Wysłany: Wto Sty 18, 2011 19:53 [R216 97r] Wentylator 1 i 2 bieg nie działa - naprawa
Typ: Si Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.6 Rok produkcji: 1997
Pierwszy i drugi bieg wentylatorka od ogrzewania nie działał od samego początku w moim Roverku. Chciałem naprawić to u mechanika, ale gdy ten krzyknął mi 150 zł - podziękowałem
Szukałem używki, ale na szrotach chcieli 50-60 zł, a pewności, że są sprawne nie miałem.
Postanowiłem wziąć sprawę w swoje ręce
Poszperałem w necie i cosik udało mi się znaleźć.
Mianowicie - w moim przypadku skoro nie działy dwa pierwsze biegi, więc wiedziałem, że prawdopodobnie przepaliły się rezystorki od owych biegów.
1. Pierwszy bieg wymaga rezystorka 10 [W] 1,8 [ohm];
2. Drugi bieg wymaga rezystorka 10 [W] 1,2 [ohm].
Bardzo trudno je dostać - najlepiej iść do DOBREGO sklepu elektronicznego bądź trzeba szukać gdzieś na necie - ewentualnie pozostaje jeszcze drut oporowy
Pojechałem do dobrego sklepu elektronicznego i... gdy sprzedawca podał mi jeden oporniczek 10 [W] to, aż mnie cofnęło bo to był taki "byk", że chyba nie zmieściłbym go pod pokrywką
No, ale można jednego "byka" zastąpić dwoma mniejszymi połączonymi szeregowo
Przypomnijmy z lekcji elektrotechniki, że:
1) Gdy R1=10 [W] 1,8 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,9 [ohm]);
2) Gdy R1=10 [W] 1,2 [ohm] to Rz=2x(5 [W] 0,6 [ohm]).
Nie mieli akurat rezystorków o takich wartościach to kupiłem w miarę zbliżone do ideału
A więc, kupiłem:
1) Dwa rezystory ceramiczne 5 [W] 0,91 [ohm];
2) Dwa rezystory ceramiczne 5 [W] 0,68 [ohm].
Większe wartości [ohm] spowodują tylko, że wentylatorek będzie działał troszkę wolniej
Zabrałem się za robotę.
1. Zdemontowałem schowek od pasażera (dwie śrubki);
2. Wyciągnąłem wtyczkę od kostki rezystorów;
3. Odkręciłem pokrywkę z rezystorkami (dwie śrubki).
Oto one
Jak wyraźnie widać - dwa pierwsze są przepalone - czyli jestem w domciu
A oto zakupione przeze mnie rezystorki:
4. No to teraz operacja wlutowania rezystorów
Po zabiegu wygląda to teraz tak:
5. I po zamontowaniu wszystkiego w miejscu jego przeznaczenia nastąpiła chwila prawdy...
Bieg 1 - działa
Bieg 2 - działa
Czyli jak się chce to się da - i nie 150 zł, a 4,65 zł - bo tyle dałem za rezystorki
Wentylator kręci jak ta lala
Pozdrawiam serdecznie
Marek
_________________ Posiadacz Rover'a od 19.06.2009 r.
SPAMU¦
Wysłany: Wto Sty 18, 2011 19:53 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
W ten sposob naprawiony rezystor ma polowa z nas na forum, sposob znany od dawna . Juz 3 tak przelutowalem w Roverkach i Hondzie Civicu. Wiele jest tematow jak rowniez inf. na stronie klubowej.
http://www.roverki.pl/por...m-z-biegow.html
Fajne fotki.
Bordos napisał/a:
Dość dobrym sposobem naprawy jest zakup na ebayu angielskim oryginalnej takiej części. Z przesyłka ok. 150 zł wychodzi.
Tak ,a za 10 rezystorow zaplacilem w Polsce 10zl. i mam pewnosc ze sie nie spali ponownie bo to oporniki ceramiczne.
keczu, masz rację. Tematów jest mnóstwo, co nie przeszkadza użytkownikom co chwilę zakładać kolejnych "bo wprawdzie temat był już poruszany, ale...". Dodatkowo kolega porobił fajne zdjęcia, więc jeśli nie ma nic przeciwko temu, to byłabym za umieszczeniem tego na stronie klubowej w zakładce "Zrób to sam". Emems, co Ty na to?
keczu, masz rację. Tematów jest mnóstwo, co nie przeszkadza użytkownikom co chwilę zakładać kolejnych "bo wprawdzie temat był już poruszany, ale...". Dodatkowo kolega porobił fajne zdjęcia, więc jeśli nie ma nic przeciwko temu, to byłabym za umieszczeniem tego na stronie klubowej w zakładce "Zrób to sam".
Spoko. Przeciez ja tylko podalem inf. ze to zadna nowosc i docenilem rowniez zdjecia . Sposob ze strony klubowej jest troche latwiejszy bo z pojedynczymi opornikami.Pozdr.
...kolega porobił fajne zdjęcia, więc jeśli nie ma nic przeciwko temu, to byłabym za umieszczeniem tego na stronie klubowej w zakładce "Zrób to sam". Emems, co Ty na to?
Kasjopeja jest mi bardzo miło i nie spodziewałem się takiej propozycji
I oczywiście bardzo proszę o zamieszczenie mojej notki - może komuś się przyda
_________________ Posiadacz Rover'a od 19.06.2009 r.
Dość dobrym sposobem naprawy jest zakup na ebayu angielskim oryginalnej takiej części. Z przesyłka ok. 150 zł wychodzi.
U Tomiego są zamienniki Valeo po 78 zł, bardzo dobre. Dla osób nie uzdolnionych technicznie to niezłe rozwiązanie.
A zdjęcia i opis naprawy , bardziej czytelnie już się chyba nie da. Naprawdę super.
Czy ktoś ma wspomniane rezystorki na zbyciu? Przeważnie sa sprzedawane po 10 szt. Jeżeli tak to czy może mi wysłać na adres w Polsce (oczywiście odpłatnie)?
Dzięki
_________________ --== "Z mądrym człowiekiem to i pogadać ciekawie." ==-- Fiodor Dostojewski
Pomógł: 116 razy Dołączył: 05 Lis 2008 Posty: 2338
Wysłany: Nie Lut 20, 2011 15:35
Mombrey napisał/a:
Czy ktoś ma wspomniane rezystorki na zbyciu? Przeważnie sa sprzedawane po 10 szt. Jeżeli tak to czy może mi wysłać na adres w Polsce (oczywiście odpłatnie)?
Dzięki
Mombrey, post wyżej masz odpowiedź, są u Tomiego zamienniki, wyśle Ci gdzie chcesz
[/quote]
Mombrey, post wyżej masz odpowiedź, są u Tomiego zamienniki, wyśle Ci gdzie chcesz [/quote]
Mogę miec oryginalne ze szrotu ale ich działanie jest dośc awaryjne. Na 4 szt w żadnym nie dziła I bieg a drugi przepala sie po około miesiącu działania.
Mam więc 4 sztuki do samodzielnej naprawy. Więc albo kupię 2 X po 10 szt. oporników albo może komuś zostały i walają sie gdzieś w szufladzie. Chetnie odkupie ze 4 szt. 0,6 Ohm i 0,9 Ohm
_________________ --== "Z mądrym człowiekiem to i pogadać ciekawie." ==-- Fiodor Dostojewski
Przepraszam za odgrzewkę, ale warto podzielić się wrażeniami
W moim 214Si 99r. nie działał 1 bieg wentylatora.
Zakupiłem rezystor ceramiczny 9W 2.2Ohm, spory, duży, długi, taki akurat mieli w sklepie - najbliżej pasujący co prawda opór większy o 0.4Ohma, ale wentylator działa praktycznie tak samo, może nieco wolniej. Nawet na tym mi zależało, żeby pierwszy bieg dawał tylko delikatny podmuch
Opornik wlutowany zamiast drutu oporowego 1 biegu, położony poziomo na obudowie rezystorów, przyklejony do niej pistoletem do klejenia plastiku (żeby powiew powietrza go nie zerwał, sam rezystor jest spory i ciężkawy)
Działa jak marzenie, 1-szy bieg jest.
Koszt: 1,80zł http://www.gzz.pl/v2/product_info.php?cPath=1099_1155&products_id=9304
Czas naprawy: 30min.
Wrażenia: bezcenne
a ja mam pytanko - gdzie w R45 znajduje się skrzynka żeby dostać się do tych rezystorków ? też za schowkiem czy po lewej stronie pod kierownica?
i rozumiem, ze w 45 te rezystorki powinny miec taka sama wartosc/moc?
u mnie dziala tylko 4 bieg
_________________ "Nie jeździj szybciej niż potrafisz myśleć..."
Za schowkiem. Rezystory są takie same jak w opisie. Można ewentualnie dać równolegle po dwa rezystory 2.2 Ohm 5W (czyli razem potrzeba ich sześć). Łatwiej to wtedy upakować niż pojedyncze rezystory.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum