Pomógł: 35 razy Dołączył: 20 Gru 2008 Posty: 775 Skąd: Głogów / Leeds w UK
Wysłany: Czw Kwi 02, 2009 21:46 [R200 All] Wpływ kół na przyśpieszenie
Witam
Zastanawiam się jaki wpływ na przyśpieszenie mają opony/ koła. Niby powszechnie mówi się, że im większe tym gorzej samochód przyśpiesza ale o jaką wielkość chodzi. O szerokość, wysokość gumy czy średnicę koła? Czy wpływ na przyśpieszenie ma również zużycie opony np. mocno zużyta a nowa? Jeszcze inna kwestia. Planuję za jakiś miesiąc powymieniać opony na nowe. Przednie są już mocno zjechane ale tył jest OK. Czy mógłbym do tego czasu zamienić przednie koła z tylnymi? Napęd idzie na przednie więc wydaje mi się, że tylne mogą być bardziej zużyte. Czy są jakieś przeciw takim zabiegom?
SPAMU¦
Wysłany: Czw Kwi 02, 2009 21:46 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Niby powszechnie mówi się, że im większe tym gorzej samochód przyśpiesza ale o jaką wielkość chodzi. O szerokość, wysokość gumy czy średnicę koła?
O średnicę koła.
Botanix napisał/a:
Czy wpływ na przyśpieszenie ma również zużycie opony np. mocno zużyta a nowa?
w teorii tak .. zużycie opony powoduje zmniejszenie średnicy co poprawia przyspieszenie, ale .... w praktyce tego nie wyczujesz
_________________ Pozdrawiam - Brt
fearless [Usunięty]
Wysłany: Czw Kwi 02, 2009 21:53 Re: [R200 All] Wpływ kół na przyśpieszenie
Botanix napisał/a:
Napęd idzie na przednie więc wydaje mi się, że tylne mogą być bardziej zużyte. Czy są jakieś przeciw takim zabiegom?
Zgłaszam brak sprzeciwu - możesz zmieniać
Tak serio - to normalna praktyka, wymiana opon z tyłu na przód, dzięki temu oszczędzasz dziengi, które musiałbyś wydać na nowe opony.
Co do tego przyspieszenia, ja nie odczułem różnicy przy zmianie profilu opony z wyższego na niższy, czy też jej szerokości z mniejszej na większą, zapewne można uznać, że różnica w przyspieszeniu mieści się w granicach błędu - no chyba że ścigasz się na 1/4 mili - wtedy to nawet 0,05m/100km się liczy
Jak wymieniałam opony to Panowie, którzy mi sprzedawali i wymieniali opony poradzili mi, żeby najpierw wymienić tylne, bo tyłem może zarzucać na zakrętach jeśli będą w złym stanie. Ale to była zima, więc może to teraz bez znaczenia...
Nie zakładaj zużytego przodu na tył - na mokrym auto FWD zachowuje się wtedy bardzo nieprzewidywalnie - zarzuca tyłkiem bez wcześniejszej sygnalizacji. A wracając do wpływu opon na przyśpieszenie. Generalnie przyjmuje się że wzrost masy koła ma ileś razy większe znaczenie niż wzrost masy reszty samochodu. Czym lżej tym lepiej dla przyspieszenia. Dodatkowo ma znaczenie szerokość opon - tutaj chodzi o opory toczenia. Natomiast co do wpływu zmniejszania średnicy koła to jest on dyskusyjny niby mniejsze koło zapewnia lepsze przyśpieszenia, ale też tracisz na wcześniejszej zmianie biegów - producent zazwyczaj dość trafnie dobiera przełożenia do silnika i masy samochodu.
to jest taka zasada jak "nigdy cholero nie dizel przez zero" albo "pamietaj chemiku mlody zawsze dodawaj kwas do wody":D:D:D
Ja do tego wszystkiego, wbrew zasadom ecodrivingu, dociazam tyl czyli mam kolo zapasowe, jakies graty i butle lpg:)
kiedys innym autem przelozylem tyl z przodem i wpadlem w poslizg!!!
Zamieniaj opony osiami wtedy gdy tyl jest w lepszym stanie od przodu ale gdy ten przod jest w porzadnym stanie! Gdy nie ma duzej roznicy w zuzyciu gum.
Dzieki temu zachowujesz stabilnosc i masz w miare rownomierne zuzycie opon:D
_________________ .: Podpis użytkownika wymaga
edycji :.
tak może nie do końca w temacie, kiedyś ktoś (nie wiem kto) gdzieś (nie wiem gdzie) powiedział/napisał że koła to jedyne elementy które łączą auto z nawierzchnią więc wbrew pozorom sa zaje**** ważne.
_________________ Bo fruwać jest generalnie nieroztropnie, więc nie pijcie przy otwartym oknie!
Jak wymieniałam opony to Panowie, którzy mi sprzedawali i wymieniali opony poradzili mi, żeby najpierw wymienić tylne, bo tyłem może zarzucać na zakrętach
marcinmarcin napisał/a:
Nie zakładaj zużytego przodu na tył
Jest dokładnie jak piszą przedmówcy... Dawno już obalono teorię, że skoro napęd na przód, to z przodu powinny być "lepsze" gumy... Zdecydowanie ważniejsza jest przyczepność tyłu niż przodu, a tym samym ważniejszy jest stan ogumienia na tylnej osi.
koła to jedyne elementy które łączą auto z nawierzchnią więc wbrew pozorom sa zaje**** ważne.
Oczywiście w połączeniu ze sprawnym układem zawieszenia, a zwłaszcza amortyzatorami Przy zużytych amortyzatorach styk koła/opony z podłożem jest mocno utrudniony. Dlatego też ja mimo, że sprawność amorków mam ok. 50%, postanowiłem już je wymienić. Bezpieczeństwo ponad wszystko
Witam,
Zmiana przód/tył winna być kontynuowana corocznie od nowości opon, by kpl. opon zużyć optymalnie/maksymalnie. Należy jednak pamiętać o zasadzie zmiany: prawy przód z prawy tył i lewy przód z lewy tył. Zmiana kół stronami jest niewskazana, bo wówczas zmienia się kierunek ich obrotu, a to jest niedobre dla opon - przy oponach kierunkowych to jest wręcz niemożliwe. Ponadto, niektóre opony mają oznaczone stronę zewnętrzną i wewnętrzną opony i przy zamianie należy o tym pamietać, pozdr...
Logicznie rzecz biorąc LEPSZE opony powinny byc na tyle ponieważ przód kiedy wpadnie w poślizg podsterowny (przednie koła uciekają) to uderzysz w przeszkodę PRZODEM, a jak wiadomo samochód jest bardziej odporny na uderzenia czołowe. Natomiast mając Słabsze opony na tyle samochód może zrobić się nadsterowny (tył wyprzedza przód) i wtedy uderzamy w ewentualną przeszkodę bokiem, jak się kazdy domyśla bok auta mamy mniej odporny na uderzenia i łatwiej nam o uszkodzenie ciała potencjalnego pasażera bądź kierowcy. Bo chyba każdy ze mną się zgodzi, że ważniejsze jest, żeby za przeproszeniem uratować własną dupę od uszkodzeń, niż kupe blachy i plastiku.
_________________ Najlepszym dowodem na to, że w kosmosie istnieje inteligecja jest to, że się z nami nie kontaktują.
A ja jednak myślę, że to dlatego, że poślizg przodu jest zdecydowanie łatwiejszy do opanowania niż nagłe zarzucenie tyłu. Wystarczy czasem odruchowe zdjęcie nogi z gazu i już po poślizgu
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum