Forum Klubu ROVERki.pl :: [214Si] Wstawienie innego aparatu zapłonowego
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: sTERYD
Pią Lis 19, 2010 14:26
[214Si] Wstawienie innego aparatu zapłonowego
Autor Wiadomość
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Nie Lis 01, 2009 23:28   [214Si] Wstawienie innego aparatu zapłonowego

Witam!

Próbował ktoś już może wstawić jakiś inny aparat zapłonowy np. z układem tranzystorowym ?
Bo z tego co się orientuję to w tradycyjnym silnikach z serii K, a między innymi w samochodach z serii 200 moduł zapłonowy jest czysto mechaniczny.
Nie wiecie czy nie było by jakiś niespodziewanych problemów przy próbie takiej przeróbki ?

Pozdrawiam
 
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Nie Lis 01, 2009 23:28   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
oprawca_1978 




Pomógł: 143 razy
Dołączył: 09 Lip 2008
Posty: 1515
Skąd: Zegrze



Wysłany: Pon Lis 02, 2009 06:31   

Do któregoś roku, 1997 czy 1996, aparat rozdzielczy zapłonu był czysto mechaniczny. Potem wstawiono dwie cewki, które dają zapłon, oraz strzelają po świecach przy suwie wydechu, to jest jakiś roverowski patent na "czyszczenie" elektrod świec.

Jeśli kopułka aparatu jest cała, nie popękana, nie ma popalonych końcówek, szczotka centralna i jej sprężyna działa jak ma działać, a palec rozdzielacza też jest OK, opornik cały, końcówka czysta, bez nagaru, no i cewka zapłonowa, przewody WN i świece są w dobrym stanie, to zapłon działa bezbłędnie i nie ma co się do niego przyczepiać.
Osobiście mam Poldorovera z 1996 roku, zrobiłem mu w pięć lat 98 tysięcy km, na gazie, oczywiście, a w układzie zapłonowym zmieniłem przewody WN z oryginalnych dopiero w zeszłym roku, kopułkę zmieniłem na używaną z oryginalnej w 2006 roku, a palec mam na 100% oryginał, świece mają przejechane ponad 80 tysięcy km (od 2005 roku) i silnik pali na dotyk, a chodzi już tylko na gazie i tylko z gazu można go odpalić, co przy obecnych temperaturach jest aż dziwne, że silnik od pierwszego "kręcenia" odpala z LPG.
_________________
Człowiek pochodzi od małpy. W czerwonym.
 
 
blue827 



Pomógł: 115 razy
Dołączył: 09 Kwi 2007
Posty: 1079



Wysłany: Pon Lis 02, 2009 07:32   

Inni producenci (np ford) określają to jako 'waste spark system' czyli że ta dodatkowa iskra idzie na zmarnowanie, przez to świeca sie szybciej zużywa , myślałem że to właśnie wada bezstykowych elektronicznych zapłonów. Ale i tak wygrywają z tradycyjnymi bo jest wyeliminowany rozdzielacz. W niektórych silnikach ford nawet dawał lepsze świece na tych cylindrach w których były dodatkowe iskry żeby wszystkie równomiernie się zużywały.
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Pon Lis 02, 2009 14:48   

Jaka szczotka centralna i sprężynki ? Gdzie to jest ? Jeśli pod pokrywą zaworów to ok, jak nie to nie mam tego.
Ja u siebie widzę tylko kopułkę, palec rozdzielacza, wał który wychodzi z głowicy i tyle :wink:
Kopułka i palec już trochę się zużyły, więc pomyślałem że jeśli niema tam nawet układu wyprzedzania zapłonu, to można spróbować wstawić czysto elektroniczny układ zapłonowy, bez mechanicznego przełączania, bez rozdzielacza.

W silniku przy głowicy tam gdzie mam aparat, mam trochę dalej taką blaszką zatkane miejsce. Z rozstawu śrub by pasowało nawet na aparat i patrząc po zdjęciach widziałem że niektórzy właśnie tam mają zapłonowce.
W dokumentacji wypatrzyłem że przykręca się tam jak by haczyk aby wyciągnąć silnik.
Ale nie będzie to tak że aparat może siedzieć w jednym lub drugim otworze ?

Pozdrawiam
 
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1131 razy
Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 10907
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Sro Lis 04, 2009 00:00   

Cytat:
Jaka szczotka centralna i sprężynki ? Gdzie to jest ? J

w kopółce rozdzielacza... od centralnego przewodu do palca rozdielacza prąd jest dostarczany za pomoca kawałka grafitu dociskanego sprężynką...
ADI-mistrzu napisał/a:
to można spróbować wstawić czysto elektroniczny układ zapłonowy, bez mechanicznego przełączania, bez rozdzielacza.

oczywiście, ze da sie, jeśli dołożycz czujnik położenia wałka rozrzadu i rozdzielanie jakimiś 4ma tranzystorami na podstawie impulsów z tego czujnika... tylko że to ~40kV i jeszcze muszą być szybkie tranzystory... :hm:

[ Dodano: Sro Lis 04, 2009 00:00 ]
ADI-mistrzu napisał/a:
Ale nie będzie to tak że aparat może siedzieć w jednym lub drugim otworze ?

aparat nie będzie pasował na otwory przy wałku wydechowym... otwory pod kopółkę są jeden w górnej, a drugi w dolnej połówce głowicy, a do tej blaszki są oba w dolnej połówce...
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
oprawca_1978 




Pomógł: 143 razy
Dołączył: 09 Lip 2008
Posty: 1515
Skąd: Zegrze



Wysłany: Sro Lis 04, 2009 06:10   

ADI-mistrzu napisał/a:
Jaka szczotka centralna i sprężynki ? Gdzie to jest ? Jeśli pod pokrywą zaworów to ok, jak nie to nie mam tego.
Ja u siebie widzę tylko kopułkę, palec rozdzielacza, wał który wychodzi z głowicy i tyle :wink:
Kopułka i palec już trochę się zużyły, więc pomyślałem że jeśli niema tam nawet układu wyprzedzania zapłonu, to można spróbować wstawić czysto elektroniczny układ zapłonowy, bez mechanicznego przełączania, bez rozdzielacza.

W silniku przy głowicy tam gdzie mam aparat, mam trochę dalej taką blaszką zatkane miejsce. Z rozstawu śrub by pasowało nawet na aparat i patrząc po zdjęciach widziałem że niektórzy właśnie tam mają zapłonowce.
W dokumentacji wypatrzyłem że przykręca się tam jak by haczyk aby wyciągnąć silnik.
Ale nie będzie to tak że aparat może siedzieć w jednym lub drugim otworze ?

Pozdrawiam


Jest funkcja wyprzedzania zapłonu. Z tymże nie jest ona realizowana - jak to było kiedyś stosowane - poprzez podciśnienie z kolektora (a w zasadzie nagły wzrost podciśnienia), które działało na mechaniczny siłownik membranowy, który przestawiał w kierunku odwrotnym do obrotów wałka rozdzielacza, płytkę styku zapłonu, dokonując "wyprzedzenia" iskry na świecach w sposób czysto mechaniczny (FSO 1500 się kłania, mój pierwszy samochód, zresztą doskonały samochodzik) ale w tych silnikach realizowane jest już na drodze elektronicznej, przez komputer silnika, choć na pewno za pomocą tej samej wielkości fizycznej, tj. podciśnienia. W tych silnikach jest czujnik podciśnienia, który przetwarza podciśnienie na wielkość elektryczną, która bierze udział zarówno w pracy zapłonu, jak i dozowaniu paliwa do wtryskiwaczy (czas otwarcia i długość). Zresztą widać to po samym palcu rozdzielacza - nie ma końcówki punktowej a półksiężycową, co ewidentnie udowadnia, że musi być funkcja zmiany kąta zapłonu.
Sam zapłon w tych silnikach bazuje na wskazaniach czujnika położenia wału korbowego, którym z kolei sterują wyfrezowane bruzdy w kole zamachowym (i w okolicach jego ten czujnik się znajduje). Działa on na zasadzie indukcji el-mag i dość często w tych silnikach przysparza różne problemiki, choć w moim ponad trzynastoletnim Poldoroverze działa on jak złoto i nie musiałem się nigdy do niego przyczepiać.

Żeby mieć pewność, że zapłon jest OK, wystarczy wymienić kopułkę, palec rozdzielacza, sprawdzić, czy uszczelniacz wałka za rozdzielaczem jest cały i olej nie sika do wnętrza kopułki, postarać się o dobre przewody WN, sprawdzić cewkę WN, czy już nie przebija i dać dobre, porządne świece, a zapłon na sto tysięcy km i parę lat, będzie chodził jak skała.
(Np. w moim Poldoroverze na jednych świecach mam przejechane ponad 80 kkm i działają one super cały czas).
_________________
Człowiek pochodzi od małpy. W czerwonym.
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Sro Lis 04, 2009 07:29   

W jaki sposób bierze udział w zapłonie ? W jaki sposób ma w ogóle możliwość jakiejkolwiek zmiany w tym ? Jedynie co mi do głowy przychodzi to sterowanie cewką, ale wydaje mi się to trochę miernym sterowaniem.
 
 
 
oprawca_1978 




Pomógł: 143 razy
Dołączył: 09 Lip 2008
Posty: 1515
Skąd: Zegrze



Wysłany: Sro Lis 04, 2009 08:15   

Ano tak, dokładnie - masą cewki, przez tyrystor (dioda sterowana) z tego, co pamiętam.
Pełni on rolę przerywacza w odniesieniu do układu klasycznego. Zero mechanicznych części.
A rozdzielacz, jeśli jest cały, czysty, świece mają właściwą przerwę, przewody WN nie przebijają a cewka WN jest OK, jest niezniszczalny.
_________________
Człowiek pochodzi od małpy. W czerwonym.
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Nie Sty 31, 2010 12:44   

Dobra, już wszystko jasne w miarę.
Pytałem się gdzie jest ta sprężynka bo jej nie widziałem w kopułce, chyba ta elektroda grafitowa się przykleiła, ogółem mam tam tylko metalowy trzpień w obtopionym w około plastikiem :razz:

Zmienię palec, kopułkę i na wszelki wypadek cewkę. Ale też spróbuję zrobić układ na elektronice, może coś to da, jak nie to się wróci do starego.

Dzięki za pomoc

------------------------------------

Ja jeszcze z jednym pytaniem, ma ktoś może schemat jak jest cewka podpięta ?
Bo z tego co zrozumiałem to cewka jest podpięta do akumulatora a za nią jest tranzystor który ściąga ją do masy tylko wtedy, kiedy ma pojawić się iskra na danym cylindrze i także w ten sposób jest realizowane wyprzedzanie zapłonu.

Tylko czy jest tam coś jeszcze czy tak jak piszę, czyli cewka kluczowana tranzystorem do masy ?

Pozdrawiam
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [R200] Simering aparatu zapłonowego
kamilssj2 Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 8 Sob Wrz 12, 2009 20:43
oprawca_1978
Brak nowych postów [r214i] Jak wymontować palec z aparatu zapłonowego
tomi83 Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 9 Sob Maj 07, 2011 20:22
ADI-mistrzu
Brak nowych postów [214Si, 96r.] Dołożenie klimatyzacji z innego modelu
Robertus74 Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 3 Sro Lip 01, 2015 17:08
NoPE
Brak nowych postów [R200] Wyciek oleju z pod kopułki aparatu R216si 96r
kuri Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 6 Wto Mar 17, 2009 15:14
kuri
Brak nowych postów [214Si]Wymiana mieszka Rover 214Si.
Jak się do tego zabrać ?
extream Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 5 Pią Lip 03, 2009 01:32
sTERYD



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink