisz jak to faktycznie wygląda.
Drugie pytanie nasuwające się po pierwszym to takie do czego służy i co to jest ta aluminiowa część zamontowana na przewodzie przy wentylatorze???
Proszę o konkretne i sensowne odpowiedzi , bo mit „wentylatora chłodnicy R75” nie daje mi dalej spokoju…
Pozdr
Rover 75 2003r. 2,5V6 kombi
[ Dodano: Czw Kwi 19, 2007 1:37 pm ]
Marian_K napisał/a:
Jeśli chodzi o awarię wentylatora, to ja właśnie mam wykręcony ten silnik i po rozebraniu okazało się, że jedna szczotka jest całkowicie zużyta (ta do której połączona była masa). Planuję w weekend napisać o tym jakiś artykuł.
Pozdrawiam!
Wreszcie coś konkretnego...Jak rozebrałeś ten silnik to napisz ile ma on szczotek, bo my myślimy ,że raczej dwie. I skoro silnik "kręci" na wysokich obrotach a na niższym "biegu" nie działa to chyba nie wina szczotek..?
Pozdr i czekam na odpowiedź ile szczotek ma silnik wentylatora chłodnicy R 75...
[ Dodano: Czw Kwi 19, 2007 1:42 pm ]
I dodam jeszcze, że mój roverek ma przebieg 73 tys. km i jakoś nie chciało mi się od samego początku wierzyć, że mam walnięty silnik wentylatora. Dlatego jestem taki dociek(upier)liwy...
jeśli silnik miałby oddzielne uzwojenia od każdego biegu musiałby mieć też oddzielne szczotki na oddzielnych komutatorach.Trochę nie ma to sensu.
Owszem, ma sens . Wystarczy, że w stojanie będą 3 różne uzwojenia, a wirnik może być ten sam, z jednym komutatorem i kompletem szczotek . zależy od konstrukcji silnika.
Pytanie tylko czy taki silnik jest zastosowany w wentylatorze R 75..?
Pozdr
[ Dodano: Czw Kwi 19, 2007 2:23 pm ]
Paul napisał/a:
spiraf napisał/a:
jeśli silnik miałby oddzielne uzwojenia od każdego biegu musiałby mieć też oddzielne szczotki na oddzielnych komutatorach.Trochę nie ma to sensu.
Owszem, ma sens . Wystarczy, że w stojanie będą 3 różne uzwojenia, a wirnik może być ten sam, z jednym komutatorem i kompletem szczotek . zależy od konstrukcji silnika.
Wszystko się zgadza i ja się z tobą nie spieram. Tylko nawet, że jak taki silnik ma zastosowanie właśnie w R75 do napędu wentylatora i ja piszę ,że działa na wysokich obrotach a na niższych nie, to pisanie ,że jest to wina szczotek -to delikatnie mówiąc- pisze to ktoś kto nie ma chyba o tym pojęcia... A nie takich porad tu oczekuję...
Pytanie tylko czy taki silnik jest zastosowany w wentylatorze R 75
Tu już niestety nie mogę pomóc - nie znam R75
[ Dodano: 19-04-2007, 14:26 ]
spiraf napisał/a:
Wszystko się zgadza i ja się z tobą nie spieram. Tylko nawet, że jak taki silnik ma zastosowanie właśnie w R75 do napędu wentylatora i ja piszę ,że działa na wysokich obrotach a na niższych nie, to pisanie ,że jest to wina szczotek -to delikatnie mówiąc- pisze to ktoś kto nie ma chyba o tym pojęcia... A nie takich porad tu oczekuję...
Spokojnie, przecież nikt Cie złośliwie w kanał nie wpuszcza, tylko radzi na podstawie swojej wiedzy A na nieomylność patent ma tylko Papież i Piter34
dodam jeszcze, że mój roverek ma przebieg 73 tys. km i jakoś nie chciało mi się od samego początku wierzyć, że mam walnięty silnik wentylatora. Dlatego jestem taki dociek(upier)liwy...
Witam
Czy tam bom sam ciekawy jak to jest ale te 73 tys. to nie argument. Tak sie sklada , że ja tez po 71tys musiałem wymieniac silnik went. Najpierw był sprawdzany na wszystkich biegach - nic . Póżniej pociety w kabeli i podłaczany osobno - nic - Padł ! Musisz sie pogodzić , że ten mit to nie mit. Od 50 tys. mozna sie spodziewać ... "pagipł".
_________________ .: Podpis użytkownika wymaga
edycji :.
Jak rozebrałeś ten silnik to napisz ile ma on szczotek, bo my myślimy ,że raczej dwie.
Dobry człowieku - Ty chcesz wiedzieć ile ma szczotek silnik wentylatora, a ja chcę wiedzieć jaki masz silnik spalinowy w Twoim samochodzie?
Już wcześniej napisałem, że są różne obwody elektryczne wentylatora chłodnicy, zależnie od wersji silnika spalinowego. Skoro przeglądałeś RAVE pewnie też zauważyłeś, że w silnikach Diesel i V6 do wentylatora dochodzą 4 przewody elektryczne i tyle właśnie szczotek mają te silniki. Sytuacja jest zupełnie odmienna w samochodach z silnikiem serii K.
Nie pisz o kimś, że nie ma pojęcia - my wszyscy chcemy Ci pomóc. Wolałbyś żeby nikt nie odpowiedział na Twoje pytanie? "Nixon75" napisał że nie ma rezystora, bo większość R75 go nie ma (w RAVE też go nie ma). Możesz dokładnie przeszukać internet i wtedy znajdziesz ludzi, którzy nie dość, że taki rezystor mają, to jeszcze wymieniają go na inny mocniejszy (większej mocy). Ja, ponieważ rezystora nie mam nie interesowałem się tym dokładniej, ale jeszcze przedwczoraj oglądałem takie modyfikacje w internecie.
Odpowiadam jeszcze raz na zadane pytanie: mój silnik wentylatora ma 4 szczotki.
Wieczorem mogę wrzucić fotki.
Sorry za ten ton ale być może problem wentylatora mnie przerasta...
A tak już całkiem na serio, to jak możesz to wrzuć fotki tego silnika na spiraf@poczta.onet.pl
Generalnie temat nie jest łatwy, schematy w RAVE,które posiadam dla silnika V6 też tak nie do końca zgadzają się z tym co jest w rzeczywistości. Wg schematu elektrycznego powinienem mieć trzy przekaźniki sterujące obrotami silnika (R226, R 227, R228) a w "pudełeczku" zamontowanym w obudowie wentylatora są tylko dwa.(Dodam ,że autko kupiłem po małej stłuczce i wymieniałem przedni zderzak i wtedy mając na wierzchu obudowę wentylatora chłodnicy właśnie widziałem tylko dwie "kostki") Nigdzie na schematach nie ma zaznaczonego tej aluminiowej podłużnej częśći (opornik, rezystor), która też pewnie swoje zadanie spełnia.
Sprawdzając wtyczki (C0019 i C0088) z tym co jest na schemacie to fizycznie w C0088 brak jest jednego przewodu (C0088-2 , YU), który na schemacie ma połączenie z przekaźnikiem R228(medium speed). Być może to by tłumaczyło występowanie tylko dwóch przekaźników ale to tylko moje gdybanie...Generalnie wygląda to tak jakby wentylator miał tylko 2 prędkości obrotowe, wyższa osiągana pod pełnym napięciem przez jeden przekaźnik, i niższa - prąd przez drugi przekaźnik i opornicę.
Cały czas korzystałem ze schematu dla modelu KV6.
Na schemacie "Cooling FANS K Series" wszystko wygląda na to że moje powyższe dywagacje mają odzwierciedlenie właśnie w nim. Są tylko 2 przekaźniki (R227, R228) dla dwóch prędkości obrotowych silnika wentylatora. Zastanawia mnie tylko dlaczego silnik wentylatora jest 2 razy oznaczony M102 i M103 jakby to były dwa silniki i nigdzie nie ma tego rezystora...
Będę dalej drążył temat, sprawdzę jeszcze rezystorek, bo to jak na razie on w tej całej sprawie wydaje się być najbardziej podejrzany a dojście do niego jako takie jest bez konieczności zdejmowania zderzaka przedniego.
Generalnie temat nie jest łatwy, schematy w RAVE,które posiadam dla silnika V6 też tak nie do końca zgadzają się z tym co jest w rzeczywistości. Wg schematu elektrycznego powinienem mieć trzy przekaźniki sterujące obrotami silnika (R226, R 227, R228) a w "pudełeczku" zamontowanym w obudowie wentylatora są tylko dwa.
Właśnie wyczytałem, że w wentylatorach z zamontowanym rezystorem są tylko 2 przekaźniki. Masz więc najnowszy typ wentylatora (albo już był wymieniany, albo już taki włożyła fabryka).
spiraf napisał/a:
Generalnie wygląda to tak jakby wentylator miał tylko 2 prędkości obrotowe, wyższa osiągana pod pełnym napięciem przez jeden przekaźnik, i niższa - prąd przez drugi przekaźnik i opornicę.
No i ty mówisz, że problem Cię przerasta? Najprawdopodobniej tak właśnie jest
spiraf napisał/a:
Będę dalej drążył temat, sprawdzę jeszcze rezystorek, bo to jak na razie on w tej całej sprawie wydaje się być najbardziej podejrzany a dojście do niego jako takie jest bez konieczności zdejmowania zderzaka przedniego.
Stawiam na rezystorek .
Temat oczywiście zgłębiaj, bo wszyscy chętnie dowiemy się od kiedy ten rezystor był montowany w układzie wentylatora. Może jeszcze jakiś aktualny schemat znajdziesz...
Napisz jak coś "odkryjesz" - tutaj (na forum) jest sporo ludzi ciekawskich (żeby nie było, że myślę tylko o sobie )
Temat oczywiście zgłębiaj, bo wszyscy chętnie dowiemy się od kiedy ten rezystor był montowany w układzie wentylatora. Może jeszcze jakiś aktualny schemat znajdziesz...
Napisz jak coś "odkryjesz" - tutaj (na forum) jest sporo ludzi ciekawskich (żeby nie było, że myślę tylko o sobie )
Pozdrawiam i oby to był tylko rezystorek!
Dzięki serdecznie za zdjęcia i będę z niecierpliwością oczekiwał na artykuł o wentylatorze.
Co do schematów to ja korzystam z RAVE'a zakupionego w Anglii, wersja z roku 2003. Schemat "COOLING FANS dla K Series" odpowiada temu co mam w rzeczywistości- tak to wygląda. Jest to jakby modyfikacja schematu "COOLING FANS dla KV6".
Na razie jestem szczęśliwy ,że wentylator działa na wysokich obrotach i w razie czego można zawsze na niego liczyć. Klima też działa, chociaż wentylator załącza się dopiero po wzroście w układzie ciśnienia czynnika chłodzącego i od razu wskakuje na wysokie obroty. Ale coś tam ta klima daje
Sprawdzę sobie rezystorek ale to za jakiś czas. Zrobię sobie na nim z kawałka przewodu elektrycznego taki "bypass" i po prostu wtedy po załączeniu przycisku klimatyzacji wentylator powinien się od razu uruchomić ale na wysokich obrotach (bez rezystorka będzie szła na silnik cała wartość napięcia). Jeśli próba da efekt pozytywny trzeba będzie znaleźć jakieś dane tego rezystorka i go wymienić a to powinno udać się bez zdejmowania zderzaka przedniego.
Myślę, że silnik wentylatora jest już oryginalnie zamontowany w moim aucie ( rok produkcji X.2003r.) i nie był jeszcze raczej wymieniany.Czyli jak piszesz jest to już jakaś modyfikacja dotychczas istniejących instalacji chłodzenia wentylatorem.
Sorry wszystkich, których w temacie uraziłem ale faktycznie temat układu chłodzenia wentylatorem czy jak kto woli "problem wentylatora w R 75" to jednak jest poważniejszy temat. Różne roczniki, różne silniki i modyfikacje- tego nie da się tak prosto opisać. Czekam więc na artykulik i do następnego razu.
Z przyjemnością muszę stwierdzić ,że warto wśród właścicieli tych autek, na tym forum "poodkrywać trochę tajemnic R 75" , szczególnie jeśli się jest ich nowym posiadaczem tak jak ja.
Czy to problem zamieścić je na forum, aby wszyscy widzieli?
Nie problem - wieczorkiem będą
Brt napisał/a:
Cierpliwości będzie art na ten temat
Będzie, będzie - tylko mam teraz absolutne zero czasu. Nawet jeszcze szczotek nie kupiłem do silnika, a dopóki nie złożę go (silnika) i nie sprawdzę nie będę nic publikował.
spiraf napisał/a:
Czekam więc na artykulik
Odrobinę cierpliwości panowie
Pozdrawiam!
[ Dodano: Pon Kwi 23, 2007 11:44 pm ]
A więc wrzucam fotki poglądowe rozebranego silnika wentylatora chłodnicy R75 CDT:
[ Dodano: Nie Maj 06, 2007 3:32 pm ]
Jak widać pod powyższym linkiem ten "stary" srebrzany rezystor został zastąpiony przez dwa "nowe" -złociste. Mimo wszystko trzeba będzie jednak zdjąć zderzak aby taki "upgrade" przeprowadzić.
Dodam tylko, że " This mod is only suitable for the later type fan 2 wire 2 speed motor. It will NOT cure a faulty 4 wire 3 speed motor"
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum