Jeśli na zimnej skrzyni zgrzytają i są to tylko biegi III i V (nie wszystkie), to ewidentnie winę można zwalać na synchronizatory tych biegów.
Zmianę biegów trzeba (no, chyba że mus szybko) dokonywać powoli, bo gdy dźwignia zmiany biegów jest w pozycji "luz" to właśnie wtedy działają synchronizatory (znaczy się ich pierścienie), wyrównując prędkość obrotową pomiędzy łączonymi elementami przekładni w skrzyni. Synchronizacja działa w oparciu o zjawisko tarcia i trzeba dać czas tym elementom, żeby wyrównały prędkość obrotową.
Gdy elementy są zużyte, niesprawne lub gdy zmienia się biegi za szybko, będzie zgrzytać nawet w nowej skrzyni, bo synchronizatory po prostu nie będą miały czasu na swoje zadanie.
Jeśli zgrzytają, to albo sprężyny synchronizatorów siadły (raczej nie) albo są już zużyte pierścienie synchronizatorów.
Ja w moim polonezie (150 kkm), w okresach zimowych miałem problemy ze skrzynią (nie dało się wrzucić jedynki, a po wrzuceniu, a w zasadzie - wbiciu - nie dało wybić), a synchronizacha przebiegała ciężko. Dopiero zmiana oleju z przekładniowego (hipol) na silnikowy (syntetyk, ściągnięty z silnika) sprawę załatwiło raz na zawsze. Oczywiście, kosztem nieco większej głośności przekładni w skrzyni, ale nie przeszkadza mi to, nie zatrze się przecież.
_________________ Człowiek pochodzi od małpy. W czerwonym.
Ja zmieniałem olej w skrzyni ostatnio po 160kkm, ale co ile należy wymieniać olej to nie wiem. Jadę do mechanika i jak mówi żeby zmienić to wierzę na słowo.
Ale w poprzednim aucie tez mialem problemy z biegami (ciezko wchodzily) i zdecydowalem sie jednak na wymiane.
Jak reka odjal
Potwierdzam, u mnie w R200 było tak samo. Mechanik wlał coś niewiadomego (nota bene po wymianie synchronizatorów) i na początku było OK, ale jak przyszły niższe temperatury to znowu zgrzytanie i utrudniona zmiana biegów. Po zmianie oleju na MTF94 jak ręką odjął.
_________________ Nie udzielam pomocy na priv oraz na gg! Masz problem? Pisz na forum
Jesli nic nie dało to sprawa jasna,wykończyłes synchronizatory 3,5 to sie zdaża, skrzynie montowane w seryjnych autach nie są przyzwyczajone do takich zabaw,co innego jak bys zdobył skrzynie wyczynową choć musze przyznac ze ja juz pare razy zmieniałem bardzo szybko biegi i udało sie,moze poprostu przez te zabawy wcześniej nie dosciskałes sprzęgła do końca a wpychałes biegi troche siłą,to tez mogło sie odbic na mechanizmach.
UWAGA jednak zmiana oleju w skrzyni dala zadowalajace skutki !
Co prawda nie wyelyminowalo to w 100% zgrzytu przy tu 3 i 5 ale naprawde poprawilo to kulture zmiane biegow i wogole jakby ustala ta usterka, jak szybko zmienie bieg to jest zgrzyt ale zmieniajac powolotku nie ma zadnego zgrzytu !
podsumowujac warto zmienic przy tego typu przypadlosci olej w moim wypadku wynioslo to 170 zl (2,5 litra oleju + 40 zl robocizny)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum