Forum Klubu ROVERki.pl :: [R 200, All] Klimatyzacja homemade :D
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[R 200, All] Klimatyzacja homemade :D
Autor Wiadomość
Wydryszek 




Pomógł: 16 razy
Dołączył: 05 Maj 2009
Posty: 534
Skąd: Warszawa

Rover 200

Wysłany: Czw Cze 10, 2010 13:01   [R 200, All] Klimatyzacja homemade :D

Zastanawiam się nad zrobieniem sobie "klimatyzacji" a dokładniej schładzania powietrza wydmuchiwanego przez nawiewy.

Dzisiaj wpadłem na pomysł wykorzystania prostej konstrukcji.
Pod maską umieścić albo dedykowaną chłodnicę wodną do chłodzenia komputera, albo z miedzianej giętkiej rurki 6mm zrobić drabinkę która byłaby chłodzona albo gdzieś od razu za zderzakiem albo mniejsza, chłodzona wentylatorami 120mm czerpiącymi powietrze z dolotu gdzieś spod zderzaka.
Potem poprowadzić to albo miedzią albo rurką PCV do samochodu i za schowkiem jest główna rozdzielnia powietrza :D , tam w tunelu dmuchawy dać drugą "drabinkę" miedzianą, która schładzałaby (lub nie) chociaż odrobinę powietrze.

Nie wiem tylko jak z swobodą dostępu i montażu w środku bo jak wymieniałem rezystory dmuchawy to nie ma tam za bardzo opcji poza wycinaniem otworu w tunelu nawiewu, montażu "drabinki i uszczelnienia tego.
Ciekaw jestem też na ile wydajność chłodzenia da radę sile podmuchu gorącego powietrza.

Czy to jest warte zachodu??

Przygrzewa słoneczko więc głupie pomysły przychodzą do głowy :P

Koszt łącznie to jakieś 50zł a ile satysfakcji gdyby zdało egzamin bo na klimę za 100-1500zł nie mam kasy i raczej bezsensowne dokładać do samochodu o takiej wartości.
_________________
"Jest cechą głupoty dostrzegać błędy innych a zapominać o swoich" - Cyceron
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Czw Cze 10, 2010 13:01   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
spider666 



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 25 Lis 2008
Posty: 323
Skąd: LBN

MG ZR

Wysłany: Czw Cze 10, 2010 13:16   

Wydryszek napisał/a:
bo na klimę za 100-1500zł nie mam kasy

chyba raczej 1500 wzwyż.

Jeśli chodzi o pomysłowość to co miało by być w tych rurkach puszczone, bo jeśli woda to chyba nic nie da. Po za tym te rurki nagrzeją się od silnika jeszcze bardziej zanim dotrze cokolwiek nimi chyba że jakiś kompersor-pompe wstawisz.

A może lepiej zaadaptować lodówkę do tego- agergat i chłodnicę :wink:
_________________
-------------
וροVVЄя
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1131 razy
Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 10919
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Czw Cze 10, 2010 13:20   

chyba najprędzej parę ogniw peltiera +miedziana drabinka za filtrem kabinowym (albo zamiast)
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Czw Cze 10, 2010 14:00   

Tak jak pisze sTERYD, moduł peltiera to chyba najrozsądniejsze rozwiązanie, tylko i w tym przypadku trzeba by było pewnie zastosować obieg jakiejś cieczy z modułu który jest na zewnątrz do drabinki zrobionej z miedzianej rurki. Czyli do tego jakaś pompa by się przydała (może jakaś tara paliwa ? )

Tylko pytanie ile tych modułów trzeba by było zastosować aby uzyskać racjonalną wydajność tego. Kolejny problem, to taki że te moduły pobierają sporą moc, często dziesiątki A :???:
 
 
 
darek_wp 




Pomógł: 248 razy
Dołączył: 18 Cze 2009
Posty: 1651
Skąd: Maciejowa, Nowy Sącz



Wysłany: Czw Cze 10, 2010 14:24   

sTERYD napisał/a:
chyba najprędzej parę ogniw peltiera +miedziana drabinka za filtrem kabinowym (albo zamiast)

ADI-mistrzu napisał/a:
Tylko pytanie ile tych modułów trzeba by było zastosować aby uzyskać racjonalną wydajność tego

I po analizie kosztów wyjdzie, że bardziej opłacalne jest założenie klimy :mrgreen:
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
 
marcin316 




Pomógł: 41 razy
Dołączył: 20 Kwi 2009
Posty: 1066
Skąd: Lublin - okolice



Wysłany: Czw Cze 10, 2010 14:33   

Takie ogniwa trzeba by było montować z dala od źródeł ciepła oraz z dala od "punktu odbioru zimna" ;) gdyż same w sobie generują sporo ciepła.

Nie umiem policzyć wydajności takiego układu ale konstrukcyjnie powinno wyglądać to tak:

- ogniwa Peltiera montujemy w miejscu o możliwie niskiej temperaturze

- na gorącej stronie montujemy wydajne chłodzenie powietrzne

- na zimnej jakiś wymiennik ciepła, który łączymy z kolejnym wymiennikiem umieszczonym w kanale powietrznym.

Myślę że układ chłodzący z jakiegoś wzmacniacza wykorzystujący rurę cieplną (heat pipe) mógłby się tu nadać.
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Czw Cze 10, 2010 19:19   

Dobra, już wiem, około 100W potrzeba na jako takie chłodzenie procesora (nie samym modułem) więc do samochodu to tak... z 400W ? przy zasilaniu 14V to jakieś 30A poboru mocy... trzeba by było alternator zmieniać :grin:
 
 
 
darek_wp 




Pomógł: 248 razy
Dołączył: 18 Cze 2009
Posty: 1651
Skąd: Maciejowa, Nowy Sącz



Wysłany: Czw Cze 10, 2010 21:33   

To mamy już koszt co najmniej 4 modułów + problemy z ich zasileniem (być może konieczność wymiany alternatora), spory problem z montażem modułów i odprowadzeniem z nich ciepła oraz nierozwiązany patent na odbieranie ciepła z wnętrza pojazdu.
Stanowczo taniej i prościej jest kupić i zamontować fabryczną klimę :lol:

Do tego dojdzie jeszcze układ sterowania i zabezpieczenia aby nie włączyć przy wyłączonym silniku (szybko rozładuje aku).
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
 
Brt 
mgz insz.




Pomógł: 1052 razy
Dołączył: 08 Cze 2004
Posty: 11396
Skąd: Dolny Śląsk



Wysłany: Czw Cze 10, 2010 22:15   

darek_wp napisał/a:
Stanowczo taniej i prościej jest kupić i zamontować fabryczną klimę :lol:

nie da sie ukryć :bezradny: ;)
_________________
Pozdrawiam - Brt
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1131 razy
Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 10919
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Czw Cze 10, 2010 22:18   

prościej nie koniecznie, taniej- na pewno nie, wszystko trzeba tylko przemyśleć.
po pierwsze trzeba się pogodzić z faktem, ze to nie będzie tak samo wydajne jak fabryczna klima.
po drugie alternator od wersji z klimą (85A) daje trochę zapasu, a kosztuje ok 250 złych.
nawet jeśli 4 ogniwa, to poskładałbym parami ciepła strona do zimnej o dopiero na drugie ogniwo chłodzenie, na przykład z nadkola, co da się w prostu sposób upakować w pobliżu dmuchawy.

zabezpieczenie przed włączeniem na wyłączonym silniku to też nie jest problem, wystarczy zabezpieczyć przed włączeniem przy napięciu poniżej 13V wszystkie moduły świateł dziennych tak mają ;)
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
KRYS 




Pomógł: 35 razy
Dołączył: 06 Cze 2007
Posty: 766
Skąd: Gorzów Wlkp



Wysłany: Czw Cze 10, 2010 22:56   

lodówka turstyczna elektryczna :mrgreen:
_________________
http://www.fundacja-smolenia.org/
 
 
 
Wydryszek 




Pomógł: 16 razy
Dołączył: 05 Maj 2009
Posty: 534
Skąd: Warszawa

Rover 200

Wysłany: Pią Cze 11, 2010 08:55   

Tak czytam i czytam ale nie mam czasu odpisać.

Muszę zaraz poczytać, jaką temperaturę jest w stanie dać jedno ogniwo peltiera.
Zastanawiałem się kiedyś czy do kompa dać peltiera, czy chłodzenie wodne....padło na wodę.

KRYS, o tym też myślałem tylko nie wiem na jakiej zasadzie ona chłodzi. Gdyby ktoś wiedział i podzielił się informacją, to mam dojście do lodóweczek w dobrej cenie i zainteresowałbym się :P
_________________
"Jest cechą głupoty dostrzegać błędy innych a zapominać o swoich" - Cyceron
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1131 razy
Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 10919
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Pią Cze 11, 2010 09:11   

Wydryszek napisał/a:
Muszę zaraz poczytać, jaką temperaturę jest w stanie dać jedno ogniwo peltiera.
zależy od tego jak będzie chłodzona strona gorąca ;)
Wydryszek napisał/a:
nie wiem na jakiej zasadzie ona chłodzi.

często są tam właśnie wykorzystywane ogniwa peltiera i mały wiatraczek do chłodzenia strony gorącej, a drugi do rozprowadzania chłodnego powietrza w środku
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Pią Cze 11, 2010 09:42   

daruj sobie lodówkę, trzeba mieć ją włączoną parę godzin aby spadło o kilka stopni temperatura w niej :wink:
 
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 159 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3641
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Nie Cze 13, 2010 23:29   

eee tam Panowie, gdyby to bylo takie proste, to juz dawno by bylo stosowane masowo przez koncerny samochodowe

hmm moc klimy, podaje sie raczej w kW, a nie podajecie jakies marne kilkadziesiat wat

Peltier to sobie moze chlodzic procka pracujacego w domu w cieniu, a nie samochod rozgrzany na sloncu do 40 stopni
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
Bocian_s 



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Maj 2003
Posty: 171
Skąd: Siedlce



Wysłany: Pon Cze 14, 2010 09:46   

Skoro przy home made-ach i komputerach jesteśmy to jak działa chłodzenie wodne w kompie (bo nie wiem).

Tak mnie naszło ostatnio że może by tak zapodać drugą dużą chłodnicę przed oryginalną potem mała pompka wodna elektryczna np jakaś wydajna akwariowa a za nią fabryczna nagrzewnica zasilana tylko tą dużą chłodnicą na lato a na zimę poprzez zawory dodatkowe zapinałoby się ją na grzanie...

W sumie sprawa groszowa bo najwięskszy problem to chłodnica i zawory. Reszta to pikuś i jakaś mała rzeźba...
_________________
129KM/190Nm - kto mi powie jak to poprawić...
 
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1131 razy
Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 10919
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Pon Cze 14, 2010 10:44   

chłodzenie wodne działa tak jak zwykłe chłodzenie w samochodzie.
Masz radiator na procku, wypełniony wodą, która krąży między tym radiatorem i chłodnicą na zewnątrz kompa. Dodatkowo można podłączyć kilka innych radiatorków (grafika, pamięci, bios) i czasem też na chłodnicę daj e się jakiś wiatrak, żeby robił trochę wiatru. Tylko tam nie występuje silnik ;)
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
borsi 




Pomógł: 36 razy
Dołączył: 08 Mar 2009
Posty: 747
Skąd: Poznań Koło

Rover 400

Wysłany: Pon Cze 14, 2010 10:54   

Bocian_s, naoglądałaś się GAdżeta w Tvn-ie ! :)
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
 
Perez 




Pomógł: 38 razy
Dołączył: 26 Mar 2009
Posty: 1787
Skąd: Warszawa - Centrum

Rover 600

Wysłany: Pon Cze 14, 2010 11:50   

Mi gosc w zakladzie montujacym klimy krzyknal za przelozenie kompletnej instalacji z jednego auta do drugiego 200zl plus 200zl za nabicie.
_________________
Miałem już około 25 samochodów różnych marek i narodowości. Z Roverków to: 620i LP
G, 623Si Lux LPG, 820Ti coupe, 620Ti, teraz czas na roverkowego diesla, czyli 45 IDT...
 
 
sobrus 




Pomógł: 70 razy
Dołączył: 13 Lip 2009
Posty: 1525
Skąd: Lublin



Wysłany: Pon Cze 14, 2010 12:14   

Peltier traci swoją wydajność wraz ze wzrostem obciążenia i temperatury, dlatego odpada.
Między innymi dlatego nie przyjął sie w chłodzeniu komputerów.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  


Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink