Pomógł: 7 razy Dołączył: 11 Sty 2007 Posty: 99 Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob Lip 19, 2008 16:50 [R216Si '97] Uszkodzony czujnik temperatury płynu?
Dzień dobry.
Parę dni temu wybrałem się Roverkiem do Brandenburgii i będąc już za granicą spostrzegłem, że wskazówka temperatury płynu chłodzącego jest całkowicie opadnięta. Na wszelki wypadek sprawdziłem płyn -- nic nie ubyło. Wcześniej przez niemal całą autostradę A2 grzałem z maksymalną prędkością i śledziłem, czy aby się nic nie przegrzewa. Czy taka jazda mogła uszkodzić czujnik? Potem za autostradą były korki, a że mi się spieszyło, to jechałem dość szybko lokalnymi, często wyboistymi drogami (m. in. trafiłem na kilkukilometrowy odcinek kocich łbów) pomyślałem, że wtedy coś się gdzieś rozłączyło. W drodze powrotnej na A2 Roverek gnał jeszcze szybciej, w najlepszym momencie pokazywał niemal 215 km/h, mało wycieraczek nie pourywało.
Wskazówka czasami się podnosi do poziomu normalnej temperatury pracy silnika, czasami skacze chaotycznie z częstotliwością paru razy na sekundę, czasami się zawiesza gdzieś w pozycji pośredniej (ale nigdy nie przekracza i nie przekraczała temp. pracy). Najczęściej jednak jest opadnięta na minimum. Początkowo myślałem, że coś nie kontaktuje, ale dziś przeprowadziłem test z podłączaniem kabelka do masy i za każdym razem wskazówka wystrzeliwała do góry, nawet wtedy gdy chwilę wcześniej i chwilę później na rozgrzanym silniku po podłączeniu do czujnika pokazywała minimum. Tak więc najwyraźniej czujnik do wymiany. Co sądzicie?
Druga sprawa to drugi czujnik ten od wentylatora. Zaniepokoiło mnie to, że wentylator włącza się po dość długim czasie. Kiedyś jak pamiętam po włączeniu zimnego silnika zaczął działać po 2-3 minutach, ale to był upalny dzień. Dziś odczekałem z 7 minut i nic, przejechałem kilka kilometrów, zatrzymałem się i włączył się gdzieś po 2 minutach. Po jakim mniej więcej czasie powinien włączać się wentylator (na biegu jałowym, przy zimnym silniku)?
Jak dokonać pomiaru rezystancji czujników, jakie powinny być wartości przy jakich temperaturach?
_________________ Pozdrawiam, Marcin
był: 216Si '97 Tahiti Blue
Ostatnio zmieniony przez mpg Pon Lip 21, 2008 06:09, w całości zmieniany 1 raz
SPAMU¦
Wysłany: Sob Lip 19, 2008 16:50 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
ewidentnie coś Ci nie łączy przy czujniku od deski rozdzielczej.
Jeśli chodzi o wentylator to silnik musi sporo pochodzić żeby się włączył... jak jest chłodno nawet ponad 20 minut, chyba, że go potrzymasz na wyższych obrotach...
_________________ W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia
Pomógł: 7 razy Dołączył: 11 Sty 2007 Posty: 99 Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob Lip 19, 2008 19:55
Ale skoro wskazówka leci na max za każdym razem, gdy stykam wtyczkę z masą, to znaczy, że coś jest źle z samym czujnikiem a nie z połączeniem pomiędzy nim a deską? Dobrze kombinuję?
Nigdy nie miałem najmniejszych problemów ze wskaźnikiem, aż tak nagle przestał działać. Mogło coś się schrzanić z tym czujnikiem, bo pałowałem silnik i płyn był za gorący czy coś?
Z wentylatorem, to mnie uspokoiłeś...
_________________ Pozdrawiam, Marcin
był: 216Si '97 Tahiti Blue
a może coś między czujnikiem a masą nie teges i raz pokazuje temperaturę a raz nie...
a może sama wsówka jest przyśniedziała, i jak ją przyciskasz palcami do masy to styka, a jak leży założona na końcówce czujnika to niekoniecznie... a może.... a może....
_________________ W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia
Pomógł: 7 razy Dołączył: 11 Sty 2007 Posty: 99 Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie Lip 20, 2008 10:15
Dzięki,pluto, przeoczyłem tamten wątek.
Tak więc zmierzyłem dziś ten czujnik.
Na zimnym silniku (~20°C) wyszło 3,15±0,18 kΩ.
W chwili włączania się wentylatora (104°C ?) jest 1,89±0,18 kΩ.
Jako masy dotykałem "kolanka", bo zauważyłem, że przy chodzącym silniku dotykanie klemy akumulatora bardzo zaniża wynik (myślałem, że są ze sobą połączone).
Jakieś komentarze?
_________________ Pozdrawiam, Marcin
był: 216Si '97 Tahiti Blue
Jeśli pomiary AnrewS'a były dobre to znaczy, że te czujniki faktycznie kiedy dobiega ich koniec, zwiększają swoją rezystancje. Bo twój też ma większą. Trudno mi też powiedzieć czy to na 100% czujnik walnięty (bo u mnie też rezystancja na zimnym silniku wynosiła około 3 kohm. MOże masz gdzieś znajomego z roverkiem (nie koniecznie seria 200), to spróbuj zmierzyć jeszcze.
Ja jeszcze tego czujnika nie wymieniałem.
Pomógł: 7 razy Dołączył: 11 Sty 2007 Posty: 99 Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Lip 21, 2008 06:03
Wczoraj wczesnym wieczorem znów zmierzyłem na zimnym i było 4,45. Teraz rano jest na dworzu 15°C i pokazuje 2,33...
Spróbuję go wyjąć i ewentualnie przeczyścić od wewnątrz.
Na rozgrzanym tym razem 1,55
_________________ Pozdrawiam, Marcin
był: 216Si '97 Tahiti Blue
Ostatnio zmieniony przez mpg Pon Lip 21, 2008 07:58, w całości zmieniany 1 raz
Ja w moim R25 '00 mam to samo raz pokazuje normalną temperaturę a raz wskazówka ani drgnie też probuję dojść co jest grane.Możecie powiedzieć który to czyjnik jest odpowiedzialny za wskazania i gdzie dokładnie się znajduje
Czujnik od wskaźnika temperatury to jest ten, do którego "idzie" jeden kabel. Czujnik ten wkręcony jest od dołu, w taki trojak na którym jest wkręcony również drugi czujnik od strony chłodnicy, do którego idzie dwa kable i jest on od przesyłu informacji do komputera o temperaturze silnika.
Pomógł: 7 razy Dołączył: 11 Sty 2007 Posty: 99 Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Lip 21, 2008 15:48
No i się znalazło...
firefighter, na obrazku na zielono zaznaczyłem:
[ Dodano: Pon Lip 21, 2008 22:42 ]
Ha, a jednak!
Zmierzyłem czujnik w wodzie z grzałką i wyszło mniej więcej dobrze.
~150Ω przy 50-kilku °C
~44Ω przy wrzątku
Czyli wychodzi na to, że musiał przez większość czasu nie stykać z masą, a brud musiał zwiększać opór. Inaczej sobie tego wytłumaczyć nie umiem.
[ Dodano: Wto Lip 22, 2008 00:42 ]
...a jednak dupa
Wsadziłem czujnik na kilkadziesiąt minut do zamrażalnika razem z termometrem. Termometr pokazywal -24°C a czujnik (mimo że nie musiał się schłodzić tak szybko jak termometr) ponad 4 kΩ (prawie tyle co dziś rano na zimnym silniku). Potem znowu (po ogrzaniu w letniej) trzymałem go przez kilka minut w gotującej się wodzie i pokazywał 2 kΩ z czymś , aby po 2-3 minutach było ~800 Ω, a po kolejnych kilkudziesięciu sekundach 1,5 kΩ. Wymiękam.
_________________ Pozdrawiam, Marcin
był: 216Si '97 Tahiti Blue
Pomógł: 7 razy Dołączył: 11 Sty 2007 Posty: 99 Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Lip 22, 2008 14:18
MAXx napisał/a:
mam pytanie ile z tego czujnika zaznaczonym na zielono jest przewodow??
bo u mnie w rover 214si z 97r jest jeden przewod.
pluto napisał/a:
Czujnik od wskaźnika temperatury to jest ten, do którego "idzie" jeden kabel. Czujnik ten wkręcony jest od dołu, w taki trojak na którym jest wkręcony również drugi czujnik od strony chłodnicy, do którego idzie dwa kable i jest on od przesyłu informacji do komputera o temperaturze silnika.
[ Dodano: Wto Lip 22, 2008 15:57 ]
======
Tak więc, czujnik jest uszkodzony i zmienia swój opór pod wpływem wstrząsów. Upuszczałem go na stół i raz pokazuje dobrze, raz pokazuje nawet 20 kΩ, na przemian do wyboru. Można go traktować jako dwudziestotysięcznościenną kość do gry.
pluto napisał/a:
Może mam nieoryginalny ten czujnik?
pisze na nim: MEK 130 13H6
Mój ma oznaczenie MEK 130 29D7.
Jaki w końcu kupiłeś?
_________________ Pozdrawiam, Marcin
był: 216Si '97 Tahiti Blue
Pomógł: 7 razy Dołączył: 11 Sty 2007 Posty: 99 Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro Lip 23, 2008 11:37
firefighter napisał/a:
mpg
Czy jak wykrece ten czyjnik to muszę wymieniać płyn bo się wyleje?
Jak szybko to zrobisz, powinno Ci się wylać max z kieliszek płynu. Ale zawsze bąbelek powietrza może wejść i coś potem blokować.
Ja go wyjąłem na całą noc, bo chciałem dokładnie zbadać. To co się wylewało zlałem do pojemnika, ale i tak jeszcze kapało powoli przez całą noc i pół dnia. Teraz mam zapowietrzony układ, silnik się grzeje i będę musiał spuścić i zalać od nowa.
_________________ Pozdrawiam, Marcin
był: 216Si '97 Tahiti Blue
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum